Рішення
від 22.09.2015 по справі 924/645/15
ГОСПОДАРСЬКИЙ СУД ХМЕЛЬНИЦЬКОЇ ОБЛАСТІ

ГОСПОДАРСЬКИЙ СУД ХМЕЛЬНИЦЬКОЇ ОБЛАСТІ

29000, м. Хмельницький, майдан Незалежності, 1 тел. 71-81-84, факс 71-81-98


ІМЕНЕМ УКРАЇНИ

РІШЕННЯ

"22" вересня 2015 р.Справа № 924/645/15

Господарський суд Хмельницької області у складі: головуючий суддя Танасюк О.Є., суддя Виноградова В.В., суддя Кочергіна В.О. розглянувши матеріали справи

за позовом фізичної особи - підприємця ОСОБА_1 смт. Ярмолинці

до Ярмолинецької районної ради смт. Ярмолинці

за участю третьої особи , яка не заявляє самостійних вимог на предмет спору на стороні відповідача - Ярмолинецький районний будинок культури, смт. Ярмолинці

про стягнення 279554,15 грн.

Представники сторін:

від позивача: ОСОБА_3 - представник згідно договору про надання правової допомоги від 17.04.2015р.

від відповідача: Пантело В.В. - представник за довіреністю від 23.01.15 №35/01-27

від третьої особи: не з'явився

В судовому засіданні відповідно до ч. 2 ст. 85 ГПК України оголошено вступну і резолютивну частину рішення.

На підставі заяви судді Танасюк О.Є. від 07.07.2015р., відповідно до протоколу автоматичного визначення складу колегії суддів за підписом керівника апарату суду Комарніцького В.В. подальший розгляд справи №924/645/15 призначено до розгляду в колегіальному складі суддів: Танасюк О.Є. (головуючий), Виноградова В.В., Кочергіна В.О.

Ухвалою суду від 07.07.2015р. справу прийнято до провадження колегією суддів.

Суть спору: позивач звернувся до суду з позовом, в якому просить стягнути з відповідача 284850,47 грн. відшкодування вартості проведеного капітального ремонту частини нежитлового приміщення Ярмолинецького районного будинку культури.

Ухвалою суду від 18.08.2015р. прийнято заяву позивача про зменшення позовних вимог, у зв'язку з чим предметом розгляду спору є стягнення 279554,15 грн. вартості проведеного капітального ремонту приміщення Ярмолинецького районного будинку культури, що підтверджується висновками експертів та судовими рішеннями.

В обґрунтування позовних вимог зазначає, що рішенням господарського суду Хмельницької області від 30.04.2013р. та постановою Рівненського апеляційного господарського суду від 20.06.2013р. по справі №19/5025/1009/12 присуджено стягнути із Ярмолинецького районного будинку культури 180951,31 грн. відшкодування вартості невід'ємних поліпшень та 2648,16 грн. - відшкодування вартості проведеного експертного дослідження. На виконання даного рішення 10.07.2013р. господарським судом було видано наказ, який був пред'явлений у Відділ державної виконавчої служби Ярмолинецького районного управління юстиції, однак 16.10.2013р. був повернутий позивачу у зв'язку з тим, що Ярмолинецький РБК не включений до Єдиного реєстру розпорядників бюджетних коштів та одержувачів бюджетних коштів, а тому рахунки відкриті на таку установу в органах Казначейства відсутні. Розпорядником коштів по Ярмолинецькому РБК є Відділ культури та туризму Ярмолинецької РДА. Розпорядником майна Ярмолинецького РБК являється Ярмолинецька районна рада.

Також позивач зазначає, що рішенням господарського суду Хмельницької області від 04.12.2013р. по справі № 12/5025/921/12 присуджено до стягнення із Ярмолинецького районного будинку культури 98602,84 грн. вартості здійснених поліпшень та 2648,16 грн. витрат по проведенню експертного дослідження. 19.12.2013р. на виконання зазначеного рішення господарським судом Хмельницької області було видано наказ по справі № 12/5025/921/12, який був пред'явлений в ВДВС Ярмолинецького районного управління юстиції, а 26.02.2014 р. наказ був повернутий позивачу з огляду на те, що згідно відповіді УДКСУ у Ярмолинецькому районі Хмельницької області №01-51/1491 від 30.09.13р. Ярмолинецький РБК не включений до Єдиного реєстру розпорядників бюджетних коштів та одержувачів боджетних коштів, а тому рахунки, відкриті на таку установу в органах Казначейства відсутні. Розпорядником майна по Ярмолинецькому РБК являється "Центр культури та дозвілля" Ярмолинецької ради.

Позивач посилаючись на ч. 7 ст. 77, ст. 78 ГК України стверджує, що за організаційно-правовою формою Ярмолинецький РБК є комунальним підприємством, тому у зв'язку з відсутністю коштів в останнього, Ярмолинецька районна рада поряд з відповідальністю боржника несе субсидіарну (додаткову) відповідальність, тобто є підстави стягувати з Ярмолинецької районної ради суму грошових коштів, встановлену рішеннями господарського суду Хмельницької області.

Також позивач у позові посилається на ст. 1212 ЦК України та вважає, що майно (невід'ємні поліпшення) Ярмолинецька районна рада набула без достатньої правової підстави (безпідставно набуте майно ОСОБА_1.), тому повинна повернути його потерпілому.

Ухвалою суду від 28.07.2015р. було залучено до участі у справі в якості третьої особи, яка не заявляє самостійних вимог на предмет спору на стороні відповідача - Ярмолинецький районний будинок культури.

Представник позивача в судовому засіданні позовні вимоги підтримав.

Представник відповідача в судовому засіданні та у письмовому відзиві від 12.05.2015р. №290/01-27, доповненнях до відзиву від 29.05.2015 р. №331/01-27, від 04.08.2015р. №42801-27 проти позову заперечує. Зазначає, що Ярмолинецький районний будинок культури є самостійною юридичною особою і заснований на спільній власності територіальних громад району. При цьому, посилається на ч. ч. 1 та 3 ст. 96 ЦК України, згідно яких юридична особа самостійно відповідає за своїми зобов'язаннями. Засновник юридичної особи не відповідає за зобов'язаннями юридичної особи, а юридична особа не відповідає за зобов'язаннями її учасника (засновника), крім випадків, встановлених установчими документами та законом.

Відповідач наголошує, що Ярмолинецький районний будинок культури не є підприємством, а лише містить ознаки підприємства, заснованого Ярмолинецькою районною радою, а тому відповідно до ч. 9 ст. 78 ГК України, вирішуючи питання щодо особливостей діяльності цього підприємства, слід застосовувати законодавчі положення, що регулюють діяльність державних комунальних підприємств, а не казенних підприємств, як стверджує позивач.

Також вказує, що третя особа не є казенним підприємством, оскільки порядок її утворення не відповідає вимогам ст. 76 ГК України.

Відповідач вважає, що в даному випадку відсутні підстави для застосування до Ярмолинецької районної ради субсидіарної відповідальності шляхом стягнення заборгованості Ярмолинецького районного будинку культури.

Крім того, відповідач зазначає, що відшкодування вартості проведеного капітального ремонту (невід'ємних поліпшень) можливо лише за умови наявності договірних відносин між сторонами, а саме, договору оренди нерухомого майна, як це передбачено ч. 3 ст. 778 ЦК України - якщо поліпшення речі зроблено за згодою наймодавця, наймач має право на відшкодування вартості необхідних витрат або на зарахування їх вартості в рахунок плати за користування річчю. Акцентує увагу, що між сторонами по справі будь-які угоди щодо оренди нерухомого майна не укладалися.

Також відповідач вважає безпідставним посилання позивача та ст. 1212 ЦК України, яка регулює випадки набуття майна або його збереження без достатніх правових підстав.

