МИКОЛАЇВСЬКИЙ ОКРУЖНИЙ АДМІНІСТРАТИВНИЙ СУД
П О С Т А Н О В А
І М Е Н Е М У К Р А Ї Н И
23 червня 2015 року Справа № 814/210/15
Суддя Миколаївського окружного адміністративного суду Лебедєва Г.В. розглянувши в порядку письмового провадження справу за позовом товариства з обмеженою відповідальністю "Авант-Агро" до державної податкової інспекції у Центральному районі м. Миколаєва ГУ Мнідоходів у Миколаївській області про скасування податкового повідомлення - рішення державної податкової інспекції у Центральному районі м. Миколаєва ГУ Мнідоходів у Миколаївській області від 12.12.2014 року №0023082201, -
В С Т А Н О В И В:
До Миколаївського окружного адміністративного суду надійшла позовна заява товариства з обмеженою відповідальністю "Авант-Агро" до державної податкової інспекції у Центральному районі м. Миколаєва ГУ Мнідоходів у Миколаївській області про скасування податкового повідомлення - рішення державної податкової інспекції у Центральному районі м. Миколаєва ГУ Мнідоходів у Миколаївській області від 12.12.2014 року №0023082201 Ухвалою суду від 26.01.2015 року відкрито провадження в адміністративній справі. Суддя А.П. Єнтіна, згідно наказу голови суду № 19-б від 24.02.2015 року, знаходиться у відпустці без збереження заробітної плати по догляду за дитиною до досягнення нею п`ятирічного віку.
Відповідно до п.2.3.50 Положення про автоматизовану систему документообігу суду (затв. рішенням Ради суддів України від 02.04.2015 № 25, погоджено наказом ДСА від 02.04.2015р. № 45) винятково у разі, коли суддя у передбачених законом випадках не може продовжувати розгляд справи, невирішені судові справи передаються для повторного автоматичного розподілу. Розпорядженням в.о. керівника апарату Миколаївського окружного адміністративного суду про призначення автоматичного розподілу справ від 12.05.2015 року, справа №814/210/15 була передана на продовження розгляду судді Лебедєвій Г.В. Розглянувши матеріали справи за адміністративним позовом товариства з обмеженою відповідальністю "Авант-Агро" до державної податкової інспекції у Центральному районі м. Миколаєва ГУ Мнідоходів у Миколаївській області про скасування податкового повідомлення - рішення державної податкової інспекції у Центральному районі м. Миколаєва ГУ Мнідоходів у Миколаївській області від 12.12.2014 року №0023082201, ухвалою від 18.05.2015 року суд прийняв справу до провадження та призначив її до судового розгляду.
В обґрунтування позовних вимог позивач зазначив, що у державної податкової інспекції у Центральному районі м. Миколаєва ГУ Мнідоходів у Миколаївській області не було правових підстав для нарахування податкового зобов'язання по земельному податку у зв'язку з відсутністю земельної ділянки у власності чи користуванні позивача. Позивач стверджує про відсутність у нього об'єкта оподаткування земельним податком, оскільки згідно даних Державного земельного кадастру України земельна ділянка, на якій розташована будівля, що належить позивачу на праві власності, за товариством з обмеженою відповідальністю "Авант-Агро" не реєструвалась.
