Головуючий у 1 інстанції - Бєлостоцька О.В.
Суддя-доповідач - Ястребова Л. В.
ДОНЕЦЬКИЙ АПЕЛЯЦІЙНИЙ АДМІНІСТРАТИВНИЙ СУД
УХВАЛА
ІМЕНЕМ УКРАЇНИ
06 жовтня 2015 року справа №233/4003/15-а
приміщення суду за адресою: 84301, м. Краматорськ вул. Марата, 15
Донецький апеляційний адміністративний суд колегією суддів у складі: судді-доповідача Ястребової Л.В., суддів Ляшенка Д.В., компанієць І.Д., розглянувши в порядку письмового провадження апеляційну скаргу Предтечинської сільської ради Костянтинівського району Донецької області на постанову Костянтинівського міськрайонного суду Донецької області від 10 серпня 2015 р. у справі № 233/4003/15-а за позовом Товариства з обмеженою відповідальністю «Сільськогосподарське підприємство «Дванадцяте» до Предтечинської сільської ради Костянтинівського району Донецької області про визнання протиправним та скасування рішення, -
ВСТАНОВИВ :
ТОВ «Сільськогосподарське підприємство «Дванадцяте» звернулося до Костянтинівського міськрайонного суду Донецької області із адміністративним позовом до Предтечинської сільської ради Костянтинівського району про визнання протиправним та скасування п. 4 рішення Предтечинської сільської ради від 27 січня 2015 року № VI/45-20 «Про місцеві податки та збори на 2015 рік».
В обгрунтування своїх вимог позивач зазначив, що пунктом 4 рішення порушуються його права шляхом збільшення ставки податку на землю з 0,1% до 0,3%, зокрема, на земельні ділянки площею 5,845 га кадастровий номер 1422485700:01:000:0031 та площею 5,2527га кадастровий номер 1422485700:01:000:0041, що належать позивачу на праві власності. При прийнятті оспорюваного рішення відповідачем було порушено п.п.12.3.4 п.12.3 ст. 12, п.п.4.1.9 п.4.1. ст.4 Податкового кодексу України та ч.3 ст.27 Бюджетного кодексу України в частині процедури прийняття та офіційного оприлюднення рішення про встановлення або зміну місцевих податків і зборів на 2015 рік. Крім того, оскаржуване рішення було прийнято 27 січня 2015 року, а ставки податків встановлюються на 2015 рік, тобто, зворотнім часом в порушення ст.58 Конституції України.
Постановою Костянтинівського міськрайонного суду Донецької області від 10 серпня 2015 року позов задоволено частково. Визнано протиправним та скасовано пункт 4 рішення Предтечинської сільської ради Костянтинівського району Донецької області від 27 січня 2015 року № VI/45-20 «Про місцеві податки і збори на 2015 рік» в частині встановлення ставки податку для сільськогосподарських угідь в розмірі 0,3% від її нормативної грошової оцінки. В задоволенні іншої частини позовних вимог відмовити. Зобов*язано відповідача - Предтечинську сільську раду Костянтинівського району після набрання постановою законної сили опублікувати резолютивну частину цієї постанови у виданні, в якому оскаржуване рішення мало бути офіційно оприлюднено.
Відповідач, не погодившись з рішенням суду першої інстанції, подав апеляційну скаргу, в якій просить скасувати постанову суду першої інстанції та прийняти нову постанову, якою відмовити у задоволенні позову. Обґрунтовано апеляційну скаргу тим, що вказана постанова винесена з порушенням норм матеріального права та неповне з*ясування судом обставин, що мають значення для справи.
Відповідно до ч.1 ст. 195 Кодексу адміністративного судочинства України, суд апеляційної інстанції переглядає судові рішення суду першої інстанції в межах апеляційної скарги.
Колегія суддів, заслухавши суддю-доповідача, перевіривши матеріали справи та доводи апеляційної скарги, встановила наступне.
Як встановлено судом першої інстанції та вбачається із матеріалів справи, ТОВ «Сільськогосподарське підприємство «Дванадцяте» є власником земельних ділянок з цільовим призначенням для ведення товарного сільськогосподарського виробництва площею 5,845 га кадастровий номер 1422485700:01:000:0031 та площею 5,2527га кадастровий номер 1422485700:01:000:0041, що підтверджується витягами з Державного реєстру речових прав на нерухоме майно про реєстрацію права власності (а.с.5-6).
Відповідно довідки від 31 липня 2015 року № 110 земельні ділянки, що належать ТОВ «Сільськогосподарське підприємство «Дванадцяте» знаходяться на території Предтечинської сільської ради за межами населеного пункту (а.с.19).
27 січня 2015 року Предтечинська сільська рада прийняла рішення № VI/45-20 «Про місцеві податки та збори на 2015 рік» (а.с.4), відповідно до п.4 якого встановлено ставки податку на земельні ділянки, нормативну грошову оцінку яких проведено у розмірі 0,5% від їх нормативної грошової оцінки, а для сільськогосподарських угідь 0,3% від їх нормативної грошової оцінки. Встановлено ставку земельного податку на земельні ділянки, розташовані за межами населених пунктів, нормативну грошову оцінку яких не проведено в розмірі 3% від нормативної грошової оцінки одиниці площі ріллі по області.
