Постанова
від 01.09.2015 по справі 805/2588/15-а
ДОНЕЦЬКИЙ АПЕЛЯЦІЙНИЙ АДМІНІСТРАТИВНИЙ СУД

Окрема думка

судді Донецького апеляційного адміністративного суду Компанієць І.Д.стосовно рішення по справі № 805/2588/15

Постановою Донецького апеляційного адміністративного суду від 01 вересня 2015 року апеляційну скаргу Жовтневої об'єднаної державної податкової інспекції м. Маріуполя Головного управління Міндоходів у Донецькій області на постанову Донецького окружного адміністративного суду від 21 липня 2015 року по справі № 805/2588/15-а задоволено.

Постанову Донецького окружного адміністративного суду21 липня 2015 року по справі №805/2588/15-а – скасовано в частині задоволення позову Товариства з обмеженою відповідальністю «Адріус» до Жовтневої об'єднаної державної податкової інспекції м.Маріуполя Головного управління Міндоходів у Донецькій області про визнання протиправними дії Жовтневої ОДПІ м. Маріуполя ГУ Міндоходів у Донецькій області щодо корегування показників податкової звітності ТОВ «Адріус» в АІС «Податковий блок» «Підсистема автоматичного співставлення податкових зобов'язань та податкового кредиту в розрізі контрагентів» на підставі податкової інформації № 10134/05-81-22-02-10-2 від 24 квітня 2015 року; зобов'язання вилучити з АІС «Податковий блок» «Підсистема автоматичного співставлення податкових зобов'язань та податкового кредиту в розрізі контрагентів» податкову інформацію № 10134/05-81-22-02-10-2 від 24 квітня 2015 року; зобов'язання відновити в АІС «Податковий блок» «Підсистемі автоматичного співставлення податкових зобов'язань та податкового кредиту в розрізі контрагентів» показники податкової звітності ТОВ «Адріус», що зазначені у податковій декларації з податку на додану вартість за березень 2015 року.

Відмовлено в задоволенні позову ТОВ «Адріус» до Жовтневої ОДПІ м. Маріуполя ГУ Міндоходів у Донецькій області про визнання протиправними дії Жовтневої ОДПІ м. Маріуполя ГУ Міндоходів у Донецькій області щодо корегування показників податкової звітності ТОВ «Адріус» в АІС «Податковий блок» «Підсистема автоматичного співставлення податкових зобов'язань та податкового кредиту в розрізі контрагентів» на підставі податкової інформації № 10134/05-81-22-02-10-2 від 24 квітня 2015 року; зобов'язання вилучити з АІС «Податковий блок» «Підсистема автоматичного співставлення податкових зобов'язань та податкового кредиту в розрізі контрагентів» податкову інформацію № 10134/05-81-22-02-10-2 від 24 квітня 2015 року; зобов'язання відновити в АІС «Податковий блок» «Підсистемі автоматичного співставлення податкових зобов'язань та податкового кредиту в розрізі контрагентів» показники податкової звітності ТОВ «Адріус», що зазначені у податковій декларації з податку на додану вартість за березень 2015 року.

В іншій частині постанову Донецького окружного адміністративного суду від 21 липня 2015 року по справі № 805/2588/15-а - залишено без змін.

Погоджуючись з судовим рішенням в частині відмови в задоволенні позову щодо зобов'язання вилучити з АІС «Податковий блок» «Підсистема автоматичного співставлення податкових зобов'язань та податкового кредиту в розрізі контрагентів» податкову інформацію № 10134/05-81-22-02-10-2 від 24 квітня 2015 року; залишенні без змін іншої частини постанови Донецького окружного адміністративного суду від 21 липня 2015 рроку по справі № 805/2588/15-а, на підставі статті 25 Кодексу адміністративного судочинства України висловлюю окрему думку стосовно зазначеного судового рішення.

