Постанова
від 03.10.2015 по справі 808/8289/15
ЗАПОРІЗЬКИЙ ОКРУЖНИЙ АДМІНІСТРАТИВНИЙ СУД

ЗАПОРІЗЬКИЙ ОКРУЖНИЙ АДМІНІСТРАТИВНИЙ СУД

ПОСТАНОВА

ІМЕНЕМ УКРАЇНИ

03 жовтня 2015 року Справа № 808/8289/15 18 год.38 хв. м.Запоріжжя

Запорізький окружний адміністративний суд у складі колегії суддів: головуючого судді Бойченко Ю.П., суддів Горобцової Ю.В., Нестеренко Л.О., за участю секретаря судового засідання Яланської В.А.

та представників

позивача: Кольц Д.М.;

відповідача: не з'явився;

розглянувши у відкритому судовому засіданні адміністративну справу

за позовом Оріхівської районної партійної організації політичної партії «НАШ КРАЙ»

до Оріхівської міської виборчої комісії Запорізької області

про визнання протиправним та скасування рішення та зобов'язання повторно розглянути заяву,

ОБСТАВИНИ СПРАВИ:

02 жовтня 2015 року о 17 год.40 хв. до Запорізького окружного адміністративного суду надійшов адміністративний позов Оріхівської районної партійної організації політичної партії «НАШ КРАЙ» до Оріхівської міської виборчої комісії Запорізької області, в якому позивач просить суд (відповідно до уточнених позовних вимог, які надійшли до суду 03.10.2015):

- визнати протиправним та скасувати рішення Оріхівської міської виборчої комісії Запорізької області від 01 жовтня 2015 року №23 про відмову в реєстрації кандидата на посаду міського голови від Оріхівської районної партійної організації політичної партії «НАШ КРАЙ» ОСОБА_2;

- зобов'язати Оріхівську міську виборчу комісію Запорізької області повторно розглянути заяву про реєстрацію кандидата на посаду міського голови від Оріхівської районної партійної організації політичної партії «НАШ КРАЙ» ОСОБА_2 та прийняти рішення про реєстрацію цього кандидата на посаду міського голови.

Свої вимоги позивач обґрунтовує тим, що оскаржувана постанова винесена з порушенням процедурних норм, що встановлені виборчим законодавством щодо порядку прийняття рішень виборчими комісіями, а саме: одного із членів Оріхівської міської виборчої комісії, ОСОБА_3, було невчасно, в порушення ч. 5 ст. 27 Закону України «Про місцеві вибори», повідомлено про засідання Оріхівської міської виборчої комісії, чим позбавлено її можливості взяти участь у засіданні комісії та обговоренні проектів рішень, щодо реєстрації або відмови у реєстрації кандидатів у депутати та кандидатів на посаду міського голови. Крім того, на засідання комісії не запрошувалися ані представники позивача, якими була подана заява про реєстрацію кандидата на посаду міського голови, ані особа, яку було висунуто районної організацією партії. Також оскаржувана постанова не містить обов'язкового реквізиту - часу винесення постанови.

Крім того позивач зазначає, що відповідачем протиправно прийнято оскаржувану постанову на підставі п. 2 ч. 1 ст. 46 Закону України «Про місцеві вибори» від 14.07.2015 №595-VІІІ (далі - Закон України «Про місцеві вибори»), оскільки документи, на відсутність подання яких вказує відповідач, позивачем подавалися до Оріхівської міської виборчої комісії разом із заявою про реєстрацію кандидатів у депутати до Оріхівської міської ради Запорізької області, висунутих Оріхівською районною партійною організацією політичної партії «НАШ КРАЙ». Законодавство дозволяє подавати лише одну копію свідоцтва про реєстрацію місцевої організації партії та лише одну копію рішення вищого керівного органу партії про участь її місцевих організацій у місцевих виборах.

Представник позивача в судовому засіданні підтримав заявлені позовні вимоги в повному обсязі, надав суду пояснення, аналогічні викладеним в позові.

