Ухвала
від 10.10.2015 по справі 802/3739/15-а
ВІННИЦЬКИЙ АПЕЛЯЦІЙНИЙ АДМІНІСТРАТИВНИЙ СУД

У Х В А Л А

ІМЕНЕМ УКРАЇНИ

Справа № 802/3739/15-а Головуючий у 1-й інстанції: Мультян М.Б.

Суддя-доповідач: Сторчак В. Ю.

10 жовтня 2015 року м. Вінниця

Вінницький апеляційний адміністративний суд у складі колегії:

головуючого судді: Сторчака В. Ю.,

суддів: Ватаманюка Р.В., Мельник-Томенко Ж. М.,

розглянувши в порядку письмового провадження апеляційну скаргу Теплицької районної партійної організації Політичної партії "НАШ КРАЙ" на постанову Вінницького окружного адміністративного суду від 07 жовтня 2015 року у справі за адміністративним позовом Теплицької районної партійної організації Політичної партії "НАШ КРАЙ" до Теплицької районної виборчої комісії у Вінницькій області, третя особа, яка не заявляє самосійних вимог на предмет спору на стороні відповідача, - Теплицька районна організація політичної партії "Всеукраїнське об'єднання "Батьківщина", про визнання протиправною та скасування постанови,

В С Т А Н О В И В :

05.10.2015 року Теплицька районна партійна організація Політичної партії "НАШ КРАЙ" звернулась до Вінницького окружного адміністративного суду з адміністративним позовом до Теплицької районної виборчої комісії у Вінницькій області про визнання протиправною та скасування постанови Теплицької районної виборчої комісії у Вінницькій області від 01.10.2015 року №6.6 "Про реєстрацію кандидатів у депутати Теплицької районної ради у багатомандатному виборчому окрузі".

Постановою Вінницького окружного адміністративного суду від 07.10.2015 року у задоволенні адміністративного позову відмовлено повністю.

Не погодившись з рішенням суду першої інстанції, позивач оскаржив його в апеляційному порядку.

Відповідно до пункту 2 частини 1 статті 197 КАС України суд апеляційної інстанції може розглянути справу в порядку письмового провадження.

Заслухавши суддю-доповідача, дослідивши матеріали справи та перевіривши доводи апеляційної скарги, колегія суддів вважає, що апеляційну скаргу необхідно залишити без задоволення, а постанову суду першої інстанції - без змін, виходячи з наступного.

Відповідно до частини 1 статті 2 КАС України завданням адміністративного судочинства є захист прав, свобод та інтересів фізичних осіб, прав та інтересів юридичних осіб у сфері публічно-правових відносин від порушень з боку органів державної влади, органів місцевого самоврядування, їхніх посадових і службових осіб, інших суб'єктів при здійсненні ними владних управлінських функцій на основі законодавства, в тому числі на виконання делегованих повноважень.

Особливості провадження у справах щодо оскарження рішень, дій або бездіяльності виборчих комісій, комісій з референдуму, членів цих комісій визначені статтею 172 КАС України.

Відповідно до частини 1 статті 172 КАС України право оскаржувати рішення, дії чи бездіяльність виборчих комісій, комісій з референдуму, членів цих комісій мають суб'єкти відповідного виборчого процесу (крім виборчої комісії), а також ініціативна група референдуму, інші суб'єкти ініціювання референдуму.

Встановлено судом першої інстанції та підтверджується матеріалами справи наступне.

01.10.2015 року Теплицькою районною виборчою комісією у Вінницькій області прийнято постанову № 6.3 "Про реєстрацію кандидатів у депутати Теплицької районної ради у багатомандатному виборчому окрузі", відповідно до якої зареєстровано кандидатами Теплицької районної ради висунутих Теплицькою районною партійною організацією політичної партії "НАШ КРАЙ".