У письмових поясненнях від 02.09.2015р. №509/01-27 представник відповідача вказує, що згідно з рішенням п'ятої сесії XXIII скликання від 25 грудня 1998 року № 8 „Про делегування окремих повноважень районної ради районній державній адміністрації" Ярмолинецькій районній державній адміністрації делеговано повноваження районної ради, а саме: забезпечення відповідно до законодавства розвитку науки, усіх видів освіти, охорони здоров'я, культури, фізичної культури і спорту, туризму, сприяння відродженню осередків традиційної народної творчості, національно-культурних традицій населення, художніх промислів і ремесел... (підпункт 10 пункту 1 рішення).

Повідомляє, що відповідно до подання начальника відділу культури Ярмолинецької районної державної адміністрації (лист від 17.12.2013 р. № 301) рішенням сесії районної ради від 20.12.2013 р. № 2 „Про заснування Комунального закладу "Центр культури та дозвілля" Ярмолинецької районної ради Хмельницької області" було засновано юридичну особу - Комунальний заклад „Центр культури та дозвілля" Ярмолинецької районної ради Хмельницької області. Майно спільної власності територіальних громад району згідно з вищезазначеним рішенням сесії вилучено із оперативного управління Ярмолинецького районного Будинку культури Ярмолинецької районної ради Хмельницької області, створено комісію по його передачі та передано в оперативне управління Комунального закладу „Центр культури та дозвілля" Ярмолинецької районної ради Хмельницької області (пункти 4 та 5 рішення).

Зазначає, що відповідно до довідки відділу культури Ярмолинецької районної державної адміністрації від 26.08.2015р. №128 Ярмолинецький районного Будинку культури обслуговується централізованою бухгалтерією відділу культури Ярмолинецької районної державної адміністрації та має загальний та спеціальний розрахункові рахунки. На даний час залишок коштів на рахунку Ярмолинецького районного Будинку культури становить 718,52 грн. Нарахування орендної плати здійснювалось централізованою бухгалтерією відділу культури Ярмолинецької районної державної адміністрації згідно укладених РБК договорів оренди. Кошти за оренду приміщень Ярмолинецького РБК надходили на спеціальний рахунок Ярмолинецького районного Будинку культури.

У письмовому поясненні від 17.09.2015р. №579/01-27 представник відповідача зазначає, що загальна умова ч. 1 ст. 1212 ЦК України звужує застосування інституту безпідставного збагачення у зобов'язальних (договірних) відносинах, адже отримане однією із сторін у зобов'язанні підлягає поверненню іншій стороні на підставі ст. 1212 ЦК України тільки за наявності ознаки безпідставності такого виконання. Стверджує, що наявність в минулому договорів оренди між колишнім орендодавцем - Ярмолинецьким РБК та позивачем, відповідно до яких були здійсненні невід'ємні поліпшення орендованого майна, в результаті чого позивач звертався до суду з позовом про стягнення суми невід'ємних поліпшень із юридичної особи Ярмолинецького РБК та той факт, що на даний час є рішення господарських судів про стягнення відповідної суми коштів з Ярмолинецького РБК є підставою для відмови в позові до Ярмолинецької районної ради.

Представник третьої особи в судове засідання не з'явився, письмової позиції з приводу позовних вимог не надав.

Розглядом матеріалів справи встановлено наступне.

ОСОБА_1, смт. Ярмолинці зареєстрований як фізична особа-підприємець, що підтверджується витягом з Єдиного державного реєстру юридичних осіб та фізичних осіб-підприємців із сайту Міністерства юстиції України від 21.04.2015р.

Ярмолинецька районна рада, смт. Ярмолинці є юридичною особою, що підтверджується витягом з Єдиного державного реєстру юридичних осіб та фізичних осіб-підприємців із сайту Міністерства юстиції України від 31.07.2015р.

Відповідно до свідоцтва про право власності на нерухоме майно від 18.10.2006р., серія НОМЕР_2, власником нежитлової будівлі, будинку культури загальною площею 3872,5 кв.м., що знаходиться за адресою АДРЕСА_2 є спільно-територіальні громади Ярмолинецького району (в особі Ярмолинецької районної ради).

Згідно відомостей з державного реєстру речових прав на нерухоме майно від 07.07.2015р. власником нежитлової будівлі загальною площею 3872,5 кв.м., що знаходиться за адресою АДРЕСА_2 є Ярмолинецька районна рада на підставі свідоцтва про право власності, серія та номер: НОМЕР_2, виданий 18.10.2006р, видавник Ярмолинецька селищна рада народних депутатів.

Ярмолинецький районний будинок культури є юридичною особою, що підтверджується витягом з Єдиного державного реєстру юридичних осіб та фізичних осіб-підприємців від 12.05.2015р. Відповідно до даного витягу засновником юридичної особи Ярмолинецького районного будинку культури є Ярмолинецька районна рада, дата державної реєстрації, дата та номер запису в Єдиному державному реєстрі про включення до ЄДР - 25.07.1995р, 24.09.2009р., 1 671 120 0000 000629.

Згідно з рішенням п'ятої сесії XXIII скликання від 25.12.1998р. № 8 „Про делегування окремих повноважень районної ради районній державній адміністрації" Ярмолинецькій районній державній адміністрації делеговано повноваження районної ради, а саме: забезпечення відповідно до законодавства розвитку науки, усіх видів освіти, охорони здоров'я, культури, фізичної культури і спорту, туризму, сприяння відродженню осередків традиційної народної творчості, національно-культурних традицій населення, художніх промислів і ремесел... (підпункт 10 пункту 1 рішення).

Статут Ярмолинецького районного будинку культури Ярмолинецької районної ради Хмельницької області погоджено начальником відділу культури і туризму 10.12.2009р. та затверджено рішенням сесії Ярмолинецької районної ради від 18.12.2009р. №7.

Відповідно до п. 1 Статуту Ярмолинецького районного будинку культури Ярмолинецької районної ради Хмельницької області клубний заклад районний будинок культури є бюджетною, творчо-виробничою, культурно-просвітницькою, дозвілевою організацією з певними ознаками підприємства, заснованого Ярмолинецькою районною радою на спільній власності територіальних громад району.

Згідно з п. 1.2. Статуту Будинок культури є самостійною юридичною особою, має самостійні: баланс, розрахунковий та інший рахунки, в установах банків, гербову печатку і штамп зі своїми найменуваннями, фірмові бланки, здійснює на правах самостійного закладу культури з правом першого підпису при здійсненні фінансових операцій, укладання угод за погодженням головного розпорядника коштів.

Матеріальну базу складає спеціально побудоване приміщення, землі, обладнання, транспорт, грошові засоби, та інше майно необхідне для здійснення Будинком культури своїх творчо-виробничих функцій (п. 4.1. Статуту).

Пунктами 4.2., 4.3. Статуту передбачено, що Будинок культури має право здійснювати господарську діяльність, самостійно розпоряджатися прибутками від такої діяльності, майном придбаним за рахунок прибутку. Надавати на тимчасове використання приміщення, транспорт, інвентар, інші матеріальні цінності, і також списувати їх з балансу в установленому порядку.

Фактично, відповідно до довідки № 128 від 26.08.2015р. Відділу культури Ярмолинецької районної державної адміністрації Хмельницької області , юридична особа Ярмолинецький районний Будинок культури був структурним підрозділом Відділу культури Ярмолинецької районної державної адміністрації, мав розрахункові рахунки в УДКСУ ( загальний та спеціальний), обслуговувався централізованою бухгалтерією відділу культури Ярмолинецької районної державної адміністрації. Майео Ярмолинецького районного Будинку культури перебувало в оперативному управлінні Ярмолинецького районного будинку культури. Головним розпорядником коштів по Ярмолинецькому будинку культури був відділ культури Ярмолинецької райдержадміністрації.

Рішенням господарського суду Хмельницької області від 30.04.2013р. по справі №19/5025/1009/12 задоволено позов фізичної особи-підприємця ОСОБА_1, смт. Ярмолинці до Ярмолинецького районного будинку культури, смт. Ярмолинці про стягнення 180951,31 грн. відшкодування вартості невід'ємних поліпшень.

