Постанова
від 03.10.2015 по справі п/811/3173/15
КІРОВОГРАДСЬКИЙ ОКРУЖНИЙ АДМІНІСТРАТИВНИЙ СУД

КІРОВОГРАДСЬКИЙ ОКРУЖНИЙ АДМІНІСТРАТИВНИЙ СУД 25006, м. Кіровоград, вул. Велика Перспективна, 40

П О С Т А Н О В А

І М Е Н Е М У К Р А Ї Н И

03 жовтня 2015 року справа № П/811/3173/15

Кіровоградський окружний адміністративний суд у складі колегії: головуючого судді Жука Р.В., суддів Притули К.М., Брегея Р.І.,за участю секретаря судового засідання Бондар Я.Г. та представників:

позивача: Сосонського ОМ. та ОСОБА_2,

відповідача: Левицької Л.А.

розглянувши у відкритому судовому засіданні адміністративну справу

за позовомКіровоградської обласної організації Всеукраїнського об'єднання «Свобода» та ОСОБА_2 доКіровоградської обласної виборчої комісії провизнання протиправним та скасування рішення, а також, зобов'язання вчинити певні дії, - В С Т А Н О В И В :

Кіровоградська обласна організація Всеукраїнського об'єднання «Свобода» та ОСОБА_2 звернулись до Кіровоградського окружного адміністративного суду з адміністративним позовом до Кіровоградської обласної виборчої комісії, в якому з врахуванням заяви про доповнення позовних вимог просять суд:

- визнати протиправним та скасувати рішення Кіровоградської обласної виборчої комісії від 01.10.2015 року №10 про відмову у реєстрації кандидатів у депутати у багатомандатному виборчому окрузі з виборів депутатів Кіровоградської обласної ради, включених до списку кандидатів у депутати від Кіровоградської обласної організації Всеукраїнського об'єднання «Свобода»,

- визнати протиправним та скасувати рішення Кіровоградської обласної виборчої комісії від 01.10.2015 року №12 "Про реєстрацію представників місцевих організацій політичних партій в Кіровоградській обласній виборчій комісії з правом дорадчого голосу" в частині відмови ОСОБА_2 в реєстрації представником Кіровоградської обласної організації Всеукраїнського об'єднання «Свобода» в Кіровоградській обласній виборчій комісії на місцевих виборах, що відбудеться 25 жовтня 2015 рок, в зв'язку з відмовою у реєстрації виборчих списків кандидатів у депутати Кіровоградської обласної організації Всеукраїнського об'єднання «Свобода»,

- зобов'язати Кіровоградську обласну виборчу комісію зареєструвати кандидатів у депутати у багатомандатному виборчому окрузі з виборів депутатів Кіровоградської обласної ради, включених до списку кандидатів у депутати від Кіровоградської обласної організації Всеукраїнського об'єднання «Свобода», а також зареєструвати представника Кіровоградської обласної організації Всеукраїнського об'єднання «Свобода» у Кіровоградський обласній виборчий комісії з правом дорадчого голосу.

Позивачі в обґрунтування позовних вимог посилались на те, що 01 жовтня 2015 року Кіровоградською обласною виборчою комісією прийнято постанову №10, якою відмовлено у реєстрації кандидатів у депутати у багатомандатному виборчому окрузі з виборів депутатів Кіровоградської обласної ради, включених до списку кандидатів у депутати від Кіровоградської обласної організації Всеукраїнського об'єднання «Свобода».

Відмову в реєстрації мотивовано тим, що документ про внесення грошової застави є неналежним, оскільки свідчить про сплату грошової застави через касу банку, а не з особистого рахунку, а тому заставу сплачено всупереч ст.44 Закону України «Про місцеві вибори».

На думку позивача, такі дії є протиправними, оскільки виключний перелік підстав відмови в реєстрації кандидата в депутати встановлений ст.46 Закону України «Про місцеві вибори», серед яких відсутня підстава, зазначена відповідачем в оскаржуваній постанові.

В судовому засіданні представник позивача-1 та позивач-2 підтримали позовні вимоги в повному обсязі, посилаючись на обставини, викладені в позовній заяві.

Представник відповідача, в судовому засіданні позовні вимоги не визнала та зазначила, що оскаржувані рішення винесені у повній відповідності до норм Закону України «Про місцеві вибори».

Дослідивши подані позивачем документи і матеріали, з'ясувавши фактичні обставини, на яких ґрунтується позов, оцінивши докази, які мають значення для розгляду справи і вирішення спору по суті, суд дійшов наступних висновків.

