Ухвала
від 16.09.2015 по справі 2а-47636/09/1670
ВИЩИЙ АДМІНІСТРАТИВНИЙ СУД УКРАЇНИ

ВИЩИЙ АДМІНІСТРАТИВНИЙ СУД УКРАЇНИ

У Х В А Л А

І М Е Н Е М У К Р А Ї Н И

16 вересня 2015 року м. Київ К/9991/14608/11

Вищий адміністративний суд України у складі колегії суддів: головуючого судді-доповідача:Усенко Є.А., суддів: Ланченко Л.В., Рибченка А.О., розглянувши у попередньому судовому засіданні

касаційну скаргу Кременчуцької об'єднаної державної податкової інспекції у Полтавській області

на постанову Полтавського окружного адміністративного суду від 05.05.2010

та ухвалу Харківського апеляційного адміністративного суду від 02.11.2010

у справі № 2а-47636/09/1670 Полтавського окружного адміністративного суду

за позовом Приватного підприємства «Бумеранг»

до Кременчуцької об'єднаної державної податкової інспекції у Полтавській області

про визнання нечинним податкового повідомлення-рішення,

ВСТАНОВИВ:

Постановою Полтавського окружного адміністративного суду від 05.05.2010, залишеною без змін ухвалою Харківського апеляційного адміністративного суду від 02.11.2010, позов (з врахуванням уточнених позивачем позовних вимог) задоволено: визнано протиправним і скасовано податкове повідомлення-рішення Кременчуцької ОДПІ від 14.10.2009 № 0005112301/2/3244/0 про визначення ПП «Бумеранг» податкового зобов'язання з податку на прибуток у сумі 34417,00 грн., в тому числі: 28681,00 грн. за основним платежем та 5736,00 грн. фінансові (штрафні) санкції.

Не погодившись із судовими рішеннями, відповідач до Вищого адміністративного суду України подав касаційну скаргу, в якій, посилаючись на порушення судами попередніх інстанцій норм матеріального та процесуального права, просить зазначені судові рішення скасувати та прийняти нове судове рішення, яким у задоволенні позовних вимог відмовити.

У запереченнях на касаційну скаргу позивач просить відмовити у її задоволенні через необґрунтованість.

Заслухавши доповідь судді-доповідача, перевіривши правильність встановлення обставин справи та їх юридичну оцінку судами першої та апеляційної інстанцій, обговоривши доводи, наведені у скарзі, Вищий адміністративний суд України дійшов висновку, що касаційна скарга не підлягає задоволенню з таких підстав.

Судами першої і апеляційної інстанцій встановлено, що підставою для прийняття податкового повідомлення-рішення, стосовно правомірності якого виник спір, були висновки, викладені у акті від 07.07.2009 про результати позапланової виїзної перевірки ПП «Бумеранг» з питань дотримання вимог податкового законодавства за період з 01.10.2007 по 31.12.2008, про заниження позивачем податку на прибуток на загальну суму 28681,00 грн. внаслідок порушення підпункту 1.20.5 пункту 1.20 ст. 1 Закону України «Про оподаткування прибутку підприємств» (Закон № 334/94-ВР). Такі висновки ОДПІ зроблені з посиланням на факт реалізації позивачем нафтопродуктів (парафіну нафтового гранульованого) за цінами нижчими, ніж звичайні, що, за висновком податкового органу, свідчить про відсутність у позивача наміру отримати економічний ефект від операцій з придбання нафтопродуктів, а відтак про відсутність зв'язку витрат з придбання нафтопродуктів з господарською діяльністю, ознакою якої є прибутковість. При цьому за звичайні ціни були взяті ціни придбання позивачем нафтопродуктів у постачальника фірми «DAROCHA» (резидент Республіки Польща) за зовнішньоекономічним контрактом від 30.11.2007 № 1/УК/07.

