КИЇВСЬКИЙ ОКРУЖНИЙ АДМІНІСТРАТИВНИЙ СУД
П О С Т А Н О В А
І М Е Н Е М У К Р А Ї Н И
04 жовтня 2015 року (16:08) м. Київ 810/4829/15
Київський окружний адміністративний суд у складі колегії суддів: головуючого судді Дудіна С.О., судді Кушнової А.О. та судді Терлецької О.О., за участю секретаря судового засідання Касьянової О.В., представників позивача ОСОБА_1, ОСОБА_2, представників відповідача ОСОБА_3, ОСОБА_4, третіх осіб, які не заявляють самостійних вимог на предмет спору, на стороні позивача ОСОБА_5, ОСОБА_6 та ОСОБА_7, розглянув у відкритому судовому засіданні адміністративну справу за позовом Києво-Святошинської районної партійної організації політичної партії «НАШ КРАЙ» до Києво-Святошинської районної виборчої комісії Київської області про визнання протиправним та скасування рішення районної виборчої комісії та зобов'язання вчинити певні дії.
Суть спору: Києво-Святошинська районна партійна організація політичної партії «НАШ КРАЙ» звернулась до Київського окружного суду з позовом до Києво-Святошинської районної виборчої комісії Київської області, згідно якого позивач просить суд:
- визнати протиправною та скасувати постанову Києво-Святошинської районної виборчої комісії № 27 від 01.10.2015 «Про відмову в реєстрації кандидата у депутати Києво-Святошинської районної ради Київської області, висунутого Києво-Святошинською районною партійною організацією «НАШ КРАЙ»;
- визнати протиправною та скасувати постанову Києво-Святошинської районної виборчої комісії № 28 від 01.10.2015 «Про відмову в реєстрації кандидата у депутати Києво-Святошинської районної ради Київської області, висунутого Києво-Святошинської районною партійною організацією політичної партії «НАШ КРАЙ»;
- визнати протиправною та скасувати постанову Києво-Святошинської районної виборчої комісії № 29 від 01.10.2015 «Про відмову в реєстрації кандидата у депутати Києво-Святошинської районної ради Київської області, висунутого Києво-Святошинської районною партійною організацією політичної партії «НАШ КРАЙ»;
-зобов'язати Києво-Святошинську районну виборчу комісію Київської області зареєструвати кандидатами у депутати Києво-Святошинської районної ради Київської області у багатомандатному виборчому окрузі, включених до виборчого списку кандидатів у депутати Києво-Святошинської районної партійної організації політичної партії «НАШ КРАЙ» наступних осіб: ОСОБА_7, ОСОБА_5 та ОСОБА_6.
Ухвалою Київського окружного адміністративного суду від 03.10.2015 було залучено до участі у справі в якості третіх осіб, які не заявляють самостійних вимог на предмет спору, на стороні позивача ОСОБА_5, ОСОБА_6 та ОСОБА_7.
Позовні вимоги мотивовані тим, що постанови Києво-Святошинської районної виборчої комісії № 27 від 01.10.2015 «Про відмову в реєстрації кандидата у депутати Києво-Святошинської районної ради Київської області, висунутого Києво-Святошинської районною партійною організацією політичної партії «НАШ КРАЙ» та № 29 від 01.10.2015 «Про відмову в реєстрації кандидата у депутати Києво-Святошинської районної ради Київської області, висунутого Києво-Святошинської районною партійною організацією політичної партії «НАШ КРАЙ», якими було відмовлено у реєстрації ОСОБА_7 та ОСОБА_5 як кандидатів у депутати Києво-Святошинської районної ради в багатомандатному виборчому окрузі, ухвалені відповідачем з порушенням вимог чинного законодавства, а наведені у постановах невідповідності оформлення поданих партією документів, зокрема, в частині невідповідності даним про місце проживання осіб у паспорті даним про місце проживання, що вказані у відповідному рішенні зборів та виборчому списку Києво-Святошинської районної партійної організації політичної партії «НАШ КРАЙ», не є підставами для відмови у реєстрації вищевказаних осіб як кандидатів у депутати місцевої ради на місцевих виборах у розумінні ст. 46 Закону України «Про місцеві вибори».
Також позивач зазначає про неправомірність постанови Києво-Святошинської районної виборчої комісії № 28 від 01.10.2015 «Про відмову в реєстрації кандидата у депутати Києво-Святошинської районної ради Київської області, висунутого Києво-Святошинської районною партійною організацією політичної партії «НАШ КРАЙ», якою було відмовлено у реєстрації ОСОБА_6 як кандидата в депутати Києво-Святошинської районної ради в багатомандатному виборчому окрузі, у зв'язку з відсутністю заяви останньої про згоду балотуватись кандидатом у депутати від місцевої організації політичної партії «НАШ КРАЙ» і бути кандидатом у депутати по територіальному виборчому округу № 1, який вказаний в рішенні зборів та виборчому списку Києво-Святошинської районної партійної політичної партії «НАШ КРАЙ» про висування кандидата у депутати в багатомандатному виборчому окрузі з виборів депутатів Києво-Святошинської районної ради Київської області, оскільки кандидатом було подано до реєстрації заяву про згоду балотуватися у кандидати в депутати від вищевказаної партії по територіальному виборчому округу № 17.
Позивач зазначає, що вищевказані невідповідності є помилками та неточностями у поданих на реєстрацію кандидатів документах, які відповідно до ч. 12 ст. 41 Закону України «Про місцеві вибори» підлягали виправленню та не є підставою для відмови в реєстрації кандидатів в депутати.
У судовому засіданні представник позивача позовні вимоги підтримав у повному обсязі та просив суд їх задовольнити.
