ОКРУЖНИЙ АДМІНІСТРАТИВНИЙ СУД міста КИЄВА 01601, м. Київ, вул. Командарма Каменєва 8, корпус 1 П О С Т А Н О В А
І М Е Н Е М У К Р А Ї Н И
м. Київ
10 вересня 2015 року 13:06 № 826/12312/15
Окружний адміністративний суд міста Києва у складі:
головуючого судді Аблова Є.В.,
при секретарі судового засідання Мальчик І.Ю.,
за участю сторін:
представників позивача - Бєлкіна Л.М.,
представників відповідача - Андрущак О.Л.,
розглянувши в судовому засіданні адміністративну справу за позовом публічного акціонерного товариства «Пересувна механізована колона №20» до Національної комісії з цінних паперів та фондового ринку про визнання протиправним та скасування рішень,-
В С Т А Н О В И В:
З позовом до Окружного адміністративного суду міста Києва звернулося публічне акціонерне товариство «Пересувна механізована колона №20» до Національної комісії з цінних паперів та фондового ринку про визнання протиправним та скасування рішень, обґрунтовуючи свої вимоги тим, що відповідач не здійснив жодної перевірки щодо якості цінних паперів позивача. Крім того, позивач був позбавлений можливості у будь-який спосіб про сутність претензій щодо себе та надати свої пояснення чи заперечення.
У позовній заяві позивач (з урахуванням заяви про збільшення позовних вимог) просить суд:
- визнати протиправним та скасувати рішення Національної комісії з цінних паперів та фондового ринку від 12 червня 2015 року №823 «Про встановлення ознак фіктивності ПАТ «Пересувна механізована колона №20» та включення його до Переліку емітентів, що мають ознаки фіктивності»;
- визнати протиправним та скасувати рішення Національної комісії з цінних паперів та фондового ринку від 23 червня 2015 року №894 «Щодо зупинення обігу цінних паперів Пересувна механізована колона №20;
- судовий збір віднести за рахунок відповідача.
В судовому засіданні представник позивача підтримав позовні вимоги у повному обсязі та просив суд їх задовольнити.
Представник відповідача заперечував щодо задоволення позовних вимог, посилаючись на правомірність та обґрунтованість оскаржуваних рішення, оскільки оскаржувані рішення прийняті на підставі Положення №1360 в частині, що не суперечить чинному законодавству, а відтак з огляду на те, що норма Податкового кодексу України, яка визначала прийняття спільного рішення, яким емітент включається до переліку як такий, що має ознаки фіктивності, самостійно.
Розглянувши у відкритому судовому засіданні матеріали справи, заслухавши пояснення представника позивача, представника відповідача, суд дійшов висновків про наступне.
Як вбачається з матеріалів справи, відповідно до пункту 37-10 та 37-11 частини другої статті 7 Закону України «Про державне регулювання ринку цінних паперів в Україні», пункту 6 Положення про встановлення ознак фіктивності емітентів цінних паперів та включення таких емітентів до переліку (списку) емітентів, що мають ознаки фіктивності» , яке затверджене рішенням Національної комісії з цінних паперів та фондового ринку від 14.10.2014 року №1360, Національна комісія з цінних паперів та фондового ринку прийняла рішення №823 від 12.06.2015 р. «Про встановлення ознак фіктивності ПАТ «Пересувна механізована колона №20» та включення його до Переліку емітентів, що мають ознаки фіктивності».
Зазначеним рішенням вирішено визнати ПАТ «Пересувна механізована колона №20» (код за ЄДРПОУ 01354148) та його цінні папери такими, що мають ознаки фіктивності та включити ПАТ «Пересувна механізована колона №20» (код за ЄДРПОУ 01354148) до Переліку емітентів, що мають ознаки фіктивності.
В подальшому, Національною комісією з цінних паперів та фондового ринку прийнято рішення №894 від 23.06.2015 р. «Щодо зупинення обігу цінних паперів ПАТ «Пересувна механізована колона №20», яким відповідно до пункту 5-1 статті 8 Закону України «Про державне регулювання ринку цінних паперів в Україні», до пункту 8 Положення про встановлення ознак фіктивності емітентів цінних паперів та включення таких емітентів до переліку (списку) емітентів, що мають ознаки фіктивності, яке затверджене рішенням Національної комісії з цінних паперів та фондового ринку від 14.10.2014 року №1360, Рішення Комісії «Про встановлення ознак фіктивності ПАТ «Пересувна механізована колона №20» та включення його до Переліку емітентів, що мають ознаки фіктивності» від 12.06.2015 р. №823, зупинено з 23.06.2015 р. обіг цінних паперів ПАТ «Пересувна механізована колона №20» (код за ЄДРПОУ 01354148), крім операцій, пов'язаних з викупом та спадкуванням цих цінних паперів.
