ОДЕСЬКИЙ АПЕЛЯЦІЙНИЙ АДМІНІСТРАТИВНИЙ СУД
----------------------
У Х В А Л А
І М Е Н Е М У К Р А Ї Н И
10 жовтня 2015 р.м.ОдесаСправа № 814/3791/15
Категорія: 1.3.2 Головуючий в 1 інстанції: Біоносенко В. В.
Одеський апеляційний адміністративний суд у складі колегії:
доповідача - судді Турецької І.О.
суддів - Стас Л.В., Косцової І.П.
за участю секретаря - Скоріної Т.С.
представника апелянта - ОСОБА_1;
представників позивача - ОСОБА_2 та ОСОБА_3
розглянувши у відкритому судовому засіданні в м. Одесі апеляційну скаргу Первомайської районної виборчої комісії Миколаївської області на постанову Миколаївського окружного адміністративного суду від 06 жовтня 2015 року у справі за адміністративним позовом ОСОБА_4 до Первомайської районної виборчої комісії Миколаївської області про визнання рішення протиправним та його скасування, -
В С Т А Н О В И В:
05 жовтня 2015 р. ОСОБА_4 (далі - позивач, ОСОБА_4.) звернувся до Миколаївського окружного адміністративного суду з позовом до Первомайської районної виборчої комісії Миколаївської області (далі - відповідач, Первомайська районна виборча комісія) в якому просив наступне:
- визнати постанову «Про відмову в реєстрації кандидатів у депутати Первомайської районної ради, висунутих Первомайською районною партійною організацією Аграрної партії України» №33 від 01 жовтня 2015 року протиправною та скасувати її;
- зобов'язати зареєструвати кандидатів у депутати Первомайської районної ради від Первомайської районної організації Аграрної партії України.
В обґрунтування позову зазначено про перевищення Первомайською районною виборчою комісією своїх повноважень, оскільки ст. 38 Закону України «Про місцеві вибори» не містить таку умову реєстрації кандидатів у депутати у багатомандатному виборчому окрузі, як витяг з будь-якого державного реєстру щодо підтвердження повноважень керівника місцевої партії.
Позивач, із посиланням на ч.19 ст.27 Закону України «Про місцеві вибори», вважає, що рішення територіальної виборчої комісії, що суперечить законодавству України або прийняте з перевищенням її повноважень, може бути скасоване в установленому законом порядку, в тому числі і судом.
Постановою Миколаївського окружного адміністративного суду від 06 жовтня 2015 року адміністративний позов задоволено частково.
Суд скасував постанову Первомайської районної виборчої комісії № 33 від 01 жовтня 2015 року «Про відмову в реєстрації кандидатів у депутати Первомайської районної ради, висунутих Первомайською районною організацією Аграрної партії України».
Зобов'язав Первомайську районну виборчу комісію повторно розглянути подані Первомайською районною організацією Аграрної партії України документи на реєстрацію кандидатів в депутати до Первомайської районної ради Миколаївської області та прийняти рішення відповідно до ч.9 ст.41 Закону України «Про місцеві вибори».
В іншій частині позову - відмовив.
В апеляційній скарзі Первомайська районна виборча комісія ставить питання про скасування постанови суду першої інстанції, у зв'язку з порушенням норм матеріального та процесуального права, що призвело до неправильного вирішення справи.
Апелянт просить прийняти нову постанову, якою відмовити в задоволенні позовних вимог.
Представник апелянта в судовому засіданні суду апеляційної інстанції підтримав доводи викладені в апеляції та просив її задовольнити.
Представники позивача в судовому засіданні суду апеляційної інстанції проти апеляційної скарги заперечили та просили рішення суду залишити без змін.
З'ясувавши обставини справи, доводи апеляційної скарги, перевіривши законність і обґрунтованість судового рішення, колегія суддів вважає, що апеляційна скарга не підлягає задоволенню, на наступних підставах.
Так, судом першої інстанції встановлено та підтверджено матеріалами справи, що 17 вересня 2015 року було проведено звітно-виборчу конференцію Первомайської районної організації Аграрної партії України, на якій прийнято рішення, в тому числі і про зміну керівника.
Керівником Первомайської районної організації Аграрної партії України обрано-Литвинюк А.П., що підтверджено протоколом від 17 вересня 2015 року (а.с.8-9).
27 вересня 2015 року рішенням виборної конференції Первомайської районної організації Аграрної партії України затверджено список кандидатів у депутати в багатомандатному виборчому окрузі з виборів депутатів до Первомайської районної ради на місцевих виборах, що відбудуться 25 жовтня 2015 року та включено до виборчого списку кандидатів у депутати від Первомайської районної організації Аграрної партії України, всього 13 осіб.