Присуджено до стягнення з Ярмолинецького районного будинку культури на користь фізичної особи-підприємця ОСОБА_1 180951,31 грн. відшкодування вартості невід'ємних поліпшень частини нежитлових приміщень будинку культури смт. Ярмолинці та 2648,16 грн. - відшкодування вартості проведеного експертного дослідження.

Зазначеним судовим рішенням встановлено наступне.

01.11.2006р. між Ярмолинецьким районним будинком культури та ПП "Б.ЛИС К" було укладено договір оренди частини нежитлового приміщення Ярмолинецького районного будинку культури під проведення культурно - дозвілевої роботи та диско-бар, а саме: кафе-бар загальною площею 95,7 кв. м., розташоване за адресою АДРЕСА_1. Термін дії цього договору починається за згодою сторін з 01.11.2006 р. та закінчується 01.09.2007р.

Згідно з п. 2.6 договору витрати на покращення орендарем стану орендованого ним приміщення (поточний ремонт) не зараховується в орендну плату, а капітальний ремонт проводиться за згодою сторін та зараховується в орендну плату.

На виконання умов договору актом передачі частини приміщення Ярмолинецького РБК від 01.11.2006 р. орендар прийняв частину приміщення Ярмолинецького районного будинку культури, площею 95,7 кв. м.

Згідно з додатком від 01.11.2007 р. договір від 01.11.2006 р., укладений між Ярмолинецьким районним будинком культури та ПП "Б.ЛИС К", продовжено до 01.10.2010 р.

Згідно з п. 4.1.6 додатку до договору оренди від 01.11.2007 р. якщо поліпшення приміщення зроблено за згодою орендодавця, орендар має право на відшкодування вартості необхідних витрат або на зарахування їх вартості в рахунок плати за користування приміщенням.

01.09.2010 р. між Ярмолинецьким районним будинком культури (орендодавець) та ПП "Б.ЛИС К" (орендар) було укладено договір оренди (найму) частини нежитлового приміщення спільної власності територіальних громад району, згідно якого орендодавець передав, а орендар прийняв в оренду частини не житлового приміщення Ярмолинецького районного будинку культури під проведення культурно - дозвілевої роботи та диско-бар, до складу якого входить: кафе-бар площею 95,7 кв. м., розташованих за адресою: АДРЕСА_1. Цей договір визначає продовження взаємовідносин сторін щодо строкового, платного користування орендарем об'єкта оренди, які були започатковані 01.11.2006 р.

Пунктом 3.6 договору встановлено, що у разі здійснення орендарем невід'ємних поліпшень, зарахування останніх в оренду можливо при дотриманні вимог рішення 23 сесії Ярмолинецької районної ради V скликання 12.11.2008 р. №21 "Про затвердження Положення про надання згоди на проведення невід'ємних поліпшень орендованого нерухомого майна, що є спільною власністю територіальних громад району та яке перебуває в оперативному управлінні чи господарському віданні комунальних підприємств (закладів) районної ради".

Згідно з п. 5.8 договору, якщо орендодавець не проводить вчасно капітального ремонту об'єкта РБК, чи його частини, до складу якого входить об'єкт оренди, що перешкоджає його використання відповідно до призначення та умов договору, орендар має право: відремонтувати об'єкт, чи частину об'єкта оренди, зарахувавши вартість ремонту в рахунок плати за користування об'єктом оренди, або вимагати відшкодування вартості ремонту; чи/або вимагати розірвання договору та відшкодування збитків.

Строк дії договору встановлено терміном 24 місяці і набуває чинності з моменту підписання сторонами (п. 8.1 договору).

Згідно акту прийому-передачі приміщення від 13.06.2012 р. орендар передав, а орендодавець прийняв з орендного користування, що є предметом договору оренди (найму) частини нежитлового приміщення спільної власності територіальних громад району від 01.09.2010 р. і знаходиться за адресою АДРЕСА_1, загальною площею 95,7 кв. м., а саме: Кафе-бар. Згідно з п. 3 акту орендоване приміщення передається орендодавцю із здійсненими орендарем невідокремлюваними поліпшеннями, а саме: капітальним ремонтом, який виконаний згідно кошторису, погодженому з орендодавцем. Перелік документів відносно капітального ремонту додається Додатком №1, який являється невід'ємною частиною Акту приймання передачі.

10.04.2012р. між ПП "Б.ЛИС К" (первісний кредитор) та ФОП ОСОБА_1 (новий кредитор) було укладено договір про відступлення права вимоги.

Рішенням господарського суду у справі № 14/5025/1656/12 за позовом Ярмолинецького районного будинку культури до приватного підприємства "Б. ЛИС К" про розірвання договору оренди від 01.09.2010 року та звільнення частини орендованого приміщення за адресою: АДРЕСА_1 площею 95,7 кв. м. позов задоволено частково, зобов'язано ПП "Б. ЛИС К" звільнити частину орендованого приміщення за адресою: АДРЕСА_1, площею 95,7 кв. м.

Згідно висновку судового експерта №171/13-22 від 12.03.2013 р. вартість здійснених орендарем поліпшень кафе-бару загальною площею 95,7 кв. м. яке знаходиться за адресою: АДРЕСА_2 з часу отримання його в оренду становить: 180951,31 грн.; проведенні орендарем поліпшення орендованого ним майна у будинку культури в смт. Ярмолинці Хмельницької області вартістю 180951,31 грн. є невід'ємними поліпшеннями орендованого майна, орендарем ПП "Б. ЛИС К" за згодою з орендодавцем проведені наступні поліпшення орендованої частини приміщень Ярмолинецького районного будинку культури: проектування та будівництво електромережі 0,38 кВт для підключення диско-бару вартістю 10352,31 грн. капітальний ремонт кафе-бару вартістю 170599 грн.; орендоване приміщення кафе-бару повернуто орендодавцю з виконаними орендарем невід'ємними поліпшеннями (проектування та будівництво електромережі 0,38 кВт для підключення диско-бару і капітальний ремонт кафе-бару) вартістю 180951,31 грн.

За результатами розгляду справи та враховуючи висновок експерта №171/13-22 від 12.03.2013р., суд дійшов висновку про те, що орендарем за погодженням з відповідачем (Ярмолинецьким районним будинком культури) були проведені невід'ємні поліпшення орендованого майна вартістю 180951,31 грн., відокремлення яких призведе до зменшення ринкової вартості приміщення.

Рішення господарського суду Хмельницької області від 30.04.2013р. по справі №19/5025/1009/12, яким присуджено до стягнення з Ярмолинецького районного будинку культури на користь фізичної особи-підприємця ОСОБА_1 180951,31 грн. відшкодування вартості невід'ємних поліпшень залишене без змін постановою Рівненського апеляційного господарського суду від 20.06.2013р.

На виконання зазначеного рішення суду та постанови суду апеляційної інстанції, 10.07.2013р. господарським судом було видано наказ.

16.10.2013р. державним виконавцем відділу державної виконавчої служби Ярмолинецького районного управління юстиції винесено постанову про повернення виконавчого документа стягувачеві. Встановлено, що майна, на яке можна звернути стягнення не виявлено. Зазначено, що згідно відповіді УДКСУ у Ярмолинецькому районі Хмельницької області №01-51/1496 від 30.09.2013р. Ярмолинецький РБК не включений до Єдиного реєстру розпорядників бюджетних коштів та одержувачів бюджетних коштів, а тому рахунки відкриті на таку установу в органах Казначейства відсутні. Розпорядником коштів по Ярмолинецькому РБК є Відділ культури та туризму Ярмолинецької РДА. КФК 110204 „Палаци і будинки культури, клуби та інші заклади клубного типу" Розпорядником майна Ярмолинецького РБК являється Ярмолинецька районна рада.