Відповідач заперечував проти позову, надав до суду письмові заперечення, в яких зазначив, що оскаржуване податкове повідомлення-рішення є правомірним і таким, що прийнято у межах та на підставі наявних у ДПІ у Центральному районі ГУ Міндоходів у Миколаївській області повноважень у зв'язку з виявленими під час перевірки ТОВ «Авант-Агро» порушеннями вимог ст.34, п.49.2 ст.49, п.286.2 ст.286 розділ ХІІІ Податкового кодексу України (далі - ПК України) , в частині не подання до ДПІ декларації з плати за землю за період: 2012 рік (період з 21.11.2012 року по 31.12.2012 року, граничний термін подання до 20.12.2012 року); за 2013 рік (граничний термін подання до 20.02.2013 року); - пп.271.1.1 п.271.1, п.286.2 ст.286.2, п.287.6 ст.287 розділ ХІІІ ПК України, в результаті чого підприємством знижено суму плати за землю у формі земельного податку на загальну суму 38 938,56 грн., в тому числі по періодам: за період з 21.11.2012 року по 31.12.2012 року - занижено на суму 3 922,56 грн.; за 2013 рік - занижено на суму 35016 грн. (а.с.17-18). Представник позивача у судовому засіданні позовні вимоги підтримав у повному обсязі та просив суд задовольнити їх з підстав, викладених у позовній заяві та надав клопотання про розгляд справи в порядку письмового провадження.
Представник відповідача заперечував проти позову та просив суд відмовити в його задоволенні, підтримавши доводи, викладені у письмових запереченнях проти позову, проти клопотання представника позивача про розгляд справи в порядку письмового провадження не заперечував. Суд у судовому засіданні 23.06.2015 року на підставі ч. 4 ст. 122 Кодексу адміністративного судочинства України (далі - КАС України), враховуючи відсутність потреби заслухати свідка чи експерта, ухвалив про перехід до розгляду справи у порядку письмового провадження.
Розглянувши наявні в матеріалах справи документи і матеріали, заслухавши пояснення представників сторін, всебічно і повно з'ясувавши всі фактичні обставини справи, на яких ґрунтується позов, оцінивши докази, які мають значення для розгляду справи і вирішення спору по суті, суд зазначає про наступне.
Як вбачається з матеріалів справи, ТОВ "Авант - Агро" зареєстроване як юридична особа у виконавчому комітеті Миколаївської міської ради та перебуває на податковому обліку в державній податковій інспекції у Центральному районі м. Миколаєва ГУ Мнідоходів у Миколаївській області з 14.04.2010 року №140311380.
Судом встановлено, що ДПІ у Центральному районі ГУ Міндоходів у Миколаївській області в період з 14.11.2014 року по 20.11.2014 року було проведено документальну позапланову перевірку ТОВ "Авант-Агро" з питань правильності визначення і повноти нарахування позивачем плати за землю у період з 21.11.2012 року по 31.12.2013 року.
За результатами вищевказаної перевірки відповідачем було складено акт від 27.11.2014 року №950/14-03-22-01/37031652, в якому встановлені порушення, а саме:
- ст.34, п.49.2 ст.49, п.286.2 ст.286 розділ ХІІІ Податкового кодексу України (далі - ПК України) , в частині не подання до ДПІ декларації з плати за землю за період: 2012 рік (період з 21.11.2012 року по 31.12.2012 року, граничний термін подання до 20.12.2012 року); за 2013 рік (граничний термін подання до 20.02.2013 року); - пп.271.1.1 п.271.1, п.286.2 ст.286.2, п.287.6 ст.287 розділ ХІІІ ПК України, в результаті чого підприємством знижено суму плати за землю у формі земельного податку на загальну суму 38 938,56 грн., в тому числі по періодам: за період з 21.11.2012 року по 31.12.2012 року -занижено на суму 3 922,56 грн.; за 2013 рік - занижено на суму 35016 грн. (а.с.7-11). У ході проведення вказаної перевірки податковим органом, зокрема, встановлено наступне, що в жовтні 2012 року на підставі рішення загальних зборів учасників ТОВ "Авант-Агро" збільшено розмір статутного фонду ТОВ "Авант-Агро" на 25639,00 грн. та введено до складу учасників ТОВ "Авант-Агро" підприємство ТОВ компанія "Варварівський елеватор" (код ЄДРПОУ 35639357).
ТОВ Компанія "Варварівський елеватор" у якості засновника до статутного капіталу ТОВ "Авант-Агро" внесено будівлі та споруди на загальну суму 19793129,00 грн., які знаходяться за адресою: вул. Адмірала Макарова,31, Центральний район, Варварівка, м. Миколаїв, відповідно до договору оренди землі від 20.01.2010 року №7383, укладеного з Миколаївською міською радою з ТОВ Компанія "Варварівський елеватор".