Представники відповідача у судовому засіданні усно заперечували проти задоволення позову, пояснивши при цьому, що ОСОБА_7 та ОСОБА_5 було відмовлено у реєстрації в якості кандидатів у депутати Києво-Святошинської районної ради Київської області з підстав відсутності передбаченого Законом України «Про місцеві вибори» документу для реєстрації особи кандидатом, а саме: копії паспорту громадянина України, оскільки у наданих позивачем копіях паспортів зазначених осіб відомості про зареєстроване місце проживання не відповідає інформації, зазначеній в заяві осіб та рішенні зборів (конференції) місцевої організації партії про висування кандидатів у депутати від цієї місцевої організації партії. Підставою для відмови в реєстрації ОСОБА_6 в якості кандидата у депутати Києво-Святошинської районної ради Київської області була, згідно з поясненнями відповідача, відсутність передбаченої пунктом 6 частини 1 статті 38 Закону України «Про місцеві вибори» заяви про згоду балотуватися кандидатом у депутати від Києво-Святошинської районної партійної організації політичної партії «НАШ КРАЙ» і бути кандидатом у депутати по територіальному виборчому округу № 1, оскільки у поданих позивачем документах була заява цієї особи бути кандидатом у депутати за територіальним виборчим округом № 17.
Треті особи у судовому засіданні просили суд задовольнити позов.
Заслухавши пояснення представників сторін та третіх осіб, всебічно та об'єктивно дослідивши матеріали справи, та оцінивши їх у сукупності, суд
В С Т А Н О В И В:
Постановою Верховної Ради України від 17.07.2015 №645-УІІІ призначено чергові вибори депутатів місцевих рад та сільських, селищних, міських голів (крім визначених пунктами 2 і 3 цієї Постанови) на неділю 25 жовтня 2015 року.
На ІІІ З'їзді політичної партії «НАШ КРАЙ» 17.09.2015 прийнято рішення про участь місцевих організацій політичної партії «НАШ КРАЙ» у місцевих виборах, що відбудуться 25 жовтня 2015 року.
Цим рішенням встановлено, що Центральний виконавчий комітет політичної партії «НАШ КРАЙ» погоджуватиме рішення зборів (конференцій) місцевих організацій політичної партії «НАШ КРАЙ» про висування кандидатів у депутати, кандидатів на посаду міських голів місцевими організаціями партій відповідно до пункту 4 частини першої статті 38 та пункту 4 частини першої статті 40 Закону України «Про місцеві вибори» на місцевих виборах, що відбудуться 25 жовтня 2015 року.
29.09.2015 до Києво-Святошинської районної виборчої комісії Київської області уповноваженим представником Києво-Святошинської районної партійної організації політичної партії «НАШ КРАЙ» ОСОБА_8 було подано документи для реєстрації кандидатів у депутати Києво-Святошинської районної Ради, в багатомандатному виборчому окрузі на місцевих виборах, що відбудуться 25 жовтня 2015 року.
З матеріалів справи вбачається, що до реєстрації, зокрема, були подані документи наступних осіб: ОСОБА_5; ОСОБА_6; ОСОБА_7.
Колегією суддів встановлено, що за результатами розгляду відповідних документів, Києво-Святошинською районною виборчою комісією Київської області було прийнято рішення про відмову у реєстрації вищевказаних осіб як кандидатів у депутати Києво-Святошинської районної Ради висунутих від Києво-Святошинської районної партійної організації політичної партії «НАШ КРАЙ» у багатомандатному виборчому окрузі на місцевих виборах.
Так, зокрема, відповідачем були прийняті наступні рішення:
- постанова № 27 від 01.10.2015 «Про відмову в реєстрації кандидата у депутати Києво-Святошинської районної ради Київської області, висунутого Києво-Святошинською районною партійною організацією «НАШ КРАЙ», якою було відмовлено у реєстрації кандидата у депутати Києво-Святошинської районної ради Київської області ОСОБА_5;
- постанова № 28 від 01.10.2015 «Про відмову в реєстрації кандидата у депутати Києво-Святошинської районної ради Київської області, висунутого Києво-Святошинської районною партійною організацією політичної партії «НАШ КРАЙ», якою будо відмовлено у реєстрації кандидата у депутати Києво-Святошинської районної ради Київської області ОСОБА_6;
-постанова № 29 від 01.10.2015 «Про відмову в реєстрації кандидата у депутати Києво-Святошинської районної ради Київської області, висунутого Києво-Святошинської районною партійною організацією політичної партії «НАШ КРАЙ», якою було відмовлено у реєстрації кандидата у депутати Києво-Святошинської районної ради Київської області ОСОБА_7.
Як вбачається зі змісту постанови № 27 від 01.10.2015 Києво-Святошинської районної виборчої комісії «Про відмову в реєстрації кандидата у депутати Києво-Святошинської районної ради Київської області, висунутого Києво-Святошинською районною партійною організацією «НАШ КРАЙ» підставою для відмови у реєстрації ОСОБА_5 є «відсутність передбачених Законом України «Про місцеві вибори» документів для реєстрації особи кандидатом, а саме: копії паспорта громадянина України, з зазначенням відомостей про місце проживання кандидата у депутати, ОСОБА_5.».
Аналогічна підстава для відмови у реєстрації кандидата у депутати Києво-Святошинської районної ради Київської області вказана в постанові Києво-Святошинської районної виборчої комісії № 29 від 01.10.2015 «Про відмову в реєстрації кандидата у депутати Києво-Святошинської районної ради Київської області, висунутого Києво-Святошинською районною партійною організацією «НАШ КРАЙ», якою було відмовлено у реєстрації ОСОБА_7
Відповідно до постанови Києво-Святошинської районної виборчої комісії «Про відмову в реєстрації кандидата у депутати Києво-Святошинської районної ради Київської області, висунутого Києво-Святошинської районною партійною організацією політичної партії «НАШ КРАЙ» № 28 від 01.10.2015, підставою для відмови у реєстрації ОСОБА_6 як кандидата у депутати Києво-Святошинської районної ради Київської області є невідповідність номера територіального виборчого округу, зазначеного в заяві ОСОБА_6 про згоду балотуватися кандидатом у депутати місцевої організації політичної партії «НАШ КРАЙ», номеру територіального виборчого округу, зазначеного в Рішенні зборів та виборчому списку Києво-Святошинської районної партійної організації політичної партії «НАШ КРАЙ», що свідчить про відсутність заяви ОСОБА_6 про згоду балотуватися кандидатом у депутати місцевої організації політичної партії «НАШ КРАЙ» і бути кандидатом у депутати по територіальному виборчому округу № 1.