Представник відповідача у судове засідання не з'явився, надіслав 03.10.2015, до суду клопотання про розгляд справи за його відсутності. Проти задоволення позовних вимог заперечує. Витребувані судом документи не надав.

В судовому засіданні судом допитано свідка, ОСОБА_3, яка пояснила суду, що, їй було повідомлено про те, що засідання Оріхівської міської виборчої комісії призначено на 18 год. 00 хв. 01 жовтня 2015 року біля 18 години. Об 19 год. 15 хв. вона прибула на засідання виборчої комісії, однак двері вже були зачинені і нікого не було. Про порядок денний повідомлена не була.

Розглянувши подані документи і матеріали, заслухавши пояснення представника позивача, всебічно і повно з'ясувавши всі фактичні обставини, на яких ґрунтується позов, об'єктивно оцінивши докази, які мають юридичне значення для розгляду справи і вирішення спору по суті, суд,

ВСТАНОВИВ:

01 жовтня 2015 року Оріхівською міською виборчою комісією Запорізької області прийнято постанову №23 «Про відмову в реєстрації кандидата на посаду міського голови від Оріхівської районної партійної організації політичної партії «НАШ КРАЙ» Хоменка Віктора Івановича» згідно з ч. 1 ст. 46 Закону України «Про місцеві вибори». Оріхівською міською виборчою комісією Запорізької області при розгляді документів від Орхівської районної партійної організації політичної партії «НАШ КРАЙ» для реєстрації кандидата на посаду міського голови ОСОБА_2 встановлено, що в поданих документах, в порушення ч. 1 ст. 40 Закону України «Про місцеві вибори» відсутні:

1. копія свідоцтва про реєстрацію місцевої організації партії, засвідченої територіальним органом центрального органу виконавчої влади, що реалізує державну політику у сфері державної реєстрації об'єднання громадян, або посвідченої нотаріально, після офіційного оголошення про початок виборчого процесу;

2. копії рішення керівного органу партії про участь її місцевих організацій у місцевих виборах, засвідченої підписом керівника та печаткою партії.

Не погоджуючись з даною постановою Оріхівської міської виборчої комісії Запорізької області, позивач звернувся з позовом до суду.

Основні засади, організацію і порядок проведення виборів депутатів Верховної Ради Автономної Республіки Крим, обласних, районних, міських, районних у містах, сільських, селищних рад, сільських, селищних, міських голів та старост визначено Законом України «Про місцеві вибори».

Відповідно до ст. 1 Закону України «Про місцеві вибори» організація і порядок проведення виборів депутатів Верховної Ради Автономної Республіки Крим, обласних, районних, міських, районних у містах, сільських, селищних рад, сільських, селищних, міських голів та старост (далі - місцеві вибори) регулюються Конституцією України, цим та іншими законами України, а також прийнятими відповідно до них іншими актами законодавства.

Умови реєстрації кандидатів на посаду сільського, селищного, міського голови, старости визначені ст. 40 Закону України «Про місцеві вибори».

Пунктами 2, 3 та 4 ч. 1 ст. 38 Закону України «Про місцеві вибори» передбачено, що відповідна територіальна виборча комісія реєструє кандидатів у депутати в багатомандатному виборчому окрузі по виборах депутатів Верховної Ради Автономної Республіки Крим, обласної, районної, міської, у тому числі міст Києва та Севастополя, районної у місті ради, включених до виборчого списку кандидатів у депутати місцевої організації партії, за умови отримання, серед іншого, таких документів:

копії свідоцтва про реєстрацію місцевої організації партії, засвідченої територіальним органом центрального органу виконавчої влади, до повноважень якого належать питання реалізації державної політики у сфері державної реєстрації (легалізації) об'єднань громадян, або посвідченої нотаріально, після офіційного оголошення про початок виборчого процесу;

копії рішення вищого керівного органу партії про участь її місцевих організацій у відповідних місцевих виборах, засвідченої підписом керівника та печаткою партії;

рішення зборів (конференції) місцевої організації партії про висування кандидатів у депутати від цієї місцевої організації партії, яке повинне бути підписане керівником місцевої організації партії та засвідчене печаткою місцевої організації партії або відповідної організації партії вищого рівня, а також погоджене центральним керівним органом партії, що засвідчується підписом керівника та печаткою цієї партії (із зазначенням найменування центрального керівного органу партії, номера та дати прийняття відповідного рішення, яке не додається).