Під час розгляду справи у суді першої інстанції встановлено, що нормативна грошова оцінка вказаних земельних ділянок проведена. Ці обставини не оспорюються сторонами.
Відповідно до ст. 25 Закону України «Про місцеве самоврядування в Україні» від 21 травня 1997 року N 280/97-ВР сільські, селищні, міські ради правомочні розглядати і вирішувати питання, віднесені Конституцією України, цим та іншими законами до їх відання, а згідно до п. 24 ч. 1 ст. 26 Закону України 280/97-ВР виключно на пленарних засіданнях сільської, селищної, міської ради вирішуються такі питання:24) встановлення місцевих податків і зборів відповідно до Податкового кодексу України.
Відповідно до ст. 1 Закону України «Про засади державної регуляторної політики у сфері господарської діяльності» від 11 вересня 2003 року N 1160-IV регуляторний акт - це прийнятий уповноваженим регуляторним органом нормативно-правовий акт, який або окремі положення якого спрямовані на правове регулювання господарських відносин, а також адміністративних відносин між регуляторними органами або іншими органами державної влади та суб'єктами господарювання, а згідно до ст. 12 Закону України від 11 вересня 2003 року N 1160-IV регуляторні акти, прийняті органами та посадовими особами місцевого самоврядування, офіційно оприлюднюються в друкованих засобах масової інформації відповідних рад, а у разі їх відсутності - у місцевих друкованих засобах масової інформації, визначених цими органами та посадовими особами, не пізніш як у десятиденний строк після їх прийняття та підписання.
Відповідно до п. 12.3 ст. 12 Податкового кодексу України, сільські, селищні і міські ради у межах повноважень та з урахуванням граничних розмірів ставок встановлюють своїми рішеннями місцеві податки і збори, які є обов'язковими до сплати на території відповідних територіальних громад.
Підпунктом 12.3.4. п. 12.3 ст. 12 Податкового кодексу України, передбачено, що рішення про встановлення місцевих податків та зборів офіційно оприлюднюється відповідним органом місцевого самоврядування до 15 липня року, що передує бюджетному періоду, в якому планується застосування встановлюваних місцевих податків та зборів або змін (плановий період). В іншому разі норми відповідних рішень застосовуються не раніше початку бюджетного періоду, що настає за плановим періодом.
Законом України від 28.12.2014 року № 71-VІІІ «Про внесення змін до Податкового Кодексу України та деяких законодавчих актів України щодо податкової реформи», який набув чинності 01.01.2015 року (далі - Закон № 71) внесено низку змін до Податкового кодексу України (далі - Кодекс).
В пункті 4 розділу ІІ «Прикінцеві положення» Закону України від 28.12.2014 року № 71-VІІІ «Про внесення змін до Податкового Кодексу України та деяких законодавчих актів України щодо податкової реформи», який набув чинності 01.01.2015 року зазначене наступне: «4. Рекомендувати органам місцевого самоврядування: у місячний термін з дня опублікування цього Закону переглянути рішення щодо встановлення на 2015 рік податку на майно (в частині податку на нерухоме майно, відмінне від земельної ділянки) для об'єктів житлової нерухомості, а також прийняти та оприлюднити рішення щодо встановлення у 2015 році податку на майно (в частині податку на нерухоме майно, відмінне від земельної ділянки) для об'єктів нежитлової нерухомості, податку на майно (в частині транспортного податку) та акцизного податку з реалізації суб'єктами господарювання роздрібної торгівлі підакцизних товарів.
Установити, що в 2015 році до рішень місцевих рад про встановлення місцевих податків на 2015 рік не застосовуються вимоги, встановлені Законом України "Про засади державної регуляторної політики у сфері господарської діяльності».
Таким чином, вказаними нормами було саме рекомендовано органам місцевого самоврядування прийняти таке рішення та визначено, що в 2015 році до рішень місцевих рад про встановлення місцевих податків на 2015 рік не застосовуються вимоги, встановлені Законом України «Про засади державної регуляторної політики у сфері господарської діяльності»
Колегія суддів зазначає, що оскільки земельний податок віднесено до місцевих податків і зборів, місцеві ради на виконання вимог чинного законодавства повинні прийняти рішення про встановлення податку на майно в частині плати за землю і, зокрема, визначити ставки земельного податку та перелік пільг зі сплати податку. Загальні засади встановлення податків і зборів визначено ст. 7 Кодексу.
Податковим кодексом України визначені принципи, на яких ґрунтується податкове законодавство, зокрема, пп. 4.1.9 п. 4.1 ст. 4 ПКУ визначено принцип стабільності, який говорить, що зміни до будь-яких елементів податків та зборів не можуть вноситися пізніш як за шість місяців до початку нового бюджетного періоду, в якому будуть діяти нові правила та ставки. Податки та збори, їх ставки, а також податкові пільги не можуть змінюватися протягом бюджетного року.
