Справа № 815/6017/15
ПОСТАНОВА
ІМЕНЕМ УКРАЇНИ
09 жовтня 2015 року 16 год.05 хв. м.Одеса
Одеський окружний адміністративний суд у складі: головуючого судді Вовченко O.A., розглянувши в порядку письмового провадження справу за адміністративним позовом кандидата на посаду Одеського міського голови ОСОБА_1 до Кандидата на посаду Одеського міського голови ОСОБА_2, Одеської міської організації Української морської партії ОСОБА_2, третя особа, що не заявляє самостійні вимоги на предмет спору, на стороні відповідача - товариство з обмеженою відповідальністю В«Гленкор-ЮгВ» про визнання дій неправомірними, -
В С Т А Н О В И В:
Кандидат на посаду Одеського міського голови ОСОБА_1 звернулась до Одеського окружного адміністративного суду з адміністративним позовом до Кандидата на посаду Одеського міського голови ОСОБА_2, Одеської міської організації Української морської партії ОСОБА_2, третя особа, що не заявляє самостійні вимоги на предмет спору, товариство з обмеженою відповідальністю В«Гленкор-ЮгВ» , в якому просить суд:
- визнати дії кандидата на посаду Одеського міського голови ОСОБА_2 з розміщення носіїв політичної реклами, а саме друкованої агітаційної продукції з написами: В«Наш мэр ОСОБА_3. Порядок. Стабильность. РазвитиеВ» , В«Украинская морская партия ОСОБА_3В» на зовнішній поверхні транспортних засобів громадського користування - неправомірними;
- визнати дії Одеської міської організації Української морської партії ОСОБА_2 з розміщення носіїв політичної реклами, а саме друкованої агітаційної продукції з написами: В«Наш мэр ОСОБА_3. Порядок. Стабильность. РазвитиеВ» , В«Украинская морская партия ОСОБА_3В» на зовнішній поверхні транспортних засобів громадського користування - неправомірними.
В обґрунтування позову зазначено наступне: 06 жовтня 2015 року на розі вул. Буніна та Олександрівського проспекту у м. Одесі позивачем було встановлено, що на автобусах громадського користування - маршрутних таксі № 148 (державні номери ВН 2699АА та ВН 3007АА) розміщується друкована агітаційна продукція, наклеєна з зовнішньої сторони по усьому периметру транспортних засобів з написами: «Наш мэр ОСОБА_3. Порядок. Стабильность. Развитие», «Украинская морская партия ОСОБА_3». Зазначений факт було зафіксовано Позивачем та двома свідками, гр. ОСОБА_4 та гр. ОСОБА_5 шляхом складання на місці Акту про виявлення порушення Закону України «Про місцеві вибори» від 06.10.2015р. та шляхом здійснення фотофіксації зазначених маршрутних таксі.
На думку позивача, дії відповідачів з розміщення на транспортних засобах громадського користування агітаційної продукукції є грубим порушенням п. 6 ч. 9 ст. 60 Закону України «Про місцеві вибори», яка передбачає перелік заборон та обмежень щодо ведення суб'єктами виборчого процесу передвиборної агітації, що і стало підставою для звернення позивача до суду.
Від представника Одеської міської організації Української морської партії ОСОБА_2 надійшли до суду письмові заперечення від 09.10.2015 року за вхід. № 25558/15, в яких зазначено, що незаконні дії з розміщення політичної реклами на транспортних засобах вчинені невідомими особами з метою скомпрометувати в очах виборців Українську морську партію ОСОБА_2. Непричетність Одеської міської організації Української морської партії ОСОБА_2 до вказаного порушення виборчого законодавства підтверджується, зокрема, тими обставинами, що на цій рекламі відсутні відомості про замовника та установу, що здійснила друк, його тираж, інформацію про осіб, відповідальних за випуск. Виготовлення цієї реклами не було профінансовано із виборчого фонду Одеської міської організації Української морської партії ОСОБА_2. На підставі зазначеного, представник відповідача просила суд у задоволенні адміністративного позову відмовити повністю.
Позивач до суду не з'явилась; судом належним чином повідомлялась про час, місце та дату судового засідання, що підтверджується матеріалами справи.
Представник третьої особи, що не заявляє самостійні вимоги на предмет спору, на стороні відповідача - товариство з обмеженою відповідальністю В«Гленкор-ЮгВ» , до суду не з'явився; судом належним чином повідомлялась про час, місце та дату судового засідання, що підтверджується актом секретаря судового засідання від 08.10.2015 року.
