Харківський окружний адміністративний суд 61004, м. Харків, вул. Мар'їнська, 18-Б-3, inbox@adm.hr.court.gov.ua
П О С Т А Н О В А
І М Е Н Е М У К Р А Ї Н И
м. Харків
26 серпня 2015 р. Справа № 820/814/15
Харківський окружний адміністративний суд у складі головуючого судді Мельников Р.В. розглянувши у порядку письмового провадження адміністративну справу за позовом садового товариства "ЗОРЯ" до управління Держземагентства у Куп'янському районі Харківської області, третя особа - Куп'янська об'єднана державна податкова інспекція Головного управління Міндоходів у Харківській області, про скасування рішень та зобов'язання вчинити дії, -
В С Т А Н О В И В:
Позивач, садове товариство "ЗОРЯ", звернувся до Харківського окружного адміністративного суду з адміністративним позовом до управління Держземагентства у Куп'янському районі Харківської області, третя особа - Куп'янська об'єднана державна податкова інспекція Головного управління Міндоходів у Харківській області, у якому з урахуванням уточненого позову просить суд: зобов'язати управління Держземагентства у Куп'янському районі Харківської області виключити інформацію з державної статистичної звітності з кількісного обліку земель (форма 6-зем), що до стосовно землекористувача СТ «Зоря» про земельну ділянку площею 34,0 га , що знаходиться на території Петрівської сільради Куп'янського р-ну , та припинити право постійного користування наданою земельною ділянкою, з переведенням земельної ділянки до земель запасу, а також надати відомості про зміни стосовно СТ «Зоря» код 23920467 до Куп’янської ОДПІ Головного Управління Міндоходів у Харківській області.
В обґрунтування позову зазначено , що Садове товариство «Зоря» було утворене в 1988 році шляхом добровільного об'єднання робітників і службовців, які працювали на Куп'янському міжгосподарському комбікормовому заводі, в МСПМК-4, в Куп'янських середніх школах №№ 5, 11, 12 та інших громадян для ведення колективного садівництва на земельній ділянці загальною площею 20,3 га, яка була відведена для цієї мети рішенням Харківської обласної Ради народних депутатів № 303 від 18.10.1988 року. Статут СТ «Зоря» був зареєстрований Куп'янською райдержадміністрацією Харківської області в 1996 році.
У відповідності з п.32 Статуту СТ «Зоря» та згідно протоколу зборів членів садового товариства « Зоря » № 1 від 16.04.2005 року ОСОБА_2, був обраний головою товариства СТ «Зоря». Відповідно до п.34 Статуту ОСОБА_2 має право представляти без довіреності ТОВ «Зоря» в судах, підприємствах та організаціях.
18.10.1988 р. виконавчим комітетом Куп'янської районної ради Харківської області було винесено 2 рішення: № 301 «Про відведення земель для розміщення колективних садів» в п.1.3. якого було вказано про відведення Куп'янському міжгосподарському комбікормовому заводу в постійне користування 10,5 га з малопродуктивних орних земель Куп'янського відгодівельного радгоспу в межах Петрівської сільради Куп'янського району Харківської обл.. № 302 «Про видачу державних актів на право користування землею».
В зв'язку з тим, що члени СТ «Зоря» з часом перестали користуватися землею, товариство фактично розпалося і перестало існувати, на загальних зборах СТ «Зоря» було прийнято рішення у відповідності з розділом V Статуту про його ліквідацію і відмову від користування земельними ділянками загальною площею 34,0 га в т.ч. 18,6 га основної і 15,4 га додаткової площі (протокол загальних зборів № 1 від 04.08.2012 р.).
Не зважаючи на відсутність право установчих документів, згідно державної статистичної звітності ( форма 6-зем ) станом на 01.01.2015 року на території Петрівської сільської ради Куп'янського району, за Садовим товариством « Зоря» числиться земельна ділянка загальною площею 34.0 га , правовий статус земельної ділянки - колективне садівництво , форма власності - державна, цільове призначення земельної ділянки - сади .
Інформація про земельні ділянки до державного земельного кадастру не внесена, кадастрові номера відсутні.