Позивач, не погодившись з вищевказаними постановами Києво-Святошинської районної виборчої комісії, звернувся з даним позовом до суду про визнання їх протиправними, скасування та зобов'язання відповідача їх зареєструвати, з приводу чого суд зазначає таке.
Організація і порядок проведення виборів депутатів Верховної Ради Автономної Республіки Крим, обласних, районних, міських, районних у містах, сільських, селищних рад, сільських, селищних, міських голів та старост встановлений Законом України «Про місцеві вибори» від 14.07.2015 № 595-VIII (далі-Закон України № 595).
Відповідно до ст. 10 Закону України № 595 право висування кандидатів належить громадянам України, які мають право голосу. Це право реалізується громадянами України відповідно через республіканські в Автономній Республіці Крим, обласні, районні, міські, районні у містах організації політичних партій (далі - місцеві організації партій) або шляхом самовисування відповідно до цього Закону.
Згідно з п. 5 ч. 2 ст. 25 Закону України № 595 реєстрація кандидатів у депутати Верховної Ради Автономної Республіки Крим, відповідної обласної, районної ради, включених до виборчих списків кандидатів у депутати місцевих організацій політичних партій, представників, уповноважених осіб місцевих організацій партій - суб'єктів відповідного виборчого процесу належить до повноважень територіальних виборчих комісій.
Так, зокрема, розділом VI Закону України № 595 встановлено порядок висування кандидатів у депутати, кандидатів на посаду сільського, селишного, міського голови, старости.
У відповідності до ч. 1-3 ст. 36 Закону України № 595 висування кандидатів у депутати місцевою організацією партії проводиться на зборах (конференціях) цієї організації, які проводяться у порядку, передбаченому статутом партії.
Згідно з положеннями статті 37 Закону №595 виборчий список кандидатів у депутати, а також рішення про висування кандидатів повинні містити прізвище, власне ім'я (усі власні імена), по батькові (за наявності), число, місяць, рік народження, відомості про громадянство, освіту, партійність, посаду, місце роботи (заняття), місце проживання усіх кандидатів.
Кількість кандидатів у депутати, включених до виборчого списку місцевої організації партії, не може перевищувати кількості депутатів відповідної ради плюс один.
При цьому у виборчому списку місцевої організації партії визначається перший кандидат, інші кандидати розташовуються у виборчому списку в алфавітному порядку (за прізвищем) із зазначенням територіального виборчого округу, за яким закріплюється кандидат.
Рішення зборів (конференції) про висування кандидатів у депутати від місцевої організації партії підписується керівником місцевої організації партії та скріплюється печаткою цієї місцевої організації партії або печаткою організації партії вищого рівня.
Відповідно до ч. 1 ст. 41 Закону України № 595 кандидати у депутати в багатомандатному виборчому окрузі, включені до виборчого списку кандидатів у депутати від місцевої організації партії, реєструються відповідною територіальною виборчою комісією в разі дотримання умов, передбачених статтею 38 цього Закону.
Представник місцевої організації партії, уповноважений на підставі довіреності від місцевої організації партії, подає для реєстрації кандидатів у депутати в багатомандатному виборчому окрузі документи, передбачені частиною першою статті 38 цього Закону (ч. 4 ст. 41 Закону України № 595).
Згідно зі ст. 38 Закону України № 595 відповідна територіальна виборча комісія реєструє кандидатів у депутати в багатомандатному виборчому окрузі по виборах депутатів Верховної Ради Автономної Республіки Крим, обласної, районної, міської, у тому числі міст Києва та Севастополя, районної у місті ради, включених до виборчого списку кандидатів у депутати місцевої організації партії, за умови отримання таких документів: 1) заяви про реєстрацію кандидатів у депутати, підписаної керівником місцевої організації партії та засвідченої печаткою місцевої організації партії або організації відповідної політичної партії вищого рівня; 2) копії свідоцтва про реєстрацію місцевої організації партії, засвідченої територіальним органом центрального органу виконавчої влади, до повноважень якого належать питання реалізації державної політики у сфері державної реєстрації (легалізації) об'єднань громадян, або посвідченої нотаріально, після офіційного оголошення про початок виборчого процесу; 3) копії рішення вищого керівного органу партії про участь її місцевих організацій у відповідних місцевих виборах, засвідченої підписом керівника та печаткою партії; 4) рішення зборів (конференції) місцевої організації партії про висування кандидатів у депутати від цієї місцевої організації партії, яке повинне бути підписане керівником місцевої організації партії та засвідчене печаткою місцевої організації партії або відповідної організації партії вищого рівня, а також погоджене центральним керівним органом партії, що засвідчується підписом керівника та печаткою цієї партії (із зазначенням найменування центрального керівного органу партії, номера та дати прийняття відповідного рішення, яке не додається); 5) виборчого списку кандидатів у депутати від місцевої організації партії за формою, затвердженою Центральною виборчою комісією, на паперових носіях, підписаного керівником місцевої організації партії, засвідченого печаткою місцевої організації партії або відповідної організації партії вищого рівня, та в електронному вигляді; 6) заяв осіб, включених до виборчого списку кандидатів у депутати від цієї місцевої організації партії, про згоду балотуватися кандидатом у депутати від цієї місцевої організації партії і бути кандидатом у депутати по відповідному територіальному виборчому округу (крім першого кандидата у такому списку, який згоди бути кандидатом у депутати по територіальному виборчому округу не надає) та згоду на оприлюднення біографічних відомостей у зв'язку з участю у місцевих виборах; 7) автобіографій осіб, включених до виборчого списку кандидатів у депутати від місцевої організації партії, що обов'язково повинні містити: прізвище, власне ім'я (усі власні імена) та по батькові (за наявності), число, місяць, рік і місце народження, відомості про громадянство, освіту, трудову діяльність, посаду, місце роботи (заняття), громадську роботу (в тому числі на виборних посадах), партійність, склад сім'ї, місце проживання, контактний телефон, наявність чи відсутність представницького мандата та судимості за вчинення тяжкого або особливо тяжкого злочину, злочину проти виборчих прав громадян чи корупційного злочину; 8) декларації про майно, доходи, витрати і зобов'язання фінансового характеру кожної особи, включеної до виборчого списку кандидатів у депутати від відповідної місцевої організації партії, відповідно до статті 45 цього Закону; 9) по чотири фотографії осіб, включених до виборчого списку кандидатів у депутати місцевої організації партії, розміром 4 х 6 сантиметрів; 10) документа про внесення грошової застави відповідно до статті 44 цього Закону.