01.10.2015 року Теплицька районна виборча комісія Вінницької області прийняла постанову № 6.6 "Про реєстрацію кандидатів у депутати Теплицької районної ради у багатомандатному виборчому окрузі", якою зареєструвала 29 осіб кандидатами Теплицької ради, висунутих Теплицькою районною організацією політичної партії "Всеукраїнське об'єднання "Батьківщина" у багатомандатному виборчому окрузі.

Позивач, вважаючи протиправним рішення Теплицької районної виборчої комісії у Вінницькій області щодо реєстрації кандидатів до Теплицької районної ради, висунутих Теплицькою районною організацією політичної партії "Всеукраїнське об'єднання "Батьківщина", як суб'єкт виборчого процесу, оскаржив його до суду.

Суд першої інстанції відмовив у задоволенні позовних вимог з тих підстав, що Теплицькою районною організацією політичної партії "Всеукраїнське об'єднання "Батьківщина" на виконання вимог Закону України "Про місцеві вибори" було внесено грошову заставу в розмірі 1115, 00 грн., що підтверджується квитанцією № 66 від 29 вересня 2015 року. Грошова застава була сплачена за вірними реквізитами, які були оприлюднені на офіційному сайті Центральної виборчої комісії для сплати грошової застави для виборів депутатів Теплицької районної ради Вінницької області. Грошова застава була внесена ОСОБА_2. Згідно довіреності від 26 вересня 2015 року Теплицька районна організація політичної партії "Всеукраїнське об'єднання "Батьківщина" доручила ОСОБА_2 внести через банківську установу грошову заставу передбачену статтею 44 Закону України "Про місцеві вибори".

Позивач, не погоджуючись із рішенням суду першої інстанції, оскаржив його до апеляційного суду на підставі того, що належним документом, який підтверджує сплату грошової застави у безготівковому порядку на спеціальний рахунок відповідача під час здійснення реєстрації кандидатів до Теплицької районної ради є платіжне доручення. Однак, до переліку документів, поданих Теплицькою районною організацією політичної партії "Всеукраїнське об'єднання "Батьківщина" для реєстрації кандидатів до Теплицької районної ради, було долучено квитанцію, яка не може засвідчувати сплату грошової застави місцевою організацією партії, оскільки підтверджує здійснення оплати у готівковій формі. Окрім того, у переліку документів, які подані Теплицькою районною організацією політичної партії "Всеукраїнське об'єднання "Батьківщина" для реєстрації її кандидатів наявне рішення зборів Теплицької районної організації політичної партії "Всеукраїнське об'єднання "Батьківщина" про висування кандидатів у депутати від місцевої організації партії, тоді як засвідчене воно печаткою Теплицької районної партійної організації політичної партії "Всеукраїнське об'єднання "Батьківщина". Таким чином, Теплицькою районною організацією політичної партії "Всеукраїнське об'єднання "Батьківщина" не подано усіх документів необхідних для реєстрації кандидатів до Теплицької районної ради, а тому Теплицька районна виборча комісія у Вінницькій області безпідставно здійснила реєстрацію кандидатів у депутати до Теплицької районної ради від цієї політичної партії.

Відповідно до частини 1 статті 195 КАС України суд апеляційної інстанції переглядає судові рішення суду першої інстанції в межах апеляційної скарги.

Судова колегія погоджується із рішенням суду першої інстанції по суті спірних відносин, з врахуванням наступного.

Так, позивачем заявлено вимоги щодо визнання протиправною та скасування постанови Теплицької районної виборчої комісії у Вінницькій області від 01.10.2015 року №6.6 "Про реєстрацію кандидатів у депутати Теплицької районної ради у багатомандатному виборчому окрузі".

Згідно частини 1 статті 41 Закону України "Про місцеві вибори" кандидати у депутати в багатомандатному виборчому окрузі, включені до виборчого списку кандидатів у депутати від місцевої організації партії, реєструються відповідною територіальною виборчою комісією в разі дотримання умов, передбачених статтею 38 цього Закону.

