Копія
Справа № 822/5833/15
ПОСТАНОВА
ІМЕНЕМ УКРАЇНИ
03 жовтня 2015 року м. Хмельницький
Хмельницький окружний адміністративний суд
в складі :головуючого-судді суддівКозачок І.С. Ковальчук О.К. Матущака В.В. при секретарі за участі: представника позивача представників відповідачаЛитвинюк К.Б. Данилишиної Н.В. Яреми Р.В., Белінського В.М., Підскоцького О.В. розглянувши у відкритому судовому засіданні в залі суду адміністративну справу за позовом Кам'янець-Подільської міської партійної організації Української партії честі, боротьби з корупцією та організованою злочинністю до Кам'янець-Подільської міської виборчої комісії Хмельницької області про зобов'язання вчинити дії, -
ВСТАНОВИВ:
Керівник Кам'янець-Подільської міської партійної організації Української партії честі, боротьби з корупцією та організованою злочинністю Шендерук М.М. звернувся до суду з адміністративним позовом до Кам'янець-Подільської міської виборчої комісії.
Просить скасувати постанову від 30 вересня 2015 року № 29 «Про відмову в реєстрації кандидатів в депутати» та зобов'язати відповідача прийняти нову постанову про реєстрацію кандидатів в депутати від Кам'янець-Подільської міської партійної організації Української партії честі, боротьби з корупцією та організованою злочинністю.
Зазначає, що оскаржувана постанова прийнята всупереч вимогам Закону України «Про місцеві вибори», а порушення, встановлені виборчою комісією, не можуть бути підставою для відмови у реєстрації кандидатів в депутати.
В судовому засіданні проведено заміну неналежного позивача на належного, яким є суб'єкт виборчого процесу - Кам'янець-Подільська міська партійна організація Української партії честі, боротьби з корупцією та організованою злочинністю.
Представник позивача позов підтримує.
Відповідач в судовому засіданні позов не визнає. Зазначає, що виборча комісія під час опрацювання документів, які надійшли від позивача, встановила, що вони містять недоліки оформлення, які перешкоджають реєстрації кандидатів у депутати міської ради.
Зважаючи на це, була прийнята постанова від 30 вересня 2015 року № 29 «Про відмову в реєстрації кандидатів в депутати»
Представники виборчої комісії вважають її рішення правомірним, у задоволенні позову просять відмовити.
Заслухавши представників сторін, дослідивши обставини справи та перевіривши їх доказами, суд виходить з наступного.
Судом встановлено, що у строк, встановлений Законом України «Про місцеві вибори», позивач - Кам'янець-Подільська міська партійна організація Української партії честі, боротьби з корупцією та організованою злочинністю звернувся до відповідача - Кам'янець-Подільської міської виборчої комісії з заявою та іншими документами, необхідними для реєстрації кандидатів у депутати Кам'янець-Подільської міської ради.
Постановою Кам'янець-Подільської міської виборчої комісії від 30 вересня 2015 року № 29 « Про відмову в реєстрації кандидатів в депутати» у реєстрації кандидатів відмовлено з посиланням на статті 38,46,25,27 Закону України "Про місцеві вибори".
Відповідно до ч. 3 статті 35 Закону місцева організація партії може висувати кандидатів на місцевих виборах за умови, що відповідна місцева організація партії зареєстрована в установленому законом порядку, з урахуванням обмежень частини другої статті 12 цього Закону.
Відповідна територіальна виборча комісія реєструє кандидатів у депутати в багатомандатному виборчому окрузі по виборах депутатів, включених до виборчого списку кандидатів у депутати місцевої організації партії, за умови отримання таких документів:
1) заяви про реєстрацію кандидатів у депутати, підписаної керівником місцевої організації партії та засвідченої печаткою місцевої організації партії або організації відповідної політичної партії вищого рівня;
2) копії свідоцтва про реєстрацію місцевої організації партії, засвідченої територіальним органом центрального органу виконавчої влади, до повноважень якого належать питання реалізації державної політики у сфері державної реєстрації (легалізації) об'єднань громадян, або посвідченої нотаріально, після офіційного оголошення про початок виборчого процесу;
3) копії рішення вищого керівного органу партії про участь її місцевих організацій у відповідних місцевих виборах, засвідченої підписом керівника та печаткою партії;
4) рішення зборів (конференції) місцевої організації партії про висування кандидатів у депутати від цієї місцевої організації партії, яке повинне бути підписане керівником місцевої організації партії та засвідчене печаткою місцевої організації партії або відповідної організації партії вищого рівня, а також погоджене центральним керівним органом партії, що засвідчується підписом керівника та печаткою цієї партії (із зазначенням найменування центрального керівного органу партії, номера та дати прийняття відповідного рішення, яке не додається);
5) виборчого списку кандидатів у депутати від місцевої організації партії за формою, затвердженою Центральною виборчою комісією, на паперових носіях, підписаного керівником місцевої організації партії, засвідченого печаткою місцевої організації партії або відповідної організації партії вищого рівня, та в електронному вигляді;
6) заяв осіб, включених до виборчого списку кандидатів у депутати від цієї місцевої організації партії, про згоду балотуватися кандидатом у депутати від цієї місцевої організації партії і бути кандидатом у депутати по відповідному територіальному виборчому округу (крім першого кандидата у такому списку, який згоди бути кандидатом у депутати по територіальному виборчому округу не надає) та згоду на оприлюднення біографічних відомостей у зв'язку з участю у місцевих виборах;
7) автобіографій осіб, включених до виборчого списку кандидатів у депутати від місцевої організації партії, що обов'язково повинні містити: прізвище, власне ім'я (усі власні імена) та по батькові (за наявності), число, місяць, рік і місце народження, відомості про громадянство, освіту, трудову діяльність, посаду, місце роботи (заняття), громадську роботу (в тому числі на виборних посадах), партійність, склад сім'ї, місце проживання, контактний телефон, наявність чи відсутність представницького мандата та судимості за вчинення тяжкого або особливо тяжкого злочину, злочину проти виборчих прав громадян чи корупційного злочину;
8) декларації про майно, доходи, витрати і зобов'язання фінансового характеру кожної особи, включеної до виборчого списку кандидатів у депутати від відповідної місцевої організації партії, відповідно до статті 45 цього Закону;
9) по чотири фотографії осіб, включених до виборчого списку кандидатів у депутати місцевої організації партії, розміром 4 x 6 сантиметрів;
10) документа про внесення грошової застави відповідно до статті 44 цього Закону.