Згідно ч. 6 ст. 128 КАС України якщо немає перешкод для розгляду справи у судовому засіданні, визначених цією статтею, але прибули не всі особи, які беруть участь у справі, хоча і були належним чином повідомлені про дату, час і місце судового розгляду, суд має право розглянути справу у письмовому провадженні у разі відсутності потреби заслухати свідка чи експерта.
Представники відповідачів, вказавши на відсутність потреби заслухати свідків чи експерта, не заперечували проти слухання справи в порядку письмового провадження.
Керуючись ч.6 ст.128 КАС України, оскільки до суду з'явилися не всі особи, які беруть участь у справі, та враховуючи відсутність потреби заслухати свідка чи експерта, судом залучено додаткові докази по справі та ухвалено рішення про розгляд справи у письмовому провадженні.
Дослідивши матеріали справи та надані сторонами докази, суд встановив наступні обставини.
Відповідно до постанови Одеської міської виборчої комісії Одеської області № 53 від 29.09.2015р. «Про реєстрацію кандидата на посаду Одеського міського голови ОСОБА_1, висунутої шляхом самовисування» позивач зареєстрована кандидатом на посаду Одеського міського голови, висунуту шляхом самовисування (а.с.6).
Як зазначено позивачем в адміністративному позові та не спростовувалось представником відповідача в запереченнях до адміністративного позову, відповідно до постанови Одеської міської виборчої комісії Одеської області від 25.09.2015р. № 22 «Про реєстрацію кандидата на посаду Одеського міського голови ОСОБА_2, висунутого Одеської міської організації Української морської партії ОСОБА_2» ОСОБА_2, також, зареєстрований кандидатом на посаду Одеського міського голови на чергових місцевих виборах, призначених на 25 жовтня 2015р. Згідно з постановою Одеської міської виборчої комісії Одеської області від 28.09.2015р. № 36 Про реєстрацію кандидатів у депутати в багатомандатному виборчому окрузі, включених до виборчого списку кандидатів у депутати від Одеської міської організації Української морської партії ОСОБА_2» Одеська міська організація Української морської партії ОСОБА_2 - є суб'єктом виборчого процесу чергових місцевих виборах, призначених на 25 жовтня 2015р.
06 жовтня 2015 року о 13 год. 40 хв. в м. Одесі Кандидатом на посаду Одеського міського голови ОСОБА_1 та громадянами: ОСОБА_4 (адреса проживання: ІНФОРМАЦІЯ_1, паспорт серії КК 437486, виданий Малиновським РВ ОМУ УМВС Украйни в Одеській області, 3 березня 2000 року); ОСОБА_5 (адреса проживання: ІНФОРМАЦІЯ_2, паспорт серії КЕ 246962, виданий Київським РВ ОМУ УМВС Украйни в Одеській області 17 травня 1996 року) складено акт про виявлення порушення Закону України «Про місцеві вибори», згідно якого 06 жовтня 2015 року на перетині Олександрівського проспекту та вулиці Буніна у м. Одесі було встановлено наявність на зовнішній поверхні двох маршрутних таксі громадського користування № 148 (державні номери ВН 2699АА та ВН 3007АА), які здійснювали посадку та висадку пасажирів, політичної реклами, а саме друкованої агітаційної продукції, наклеєної по периметру транспортних засобів з написами: «Наш мэр ОСОБА_3. Порядок. Стабильность. Развитие», «Украинская морская партия ОСОБА_3».
У вказаному акті відображено, що на місці порушення було зроблено фотофіксацію маршрутних таксі.
Вважаючи такі дії неправомірними, кандидат на посаду Одеського міського голови ОСОБА_1 звернулась до суду із даним адміністративним позовом.
Вирішуючи спір по суті заявлених позовних вимог, суд виходить із наступного.
Основні засади, організацію і порядок проведення виборів депутатів Верховної Ради Автономної Республіки Крим, обласних, районних, міських, районних у містах, сільських, селищних рад, сільських, селищних, міських голів та старост визначає Закон України «Про місцеві вибори» від 14 липня 2015 року N 595-VIII.
Організація і порядок проведення виборів депутатів Верховної Ради Автономної Республіки Крим, обласних, районних, міських, районних у містах, сільських, селищних рад, сільських, селищних, міських голів та старост (далі - місцеві вибори) регулюються Конституцією України, цим та іншими законами України, а також прийнятими відповідно до них іншими актами законодавства.