До зазначених у цій частині документів додаються ксерокопії першої та другої сторінок паспорта громадянина України та сторінок, де зазначаються відомості про місце проживання відповідно до Закону України «Про свободу пересування та вільний вибір місця проживання в Україні» (ксерокопії тимчасового посвідчення громадянина України для осіб, недавно прийнятих до громадянства України) кожної особи, включеної до виборчого списку кандидатів у депутати відповідної місцевої організації партії.
Частиною 2 ст. 38 Закону України № 595 встановлено, що у рішенні зборів (конференції) місцевої організації партії, передбаченому пунктом 4 частини першої цієї статті, зазначаються: відомості про осіб, висунутих кандидатами у депутати (прізвище, власне ім'я (усі власні імена) та по батькові (за наявності), число, місяць і рік народження, громадянство, освіта, партійність, посада, місце роботи (заняття), місце проживання), номер територіального виборчого округу, за яким закріплюється кандидат (у разі такого закріплення), дата його прийняття.
Згідно з ч. 9 ст. 41 Закону України № 595 територіальна виборча комісія не пізніш як на третій день з дня прийняття документів, зазначених у частині першій статті 38 цього Закону, але не пізніш як за 23 дні до дня голосування приймає рішення про реєстрацію кандидатів у депутати або про відмову в реєстрації кандидата (кандидатів), включених до виборчого списку кандидатів у депутати.
При цьому, частиною 12 ст. 41 Закону України № 595 встановлено, що помилки і неточності, виявлені в поданих на реєстрацію кандидатів документах, підлягають виправленню і не є підставою для відмови в реєстрації кандидата в депутати.
Відповідно до ч. 1 ст. 46 Закону України № 595 територіальна виборча комісія відмовляє в реєстрації кандидата в депутати, кандидата на посаду сільського, селищного, міського голови, старости в разі: 1) порушення встановленого цим Законом порядку висування кандидата, в тому числі перевищення встановленої частинами третьою - сьомою статті 36 цього Закону кількості кандидатів у депутати, які можуть бути висунуті у відповідному виборчому окрузі або закріплені за ним; 2) відсутності передбачених цим Законом документів для реєстрації особи кандидатом; 3) припинення громадянства України особи; 4) визнання судом особи недієздатною, набрання щодо неї законної сили обвинувальним вироком суду за вчинення тяжкого або особливо тяжкого злочину, злочину проти виборчих прав громадян чи корупційного злочину; 5) виявлення територіальною виборчою комісією обставин, за яких особу не може бути обрано депутатом або сільським, селищним, міським головою, старостою відповідно до статті 9 цього Закону; 6) висування кандидата в депутати, кандидата на посаду сільського, селищного, міського голови, старости від місцевої організації партії, щодо якої центральним органом виконавчої влади, що реалізує державну політику з питань державної реєстрації юридичних осіб, реєстрації (легалізації) об'єднань громадян, громадських спілок, інших громадських формувань, прийнято у визначеному Кабінетом Міністрів України порядку рішення про невідповідність її або партії в цілому діяльності, найменування та/або символіки вимогам Закону України «Про засудження комуністичного та націонал-соціалістичного (нацистського) тоталітарних режимів в Україні та заборону пропаганди їхньої символіки».
Суд зазначає, що наведений перелік підстав для відмови в реєстрації кандидата в депутати, кандидата на посаду сільського, селищного, міського голови, старости є вичерпним та розширеному тлумаченню не підлягає.
Рішення про відмову в реєстрації кандидата повинно містити вичерпні підстави відмови. Копія цього рішення видається особі, яка відповідно до частини четвертої статті 41, частини другої статті 42, частини другої статті 43 цього Закону подавала документи для реєстрації кандидата (кандидатів) в депутати, кандидата на посаду сільського, селищного, міського голови, старости, або кандидату особисто у строки, визначені частиною дев'ятою статті 41, частиною четвертою статті 42, частиною четвертою статті 43 цього Закону (ч. 2 ст. 46 Закону України № 595).
Як встановлено вище, постановою № 27 від 01.10.2015 Києво-Святошиснькою районною виборчою комісією було відмовлено в реєстрації кандидата у депутати Києво-Святошинської районної ради Київської області, висунутого Києво-Святошинською районною партійною організацією «НАШ КРАЙ» ОСОБА_5, у зв'язку з невідповідністю даним щодо місця проживання кандидата, що зазначені в Рішенні зборів та виборчому списку Києво-Святошинської районної партійної організації політичної партії «НАШ КРАЙ» тим даним щодо місця проживання, які вказані в паспорті ОСОБА_5
Так, зокрема, колегією суддів було досліджено зміст рішення зборів та виборчого списку Києво-Святошинської районної партійної організації політичної партії «НАШ КРАЙ» від 25.09.2015, погодженого рішенням Центрального виконавчого комітету політичної партії «НАШ КРАЙ» від 26.09.2015 № 7 та встановлено, що в якості місця проживання ОСОБА_5 у вказаному документі зазначено: АДРЕСА_3
У той же час, як вбачається з копії паспорта ОСОБА_5, останній зареєстрований за адресою: АДРЕСА_2
Також, судом встановлено, що ОСОБА_7 на підставі постанови № 29 від 01.10.2015 Києво-Святошинською районною виборчою комісією було відмовлено в реєстрації в якості кандидата в депутати Києво-Святошинської районної ради Київської області, висунутого Києво-Святошинською районною партійною організацією «НАШ КРАЙ», у зв'язку з тим, що анкетні дані щодо місця проживання ОСОБА_7, які зазначені в рішенні зборів та виборчому списку Києво-Святошинської районної партійної організації політичної партії «НАШ КРАЙ» від 25.09.2015, не відповідають тим даним щодо місця реєстрації останнього, які зазначені в копії паспорта вищевказаної особи.