Частиною 2 зазначеної статті визначено, що у рішенні зборів (конференції) місцевої організації партії, передбаченому пунктом 4 частини першої цієї статті, зазначаються: відомості про осіб, висунутих кандидатами у депутати (прізвище, власне ім'я (усі власні імена) та по батькові (за наявності), число, місяць і рік народження, громадянство, освіта, партійність, посада, місце роботи (заняття), місце проживання), номер територіального виборчого округу, за яким закріплюється кандидат (у разі такого закріплення), дата його прийняття.

Відповідно до ч. 3 ст. 38 Закону України «Про місцеві вибори» документи, передбачені частиною першою цієї статті, подані до відповідної виборчої комісії, повторно не подаються, крім випадків, передбачених цим Законом.

Згідно п. 2 та п. 3 ч. 1 ст. 40 Закону України «Про місцеві вибори» відповідна територіальна виборча комісія реєструє кандидата на посаду сільського, селищного, міського голови, старости, висунутого місцевою організацією партії, за умови подання до комісії, серед іншого, таких документів:

копії свідоцтва про реєстрацію місцевої організації партії, засвідченої територіальним органом центрального органу виконавчої влади, що реалізує державну політику у сфері державної реєстрації (легалізації) об'єднань громадян, або посвідченої нотаріально, після офіційного оголошення про початок виборчого процесу;

копії рішення вищого керівного органу партії про участь її місцевих організацій у відповідних місцевих виборах, засвідченої підписом керівника та печаткою партії;

рішення зборів (конференції) місцевої організації партії про висування кандидата на посаду сільського, селищного, міського голови, старости від цієї місцевої організації партії, яке повинне бути підписане керівником місцевої організації партії та засвідчене печаткою місцевої організації партії або відповідної організації партії вищого рівня, а у разі висування місцевою організацією партії кандидата на посаду міського голови - також погоджене центральним керівним органом партії, що засвідчується підписом керівника та печаткою цієї партії (із зазначенням найменування центрального керівного органу партії, номера та дати прийняття відповідного рішення, яке не додається).

Частиною 2 зазначеної статті передбачено, що у рішенні зборів (конференції) місцевої організації партії, передбаченому пунктом 4 частини першої цієї статті, зазначаються: відомості про особу, висунуту кандидатом на посаду сільського, селищного, міського голови, старости (прізвище, власне ім'я (усі власні імена) та по батькові (за наявності), число, місяць і рік народження, відомості про громадянство, освіту, партійність, посаду, місце роботи (заняття) і місце проживання), дата його прийняття.

Відповідно до ч. 4 ст. 40 Закону України «Про місцеві вибори» документи, передбачені частинами першою та другою цієї статті, подані до відповідної територіальної виборчої комісії, повторно не подаються, крім випадків, передбачених цим Законом.

З аналізу зазначених норм випливає, що документи визначені в п.п. 2, 3 ч. 1 ст. 38, п.п. 2, 3 ч. 1 ст. 40 Закону України «Про місцеві вибори» за змістом є тотожними, а документ зазначений у п. 4 ч. 1 ст. 38 та п. 4 ч. 1 ст. 40 цього закону має містити відомості визначені у ч. 2 ст. 38 та у ч. 3 ст. 40 цього Закону.

Оскільки документи зазначені у п.п. 2, 3 ч. 1 ст. 38, п.п. 2, 3 ч. 1 ст. 40 Закону України «Про місцеві вибори» за змістом є тотожними, то законодавцем було визначено відсутність потреби у їх повторному поданні до однієї і тієї ж виборчої комісії, якщо раніше їх було вже подано та прийнято відповідною виборчою комісією (ч. 3 ст. 38 та ч. 4 ст. 40 Закону України «Про місцеві вибори»).