У відповідності до ч. 1 ст. 11 Закону України «Про місцеві вибори» виборчий процес місцевих виборів (далі - виборчий процес) - це здійснення суб'єктами виборчого процесу відповідних місцевих виборів, визначеними у статті 12 цього Закону, виборчих процедур, передбачених цим Законом.
Виборчий процес здійснюється на засадах: дотримання принципів виборчого права, зазначених у статтях 3 - 8 цього Закону; законності та заборони незаконного втручання будь-кого в цей процес; політичного плюралізму та багатопартійності; публічності і відкритості; свободи передвиборної агітації, рівних можливостей доступу до засобів масової інформації незалежно від форми власності, крім засобів масової інформації, засновниками (власниками) яких є партії, місцеві організації партій, кандидати; неупередженості органів державної влади, органів влади Автономної Республіки Крим, органів місцевого самоврядування, судів, підприємств, установ і організацій, їх керівників, інших посадових і службових осіб до місцевих організацій партій, кандидатів.
Відповідно до ч.1 ст. 54 Закону України «Про місцеві вибори» передвиборна агітація - це здійснення будь-якої діяльності з метою спонукання виборців голосувати за або не голосувати за кандидатів. Право вести передвиборну агітацію мають місцеві організації партій, кандидати у депутати від яких зареєстровані в багатомандатному виборчому окрузі, а також кандидати у депутати в одномандатному виборчому окрузі, кандидати на посаду сільського, селищного, міського голови, старости, зареєстровані відповідною територіальною виборчою комісією для участі у місцевих виборах. Громадяни України мають право здійснювати передвиборну агітацію, вільно і всебічно обговорювати політичні, ділові, особисті якості та передвиборні програми кандидатів, місцевих організацій партій.
Згідно ч. 3 ст. 54 Закону України «Про місцеві вибори» передвиборна агітація здійснюється в будь-яких формах і будь-якими засобами, що не суперечать Конституції та законам України.
У відповідності до ч. 5 ст. 54 Закону України «Про місцеві вибори» передвиборна агітація може проводитися у таких формах:
1) проведення зборів громадян, інших зустрічей з виборцями;
2) проведення мітингів, походів, демонстрацій, пікетів;
3) проведення публічних дебатів, дискусій, круглих столів, прес-конференцій стосовно положень передвиборних програм місцевих організацій партій - суб'єктів виборчого процесу, їх політичної діяльності чи політичної діяльності кандидатів;
4) оприлюднення в друкованих та аудіовізуальних (електронних) засобах масової інформації політичної реклами, виступів, інтерв'ю, нарисів, відеофільмів, аудіо- та відеокліпів, інших публікацій та повідомлень;
5) розповсюдження виборчих листівок, плакатів та інших друкованих агітаційних матеріалів чи друкованих видань, в яких розміщено матеріали передвиборної агітації;
6) розміщення друкованих агітаційних матеріалів чи політичної реклами на носіях зовнішньої реклами;
7) проведення концертів, вистав, спортивних змагань, демонстрації фільмів та телепередач чи інших публічних заходів за підтримки місцевої організації партії - суб'єкта виборчого процесу, кандидата, а також оприлюднення інформації про таку підтримку;
8) публічні заклики голосувати за або не голосувати за місцеву організацію партії - суб'єкта виборчого процесу, кандидата або публічні оцінки діяльності місцевої організації партії, кандидата;
9) встановлення агітаційних наметів;
10) в інших формах, що не суперечать Конституції та законам України.
Стаття 60 Закону України «Про місцеві вибори» визначає обмеження щодо ведення передвиборної агітації.
Згідно з п.6 ч. 9 ст. 60 Закону України «Про місцеві вибори» забороняється розміщувати носії політичної реклами на зовнішній поверхні та всередині транспортних засобів громадського користування, у тому числі таксі, у приміщеннях та на будівлях станцій метрополітену, автобусних та залізничних вокзалів, портів та аеропортів.
У відповідності до ч. 5 ст. 57 Закону України «Про місцеві вибори» політична реклама - це одна з форм передвиборної агітації, розміщена за допомогою рекламних засобів, яка спонукає виборців голосувати за або не голосувати за певного суб'єкта виборчого процесу.