Позивач, вважаючи дані рішення протиправними та такими, що порушують його права та законні інтереси, звернувся до суду за їх захистом з даним адміністративним позовом, при вирішенні якого суд виходить з наступного.
Відповідно до ч. 2 ст. 19 Конституції України органи державної влади та органи місцевого самоврядування, їх посадові особи зобов'язані діяти лише на підставі, в межах повноважень та у спосіб, що передбачені Конституцією та законами України.
Правові засади здійснення державного регулювання ринку цінних паперів та державного контролю за випуском і обігом цінних паперів та їх похідних в Україні регулює Закон України «Про державне регулювання ринку цінних паперів в Україні».
Відповідно до ст. 2 Закону України «Про державне регулювання ринку цінних паперів в Україні» державне регулювання ринку цінних паперів здійснюється з метою, зокрема, створення умов для ефективної мобілізації та розміщення учасниками ринку цінних паперів фінансових ресурсів з урахуванням інтересів суспільства.
Згідно ст. 8 Закону України «Про державне регулювання ринку цінних паперів в Україні» Національна комісія з цінних паперів та фондового ринку має право, зокрема, призначати тимчасово (до двох місяців) керівників фондових бірж, депозитаріїв та інших установ інфраструктури фондового ринку, зупиняти або припиняти допуск цінних паперів на фондові біржі або торгівлю ними на будь-якій фондовій біржі, зупиняти кліринг та укладення договорів купівлі-продажу, цінних паперів на фондових біржах на певний термін для захисту держави, інвесторів.
Пунктами 37-10 та 37-11 ч. 2 ст. 7 Закону України «Про державне регулювання ринку цінних паперів в Україні» встановлено, що Комісія встановлює за погодженням з центральним органом виконавчої влади, що забезпечує формування та реалізує державну податкову і митну політику, ознаки фіктивності емітента цінних паперів; приймає рішення про включення емітента до списку емітентів, що мають ознаки фіктивності, у порядку, встановленому Комісією за погодженням з центральним органом виконавчої влади, що забезпечує формування державної фінансової політики.
Рішенням Національної комісії з цінних паперів та фондового ринку від 14.10.2014 року N 1360 затверджено Положення про встановлення ознак фіктивності емітентів цінних паперів та включення таких емітентів до переліку (списку) емітентів, що мають ознаки фіктивності, зареєстровано в Міністерстві юстиції України 30.10.2014 р. за N 1364/26141 (чинне на момент прийняття рішення №823 від 12.06.2015 р.).
Так, пунктом 4 Положення №1360 визначено перелік критеріїв, відповідність яким є підставою для прийняття рішення про визначення емітента та його цінних паперів такими, що мають ознаки фіктивності, та включення емітента до Переліку: 1) встановлений Національною комісією з цінних паперів та фондового ринку (далі - Комісія) та/або Державною фіскальною службою України (далі - ДФС) факт відсутності емітента за місцезнаходженням; 2) неподання емітентом до Комісії регулярної інформації та до органів ДФС податкової звітності в порядку, встановленому законодавством; 3) нескликання акціонерним товариством загальних зборів акціонерів протягом двох років поспіль та/або неутворення органів управління акціонерного товариства, визначених законодавством, протягом року з дня реєстрації Комісією звіту про результати приватного розміщення акцій серед засновників акціонерного товариства; 4) низький рівень (менше 3 відсотків від розміру активів емітента) або відсутність доходів від реалізації товарів, робіт, послуг за основним видом діяльності станом на кінець фінансового року; 5) відсутність сплаченого податку на додану вартість протягом звітного періоду, якщо емітент є платником податку на додану вартість; 6) переважну частку активів емітента (більше ніж 90 відсотків) складають фінансові інвестиції та/або дебіторська заборгованість відповідно до фінансової звітності емітента, поданої до Комісії та/або ДФС станом на кінець звітного періоду; 7) кількість працівників емітента станом на кінець звітного періоду становить менше трьох осіб; 8) середньомісячні витрати емітента на оплату праці одного працівника є меншими від мінімального розміру заробітної плати, встановленого законодавством; 9) реєстрація місцезнаходження емітента у будівлі житлового фонду за адресою, де зареєстровані юридичні особи, що не є афілійованими особами власника такого житлового приміщення; 10) наявність судового рішення, яке набрало законної сили, пов'язаного з використанням цінних паперів емітента з метою ухилення від сплати податків, зборів (обов'язкових платежів).
