ПОЛТАВСЬКИЙ ОКРУЖНИЙ АДМІНІСТРАТИВНИЙ СУД
ПОСТАНОВА
ІМЕНЕМ УКРАЇНИ
12 вересня 2011 року < ЧАС >м. ПолтаваСправа № 2а-1670/5187/11
Полтавський окружний адміністративний суд у складі:
головуючого судді - Кукоби О.О.,
при секретарі - Марченко О.Є.,
за участю:
представника позивача - ОСОБА_1,
відповідача - ОСОБА_2,
третьої особи - ОСОБА_3,
розглянувши у відкритому судовому засіданні справу за адміністративним позовом Лубенської об'єднаної державної податкової інспекції Полтавської області до Державного реєстратора Гребінківської районної державної адміністрації Полтавської області, третя особа: голова ліквідаційної комісії Відкритого акціонерного товариства "Мар'янівський ремонтно-механічний завод" ОСОБА_3 про відміну державної реєстрації припинення юридичної особи, зобов'язання вчинити певні дії, -
В С Т А Н О В И В:
Лубенська об'єднана державна податкова інспекція Полтавської області звернулася до Полтавського окружного адміністративного суду з адміністративним позовом до Державного реєстратора Гребінківської районної державної адміністрації Полтавської області, третя особа: голова ліквідаційної комісії Відкритого акціонерного товариства "Мар'янівський ремонтно-механічний завод" ОСОБА_3 про відміну державної реєстрації припинення юридичної особи, зобов'язання вчинити певні дії.
В обґрунтування своїх вимог позивач вказав, що державним реєстратором Гребінківської РДА, в порушення вимог чинного законодавства України, проведено державну реєстрацію припинення юридичної особи Відкритого акціонерного товариства "Мар'янівський ремонтно-механічний завод" без надання заявником довідки органу державної податкової служби про відсутність заборгованості зі сплати податків, зборів (обов'язкових платежів) встановленої форми, а відтак дана реєстраційна дія підлягає скасуванню.
Представник позивача в судовому засіданні позовні вимоги підтримала та просила їх задовольнити з підстав, наведених у позовній заяві.
Відповідач в судовому засіданні проти задоволення позовних вимог заперечувала. У наданих до суду письмових запереченнях просила відмовити у задоволенні позовних вимог (а.с. 21-23 ). Зазначала, що нею дотримано вимог Закону України "Про державну реєстрацію юридичних осіб та фізичних осіб - підприємців", запис про припинення юридичної особи Відкритого акціонерного товариства "Мар'янівський ремонтно-механічний завод" до Єдиного державного реєстру внесено на підставі пакету документів, що передбачений ст. 36 Закону та був наданий заявником для проведення відповідної реєстраційної дії.
Суд, заслухавши пояснення представника позивача, відповідача та третьої особи, дослідивши матеріали справи, з'ясувавши фактичні обставини, на яких ґрунтуються позовні вимоги, оцінивши докази, які мають юридичне значення для розгляду справи і вирішення спору по суті, встановив наступні факти та відповідні до них правовідносини.
Відкрите акціонерне товариство "Мар'янівський ремонтно-механічний завод" зареєстроване як юридична особа Гребінківською районною державною адміністрацією Полтавської області 26.06.1996 року (а.с. 10 ).
Відповідача взято на облік платників податків Гребінківським відділенням Лубенської ОДПІ 30.06.1996 року (а.с. 79 ).
Загальними зборами акціонерів ВАТ "Мар'янівський ремонтно-механічний завод" прийнято рішення про припинення діяльності товариства у зв'язку з його ліквідацією.
18.05.2011 року до Гребінківського відділення Лубенської ОДПІ надійшла заява ВАТ "Мар'янівський ремонтно-механічний завод" з проханням надати довідку про відсутність заборгованості зі сплати податків та зборів (а.с. 13 ).
У відповідь на дану заяву податковою інспекцією 23.05.2011 року видано довідку про відсутність заборгованості з податків і зборів (обов'язкових платежів) станом на дату видачі вих. № 453/10/24-028 (а.с. 14 ). У даній довідці зазначено, що вона дійсна протягом 10 днів з дня видачі, до 01 червня 2011 року.
В подальшому, 27.05.2011 року головою ліквідаційної комісії ВАТ "Мар'янівський ремонтно-механічний завод" до державного реєстратора Гребінківської РДА подано пакет документів для проведення реєстраційної дії "Державна реєстрація припинення юридичної особи в результаті її ліквідації за рішенням засновників, що не пов'язано з реорганізацією", зокрема, і оригінал зазначеної довідки (а.с. 36-72 ).