Рішенням господарського суду Хмельницької області від 04.12.2013р. по справі №12/5025/921/12 задоволено позов фізичної особи-підприємця ОСОБА_1, смт. Ярмолинці до Ярмолинецького районного будинку культури, смт. Ярмолинці про стягнення 98602,84 грн. відшкодування вартості невід'ємних поліпшень приміщення будинку культури смт. Ярмолинці.

Присуджено до стягнення з Ярмолинецького районного будинку культури на користь фізичної особи-підприємця ОСОБА_1 98602,84 грн. вартості здійснених поліпшень та 2648,16 грн. витрат по проведенню експертного дослідження.

Зазначеним рішенням встановлено таке.

10.07.2006р. між Ярмолинецьким районним будинком культури (орендодавець) та ФОП ОСОБА_9 (орендар) було укладено договір оренди (найму) частини нежитлового приміщення, яке знаходиться за адресою АДРЕСА_1 загальною площею 196,35 кв.м,, а саме: - гардероб площею - 44,45 кв.м., - чоловічий та жіночі туалети площею - 58,5 кв.м., касове відділення з прилеглим фойє площею - 39,2 кв.м., - кімнату диск жокея площею - 6,0 кв.м., - площадку диск жокея площею 39,9 кв.м., - вітрину 1площею - 4,2 кв.м., - вітрину 2 площею - 4,1 кв.м.

Строк дії договору з 10.07.2006р. по 10.06.2007р. (п.1.1 договору).

По акту приймання - передачі від 10.06.2006р. вказане приміщення було передано орендарю.

В подальшому 18.07.2007 р. було укладено додаток до договору оренди, згідно умов якого дію договору оренди від 10.07.2006 р. було продовжено до 18.06.2010 р.

В п. 4.1.6 Додатку сторони погодили, що якщо поліпшення приміщення зроблено за згодою орендодавця, орендар має право на відшкодування вартості необхідних витрат або зарахування їх вартості в рахунок плати за користування приміщенням.

18.05.2010 року між Ярмолинецьким районним будинком культури (орендодавець) та ФОП ОСОБА_9 (орендар) було укладено договір оренди (найму) частини нежитлового приміщення Ярмолинецького РБК під проведення культурно-дозвільної роботи та диско-бар, яке знаходиться за адресою АДРЕСА_1 загальною площею 196,35 кв.м., а саме - гардероб площею - 44,45 кв.м., - чоловічий та жіночі туалети площею - 58,5 кв.м., - касове відділення з прилеглим фойє площею - 39,2 кв.м., - кімнату диск-жокея площею - 6,0 кв.м., - площадку диск жокея площею - 39,9 кв.м., - вітрину 1 площею -4.2 кв.м., - вітрину 2 площею - 4,1 кв.м. (п. 1 договору).

Строк дії договору становить двадцять чотири місяці з моменту його підписання (до 18.05.2012р.).

В п. 3.6 договору зазначено, що у разі здійснення орендарем невід'ємних поліпшень, зарахування останніх в оренду можливо при дотриманні вимог рішення 23 сесії Ярмолинецької районної ради V скликання від 12 листопада 2008 року №21: „Про затвердження Положення про надання згоди на проведення невід'ємних поліпшень орендованого нерухомого майна, що є спільною власністю територіальних громад району та яке перебуває в оперативному управлінні чи господарському віданні комунальних підприємств (закладів) районної ради".

Крім того, у п. 5.8 договору сторони погодили, що якщо орендодавець не проводить вчасно капітального ремонту об'єкта РБК, чи його частини, до складу якого входить об'єкт оренди, що перешкоджає його використання відповідно до призначення та умов договору, орендар має право: відремонтувати об'єкт, чи частину об'єкта оренди, зарахувавши вартість ремонту в рахунок плати за користування об'єктом оренди, або вимагати відшкодування вартості ремонту; чи/або вимагати розірвання договору та відшкодування збитків.

Рішенням господарського суду Хмельницької області від 09.04.2012р. у справі №12/5025/215/12 встановлено, що договір оренди (найму) частини нежитлового приміщення спільної власності територіальних громад району від 18.05.2010р. є розірваним з 29.03.2012р.

У зв'язку із зазначеним, 31.05.2012р. по акту приймання-передачі орендар повернув, а орендодавець прийняв з орендного користування приміщення, що є предметом договору оренди (найму) частини нежитлового приміщення спільної власності територіальних громад району від 18.05.2010 р, і знаходиться за адресою: АДРЕСА_1 загальною площею 196,35 кв.м., а саме: гардероб площею - 44,45 кв.м., чоловічий та жіночі туалети площею - 58,5 кв.м., касове відділення з прилеглим фойє площею - 39,2 кв.м., кімнату диск жокея площею - 6,0 кв.м., площадку диск жокея площею - 39,9 кв.м., вітрину 1 площею - 4,2 кв.м., вітрину 2 площею - 4,1 кв.м.

В п. 3 Акту зазначено, що орендоване приміщення передається орендодавцю із здійсненими орендарем невідокремлюваними поліпшення, а саме: капітальним ремонтом, який виконаний згідно кошторисів, погоджених з орендодавцем. Кошториси, договірні ціни та акти виконаних робіт додаються Додатком №1 до акту прийому - передачі приміщення і є його невід'ємною частиною.

10.04.2012р. між ФОП ОСОБА_9 (первісний кредитор) та ФОП ОСОБА_1 (новий кредитор) було укладено договір про відступлення права вимоги.

Відповідно до п. п. 1, 2 договору первісний кредитор відступає новому кредитору, а новий кредитор набуває право вимоги, належне первісному кредитору і стає кредитором за договором оренди від 18.05.2010 року, який укладений між первісним кредитором та Ярмолинецьким районним будинком культури орендодавцем, началі - „Боржник".

За цим договором до нового кредитора переходить право вимагати (замість первісного кредитора) від боржника сплати грошових коштів в якості відшкодування вартості проведеного капітального ремонту згідно договору оренди від 18.05.2010 року, в тому числі неустойки (штрафу, пені), збитків.

Висновком експерта №5474/12-22 від 14.03.2013р. встановлено наступне:

- вартість виконаних підрядником ПП „Блиск-К" будівельних робіт по капітального ремонту чоловічого туалету в районному будинку в смт. Ярмолинці виконаних у вересні 2011 року становить: 39280грн.

- вартість виконаних підрядником ПП „Блиск-К" будівельних робіт по ремонту сходів вхідної площадки в приміщення районному будинку в смт. Ярмолинці згідно акту приймання виконаних робіт за вересень 2011 року становить: 44150,52грн.

- вартість виконаних підрядником ПП „Євро-Захід" будівельних робіт по поточного ремонту приміщень „Диско-бару" в районному будинку в смт. Ярмолинці виконаних у вересні 2006 року становить: 18207,55грн.

Поліпшення (ремонт) чоловічого туалету Ярмолинецького районного будинку культури проведеного у вересні 2011 року підрядником ПП „Блиск-К" відносяться до капітального ремонту.

Поліпшення (ремонт) частини сходів - вхідної площадки Ярмолинецького районного будинку культури, проведеного у вересні 2011 року підрядником ПП „Блиск-К" та приміщення „Диско-бару", проведеного у вересні 2006 року підрядником ПП „Євро-Захід" відносяться до поточного ремонту.

Загальна вартість проведених поліпшень становить 98602,84грн.

За результатами розгляду справи та враховуючи висновок експерта №5474/12-22 від 14.03.2013р., суд дійшов висновку про те, що орендарем за погодженням з відповідачем (Ярмолинецьким районним будинком культури) були проведені невід'ємні поліпшення орендованого майна вартістю 98602,84 грн., відокремлення яких призведе до зменшення ринкової вартості приміщення.

19.12.2013р. на виконання зазначеного рішення господарським судом Хмельницької області було видано наказ.

17.12.2013р. начальник відділу культури Ярмолинецької районної державної адміністрації звернувся до голови Ярмолинецької районної ради з проханням розглянути на сесії Ярмолинецької районної ради питання щодо створення нової організації, а саме комунального підприємства Центр культури і дозвілля.