При цьому, відповідно до п. 5 Положення №1360 на підставі наявної інформації Комісія та/або ДФС в межах компетенції проводять аналіз відповідності емітента ознакам фіктивності згідно з критеріями, визначеними у пункті 4 цього Положення.
Водночас, суд звертає увагу, що пп.153.8.4 п.153.8 ст. 153 розділу ІІІ ПК України, що зазначено в преамбулі рішення №1360, втратив чинність.
В зв'язку з наведеним, відповідач зазначив, що Комісія під час прийняття рішення керувалася нормами Положення №1360 в частині, що не суперечить чинному законодавству, а відтак з огляду на те, що норма Податкового кодексу України, яка визначала прийняття спільного рішення втратила чинність, Комісія мала повноваження на прийняття рішення, яким емітент включається до переліку як такий, що має ознаки фіктивності, самостійно.
З матеріалів справи вбачається, що проаналізована інформація, зокрема дані оприлюдненої річної фінансової звітності, щодо діяльності ряду емітентів, у тому числі щодо ПАТ «Пересувна механізована колона №20», торгівля цінними паперами яких здійснювалась на біржах.
За результатами проведеного аналізу встановлено, що ПАТ «Пересувна механізована колона №20» має показники, які свідчать про наявність трьох ознак фіктивності емітента, які визначені Положенням №1360, а саме: низький рівень (менше 3 відсотків від розміру активів емітента) або відсутність доходів від реалізації товарів, робіт, послуг за основним видом діяльності станом на кінець фінансового року; переважну частку активів емітента (більше ніж 90 відсотків) складають фінансові інвестиції та/або дебіторська заборгованість відповідно до фінансової звітності емітента, поданої до Комісії та/або ДФС станом на кінець звітного періоду; середньомісячні витрати емітента на оплату праці одного працівника є меншими від мінімального розміру заробітної плати, встановленого законодавством.
Згідно з п. 6 Положення №1360 у разі відповідності емітента щонайменше трьом критеріям, визначеним у пункті 4 цього Положення, Комісія та/або ДФС в межах компетенції проводять перевірку щодо відповідності емітента іншим критеріям фіктивності. За результатами такої перевірки, у разі відповідності емітента трьом або більше критеріям, визначеним у пункті 4 цього Положення, на підставі відповідного спільного рішення Комісії та ДФС (далі - Рішення), емітент включається до Переліку як такий, що має ознаки фіктивності.
Зважаючи на встановлені ознаки фіктивності ПАТ «Пересувна механізована колона №20» Комісією направлено до ДФС запит щодо надання інформації стосовно інших критеріїв фіктивності емітентів, в тому числі і позивача, за результатом якого листом №11338/5/99-99-22-05-01-16 від 07.05.2015 р. отримано відповідь.
У зв'язку з наявністю трьох критеріїв фіктивності, Комісією підготовлено проект рішення «Про встановлення ознак фіктивності емітентів цінних паперів та включення таких емітентів до переліку (списку) емітентів, що мають ознаки фіктивності», який листом №13024/5/99-99-22-05-01-16 від 29.05.2015 р. погоджено ДФС.
Наведене в сукупності свідчить, що відповідне рішення Комісії, прийняте за результатами перевірки щодо відповідності емітента критеріям фіктивності та у зв'язку з відповідністю емітента трьом або більше критеріям, визначеним у пункті 4 Положення №1360, суд приходить до висновку, оскаржуване рішення №823 від 12.06.2015 р. прийняте правомірно та за наявності законних на те підстав.
Суд звертає увагу, що відповідно до п. 5-1 ч. 1 ст. 8 Закону України «Про державне регулювання ринку цінних паперів» Національна комісія з цінних паперів та фондового ринку має право зупиняти обіг цінних паперів емітента у зв'язку з включенням його до списку емітентів, що мають ознаки фіктивності.