До зазначеного списку входить в тому числі і ОСОБА_4 (а.с.21-22).
28 вересня 2015 року головою Первомайської районної організації Аграрної партії України - Литвинюк А.П. подано заяву в.о. начальнику Первомайського міськрайонного управління юстиції Галімону Ю.В., в якій міститься прохання взяти до відома зміни, які відбулися в керівному складі (а.с.69).
Цього ж дня, 28 вересня 2015 року, Первомайським міськрайонним управлінням юстиції зроблений позитивний правовий висновок щодо відповідності законодавству України та статуту (положенню) громадського формування інформації про зміни у складі керівних органів (а.с.58).
Також даною установою видано наказ № 66/01, яким взято до відома інформацію про зміни у складі керівних органів Первомайської районної організації Аграрної партії України та доручено внести відповідні зміни до Реєстру громадських формувань (а.с.57).
Листом від 28 вересня 2015 року за №1860 Литвинюк А.П. було повідомлено про прийнятий наказ (а.с.16).
30 вересня 2015 року Первомайською районною організацією Аграрної партії України подано до Первомайської територіальної виборчої комісії пакет документів для реєстрації кандидатів у депутати до Первомайської районної ради на місцевих виборах, що відбудуться 25 жовтня 2015 року, які були підписані Литвинюк А.П..
Так, відповідно до довідки від 30 вересня 2015 року за вихід. №28 (а.с.15) представником Первомайської районної організації Аграрної партії України, згідно з ч.1 ст.38 Закону України «Про місцеві вибори», були подані наступні документи:
- заява про реєстрацію кандидатів в депутати;
- копія свідоцтва про реєстрацію місцевої організації партії;
- копія рішення вищого керівного органу партії про участь її місцевих організацій у місцевих виборах;
- рішення зборів (конференції) місцевої організації про висування кандидатів у депутати;
- виборчий список кандидатів у депутати від місцевої організації партії;
- заяви осіб про згоду балотуватися кандидатом у депутати від цієї партії;
- автобіографії осіб, включених до виборчого списку кандидатів;
- декларації про майно, доходи, витрати і зобов'язання фінансового характеру осіб, включених до виборчого списку відповідно до статті 45 Закону «Про місцеві вибори»;
- по 4 фотографії кандидатів розміром 4x6 сантиметрів;
- документ про внесення грошової застави відповідно до статті 44 Закону «Про місцеві вибори»;
- ксерокопії першої та другої сторінок паспорта громадянина України кандидата.
Відповідачем було перевірено відомості в поданих документах та встановлено, що відповідно до Єдиного реєстру громадських формувань та Єдиного державного реєстру юридичних осіб та фізичних осіб-підприємців, станом на 27 вересня 2015 року головою Первомайської районної організації Аграрної партії України вказано Трокаль Л.О.
У зв'язку з чим, Первомайська районна виборча комісія 01 жовтня 2015 року прийняла постанову № 33 «Про відмову в реєстрації кандидатів у депутати Первомайської районної ради, висунутих Первомайською районною партійною організацією Аграрної партії України» (а.с.10-11).
Зокрема, у спірній постанові зазначено, що в документах наданих представником Первомайської районної організації Аграрної партії України відсутній лист до центрального органу виконавчої влади, що реалізує державну політику у сфері реєстрації (легалізації) об'єднань громадян, який би свідчив про факт повідомлення останнього про зміну голови Первомайської районної організації Аграрної партії України.
Отже, на думку Первомайської районної виборчої комісії, рішення №1 звітно-виборної конференції Первомайської районної партійної організації Аграрної партії України про висування кандидатів у депутати в багатомандатному виборчому окрузі з виборів депутатів Первомайської районної ради на місцевих виборах, що відбудуться 25 жовтня 2015 року, підписане неуповноваженою на те особою, що суперечить положенням п.4 ч.1 ст.38 Закону України «Про місцеві вибори».
Задовольняючи позовні вимоги частково, суд першої інстанції виходив з того, що повноваження Литвинюк А.П., як голови Первомайської районної організації Аграрної партії України, які набуті нею 17 вересня 2015 року, були легалізовані 28 вересня 2015 року, тобто, станом на момент подачі документів для реєстрації кандидатів у депутати Литвинюк А.П. була належним керівником Первомайської районної організації Аграрної партії України.