Як зазначає відповідач в акті перевірки (стор.6), після внесення зазначеного майна до статутного капіталу ТОВ "Авант-Агро", на товариство відповідно до свідоцтва САЕ №837356 від 07.11.2012 року оформлено право власності на будівлі та споруди, які знаходяться за адресою: вул. Адмірала Макарова, 31, Центральний район, Варварівка, м. Миколаїв.
Зазначені будівлі та споруди знаходяться на земельній ділянці по вул. Адмірал Макарова, 31, якою користувалося ТОВ Компанія "Варварівський елеватор" на підставі договору оренди землі від 20.01.2010 року, укладеного між ТОВ компанія "Варварівський елеватор" і Миколаївською міською радою, відповідно до якого ТОВ компанія "Варварівський елеватор" передається в оренду земельна ділянка загальною площею 30900 кв.м., у тому числі 7933 кв.м. під капітальною забудовою, 2601 кв.м під спорудами, 16115 кв.м під проїздами, проходами, 1470 кв.м. під зеленими насадженнями, 174 кв.м. під лиманами, без права передачі її в суборенду, що знаходиться за адресою: вул. Адмірала Макарова,31, Центральний район, Варварівка, м. Миколаїв, що підтверджується договором оренди.
Виходячи зі змісту вказаного договору та керуючись нормами п. 287.6 ст. 287 ПК України, перевіряючи дійшли до висновку про виникнення у ТОВ «Авант-Агро» обов'язку по сплаті земельного податку за фактичне користування земельною ділянкою загальною площею 10058,6 кв.м., яка розташована за адресою: вул. Адмірала Макарова, 31, Центральний район, Варварівка, м. Миколаїв.
Однак, ТОВ «Авант-Агро» податкові декларації за землю, за місцезнаходженням даної земельної ділянки, до органів доходів і зборів не подавалися та відповідно плата за землю не сплачувалися.
У зв'язку з викладеним, у розділі 4 «Висновок» Акта перевірки зафіксований висновок про порушення позивачем норм ст.34, п.49.2 ст.49, п.286.2 ст.286 розділ ХІІІ Податкового кодексу України (далі - ПК України) , в частині не подання до ДПІ декларації з плати за землю за період: 2012 рік (період з 21.11.2012 року по 31.12.2012 року, граничний термін подання до 20.12.2012 року); за 2013 рік (граничний термін подання до 20.02.2013 року).
Як вбачається зі змісту акта перевірки (стор.7-8), при обрахунку суми земельного податку позивачу контролюючим органом була застосована нормативна грошова оцінка в розмірі 10756908,00 грн. з посиланнями на відповідь Управління Держземагенства у Миколаївському районі Миколаївської області від 09.04.2013 року №187/9/15-354 на запит ДПІ у Центральному районі від 09.04.2013 року №1187/9/15-354 про надання грошової оцінки земельної ділянки площею 30900 кв.м.
За результатами перевірки позивачу до сплати було визначено річна сума плати за землю, яка підлягає сплаті, де: за період з 21.11.2012 року по 31.12.2012 року - 3922,56 грн. (10058,6*348,12*1%/366*41); за 2013 рік - 35016 грн. (10058,6*348,12*1%), а саме: 10058,6 кв.м. - загальна площа земельної ділянки, яка знаходиться у користуванні ТОВ "Авант-Агро"; 348,12 грн. - нормативна грошова оцінка земельної ділянки за 1 кв.м у 2012,2013 роках; 1%-ставка податку; 366-кількість днів у 2012 році; 41-кількість днів фактичного користування земельної ділянки (а.с.10-11).