27.09.2015 року рішенням конференції Кіровоградської обласної організації Всеукраїнського об'єднання «Свобода» висунуто кандидатами у депутати Кіровоградської обласної ради по багатомандатному виборчому округу на чергових виборах депутатів місцевих рад та сільських, селищних міських голів 25.10.2015 року від Кіровоградської обласної організації Всеукраїнського об'єднання «Свобода» 64 особи.

30.09.2015 року Кіровоградською обласною організацією Всеукраїнського об'єднання «Свобода» до Кіровоградської обласної виборчої комісії подано документи кандидатів на посаду депутатів Кіровоградської обласної ради, що підтверджується відповідною довідкою (а.с.14).

У тому числі ОСОБА_2 (а.с.8-13).

За результатами розгляду поданих документів 01.10.2015 року Кіровоградською обласною виборчою комісією Кіровоградської області прийнято Постанову №10 "Про відмову в реєстрації кандидатів у депутати в багатомандатному виборчому окрузі, включених до виборчого списку кандидатів у депутати від Кіровоградської обласної організації Всеукраїнського об'єднання «Свобода».

Підставою відмови в реєстрації стало порушення порядку внесення грошової застави визначеного статтею 44 Законі України "Про місцеві вибори".

На думку відповідача документ про внесення грошової застави, наданий Позивачем-1, не є належним, оскільки свідчить про сплату грошової застави через касу банку, а не зі свого розрахункового рахунку.

Разом з тим, Кіровоградською обласною виборчою комісією прийнято Постанову №12 "Про реєстрацію представників місцевих організацій політичних партій в Кіровоградській обласній виборчій комісії з правом дорадчого голосу", якою п.8 відмовлено ОСОБА_2 в реєстрації представником Кіровоградської обласної організації Всеукраїнського об'єднання «Свобода» в Кіровоградській обласній виборчій комісії на місцевих виборах, що відбудеться 25 жовтня 2015 року, в зв'язку з відмовою у реєстрації виборчих списків кандидатів у депутати Кіровоградської обласної організації Всеукраїнського об'єднання «Свобода».

Надаючи правову оцінку обґрунтованості позовних вимог, відповідним доводам позивача та висновкам відповідача, суд зазначає наступне.

Основні засади, організацію і порядок проведення виборів депутатів Верховної Ради Автономної Республіки Крим, обласних, районних, міських, районних у містах, сільських, селищних рад, сільських, селищних, міських голів та старост визначено у Законі України "Про місцеві вибори" від 14 липня 2015 року №595-VIII (надалі - Закон №595-VIII).

Частиною 1 ст.38 Закону №595-VIII передбачено, що відповідна територіальна виборча комісія реєструє кандидатів у депутати в багатомандатному виборчому окрузі по виборах депутатів Верховної Ради Автономної Республіки Крим, обласної, районної, міської, у тому числі міст Києва та Севастополя, районної у місті ради, включених до виборчого списку кандидатів у депутати місцевої організації партії, за умови отримання таких документів, зокрема: документа про внесення грошової застави відповідно до статті 44 цього Закону.

Приписами статті 44 Закону №595-VIII визначено, що №595-VIII, що грошова застава вноситься місцевою організацією партії, яка висунула виборчий список кандидатів у депутати в багатомандатному виборчому окрузі, кандидата на посаду міського голови, або організацією відповідної політичної партії вищого рівня, а також особою, яка висувається кандидатом на посаду міського голови шляхом самовисування, після початку виборчого процесу та до подання документів територіальній виборчій комісії для реєстрації кандидатів у безготівковому порядку на спеціальний рахунок відповідної територіальної виборчої комісії у розмірі , що є пропорційним до кількості виборців відповідних області, району, міста, району в місті.

Аналогічні положення визначені п. З Порядку внесення, повернення та перерахування грошової застави на місцевих виборах, затвердженого постановою ЦВК від 10.08.2015 року №171, яким передбачено, що грошова застава вноситься після початку виборчого процесу та до подання документів територіальній виборчій комісії для реєстрації кандидатів у безготівковому порядку на спеціальний рахунок відповідної територіальної виборчої комісії.

Так, суд зазначає, що розрахункові операції за участю банків та їх філій, підприємств, фізичних осіб, з розрахунків яких списуються або на рахунки яких зараховуються кошти, здійснюються у безготівковій формі.