На підставі документів, поданих заявником, державним реєстратором Гребінківської РДА 27.05.2011 року до Єдиного державного реєстру юридичних осіб та фізичних осіб - підприємців внесено запис № 1 562 111 0016 000011 про припинення юридичної особи ВАТ "Мар'янівський ремонтно-механічний завод" в результаті її ліквідації за рішенням засновників, що не пов'язано з реорганізацією (а.с. 9, 37 - зворот ).
Отримавши 30.05.2011 року відомості з Єдиного державного реєстру щодо припинення юридичної особи ВАТ "Мар'янівський ремонтно-механічний завод" Лубенська ОДПІ звернулася до суду з позовом про відміну державної реєстрації припинення юридичної особи та зобов'язання державного реєстратора Гребінківської РДА анулювати реєстраційну дію щодо внесення запису № 1 562 111 0016 000011 від 27.05.2011 року про державну реєстрацію припинення ВАТ "Мар'янівський ремонтно-механічний завод" в результаті його ліквідації за рішенням засновників, що не пов'язано з реорганізацією.
Надаючи правову оцінку обґрунтованості позовних вимог слід зазначити наступне.
Відносини, які виникають у сфері державної реєстрації юридичних осіб, а також фізичних осіб - підприємців врегульовано Законом України "Про державну реєстрацію юридичних осіб та фізичних осіб - підприємців" від 15.05.2003 року № 755-IV (далі - Закон № 755-IV).
У відповідності до ч. 1 ст. 4 Закону № 755-IV державна реєстрація юридичних осіб та фізичних осіб - підприємців - засвідчення факту створення або припинення юридичної особи, засвідчення факту набуття або позбавлення статусу підприємця фізичною особою, а також вчинення інших реєстраційних дій, які передбачені цим Законом, шляхом внесення відповідних записів до Єдиного державного реєстру.
Частиною другою статті 4 Закону № 755-IV визначено, що порядок проведення державної реєстрації юридичних осіб та фізичних осіб - підприємців включає, зокрема: перевірку комплектності документів, які подаються державному реєстратору, та повноти відомостей, що вказані в реєстраційній картці; перевірку документів, які подаються державному реєстратору, на відсутність підстав для відмови у проведенні державної реєстрації; внесення відомостей про юридичну особу або фізичну особу - підприємця до Єдиного державного реєстру; оформлення і видачу виписки з Єдиного державного реєстру.
В силу ст. 5 Закону № 755-IV державна реєстрація юридичних осіб та фізичних осіб - підприємців проводиться державним реєстратором виключно у виконавчому комітеті міської ради міста обласного значення або у районній, районній у містах Києві та Севастополі державній адміністрації за місцезнаходженням юридичної особи або за місцем проживання фізичної особи - підприємця.
Згідно з ч. 1 ст. 6 Закону № 755-IV державний реєстратор на території відповідної адміністративно-територіальної одиниці, зокрема, проводить державну реєстрацію припинення юридичних осіб.
За змістом ст. 33 Закону № 755-IV юридична особа припиняється в результаті передання всього свого майна, прав та обов'язків іншим юридичним особам - правонаступникам у результаті злиття, приєднання, поділу, перетворення (реорганізації) або в результаті ліквідації за рішенням, прийнятим засновниками (учасниками) юридичної особи або уповноваженим ними органом, за судовим рішенням або за рішенням органу державної влади, прийнятим у випадках, передбачених законом. Юридична особа є такою, що припинилася, з дати внесення до Єдиного державного реєстру запису про державну реєстрацію припинення юридичної особи.
Відповідно до ч. 1 ст. 36 Закону № 755-IV для проведення державної реєстрації припинення юридичної особи в результаті її ліквідації голова ліквідаційної комісії або уповноважена ним особа після закінчення процедури ліквідації, яка передбачена законом, але не раніше двох місяців з дати публікації повідомлення у спеціалізованому друкованому засобі масової інформації, повинен подати (надіслати рекомендованим листом з описом вкладення) державному реєстратору, зокрема, довідку відповідного органу державної податкової служби про відсутність заборгованості по податках, зборах (обов'язкових платежах).
При цьому, форму зазначеної довідки та порядок її видачі визначено Порядком обліку платників податків і зборів, що затверджений наказом ДПА України від 22.12.2010 року № 979 та зареєстрований у Міністерстві юстиції України 30 грудня 2010 року за № 1439/18734 (далі - Порядок).