Таким чином , СТ «Зоря» фактично було само ліквідовано, землями тривалий час фактично ніхто не користувався, Куп'янською ОДПІ регулярно нараховувався земельний податок, який ОСОБА_2 змушений був сплачувати з власних коштів, оскільки членських внесків ніхто з колишніх членів СТ «Зоря» вже тривалий час не сплачує.
Позивач у судове засідання не прибув, надав суду клопотання в якому просив розглядати справу без своєї участі.
Представник відповідача до судового засідання не з'явився, про день, час та місце судового засідання був повідомлений своєчасно та належним чином, про що свідчить повідомлення про отримання судової повістки, яке міститься в матеріалах справи. Надав до суду заяву в якій просив розглядати справу без участі представника відповідача.
Представник третьої особи , Куп'янської об'єднаної державної податкової інспекції Головного управління Міндоходів у Харківській області до судового засідання не з'явився, про день, час та місце судового засідання був повідомлений своєчасно та належним чином, про що свідчить повідомлення про отримання судової повістки, яке міститься в матеріалах справи. Надав до суду заяву в якій просив розглядати справу без участі представника третьої особи.
Відповідно до ч. 2 ст. 128 КАС України, неприбуття в судове засідання без поважних причин представника сторони або третьої особи, які прибули в судове засідання, або не повідомлення ним про причини не прибуття не є перешкодою для розгляду справи.
Згідно п.10 ч.1 ст.3 КАС України розгляд і вирішення адміністративної справи здійснюється в порядку письмового провадження без виклику осіб, які беруть участь у справі, та проведення судового засідання на основі наявних у суду матеріалів.
Згідно до ч.1 ст. 41 КАС України у разі неявки у судове засідання всіх осіб, які беруть участь у справі, чи якщо відповідно до положень цього Кодексу розгляд справи здійснюється за відсутності осіб, які беруть участь у справі (у тому числі при розгляді справи в порядку письмового провадження), фіксування судового засідання за допомогою звукозаписувального технічного засобу не здійснюється.
За таких обставин суд вважає, що адміністративна справа повинна бути розглянута в порядку письмового провадження, на основі наявних доказів.
Розглянувши матеріали справи, вивчивши доводи, дослідивши зібрані по справі докази в їх сукупності, проаналізувавши зміст норм матеріального і процесуального права, які врегульовують спірні правовідносини, суд виходить з таких підстав та мотивів.
Стаття 19 Конституції України встановлює, що органи державної влади та органи місцевого самоврядування, їх посадові особи зобов'язані діяти на підставах, в межах повноважень та у спосіб, що передбачені Конституцією та законами України.
Згідно до ст. 13 Конституції України, земля, її надра, атмосферне повітря, водні та інші природні ресурси, які знаходяться в межах території України, природні ресурси її континентального шельфу, виключної (морської) економічної зони є об'єктами права власності Українського народу. Від імені Українського народу права власника здійснюють органи державної влади та органи місцевого самоврядування в межах, визначених цією Конституцією.
Статтею 14 Конституції України встановлено, що земля є основним національним багатством, що перебуває під особливою охороною держави. Право власності на землю гарантується. Це право набувається і реалізується громадянами, юридичними особами та державою виключно відповідно до закону.
Згідно зі ст. 41 Конституції України, кожен має право володіти, користуватися і розпоряджатися своєю власністю. Право приватної власності набувається в порядку, визначеному законом. Ніхто не може бути протиправно позбавлений права власності. Право приватної власності є непорушним.
Згідно ч. 1 ст. 116 Земельного Кодексу України, громадяни та юридичні особи набувають права власності та права користування земельними ділянками із земель державної або комунальної власності за рішенням органів виконавчої влади або органів місцевого самоврядування в межах їх повноважень, визначених цим Кодексом, або за результатами аукціону.
Згідно Земельного кодексу України земельна ділянка як об'єкт цивільного права є нерухомим майном. На підставі цього положення власність на земельну ділянку підлягає державній реєстрації. Для земельних ділянок установлена також і спеціальна реєстрація в органах Державного комітету по земельних ресурсах України.