Відмовляючи в задоволенні позовної вимоги про зобов'язання зареєструвати кандидатів у депутати Первомайської районної ради, суд вказав, що така вимога не підлягає задоволенню, оскільки невідомо про наявність чи відсутність інших підстав, визначених ч.1 ст.46 Закону України «Про місцеві вибори» для відмови в реєстрації кандидата в депутати. Отже, суд першої інстанції дійшов висновку, що достатнім захистом порушених прав позивача є зобов'язання суб'єкта владних повноважень повторно розглянути подані документи на реєстрацію кандидатів у депутати до Первомайської районної ради.
Згідно із вимогами ст. 159 КАС України, судове рішення повинно бути законним та обґрунтованим.
Законним є рішення, ухвалене судом відповідно до норм матеріального права при дотриманні норм процесуального права.
Обґрунтованим є рішення, ухвалене судом на підставі повно і всебічно з'ясованих обставин в адміністративній справі, підтверджених тими доказами, які були досліджені в судовому засіданні.
Колегія суддів вважає, що правова позиція суду першої інстанції, яка викладена у судовому рішенні є законною та обґрунтованою, виходячи з наступного.
Згідно з частиною третьою статті 19 Закону територіальні виборчі комісії зобов'язані діяти відповідно до Конституції України та законів України.
Порядок висування кандидатів у депутати Верховної Ради Автономної Республіки Крим, кандидатів у депутати обласних, районних, міських, районних у містах, сільських, селищних рад регламентовано розділом VI Закону України «Про місцеві вибори»
При цьому висування кандидатів у депутати місцевою організацією партії відбувається на підставі Закону України «Про місцеві вибори», статуту політичної партії за рішенням вищого керівного органу партії про участь її місцевих організацій у відповідних чергових та/або позачергових, перших виборах, прийнятого після початку виборчого процесу відповідних чергових та/або позачергових, перших виборів.
Місцева організація партії може висунути особу, яка є членом цієї партії, або безпартійного громадянина.
Вичерпний перелік підстав для відмови в реєстрації кандидата в депутати, кандидата на посаду сільського, селищного, міського голови, старости села, селища, висунутих на місцевих виборах, у тому числі місцевою організацією партії, встановлено частиною першою статті 46 Закону України «Про місцеві вибори».
Територіальна виборча комісія відмовляє в реєстрації кандидата в депутати, кандидата на посаду сільського, селищного, міського голови, старости в разі:
1) порушення встановленого цим Законом порядку висування кандидата, в тому числі перевищення встановленої частинами третьою - сьомою статті 36 Закону кількості кандидатів у депутати, які можуть бути висунуті у відповідному виборчому окрузі або закріплені за ним;
2) відсутності передбачених цим Законом документів для реєстрації особи кандидатом;
3) припинення громадянства України особи;
4) визнання судом особи недієздатною, набрання щодо неї законної сили обвинувальним вироком суду за вчинення тяжкого або особливо тяжкого злочину, злочину проти виборчих прав громадян чи корупційного злочину;
5) виявлення територіальною виборчою комісією обставин, за яких особу не може бути обрано депутатом або сільським, селищним, міським головою, старостою відповідно до статті 9 Закону;
6) висування кандидата в депутати, кандидата на посаду сільського, селищного, міського голови, старости від місцевої організації партії, щодо якої центральним органом виконавчої влади, що реалізує державну політику з питань державної реєстрації юридичних осіб, реєстрації (легалізації) об'єднань громадян, громадських спілок, інших громадських формувань, прийнято у визначеному Кабінетом Міністрів України порядку рішення про невідповідність її або партії в цілому діяльності, найменування та/або символіки вимогам Закону України "Про засудження комуністичного та націонал-соціалістичного (нацистського) тоталітарних режимів в Україні та заборону пропаганди їхньої символіки".
Порядок прийняття рішень щодо змін у складі керівних органів, зміни найменування та місцезнаходження структурних утворень політичних партій визначається Законом України "Про політичні партії в Україні" та Порядком підготовки та оформлення рішень щодо легалізації об'єднань громадян та інших громадських формувань, затвердженим наказом Міністерства юстиції України від 8 липня 2011 року N 1828/5 (далі - Порядок).
Так, за змістом статті 3 зазначеного Закону політичні партії провадять свою діяльність відповідно до Конституції України, законів України та згідно із партійним статутом, прийнятим у визначеному Законом України "Про політичні партії в Україні" порядку.
Згідно з частиною другою статті 10 указаного Закону діяльність політичної партії може здійснюватися лише після її реєстрації. Не допускається діяльність незареєстрованих політичних партій.