Рішенням Ярмолинецької районної ради від 20.12.2013р. № 2 „Про заснування Комунального закладу "Центр культури та дозвілля" Ярмолинецької районної ради Хмельницької області" відповідно до ч. 4 ст. 60 Закону України „Про місцеве самоврядування в Україні" та враховуючи клопотання відділу культури Ярмолинецької районної державної адміністрації №301 від 17.12.2013р., районна рада вирішила заснувати комунальний заклад „Центр культури та дозвілля" Ярмолинецької районної ради Хмельницької області (п. 1 рішення). Майно спільної власності територіальних громад району згідно з вищезазначеним рішенням районної ради вилучено із оперативного управління Ярмолинецького районного Будинку культури Ярмолинецької районної ради Хмельницької області, створено комісію по його передачі та передано в оперативне управління комунального закладу „Центр культури та дозвілля" Ярмолинецької районної ради Хмельницької області (пункти 4 та 5 рішення).

У п. 6 зазначеного рішення вказано, що комунальний заклад „Центр культури та дозвілля" Ярмолинецької районної ради Хмельницької області не є правонаступником Ярмолинецького районного Будинку культури Ярмолинецької районної ради Хмельницької області та інших закладів культури, заснованих органами місцевого самоврядування району та державної влади.

26.02.2014 р. державним виконавцем відділу державної виконавчої служби Ярмолинецького районного управління юстиції винесено постанову про повернення виконавчого документа (наказу суду №12/5025/921/12 від 19.12.2013р.) стягувачеві. Встановлено, що майна, на яке можна звернути стягнення в рахунок боргу не виявлено. Зазначено, що згідно відповіді УДКСУ у Ярмолинецькому районі Хмельницької області №01-51/1496 від 30.09.2013р. Ярмолинецький РБК не включений до Єдиного реєстру розпорядників бюджетних коштів та одержувачів бюджетних коштів, а тому рахунки відкриті на таку установу в органах Казначейства відсутні. Розпорядником майна по Ярмолинецькому РБК являється „Цетр культури та дозвілля" Ярмолинецької районної ради. Згідно відповіді Державної податкової служби, рахунки в банківських та фінансових установах за Ярмолинецьким РБК, відсутні.

01.08.2014р. фізична особа-підприємець ОСОБА_1 звернувся до Ярмолинецької районної ради із вимогою за №11 про стягнення грошових коштів в якості відшкодування вартості проведеного капітального ремонту в сумі 101251,00 грн. (98602,84 грн. - вартість поліпшень та 2648,16 грн. - витрати по проведенню експертного дослідження, стягнутих з Ярмолинецького РБК на користь ОСОБА_1 за рішенням суду від 04.12.2013р. по справі №12/5025/921/12). У вимозі позивач посилаючись на ст. 77, 78 ГПК України стверджує, що за організаційно-правовою формою Ярмолинецький РБК є комунальним підприємством, тому у зв'язку із відсутністю в останнього коштів, Ярмолинецька районна рада поряд із відповідальністю боржника несе субсидіарну (додаткову) відповідальність. Крім того, посилаючись на ст. 1212 ЦК України позивач зазначає, що Ярмолинецький РБК та Ярмолинецька районна рада безпідставно набули майно ОСОБА_1 на загальну суму 101251,00 грн.

Також 01.08.2014р. фізична особа-підприємець ОСОБА_1 звернувся до Ярмолинецької районної ради із вимогою за №12 про стягнення грошових коштів в якості відшкодування вартості проведеного капітального ремонту в сумі 183599,00 грн. (180951,31 грн. - вартість поліпшень та 2648,16 грн. - витрати по проведенню експертного дослідження, стягнутих з Ярмолинецького РБК на користь ОСОБА_1 за рішенням суду від 30.04.2013р. по справі №19/5025/1009/12).

За результатами розгляду вимоги щодо сплати коштів в якості відшкодування вартості проведеного капітального ремонту, Ярмолинецькою районною радою направлено лист ОСОБА_1 від 11.08.2014р. №391/01-27, в якому повідомляє, що не погоджується із вимогою про сплату коштів, оскільки Ярмолинецький РБК є самостійною юридичною особою, має самостійні: баланс, розрахунковий та інші рахунки в установах банків, ... Звертає увагу, що відповідно до статуту будинок культури містить лише ознаки підприємства, однак є закладом, а не підприємством, тому вважає, що в даному випадку положення ст. 77 ГК України слід застосовувати до казенних підприємств.

Згідно довідки відділу культури Ярмолинецької районної державної адміністрації від 26.08.2015р. №128 Ярмолинецький районний Будинок культури був структурним підрозділом відділу культури Ярмолинецької районної державної адміністрації, мав розрахункові рахунки в УДКСУ (загальний та спеціальний), обслуговується централізованою бухгалтерією відділу культури Ярмолинецької районної державної адміністрації. Головним розпорядником коштів по Ярмолинецькому районному Будинку культури був відділу культури Ярмолинецької районної державної адміністрації.

Повідомлено, що на даний час залишок коштів на рахунку Ярмолинецького районного Будинку культури становить 718,52 грн. Нарахування орендної плати здійснювалось централізованою бухгалтерією відділу культури Ярмолинецької районної державної адміністрації згідно укладених РБК договорів оренди. Кошти за оренду приміщень Ярмолинецького РБК надходили на спеціальний рахунок Ярмолинецького районного Будинку культури.

В матеріалах справи наявний лист управління Державної Казначейської служби України в Ярмолинецькому районі Хмельницької області від 30.03.2013р. №01-51/1491, адресований начальнику відділу ДВС Ярмолинецького РУЮ , в якому повідомлено, що Ярмолинецький районний будинок культури ( код ЄДРПОУ 21329098, смт. Ярмолинці, Площа 600-річчя Ярмолинець, 1а) не включений до Єдиного реєстру розпорядників бюджетних коштів та одержувачів бюджетних коштів, а тому рахунки відкриті на таку установу в органах Казначейства відсутні. Розпорядником коштів по Ярмолинецькому районному будинку культури є відділ культури та туризму Ярмолинецької РДА КФК 110204 „Палаци і будинки культури, клуби та інші заклади клубного типу".

Позивач, посилаючись на відсутність коштів в Ярмолинецького РБК, звернувся з позовом до Ярмолинецької районної ради про стягнення вартості проведеного капітального ремонту, оскільки на думку позивача відповідач несе субсидіарну (додаткову) відповідальність. Крім того, посилаючись на ст. 1212 ЦК України позивач зазначає, що Ярмолинецький РБК та Ярмолинецька районна рада безпідставно набули майно ОСОБА_1, вартість якого просить стягнути.

Дослідивши матеріали справи та заслухавши доводи представників сторін, суд дійшов до наступних висновків.

Однією з необхідних умов здійснення господарської діяльності є деліктоздатність учасника господарських відносин, тобто здатність самостійно відповідати за взятими на себе зобов'язаннями, яка забезпечується наявністю у нього відокремленого майна на праві власності, господарського відання або оперативного управління.

Відповідно до ч. ч. 1, 2 ст. 219 ГК України за невиконання або неналежне виконання господарських зобов'язань чи порушення правил здійснення господарської діяльності правопорушник відповідає належним йому на праві власності або закріпленим за ним на праві господарського відання чи оперативного управління майном, якщо інше не передбачено цим Кодексом та іншими законами. Засновники суб'єкта господарювання не відповідають за зобов'язаннями цього суб'єкта, крім випадків, передбачених законом або установчими документами про створення даного суб'єкта.

Аналогічні положення містяться в ст. 96 ЦК України, якою передбачено, що юридична особа самостійно відповідає за своїми зобов'язаннями. Юридична особа відповідає за своїми зобов'язаннями усім належним їй майном. Учасник (засновник) юридичної особи не відповідає за зобов'язаннями юридичної особи, а юридична особа не відповідає за зобов'язаннями її учасника (засновника), крім випадків, встановлених установчими документами та законом.