Зі змісту рішення зборів та виборчого списку Києво-Святошинської районної партійної організації політичної партії «НАШ КРАЙ» від 25.09.2015 вбачається, що місцем проживання ОСОБА_7 є: АДРЕСА_4, у той час як відповідно до копії паспорту ОСОБА_7 місцем проживання останнього є : АДРЕСА_1.
Отже, проаналізувавши вищевказані документи, що подавались до реєстрації ОСОБА_5 та ОСОБА_7 як кандидатів у депутати Києво-Святошинської районної ради Київської області, суд дійшов висновку, що адреси місць проживання, що зазначені в рішенні та виборчому списку та адреси місць проживання, які вказані в паспортах вищевказаних осіб, не співпадають.
Однак, існування встановлених невідповідностей не є підставою для відмови у реєстрації вищевказаних осіб як кандидатів у депутати Києво-Святошинської районної ради Київської області, у зв'язку з наступним.
Відповідно до ч. 1 ст. 29 Цивільного кодексу України місцем проживання фізичної особи є житло, в якому вона проживає постійно або тимчасово.
Фізична особа може мати кілька місць проживання (ч. 6 ст. 29 Цивільного кодексу України).
Згідно зі ст. 3 Закону України «Про свободу пересування та вільний вибір місця проживання в Україні» від 11 грудня 2003 року №1382-IV (далі - Закон №1382) місце перебування - адміністративно-територіальна одиниця, на території якої особа проживає строком менше шести місяців на рік, а місце проживання - житло, розташоване на території адміністративно-територіальної одиниці, в якому особа проживає постійно або тимчасово.
Положеннями ст. 2 Закону №1382 визначено, що громадянам України, а також іноземцям та особам без громадянства, які на законних підставах перебувають в Україні, гарантуються свобода пересування та вільний вибір місця проживання на її території, за винятком обмежень, які встановлені законом.
Реєстрація місця проживання чи місця перебування особи або її відсутність не можуть бути умовою реалізації прав і свобод, передбачених Конституцією, законами чи міжнародними договорами України, або підставою для їх обмеження.
Останнім абзацом статті 3 Закону №1382 визначено, що документи, до яких вносяться відомості про місце проживання та місце перебування особи, - паспорт громадянина України, тимчасове посвідчення громадянина України, довідка про взяття на облік внутрішньо переміщеної особи, посвідка на постійне проживання, посвідка на тимчасове проживання, посвідчення біженця, посвідчення особи, яка потребує додаткового захисту, посвідчення особи, якій надано тимчасовий захист, довідка про звернення за захистом в Україні.
Згідно з абзацом 2 п. 1.2 Порядку реєстрації місця проживання та місця перебування фізичних осіб в Україні та зразків необхідних для цього документів, затвердженого наказом Міністерства внутрішніх справ України від 22 листопада 2012 року № 1077 та зареєстрованого в Міністерстві юстиції України 18 грудня 2012 року за № 2109/22421, відомості про місце проживання та місце перебування особи вносяться до паспорта громадянина України, тимчасового посвідчення громадянина України, посвідки на постійне проживання, посвідки на тимчасове проживання, посвідчення біженця, посвідчення особи, яка потребує додаткового захисту, посвідчення особи, якій надано тимчасовий захист (далі - паспортний документ), довідки про звернення за захистом в Україні.
Таким чином, враховуючи, що законодавчо закріплено право особи на свободу пересування та можливість мати кілька місць проживання, невідповідність інформації, які міститься в паспорті громадянина України, про зареєстровану адресу особи, відомостям, які містяться в інших документах, зокрема, в заяві особи про згоду балотуватися кандидатом від партії та рішенні зборів (конференції) про висування кандидатів у депутати від місцевої організації партії, не може бути розцінена в якості підстави для відмови в реєстрації кандидата в депутати через відсутність передбачених Законом №595 документів, зокрема, копії паспорта громадянина України.
Так, суд зазначає, що зазначена невідповідність мала була проаналізована та оцінена територіальною виборчою комісією на предмет можливості її впливу на ідентифікацію особи, яка виявила намір балотуватися кандидатом у депутати.
Так, з матеріалів справи вбачається, що ОСОБА_5 та ОСОБА_7 було подано до реєстрації автобіографію, заяву про згоду балотуватися кандидатом у депутати в багатомандатному виборчому окрузі від Києво-Святошинської районної партійної організації політичної партії «НАШ КРАЙ» та декларацію про майно, доходи, витрати і зобов'язання фінансового характеру за 2014 рік.
Зі змісту автобіографії ОСОБА_5 вбачається, що останнім було зазначено в вищевказаному документі місце проживання: АДРЕСА_3 та окремо вказано місце реєстрації, зокрема: АДРЕСА_2.
Крім того, суд звертає увагу, що аналогічні адреси місця проживання та місця реєстрації вказані ОСОБА_5 в поданій останнім заяві про згоду балотуватися кандидатом у депутати в багатомандатному виборчому окрузі від Києво-Святошинської районної партійної організації політичної партії «НАШ КРАЙ» та в п. 2 Розділу І декларації про майно, доходи, витрати і зобов'язання фінансового характеру за 2014 рік.