У частині 1 статті 38 Закону України "Про місцеві вибори" визначено, що відповідна територіальна виборча комісія реєструє кандидатів у депутати в багатомандатному виборчому окрузі по виборах депутатів Верховної Ради Автономної Республіки Крим, обласної, районної, міської, у тому числі міст Києва та Севастополя, районної у місті ради, включених до виборчого списку кандидатів у депутати місцевої організації партії, за умови отримання таких документів:

1) заяви про реєстрацію кандидатів у депутати, підписаної керівником місцевої організації партії та засвідченої печаткою місцевої організації партії або організації відповідної політичної партії вищого рівня;

2) копії свідоцтва про реєстрацію місцевої організації партії, засвідченої територіальним органом центрального органу виконавчої влади, до повноважень якого належать питання реалізації державної політики у сфері державної реєстрації (легалізації) об'єднань громадян, або посвідченої нотаріально, після офіційного оголошення про початок виборчого процесу;

3) копії рішення вищого керівного органу партії про участь її місцевих організацій у відповідних місцевих виборах, засвідченої підписом керівника та печаткою партії;

4) рішення зборів (конференції) місцевої організації партії про висування кандидатів у депутати від цієї місцевої організації партії, яке повинне бути підписане керівником місцевої організації партії та засвідчене печаткою місцевої організації партії або відповідної організації партії вищого рівня, а також погоджене центральним керівним органом партії, що засвідчується підписом керівника та печаткою цієї партії (із зазначенням найменування центрального керівного органу партії, номера та дати прийняття відповідного рішення, яке не додається);

5) виборчого списку кандидатів у депутати від місцевої організації партії за формою, затвердженою Центральною виборчою комісією, на паперових носіях, підписаного керівником місцевої організації партії, засвідченого печаткою місцевої організації партії або відповідної організації партії вищого рівня, та в електронному вигляді;

6) заяв осіб, включених до виборчого списку кандидатів у депутати від цієї місцевої організації партії, про згоду балотуватися кандидатом у депутати від цієї місцевої організації партії і бути кандидатом у депутати по відповідному територіальному виборчому округу (крім першого кандидата у такому списку, який згоди бути кандидатом у депутати по територіальному виборчому округу не надає) та згоду на оприлюднення біографічних відомостей у зв'язку з участю у місцевих виборах;

7) автобіографій осіб, включених до виборчого списку кандидатів у депутати від місцевої організації партії, що обов'язково повинні містити: прізвище, власне ім'я (усі власні імена) та по батькові (за наявності), число, місяць, рік і місце народження, відомості про громадянство, освіту, трудову діяльність, посаду, місце роботи (заняття), громадську роботу (в тому числі на виборних посадах), партійність, склад сім'ї, місце проживання, контактний телефон, наявність чи відсутність представницького мандата та судимості за вчинення тяжкого або особливо тяжкого злочину, злочину проти виборчих прав громадян чи корупційного злочину;

8) декларації про майно, доходи, витрати і зобов'язання фінансового характеру кожної особи, включеної до виборчого списку кандидатів у депутати від відповідної місцевої організації партії, відповідно до статті 45 цього Закону;

9) по чотири фотографії осіб, включених до виборчого списку кандидатів у депутати місцевої організації партії, розміром 4 х 6 сантиметрів;

10) документа про внесення грошової застави відповідно до статті 44 цього Закону.

До зазначених у цій частині документів додаються ксерокопії першої та другої сторінок паспорта громадянина України та сторінок, де зазначаються відомості про місце проживання відповідно до Закону України "Про свободу пересування та вільний вибір місця проживання в Україні" (ксерокопії тимчасового посвідчення громадянина України для осіб, недавно прийнятих до громадянства України) кожної особи, включеної до виборчого списку кандидатів у депутати відповідної місцевої організації партії.