ДПІ у Центральному районі ГУ Міндоходів у Миколаївській області на підставі вказаного акта перевірки було прийнято податкове повідомлення-рішення форми «Р» від 12.12.2014 року за № 0023082201, яким визначило ТОВ «Авант-Агро» до сплати суму грошового зобов'язання з земельного податку з юридичних осіб у розмірі 49013,00 грн., в т.ч. 38938,56 грн. за основним платежем, 10074,64 грн. - штрафні (фінансові) санкції (штрафи) (а.с.6). Вважаючи вищезазначене податкове повідомлення-рішення протиправним та таким, що підлягає скасуванню, позивач звернувся з позовом до суду. При вирішення даного спору суд виходить з наступного. Положеннями ст.206 Земельного кодексу України (далі - ЗК України) визначено, що використання землі в Україні є платним. Об'єктом плати за землю є земельна ділянка. Плата за землю справляється відповідно до закону. У розумінні норми пп.14.1.147 п.14.1 ст.14 ПК України, плата за землю загальнодержавний податок, який справляється у формі земельного податку та орендної плати за земельні ділянки державної і комунальної власності.
Земельний податок - обов'язковий платіж, що справляється з власників земельних ділянок та земельних часток (паїв), а також постійних землекористувачів (пп.14.1.72 п.14.1 ст.14 цього Кодексу).
Відповідно до ст.269 ПК України, платниками податку є власники земельних ділянок, земельних часток (паїв) та землекористувачі. Об'єктами оподаткування є земельні ділянки, які перебувають у власності або користуванні, а також земельні частки (паї), які перебувають у власності (ст.270 ПК України). Згідно ст. 285 ПК України, базовим податковим (звітним) періодом для плати за землю є календарний рік. Базовий податковий (звітний) рік починається 1 січня і закінчується 31 грудня того ж року (для новостворених підприємств та організацій, а також у зв'язку із набуттям права власності та/або користування на нові земельні ділянки може бути меншим 12 місяців). Відповідно до п. 286.1 ст.286 ПК України, підставою для нарахування земельного податку є дані державного земельного кадастру. Згідно п. 286.2 ст. 286 ПК України, платники плати за землю (крім фізичних осіб) самостійно обчислюють суму податку щороку станом на 1 січня і до 1 лютого поточного року подають відповідному органу державної податкової служби за місцезнаходженням земельної ділянки податкову декларацію на поточний рік за формою, встановленою у порядку, передбаченому статтею 46 цього Кодексу, з розбивкою річної суми рівними частками за місяцями. Водночас, у відповідності до норм ч. 1 і 2 ст.120 ЗУ України (в редакції чинній на момент виникнення спірних правовідносин), у разі набуття права власності на жилий будинок, будівлю або споруду, що перебувають у власності, користуванні іншої особи, припиняється право власності, право користування земельною ділянкою, на якій розташовані ці об'єкти. До особи, яка набула право власності на жилий будинок, будівлю або споруду, розміщені на земельній ділянці, що перебуває у власності іншої особи, переходить право власності на земельну ділянку або її частину, на якій вони розміщені, без зміни її цільового призначення. Якщо жилий будинок, будівля або споруда розміщені на земельній ділянці, що перебуває у користуванні, то в разі набуття права власності на ці об'єкти до набувача переходить право користування земельною ділянкою, на якій вони розміщені, на тих самих умовах і в тому ж обсязі, що були у попереднього землекористувача. Згідно ст.7 Закону України «Про оренду землі», якій перейшло право власності на житловий будинок, будівлю або споруду, що розташовані на орендованій земельній ділянці, також переходить право оренди на цю земельну ділянку. Договором, який передбачає набуття права власності на житловий будинок, будівлю або споруду, припиняється договір оренди земельної ділянки в частині оренди попереднім орендарем земельної ділянки, на якій розташований такий житловий будинок, будівля або споруда.