Матеріалами справи встановлено, що ОСОБА_7 було також окремо зазначено в своїй автобіографії відповідне місце проживання - 08105, АДРЕСА_4 та місце реєстрації- 94509, АДРЕСА_1
З огляду на вищевказане, колегія суддів дійшла висновку про те, що відповідач був обізнаний про те, що вищевказані особи мають різне місце проживання та місце реєстрації, що в свою чергу, не є порушенням норм чинного законодавства у відповідності до ч. 3 ст. 29 Цивільного кодексу України та не є підставою для відмови у реєстрації кандидати у депутати в розумінні ст. 46 Закону України «Про місцеві вибори».
Отже, аналізуючи вищевказані положення законодавства, колегія суддів дійшла висновку про те, що існування у особи декількох різних місць проживання не є умовою, яка унеможливлює реалізацію наданих особі прав, в тому числі і права бути кандидатом у депутати на місцевих виборах.
Окрім того, суд звертає увагу на те, що відмінності відомостей щодо місця проживання особи, які зазначені у поданих документах від тих даних, які вказані в паспорті, не належить до переліку підстав для відмови в реєстрації кандидата у депутати в розумінні ст.46 Закону України № 595, який у відповідності до п. 3 Постанови Центральної виборчої комісії «Про Роз'яснення щодо застосування деяких положень Закону України "Про місцеві вибори" під час реєстрації кандидатів у депутати Верховної Ради Автономної Республіки Крим, кандидатів у депутати обласних, районних, міських, районних у містах, сільських, селищних рад, кандидатів на посаду сільського, селищного, міського голови та старости села, селища, висунутих місцевими організаціями політичних партій на чергових, позачергових та перших місцевих виборах» від 23 вересня 2015 року є вичерпним.
Отже, у зв'язку з тим, що в процесі розгляду справи, відповідачем не було надано належних та допустимих доказів, які підтверджують існування підстав для винесення оспорюваних постанов, колегія суддів дійшла висновку про правомірність вимог позивача в частині визнання протиправними та скасування постанов Києво-Святошинської районної виборчої комісії «Про відмову в реєстрації кандидата у депутати Києво-Святошинської районної ради Київської області, висунутого Києво-Святошинською районною партійною організацією «НАШ КРАЙ» № 27 від 01.10.2015 та «Про відмову в реєстрації кандидата у депутати Києво-Святошинської районної ради Київської області, висунутого Києво-Святошинської районною партійною організацією політичної партії «НАШ КРАЙ» № 29 від 01.10.2015.
Щодо вимоги позивача про визнання протиправною та скасування постанови Києво-Святошинської районної виборчої комісії № 28 від 01.10.2015 «Про відмову в реєстрації кандидата у депутати Києво-Святошинської районної ради Київської області, висунутого Києво-Святошинською районною партійною організацією політичної партії «НАШ КРАЙ», якою було відмовлено у реєстрації ОСОБА_6 як кандидата у депутати Києво-Святошинської районної ради Київської області, суд зазначає таке.
Як вбачається зі змісту вищевказаної постанови підставою для відмови відповідача у реєстрації є відсутність передбачених законом «Про місцеві вибори» документів для реєстрації особи кандидатом, зокрема, відсутність заяви ОСОБА_6 про згоду балотуватися кандидатом у депутати від місцевої політичної партії «НАШ КРАЙ» і бути кандидатом у депутати по територіальному виборчому округу № 1.
Відповідно до рішення зборів Києво-Святошинської районної партійної організації політичної партії «НАШ КРАЙ» про висування кандидатів у депутати в багатомандатному виборчому окрузі виборів депутатів Києво-Святошинської районної ради Київської області від 25.09.2015, яке було погоджено рішенням Центрального виконавчого комітету політичної партії «НАШ КРАЙ», зборами було прийнято рішення про висування кандидатами у депутати в багатомандатному виборчому окрузі з виборів депутатів Києво-Святошинської районної ради Київської області на місцевих виборах, що відбудуться 25 жовтня 2015 року, та про включення до виборчого списку кандидатів у депутати від Києво-Святошиснької районної партійної організації політичної партії «НАШ КРАЙ» осіб за переліком, зазначеним у рішенні, у тому числі і ОСОБА_6, яка була зазначена під порядковим номером 22 із закріпленням за територіальним округом № 1.
В свою чергу, як вбачається з копії заяви ОСОБА_6 від 25.09.2015, останньою було надано згоду балотуватися кандидатом у депутати в багатомандатному виборчому окрузі від Києво-Святошинської районної політичної партії «НАШ КРАЙ» і бути кандидатом у депутати в територіальному виборчому окрузі № 17 з виборів депутатів Києво-Святошинської районної ради Київської області на місцевих виборах, які відбудуться 25 жовтня 2015 року.
Позивач, обґрунтовуючи позовні вимоги в цій частині вказує на те, що встановлена відповідачем розбіжність в номерах територіального округу, який закріплений за ОСОБА_6 є виключно технічною помилкою, позаяк на зборах Києво-Святошинської районної партійної організації політичної партії «НАШ КРАЙ» кандидата було закріплено за округом № 1.
При цьому, представник відповідача, заперечуючи проти задоволення даної частини позовних вимог, зазначив, що такі розбіжності слід розцінювати саме як відсутність згоди особи балотуватися кандидатом у депутати від вищевказаної партії із закріпленням за нею територіального виборчого округу № 1.
Проте, колегія суддів не приймає до уваги вищевказані твердження відповідача, у зв'язку з таким.
Відповідно до ч. 1 ст. 36 Закону України № 595 висування кандидатів у депутати та на посаду сільського, селищного, міського голови, старости місцевою організацією партії відбувається на підставі цього Закону, статуту політичної партії за рішенням вищого керівного органу партії про участь її місцевих організацій у відповідних чергових та/або позачергових, перших виборах, прийнятого після початку виборчого процесу відповідних чергових та/або позачергових, перших виборів.