Так, частиною 1 статті 44 Закону України "Про місцеві вибори" визначено, що грошова застава вноситься місцевою організацією партії, яка висунула виборчий список кандидатів у депутати в багатомандатному виборчому окрузі, кандидата на посаду міського голови, або організацією відповідної політичної партії вищого рівня, а також особою, яка висувається кандидатом на посаду міського голови шляхом самовисування, після початку виборчого процесу та до подання документів територіальній виборчій комісії для реєстрації кандидатів у безготівковому порядку на спеціальний рахунок відповідної територіальної виборчої комісії у розмірі, що є пропорційним до кількості виборців відповідних області, району, міста, району в місті та визначається:

1) для кандидата на посаду міського голови - з розрахунку 4 розміри місячної мінімальної заробітної плати на кожні 100 тисяч виборців відповідного одномандатного виборчого округу;

2) для виборчого списку кандидатів у депутати Верховної Ради Автономної Республіки Крим, обласної, районної, міської, районної у місті ради, висунутого у багатомандатному виборчому окрузі, - з розрахунку 4 розміри місячної мінімальної заробітної плати на кожні 100 тисяч виборців відповідного багатомандатного виборчого округу.

Встановлено, що Теплицькою районною організацією політичною партією "Всеукраїнське об'єднання "Батьківщина" для реєстрації висунутих нею кандидатів у депутати Теплицької районної ради у багатомандатному виборчому окрузі подано весь необхідний перелік документів, передбачений частиною 1 статті 38 Закону України "Про місцеві вибори".

Крім того, Теплицькою районною організацією політичної партії "Всеукраїнське об'єднання "Батьківщина" було надано квитанцію від 29.09.2015 року № 66 про внесення грошової застави в розмірі 1115,00 грн., яка сплачена за вірними реквізитами.

Так, апелянт зазначає, що грошова застава внесена не місцевою організацією партії, яка висунула виборчий список кандидатів у депутати в багатомандатному виборчому окрузі, - Теплицькою районною організацією політичною партією "Всеукраїнське об'єднання "Батьківщина", а її представником ОСОБА_2. Крім того, перерахунок коштів здійснювався не за рахунок коштів Теплицької районної організації політичної партії "Всеукраїнське об'єднання "Батьківщина" та не на підставі платіжного доручення, що передбачає безготівкову форму розрахунку, як то зазначено у частині 1 статті 44 Закону України "Про місцеві вибори", а шляхом зарахування коштів фізичної особи - ОСОБА_2 через банківську установу, що є, по суті, готівковою формою розрахунку. Таким чином, на думку апелянта, Теплицькою районною організацією політичної партії "Всеукраїнське об'єднання "Батьківщина" не подано усіх документів, необхідних для реєстрації кандидатів до Теплицької районної ради, а тому Теплицька районна виборча комісія у Вінницькій області безпідставно здійснила реєстрацію кандидатів у депутати до Теплицької районної ради від цієї політичної партії.

Відповідно до пункту 2 частини 1 статті 46 Закону України "Про місцеві вибори" територіальна виборча комісія відмовляє в реєстрації кандидата в депутати, кандидата на посаду сільського, селищного, міського голови, старости, зокрема, в разі відсутності передбачених цим Законом документів для реєстрації особи кандидатом. Отже, правовою підставою для відмови в реєстрації кандидата у депутати може бути лише відсутність (неподання) документу, що підтверджує сплату грошової застави, а не дотримання форми такого документу відповідно до частини 1 статті 44 зазначено Закону.

Так, Законом України "Про місцеві вибори" не визначено конкретного виду платіжного документу, відповідно до якого має бути сплачена грошова застава.

Питання внесення, повернення та перерахування грошової застави на місцевих виборах врегульовані відповідним Порядком, затвердженим постановою Центральної виборчої комісії від 10.08.2015 року №171 та наказом Міністерства фінансів України від 14.08.2015 року №710 (далі - Порядок).

Пунктом 2 Порядку передбачено, що грошова застава вноситься місцевою організацією політичної партії, яка висунула виборчий список кандидатів у депутати в багатомандатному виборчому окрузі, кандидата на посаду міського голови, або організацією відповідної політичної партії вищого рівня, а також особою, яка висувається кандидатом на посаду міського голови шляхом самовисування.