Також, в силу норми п.287.6 ст.287 ПК України (в редакції чинній на момент виникнення спірних правовідносин), при переході права власності на будівлю, споруду (їх частину) податок за земельні ділянки, на яких розташовані такі будівлі, споруди (їх частини), з урахуванням прибудинкової території сплачується на загальних підставах з дати державної реєстрації права власності на нерухоме майно. Таким чином, з часу реєстрації права власності на нерухоме майно у позивача, як його власника, виник обов'язок зі сплати земельного податку за земельну ділянку, на якій розташований відповідний об'єкт нерухомості (майновий комплекс). Такі висновки суду узгоджуються з позицією Вищого адміністративного суду України, викладеною у постанові від 19 серпня 2014 року № К/800/55546/13, ухвалах від 24 червня 2014 року № К/800/62298/13, від 24 березня 2014 року № К/800/24642/13, від 25 лютого 2014 року № К/800/7832/13, від 10 грудня 2013 року № К/800/25459/13. Разом з тим, позивачем обов'язок по нарахуванню та сплати до місцевого бюджету земельного податку за земельну ділянку, на якій розташований майновий комплекс, у 2012-2013 роках виконано не було.
Згідно усних та письмових пояснень представника позивача ТОВ «Авант-Агро» використовує земельну ділянку, яка розташована за адресою: вул. Адмірала Макарова, 31, Центральний район, Варварівка, м. Миколаїв, та наразі вживаються заходи по оформленню права користування земельною ділянкою, частину з якої займають об'єкти нерухомості. Таким чином, з огляду на вищенаведене, суд приходить до висновку про наявність у позивача обов'язку щодо сплати земельного податку в силу положень п. 287.6 ст. 287 ПК України. При цьому, посилання позивача на те, що, оскільки право власності або користування земельною ділянкою відсутнє, це виключає правомірність нарахування позивачу податкового зобов'язання з плати за землю, підлягають відхиленню, адже правомірність останніх спростовуються змістом норми п. 287.6 ст. 287 ПК України.
В свою чергу, суд не приймає до уваги на твердження позивача стосовно того, що в акті перевірки не містяться жодних посилань на відомості Державного земельного кадастру, з огляду на наступне.
В силу вимог п.271.1 ст.271 ПК України, базою оподаткування є: нормативна грошова оцінка земельних ділянок з урахуванням коефіцієнта індексації, визначеного відповідно до порядку, встановленого цим розділом; площа земельних ділянок, нормативну грошову оцінку яких не проведено.
Підставою для нарахування земельного податку є дані державного земельного кадастру (п. 286.1 ст. 286 цього Кодексу).
Так, на підтвердження виконання зазначеного обов'язку та проведення нарахування суми грошового зобов'язання, зазначеної в оскаржуваному податковому повідомленні-рішенні від 12.12.2014 року №0023082201, із дотриманням положень ПК України, відповідачем надана копія листа Управління Держземагенства у Миколаївському районі Миколаївської області від 09.04.2013 року №187/9/15-354 на запит ДПІ у Центральному районі від 09.04.2013 року №1187/9/15-354 про надання грошової оцінки земельної ділянки площею 30900 кв.м. по вул. Адмірала Макарова, 31 у Центральному районі міста Миколаєва, в якому зазначено, що нова нормативна грошова оцінка вказаної земельної ділянки становить 10756908,00 грн.
Крім того, у відповідності до витягу з Державного реєстру речових прав на нерухоме майно від 07.11.2014 року нежитловий об'єкт (елеватор) по вул. Адмірала Макарова, 31, який належить на праві приватної власності товариству з обмеженою відповідальністю "Авант-Агро" займає прощу у 10058,6 м2.
Виходячи із вищевикладеного, та відповідно до ст.271, ст.286 ПК України та діючих рішень Миколаївської міської ради, відповідачем розрахована річна сума плати за землю, яка підлягає сплаті, з урахуванням площі земельної ділянки, на якій саме розташований майновий комплекс та яка знаходиться у користуванні ТОВ "Авант-Агро" у розмірі 10058,6 кв.м. З огляду на викладене, суд приходить до висновку про надання відповідачем доказів на підтвердження правильності розрахунку суми грошового зобов'язання, визначеної у податковому повідомленні-рішенні від 12.12.2014 року №0023082201.