Так, згідно з п. 11.1 Глави ХІ Порядку юридичній особі, крім військових частин, у разі прийняття рішення про припинення засновниками (учасниками) юридичної особи, уповноваженими органами чи судом, голові комісії з припинення (ліквідатору, ліквідаційній комісії тощо) чи особі, відповідальній за погашення грошових зобов'язань або податкового боргу платника податків у разі ліквідації платника податків, слід у 3-денний строк від дати внесення до Єдиного державного реєстру відомостей про те, що юридична особа перебуває у процесі припинення, подати в орган державної податкової служби, в якому платник податків перебуває на обліку, такі документи: заяву про припинення платника податків за ф. № 8-ОПП, дата якої фіксується в журналі за ф. № 6-ОПП; оригінал довідки за ф. № 4-ОПП; копію розпорядчого документа (рішення) власника або органу, уповноваженого на те установчими документами про припинення; копію розпорядчого документа про утворення комісії з припинення (ліквідаційної комісії).
Судом встановлено та підтверджено матеріалами справи, що головою ліквідаційної комісії ВАТ "Мар'янівський ремонтно-механічний завод" вищезазначені документи до Гребінківського відділення Лубенської ОДПІ не подавалися.
В силу п. п. 78.1.7 п. 78.1 ст. 78 Податкового кодексу України документальна позапланова виїзна перевірка здійснюється за наявності хоча б однієї з таких обставин: розпочато процедуру реорганізації юридичної особи (крім перетворення), припинення юридичної особи або підприємницької діяльності фізичної особи - підприємця, порушено провадження у справі про визнання банкрутом платника податків або подано заяву про зняття з обліку платника податків.
Відповідно до п. п. 11.3.1 п. 11.3 Глави ХІ Порядку у разі прийняття рішення про припинення юридичної особи призначається та одночасно проводиться документальна позапланова перевірка юридичної особи та її не знятих з обліку відокремлених підрозділів.
Як пояснила в судовому засіданні представник позивача вказана перевірка Лубенською ОДПІ не проводилася, оскільки ВАТ "Мар'янівський ремонтно-механічний завод" до податкової інспекції не було подано відомостей про припинення юридичної особи шляхом ліквідації.
Підпунктом 11.5 Глави ХІ Порядку визначено, що якщо платником податків подавалась заява за ф. № 8-ОПП, то після проведеної документальної позапланової перевірки платника податків та його відокремлених підрозділів та спливу законодавчо встановлених строків сплати узгоджених грошових зобов'язань такого платника податків та його відокремлених підрозділів у разі встановлення факту відсутності заборгованості платника податків та його відокремлених підрозділів перед бюджетом щодо сплати платежів, контроль за справлянням яких здійснюють органи державної податкової служби, та за умови дотримання вимог підпунктів 11.5.1, 11.5.2 цього пункту, орган державної податкової служби складає довідку за ф. № 22-ОПП.
У відповідності до п. п. 15.1.1 п. 15.1 Глави ХІ Порядку довідка за ф. № 22-ОПП видається за умови виконання таких вимог: наявності повідомлень від фінансових установ про закриття всіх рахунків такого платника податків, у тому числі відкритих через відокремлені підрозділи. У разі припинення платника податків, поточний рахунок якого відкритий у банку, який ліквідується, і за яким не задоволені кредиторські вимоги, платник податків надає довідку про суму визнаних ліквідатором банку кредиторських вимог та черговість їх задоволення; повернення до органу державної податкової служби оригіналів документів, що видані платнику податків та його відокремленим підрозділам (свідоцтва, патенти, довідки за ф. N 4-ОПП, інші довідки тощо) і підлягають поверненню відповідно до законодавства, а також засвідчені копії цих документів, якщо такі видавались та підлягають поверненню до органу державної податкової служби; надання до органу державної податкової служби копії ліквідаційного балансу, передавального акта або розподільчого балансу, складеного комісією з припинення (ліквідаційною комісією, ліквідатором) платника податків; відсутність об'єктів оподаткування або об'єктів, пов'язаних з оподаткуванням, зокрема земельних ділянок, які надані у власність або користування юридичній особі чи для здійснення підприємницької діяльності фізичній особі - підприємцю; інших вимог, визначених підпунктом 11.15.6 пункту 11.15 цього розділу.