Судом встановлено , що Садове товариство «Зоря» було утворене в 1988 році шляхом добровільного об'єднання робітників і службовців, які працювали на Куп'янському міжгосподарському комбікормовому заводі, в МСПМК-4, в Куп'янських середніх школах №№ 5, 11, 12 та інших громадян для ведення колективного садівництва на земельній ділянці загальною площею 20,3 га, яка була відведена для цієї мети рішенням Харківської обласної Ради народних депутатів № 303 від 18.10.1988 року.
Статут СТ «Зоря» був зареєстрований Куп'янською райдержадміністрацією Харківської області в 1996 році.
Згідно п.32 Статуту СТ «Зоря» та протоколу зборів членів садового товариства « Зоря » № 1 від 16.04.2005 року ОСОБА_2, був обраний головою товариства СТ «Зоря». Відповідно до п.34 Статуту ОСОБА_2 має право представляти без довіреності ТОВ «Зоря» в судах, підприємствах та організаціях.
18.10.1988 р. виконавчим комітетом Куп'янської районної ради Харківської області було винесено 2 рішення: № 301 «Про відведення земель для розміщення колективних садів» в п.1.3. якого було вказано про відведення Куп'янському міжгосподарському комбікормовому заводу в постійне користування 10,5 га з малопродуктивних орних земель Куп'янського відгодівельного радгоспу в межах Петрівської сільради Куп'янського району Харківської обл.. № 302 «Про видачу державних актів на право користування землею».
Згідно статті.22 Земельного Кодексу України від 15.03.1991року - « Право власності на землю або право користування наданою земельною ділянкою виникає після встановлення землевпорядними організаціями меж земельної ділянки в натурі ( на місцевості) і одержання документа,що посвідчує це право». (Кодекс втратив чинність з 01.01.2002 року на підставі Кодексу №2768-111 (2768-14) від 25.10.2002 р.
Відповідно статті 125 Земельного кодексу України №2768-111 від 25.10.2001 «Право власності на земельну ділянку, а також право постійного користування та право оренди земельної ділянки виникають з моменту державної реєстрації цих прав» , а також СТ..126 цього Кодексу - « Право власності, користування земельною ділянкою оформлюється відповідно до Закону України « Про державну реєстрацію речових прав на нерухоме майно та їх обтяжень».
Відповідно статті 2 Закону України « Про державну реєстрацію речових прав на нерухоме майно та їх обтяжень» - «Державна реєстрація речових прав на нерухоме майно - офіційне визнання і підтвердження державою фактів виникнення, переходу або припинення прав на нерухоме майно, обтяження таких прав шляхом внесення відповідного запису до Державного реєстру речових прав на нерухоме майно.
Садове товариство «Зоря» , звернулось з листом від 31.10.2012 року до Міськрайонного Управління Держкомзему у місті Куп’янськ і Куп'янському районі Харківської області , в якому просить надати інформацію стосовно наявності право - встановлюючи документів на земельні ділянки, які займає садове товариство « Зоря » площами; ділянка 18,6 га; ділянка 14,35 га; Ділянки, розташовані за межами Петрівської селищної ради.
Позивачем був отриманий лист від 26.11.2012 року № 4714/1-28 , відповідно до якого Міськрайоне Управління повідомило , що на СТ «Зоря» документи які посвідчують право власності або право користування по м.Куп»янськ та Куп»янському районі не зареєстровані .
Зокрема, позивач 10.01.2013 року звернувся до Міськрайонного Управління Держкомзему у місті Куп’янськ і Куп'янському районі Харківської області ,в якій просить прийняти земельну ділянку з товариства Зоря загальною площею 34,0 га., розташованої за межами населених пунктів Петрівської сільської ради Куп'янського району Харківської області. Зазначивши , що державний акт на право власності не видавався . На протязі довгого часу земельна ділянка не використовується.
Листом від 29.01.2013 року № 237/1-28 відповідач інформував позивача, що згідно Земельного кодексу України та у відповідно до п.6.1 Положення про Державне агентство земельних ресурсів України затвердженого Указом Президента України , Держземагенство : передає відповідно до закону безпосередньо або через визначенні в установленому порядку територіальні органи земельні ділянки сільськогосподарського призначення державної власності у власність або в користування для всіх потреб» , але на даний час порядок передачі земельної ділянок ще не розроблений.
