Рішення
від 13.09.2011 по справі 5019/1621/11
ГОСПОДАРСЬКИЙ СУД РІВНЕНСЬКОЇ ОБЛАСТІ

ГОСПОДАРСЬКИЙ СУД РІВНЕНСЬКОЇ ОБЛАСТІ

ІМЕНЕМ УКРАЇНИ

РІШЕННЯ

"13" вересня 2011 р. Справа № 5019/1621/11

За позовом Прокурор Гощанського району в інтересах держави в особі Малатинська сільська рада

до відповідача ОСОБА_1 підприємство Агрофірма "Окс"

про стягнення 31 534 грн. 43 коп.

Суддя Крейбух О. Г.

Представники:

Від позивача : ОСОБА_2 сільський голова

Від відповідача : представник не з'явився

Від органу прокуратури :представник ОСОБА_3

СУТЬ СПОРУ:

Прокурор звернувся до господарського суду із позовом в інтересах позивача до відповідача про стягнення 31 534, 43 грн. про відшкодування шкоди завданої внаслідок самовільного зайняття земельних ділянок.

В судовому засіданні 13 вересня 2011 року представники органу прокуратури та позивача позовні вимоги підтримали.

Відповідач відзиву на позов до суду не подав, участі уповноваженого представника в судових засіданнях 25.08.2011р. та 13.09.2011р. не забезпечив, поштове відправлення повернуто органом поштового зв'язку з відміткою "організація не працює" /а.с. 32,35/.

Відповідно до довідки з Єдиного державного реєстру юридичних осіб та фізичних осіб-підприємців станом на 26.08.2011р. місцезнаходженням відповідача ОСОБА_1 підприємство Агрофірма "Окс" є: 35413, Рівненська область, Гащанський район, с. Малятин, вул. Молодіжна, буд. 45а, тобто відповідає адресі, вказаній позивачем у позовній заяві і по якій направлялася поштова кореспонденція.

До повноважень господарських судів не віднесено встановлення фактичного місцезнаходження юридичних осіб або місця проживання фізичних осіб -учасників судового процесу на час вчинення тих чи інших процесуальних дій. Тому примірники повідомлень про вручення рекомендованої кореспонденції повернуті органами зв'язку з позначками «Адресат вибув»і т.п. з урахуванням конкретних обставин справи можуть вважатися належними доказами виконання господарським судом обов'язку щодо повідомлення учасників судового процесу про вчинення цим судом певних процесуальних дій (п.4 Інформаційного листа Вищого господарського суду України «Про деякі питання практики застосування норм ГПК України, порушені у доповідних записках про роботу господарських судів у 2005 році»від 02.06.2006р. № 01-8/1228).про дату, час і місце судового розгляду справи повідомлений в установленому порядку, що підтверджується поштовими повідомленнями.

Враховуючи викладене, поскільки ухвалою від 25.08.2011р. участь уповноважених представників сторін в судовому засіданні 13.09.2011р. обов'язковою не визнавалася, суд здійснює розгляд справи № 5019/1621/11 за наявними в ній матеріалами відповідно до норм ст.75 ГПК України.

Відводи з підстав, передбачених статтею 20 ГПК України, відсутні.

Протокол судового засідання складено відповідно до статті 81 1 ГПК України.

Заслухавши пояснення представників прокуратури та позивача, оцінивши наявні в матеріалах справи і досліджені в судовому засіданні докази, суд

ВСТАНОВИВ:

25 вересня 2010 року Управлінням Держкомзему у Рівненському районі Рівненської області проведено перевірку дотримання ОСОБА_1 підприємством Агрофірмою "ОКС" вимог земельного законодавства на території Малатинської сільської ради Гощанського району.

Перевіркою встановлено, що на території Малатинської сільської ради Гощанського району ІПАФ "ОКС" починаючи з вересня 2007 року без укладення договорів оренди використовувало земельну ділянку площею 41,12 га, що є порушенням вимог чинного законодавства.

Вказані обставини відображені у складеному за результатами перевірки ОСОБА_3 №90 від 25.09.2018 р.. Останній підписано державним інспектором Рівненського міжрайонного відділу, управління за використанням та охороною земель у Рівненській області, сільським головою Малатинської сільської ради та землевпорядником Малатинської сільської ради.