Під час апеляційного провадження встановлено, що відповідачем у відповідності до п.74.2 ст. 74 Податкового кодексу України здійснено відповідні заходи з метою проведення зустрічної звірки ТОВ «Адріус» по взаємовідносинам з платниками податків за березень 2015р., за наслідками яких складено податкову інформацію № 10134/05-81-22-02-10-2 від 24 квітня 2015 року, у якій зазначено, що аналізом баз даних, податкової звітності з ПДВ за березень 2015р. та наявного акту обстеження місця перебування, довідки про встановлення місцезнаходження (місця проживання) платника податків, №1819/7/05-19-07-07 від 23.04.2015 року, в якій не підтверджено (не встановлено) місцезнаходження платника податків, рішення про доцільність/недоцільність направлення державному реєстратору повідомлення про відсутність юридичної особи за місцезнаходженням за ф.№18-ОПП від 24.04.2015р. №10091, згідно реєстру податкових накладних на рівні ДПА України за березень 2015 року контрагентом-постачальником ПАТ "ЯКХЗ" (код за ЄДРПОУ 191035) не зареєстровано податкові накладні, встановлено не включення ТОВ «АДРІУС» (код за ЄДРПОУ 39543742) податкових накладних №392 від 30.03.2015р., №391 від 27.03.2015., №390 від 26.03.2015р., №389 від 25.03.2015., №388 від 24.03.2015., №387 від 23.03.2015р. до податкової декларації з ПДВ за березень 2015 року (вх. від 20.04.2015 №9073483582), які зареєстровані в ЄРПН, що свідчить про можливі порушення податкового законодавства, заниження податкових зобов'язань та залучення інших суб'єктів до схеми формування штучного податкового кредиту.

Також зазначено, що при отриманні матеріалів, які підтвердять дані обліку суб'єкта господарювання, керівником податкового органу будуть переглянуті висновки даної податкової інформації.

Отримана податкова інформація була відображена відповідачем у АІС «Податковий блок» «Підсистема автоматичного співставлення податкових зобов'язань та податкового кредиту в розрізі контрагентів».

Податкове повідомлення-рішення чи будь-яке інше рішення за наслідками складання податкової інформації № 10134/05-81-22-02-10-2 від 24 квітня 2015 року податковим органом не приймалось.

На підставі ч.2 ст.19 Конституції України органи державної влади та органи місцевого самоврядування, їх посадові особи зобов'язані діяти лише на підставі, в межах повноважень та у спосіб, що передбачені Конституцією та законами України.

Відповідно до статті 74 Податкового кодексу Україниподаткова інформація, зібрана відповідно до цього Кодексу, може зберігатися та опрацьовуватися в інформаційних базах контролюючих органів або безпосередньо посадовими (службовими) особами контролюючих органів. Перелік інформаційних баз, а також форми і методи опрацювання інформації визначаються центральним органом виконавчої влади, що забезпечує формування та реалізує державну податкову і митну політику. Зібрана податкова інформація та результати її опрацювання використовуються для виконання покладених на контролюючі органи функцій та завдань.

Наказом Державної податкової служби України від 24 грудня 2012 року № 1197 «Про введення в експлуатацію інформаційної системи «Податковий блок» з 1 січня 2013 року було введено в експлуатацію ІС «Податковий блок» в органах державної податкової служби всіх рівнів.

Як вбачається з витягу з Автоматизованої інформаційної системи «Податковий блок» (надалі - АІС «Податковий блок») розділ «Система автоматизованого співставлення податкових зобов'язань і податкового кредиту в розрізі контрагентів», на підставі податкової інформації № 10134/05-81-22-02-10-2 від 24 квітня 2015 року відповідачем було здійснене коригування показників, визначених позивачем в декларації з податку на додану вартість за березень 2015 року. Внаслідок здійснення відповідачем коригування на підставі податкової інформації № 10134/05-81-22-02-10-2 від 24 квітня 2015 року показників, визначених позивачем в декларації з податку на додану вартість за березень 2015 року, відбулося штучне відхилення між показниками позивача та показниками його контрагентів.(а.с.38-46), оскільки відповідачем анульовано показники задекларованих ТОВ «Адріус» податкових зобов'язань з податку на додану вартість та податкового кредиту з податку на додану вартість за перевірений період.