Аналогічна правова позиція викладена у п. 8 Роз'яснень щодо застосування деяких положень Закону України «Про місцеві вибори» під час реєстрації кандидатів у депутати Верховної Ради Автономної Республіки Крим, кандидатів у депутати обласних, районних, міських, районних у містах, сільських, селищних рад, кандидатів на посаду сільського, селищного, міського голови та старости села, селища, висунутих місцевими організаціями політичних партій на чергових, позачергових та перших місцевих виборах, затверджених постановою ЦВК від 23.09.2015 №362.

Судом встановлено, що 30.09.2015 о 16 год. 15 хв. відповідачем від позивача було прийнято документи на реєстрацію кандидатів у депутати Оріхівської міської ради Запорізької області за переліком, визначеним у ч. 1 ст. 38 Закону України «Про місцеві вибори», у повному обсязі.

Постановою відповідача від 01.10.2015 № 16 зареєстровані кандидати у депутати Оріхівської міської ради Запорізької області від позивача.

30.09.2015 о 16 год. 35 хв. відповідачем від позивача було прийнято документи на реєстрацію кандидата на посаду міського голови, при цьому позивачем не були надані відповідачу документи визначені у п. 2 та п. 3 ч. 1 ст. 40 Закону України «Про місцеві вибори», які були подані у складі документів поданих позивачем щодо реєстрації кандидатів у депутати Оріхівської міської ради Запорізької області.

Суд зазначає, що п. 2 ч. 1 ст. 46 Закону України «Про місцеві вибори» передбачено, що територіальна виборча комісія відмовляє в реєстрації кандидата в депутати, кандидата на посаду сільського, селищного, міського голови, старости в разі відсутності передбачених цим Законом документів для реєстрації особи кандидатом.

Вимогами даної статті чітко встановлена підстава для відмови в реєстрації кандидата на посаду міського голови, це - відсутність у територіальної виборчої комісії передбачених цим Законом документів. Тобто, сам факт відсутності у територіальної виборчої комісії документів, а не факт неподання їх з кожним з комплектів документів.

Факт подання всіх необхідних документів підтверджується довідкою про прийняті документи для реєстрації кандидатів у депутати до Оріхівської міської ради, виданої Оріхівською міською виборчою комісією 30 вересня 2015 року. Факт відповідності документів установленим Законом вимогам підтверджується постановою відповідача про реєстрацію кандидатів у депутати до Оріхівської міської ради від Оріхівської районної партійної організації політичної партії «НАШ КРАЙ» від 01.10.2015 №16.

Інших підстав для відмови в реєстрації кандидата на посаду міського голови від Оріхівської районної партійної організації політичної партії «НАШ КРАЙ» ОСОБА_2 в оскаржуваній постанові не зазначено.

З урахування вищевикладеного суд вважає, що постанова Оріхівської міської виборчої комісії Запорізької області від 01 жовтня 2015 року за №23 не відповідає вимогам чинного законодавства та винесена необґрунтовано.

В позовній заяві позивач також посилається на те, що оскаржувана постанова не містить обов'язкових вимог, що висуваються до форми постанови.

Порядок організації роботи та ведення діловодства у виборчих комісіях з місцевих виборів, затверджено постановою Центральної виборчої комісії від 05 вересня 2015 року №228 (далі - Порядок №228).

Відповідно до п.9.7 Порядку №228, постанова виборчої комісії, серед іншого, повинна містити: час, дату та місце прийняття.

Як встановлено судом, дійсно, оскаржувана постанова не містить часу її прийняття, про що наголошував позивач в позовній заяві. Проте, в даному випадку суд вважає, що окремі недоліки у формі постанови ніяким чином не вплинули на її зміст.

Стосовно посилань позивача на порушення порядку скликання і проведення засідання комісії, суд вважає за необхідне зазначити наступне.

В позовній заяві позивач зазначив, що ані представники Оріхівської районної партійної організації політичної партії «НАШ КРАЙ», якими була подана заява про реєстрацію кандидата на посаду міського голови, ані особа, яку було висунуто районною організацією партії не були запрошені на засідання територіальної виборчої комісії. Про час та дату проведення засідання територіальної комісії повідомлені не були.

