Рішення
від 15.10.2010 по справі 25/209-10
ГОСПОДАРСЬКИЙ СУД ДНІПРОПЕТРОВСЬКОЇ ОБЛАСТІ

ГОСПОДАРСЬКИЙ СУД

ДНІПРОПЕТРОВСЬКОЇ ОБЛАСТІ

ІМЕНЕМ УКРАЇНИ

РІШЕННЯ

14.10.10р. Справа № 25/209-10

За позовом Дніпродзержинської міської ради, м. Дніпродзержинськ

до Відкритого акціонерного товариства "Дніпровагонмаш", м. Дніпродзержинськ

За участю Дніпродзержинського міжрайонного природоохоронного прокурора, м. Дніпродзержинськ

про внесення змін до договору оренди земельної ділянки

Суддя Чередко А.Є.

Представники:

Від позивача: ОСОБА_1, дов. №756-мр від 24.09.2010р.

Від відповідача: ОСОБА_2, дов. №2/25юр-54 від 13.10.2010р., ОСОБА_3, дов. № 2-25юр-4 від 28.01.2010р.

Від прокурора: не зёявився.

СУТЬ СПОРУ:

Позивач звернувся до господарського суду з позовом до відповідача та з урахуванням заяви про уточнення позовних вимог від 14.10.2010р. просить суд внести зміни до п. 3.1 договору оренди земельної ділянки № 01523 від 13.07.2004, укладеного 23.06.2004 року між Дніпродзержинською міською радою та відкритим акціонерним товариством

«Дніпровагонмаш», виклавши його в наступній редакції: «п.3.1. Орендна плата вноситься «Орендарем»виключно у грошовій формі в розмірі 40884,00 грн/рік,що становить 3407,00 грн/міс, і вноситься на рахунок місцевого бюджету.».

Позовні вимоги ґрунтуються на тому, що відповідач безпідставно відмовився внести зміни до договору оренди укладеного між сторонами, оскільки зміна умов договору викликана зміною розміру орендної плати за землю, встановленої ст. 21 Закону України „Про оренду земліВ» , що є підставою для зміни умов договору в судовому порядку згідно з ст. 188 ГК України.

07.10.2010р. до суду звернувся Дніпродзержинський міжрайонний природоохоронний прокурор з заявою про вступ у справу для захисту інтересів Дніпродзержинської міської ради, згідно якої підтримує позовні вимоги останньої.

Відповідач позов не визнає з тих підстав, що підстави для змін ціни договору оренди відсутні, оскільки зміна умов договору в односторонньому порядку не допускається; внесення змін до ст. 21 Закону України „Про оренду земліВ» не є підставою для зміни умов договору, який укладено раніше, оскільки відповідний закон не має зворотної сили; позивачем визначено розмір орендної плати з урахуванням нормативної грошової оцінки земельної ділянки, якої не існувало на час укладення договору; договором оренди землі не передбачено зміни його умов внаслідок зміни законодавства, що регулює спірні правовідносини; відповідач належним чином виконує умови договору та сплачує орендну плату з урахуванням корегування розміру орендної плати на коефіцієнт індексації.

У судовому засіданні по справі оголошувалась перерва з 30.09.2010р. по 14.10.2010р.

Дослідивши матеріали справи, заслухавши пояснення представників сторін, господарський суд, -

ВСТАНОВИВ:

23 червня 2004 року між Дніпродзержинською міською радою (орендодавець) та відкритим акціонерним товариством «Дніпровагонмаш»(орендар) на підставі рішення Дніпродзержинської міської ради від 28.04.2004 р. № 335-14/ХХІУ «Про набуття юридичними та фізичними особами права користування земельними ділянками несільськогосподарського призначення»було укладено договір оренди земельної ділянки, який зареєстровано за № 01523 від 13.07.2004р. (далі -договір).

Згідно з п. 1.1. цього договору, орендодавець надає, а орендар приймає у строкове платне користування земельну ділянку площею 1,2155га. за адресою: м. Дніпродзержинськ, вул. Садова, 7.

Цільове використання земельної ділянки -землі автомобільного транспорту (п. 1.3. договору). Нормативна грошова оцінка на момент укладення договору становить 878264,00грн. (п. 1.4. договору). Договір укладається на строк до 28.04.2014р.