13 жовтня 2008 року директору ІПАТ "ОКС" винесено припис №004944, щодо усунення порушення вимог земельного законодавства та складено протокол про адміністративне правопорушення №003836, яким встановлено порушення директором ІПАФ "ОКС" ст. ст. 125, 126 Земельного кодексу України. (арк.с. 17;18-19).

Державним інспектором з контролю за використанням та охороною земель Рівненської області винесено постанову №33 від 27.10.2008 року про накладення адміністративного стягнення, якою встановлено, що директор ІПАФ "ОКС" на території Малатинської сільської ради за межами населеного пункту с. Малатин самовільно зайняв та використовує не витребувані земельні частки (паї) на землях №17-22,68 га; №18-9,45 га; №19-1,54 га; №30-7,45 га загальною площею 41,12 для ведення сільськогосподарського виробництва, та притягнуто директора ІПАФ "ОКС" до адміністративної відповідальності за ст. 53-1 КУпАП, останнього визнано винним у скоєнні адміністративного правопорушення, та накладено на нього адміністративне стягнення у вигляді штрафу. (арк.с.22-23).

Порушенням земельного законодавства, яке вчинено ІПАФ "ОКС", завдано шкоди земельним ресурсам, в зв'язку з чим Управлінням Держкомзему у Рівненському районі, відповідно Постанови Кабінету Міністрів України від 25.07.2007 року № 963 "Про затвердження Методики визначення розміру шкоди, заподіяної внаслідок самовільного зайняття земельних ділянок, використання земельних ділянок не за цільовим призначенням, зняття ґрунтового покриву (родючого шару ґрунту) без спеціального дозволу", нараховано розмір завданої державі шкоди, яка відповідно до проведеного розрахунку складає 31 534 грн. 43 коп. (арк.с. 20).

Зазначені кошти відповідач добровільно не сплатив.

Стаття 11 Цивільного кодексу України визначає, що цивільні права і обов'язки зокрема виникають з договорів та інших правочинів, крім того, цивільні права і обов'язки виникають безпосередньо з актів цивільного законодавства.

Відповідно до 2 Земельного кодексу України, земельні відносини -це суспільні відносини щодо володіння, користування і розпорядження землею. Суб'єктами земельних відносин є громадяни, юридичні особи, органи місцевого самоврядування та органи державної влади. Повноваження міських рад у галузі земельних відносин врегульовані ст.12 Земельного кодексу України. До них, зокрема, належить надання земельних ділянок у користування із земель комунальної власності.

Громадяни та юридичні особи набувають права власності та права користування земельними ділянками із земель державної або комунальної власності за рішенням органів виконавчої влади або органів місцевого самоврядування в межах їх повноважень, визначених цим Кодексом, або за результатами аукціону.

Набуття права власності громадянами та юридичними особами на земельні ділянки, на яких розташовані об'єкти, які підлягають приватизації, відбувається в порядку, визначеному частиною першою статті 128 цього Кодексу. Набуття права на землю громадянами та юридичними особами здійснюється шляхом передачі земельних ділянок у власність або надання їх у користування.(чч.1, 2 ст.116 Земельного кодексу України).

Оренда землі -це засноване на договорі строкове, платне володіння і користування земельною ділянкою, необхідною орендареві для здійснення підприємницької та іншої діяльності. Орендодавцями земельних ділянок, що перебувають у комунальній власності, є органи місцевого самоврядування: сільські, селищні, міські ради (ст.ст. 3, 5 Закону України В«Про оренду земліВ» ).

Повноваження сільських рад у сфері регулювання земельних відносин та охорони навколишнього природного середовища врегульовані ст.33 Закону України В«Про місцеве самоврядування в УкраїніВ» . Так, до делегованих повноважень сільської ради закон відносить, зокрема: 1) здійснення контролю за дотриманням земельного та природоохоронного законодавства, використанням і охороною земель, природних ресурсів загальнодержавного та місцевого значення, відтворенням лісів; 2) реєстрація суб'єктів права власності на землю; реєстрація права користування землею і договорів на оренду землі; видача документів, що посвідчують право власності і право користування землею; ... 9) організація і здійснення землеустрою, погодження проектів землеустрою.

Статтею 125 Земельного Кодексу України передбачено, що право власності на земельну ділянку, а також право постійного користування та право оренди земельної ділянки виникають з моменту державної реєстрації цих прав.