Задовольняючи позов, суд першої інстанції, з висновками якого погодився апеляційний суд, виходив з того, що контрагенти позивача - покупці нафтопродуктів (ТОВ «Монолітбудкомплект» та ПП «Гео-гарант») не є пов'язаними з ним особами, сплачують податок на прибуток на загальних підставах; з'ясування рівня звичайних цін здійснено податковим органом без дотримання відповідної процедури: для визначення звичайної ціни товару використовувалася лише інформація про ціни на зовнішньому ринку; на коливання ціни продажу нафтопродуктів вплинула зміна кусу гривні за період часу між придбанням (2007 рік) і продажем нафтопродуктів (листопад 2008 року). Наведені обставини стали підставою для висновку, що контролюючим органом не доведено, що здійснені позивачем операції з продажу не відповідають цілям господарської діяльності.

Висновок судів першої та апеляційної інстанцій, що звичайні ціни застосовуються при визначенні податкових зобов'язань з податку на прибуток тільки у випадках, передбачених нормами Закону № 334/94-ВР, зокрема нормами підпунктів 7.4.1, 7.4.2, 7.4.3 пункту 7.4 ст. 7 щодо податкових зобов'язань платника податку на прибуток при здійсненні ним операцій з пов'язаним особами та особами, які не є платниками податку, встановленого статтею 10 цього Закону, або сплачують податок на прибуток за іншою ставкою, відповідає правильному застосуванню норм матеріального права так само, як і висновок про недоведеність ОДПІ рівня звичайних цін на нафтопродукти станом на листопад 2009 року.

Підпунктом 1.20.1 пункту 1.20 ст. 1 Закону № 334/94-ВР передбачено, що якщо цим пунктом не встановлено інше, звичайною вважається ціна товарів (робіт, послуг), визначена сторонами договору. Якщо не доведене зворотне, вважається, що така ціна відповідає рівню справедливих ринкових цін. Згідно з цим підпунктом справедлива ринкова ціна - це ціна, за якою товари (роботи, послуги) передаються іншому власнику за умови, що продавець бажає передати такі товари (роботи, послуги), а покупець бажає їх отримати за відсутності будь-якого примусу, обидві сторони є взаємно незалежними юридично та фактично, володіють достатньою інформацією про такі товари (роботи, послуги), а також ціни, які склалися на ринку ідентичних (а за їх відсутності - однорідних) товарів (робіт, послуг).

Відповідно до підпункту 1.20.2 цієї статті для визначення звичайної ціни використовується інформація про укладені на момент продажу такого товару (роботи, послуги) договори з ідентичними (однорідними) товарами (роботами, послугами) у співставних умовах. Однак при цьому необхідно враховувати, чи є умови таких договорів співставними, важливе значення також мають і властивості товарів, які є предметом купівлі-продажу. Також враховуються при укладенні угод між непов'язаними особами надбавки чи знижки до ціни. Зокрема, але не виключно, враховуються знижки, пов'язані з сезонними та іншими коливаннями споживчого попиту на товари (роботи, послуги), втратою товарами якості або інших властивостей; закінченням (наближенням дати закінчення) строку зберігання (придатності, реалізації); збутом неліквідних або низьколіквідних товарів; маркетинговою політикою, у тому числі при просуванні товарів (робіт, послуг) на ринки; наданням дослідних моделей і зразків товарів з метою ознайомлення з ними споживачів.

Якщо товари (роботи, послуги), ідентичні (за їх відсутності - однорідні) товарам (роботам, послугам), стосовно яких визначається звичайна ціна, прилюдно пропонуються до продажу, або мають ціни, встановлені на організованому ринку цінних паперів, або мають біржову ціну (біржове котирування), визначення звичайної ціни у встановленому в абзаці першому цього підпункту порядку здійснюється із врахуванням таких факторів.

Обов'язок доведення того, що ціна договору не відповідає рівню звичайної ціни у випадках, визначених Законом № 334/94-ВР, покладається на податковий орган у встановленому порядку. При проведенні перевірки платника податку податковий орган має право надати запит, а платник податку зобов'язаний обґрунтувати рівень договірних цін (підпункт 1.20.8 цієї ж статті).