Частиною 3 ст. 36 Закону України № 595 встановлено, що районна організація партії може висунути, зокрема, виборчий список кандидатів у депутати відповідної районної ради, міської ради міста районного значення, що входить до складу цього району згідно з існуючим адміністративно-територіальним устроєм (із закріпленням не більше ніж по одному кандидату в депутати у територіальному виборчому окрузі по виборах депутатів відповідної районної ради, міської ради міста районного значення, що входить до складу цього району згідно з існуючим адміністративно-територіальним устроєм).
Згідно з наявним в матеріалах справи рішенням Ради Києво-Святошинської районної партійної організації політичної партії «НАШ КРАЙ» від 24.09.2015 було запропоновано на розгляд зборів Києво-Святошинської районної партійної організації політичної партії «НАШ КРАЙ» 25 вересня 2015 року перелік кандидатів в депутати Києво-Святошинської районної ради Київської області із закріпленням їх за виборчими округами. Згідно з вказаним рішенням ОСОБА_6 під порядковим номером 22 було закріплено за територіальним виборчим округом №1.
Відповідно до поданого представником позивача у судовому засіданні копії рішення зборів Києво-Святошинської районної партійної організації політичної партії «НАШ КРАЙ»
від 25.09.2015, погодженого в подальшому рішенням Центрального виконавчого комітету політичної партії «НАШ КРАЙ» від 26.09.2015, ОСОБА_6 також було закріплено за територіальним виборчим округом №1.
Такий саме закріплений за ОСОБА_6 номер територіального виборчого органу (№ 1) зазначений в Протоколі зборів Києво-Святошинської районної партійної організації політичної партії «НАШ КРАЙ» від 25.09.2015.
Проаналізувавши положення ч. 1 ст. 36 Закону України № 595, колегія суддів дійшла висновку, що написанню письмової заяви про згоду особи балотуватися кандидатом у депутати від відповідної політичної партії передує проведення зборів такої партії, на якому вирішується питання щодо визначення переліку кандидатів від партії, їхніх порядкових номерів та номерів, закріплених за ними територіальних виборчих округів.
Отже, першочерговим та визначальним у даному випадку є саме проведення відповідних партійних зборів із розподіленням територіальних виборчих округів за кандидатами у депутати, за результатами проведення яких відповідні кандидати надають свою письмову згоду про балотування як кандидати від партії.
Таким чином, дослідивши зміст вищевказаних документів, колегія суддів вважає, що наявна в заяві ОСОБА_6 про згоду балотуватись кандидатом у депутати від місцевої організації політичної партії «НАШ КРАЙ» та в рішенні зборів Києво-Святошинської районної партійної організації політичної партії «НАШ КРАЙ» від 25.09.2015 невідповідність щодо номеру територіального виборчого округу, який закріплюється за вищевказаною особою, має розцінюватись виключно як помилка та неточність, що були допущені ОСОБА_6 під час написання вищевказаної заяви.
Крім того, присутня у судовому засіданні ОСОБА_6 підтвердила, що за результатом проведених 25.09.2015 зборів її дійсно було закріплено за територіальним виборчим округом №1, а зазначення нею у заяві територіального виборчого округу № 17 є помилкою.
При цьому, з аналізу рішення Ради Києво-Святошинської районної партійної організації політичної партії «НАШ КРАЙ» від 24.09.2015, Протоколу зборів цієї партійної організації від 25.09.2015 та рішення зборів Києво-Святошинської районної партійної організації політичної партії «НАШ КРАЙ» від 25.09.2015, погодженого рішенням Центрального виконавчого комітету політичної партії «НАШ КРАЙ» від 26.09.2015, вбачається, що будь-який інший кандидат у депутати Києво-Святошинської районної ради Київської області від Києво-Святошинської районної партійної організації політичної партії «НАШ КРАЙ» за територіальним виборчим округом №1 не закріплений.
З огляду на вищевказане, колегія суддів вважає, що помилка в номері територіального виборчого округу, який вказаний в заяві ОСОБА_6 про згоду балотуватися кандидатом у депутати від місцевої організації політичної партії «НАШ КРАЙ» не є підставою для відмови у реєстрації вищевказаної особи кандидатом у депутати за умови подання всіх документів, яка мала бути усунена в порядку частини 11 статті 41 Закону №595.
У зв'язку з цим, колегія суддів дійшла висновку про відсутність підстав для відмови у реєстрації ОСОБА_6 кандидатом у депутати Києво-Святошинської районної ради Київської області від Київо-Святошинської районної партійної організації політичної партії «НАШ КРАЙ».
При цьому, суд не може прийняти до уваги посилання відповідача на неможливість усунення вказаної помилки через приписи частини 6 статті 41 Закону № 595, якою обумовлено, що заява особи про згоду балотуватися, подана після подання заяви відповідною місцевою організацією партії про реєстрацію кандидатів у депутати, не приймається.
Так, судова колегія зазначає, що у вказаній нормі міститься положення саме про надання особою згоди на балотування від партії, у той час як у даному випадку виправлення допущеної помилки полягало не у поданні особою нової заяви, а у вигляді зазначення нею про допущену неточність у раніше поданій заяви, що відповідає поданому партією рішенню зборів Києво-Святошинської районної партійної організації політичної партії «НАШ КРАЙ» від 25.09.2015, погодженому в подальшому рішенням Центрального виконавчого комітету політичної партії «НАШ КРАЙ» від 26.09.2015.
Таким чином, позовні вимоги щодо визнання протиправною та скасування вищевказаної постанови підлягають задоволенню.
Згідно з частиною 1 статті 177 КАС України суд, установивши порушення законодавства про вибори чи референдум, визначає у рішенні спосіб захисту порушених прав та інтересів, а також порядок усунення усіх наслідків цих порушень відповідно до закону або приймає інше передбачене законом рішення.
Відповідно до ч. 8 ст. 99 Закону України № 595 у разі визнання судом рішення відповідної виборчої комісії протиправним, у тому числі з питання визнання голосування на виборчій дільниці недійсним, установлення підсумків і результатів голосування, встановлення результатів виборів, рішення з цього питання приймається виборчою комісією, рішення якої було визнане протиправним, або виборчою комісією вищого рівня на підставі рішення суду. При цьому виборча комісія не може прийняти рішення, яке по суті повторює рішення, визнане судом протиправним, крім випадку, коли рішення було скасовано з формальних підстав.