У рішенні зборів (конференції) місцевої організації партії, передбаченому пунктом 4 частини першої цієї статті, зазначаються: відомості про осіб, висунутих кандидатами у депутати (прізвище, власне ім'я (усі власні імена) та по батькові (за наявності), число, місяць і рік народження, громадянство, освіта, партійність, посада, місце роботи (заняття), місце проживання), номер територіального виборчого округу, за яким закріплюється кандидат (у разі такого закріплення), дата його прийняття.
У той же час статті 46 Закону встановлює підстави для відмови в реєстрації кандидата в депутати, до яких належать:
1)порушення встановленого цим Законом порядку висування кандидата, в тому числі перевищення встановленої частинами третьою - сьомою статті 36 цього Закону кількості кандидатів у депутати, які можуть бути висунуті у відповідному виборчому окрузі або закріплені за ним;
2) відсутність передбачених цим Законом документів для реєстрації особи кандидатом;
3) припинення громадянства України особи;
4) визнання судом особи недієздатною, набрання щодо неї законної сили обвинувальним вироком суду за вчинення тяжкого або особливо тяжкого злочину, злочину проти виборчих прав громадян чи корупційного злочину;
5) виявлення територіальною виборчою комісією обставин, за яких особу не може бути обрано депутатом або сільським, селищним, міським головою, старостою відповідно до статті 9 цього Закону;
6) висування кандидата в депутати, кандидата на посаду сільського, селищного, міського голови, старости від місцевої організації партії, щодо якої центральним органом виконавчої влади, що реалізує державну політику з питань державної реєстрації юридичних осіб, реєстрації (легалізації) об'єднань громадян, громадських спілок, інших громадських формувань, прийнято у визначеному Кабінетом Міністрів України порядку рішення про невідповідність її або партії в цілому діяльності, найменування та/або символіки вимогам Закону України "Про засудження комуністичного та націонал-соціалістичного (нацистського) тоталітарних режимів в Україні та заборону пропаганди їхньої символіки".
Рішення про відмову в реєстрації кандидата повинно містити вичерпні підстави відмови. Копія цього рішення видається особі, яка відповідно до частини четвертої статті 41, частини другої статті 42, частини другої статті 43 цього Закону подавала документи для реєстрації кандидата (кандидатів) в депутати, особисто у строки, визначені частиною дев'ятою статті 41, частиною четвертою статті 42, частиною четвертою статті 43 цього Закону.
Відповідно до оскарженої постанови підставою для відмови у реєстрації кандидатів є п. 2 ч. 1 статті 46 Закону, тобто відсутність передбачених цим Законом документів для реєстрації особи кандидатом. Зазначається, що були подані документи, які не відповідають вимогам п. п. 2 та 4 статті 38 Закону, а тому комісія вважає такі документи не поданими.
Судом встановлено, що фактичною основною підставою для відмови у реєстрації кандидатів у депутати стало подання неналежним чином оформленого свідоцтва про реєстрацію структурного утворення політичної партії.
Зазначається, що вказана копія свідоцтва підписана невідомою особою, а тому документ не може вважатись оформленим належним чином і вважається неподаним (відсутнім).
Суд звертає увагу на те, що відповідно до ч. 12 статті 41 Закону помилки і неточності, виявлені в поданих на реєстрацію кандидатів документах, підлягають виправленню і не є підставою для відмови в реєстрації кандидата в депутати.
При цьому судом встановлено, що помилка стосується саме порядку завірення копії документа, а не змісту чи форми самого документа як такого, позаяк сама наявність свідоцтва про реєстрацію під сумнів не ставиться.