Безготівкові грошові розрахунки грунтуються на закріпленні правового режиму використання певних символів, форм цифрових записів про грошову масу, яка є в наявності або в обороті, в умовах якого реальні грошові знаки як засіб платежу відсутні.

Відповідно до Інструкції про безготівкові розрахунки в Україні в національній валюті, яка затверджена постановою Правління НБУ №22 від 21.04.2004 р., безготівкові розрахунки - це перерахування певної суми коштів з рахунків платників на рахунки одержувачів грошових коштів, а також перерахування банками за дорученням підприємств і фізичних осіб коштів, внесених ними готівкою в касу банку, на рахунки отримувачів грошей .

Ці розрахунки здійснюються банками на підставі розрахункових документів на паперових носіях або в електронному вигляді.

З огляду на викладене, квитанція це письмовий документ, який підтверджує лише факт отримання коштів банком, котрий після цього здійснює операцію перерахування коштів з власного рахунку на рахунок їх отримувача.

Перерахування коштів здійснюється на підставі розрахункових документів, які зберігаються у банку.

В судовому засіданні представник відповідача визнала факт перерахування банківською установою на їх рахунок коштів, які вніс в касу банку позивач-1.

Отже, Кіровоградська обласна організація Всеукраїнське об'єднання «Свобода» сплатила заставу у безготівковому порядку, а тому в його діях відсутні порушення вимог ст. 44 Закону №595-VIII.

Разом з тим, суд зауважує, що Законом України «Про місцеві вибори» чи Порядком внесення, повернення та перерахування грошової застави на місцевих виборах не визначено те, що застава має вноситись виключно з розрахункового рахунку місцевої організації.

Колегія суддів вважає, що не врахування Кіровоградською обласною виборчою комісією документу який підтверджує сплату грошової застави є надмірним формалізмом.

Крім того, в оскаржуваному рішенні підставою його прийняття відповідачем зазначено п.1 ч.1 ст.46 Закону №595-VIII.

Зазначеною нормою передбачено, що територіальна виборча комісія відмовляє в реєстрації кандидата в депутати, кандидата на посаду сільського, селищного, міського голови, старости в разі порушення встановленого цим Законом порядку висування кандидата, в тому числі перевищення встановленої частинами третьою - сьомою статті 36 цього Закону кількості кандидатів у депутати, які можуть бути висунуті у відповідному виборчому окрузі або закріплені за ним.

В судовому засіданні представник відповідача визнала, що при складанні оскаржуваного рішення допущено помилку, оскільки фактично відмовили в реєстрації на підставі п.2 ч.1 ст.46 Закону №595-VIII.

Суд вважає, що ця помилка також доводить незаконність оскаржуваного рішення.

Враховуючи те, що рішення Кіровоградської обласної виборчої комісії від 01.10.2015 року №12 "Про реєстрацію представників місцевих організацій політичних партій в Кіровоградській обласній виборчій комісії з правом дорадчого голосу" в частині відмови ОСОБА_2 в реєстрації представником Кіровоградської обласної організації Всеукраїнського об'єднання «Свобода» в Кіровоградській обласній виборчій комісії на місцевих виборах є похідним від рішення №10, яке визнано судом незаконним, ому також підлягає скасуванню.

Також, колегія суду дійшла висновку про залишення без задоволення позовних вимог в частині зобов'язання Кіровоградської обласної виборчої комісії зареєструвати кандидатів у депутати у багатомандатному виборчому окрузі з виборів депутатів Кіровоградської обласної ради, включених до списку кандидатів у депутати від Кіровоградської обласної організації Всеукраїнського об'єднання «Свобода», а також зареєструвати представника Кіровоградської обласної організації Всеукраїнського об'єднання «Свобода» у Кіровоградський обласній виборчий комісії з правом дорадчого голосу, оскільки вказані повноваження згідно Закону України "Про місцеві вибори" належать виключно виборчим комісіям, сформованим (або утвореним) відповідно до цього Закону або інших законів України, які уповноважені забезпечувати організацію та проведення відповідних місцевих виборів та яким надано право приймати рішення про реєстрацію кандидатів або про відмову в реєстрації кандидата (кандидатів), тому суд не вправі перебирати на себе дані повноваження.

Адміністративний суд, перевіряючи рішення, дію (бездіяльність) суб'єкта владних повноважень на відповідність закріпленим частиною третьою статті 2 КАС України критеріям, не може втручатися у дискрецію суб'єкта владних повноважень в межах такої перевірки.