Тобто, видалення задекларованих позивачем показників податкової звітності фактично свідчить, що відповідач змінив дані, задекларовані позивачем у податкових деклараціях з податку на додану вартість за березень 2015 року, що суперечить загальним засадам оподаткування та нормамПодаткового кодексу України.

Виходячи з аналізу положень статті 74 Податкового кодексу України інформаційна автоматизована система «Податковий блок» повинна відображати фактичні задекларовані позивачем показники своєї господарської діяльності, та її корегування можливе лише за наслідками узгодження податкових зобов'язань та податкового кредиту, а контролюючі органи використовують вказану систему у своїй роботі, в тому числі, й для співставлення показників, які задекларовані позивачем та його контрагентами, розбіжності в яких призводять до створення штучних підстав для проведення перевірок суб'єктів господарської діяльності. Висновок щодо правильності (або недостовірності) задекларованих платником даних податкового обліку як підстави для внесення змін до бази даних може бути зроблений податковим органом після визначення платникові податкових зобов'язань та їх узгодження у встановленому законом порядку.

Таким чином, дії податкового органу у вигляді коригування показників в інформаційній базі мають визнаватися протиправними, якщо відповідні дані не співпадають з узгодженими сумами (або іншими показниками) податкового обліку. Самостійна зміна відповідачем в електронних базах даних показників податкового кредиту та податкових зобов'язань позивача на підставі висновків податкової інформації без проведення перевірки та прийняття податкового повідомлення-рішення або без зміни цих показників самим позивачем шляхом подання уточнюючих декларацій (розрахунків) порушує законні права та інтереси позивача і є протиправною.

Статтею54 Податкового кодексу України встановлено, що сумиподатковихта грошових зобов'язань визначаються абоплатником податків самостійно шляхомїх зазначення у податковій декларації або визначається контролюючим органом шляхом прийняття рішення про визначення сум грошового зобов'язання. Податковим кодексом України передбачено узгодження податкових зобов'язань.

Таким чином, податкова інформація є різновидом інформаційно-аналітичного забезпечення діяльності контролюючого органу, який у свою чергу, є способом здійснення податкового контролю. Деталізована інформація по платнику ПДВ щодо результатів автоматичного співставлення податкових зобов'язань та податкового кредиту в розрізі контрагентів, є одним із різновидів податкового контролю, а відтак, враховуючи приписи Закону України «Про інформацію», вказана офіційна інформація державних органів повинна відповідати дійсності.

Тобто, висновок щодо правильності (або недостовірності) задекларованих платником податків даних податкового обліку як підстави для внесення змін до вказаної бази даних може бути зроблений податковим органом після визначення платникові грошових зобов'язань та їх узгодження у встановленому законом порядку. Відповідач не проводив перевірку та не приймав податкове повідомлення-рішення, на підставі якого після його узгодження можливо було внести дані до АІС «Податковий блок».

Наведене виключає можливість застосування до платника податків негативних правових наслідків (зокрема, у вигляді вилучення з електронної бази задекларованих ним показників) до моменту донарахування платнику податків податкового зобов'язання в порядку статті 54 ПК Українита його узгодження. Таким чином, будь-які зміни до інформаційних баз мають визнаватися протиправними, якщо відповідні дані не співпадають з узгодженими сумами (або іншими показниками) податкового обліку.

Вважаю, що дії податкового органу по коригуванню задекларованих платником податків (позивачем) показників у такий спосіб ставить суб'єкта господарювання (позивача) у правову невизначеність, оскільки, з одного боку наявні висновки податкової інформації про встановлені порушення податкового законодавства, а з іншого боку, відсутня можливість для оскарження податкового повідомлення-рішення контролюючого органу, яке б було прийнято за наслідками порушень, встановлених актом перевірки.

Єдиною підставою для внесення змін до АІС «Податковий блок», якими коригуються задекларовані показники, є наявність грошових зобов'язань, які визначені податковим повідомленням-рішенням, на підставі висновків акту перевірки про порушення платником податків податкового законодавства.