Садове товариство «Зоря» не отримувало документів , що посвідчувало право користування або право власності земельними ділянками площею 34,0 га , відведеними на підставі рішень виконавчого комітету Куп'янської районної ради Харківської області № 301 «Про відведення земель для розміщення колективних садів» та № 302 «Про видачу державних актів на право користування землею» і право постійного користування не було зареєстровано відповідно вищезазначених законів.
Позивач звернувся до Куп»янської райдержадміністрації з листом , в якому просив розглянути питання про стосовно скасування рішення рішень виконавчого комітету Куп'янської районної ради Харківської області № 301 «Про відведення земель для розміщення колективних садів» та № 302 «Про видачу державних актів на право користування землею» і право постійного користування не було зареєстровано відповідно вищезазначених законів.
Листом Куп’янська районна державна адміністрація повідомили, що питання визнання таким, що втратило чинність рішення виконавчого комітету Куп'янської районної ради Харківської області № 301 «Про відведення земель для розміщення колективних садів» та № 302 «Про видачу державних актів на право користування землею» і право постійного користування не було зареєстровано відповідно вищезазначених законів . Для вирішення вказаного питання Вам необхідно звернутися до Куп’янської районної ради Харківської області.
Згідно статті 122 Земельного кодексу України до повноважень районних державних адміністрацій щодо передачі земельних ділянок у власність або в користування із земель державної власності за межами населених пунктів відноситься: 1) ведення водного господарства; 2) будівництва об'єктів, пов'язаних з обслуговуванням жителів територіальної громади району (шкіл, закладів культури, лікарень, підприємств торгівлі тощо); 3) індивідуального дачного будівництва.
Центральний орган виконавчої влади з питань земельних ресурсів у галузі земельних відносин та його територіальні органи передають земельні ділянки сільськогосподарського призначення державної власності, крім випадків. Визначених частиною восьмою цієї статті, у власність або у користування для всіх потреб.
У зв'язку з чим для вирішення вказаного питання Вам необхідно звернутися до Управління Держземагенства у Куп'янському районі Харківської області.
Відповідно до ст. 12 Земельного Кодексу України, розпорядження землями територіальних громад, передача земельних ділянок комунальної власності у власність громадян і юридичних осіб, відноситься до повноважень сільських, селищних, міських рад у галузі земельних відносин на території сіл, селищ, міст.
Відповідно до ч. ч. 1, 2, 3ст.116 ЗК України громадяни та юридичні особи набувають права власності та права користування земельними ділянками із земель державної або комунальної власності за рішенням органів виконавчої влади або органів місцевого самоврядування та державних органів приватизації щодо земельних ділянок, на яких розташовані об'єкти, які підлягають приватизації, в межах їх повноважень, визначених цим Кодексом.
Набуття права на землю громадянами та юридичними особами здійснюється шляхом передачі земельних ділянок у власність або надання їх у користування.
Відповідно до п. а ч. 1 ст. 141 Земельного кодексу України, передбачено підстави припинення права користування, зокрема, однією з підстав є добровільна відмова від права користування земельною ділянкою.
Згідно з ч. 3 ст. 142 Земельного кодексу України, припинення права постійного користування земельною ділянкою у разі добровільної відмови землекористувача здійснюється за його заявою до власника земельної ділянки. Згідно з ч. 4 ст. 142 Земельного кодексу України, власник земельної ділянки на підставі заяви землекористувача приймає рішення про припинення права користування земельною ділянкою, про що повідомляє органи державної реєстрації.
В зв'язку з тим, що члени СТ «Зоря» з часом перестали користуватися землею, товариство фактично розпалося і перестало існувати, на загальних зборах СТ «Зоря» було прийнято рішення у відповідності з розділом V Статуту про його ліквідацію і відмову від користування земельними ділянками загальною площею 34,0 га в т.ч. 18,6 га основної і 15,4 га додаткової площі (протокол загальних зборів № 1 від 04.08.2012 р.).