Так, позивачем разом із позовної заявою надано до суду фотознімки транспортних засобів громадського користування, на зовнішній поверхні яких розміщено агітаційні матеріали наступного змісту: «Наш мер ОСОБА_2. Порядок. Стабільність. РозвитокВ» , В«Українська морська партія ОСОБА_2».
Разом з цим, суд зазначає, що відповідно до частини другої статті 2 КАС України до адміністративних судів можуть бути оскаржені будь-які рішення, дії чи бездіяльність суб'єктів владних повноважень, крім випадків, коли щодо таких рішень, дій чи бездіяльності Конституцією чи законами України встановлено інший порядок судового провадження.
Частиною 1 статті 6 Кодексу адміністративного судочинства України передбачено, що кожна особа має право в порядку, встановленому цим Кодексом, звернутися до адміністративного суду, якщо вважає, що рішенням, дією чи бездіяльністю суб'єкта владних повноважень порушені її права, свободи або інтереси.
При цьому, суд зазначає, що у контексті з положеннями частини першої статті 6 Кодексу адміністративного судочинства України, яка передбачає право на судовий захист, завдання адміністративного судочинства полягає у захисті саме порушених прав особи в публічно-правових відносинах. В той же час, захист прав, свобод та інтересів осіб передбачає наявність встановленого судом факту їх порушення відповідачем по справі.
Як з'ясовано судом та вбачається з матеріалів справи, 06 жовтня 2015 року представник Одеської міської організації Української морської партії ОСОБА_2 ОСОБА_6 звернулась до Одеської міської виборчої комісії з повідомленням відносно того, що 06 жовтня 2015 р. представником Одеської міської організації Української морської партії ОСОБА_2 в Одеській міській виборчій комісії Одеської області (посвідчення №2 від 28.09.2015 р.) виявлено порушення виборчого законодавства з боку невстановлених осіб, яке полягає в тому, що на транспортних засобах загального користування, які здійснюють перевезення пасажирів, розміщено наліпку, на якій нанесено текст «Наш мер - ОСОБА_2» та напис «Українська морська партія ОСОБА_2».
В повідомленні зазначено, що ці незаконні дії вчинені невідомими особами з метою скомпрометувати в очах виборців Українську морську партію ОСОБА_2. Непричетність Одеської міської організації Української морської партії ОСОБА_2 до вказаного порушення виборчого законодавства підтверджується, зокрема, тими обставинами, що на цій рекламі відсутні відомості про замовника та установу, що здійснила друк, його тираж, інформацію про осіб, відповідальних за випуск. Виготовлення цієї реклами не було профінансовано із виборчого фонду Одеської міської організації Української морської партії ОСОБА_2.
Вказане повідомлення зареєстроване Одеською міською виборчою комісією за вх. № 6-334 від 06.10.2015 року.
Також, суд зазначає, що згідно ч. 6 ст. 54 Закону України «Про місцеві вибори» передвиборна агітація здійснюється за рахунок і в межах коштів власних виборчих фондів кандидатів у депутати в одномандатному виборчому окрузі, кандидатів на посаду сільського, селищного, міського голови, старости, місцевих організацій партій, кандидати у депутати від яких зареєстровані в багатомандатному виборчому окрузі. Використання для передвиборної агітації коштів з інших джерел забороняється.
Як вбачається із наданих до суду представником відповідача банківських рахунків кандидата на посаду Одеського міського голови ОСОБА_2 та Одеської міської організації Української морської партії ОСОБА_2 кандидатом на посаду Одеського міського голови ОСОБА_2 та Одеською міською організацією Української морської партії ОСОБА_2 не здійснювалось перерахування грошових коштів товариству з обмеженою відповідальністю В«Гленкор-ЮгВ» за розміщення передвиборної агітації на транспортних засобах.
Доказів того, що агітаційні матеріали на зовнішній поверхні транспортних засобів громадського користування розміщені саме Кандидатом на посаду Одеського міського голови ОСОБА_2 чи Одеською міською організацією Української морської партії ОСОБА_2 до суду не надано.
Таким чином, судом не встановлено порушення вимог п.6 ч. 9 ст. 60 Закону України «Про місцеві вибори» саме зі сторони Кандидата на посаду Одеського міського голови ОСОБА_2 чи Одеської міської організації Української морської партії ОСОБА_2.
Згідно ч.1 ст.69 КАС України доказами в адміністративному судочинстві є будь-які фактичні дані, на підставі яких суд встановлює наявність або відсутність обставин, що обґрунтовують вимоги і заперечення осіб, які беруть участь у справі, та інші обставини, що мають значення для правильного вирішення справи. Ці дані встановлюються судом на підставі пояснень сторін, третіх осіб та їхніх представників, показань свідків, письмових і речових доказів, висновків експертів.