Відповідно до п. 3.1. договору, орендна плата вноситься «Орендарем»виключно у грошовій формі в розмірі 10539,17 грн/рік, що становить 878,26 грн/міс, і вноситься на рахунок місцевого бюджету.

Законом України від 03.06.08р. № 309-VІ "Про внесення змін до деяких законодавчих актів України" було внесено зміни до ст. 21 Закону України «Про оренду землі», а саме було встановлено, що річна орендна плата за земельні ділянки, які перебувають у державній або комунальній власності, надходить до відповідних бюджетів, розподіляється і використовується відповідно до закону і не може бути меншою, для земель несільськогосподарського призначення, трикратного розміру земельного податку, що встановлюється Законом України „Про плату за землюВ» .

Річна орендна плата за земельні ділянки, які перебувають у державній або комунальній власності, не може перевищувати 12 відсотків їх нормативної грошової оцінки. При цьому у разі визначення орендаря на конкурентних засадах може бути встановлений більший розмір орендної плати, ніж зазначений у цій частині.

Згідно ж з ст. 7 Закону України «Про плату за землю», ставки земельного податку з земель, грошову оцінку яких встановлено, встановлюються у розмірі одного відсотка від їх грошової оцінки.

Відповідно до прикінцевих положень Закону України № 309-VІ від 03.06.2008 року "Про внесення змін до деяких законодавчих актів України", зазначений Закон набирає чинності з дня його опублікування (04.06.2008р.) та застосовується з дня втрати чинності відповідними положеннями розділу II Закону України "Про Державний бюджет України на 2008 рік та про внесення змін до деяких законодавчих актів України".

30.09.2008 року Дніпродзержинською міською радою було прийнято рішення № 473-26/У «Про затвердження розміру орендної плати за земельні ділянки, які надаються у користування», яким визначено відсоток нормативної грошової оцінки для розрахунку розміру орендної плати за земельну ділянку на якій розміщено гаражі та розташована за адресою м. Дніпродзержинськ, вул. Садова, 7, в розмірі 40884,00 грн. за рік без ПДВ, що становить 3407,00 грн/міс та складає 3,5 % від нормативно грошової оцінки земельної ділянки. При цьому для розрахунку розміру орендної плати було використано нормативну грошову оцінку спірної земельної ділянки станом на 2008 рік, яка становить 1168113,21грн., що підтверджується відповідною довідкою Управління земельних ресурсів Дніпродзержинської міської ради від 15.07.2008р. № 1/08-1029 та відображено у додатку № 2 до вищезазначеного рішення.

Дане рішення, на теперішній час, є чинним та обов'язковим до виконання всіма суб'єктами господарювання на території м. Дніпродзержинська згідно з ст. 144 Конституції України, ст. 73 Закону України «Про місцеве самоврядування в Україні».

На підставі вказаного рішення Дніпродзержинської міськради Управлінням земельних відносин Дніпродзержинської міської ради відповідачу надсилався лист № 5вих-10/59зв від 04.03.2010 року з повідомленням про прийняте рішення міської ради від 30.09.2008 № 473-26/У "Про затвердження розміру орендної плати за земельні ділянки, які надаються у користування", яким затверджено розмір орендної плати за користування земельною ділянкою, розташованою за адресою: м. Дніпродзержинськ, вул. Садова, 7, площею 1,2155 га. та необхідністю направлення представника для підписання відповідної додаткової угоди до договору.

Відповіді відповідача щодо зміни умов договору не надходило та відповідну додаткову угоду не підписано (доказів не надано).

Відносини, пов'язані з орендою землі, регулюються Земельним кодексом України, Цивільним кодексом України, Законом України "Про оренду землі", Законом України "Про плату за землю", іншими законами України та нормативно-правовими актами, прийнятими відповідно до них, а також договором оренди землі.

Орендна плата за земельні ділянки державної та комунальної власності є однією із форм плати за землю, включена до переліку загальнодержавних податків і зборів (обов'язкових платежів) і в повному обсязі зараховується до місцевих бюджетів.

Підставою для нарахування орендної плати за землю є договір оренди земельної ділянки, який укладається сторонами - орендодавцем та орендарем.