Крім того, у постанові зазначається про те, що рішення партійної організації про висунення кандидатів погоджене підписом голови партії Честі, а не підписом голови Української партії честі, боротьби з корупцією та організованою злочинністю, а також про те, що у виборчому списку позивача відсутня дата складання цього списку.
Досліджуючи це питання, суд враховує правову позицію Європейського суду з прав людини, викладену у рішенні "Краснов та Скуратов проти Росії" від 19.07.2007 року, де визначається поняття " надмірного формалізму" коли в документі відсутня якась назва або реквізит і це вважається органом влади не помилкою (неточністю), а відсутністю самого документу. Таким чином, Європейський суд з прав людини вважає хибною таку практику у зв'язку з відсутністю розумного співвідношення пропорційності між застосованим заходом і законною мірою.
Та обставина, що рішення партійної організації про висунення кандидатів погоджене підписом голови партії Честі, а не підписом голови Української партії честі, боротьби з корупцією та організованою злочинністю, також не є підставою для відмови у реєстрації кандидатів.
Відповідно до відомостей з Єдиного державного реєстру юридичних осіб та фізичних осіб-підприємців та статуту Української партії честі, боротьби з корупцією та організованою злочинністю, затвердженого установчим з'їздом партії 27.11.2004 року та зареєстрованого Міністерством юстиції України 17.02.2005 року, скороченим найменуванням вказаної політичної партії є «Партія честі».
Суд критично оцінює посилання відповідача на відсутність у виборчому списку позивача дати складання цього списку, оскільки Додаток до постанови ЦВК від 10 серпня 2015 року № 166 взагалі не містить такого обов'язкового реквізиту як дата складання виборчого списку.
Що стосується посилання на відсутність документів стосовно кандидата ОСОБА_10, то як зазначається у ч. 6 статті 41 Закону особа, включена місцевою організацією партії до виборчого списку кандидатів у депутати, яка на день подання заяви місцевою організацією партії про реєстрацію кандидатів у депутати до територіальної виборчої комісії не дала згоди балотуватися кандидатом у депутати від цієї місцевої організації партії відповідно до пункту 6 частини першої статті 38 цього Закону, вважається виключеною з цього виборчого списку з дня подання зазначеної заяви місцевою організацією партії до територіальної виборчої комісії. Заява такої особи про згоду балотуватися, подана після подання заяви відповідною місцевою організацією партії про реєстрацію кандидатів у депутати, не приймається.
Оскільки станом на день подачі документів позивачем документи стосовно ОСОБА_10 у тому числі його згода балотуватися кандидатом у депутати від цієї місцевої організації партії подані не були, він вважався таким, що виключений з виборчого списку кандидатів.
Таким чином, суд вважає, що виборча комісія не мала підстав приймати рішення про відмову у реєстрації усього списку кандидатів через неподання документів одним з них, в цілому обмежуючи таким чином право суб'єкта виборчого процесу на участь у виборах.
Зважаючи на викладене, відповідач не довів обґрунтованість та правомірність власного рішення, отже суд задовольняє позовні вимоги в частині, що стосується скасування постанови.
У той же час суд не може зобов'язати виборчу комісію зареєструвати кандидатів у депутати, оскільки це буде втручанням у повноваження державного органу, передбачені статтею 25 Закону, однак може зобов'язати виборчу комісію повторно розглянути документи, подані позивачем для реєстрації та прийняти обґрунтоване та законне рішення.
Керуючись Законом України "Про місцеві вибори", положеннями Конституції України, ст.ст. 162-168 172 КАС України, суд
ПОСТАНОВИВ:
адміністративний позов задоволити частково.
Визнати протиправною та скасувати постанову Кам'янець-Подільської міської виборчої комісії Хмельницької області від 30.09.2015 року № 29 «Про відмову в реєстрації кандидатів в депутати».
Зобов'язати Кам'янець-Подільську міську виборчу комісію Хмельницької області розглянути документи, подані для реєстрації кандидатів в депутати від Кам'янець-Подільської міської партійної організації Української партії честі, боротьби з корупцією та організованою злочинністю та прийняти обґрунтоване рішення за результатами їх розгляду.
У задоволенні решти вимог позову відмоити.
Постанова суду може бути оскаржена до Вінницького апеляційного адміністративного суду через Хмельницький окружний адміністративний суд у дводенний строк з дня її проголошення.
Постанова набирає законної сили в порядку ч. 3 статті 177КАС України.
Повний текст постанови виготовлено 03 жовтня 2015 року 12.00
Головуючий суддя судді /підпис/ /підпис/ /підпис/І.С. Козачок О.К. Ковальчук В.В. Матущак "Згідно з оригіналом" Суддя І.С. Козачок
Суд | Хмельницький окружний адміністративний суд |
Дата ухвалення рішення | 03.10.2015 |
Оприлюднено | 12.10.2015 |
Номер документу | 52036027 |
Судочинство | Адміністративне |
Адміністративне
Хмельницький окружний адміністративний суд
Козачок І.С.
Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці
© 2016‒2023Опендатабот
🇺🇦 Зроблено в Україні