За умовами ст.126 ЗК України право власності на земельну ділянку посвідчується державним актом, крім випадків, визначених частиною другою цієї статті. Право власності на земельну ділянку, набуту у власність із земель приватної власності без зміни її меж, цільового призначення, посвідчується: а) цивільно-правовою угодою щодо відчуження земельної ділянки, укладеною в порядку, встановленому законом, у разі набуття права власності на земельну ділянку за такою угодою; б) свідоцтвом про право на спадщину. Право постійного користування земельною ділянкою посвідчується державним актом на право постійного користування земельною ділянкою. Право оренди земельної ділянки посвідчується договором оренди землі, зареєстрованим відповідно до закону.

Чинним законодавством забороняється використання земельної ділянки до встановлення її меж у натурі (на місцевості), одержання документа, що посвідчує право на неї, та державної реєстрації.

Згідно зі ст.1 Закону України В«Про державний контроль за використанням та охороною земельВ» самовільне зайняття земельних ділянок - будь-які дії особи, які свідчать про фактичне використання не наданої їй земельної ділянки чи намір використовувати земельну ділянку до встановлення її меж у натурі (на місцевості), до одержання документа, що посвідчує право на неї, та до його державної реєстрації; невиконання вимог щодо використання земель за цільовим призначенням - невикористання земельної ділянки, крім реалізації науково обґрунтованих проектних рішень, або фактичне використання земельної ділянки, яке не відповідає її цільовому призначенню, встановленому при передачі земельної ділянки у власність чи наданні в користування, в тому числі в оренду, а також недодержання режиму використання земельної ділянки або її частини в разі встановлення обмежень (обтяжень).

Таким чином в даному випадку має місце самовільне зайняття земельних ділянок.

За умовами частини 1 статті 211 Земельного кодексу України громадяни та юридичні особи несуть цивільну, адміністративну або кримінальну відповідальність відповідно до законодавства, зокрема, за самовільне зайняття земельних ділянок та невиконання вимог щодо використання земель за цільовим призначенням.

Відповідно до ст.212 Земельного кодексу України самовільно зайняті земельні ділянки підлягають поверненню власникам землі або землекористувачам без відшкодування затрат, понесених за час незаконного користування ними. Приведення земельних ділянок у придатний для використання стан, включаючи знесення будинків, будівель і споруд, здійснюється за рахунок громадян або юридичних осіб, які самовільно зайняли земельні ділянки.

Частиною 1 ст.1166 Цивільного кодексу України передбачено, що майнова шкода, завдана неправомірними рішеннями, діями чи бездіяльністю особистим немайновим правам фізичної або юридичної особи, а також шкода, завдана майну фізичної або юридичної особи, відшкодовується в повному обсязі особою, яка її завдала.

Зобов'язанням із заподіяння шкоди є цивільно-правове зобов'язання, за якого потерпілий має право вимагати від особи, що заподіяла шкоду, цілковитого відшкодування протиправно заподіяної шкоди.

Загальними підставами для покладення відповідальності на особу, яка заподіяла шкоду, за змістом ст. 1166 ЦК України є: протиправна поведінка особи, що заподіяла шкоду, шкідливий результат такої поведінки, тобто настання, наявність самої шкоди, причинний зв'язок між протиправною поведінкою і настанням шкоди та вина особи у заподіянні шкоди.

З аналізу наведених правових норм вбачається, що ІПАФ "ОКС" вчинив дії, які є підставою для покладення на нього відповідальності за заподіяну державі шкоду. Зокрема протиправна поведінка полягає у самовільному зайнятті земельних ділянок.

Так, за розрахунками державного інспектора з контролю за використанням та охороною земель Рівненського району розмір шкоди, заподіяної самовільним зайняттям ІПАФ "ОКС" земельної ділянки становить 31 534 грн. 43 коп. Вказані розрахунки перевірено та визнано правильними.

Відповідно до п.2.3 Методичних рекомендацій щодо застосування Методики визначення розміру шкоди, заподіяної внаслідок самовільного зайняття земельних ділянок, використання земельних ділянок не за цільовим призначенням, зняття ґрунтового покриву (родючого шару ґрунту) без спеціального дозволу, шкода (збитки), що заподіяні на земельних ділянках, які надані у користування чи передані у власність юридичних та фізичних осіб, внаслідок їх використання не за цільовим призначенням, зняття ґрунтового покриву (родючого шару ґрунту) без спеціального дозволу, якщо порушення вчинено власником чи користувачем земельної ділянки, повинні бути відшкодовані державі та територіальній громаді. У разі вчинення зазначених порушень іншими юридичними та фізичними особами, які самовільно зайняли надані у користування чи передані у власність земельні ділянки та здійснили вищезазначені правопорушення, шкода повинна бути відшкодована власнику чи користувачу земельної ділянки.