05.05.2015 позивач звернувся до Держземагенства у Куп'янському районі Харківської області із заявою про включення з Державної статистичної звітності (форма 6-зем) інформацію про земельну ділянку площею 34,0 га та припинити право постійного користування наданою земельною ділянкою, яка була відведена в користування СТ «Зоря», а також надати повідомлення про зміни до Куп’янської ОДПІ Головного Управління Міндоходів у Харківській області, в якій вказав, що Садівничому товариству «Зоря» державний акт на право власності або право користування земельними ділянками не видавався. Інформація про земельні ділянки до державного земельного кадастру не внесена, кадастрові номера відсутні.
З листа від 12.05.2015 (вих.№20.03.0.03-1878/2-15) вбачається, що відповідач відмовив у внесенні таких змін, посилаючись , що земельна ділянка станом на 01.01.2015 року обліковується, на даний час за Садівничим товариством «Зоря».
Інформація про площу земель, якими користується садове товариство «Зоря» до державної статистичної звітності внесена згідно рішень виконавчого комітету Куп’янської районної ради від 18.10.1988 року № 301 та № 302. Право установчі документи (державний акт на право постійного користування, договір оренди землі) відсутні.
Виключення з державної статистичної звітності з кількісного обліку земель (форма 6-зем) про землевласника чи землекористувача здійснюється на підставі право установчих документів (ст. 142 Земельного Кодексу України) та (або) за рішенням суду.
Таким чином , підстав для виключення СТ «Зоря» з державної статистичної звітності з кількісного обліку земель (форма 6-зем) як землекористувача в Управлінні Держземагентства у Куп'янському районі Харківської області відсутні.
Відповідно до частини першої статті 71 КАС України, кожна сторона повинна довести ті обставини, на яких ґрунтуються її вимоги та заперечення, крім випадків, встановлених статтею 72 цього Кодексу.
Також, суд відмічає, що відповідно до ч. 2 ст. 71 Кодексу адміністративного судочинства України, в адміністративних справах про протиправність рішень, дій чи бездіяльності суб'єкта владних повноважень обов'язок щодо доказування правомірності свого рішення, дії чи бездіяльності покладається на відповідача, якщо він заперечує проти адміністративного позову.
Таким чином, особливістю адміністративного судочинства є те, що тягар доказування в спорі покладається на відповідача - орган публічної влади, який повинен надати суду всі матеріали, які свідчать про його правомірні дії.
З обставин адміністративної справи вбачається, що відповідачем не доведено правомірність оскаржуваного рішення, відтак позовні вимоги знайшли своє підтвердження під час розгляду адміністративної справи.
В силу ч. 1 статті 9 Кодексу адміністративного судочинства України суд при вирішенні справи керується принципом законності, відповідно до якого органи державної влади, органи місцевого самоврядування, їхні посадові і службові особи зобов'язані діяти лише на підставі, в межах повноважень та у спосіб, що передбачені Конституцією та законами України.
Згідно з ч. 3 ст. 2 Кодексу адміністративного судочинства України у справах щодо оскарження рішень, дій чи бездіяльності суб'єктів владних повноважень адміністративні суди перевіряють, чи прийняті (вчинені) вони зокрема: 1) на підставі, у межах повноважень та у спосіб, що передбачені Конституцією та законами України; 2) з використанням повноваження з метою, з якою це повноваження надано; 3) обґрунтовано, тобто з урахуванням усіх обставин, що мають значення для прийняття рішення (вчинення дії); 4) безсторонньо (неупереджено); 5) добросовісно; 6) розсудливо; 7) з дотриманням принципу рівності перед законом, запобігаючи несправедливій дискримінації; 8) пропорційно, зокрема з дотриманням необхідного балансу між будь-якими несприятливими наслідками для прав, свобод та інтересів особи і цілями, на досягнення яких спрямоване це рішення (дія); 9) з урахуванням права особи на участь у процесі прийняття рішення; 10) своєчасно, тобто протягом розумного строку.