Зважаючи на невірне застосування Києво-Святошинською районною виборчою комісією положень ст.ст. 41, 46 Закону України «Про місцеві вибори», колегія суддів вважає за необхідне зобов'язати Києво-Святошинську районну виборчу комісію зареєструвати ОСОБА_5, ОСОБА_7,ОСОБА_6 кандидатами у депутати Києво-Святошинської районної ради Київської області, висунутими Києво-Святошинською районною партійною організацією «НАШ КРАЙ».
При цьому суд виходить з того, що відповідно до частини 2 статті 46 Закону №595 рішення про відмову в реєстрації кандидата повинно містити вичерпні підстави відмови, а оскільки інші підстави для відмови в спірних рішеннях відсутні, будь-які додаткові перешкоди для реєстрації третіх осіб в якості кандидатів у депутати також не вбачаються, у зв'язку з чим ефективний судовий захист порушених прав підлягає захисту саме шляхом спонукання відповідача зареєструвати третіх осіб в якості кандидатів.
Відповідно до ч. 1 ст. 94 Кодексу адміністративного судочинства України якщо судове рішення ухвалене на користь сторони, яка не є суб'єктом владних повноважень, суд присуджує всі здійснені нею документально підтверджені судові витрати за рахунок бюджетних асигнувань суб'єкта владних повноважень, що виступав стороною у справі, або якщо стороною у справі виступала його посадова чи службова особа.
Згідно з ч. 3 ст.4 Закону України «Про судовий збір» (в редакції, чинний з 01.09.2015) за подання суб'єктом владних повноважень, юридичною особою або фізичною особою - підприємцем адміністративного позову немайнового характеру ставка судового збору становить 1 розмір мінімальної заробітної плати.
Частиною 1 ст. 4 Закону України «Про судовий збір» встановлено, що судовий збір справляється у відповідному розмірі від мінімальної заробітної плати у місячному розмірі, встановленої законом на 1 січня календарного року, в якому відповідна заява або скарга подається до суду, - у відсотковому співвідношенні до ціни позову та у фіксованому розмірі.
Відповідно до статті 8 Закону України «Про Державний бюджет України на 2015 рік» розмір мінімальної заробітної плати з 1 січня 2015 року становить 1218 грн.
Як вбачається з прохальної частини позовної заяви, позивачем заявлено чотири вимоги немайнового характеру.
Отже, сума судового збору, яка підлягає до сплати за подання даного позову становить 4 872, 00 грн. (4 х 1 218, 00 грн.).
В матеріалах справи відсутні документи, які підтверджують сплату позивачем судового збору за подання даної позовної заяви.
З урахуванням результатів розгляду даного позову суд дійшов висновку про необхідність задоволення чотирьох позовних вимог, у зв'язку з чим з сума судового збору, яка підлягає стягненню з відповідача становить 4 872, 00 грн. На підставі викладеного, керуючись ст. 160-165, 167, 172, 177 Кодексу адміністративного судочинства України, суд
ПОСТАНОВИВ:
1.Адміністративний позов задовольнити у повному обсязі.
2.Визнати протиправною та скасувати постанову Києво-Святошинської районної виборчої комісії № 27 від 01.10.2015 «Про відмову в реєстрації кандидата у депутати Києво-Святошинської районної ради Київської області, висунутого Києво-Святошинською районною партійною організацією «НАШ КРАЙ».
3.Визнати протиправною та скасувати постанову Києво-Святошинської районної виборчої комісії № 28 від 01.10.2015 «Про відмову в реєстрації кандидата у депутати Києво-Святошинської районної ради Київської області, висунутого Києво-Святошинської районною партійною організацією політичної партії «НАШ КРАЙ».
4.Визнати протиправною та скасувати постанову Києво-Святошинської районної виборчої комісії № 29 від 01.10.2015 «Про відмову в реєстрації кандидата у депутати Києво-Святошинської районної ради Київської області, висунутого Києво-Святошинської районною партійною організацією політичної партії «НАШ КРАЙ».
5.Зобов'язати Києво-Святошинську районну виборчу комісію Київської області зареєструвати ОСОБА_7, ОСОБА_5 та ОСОБА_6 кандидатами у депутати Києво-Святошинської районної ради Київської області у багатомандатному виборчому окрузі, включених до виборчого списку кандидатів у депутати Києво-Святошинської районної партійної організації політичної партії «НАШ КРАЙ».
6.Стягнути з Києво-Святошинської районної виборчої комісії Київської області (08130, Київської області, Києво-Святошинський район, село Петропавлівська Борщагівка, вулиця Леніна, будинок 17, ідентифікаційний код 33999226) на користь Державного бюджету України судовий збір у розмірі 4 872 (чотири тисячі вісімсот сімдесят дві) грн. 00 коп.
Постанова набирає законної сили після закінчення строку подання апеляційної скарги, встановленого цим Кодексом, якщо таку скаргу не було подано. У разі подання апеляційної скарги судове рішення, якщо його не скасовано, набирає законної сили після повернення апеляційної скарги, відмови у відкритті апеляційного провадження або набрання законної сили рішенням за наслідками апеляційного провадження.
Апеляційна скарга подається до Київського апеляційного адміністративного суду через Київський окружний адміністративний суд протягом 2 днів з дня проголошення.
Головуючий - суддя Дудін С.О.
Судді: Терлецька О.О.
Кушнова А.О.
Суд | Київський окружний адміністративний суд |
Дата ухвалення рішення | 04.10.2015 |
Оприлюднено | 08.10.2015 |
Номер документу | 51888872 |
Судочинство | Адміністративне |
Адміністративне
Київський окружний адміністративний суд
Дудін С.О.
Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці
© 2016‒2023Опендатабот
🇺🇦 Зроблено в Україні