Відповідно до частини сьомої статті 11 Закону України "Про політичні партії в Україні" реєстрація обласних, міських і районних організацій або інших структурних утворень, передбачених статутом партії, здійснюється відповідним центральним органом виконавчої влади, що реалізує державну політику у сфері державної реєстрації (легалізації) об'єднань громадян, інших громадських формувань, на місцевому рівні, якщо інший порядок не передбачений законом, лише після реєстрації політичної партії центральним органом виконавчої влади, що реалізує державну політику у сфері державної реєстрації (легалізації) об'єднань громадян, інших громадських формувань.
Органи, що здійснюють реєстрацію політичних партій та їх обласних, міських, районних організацій або інших структурних утворень, передбачених статутом партії, ведуть відповідні реєстри. Форму реєстрів затверджує Міністерство юстиції України.
Центральний орган виконавчої влади, що реалізує державну політику у сфері державної реєстрації (легалізації) об'єднань громадян, інших громадських формувань, після реєстрації видає політичній партії, обласній, міській, районній організації партії або іншим структурним утворенням, передбаченим статутом партії, реєстраційне свідоцтво встановленого Кабінетом Міністрів України зразка (частини десята та одинадцята статті 11 Закону України "Про політичні партії в Україні").
Пунктом 5 Порядку встановлено, що взяття до відома інформації про зміни у складі керівних органів полягає у перевірці відповідності змісту внесених змін Конституції України, іншим актам законодавства, статуту політичної партії, а також відповідності процедури прийняття (ухвалення) змін статуту політичної партії; прийнятті рішення про взяття до відома інформації про зміни у складі керівних органів; занесенні відомостей до відповідного реєстру.
За змістом пункту 9 Порядку рішення про взяття до відома інформації про зміни у складі керівних органів структурного утворення політичної партії або про відмову у взятті до відома вказаної інформації приймається залежно від результатів правової експертизи в межах установленого строку виключно на підставах, установлених законами, а також прийнятими на їх виконання актами Кабінету Міністрів України та наказами Мін'юсту України, а також на підставі статуту відповідної політичної партії.
Рішення легалізуючого органу оформлюється у вигляді наказу, який підписує Міністр юстиції/керівник відповідного територіального управління юстиції. Невід'ємною частиною наказу є правовий висновок (пункт 13 Порядку).
Таким чином, саме наказ легалізуючого органу є тим рішенням, що юридично підтверджує реєстрацію місцевої організації партії.
Матеріали справи підтверджують реєстрацію політичної партії Аграрної партії України (а.с.59) та її структурних утворень в Миколаївської області на період 05.06.2015 р. (а.с.18).
Згідно з пунктом 20 Порядку відомості про легалізовані (зареєстровані) громадські формування, про зміни до статутних документів громадських формувань та про зміни у складі керівних органів вносяться до Єдиного реєстру громадських формувань у порядку, визначеному Положенням про нього.
Пунктом 1.1 Положення про Єдиний реєстр громадських формувань, затвердженого наказом Міністерства юстиції України від 19 грудня 2008 року N 2226/5 (далі - Положення), визначено, що Єдиний реєстр громадських формувань (далі - Єдиний реєстр) - це електронна база даних, яка містить відомості про легалізацію (реєстрацію), зокрема політичних партій: політичних партій, обласних, міських і районних організацій політичних партій та інших структурних утворень політичних партій.
Відомості про легалізацію (реєстрацію) в установленому законодавством порядку громадських формувань підлягають обов'язковому внесенню до Єдиного реєстру (пункт 2.1 Положення). Внесення Реєстратором відомостей до Єдиного реєстру здійснюється протягом трьох днів з дня, зокрема, змін у статутних документах (пункт 2.2 Положення).
Таким чином, відповідні відомості обов'язково заносяться до електронної бази даних Єдиного реєстру протягом трьох днів з дня прийняття рішення лише як констатація юридичного факту.
Слід зазначити, що Закон України «Про місцеві вибори» не встановлює припинювальних строків реєстрації (у тому числі внесення змін до назви чи зміни керівників) місцевих організацій партій як обов'язкову умову для реалізації їх права брати участь у місцевих виборах.
Також суд апеляційної інстанції бажає звернути увагу на наступне.
Єдиний державний реєстр юридичних осіб та фізичних осіб - підприємців - автоматизована система збирання, накопичення, захисту, обліку та надання інформації про юридичних осіб та фізичних осіб - підприємців, яка використовується у сфері державної реєстрації юридичних осіб, а також фізичних осіб - підприємців (стаття 1 Закону України "Про державну реєстрацію юридичних осіб та фізичних осіб - підприємців").
