ЖИТОМИРСЬКИЙ ОКРУЖНИЙ АДМІНІСТРАТИВНИЙ СУД
П О С Т А Н О В А
ІМЕНЕМ УКРАЇНИ
04 жовтня 2015 року Житомир справа № 806/4919/15
категорія 1.3.2
Житомирський окружний адміністративний суд у складі колегії суддів:
головуючого судді Токаревої М.С., суддів: Романченка Є.Ю., Сичової О.П.,
за участі секретаря Іщенко І.П.,
за участі представника позивача Ковальчука О.С.,
за участі представника відповідача Богдзієвича І.П.,
третя особа: Славянін М.О.,
розглянувши у відкритому судовому засіданні адміністративну справу за позовом Олевської районної організації народно-демократичної партії до Олевської районної виборчої комісії Житомирської області, третя особа: Олевська районна організація політичної партії "Об"єднання"Самопоміч" про скасування постанови №7 від 01.10.2015, зобов'язання вчинити дії,
встановив:
Олевська районна організація народно-демократичної партії звернулась до суду з позовом, у якому просить:
- визнати протиправною та скасувати постанову Олевської районної виборчої комісії Житомирської області (далі - Олевська РВК) № 7 від 01.10.2015 в частині відмови в реєстрації кандидатів в депутати в багатомандатному виборчому окрузі з виборів депутатів Олевської районної ради Житомирської області від Олевської районної організації народно-демократичної партії;
- зобов'язати Олевську РВК зареєструвати кандидатів в депутати в багатомандатному виборчому окрузі з виборів депутатів Олевської районної ради Житомирської області від Олевської районної організації народно-демократичної партії.
Позовні вимоги мотивовані тим, що оскаржуване рішення відповідача суперечить положенням частини 1 статті 46 Закону України "Про місцеві вибори", оскільки відмова у реєстрації кандидата в депутати в разі недотримання Закону щодо представництва осіб однієї статі у виборчих списках кандидатів у депутати місцевих рад у багатомандатних виборчих округах - не передбачена Законом. Зазначає, що при прийнятті оскаржуваного рішення відповідачем залишено поза увагою роз'яснення щодо застосування деяких положень Закону України "Про місцеві вибори" під час реєстрації кандидатів у депутати Верховної Ради Автономної Республіки Крим, кандидатів у депутати обласних, районних, міських, районних у містах, сільських, селищних рад, кандидатів на посаду сільського, селищного, міського голови та старости села, селища, висунутих місцевими організаціями політичних партій на чергових, позачергових та перших місцевих виборах, затверджені постановою Центральної виборчої комісії № 362 від 23.09.2015.
Представник позивача у судовому засіданні позовні вимоги підтримав у повному обсязі та просив суд позов задовольнити.
Представник відповідача заперечивав проти позову та просив відмовити у задоволенні позовних вимог. В судовому засіданні зазначив, що відмовлено в реєстрації з двох підстав: недотримання вимог ч.3 ст.4 Закону "Про місцеві вибори" та ст.44 Закону "Про місцеві вибори".
Представник третьої особи, також заперечував проти задоволення позовних вимог.
Вислухавши пояснення представників сторін, дослідивши матеріали справи, суд дійшов висновку про задоволення позовних вимог частково, з огляду на наступне.
Встановлено, що 30.09.2015 Олевська районна організація народно-демократичної партії звернулась до Олевської районної виборчої комісії Житомирської області із пакетом документів, передбаченим ст.38 Закону України "Про місцеві вибори", для реєстрації кандидатів у депутати в багатомандатному виборчому окрузі з виборів депутатів Олевської районної ради.
Постановою від 01.10.2015 № 7 Олевська РВК на підставі п. 1 ч. 1 ст. 46 Закону України "Про місцеві вибори" відмовила Олевській районній організації народно-демократичної партії у реєстрації кандидатів в депутати в багатомандатному виборчому окрузі з виборів депутатів Олевської районної ради Житомирської області.
Основні засади, організацію і порядок проведення виборів депутатів Верховної Ради Автономної Республіки Крим, обласних, районних, міських, районних у містах, сільських, селищних рад, сільських, селищних, міських голів та старост визначені Законом України "Про місцеві вибори" від 14.07.2015 N 595-VIII (далі - Закон).