Суди попередніх інстанцій зробили правильний висновок щодо не співставності умов формування цін придбання і реалізації позивачем нафтопродуктів з огляду на різні сегменти ринку, в яких вони були сформовані (зовнішній і внутрішній ринки), проміжку часу між операціями придбання та реалізації, об'єктивних причин, які могли вплинути на ціну товару, імпортованого на митну територію України, на внутрішньому ринку, в тому числі, коливання курсу гривні.

За визначенням пункту 1.32 ст. 1 Закону № 334/94-ВР господарська діяльність - будь-яка діяльність особи, направлена на отримання доходу в грошовій, матеріальній або нематеріальній формах, у разі коли безпосередня участь такої особи в організації такої діяльності є регулярною, постійною та суттєвою.

Закладена законодавцем у визначення господарської діяльності з метою оподаткування ознака дохідності, однак, не означає безумовне позбавлення платника податку права на валові витрати в разі якщо господарська операція мала збиток. При цьому слід враховувати об'єктивні умови ведення господарської діяльності, які в сукупності дають підстави для висновку, чи діяв платник податку розсудливо та відповідно до загально прийнятих звичаїв і розуміння цілей господарської діяльності. Оскільки в судовому процесі не було встановлено обставин, які б свідчили про наявність у позивача наміру здійснити господарські операції з придбання та реалізації нафтопродуктів всупереч загально прийнятим цілям господарювання, а тільки з метою мінімізації податкових зобов'язань, суд дійшов правильного висновку про неправомірність податкового повідомлення-рішення.

Доводи касаційної скарги не спростовують правильність цих висновків судів попередніх інстанцій, а відтак відсутні підстави для скасування оскаржуваних судових рішень.

Відповідно до статті 224 Кодексу адміністративного судочинства України суд касаційної інстанції залишає касаційну скаргу без задоволення, а судові рішення - без змін, якщо визнає, що суди першої та апеляційної інстанції не допустили порушень норм матеріального і процесуального права при ухваленні судових рішень чи вчиненні процесуальних дій.

Керуючись ст. ст. 220, 220-1, 223, 224, 230, 231 Кодексу адміністративного судочинства України, Вищий адміністративний суд України

УХВАЛИВ:

Касаційну скаргу Кременчуцької об'єднаної державної податкової інспекції у Полтавській області залишити без задоволення, а постанову Полтавського окружного адміністративного суду від 05.05.2010 та ухвалу Харківського апеляційного адміністративного суду від 02.11.2010 - без змін.

Ухвала набирає законної сили з моменту проголошення, але може бути переглянута Верховним Судом України з підстав та в порядку, передбачених статтями 236-239 1 Кодексу адміністративного судочинства України.

Головуючий суддя: підписЄ.А. Усенко Судді: підписЛ.В. Ланченко підписА.О. Рибченко

СудВищий адміністративний суд України
Дата ухвалення рішення16.09.2015
Оприлюднено09.10.2015
Номер документу52079646
СудочинствоАдміністративне

Судовий реєстр по справі —2а-47636/09/1670

Ухвала від 21.12.2015

Адміністративне

Верховний Суд України

Волков О.Ф.

Ухвала від 18.11.2015

Адміністративне

Верховний Суд України

Волков О.Ф.

Ухвала від 16.09.2015

Адміністративне

Вищий адміністративний суд України

Усенко Є.А.

Ухвала від 14.09.2015

Адміністративне

Вищий адміністративний суд України

Усенко Є.А.

Ухвала від 09.02.2011

Адміністративне

Полтавський окружний адміністративний суд

Н.І. Слободянюк

Постанова від 05.05.2010

Адміністративне

Полтавський окружний адміністративний суд

Н.І. Слободянюк

🇺🇦 Опендатабот

Опендатабот — сервіс моніторингу реєстраційних даних українських компаній та судового реєстру для захисту від рейдерських захоплень і контролю контрагентів.

Додайте Опендатабот до улюбленого месенджеру

ТелеграмВайбер

Опендатабот для телефону

AppstoreGoogle Play

Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці

© 2016‒2023Опендатабот

🇺🇦 Зроблено в Україні