Водночас за змістом частини сьомої статті 11 Закону України "Про політичні партії в Україні" після реєстрації обласних, міських та районних організацій політичних партій вони можуть набувати статусу юридичної особи, якщо це передбачено статутом партії.
Таким чином, набуття місцевою організацією політичної партії статусу юридичної особи не є обов'язковою вимогою її функціонування, а Закон не пов'язує право місцевої організації політичної партії висувати кандидатів на місцевих виборах із реєстрацією такої місцевої організації як юридичної особи.
Викладене підтверджує обґрунтованість висновку суду першої інстанції про те, що місцевий осередок політичної партії може існувати без статусу юридичної особи, а всі зміни його статуту, керівних органів легалізуються лише шляхом повідомлення відповідних органів державної реєстрації.
Відповідно до п.1 ч.1 ст. 38 Закону України «Про місцеві вибори» заява про реєстрацію кандидатів у депутати, а також виборчий список кандидатів у депутати від місцевої організації політичної партії повинні бути, зокрема, підписані керівником місцевої організації партії.
Враховуючи наказ Первомайського міськрайонного управління юстиції № 66/01, яким взято до відома інформацію про зміни у складі керівних органів Первомайської районної організації Аграрної партії України, заяву про реєстрацію кандидатів у депутати, а також виборчий список кандидатів у депутати підписано належним керівником, що відповідає вимогам пунктів 1, 5 частини першої статті 38 Закону України «Про місцеві вибори».
Доводи апеляційної скарги про те, що право позивача, як виборця не порушується спірним рішенням, не може бути прийнято судом до уваги з огляду на наступне.
Суб'єктами виборчого процесу є зокрема виборці та кандидати.
Суб'єктам відповідного виборчого процесу, крім виборців, надано право на звернення до суду щодо оскарження рішення, дій та бездіяльності виборчої комісії незалежно від того, чи порушені їхні права, свободи та інтереси, або від того, чи уявно вони вважають про таке порушення.
На думку суду апеляційної інстанції у виборчих справах суд повинен перевіряти лише правомірність оскаржуваних рішень відповідача та не встановлювати у разі їх протиправності наявність порушення прав, свобод та інтересів позивача.
Виходячи зі змісту апеляційної скарги та оскаржуваного судового рішення, яке відповідає нормам матеріального та процесуального права, апеляційна скарга є необґрунтованою, оскільки наведені обґрунтування позбавлені правового забезпечення відповідними правовими нормами, які відповідно до Кодексу адміністративного судочинства України є підставою для зміни чи скасування судового рішення, оскільки заявник не наводить підстав, які б дозволили вважати, що суд неправильно вирішив справу по суті спору.
Відповідно до вимог ст. 200 КАС України, суд апеляційної інстанції залишає апеляційну скаргу без задоволення, а постанову суду - без змін, якщо визнає, що суд першої інстанції правильно встановив обставини справи та ухвалив судове рішення з додержанням норм матеріального та процесуального права.
Керуючись ст.ст. 195, 196, 198, 200, 205, 206, 254 КАС України, суд, -
У Х В А Л И В:
Апеляційну скаргу Первомайської районної виборчої комісії Миколаївської області - залишити без задоволення.
Постанову Миколаївського окружного адміністративного суду від 06 жовтня 2015 року у справі за адміністративним позовом ОСОБА_4 до Первомайської районної виборчої комісії Миколаївської області про визнання рішення протиправним та його скасування - залишити без змін.
Стягнути з Первомайської районної виборчої комісії Миколаївської області судовий збір у розмірі 1339 (одна тисяча триста тридцять дев'ять) грн. 80 коп. на рахунок №31212206781008, отримувач коштів: УК у м. Одесі/Приморський р-н/22030001, код ЄДРПОУ 38016923, банк отримувача: ГУДКСУ в Одеській області, МФО: 828011, Код ЄДРПОУ суду 34380461.
Ухвала апеляційного суду набирає законної сили з моменту проголошення, є остаточною і оскарженню не підлягає.
Доповідач - суддя І.О.Турецька
суддя Л.В. Стас
суддя І.П. Косцова
Суд | Одеський апеляційний адміністративний суд |
Дата ухвалення рішення | 10.10.2015 |
Оприлюднено | 15.10.2015 |
Номер документу | 52151993 |
Судочинство | Адміністративне |
Адміністративне
Одеський апеляційний адміністративний суд
Турецька І.О.
Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці
© 2016‒2023Опендатабот
🇺🇦 Зроблено в Україні