Згідно положень ч. 5 ст. 27 Закону України «Про місцеві вибори» засідання виборчої комісії скликається з обов'язковим повідомленням усіх членів комісії про час, місце проведення засідання та його порядок денний.

Частиною 6 цієї статті також встановлено, що членам виборчої комісії надаються проекти рішень комісії та необхідні матеріали, як правило, не пізніше останнього дня перед днем проведення засідання комісії, однак не пізніше як до початку засідання.

В пунктах 4.4 та 4.5 Порядку №228 зазначено, що на засідання виборчої комісії обов'язково запрошуються, як правило, не пізніше останнього дня перед днем засідання комісії, заявники та інші заінтересовані особи. Інформація про дату, час проведення, порядок денний засідання виборчої комісії розміщується на стенді офіційних матеріалів комісії, як правило, не пізніше останнього дня перед днем засідання виборчої комісії.

Представник позивача не зміг підтвердити чи спростувати наявність інформації про дату, час проведення, порядок денний засідання виборчої комісії 01 жовтня 2015 року на стенді офіційних матеріалів комісії.

Надаючи правову оцінку обставинам справи, суд виходить з приписів ч. 3 ст. 2 КАС України, відповідно до яких, у справах щодо оскарження рішень, дій чи бездіяльності суб'єктів владних повноважень, адміністративні суди перевіряють: чи прийняті (вчинені) вони на підставі, у межах повноважень та у спосіб, що передбачені Конституцією та законами України; використанням повноважень з метою, з якою це повноваження надано; обґрунтовано, тобто з урахуванням усіх обставин, що мають значення для прийняття рішення (вчинення дії): безсторонньо (неупереджено); добросовісно; розсудливо; з дотриманням принципу рівності перед законом, запобігаючи несправедливій дискримінації; пропорційно, зокрема з дотриманням необхідного балансу між будь-якими несприятливими наслідками для прав, свобод та інтересів особи і цілями, на досягнення яких спрямоване це рішення (дія); з урахуванням права особи на участь у процесі прийняття рішення; своєчасно, тобто протягом розумного строку.

Згідно з ч. 1 ст. 2 КАС України завданням адміністративного судочинства є захист прав, свобод та інтересів фізичних осіб, прав та інтересів юридичних осіб у сфері публічно-правових відносин від порушень з боку органів державної влади, органів місцевого самоврядування, їхніх посадових і службових осіб, інших суб'єктів при здійсненні ними владних управлінських функцій на основі законодавства, в тому числі на виконання делегованих повноважень.

Відповідно до ст. 19 Конституції України, яка є нормою прямої дії, органи державної влади та органи місцевого самоврядування, їх посадові особи зобов'язані діяти лише на підставі, в межах повноважень та у спосіб, що передбачені Конституцією та законами України.

Як передбачено ст.11 КАС України, розгляд і вирішення справ в адміністративних судах здійснюється на засадах змагальності сторін та свободи в наданні ними суду своїх доказів і у доведенні перед судом їх переконливості.

Відповідно до ч.1 ст.71 КАС України кожна сторона повинна довести ті обставини, на яких ґрунтуються її вимоги та заперечення, крім випадків, встановлених статтею 72 цього Кодексу.

Враховуючи викладене суд дійшов висновку, що при прийнятті оскаржуваної постанови відповідач діяв необґрунтовано, тобто без врахування всіх обставин, які мають значення при прийнятті рішення, а отже постанова відповідача є такою, що підлягає скасуванню.

З урахуванням приписів ч. 8 ст. 99 Закону України «Про місцеві вибори», належним способом захисту порушених прав позивача в даному випадку є зобов'язання відповідача прийняти рішення про реєстрацію кандидата на посаду міського голови від позивача ОСОБА_2.

Таким чином, виходячи з меж заявлених позовних вимог, системного аналізу положень чинного законодавства України та матеріалів справи, суд дійшов висновку, що заявлені позивачем вимоги є законними, обґрунтованими та такими, що підлягають задоволенню.