Тому у відповідача відсутнє відповідне право коригувати позивачеві показники податкового кредиту та податкові зобов'язання. Висновок щодо правильності або недостовірності задекларованих платником даних податкового обліку, як підстави для внесення змін до бази, може бути відтворений податковим органом після визначення платникові грошових зобов`язань у встановленому законом порядку.

У податковому праві визнається критерій добросовісності платника, який передбачає законність дій платника у сфері податкових правовідносин, доки це не спростовано у порядку, встановленому Податковим кодексом України.

Вважаю, що автоматизована інформаційна система повинна відображати фактичні задекларовані позивачем показники своєї господарської діяльності і її коригування можливе лише за наслідками узгодження грошових зобов'язань. Податкові органи використовують вказану систему у своїй роботі, в тому числі, й для співставлення показників, які задекларовані позивачем та його контрагентами, а розбіжності в цих показниках, призводять до створення штучних підстав для проведення перевірок суб'єктів господарської діяльності.

Постановою від 09.12.2014 року у справі № 21-511а14 Верховний Суд України здійснив наступний правовий висновок: для інформаційно-аналітичного забезпечення діяльності контролюючого органу використовується інформація, що надійшла за результатами податкового контролю і не може бути виключена з баз даних, якщо дії зі здійснення такого контролю не визнані протиправними в установленому порядку.

Оскільки в межах даної адміністративної справи суд першої інстанції визнав протиправними дії відповідача, судове рішення по даній адміністративній справі узгоджується із судовою практикою Верховного Суду України.

З урахуванням викладеного вважаю, що суд першої інстанції прийшов до правильного висновку, задовольняючи позов ТОВ «Адріус» до Жовтневої ОДПІ м.Маріуполя ГУ Міндоходів у Донецькій області в частині визнання протиправними дій Жовтневої ОДПІ м. Маріуполя ГУ Міндоходів у Донецькій області щодо корегування показників податкової звітності ТОВ «Адріус» в АІС «Податковий блок» «Підсистема автоматичного співставлення податкових зобов'язань та податкового кредиту в розрізі контрагентів» на підставі податкової інформації № 10134/05-81-22-02-10-2 від 24 квітня 2015 року; та зобов'язання відновити в АІС «Податковий блок» «Підсистемі автоматичного співставлення податкових зобов'язань та податкового кредиту в розрізі контрагентів» показники податкової звітності ТОВ «Адріус», що зазначені у податковій декларації з податку на додану вартість за березень 2015 року.

.

Суддя                                                                                          І.Д. Компанієць                              

СудДонецький апеляційний адміністративний суд
Дата ухвалення рішення01.09.2015
Оприлюднено05.10.2015
Номер документу51658742
СудочинствоАдміністративне

Судовий реєстр по справі —805/2588/15-а

Постанова від 01.09.2015

Адміністративне

Донецький апеляційний адміністративний суд

Гаврищук Тетяна Григорівна

Постанова від 01.09.2015

Адміністративне

Донецький апеляційний адміністративний суд

Гаврищук Тетяна Григорівна

Ухвала від 17.08.2015

Адміністративне

Донецький апеляційний адміністративний суд

Гаврищук Тетяна Григорівна

Ухвала від 17.08.2015

Адміністративне

Донецький апеляційний адміністративний суд

Гаврищук Тетяна Григорівна

Постанова від 21.07.2015

Адміністративне

Донецький окружний адміністративний суд

Голубова Л.Б.

Ухвала від 02.07.2015

Адміністративне

Донецький окружний адміністративний суд

Голубова Л.Б.

🇺🇦 Опендатабот

Опендатабот — сервіс моніторингу реєстраційних даних українських компаній та судового реєстру для захисту від рейдерських захоплень і контролю контрагентів.

Додайте Опендатабот до улюбленого месенджеру

ТелеграмВайбер

Опендатабот для телефону

AppstoreGoogle Play

Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці

© 2016‒2025Опендатабот

🇺🇦 Зроблено в Україні