Позивач звертаючись з позовом про стягнення грошових коштів в якості відшкодування вартості проведеного капітального ремонту зазначає, що Ярмолинецька районна рада несе субсидіарну (додаткову) відповідальність у зв'язку з відсутністю грошових коштів у божника - Ярмолинецького районного будинку культури, який є комунальним підприємством. При цьому, обґрунтовуючи позовні вимоги, позивач посилається на ч. 7 ст. 77 ГК України та ст. 78 ГК України.

Частиною 1 ст. 619 ЦК України визначено, що договором або законом може бути передбачена поряд із відповідальністю боржника додаткова (субсидіарна) відповідальність іншої особи.

Згідно з ч. 1 ст. 78 ГК України комунальне унітарне підприємство утворюється компетентним органом місцевого самоврядування в розпорядчому порядку на базі відокремленої частини комунальної власності і входить до сфери його управління.

Особливості господарської діяльності комунальних унітарних підприємств визначаються відповідно до вимог, встановлених цим Кодексом щодо діяльності державних комерційних або казенних підприємств, а також інших вимог, передбачених законом (ч. 9 ст. 78 ГК України).

Відповідно до ч. 7 ст. 77 ГК України казенне підприємство відповідає за своїми зобов'язаннями лише коштами, що перебувають у його розпорядженні. У разі недостатності зазначених коштів держава, в особі органу, до сфери управління якого входить підприємство, несе повну субсидіарну відповідальність за зобов'язаннями казенного підприємства.

Як вбачається зі Статуту Ярмолинецького районного будинку культури, затвердженого рішенням сесії районної ради від 18.12.2009 р. № 7 клубний заклад районний будинок культури є бюджетною, творчо-виробничою, культурно-просвітницькою, дозвілевою організацією, з певними ознаками підприємства, заснованою Ярмолинецькою районною радою на спільній власності територіальних громад району (розділ І Статуту). Будинок культури є самостійною юридичною особою, має самостійні: баланс, розрахунковий та інші рахунки, в установах банків, гербову печатку і штамп зі своїми найменуваннями, фірмові бланки, здійснює на правах самостійного закладу культури з правом першого підпису при здійснені фінансових операцій, укладання угод за погодженням головного розпорядника коштів (п. 1.2 Статуту). Будинок культури має право здійснювати господарську діяльність, самостійно розпоряджатися прибутками від такої діяльності, майном придбаним за рахунок прибутку (п. 4.2 Статуту).

Отже, як визначено положеннями Статуту та вбачається із витягу з Єдиного державного реєстру юридичних осіб та фізичних осіб-підприємців від 12.05.2015р., Ярмолинецький районний будинок культури Ярмолинецької районної ради Хмельницької області є самостійною юридичною особою, який здійснює господарську діяльність. Таким чином, відповідно до 96 ЦК України та ст. 219 ГК України, Ярмолинецький районний будинок повинен самостійно відповідати за своїми зобов'язаннями усім належним йому на праві оперативного управління майном.

Також, як передбачено Статутом Ярмолинецького районного будинку культури Ярмолинецької районної ради Хмельницької області, останній лише містить ознаки підприємства, однак за організаційно-правовою формою є організацією, а не є підприємством. Тому до нього не можуть бути застосовані положення ст. ст. 77, 78 ГК України, які регулюють діяльність казенних підприємств та комунальних унітарних підприємств.

При цьому, судом береться до уваги, що ні Статутом юридичної особи, ні чинним законом не передбачено можливості застосування відповідальності до засновника за зобов'язаннями створеної ним організації, яка є самостійною юридичною особою.

Доводи позивача про те, що Ярмолинецький районний будинок культури за організаційно-правовою формою є комунальним підприємством спростовується також самою назвою організації - Ярмолинецький районний будинок культури Ярмолинецької районної ради Хмельницької області, оскільки відповідно до вимог ч. 9 ст. 78 ГК України найменування комунального унітарного підприємства повинно містити слова "комунальне підприємство".

З огляду на зазначене, враховуючи, що Ярмолинецький районний будинок культури, як організація є самостійною юридичною особою, в даному випадку відсутні підстави для застосування до Ярмолинецької районної ради субсидіарної відповідальності шляхом стягнення заборгованості Ярмолинецького районного будинку культури.

З приводу посилання позивача на ст. 1212 ЦК України, судом береться до уваги таке.

Відповідно ст. 1212 Цивільного кодексу України, особа, яка набула майно або зберегла його у себе за рахунок іншої особи (потерпілого) без достатньої правової підстави (безпідставно набуте майно), зобов'язана повернути потерпілому це майно. Особа зобов'язана повернути майно і тоді, коли підстава, на якій воно було набуте, згодом відпала. Положення цієї глави застосовуються незалежно від того, чи безпідставне набуття або збереження майна було результатом поведінки набувача майна, потерпілого, інших осіб чи наслідком події. Положення цієї глави застосовуються також до вимог про: 1) повернення виконаного за недійсним правочином; 2) витребування майна власником із чужого незаконного володіння; 3) повернення виконаного однією із сторін у зобов'язанні; 4) відшкодування шкоди особою, яка незаконно набула майно або зберегла його у себе за рахунок іншої особи.

Аналіз наведеної норми свідчить, що зобов'язання з безпідставного набуття, збереження майна породжують такі юридичні факти: набуття особою майна або його збереження однією особою; відповідна втрата майна або його неотримання іншою особою; відсутність для цього правових підстав (угода сторін, вказівка закону, тощо) або якщо такі відпали. При цьому, відсутність правової підстави для набуття або збереження майна за рахунок іншої особи передбачає підстави набуття або збереження майна, які не можна віднести до виникнення цивільних прав та обов'язків в розумінні ст. 11 ЦК України.

Як вбачається із Статуту Ярмолинецького районного будинку культури, останній засновано Ярмолинецькою районною радою на спільній власності територіальних громад району (розділ І Статуту). Матеріальну базу складає спеціально побудоване приміщення, землі, обладнання, транспорт, грошові засоби, та інше майно необхідне для здійснення Будинком культури своїх творчо-виробничих функцій (п. 4.1. Статуту). Пунктом 4.3. Статуту передбачено, що Будинок культури має право надавати в тимчасове використання належне йому приміщення.

Рішенням господарського суду Хмельницької області від 30.04.2013р., залишеним без змін постановою Рівненського апеляційного господарського суду від 20.06.2013р. по справі №19/5025/1009/12 було задоволено позов фізичної особи-підприємця ОСОБА_1, смт. Ярмолинці до Ярмолинецького районного будинку культури, смт. Ярмолинці про стягнення 180951,31 грн. відшкодування вартості невід'ємних поліпшень.

Зазначеними судовими рішеннями встановлено, що Ярмолинецьким районним будинком культури на підставі договорів оренди від 01.11.2006р. та 01.09.2010р. приватному підприємству „Б.ЛИС К" було надано в оренду частину нежитлового приміщення, яке знаходиться в смт. Ярмолинці, загальною площею 95,7 кв.м.

За результатами розгляду справи та враховуючи висновок експерта №171/13-22 від 12.03.2013р., суд дійшов висновку про те, що орендарем за погодженням з відповідачем (Ярмолинецьким районним будинком культури) були проведені невід'ємні поліпшення орендованого майна вартістю 180951,31 грн., відокремлення яких призведе до зменшення ринкової вартості приміщення, у зв'язку з чим вартість невід'ємних поліпшень була стягнута з Будинку культури на користь фізичної особи-підприємця ОСОБА_1

Також рішенням господарського суду Хмельницької області від 04.12.2013р. по справі №12/5025/921/12 задоволено позов фізичної особи-підприємця ОСОБА_1, смт. Ярмолинці до Ярмолинецького районного будинку культури, смт. Ярмолинці про стягнення 98602,84 грн. відшкодування вартості невід'ємних поліпшень.