У відповідності з Рекомендаціями № R (80) 2 Комітету Міністрів Ради Європи державам-членам стосовно реалізації адміністративними органами влади дискреційних повноважень від 11.03.80 під дискреційним повноваженням слід розуміти повноваження, яке адміністративний орган, приймаючи рішення, може здійснювати з певною свободою розсуду, тобто, коли такий орган може обирати з кількох юридично допустимих рішень те, яке він вважає найкращим за даних обставин.

Аналогічна правова позиція міститься у постанові Верховного Суду України від 21.05.2013 року №21-87а13, а згідно статті 244-2 КАС України суд зобов'язаний привести свою судову практику у відповідність з рішенням Верховного Суду України.

Відтак, враховуючи вищезазначене, суд дійшов висновку про часткове задоволення позову.

Згідно до ч.3 ст.94 КАС України, якщо адміністративний позов задоволено частково, судові витрати, здійснені позивачем, присуджуються йому відповідно до задоволених вимог, а відповідачу - відповідно до тієї частини вимог, у задоволенні яких позивачеві відмовлено.

Керуючись ст.ст. 11, 71, 86, 94, 158 - 163, 172, 175, 179 Кодексу адміністративного судочинства України, суд, -

П О С Т А Н О В И В:

1.Адміністративний позов задовольнити частково.

2.Визнати протиправним та скасувати рішення Кіровоградської обласної виборчої комісії від 01.10.2015 року №10 про відмову у реєстрації кандидатів у депутати у багатомандатному виборчому окрузі з виборів депутатів Кіровоградської обласної ради, включених до списку кандидатів у депутати від Кіровоградської обласної організації Всеукраїнського об'єднання «Свобода».

3. Визнати протиправним та скасувати рішення Кіровоградської обласної виборчої комісії від 01.10.2015 року №12 "Про реєстрацію представників місцевих організацій політичних партій в Кіровоградській обласній виборчій комісії з правом дорадчого голосу" в частині відмови ОСОБА_2 в реєстрації представником Кіровоградської обласної організації Всеукраїнського об'єднання «Свобода» в Кіровоградській обласній виборчій комісії на місцевих виборах, що відбудеться 25 жовтня 2015 рок, в зв'язку з відмовою у реєстрації виборчих списків кандидатів у депутати Кіровоградської обласної організації Всеукраїнського об'єднання «Свобода».

4.Зобов'язати Кіровоградську обласну виборчу комісію повторно розглянути питання про реєстрацію кандидатами у депутати в багатомандатному виборчому окрузі з виборів депутатів Кіровоградської обласної ради, що відбудуться 25 жовтня 2015 року, від Кіровоградської обласної організації Всеукраїнського об'єднання «Свобода» та питання про реєстрацію представника Кіровоградської обласної організації Всеукраїнського об'єднання «Свобода» ОСОБА_2 у Кіровоградський обласній виборчий комісії з правом дорадчого голосу.

5.В іншій частині позовних вимог відмовити.

Постанова набирає законної сили відповідно до статей 254 та 256 Кодексу адміністративного судочинства України та може бути оскаржена до суду апеляційної інстанції за правилами, встановленими статтями 185-187 Кодексу адміністративного судочинства України.

Головуючий суддя (підпис) Р.В. Жук

Суддя (підпис) Р.І. Брегей

Суддя (підпис) К.М. Притула

З оригіналом згідно

Головуючий суддя Р.В. Жук

СудКіровоградський окружний адміністративний суд
Дата ухвалення рішення03.10.2015
Оприлюднено08.10.2015
Номер документу51888902
СудочинствоАдміністративне

Судовий реєстр по справі —п/811/3173/15

Постанова від 02.11.2015

Адміністративне

Кіровоградський окружний адміністративний суд

Р.В. Жук

Ухвала від 27.10.2015

Адміністративне

Кіровоградський окружний адміністративний суд

Р.В. Жук

Постанова від 03.10.2015

Адміністративне

Кіровоградський окружний адміністративний суд

Р.В. Жук

Ухвала від 02.10.2015

Адміністративне

Кіровоградський окружний адміністративний суд

Р.В. Жук

🇺🇦 Опендатабот

Опендатабот — сервіс моніторингу реєстраційних даних українських компаній та судового реєстру для захисту від рейдерських захоплень і контролю контрагентів.

Додайте Опендатабот до улюбленого месенджеру

ТелеграмВайбер

Опендатабот для телефону

AppstoreGoogle Play

Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці

© 2016‒2025Опендатабот

🇺🇦 Зроблено в Україні