Відповідно до ч.9 ст.172 КАС України суд приймає позовну заяву щодо рішення, дії чи бездіяльності виборчої комісії, комісії з референдуму або члена відповідної комісії до розгляду незалежно від сплати судового збору. У разі несплати судового збору на момент вирішення справи суд одночасно вирішує питання про стягнення судового збору відповідно до правил розподілу судових витрат, встановлених цим Кодексом.

Згідно з ч.2 ст.4 Закону України «Про судовий збір» ставки судового збору встановлюються у таких розмірах: за подання до адміністративного суду позову немайнового характеру суб'єктом владних повноважень, юридичною особою або фізичною особою-підприємцем - 1 розмір мінімальної заробітної плати.

Відповідно до ст.8 Закону України «Про Державний бюджет України на 2015 рік» розмір мінімальної заробітної плати на день подачі позову позивачем становить 1218,00 грн.

Позивачем заявлено дві позовні вимоги немайнового характеру та при зверненні до суду з даним позовом судовий збір не сплачений.

Згідно з ч.1 ст.94 КАС України якщо судове рішення ухвалене на користь сторони, яка не є суб'єктом владних повноважень, суд присуджує всі здійснені нею документально підтверджені судові витрати за рахунок бюджетних асигнувань суб'єкта владних повноважень, що виступав стороною у справі, або якщо стороною у справі виступала його посадова чи службова особа.

Враховуючи, що позивачем при пред'явлені позову судовий збір не сплачений, то відповідно він не може бути присуджений на користь позивача при задоволенні судом позову за рахунок бюджетних асигнувань Запорізької обласної виборчої комісії.

Враховуючи вищезазначене, керуючись статтями 11, 69, 70, 71, 158 - 163, 172 Кодексу адміністративного судочинства України, суд, -

ПОСТАНОВИВ:

Адміністративний позов Оріхівської районної партійної організації політичної партії «НАШ КРАЙ» задовольнити.

Визнати протиправним та скасувати рішення Оріхівської міської виборчої комісії Запорізької області від 01 жовтня 2015 року №23 про відмову в реєстрації кандидата на посаду міського голови від Оріхівської районної партійної організації політичної партії «НАШ КРАЙ» ОСОБА_2.

Зобов'язати Оріхівську міську виборчу комісію Запорізької області прийняти рішення про реєстрацію кандидата на посаду міського голови від Оріхівської районної партійної організації політичної партії «НАШ КРАЙ» ОСОБА_2.

Стягнути з Оріхівської міської виборчої комісії Запорізької області (код ЄДРПОУ 34119786) на користь Державного бюджету судовий збір у сумі 2436 грн. (дві тисячі чотириста тридцять шість грн. 00 коп.)

Постанова набирає законної сили після закінчення строку апеляційного оскарження, а у разі її апеляційного оскарження - з моменту проголошення судового рішення суду апеляційної інстанції. Постанова може бути оскаржена в апеляційному порядку у дводенний строк з дня її проголошення, а судові рішення, ухвалені до дня голосування, - не пізніш як за чотири години до початку голосування.

Головуючий суддя Ю.П. Бойченко

Суддя Я.В.Горобцова

Суддя Л.О.Нестеренко

СудЗапорізький окружний адміністративний суд
Дата ухвалення рішення03.10.2015
Оприлюднено08.10.2015
Номер документу51888694
СудочинствоАдміністративне

Судовий реєстр по справі —808/8289/15

Ухвала від 02.10.2015

Адміністративне

Запорізький окружний адміністративний суд

Бойченко Юлія Петрівна

Постанова від 03.10.2015

Адміністративне

Запорізький окружний адміністративний суд

Бойченко Юлія Петрівна

🇺🇦 Опендатабот

Опендатабот — сервіс моніторингу реєстраційних даних українських компаній та судового реєстру для захисту від рейдерських захоплень і контролю контрагентів.

Додайте Опендатабот до улюбленого месенджеру

ТелеграмВайбер

Опендатабот для телефону

AppstoreGoogle Play

Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці

© 2016‒2023Опендатабот

🇺🇦 Зроблено в Україні