Вказаним рішенням встановлено, що Ярмолинецьким районним будинком культури на підставі договорів оренди від 10.07.2006р. та 18.05.2010р. фізичній особі-підприємцю ОСОБА_9 було надано в оренду частину нежитлового приміщення, яке знаходиться в смт. Ярмолинці, загальною площею 196,35 кв.м.

За результатами розгляду справи та враховуючи висновок експерта №5474/12-22 від 14.03.2013р., суд дійшов висновку про те, що орендарем за погодженням з відповідачем (Ярмолинецьким районним будинком культури) були проведені невід'ємні поліпшення орендованого майна вартістю 98602,84 грн., відокремлення яких призведе до зменшення ринкової вартості приміщення, у зв'язку з чим вартість невід'ємних поліпшень була стягнута з Будинку культури на користь фізичної особи-підприємця ОСОБА_1

З матеріалів справи вбачається, що накази суду від 10.07.2013р. та від 19.12.2013р., які видані на виконання вищезазначених рішень були повернуті віддідом ДВС Ярмолинецького районного управління юстиції без виконання (постанови про повернення виконавчого документа стягувачеві від 16.10.2013р. та від 26.02.2014р.) у зв'язку з відсутністю відкритих рахунків за Ярмолинецьким районним будинком культури в органах Казначейства.

Згідно листа управління Державної Казначейської служби України в Ярмолинецькому районі Хмельницької області від 30.03.2013р. №01-51/1491 повідомлено, що Ярмолинецький районний будинок культури ( код ЄДРПОУ 21329098, смт. Ярмолинці, Площа 600-річчя Ярмолинець, 1а) не включений до Єдиного реєстру розпорядників бюджетних коштів та одержувачів бюджетних коштів, а тому рахунки відкриті на таку установу в органах Казначейства відсутні. Розпорядником коштів по Ярмолинецькому районному будинку культури є відділ культури та туризму Ярмолинецької РДА КФК 110204 „Палаци і будинки культури, клуби та інші заклади клубного типу".

В постанові про повернення виконавчого документа стягувачеві від 16.10.2013р. віділом ДВС зазначено, що розпорядником майна Ярмолинецького РБК являється Ярмолинецька районна рада.

Як слідує із постанови про повернення виконавчого документа стягувачеві від 26.02.2014р. відділом ДВС вказано, що розпорядником майна по Ярмолинецькому РБК являється „Цетр культури та дозвілля" Ярмолинецької районної ради. Також зазначено, що згідно відповіді Державної податкової служби, рахунки в банківських та фінансових установах за Ярмолинецьким РБК, відсутні.

При цьому, як вбачається з матеріалів справи, 20.12.2013р. Ярмолинецькою районною радою прийнято рішення №2 „Про заснування Комунального закладу "Центр культури та дозвілля" Ярмолинецької районної ради Хмельницької області". Відповідно до п. п. 4, 5 зазначеного рішення районної ради, майно спільної власності територіальних громад району вилучено із оперативного управління Ярмолинецького районного Будинку культури Ярмолинецької районної ради Хмельницької області, створено комісію по його передачі та передано в оперативне управління комунального закладу „Центр культури та дозвілля" Ярмолинецької районної ради Хмельницької області.

Також у п. 6 рішення вказано, що комунальний заклад „Центр культури та дозвілля" Ярмолинецької районної ради Хмельницької області не є правонаступником Ярмолинецького районного Будинку культури Ярмолинецької районної ради Хмельницької області та інших закладів культури, заснованих органами місцевого самоврядування району та державної влади.

Таким чином, Ярмолинецька районна рада, як засновник Ярмолинецького районного будинку культури, після відкриття виконавчого провадження щодо стягнення з останнього вартості невід'ємних поліпшень на користь позивача, своїм рішенням від 20.12.2013р. передала із оперативного управління Ярмолинецького будинку культури в оперативне управління Комунальному закладу „ Центр культури та дозвілля" Ярмолинецької районної ради Хмельницької області майно яке є власністю спільно-територіальних громад Ярмолинецького району в особі Ярмолинецької районної ради (згідно свідоцтва про право власності на нерухоме майно від 18.10.2006р. серія НОМЕР_2 та відомостей з державного реєстру прав на нерухоме майно від 07.07.2015р.), в тому числі й здійснені невід'ємні поліпшення, чим фактично позбавила можливості Ярмолинецький РБК самостійно відповідати за забов'язаннями належним йому майном та здійснювати самостійну господарську та статутну діяльність.

З огляду на зазначене, з боку відповідача по справі має місце безпідставне набуття та розпорядження майном (у вигляді результату проведених ремонтних робіт, які є невід'ємними поліпшеннями), що за змістом ст. 1212 ЦК України тягне за собою обов'язок повернення майна потерпілій особі. Ці положення застосовуються незалежно від того, чи безпідставне набуття або збереження майна було результатом поведінки набувача майна, потерпілого, інших осіб чи наслідком події.

Відповідно до ст. 1213 ЦК України, набувач зобов'язаний повернути безпідставно набуте майно в натурі. При неможливості повернути майно в натурі відшкодовується його вартість, яка визначається на момент розгляду судом справи про повернення майна.

Як вже було встановлено судом, вартість невід'ємних поліпшень було визначено судовими рішеннями з урахуванням висновків експертизи та стягнуто з Районного будинку культури на користь позивача 279554,15 грн. вартості здійснених поліпшень, зокрема, за рішенням суду від 30.04.2013р. по справі №19/5025/1009/12 - 180951,31 грн. та за рішенням суду від 04.12.2013р. по справі №12/5025/921/12 - 98602,84 грн.

На підставі викладеного, суд доходить висновку, що позивач має право на стягнення 279554,15 грн., що відповідає вартості майна, як результату проведених ремонтних робіт (невід'ємних поліпшень) орендованого приміщення, яке відповідач безпідставно набув, вилучивши його з оперативного управління Ярмолинецького районного будинку культури та в подальшому передавши іншій юридичній особі, яка не є правонаступником Будинку культури.

Доводи відповідача з приводу відсутності підстав для застосування до спірних відносин ст. 1212 ЦК України, посилаючись на наявність договірних відносин щодо здійснених поліпшень, судом до уваги не приймаються, оскільки відповідачем по справі є Ярмолинецька районна рада, яка не була орендодавцем приміщення, а тому між сторонами спору відсутні договірні відносини. Крім того, нею не наведено будь яких правових підстав набуття права на майно позивача, а саме невід'ємних поліпшень приміщення будинку культури в смт. Ярмолинці.

При цьому, судом враховується правова позиція Верховного Суду України, викладена в постанові від 25.02.2015р. №910/1913/14, згідно якої стяття 1212 ЦК України застосовується лише в тих випадках, коли безпідставне збагачення однієї особи за рахунок іншої не може бути усунуто за допомогою інших, спеціальних способів захисту. Зокрема, у разі виникнення спору стосовно набуття майна або його збереження без достатніх правових підстав, договірний характер правовідносин виключає можливість застосування до них судом положень статті 1212 ЦК України.

При вирішенні спору судом також враховується принципи закладені в основу рішення Європейського суду з прав людини у справі "Іст/Вест Альянс" проти України" від 23.01.2014р., в якому зазначено, що згідно з усталеною практикою Суду стаття 1 Першого протоколу до Конвенції містить три окремі норми: перша, що виражається в першому реченні першого абзацу та має загальний характер, закладає принцип мирного володіння майном. Друга норма, що міститься в другому реченні того ж абзацу, охоплює питання позбавлення права власності та обумовлює його певними критеріями. Третя норма, що міститься в другому абзаці, визнає право договірних держав, серед іншого, контролювати використання майна в загальних інтересах. Друга та третя норми, які стосуються конкретних випадків втручання у право мирного володіння майном, повинні тлумачитися у світлі загального принципу, закладеного першою нормою (див., серед інших джерел, рішення у справах "Іммобіліаре Саффі проти Італії" [ВП], заява N 22774/93, п. 44, ECHR 1999-V, та "Вістіньш і Перепьолкінс проти Латвії" [ВП], заява N 71243/01, п. 93, від 25 жовтня 2012 року).