Згідно зі частиною 1 статті 2 Закону, місцеві вибори є вільними та відбуваються на основі гарантованого Конституцією України та цим Законом загального, рівного і прямого виборчого права шляхом таємного голосування.
Відповідно до частини 3 статті 4 Закону, усі кандидати у депутати Верховної Ради Автономної Республіки Крим, обласних, районних, міських, районних у містах, сільських, селищних рад, кандидати на посаду сільського, селищного, міського голови, старости, зареєстровані у встановленому цим Законом порядку (далі - кандидати), мають рівні права і можливості брати участь у виборчому процесі відповідних місцевих виборів.
Представництво осіб однієї статі у виборчих списках кандидатів у депутати місцевих рад у багатомандатних виборчих округах має становити не менше 30 відсотків загальної кількості кандидатів у виборчому списку.
Усі місцеві організації партій - суб'єкти виборчого процесу мають рівні права і можливості брати участь у відповідному виборчому процесі у порядку та в межах, встановлених цим Законом.
Під час судового розгляду справи встановлено, що підставою, яка слугувала для висновку про порушення позивачем порядку висування кандидата у депутати, на думку Олевської РВК, - є недотримання Олевською районною організацією народно-демократичної партії гендерної квоти при укладанні виборчих списків кандидатів та внесення застави не від імені партії.
Однак, суд не погоджується з висновком відповідача щодо недотримання позивачем гендерної квоти, з огляду на наступне.
Вичерпний перелік підстав для відмови територіальною виборчою комісією в реєстрації кандидата в депутати, кандидата на посаду сільського, селищного, міського голови встановлений частиною 1 статті 46 Закону.
При цьому, вказана стаття Закону не містить приписів щодо можливості відмови у реєстрації у разі недотримання партією гендерної квоти при укладанні виборчих списків кандидатів.
Згідно пункту 2 частини 1 статті 24 Закону, Центральна виборча комісія, крім повноважень, передбачених Законом України "Про Центральну виборчу комісію", приймає обов'язкові для виконання всіма суб'єктами виборчого процесу, установами, підприємствами, організаціями, а також органами державної влади, органами влади Автономної Республіки Крим та органами місцевого самоврядування, їх посадовими та службовими особами роз'яснення з питань застосування цього Закону.
Постановою Центральної виборчої комісії від 23.09.2015 N 362 затверджено Роз'яснення щодо застосування деяких положень Закону України "Про місцеві вибори" під час реєстрації кандидатів у депутати Верховної Ради Автономної Республіки Крим, кандидатів у депутати обласних, районних, міських, районних у містах, сільських, селищних рад, кандидатів на посаду сільського, селищного, міського голови та старости села, селища, висунутих місцевими організаціями політичних партій на чергових, позачергових та перших місцевих виборах (далі - Роз'яснення).
Відповідно до пункту 4 Роз'яснення, згідно з частиною третьою статті 4 Закону представництво осіб однієї статі у виборчих списках кандидатів у депутати місцевих рад у багатомандатних виборчих округах має становити не менше 30 відсотків загальної кількості кандидатів у виборчому списку.
Разом з тим, серед передбачених частиною першою статті 46 Закону підстав для відмови в реєстрації кандидата в депутати, кандидата на посаду сільського, селищного, міського голови, старости села, селища, висунутих на місцевих виборах, указане положення відсутнє.
З огляду на це, відмова в реєстрації кандидатів у депутати у багатомандатному виборчому окрузі з виборів депутатів Верховної Ради Автономної Республіки Крим, обласних, районних, міських, районних у містах рад з підстав недотримання положення Закону щодо представництва осіб однієї статі у виборчих списках кандидатів у депутати місцевих рад у багатомандатних виборчих округах на підставі пункту 1 частини першої статті 46 Закону не допускається.
Проте відповідачем при прийнятті постанови від 01.10.2015 № 7 залишено поза увагою Роз'яснення Центральної виборчої комісії, що стало наслідком безпідставної відмови у реєстрації кандидатів в депутати в багатомандатному виборчому окрузі з виборів депутатів Олевської районної ради Житомирської області від Олевської районної організації народно-демократичної партії.
Також, слід зазначити, що частина третя статті 4 Закону є вимогою, що адресована політичним партіям, механізм реалізації та відповідальність за невиконання якої передбачено Законом України "Про політичні партії в Україні".