Частиною третьою ст. 6 ЦК України визначено, що сторони в договорі не можуть відступити від положень актів цивільного законодавства, якщо в цих актах прямо зазначено про це, а також у разі, якщо обов'язковість для сторін положень актів цивільного законодавства випливає з їх змісту або із суті відносин між сторонами.

Зміст договору, укладеного на підставі правового акта органу державної влади, органу влади АР Крим, органу місцевого самоврядування, обов'язкового для сторін (сторони) договору має відповідати цьому акту (ст. 648 ЦК України).

Частинами 1, 2 статті 632 ЦК України передбачено, що ціна у договорі встановлюється за домовленістю сторін. У випадках, встановлених законом, застосовуються ціни (тарифи, ставки тощо), які встановлюються або регулюються уповноваженими органами державної виконавчої влади або місцевого самоврядування. При цьому зміна ціни після укладення договору допускається лише у випадках, і на умовах, встановлених договором або законом.

Як встановлено статтями 759 та 762 ЦК України, законом можуть бути передбачені особливості укладення та виконання договору найму (оренди), і договором або законом можуть бути встановлено періодичний перегляд, зміну (індексацію) розміру плати за користування майном.

Відповідно до ст. 792 ЦК України, відносини щодо найму (оренди) земельної ділянки регулюються законом. Про це зазначено і в ст. 92 Земельного кодексу України.

Статтею 21 Закону України «Про оренду землі»визначено, що розмір, форма і строки внесення орендної плати за землю встановлюються за згодою сторін у договорі оренди (крім строків внесення орендної плати за земельні ділянки державної та комунальної власності). Аналогічну норму щодо розміру, умов і строків внесення орендної плати за землю визначено ст. 19 Закону України «Про плату за землю».

Згідно ст. 15 Закону України "Про оренду землі", орендна плата із зазначенням її розміру, індексації, форм платежу, строків, порядку її внесення і перегляду та відповідальності за її несплату є однією із істотних умов договору оренди землі.

Таким чином, слід погодитись з позивачем, що у зв'язку із законодавчою зміною річного розмір орендної плати за землю усі договори оренди землі, повинні відповідати вимогам чинного законодавства, і річний розмір орендної плати за землю не повинен бути меншим, трикратного розміру земельного податку.

Згідно з ст. 30 Закону України „Про оренду земліВ» та п. 8.1. договору, зміна умов договору оренди здійснюється за взаємною згодою сторін. У разі недосягнення згоди щодо зміни умов договору спір вирішується у судовому порядку.

Відповідно до ст. 654 ЦК України, зміна умов договору вчиняється в такій самій формі, що й договір, що змінюється, якщо інше не встановлено договором, законом чи не випливає із звичаїв ділового обороту.

Згідно ст. 651 Цивільного кодексу України договір може бути змінено або розірвано за рішенням суду на вимогу однієї із сторін у разі істотного порушення договору другою стороною та в інших випадках, встановлених договором або законом.

За п. 3.3. договору, розмір орендної плати щорічно переглядається у випадках і з моменту: зміни умов господарювання, передбачених договором; підвищення цін, тарифів тощо, у тому числі внаслідок інфляційних процесів; збільшення розміру ставки земельного податку; погіршення стану орендованої земельної ділянки не з вини орендаря, що підтверджено документами; в інших випадках, передбачених законодавчими актами України.

Відповідно до ч. 3 ст. 653 ЦК України, якщо договір змінюється або розривається судовому порядку, зобов'язання змінюється або припиняється з моменту набрання рішенням суду про зміну або розірвання договору законної сили.

Згідно з п. 3 ст. 188 Господарського кодексу України, сторона договору, яка одержала пропозицію про зміну чи розірвання договору, у двадцятиденний строк після одержання пропозиції повідомляє другу сторону про результати її розгляду.

Відповідно до п. 4 ст.188 Господарського кодексу України, якщо сторони не досягли згоди щодо зміни (розірвання) договору або у разі неодержання відповіді у встановлений строк з урахуванням часу поштового обігу, заінтересована сторона має право передати спір на вирішення суду.

Враховуючи вищевикладене, суд вважає позовні вимоги позивача обґрунтованими та такими, що підлягають задоволенню.