Відповідно до пункту 3 Порядку грошова застава вноситься після початку виборчого процесу та до подання документів територіальній виборчій комісії для реєстрації кандидатів у безготівковому порядку на спеціальний рахунок відповідної територіальної виборчої комісії.

Згідно з пунктом 10 Порядку надання Центральній виборчій комісії інформації щодо підготовки та проведення місцевих виборів, затвердженого постановою Центральної виборчої комісії від 09.09.2015 року № 239, місцеві організації політичних партій, які висунули виборчі списки кандидатів у депутати у багатомандатному виборчому окрузі, кандидата на посаду міського голови, а також особи, які висуваються кандидатом на посаду міського голови шляхом самовисування, вносять грошову заставу на спеціальні рахунки відповідних територіальних виборчих комісій у розмірі, встановленому Центральною виборчою комісією.

Виборча комісія Автономної Республіки Крим, обласні, районні, міські, районні у містах виборчі комісії після відкриття спеціального рахунку (спеціальних рахунків) для зарахування грошових застав зборів депутатів відповідної ради чи виборів міського голови невідкладно передають відомості про ці рахунки Центральній виборчій комісії за формою № 10 шляхом надання зазначеної форми відповідним органам ведення Державного реєстру виборців, визначеним у пункті 1.2 цього Порядку, для подальшого надсилання Центральній виборчій комісії (пункт 11 вищевказаного Порядку).

Встановлено, що грошова застава була сплачена за вірними реквізитами, які були оприлюднені на офіційному сайті Центральної виборчої комісії для сплати грошової застави для виборів депутатів Теплицької районної ради Вінницької області. Грошова застава була внесена ОСОБА_2, який згідно довіреності від 26.09.2015 року уповноважений Теплицькою районною організацією політичної партії "Всеукраїнське об'єднання "Батьківщина" внести через банківську установу грошову заставу, передбачену статтею 44 Закону України "Про місцеві вибори".

В даному випадку відбувся факт сплати коштів (грошової застави) за відповідними реквізитами, тобто відсутні наміри ухилитись від обов'язку сплати, а тому недотримання, на думку позивача, форми реалізації зазначеного обов'язку не нівелює факт його виконання.

Відповідно до частини 2 статті 8 КАС України суд застосовує принцип верховенства права з урахуванням судової практики Європейського Суду з прав людини. Статтею 17 Закону України "Про виконання рішень та застосування практики Європейського суду з прав людини" передбачено, що суди застосовують при розгляді справ Конвенцію та практику Суду як джерело права.

Як свідчить практика Європейського суду з прав людини у рішенні "Краснов та Скуратов проти Росії" від 19.07.2007 року, відсутність в документі якоїсь назви або реквізиту, коли це вважається органом влади не помилкою (неточністю), а відсутністю самого документу, є проявом "надмірного формалізму". Європейський суд з прав людини вважає хибною таку практику у зв'язку з відсутністю розумного співвідношення пропорційності між застосованим заходом і законною мірою.

З урахуванням вказаної практики Європейського Суду з прав людини, колегія суддів вважає, що перерахунок коштів у готівковій або безготівковій формі від юридичної або фізичної особи, тобто не дотримання форми дії, не свідчить про те, що вона не відбулась, а відтак не свідчить про те, що документ відсутній для цілей цього Закону, що може мати наслідком позбавлення особи можливості приймати участь у виборах, адже така позиція не буде відповідати як буквальному змісту Закону України "Про місцеві вибори", так і розумному співвідношенню пропорційності між застосованим заходом і метою, на яку такий захід спрямований.

Крім того, вказівка на те, що у квитанції на перерахування застави платником зазначено саме ОСОБА_2, а не осередок партії, який висунув кандидатів у депутати, що є порушенням вимог Закону, є безпідставною, оскільки норми виборчого законодавства не містять жодних вимог щодо форми документу, який повинен підтверджувати внесення застави, так і щодо чіткого змісту такого документу, порушення яких є підставою для відмови у реєстрації кандидатів у депутати.