Згідно ч.1 ст.70 КАС України належними є докази, які містять інформацію щодо предмету доказування.
Відповідно до вимог ч.1 ст.71 КАС України кожна сторона повинна довести ті обставини, на яких ґрунтуються її вимоги та заперечення.
Відповідно до ч.1 ст.86 КАС України суд оцінює докази, які є у справі, за своїм внутрішнім переконанням, що ґрунтується на їх безпосередньому, всебічному, повному та об'єктивному дослідженні.
Під час розгляду справи позивач не довів суду протиправність дій відповідачів: Кандидата на посаду Одеського міського голови ОСОБА_2, Одеської міської організації Української морської партії ОСОБА_2 щодо розміщення носіїв політичної реклами на зовнішній поверхні транспортних засобів громадського користування - автобусах громадського користування - маршрутних таксі № 148 (державні номери ВН 2699АА та ВН 3007АА).
За таких обставин, у задоволенні позову кандидата на посаду Одеського міського голови ОСОБА_1 належить відмовити.
Судом встановлено, що позивачем не сплачено судовий збір за подання до суду даного адміністративного позову.
Відповідно до пп.1 п.3 ч.2 ст.4 закону України В«Про судовий збірВ» за подання до адміністративного суду адміністративного позову немайнового характеру, який подано фізичною особою, встановлюється ставка судового збору у сумі 0,4 розміру мінімальної заробітної плати.
Згідно ч. 3 ст. 6 Закону України «Про судовий збір» у разі коли в позовній заяві об'єднано дві і більше вимог немайнового характеру, судовий збір сплачується за кожну вимогу немайнового характеру
Згідно з ч.9 ст.172 КАС України суд приймає позовну заяву щодо рішення, дії чи бездіяльності виборчої комісії, комісії з референдуму або члена відповідної комісії до розгляду незалежно від сплати судового збору. У разі несплати судового збору на момент вирішення справи суд одночасно вирішує питання про стягнення судового збору відповідно до правил розподілу судових витрат, встановлених цим Кодексом.
При цьому, відповідно до ч.7 ст.9 КАС України у разі відсутності закону, що регулює відповідні правовідносини, суд застосовує закон, що регулює подібні правовідносини (аналогія закону), а за відсутності такого закону суд виходить із конституційних принципів і загальних засад права (аналогія права).
Тому суд вважає, що позовну заяву щодо виборчого спору необхідно приймати до розгляду незалежно від сплати судового збору. У разі несплати судового збору на момент вирішення справи суд одночасно має вирішити питання про стягнення судового збору відповідно до правил розподілу судових витрат, встановлених КАС України.
Таким чином, суд вважає за необхідне стягнути з позивача на користь бюджету судовий збір у сумі 974,4 грн. (за дві позовні вимоги немайнового характеру).
На підставі викладеного, керуючись ст.ст. 2, 6-9, 11, 69-71, 86, 94, 159-163, 172, 175, 177, 179 КАС України, суд, -
ПОСТАНОВИВ:
У задоволенні адміністративного позову кандидата на посаду Одеського міського голови ОСОБА_1 до Кандидата на посаду Одеського міського голови ОСОБА_2, Одеської міської організації Української морської партії ОСОБА_2, третя особа, що не заявляє самостійні вимоги на предмет спору, на стороні відповідача - товариство з обмеженою відповідальністю В«Гленкор-ЮгВ» про визнання дій неправомірними - відмовити.
Стягнути з кандидата на посаду Одеського міського голови ОСОБА_1 на користь бюджету судовий збір у розмірі 974,4 грн.
Постанова суду може бути оскаржена в апеляційному порядку до Одеського апеляційного адміністративного суду через Одеський окружний адміністративний суд шляхом подачі апеляційної скарги у дводенний строк з дня її проголошення.
Суддя О.А. Вовченко
Суд | Одеський окружний адміністративний суд |
Дата ухвалення рішення | 09.10.2015 |
Оприлюднено | 15.10.2015 |
Номер документу | 52137652 |
Судочинство | Адміністративне |
Адміністративне
Одеський окружний адміністративний суд
Вовченко О. А.
Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці
© 2016‒2025Опендатабот
🇺🇦 Зроблено в Україні