Відповідно до ст. ст. 11, 71 Кодексу адміністративного судочинства України, кожна сторона повинна довести ті обставини, на яких ґрунтуються її вимоги та заперечення, а суд згідно ст. 86 цього Кодексу, оцінює докази, які є у справі, за своїм внутрішнім переконанням, що ґрунтується на їх безпосередньому, всебічному, повному та об'єктивному дослідженні.
Садівничому товариству «Зоря» державний акт на право власності або право користування земельними ділянками не видавався, що свідчить про те, що рішення виконавчого комітету Куп’янської районної ради народних депутатів від 18.10.1988 року № 302 «Про видачу державних актів на право користування земле» не виконано. Також земельна ділянка видана садівничому товариству «Зоря» згідно Земельного кодексу України не була зареєстрована в органах Державного комітету по земельних ресурсах. Тому садівниче товариство «Зоря » права власності на земельні ділянки розташовані за межами населених пунктів Петрівської сільської ради Куп'янського району не має.
Таким чином, суд вважає, що заявлені позовні вимоги є обґрунтованими, підтверджуються належними, достовірними та допустимими доказами в частині зобов'язання управління Держземагентства у Куп'янському районі Харківської області виключити інформацію з державної статистичної звітності з кількісного обліку земель (форма 6-зем) стосовно землекористувача СТ «Зоря» про земельну ділянку площею 34,0 га , що знаходиться на території Петрівської сільради Куп'янського р-ну , та припинити право постійного користування наданою земельною ділянкою, з переведенням земельної ділянки до земель запасу, а також зобов'язання надати відомості про зміни стосовно СТ «Зоря» код 23920467 до Куп’янської ОДПІ Головного Управління Міндоходів у Харківській області, а тому адміністративний позов підлягає задоволенню.
Керуючись ст.ст. 70, 71, 79, 86, 94, 128, 158, 162, 163, 167, 255, 257 КАС України, суд -
П О С Т А Н О В И В:
Адміністративний позов садового товариства "ЗОРЯ" до управління Держземагентства у Куп'янському районі Харківської області, третя особа - Куп'янська об'єднана державна податкова інспекція Головного управління Міндоходів у Харківській області, про скасування рішень та зобов'язання вчинити дії - задовольнити.
Зобов'язати управління Держземагентства у Куп'янському районі Харківської області виключити інформацію з державної статистичної звітності з кількісного обліку земель (форма 6-зем), що до стосовно землекористувача СТ «Зоря» про земельну ділянку площею 34,0 га , що знаходиться на території Петрівської сільради Куп'янського р-ну , та припинити право постійного користування наданою земельною ділянкою, з переведенням земельної ділянки до земель запасу, а також надати відомості про зміни стосовно СТ «Зоря» код 23920467 до Куп’янської ОДПІ Головного Управління Міндоходів у Харківській області.
Стягнути з Державного бюджету України (УДКСУ в Червонозаводському районі міста Харкова, код: 37999628, р/р 31217206784011, МФО 851011) на користь Садового товариства "ЗОРЯ" (63734, Харківська область, смт. Ківшарівка, буд. 1в кв. 14, код 23920467) судові витрати зі сплати судового збору в розмірі 73 (сімдесят три) грн. 08 коп..
Постанова може бути оскаржена в апеляційному порядку до Харківського апеляційного адміністративного суду через Харківський окружний адміністративний суд шляхом подачі апеляційної скарги в десятиденний строк з дня отримання копії постанови. Копія апеляційної скарги одночасно надсилається особою, яка її подає, до суду апеляційної інстанції.
Постанова набирає законної сили після закінчення строку подання апеляційної скарги, якщо таку скаргу не подано. У разі подання апеляційної скарги постанова, якщо її не скасовано, набирає законної сили після повернення апеляційної скарги, відмови у відкритті апеляційного провадження або набрання законної сили рішенням за наслідками апеляційного провадження.
Суддя Мельников Р.В.
Суд | Харківський окружний адміністративний суд |
Дата ухвалення рішення | 26.08.2015 |
Оприлюднено | 29.09.2015 |
Номер документу | 51021870 |
Судочинство | Адміністративне |
Адміністративне
Харківський окружний адміністративний суд
Мельников Р.В.
Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці
© 2016‒2023Опендатабот
🇺🇦 Зроблено в Україні