Європейським судом з прав людини наголошено на тому, що перша та найбільш важлива вимога статті 1 Першого протоколу до Конвенції полягає у тому, що будь-яке втручання державного органу у право на мирне володіння майном повинно бути законним (див. рішення у справі "Іатрідіс проти Греції" [ВП], заява N 31107/96, п. 58, ECHR 1999-II). Вимога щодо законності у розумінні Конвенції вимагає дотримання відповідних положень національного законодавства та відповідності принципові верховенства права, що включає свободу від свавілля (див. рішення у справі "Антріш проти Франції", від 22 вересня 1994 року, Series А N 296-А, п. 42, та "Кушоглу проти Болгарії", заява N 48191/99, пп. 49 - 62, від 10 травня 2007 року).

Також Європейським судом з прав людини зазначено, що будь-яке втручання державного органу у право на мирне володіння майном повинно забезпечити "справедливий баланс" між загальним інтересом суспільства та вимогами захисту основоположних прав конкретної особи. Необхідність досягнення такого балансу відображена в цілому в структурі статті 1 Першого протоколу. Необхідного балансу не вдасться досягти, якщо на відповідну особу буде покладено індивідуальний та надмірний тягар (див., серед інших джерел, рішення від 23 вересня 1982 року у справі "Спорронг та Льонрот проти Швеції", пп. 69 і 73, Series A N 52). Іншими словами, має існувати обґрунтоване пропорційне співвідношення між засобами, які застосовуються, та метою, яку прагнуть досягти (див., наприклад, рішення від 21 лютого 1986 року у справі "Джеймс та інші проти Сполученого Королівства", n. 50, Series A N 98).

Судом також враховуються положення п. 1 ст. 6 Конвенції про захист прав людини та основоположних свобод від 04.11.1950р., яким визначено, що кожен при вирішенні питання щодо його цивільних прав та обов'язкiв …, має право на справедливий i вiдкритий розгляд упродовж розумного строку незалежним i безстороннiм судом, встановленим законом.

Відповідно до статті 33 Господарського процесуального кодексу України кожна сторона повинна довести ті обставини, на які вона посилається як на підставу своїх вимог і заперечень. Доказування полягає не лише в поданні особами доказів, а й у доведенні їх переконливості. Отже, обов'язок доказування певних обставин покладається на особу, яка посилається на ці обставини.

Згідно положень статті 43 Господарського процесуального кодексу України господарський суд оцінює докази за своїм внутрішнім переконанням, що ґрунтується на всебічному, повному і об'єктивному розгляді в судовому процесі усіх обставин справи в їх сукупності, керуючись законом. Ніякі докази не мають для господарського суду заздалегідь встановленої сили.

Отже, з огляду на вищезазначене, позовні вимоги позивача про стягнення 279554,15 грн. вартості невід'ємних поліпшень приміщення будинку культури в смт. Ярмолинці на підставі ст. 1212 ЦК України є обґрунтованими, підтверджені доказами, наявними в матеріалах справи, тому підлягають задоволенню.

Судові збір по справі відповідно до ст. 49 ГПК України підлягає стягненню з відповідача в дохід Державного бюджету України, оскільки позивач при поданні позову був звільнений від сплати судового збору на підставі п. 9 ст. 5 Закону України „Про судовий збір".

Керуючись ст.ст. 1, 12, 32, 33, 34, 43, 44, 49, 78, 82, 84, 85, 115, 116 Господарського процесуального кодексу України, суд

в и р і ш и в:

Позов фізичної особи-підприємця ОСОБА_1 смт. Ярмолинці до Ярмолинецької районної ради смт. Ярмолинці, за участю третьої особи, яка не заявляє самостійних вимог на предмет спору на стороні позивача відповідача - Ярмолинецького районного будинку культури смт. Ярмолинці про стягнення 279554,15 грн. задовольнити .

Стягнути з Ярмолинецької районної ради (смт. Ярмолинці, Площа 600-річчя Ярмолинець, будинок 1, код 04060683) на користь Фізичної особи-підприємця ОСОБА_1 (АДРЕСА_4, код НОМЕР_1) 279554,15 грн. (двісті сімдесят дев'ять тисяч п'ятсот п'ятдесят чотири гривні 15 коп.) відшкодування вартості проведеного капітального ремонту ( невід'ємних поліпшень) нежитлового приміщення за адресою: АДРЕСА_2.

Видати наказ.

Стягнути з Ярмолинецької районної ради (смт. Ярмолинці, Площа 600-річчя Ярмолинець, будинок 1, код 04060683) в доход Державного бюджету України (код класифікації доходів 22030001, отримувач коштів - УДКСУ у м. Хмельницькому, рахунок отримувача № 31218206783002, код ЄДРПОУ отримувача 38045529, банк отримувача - ГУ ДКСУ у Хмельницькій області, МФО 815013) 4193,31 грн. (чотири тисячі сто дев'яносто три гривні 31 коп.) судового збору.

Видати наказ.

Повний текст рішення складено 25.09.2015р.

Головуючий суддя О.Є. Танасюк

Суддя В.В. Виноградова

Суддя В.О. Кочергіна

Відповідно до ч. 5 ст. 85 Господарського процесуального кодексу України, рішення господарського суду набирає законної сили після закінчення строку подання апеляційної скарги, якщо апеляційну скаргу не було подано. У разі подання апеляційної скарги рішення, якщо його не скасовано, набирає законної сили після розгляду справи апеляційним господарським судом.

Згідно з ч. 1 ст. 93 Господарського процесуального кодексу України апеляційна скарга подається на рішення місцевого господарського суду протягом десяти днів з дня оголошення місцевим господарським судом. У разі якщо в судовому засіданні було оголошено лише вступну та резолютивну частину рішення, зазначений строк обчислюється з дня підписання рішення, оформленого відповідно до статті 84 цього Кодексу.

Віддрук. 4 прим. :

1 - до справи,

2 - позивачу, АДРЕСА_3;

3 - відповідачу, 32100, Хмельницька обл., смт. Ярмолинці, площа 600-річчя Ярмолинець,1;

4 - третій особі - Хмельницька обл., смт. Ярмолинці, площа 600-річчя Ярмолинець,1 А (простим).

СудГосподарський суд Хмельницької області
Дата ухвалення рішення22.09.2015
Оприлюднено01.10.2015
Номер документу51418737
СудочинствоГосподарське

Судовий реєстр по справі —924/645/15

Рішення від 22.09.2015

Господарське

Господарський суд Хмельницької області

Танасюк О.Є.

Ухвала від 14.09.2015

Господарське

Господарський суд Хмельницької області

Танасюк О.Є.

Ухвала від 14.09.2015

Господарське

Господарський суд Хмельницької області

Танасюк О.Є.

Ухвала від 03.09.2015

Господарське

Господарський суд Хмельницької області

Танасюк О.Є.

Ухвала від 18.08.2015

Господарське

Господарський суд Хмельницької області

Танасюк О.Є.

Ухвала від 28.07.2015

Господарське

Господарський суд Хмельницької області

Танасюк О.Є.

Ухвала від 07.07.2015

Господарське

Господарський суд Хмельницької області

Танасюк О.Є.

Ухвала від 23.06.2015

Господарське

Господарський суд Хмельницької області

Танасюк О.Є.

Ухвала від 09.06.2015

Господарське

Господарський суд Хмельницької області

Танасюк О.Є.

Ухвала від 29.04.2015

Господарське

Господарський суд Хмельницької області

Танасюк О.Є.

🇺🇦 Опендатабот

Опендатабот — сервіс моніторингу реєстраційних даних українських компаній та судового реєстру для захисту від рейдерських захоплень і контролю контрагентів.

Додайте Опендатабот до улюбленого месенджеру

ТелеграмВайбер

Опендатабот для телефону

AppstoreGoogle Play

Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці

© 2016‒2025Опендатабот

🇺🇦 Зроблено в Україні