Відповідно до п. 8 Положення №1360 (чинний на момент прийняття оскаржуваного рішення) на підставі Рішення здійснюється зупинення обігу цінних паперів емітента у зв'язку з його включенням до Переліку.
Враховуючи, що передумовою прийняття рішення Комісії від 23.06.2015 р. №894 «Щодо зупинення обігу цінних паперів ПАТ «Пересувна механізована колона №20» було винесення рішення Комісії від 12.06.2015 р. №823 «Про встановлення ознак фіктивності ПАТ «Пересувна механізована колона №20» та включення його до Переліку емітентів, що мають ознаки фіктивності, суд приходить до висновку щодо правомірності оскаржуваного рішення, а відтак - відсутність підстав для задоволення позовних вимог.
Відповідно до ч. 3 ст. 2 КАС України у справах щодо оскарження рішень, дій чи бездіяльності суб'єктів владних повноважень адміністративні суди перевіряють, чи прийняті (вчинені) вони: на підставі, у межах повноважень та у спосіб, що передбачені Конституцією та законами України; з використанням повноваження з метою, з якою це повноваження надано; обґрунтовано, тобто з урахуванням усіх обставин, що мають значення для прийняття рішення (вчинення дії); безсторонньо (неупереджено); добросовісно; розсудливо; з дотриманням принципу рівності перед законом, запобігаючи всім формам дискримінації; пропорційно, зокрема з дотриманням необхідного балансу між будь-якими несприятливими наслідками для прав, свобод та інтересів особи і цілями, на досягнення яких спрямоване це рішення (дія); з урахуванням права особи на участь у процесі прийняття рішення; своєчасно, тобто протягом розумного строку.
Враховуючи вищенаведене в сукупності, суд приходить до висновку, що оскаржувані рішення Національної комісії з цінних паперів та фондового ринку прийняті обґрунтовано, з урахуванням усіх обставин, що мають значення для прийняття рішення (вчинення дії), а відтак підстави для їх скасування відсутні.
Відповідно до ч. 1 ст. 9 Кодексу адміністративного судочинства України суд при вирішенні справи керується принципом законності, відповідно до якого вирішує справи відповідно до Конституції України та законів України, а також міжнародних договорів, згода на обов'язковість яких надана Верховною Радою України. Суд застосовує інші нормативно-правові акти, прийняті відповідним органом на підставі, у межах повноважень та у спосіб, передбачені Конституцією та законами України.
Відповідно до ч. 1, 2 ст. 71 Кодексу адміністративного судочинства України кожна сторона повинна довести ті обставини, на яких ґрунтуються її вимоги та заперечення, крім випадків, встановлених статтею 72 цього Кодексу. В адміністративних справах про протиправність рішень, дій чи бездіяльності суб'єкта владних повноважень обов'язок щодо доказування правомірності свого рішення, дії чи бездіяльності покладається на відповідача, якщо він заперечує проти адміністративного позову.
Відповідач по справі, як суб'єкт владних повноважень, виконав покладений на нього обов'язок щодо доказування правомірності оскаржуваних рішень повністю.
Враховуючи вищенаведене, керуючись ст.ст. 11, 69-72, 94, 158-163 КАС України, Окружний адміністративний суд міста Києва,-
ПОСТАНОВИВ :
В задоволенні позовних вимог публічного акціонерного товариства «Пересувна механізована колона №20» відмовити.
Постанова може бути оскаржена в апеляційному порядку шляхом подачі в Окружний адміністративний суд міста Києва апеляційної скарги на постанову протягом десяти днів з дня її проголошення. Копія апеляційної скарги одночасно надсилається особою, яка її подає до Київського апеляційного адміністративного суду.
Якщо апеляційна скарга не була подана у строк, встановлений ст. 186 КАС України, постанова набирає законної сили після закінчення цього строку.
Суддя Є.В. Аблов
Суд | Окружний адміністративний суд міста Києва |
Дата ухвалення рішення | 10.09.2015 |
Оприлюднено | 12.10.2015 |
Номер документу | 51988631 |
Судочинство | Адміністративне |
Адміністративне
Окружний адміністративний суд міста Києва
Аблов Є.В.
Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці
© 2016‒2023Опендатабот
🇺🇦 Зроблено в Україні