Крім того, апеляційний суд дійшов висновку, що не виникає складнощів при ідентифікації і самої політичної сили, з огляду на те, що рішення зборів Теплицької районної організації політичної партії "Всеукраїнське об'єднання "Батьківщина" про висування кандидатів у депутати від місцевої організації партії засвідчене печаткою Теплицької районної партійної організації політичної партії "Всеукраїнське об'єднання "Батьківщина", оскільки відповідно до довідки відділу статистики у Теплицькому районі від 0610.2015 року № 12-02-47 станом на 06.10.2015 року в ЄДРОПОУ значиться Теплицька районна організація політичної партії "Всеукраїнське об'єднання "Батьківщина" (ідентифікаційний код 25962214).

Таким чином, висновки позивача про відсутність документу про сплату грошової застави через недотримання його процесуальної форми не відповідають обставинам справи та спростовуються доказами, які містяться в матеріалах справи.

Доводи апеляційної скарги спростовуються вищенаведеним, матеріалами справи, а тому колегією суддів відхиляються, оскільки не дають підстав для висновку про порушення судом першої інстанції норм права, які призвели до неправильного вирішення справи, тобто прийнята постанова відповідає матеріалам справи та вимогам закону, і підстав для її скасування не вбачається.

Відповідно до статті 200 КАС України суд апеляційної інстанції залишає апеляційну скаргу без задоволення, а постанову - без змін, якщо визнає, що суд першої інстанції правильно встановив обставини справи та ухвалив судове рішення з додержанням норм матеріального і процесуального права. Не може бути скасоване правильне по суті рішення суду з одних лише формальних підстав.

На підставі наведеного колегія суддів вважає, що суд першої інстанції дійшов правильного висновку щодо відмови у задоволенні заявлених вимог у спосіб та межах, визначених законом.

Керуючись ст.ст. 172, 177, 184, 195, 198, 200, 205, 206, 254 КАС України, суд

У Х В А Л И В :

апеляційну скаргу Теплицької районної партійної організації Політичної партії "НАШ КРАЙ" залишити без задоволення, а постанову Вінницького окружного адміністративного суду від 07 жовтня 2015 року - без змін.

Відповідно до частини 6 статті 254 КАС України ухвали суду, які не можуть бути оскаржені, набирають законної сили з моменту постановлення.

Згідно частини 1 статті 177 КАС України судове рішення суду апеляційної інстанції є остаточним.

Головуючий Сторчак В. Ю.

Судді Ватаманюк Р.В.

Мельник-Томенко Ж. М.

СудВінницький апеляційний адміністративний суд
Дата ухвалення рішення10.10.2015
Оприлюднено15.10.2015
Номер документу52152023
СудочинствоАдміністративне

Судовий реєстр по справі —802/3739/15-а

Ухвала від 10.10.2015

Адміністративне

Вінницький апеляційний адміністративний суд

Сторчак В. Ю.

Ухвала від 10.10.2015

Адміністративне

Вінницький апеляційний адміністративний суд

Сторчак В. Ю.

Ухвала від 10.10.2015

Адміністративне

Вінницький апеляційний адміністративний суд

Сторчак В. Ю.

Постанова від 07.10.2015

Адміністративне

Вінницький окружний адміністративний суд

Мультян Марина Бондівна

Ухвала від 06.10.2015

Адміністративне

Вінницький окружний адміністративний суд

Мультян Марина Бондівна

Ухвала від 06.10.2015

Адміністративне

Вінницький окружний адміністративний суд

Мультян Марина Бондівна

🇺🇦 Опендатабот

Опендатабот — сервіс моніторингу реєстраційних даних українських компаній та судового реєстру для захисту від рейдерських захоплень і контролю контрагентів.

Додайте Опендатабот до улюбленого месенджеру

ТелеграмВайбер

Опендатабот для телефону

AppstoreGoogle Play

Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці

© 2016‒2023Опендатабот

🇺🇦 Зроблено в Україні