Відповідно до ст.19 Конституції України, правовий порядок в Україні ґрунтується на засадах, відповідно до яких ніхто не може бути примушений робити те, що не передбачено законодавством. Органи державної влади та органи місцевого самоврядування, їх посадові особи зобов'язані діяти лише на підставі, в межах повноважень та у спосіб, що передбачені Конституцією та законами України. Згідно з ч. 1 ст. 71 КАС України, кожна сторона повинна довести ті обставини, на яких ґрунтуються її вимоги та заперечення, крім випадків, встановлених статтею 72 цього Кодексу. В адміністративних справах про протиправність рішень, дій чи бездіяльності суб'єкта владних повноважень обов'язок щодо доказування правомірності свого рішення, дії чи бездіяльності покладається на відповідача, якщо він заперечує проти адміністративного позову (ч. 2 ст. 71 КАС України). Беручи до уваги вищенаведене в сукупності, проаналізувавши матеріали справи та надані сторонами докази, суд дійшов висновку, що позовні вимоги не підлягають задоволенню. Керуючись ст.ст. 69-71, 94, 158-163, 167, 254 КАС України, суд -
П О С Т А Н О В И В:
У задоволенні адміністративного позову товариства з обмеженою відповідальністю "Авант-Агро" до державної податкової інспекції у Центральному районі м. Миколаєва ГУ Мнідоходів у Миколаївській області про скасування податкового повідомлення - рішення державної податкової інспекції у Центральному районі м. Миколаєва ГУ Мнідоходів у Миколаївській області від 12.12.2014 року №0023082201 - відмовити. Стягнути з товариства з обмеженою відповідальністю «Авант-Агро» на користь Державного бюджету України судовий збір в сумі 1644,30 грн. (одна шістсот сорок чотири гривні тридцять копійок) на рахунок: отримувач коштів - УДКСУ у м. Миколаєві (місто 22030001), код отримувача - 37992781, банк отримувача - ГУ ДКСУ у Миколаївській області, МФО 826013, рах№31217206784002, код класифікації доходів бюджету - 22030001. У разі подання апеляційної скарги, постанова, якщо її не скасовано, набирає законної сили після повернення апеляційної скарги, відмови у відкритті апеляційного провадження або набрання законної сили постановою за наслідками апеляційного провадження. Апеляційна скарга подається до адміністративного суду апеляційної інстанції через суд першої інстанції, який ухвалив оскаржуване судове рішення. Копія апеляційної скарги одночасно надсилається особою, яка її подає, до суду апеляційної інстанції. Апеляційна скарга на постанову суду першої інстанції подається протягом десяти днів з дня її отримання. Якщо суб'єкта владних повноважень у випадках та порядку, передбачених частиною 4 статті 167 цього Кодексу, було повідомлено про можливість отримання копії постанови суду безпосередньо в суді, то десятиденний строк на апеляційне оскарження постанови суду обчислюється з наступного дня після закінчення п'ятиденного строку з моменту отримання суб'єктом владних повноважень повідомлення про можливість отримання копії постанови суду. Постанова набирає законної сили після закінчення строків подання апеляційної скарги, якщо вона не була подана у встановлені строки. У разі подання апеляційної скарги постанова, якщо її не скасовано, набирає законної сили після закінчення апеляційного розгляду справи.
Суддя Г.В. Лебедєва
Суд | Миколаївський окружний адміністративний суд |
Дата ухвалення рішення | 23.06.2015 |
Оприлюднено | 28.09.2015 |
Номер документу | 50949927 |
Судочинство | Адміністративне |
Адміністративне
Миколаївський окружний адміністративний суд
Лебедєва Г. В.
Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці
© 2016‒2023Опендатабот
🇺🇦 Зроблено в Україні