Аналогічні положення принципу стабільності податкового законодавства визначено у пп. 12.3.4 п. 12.3 ст. 12 Податкового кодексу України, щодо встановлення місцевими радами місцевих податків і зборів, а саме, рішення сільських, селищних та міських рад про встановлення місцевих податків та зборів офіційно оприлюднюється відповідним органом місцевого самоврядування до 15 липня року, що передує бюджетному періоду, в якому планується застосування встановлених місцевих податків та зборів або змін (плановий період). В іншому разі норми відповідних рішень застосовуються не раніше початку бюджетного періоду, що настає за плановим періодом.
Статтею 5 Податкового кодексу України визначено порядок співвідношення податкового законодавства з іншими законодавчими актами, а саме, що для регулювання відносин у сфері справлення податків і зборів, застосовуються поняття, правила та положення, які встановлено Податковим кодексом України.
Порядок формування доходної частини бюджетів, визначено у частині 3 статті 27 Бюджетного кодексу України, а саме: закони України, які впливають на показники бюджету і приймаються після 15 липня року, що передує плановому, вводяться в дію не раніше початку бюджетного періоду, що настає за плановим.
Статтею 4 Бюджетного кодексу України визначено, що нормативно-правовими актами, що регулюють бюджетні відносини в Україні, є, зокрема, рішення органів Автономної Республіки Крим, місцевих державних адміністрацій, органів місцевого самоврядування. При здійсненні бюджетного процесу в Україні положення нормативно-правових актів застосовуються лише в частині, в якій вони не суперечать положенням Конституції України, цього Кодексу та закону про Державний бюджет України.
Отже правила, які визначено податковим та бюджетним законодавством, про прийняття місцевими радами рішень, щодо зміни розмірів податків, які справляються до бюджетів, та формують їх доходну частину, є однакові.
Вирішуючи спір по суті, колегія суддів зазначає, що в даному випадку спірні правовідносини регулюються саме Податковим кодексом України, а тому застосування до таких правовідносин приписів Закону України від 28.12.2014 року № 71-VІІІ «Про внесення змін до Податкового Кодексу України та деяких законодавчих актів України щодо податкової реформи», є помилковим, оскільки Податковий кодекс України має переважне право при застосуванні в вказаних правовідносинах.
З урахуванням вимог чинного законодавства зміни до будь-яких елементів податків та зборів не можуть вноситися пізніш як за шість місяців до початку нового бюджетного періоду, в якому будуть діяти нові правила та ставки. Податки та збори, їх ставки, а також податкові пільги не можуть змінюватися протягом бюджетного року.
Таким чином, суд першої інстанції дійшов вірного висновку про те, що рішення Предтечинської сільської ради Костянтинівського району Донецької області від 27 січня 2015 року № VI/45-20 «Про місцеві податки і збори на 2015 рік», яким встановлені ставки місцевих податків і зборів прийняте з порушенням передбаченої законодавством процедури та з порушенням принципу стабільності податкового законодавства.
Відповідно до частини другої статті 19 Конституції України органи державної влади та органи місцевого самоврядування, їх посадові особи зобов'язані діяти лише на підставі, в межах повноважень та у спосіб, що передбачені Конституцією та законами України.
На підставі вищенаведеного, колегія суддів вважає, що судом першої інстанції постанова прийнята з дотриманням норм матеріального та процесуального права, доводи апеляційної скарги відповідача не спростовують висновків суду першої інстанції, а потому підстави для скасування постанови суду першої інстанції відсутні.
Керуючись ст..ст. 195, 196, 198, 200, 205, 207, 211, 212, 254 Кодексу адміністративного судочинства України, суд, -
УХВАЛИВ:
Апеляційну скаргу Предтечинської сільської ради залишити без задоволення.
Постанову Костянтинівського міськрайонного суду Донецької області від 10 серпня 2015 р. у справі № 233/4003/15-а - залишити без змін.
Ухвала суду апеляційної інстанції за наслідками перегляду набирає законної сили через п'ять днів після направлення її особам, які беруть участь у справі, та може бути оскаржена шляхом подачі касаційної скарги до Вищого адміністративного суду України протягом двадцяти днів з дня набрання законної сили.
Колегія суддів: Л.В. Ястребова
Д.В. Ляшенко
І.Д. Компанієць
Суд | Донецький апеляційний адміністративний суд |
Дата ухвалення рішення | 06.10.2015 |
Оприлюднено | 13.10.2015 |
Номер документу | 52083860 |
Судочинство | Адміністративне |
Адміністративне
Донецький апеляційний адміністративний суд
Ястребова Любов Вікторівна
Адміністративне
Донецький апеляційний адміністративний суд
Ястребова Любов Вікторівна
Адміністративне
Донецький апеляційний адміністративний суд
Ястребова Любов Вікторівна
Адміністративне
Костянтинівський міськрайонний суд Донецької області
Бєлостоцька О. В.
Адміністративне
Костянтинівський міськрайонний суд Донецької області
Бєлостоцька О. В.
Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці
© 2016‒2023Опендатабот
🇺🇦 Зроблено в Україні