З пояснень представників сторін, що надані ними в ході судового розгляду справи, судом встановлено, що ліквідатором на момент подання документів державному реєстратору для проведення реєстраційної дії щодо припинення юридичної особи ВАТ "Мар'янівський ремонтно-механічний завод" не закрито всі рахунки у банках, не надано до органу державної податкової служби копії ліквідаційного балансу (передавального акта або розподільчого балансу), не повернуто до органу державної податкової служби оригінали документів (свідоцтва платника ПДВ, довідки форми № 4-ОПП).
Факт неподання ліквідатором до Гребінківського відділення Лубенської ОДПІ ліквідаційного балансу ВАТ "Мар'янівський ремонтно-механічний завод" підтверджується також постановою Деснянського районного суду м. Києва від 31.08.2011 року у справі № 3-5830/2011 рік відповідно до якої ОСОБА_3 як голову ліквідаційної комісії ВАТ "Мар'янівський ремонтно-механічний завод" визнано винним у вчиненні адміністративного правопорушення за ст. 166-6 ч. 1 КУпАП та накладено стягнення у вигляді штрафу в розмірі тридцяти неоподатковуваних мінімумів доходів громадян.
В ході судового розгляду доведено, що довідка форми № 22-ОПП голові ліквідаційної комісії ВАТ "Мар'янівський ремонтно-механічний завод" не видавалася. При цьому, суд вважає за необхідне вказати, що довідка про відсутність заборгованості з податків і зборів (обов'язкових платежів) від 23.06.2011 року, яка була надана державному реєстратору, носить суто інформативний характер та дійсна протягом скороченого терміну (10 днів з моменту видачі).
Суд зазначає, що згідно з ч. 7 ст. 36 Закону № 755-IV державний реєстратор залишає без розгляду документи, які подані для проведення державної реєстрації припинення юридичної особи в результаті її ліквідації, якщо документи подані не у повному обсязі.
Таким чином, отримавши від голови ліквідаційної комісії ВАТ "Мар'янівський ремонтно-механічний завод" документи для проведення державної реєстрації припинення юридичної особи державний реєстратор мала залишити їх без розгляду, оскільки заявником не подано довідки відповідного органу державної податкової служби про відсутність заборгованості по податках, зборах (обов'язкових платежах) встановленої форми.
Разом з тим, державним реєстратором, в порушення вимог ст. ст. 4, 36 Закону України "Про державну реєстрацію юридичних осіб та фізичних осіб - підприємців", проведено державну реєстрацію припинення юридичної особи ВАТ "Мар'янівський ремонтно-механічний завод", що призвело до порушення порядку проведення державної реєстрації припинення юридичної особи.
Посилання відповідача на те, що Законом № 755-IV не визначено форму довідки про відсутність заборгованості по податках, зборах (обов'язкових платежах) судом оцінюються критично з огляду на те, що форма такої довідки затверджена вищезазначеним Порядком, який є обов'язковим до виконання на всій території України.
Суд зазначає, що внесення до Єдиного державного реєстру запису про припинення юридичної особи ВАТ "Мар'янівський ремонтно-механічний завод" в результаті його ліквідації за рішенням засновників, що не пов'язано з реорганізацією, на підставі довідки про відсутність заборгованості по податках, зборах (обов'язкових платежах), що не відповідає вимогам Порядку обліку платників податків і зборів призвело до унеможливлення виконання податковою інспекцією покладених на неї обов'язків по проведенню перевірки та встановленню факту відсутності у товариства податкового боргу чи інших порушень в сфері оподаткування.
В силу ч. 2 ст. 19 Конституції України органи державної влади та органи місцевого самоврядування, їх посадові особи зобов'язані діяти лише на підставі, в межах повноважень та у спосіб, що передбачені Конституцією та законами України.
Згідно із ч. 1 ст. 11 Кодексу адміністративного судочинства України розгляд і вирішення справ в адміністративних судах здійснюється на засадах змагальності сторін та свободи в наданні ними суду своїх доказів і у доведенні перед судом їх переконливості.
За змістом ст. 71 Кодексу адміністративного судочинства України кожна сторона повинна довести ті обставини, на яких ґрунтуються її вимоги та заперечення.
Відповідно до п. 67.2 ст. 67 Податкового кодексу України органи державної податкової служби в установленому законом порядку мають право звертатися до суду про винесення судового рішення щодо відміни державної реєстрації припинення юридичних осіб або підприємницької діяльності фізичних осіб - підприємців.