При цьому, з огляду на встановлені обставини справи, суд відхиляє доводи відповідача про незмінність умов договору без згоди на це відповідача. Як зазначено вище, зміна умов договору при наявності спору між сторонами здійснюється в судовому порядку за наявності для цього відповідних підстав.

Безпідставні є і доводи відповідача про відсутність підстав для внесення змін до договору у судовому порядку. Умовами договору його сторони встановили не вичерпний перелік підстав для перегляду розміру орендної плати, передбачили, що розмір орендної плати переглядається у випадках, передбачених законом. Оскільки законом змінено розмір мінімальної річної орендної плати, це є підставою для внесення змін до договору в частині розміру орендної плати, як відповідно до умов договору, так і закону.

Суд відхиляє і доводи відповідача, що змінені норми закону про розмір орендної плати не можуть застосовуватися до спірних правовідносин, оскільки закон не має зворотної сили. Суд не вирішує в межах спору питання про застосування нового розміру орендної плати на минулий період, а змінює розмір орендної плати на майбутнє, керуючись імперативною нормою закону.

Необґрунтованими є і посилання відповідача на визначення розміру орендної плати з урахуванням нормативної грошової оцінки земельної ділянки, якої не існувало на час укладення договору, оскільки договором встановлено розмір нормативної грошової оцінки земельної ділянки, яка щорічно змінюється, саме на час укладення договору оренди, умовами якого передбачено зміну розміру орендної плати внаслідок інфляційних процесів, тобто з застосуванням коефіцієнту індексації визначення вартості землі. Рішенням же Дніпродзержинської міської ради від 30.09.2008 року № 473-26/У «Про затвердження розміру орендної плати за земельні ділянки, які надаються у користування»визначено розмір орендної плати, виходячи з нормативної грошової оцінки спірної земельної ділянки станом на 2008 рік, яка становить саме 1168113,21грн.

Отже, наведені відповідачем в обґрунтування заперечень доводи є безпідставними. Судові витрати за розгляд справи слід віднести на відповідача.

З підстав вищенаведеного та керуючись ст.ст. 49, 82-85 ГПК України, господарський суд,-

ВИРІШИВ:

Позов задовольнити.

Внести зміни до п. 3.1 договору оренди земельної ділянки № 01523 від 13.07.2004, укладеного 23.06.2004 року між Дніпродзержинською міською радою та відкритим акціонерним товариством «Дніпровагонмаш», виклавши його в наступній редакції: «п. 3.1. Орендна плата вноситься «Орендарем»виключно у грошовій формі в розмірі 40884,00 грн/рік,що становить 3407,00 грн/міс, і вноситься на рахунок місцевого бюджету.».

Стягнути з Відкритого акціонерного товариства "Дніпровагонмаш" (51925, м. Дніпродзержинськ, вул.. Українська, 4, код ЄДРПОУ 05669819) на користь Дніпродзержинської міської ради (51931, м. Дніпродзержинськ, пл. Дзержинського, 2, ГУДКУ у Дніпропетровській області, код ЄДРПОУ 24604168, МФО 805012, Р/р 35419007000498) судові витрати за розгляд справи по сплаті держмита у сумі 85,00грн. та інформаційно-технічного забезпечення судового процесу у сумі 236,00грн., видати наказ.

Суддя ОСОБА_4 15.10.2010р.

СудГосподарський суд Дніпропетровської області
Дата ухвалення рішення15.10.2010
Оприлюднено08.10.2015
Номер документу51882920
СудочинствоГосподарське

Судовий реєстр по справі —25/209-10

Рішення від 15.10.2010

Господарське

Господарський суд Дніпропетровської області

Чередко Антон Євгенович

Постанова від 12.04.2011

Господарське

Дніпропетровський апеляційний господарський суд

Бахмат Рауфа Муллахметовна

🇺🇦 Опендатабот

Опендатабот — сервіс моніторингу реєстраційних даних українських компаній та судового реєстру для захисту від рейдерських захоплень і контролю контрагентів.

Додайте Опендатабот до улюбленого месенджеру

ТелеграмВайбер

Опендатабот для телефону

AppstoreGoogle Play

Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці

© 2016‒2023Опендатабот

🇺🇦 Зроблено в Україні