Згідно з п.2.4 Методичних рекомендацій кошти за шкоду, що заподіяна на земельних ділянках державної та комунальної власності у межах та за межами населених пунктів, які не надані у користування та не передані у власність, внаслідок їх самовільного зайняття, використання не за цільовим призначенням, зняття ґрунтового покриву (родючого шару ґрунту) без спеціального дозволу, розподіляються відповідно до статті 13 Бюджетного кодексу України та Закону України про державний бюджет України на відповідний рік.

Доказів відшкодування завданої державі шкоди відповідач суду не надав.

Отже, з урахуванням всього вищевикладеного вбачається, що вимога позивача стверджується матеріалами перевірки, розрахунком розміру шкоди, іншими матеріалами справи, тому підлягає задоволенню повністю в сумі 31 534 грн. 43 коп.

На відповідача покладаються судові витрати на підставі частини другої ст.49 ГПК України, внаслідок його неправильних дій - доведення спору до господарського суду.

Керуючись ст.ст. 49, 82-85 Господарського процесуального кодексу України, суд

ВИРІШИВ:

1. Позов задоволити .

2. Стягнути з Іноземного підприємства Агрофірма "ОКС" (Гощанський район, с. Малатин, вул. Молодіжна, 45а, ідентифікаційний код 33521482) на користь Малатинської сільської ради (35414, с. Малатин, вул. Шевченка, 2а, Гощанського району Рівненської області, рахунок - інші надходження охорони навколишнього природного середовища №/р 31510968700081 ГДКУ в Рівненській області МФО 833017 КОД 22588643 отримувач Малатинська сільська рада) - 31534 грн. 43 коп. шкоди завданої внаслідок самовільного зайняття земельних ділянок.

3. Стягнути з Іноземного підприємства Агрофірма "ОКС" (Гощанський район, с. Малатин, вул. Молодіжна, 45а, ідентифікаційний номер 33521482) в доход державного бюджету України 315 грн. 34 коп. державного мита.

4. Стягнути з Іноземного підприємства Агрофірма "ОКС" (Гощанський район, с. Малатин, вул. Молодіжна, 45а, ідентифікаційний номер 33521482) в доход державного бюджету України 236 грн. 00 коп. плати за послуги по інформаційно-технічному забезпеченню судового процесу.

5. Накази видати після набрання рішенням законної сили.

Суддя Крейбух О. Г.

Повний текст рішення суддею підписано "15" вересня 2011 р.

СудГосподарський суд Рівненської області
Дата ухвалення рішення13.09.2011
Оприлюднено30.09.2015
Номер документу51127655
СудочинствоГосподарське

Судовий реєстр по справі —5019/1621/11

Рішення від 13.09.2011

Господарське

Господарський суд Рівненської області

Крейбух О. Г.

Судовий наказ від 26.09.2011

Господарське

Господарський суд Рівненської області

Крейбух О. Г.

Ухвала від 25.04.2012

Господарське

Господарський суд Рівненської області

Крейбух О. Г.

Ухвала від 21.03.2012

Господарське

Господарський суд Рівненської області

Крейбух О. Г.

Судовий наказ від 26.09.2011

Господарське

Господарський суд Рівненської області

Крейбух О. Г.

Судовий наказ від 26.09.2011

Господарське

Господарський суд Рівненської області

Крейбух О. Г.

Ухвала від 25.08.2011

Господарське

Господарський суд Рівненської області

Крейбух О. Г.

Ухвала від 28.07.2011

Господарське

Господарський суд Рівненської області

Крейбух О. Г.

🇺🇦 Опендатабот

Опендатабот — сервіс моніторингу реєстраційних даних українських компаній та судового реєстру для захисту від рейдерських захоплень і контролю контрагентів.

Додайте Опендатабот до улюбленого месенджеру

ТелеграмВайбер

Опендатабот для телефону

AppstoreGoogle Play

Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці

© 2016‒2023Опендатабот

🇺🇦 Зроблено в Україні