Частиною першою статті 41 Закону № 755-IV визначено, що підставою для внесення до Єдиного державного реєстру запису про відміну державної реєстрації припинення юридичної особи є постановлення судом рішення щодо відміни державної реєстрації припинення юридичної особи.
За таких обставин, суд дійшов висновку щодо задоволення позовних вимог в частині щодо відміни державної реєстрації припинення юридичної особи Відкритого акціонерного товариства "Мар'янівський ремонтно-механічний завод".
Що стосується позовних вимог про зобов'язання державного реєстратора Гребінківської РДА анулювати реєстраційну дію щодо внесення запису № 1 562 111 0016 000011 від 27.05.2011 року про державну реєстрацію припинення ВАТ "Мар'янівський ремонтно-механічний завод" в результаті його ліквідації за рішенням засновників, що не пов'язано з реорганізацією суд зазначає наступне.
Згідно з ч. 3 ст. 41 Закону № 755-IV державний реєстратор повинен не пізніше наступного робочого дня з дати надходження судового рішення щодо відміни державної реєстрації припинення юридичної особи внести до Єдиного державного реєстру запис про відміну державної реєстрації припинення юридичної особи та в той же день повідомити органи статистики, державної податкової служби, Пенсійного фонду України про внесення такого запису для взяття юридичної особи на облік, а також повідомити юридичну особу про внесення до Єдиного державного реєстру запису про відміну державної реєстрації її припинення.
З огляду на вищезазначене, беручи до уваги те, що Закон № 755-IV не передбачає порядку анулювання реєстраційної дії, вчиненої державним реєстратором, суд, з метою повного та всебічного захисту прав позивача, вважає за необхідне, відповідно до ч. 2 ст. 11 Кодексу адміністративного судочинства України, вийти за межі позовних вимог та зобов'язати державного реєстратора Гребінківської районної державної адміністрації Полтавської області внести до Єдиного державного реєстру юридичних осіб та фізичних осіб-підприємців запис про відміну державної реєстрації припинення юридичної особи Відкритого акціонерного товариства "Мар'янівський ремонтно-механічний завод" (код ЄДРПОУ 00901565) за рішенням суду.
На підставі викладеного, керуючись статтями 7-11, 69-72, 160-163 Кодексу адміністративного судочинства України, -
П О С Т А Н О В И В:
Адміністративний позов Лубенської об'єднаної державної податкової інспекції Полтавської області до Державного реєстратора Гребінківської районної державної адміністрації Полтавської області, третя особа: голова ліквідаційної комісії Відкритого акціонерного товариства "Мар'янівський ремонтно-механічний завод" ОСОБА_3 про відміну державної реєстрації припинення юридичної особи, зобов'язання вчинити певні дії задовольнити.
Відмінити державну реєстрацію припинення юридичної особи Відкритого акціонерного товариства "Мар'янівський ремонтно-механічний завод" (код ЄДРПОУ 00901565).
Зобов'язати державного реєстратора Гребінківської районної державної адміністрації Полтавської області внести до Єдиного державного реєстру юридичних осіб та фізичних осіб-підприємців запис про відміну державної реєстрації припинення юридичної особи Відкритого акціонерного товариства "Мар'янівський ремонтно-механічний завод" (код ЄДРПОУ 00901565) за рішенням суду.
Постанова набирає законної сили після закінчення строку подання апеляційної скарги. У разі подання апеляційної скарги судове рішення, якщо його не скасовано, набирає законної сили після повернення апеляційної скарги, відмови у відкритті апеляційного провадження або набрання законної сили рішенням за наслідками апеляційного провадження.
Постанова може бути оскаржена до Харківського апеляційного адміністративного суду через Полтавський окружний адміністративний суд шляхом подання апеляційної скарги протягом десяти днів з дня проголошення постанови з одночасним поданням її копії до суду апеляційної інстанції. У разі складення постанови у повному обсязі відповідно до статті 160 Кодексу адміністративного судочинства України, а також прийняття постанови у письмовому провадженні апеляційна скарга подається протягом десяти днів з дня отримання копії постанови.
Повний текст постанови виготовлено 19 вересня 2011 року.
Суддя О.О. Кукоба
Суд | Полтавський окружний адміністративний суд |
Дата ухвалення рішення | 12.09.2011 |
Оприлюднено | 30.09.2015 |
Номер документу | 50961857 |
Судочинство | Адміністративне |
Адміністративне
Полтавський окружний адміністративний суд
О.О. Кукоба
Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці
© 2016‒2023Опендатабот
🇺🇦 Зроблено в Україні