Зокрема, Законом України "Про місцеві вибори" у новій редакції, згідно перехідних положень, було внесено зміни до ст. 8 Закону України "Про політичні партії в Україні", де пунктом першим частини першої передбачено обов"язок політичних партій у статуті передбачати розмір гендерних квот у виборчому списку кандидатів у депутати місцевих рад в багатомандатних виборчих округах.
Отже, недотримання вказаних вимог не може розглядатися як підстава для відмови реєстрації кандидата у депутати за Законом України "Про місцеві вибори".
Суд приймає до уваги посилання представника відповідача та представника третьої особи на невідповідність фіскального чеку щодо сплати застави нормам ст. 44 Закону.
Разом з цім згідно з ч.15 ст.27 Закону рішення виборчої комісії з розглянутого питання повинно містити, зокрема, посилання на положення нормативно-правових актів або рішення ( положень рішень ) ЦВК чи ТВК, або судові рішення, якими керувалася комісія при прийнятті рішення.
Оспрювана постанова не містить цієї обов"язкової частини. Як пояснив в судовому засіданні представник позивача, після засідання комісії було повідомлено, що в реєстрації відмовлено лише з підстав недотриманням ч.3 ст. 4 Закону.
Дослідивши оспорювану постанову та протокол засідання комісії №4 неможливо встановити які саме порушення норм Закону допущено з боку позивача.
Частиною 2 статті 46 Закону передбачено, що рішення про відмову в реєстрації кандидата повинно містити вичерпні підстави відмови.
З огляду на встановлені обставини, суд вважає, що відповідач при прийнятті спірного рішення невірно та неповно застосував норми чинного законодавства, у зв'язку з чим воно підлягає скасуванню в оспорюваній частині.
Зважаючи на висновок суду щодо протиправності постанови відповідача про відмову в реєстрації кандидатів у багатомандатному виборчому окрузі з виборів депутатів Олевської районної ради від Олевської районної організації народно-демократичної партії, суд зобов'язує Олевську районну виборчу комісію повторно розглянути заяву про реєстрацію кандидатів у депутати в багатомандатному виборчому окрузі з виборів депутатів Олевської районної ради, включених до виборчого списку кандидатів у депутати в багатомандатному виборчому окрузі з виборів депутатів Олевської районної ради Житомирської області від Олевської районної організації народно-демократичної партії.
Керуючись статтями 71, 86, 158-163, 167, 172, 177, 254 Кодексу адміністративного судочинства України, суд -
постановив:
Адміністративний позов задовольнити частково.
Визнати протиправною та скасувати постанову Олевської районної виборчої комісії Житомирської області № 7 від 01.10.2015 в частині відмови в реєстрації кандидатів в депутати в багатомандатному виборчому окрузі з виборів депутатів Олевської районної ради Житомирської області від Олевської районної організації народно-демократичної партії.
Зобов'язати Олевську районну виборчу комісію Житомирської області повторно розглянути питання щодо реєстрації кандидатів в депутати в багатомандатному виборчому окрузі з виборів депутатів Олевської районної ради Житомирської області від Олевської районної організації народно-демократичної партії на місцевих виборах, що відбудуться 25 жовтня 2015 року, відповідно до виборчого списку.
В решті позовних вимог відмовити.
Стягнути з Олевської районної виборчої комісії Житомирської області судовий збір в розмірі 1218,00 грн. на рахунок Житомирського окружного адміністративного суду №31213206784002.
Постанова набирає законної сили у строк та у порядку, що визначені статтею 177 Кодексу адміністративного судочинства України та може бути оскаржена в апеляційному порядку у дводенний строк з дня її проголошення.
Головуючий суддя М.С. Токарева
Судді Є.Ю. Романченко
О.П. Сичова
Суд | Житомирський окружний адміністративний суд |
Дата ухвалення рішення | 04.10.2015 |
Оприлюднено | 08.10.2015 |
Номер документу | 51888613 |
Судочинство | Адміністративне |
Адміністративне
Житомирський окружний адміністративний суд
Токарева Марія Сергіївна
Адміністративне
Житомирський окружний адміністративний суд
Токарева Марія Сергіївна
Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці
© 2016‒2023Опендатабот
🇺🇦 Зроблено в Україні