номер провадження справи 20/142/15
ГОСПОДАРСЬКИЙ СУД ЗАПОРІЗЬКОЇ ОБЛАСТІ
РІШЕННЯ
ІМЕНЕМ УКРАЇНИ
07.10.2015 Справа № 908/4542/15
За позовом: ОСОБА_1 обласного відділення Фонду соціального захисту інвалідів (69095, м. Запоріжжя, вул. Гоголя, буд. 147)
до відповідача: Підприємства В«Нова-ПресВ» ОСОБА_1 обласної організації Українського товариства сліпих (69104, АДРЕСА_1)
про стягнення 617050,96 грн.
Суддя Гандюкова Л.П.
Представники сторін:
Від позивача - ОСОБА_2 (дов. № 0465/351 від 16.03.2015 р.);
Від відповідача - не з'явився
СУТНІСТЬ СПОРУ:
Заявлений позов про стягнення з відповідача суми фінансової допомоги з урахуванням рівня інфляції та 3% річних у розмірі 511273,06 грн.
Ухвалою господарського суду Запорізької області від 12.08.2015 р. позовна заява прийнята до розгляду, порушено провадження у справі № 908/4542/15, справі присвоєно номер провадження 20/142/15, справу призначено до розгляду на 31.08.2015 р. На підставі ст. 77 ГПК України розгляд справи відкладався на 28.09.2015 р., 07.10.2015 р.
У судовому засіданні 07.10.2015 р. справу розглянуто, оголошено вступну та резолютивну частини рішення.
28.09.2015 р. від позивача через канцелярію суду надійшла заява про уточнення позовних вимог, яка є по суті заявою про збільшення розміру позовних вимог. Згідно з заявою позивач просить стягнути на його користь суму фінансової допомоги з урахуванням рівня інфляції та 3% річних у розмірі 617050,96 грн. 30.09.2015 р. від позивача надійшло письмове уточнення, яким позивач розшифровує суми, належні до стягнення та просить стягнути з відповідача суму фінансової допомоги в розмірі 338000,00 грн., інфляційні нарахування - 253755,62 грн., 3% річних - 25295,34 грн. Заяви прийняті судом до розгляду на підставі ст. 22 ГПК України.
Позивач підтримав позовні вимоги, з урахування заяв про уточнення позовних вимог, які мотивовані наступними обставинами. 07.07.2012 р. між сторонами у справі укладений договір № 02/12 про надання фінансової допомоги в сумі 338000,00 грн. на безповоротній основі. Фінансова допомога надається відповідачу з метою створення чотирьох робочих місць для працевлаштування інвалідів на умовах технічного переоснащення виробництва. Відповідач повинен зберегти робочі місця протягом трьох років із дати завершення виконання умов договору. Наказом заступника директора ЗОВ Фонду соціального захисту інвалідів від 26.12.2014 р. № 28 затверджений план планових перевірок на 1 півріччя 2015 р. за цільовим використанням коштів, відповідно до якого протягом квітня-травня 2015 р. відділенням Фонду має проводитися перевірка виконання умов договору № 02/12. Листи позивача, направлені 20.03.2015 р. на фактичну адресу відповідача, а також на адресу засновника - ОСОБА_1 обласної організації Українського товариства сліпих щодо надання необхідних документів для здійснення перевірки в строк до 01.04.2015 р., були повернуті з відміткою «за закінченням терміну зберігання». У відповідь на лист позивача від 14.04.2015 р. ОСОБА_1 обласна організація Українського товариства сліпих повідомила, що немає зв'язку з директором ТОВ «Нова-Прес». З подальшої переписки стало відомо, що засновник не володіє інформацією стосовно місцезнаходження відповідача, відтак відсутня можливість щодо сприяння та участі представників ЗОО УТОС в плановій перевірці підприємства. Таким чином, позивач вважає, що має місце нецільове використання коштів, оскільки здійснити перевірку виконання умов договору № 02/12 від 07.07.2012 р. не вбачається можливим, немає інформації про використання коштів. На підставі викладеного, керуючись умовами договору № 02/12 про надання фінансової допомоги на безповоротній основі від 07.07.2012 р., Законом України «Про основи соціальної захищеності інвалідів в Україні», Порядком використання суми адміністративно-господарських санкцій та пені за невиконання нормативу робочих місць для працевлаштування інвалідів, що надійшли до державного бюджету, затвердженого постановою КМУ № 70 від 31.01.2007 р., Інструкцією з надання фінансової допомоги на поворотній і безповоротній основі та цільової позики за рахунок сум адміністративно-господарських санкцій та пені, що надходять до державного бюджету за невиконання нормативу робочих місць для працевлаштування інвалідів, затвердженої наказом Міністерства праці та соціальної політики України № 270 від 06.09.2010 р., Листом Верховного Суду України № 62-97р від 03.04.1997 р., Інформаційним листом Вищого господарського суду України від 17.07.2012 р. № 01-06/928/2012, ст.ст. 610, 611, 625, 626-630 ЦК України, ст.ст. 179-181, 174, 193, 224-225 ГК України, просить позов задовольнити, стягнути з відповідача суму фінансової допомоги в розмірі 338000,00 грн., інфляційні нарахування - 253755,62 грн., 3% річних - 25295,34 грн.
Ухвалою суду від 28.09.2015 р. відхилено як необґрунтоване клопотання позивача про залучення до участі в справі ОСОБА_1 обласну організацію Українського товариства сліпих в якості третьої особи, що не заявляє самостійних вимог на предмет спору.
Відповідач у судові засідання не з'являвся, по час та місце слухання справи був повідомлений відповідно до вимог Господарського процесуального кодексу України. Ухвали суду направлялися на адресу відповідача, зазначену в позовній заяві та у Витязі з ЄДРЮОтаФОП: 69104, АДРЕСА_1. Поштові відправлення з ухвалами повернуті на адресу суду з відміткою поштового відділення «за закінченням терміну зберігання».
Будь-яких заяв, клопотань, в т.ч. письмового відзиву, від відповідача до суду не надійшло.
У постанові Пленуму Вищого господарського суду України від 26.12.2011 р. N 18 роз'яснено, якщо ухвалу про порушення провадження у справі було надіслано за належною адресою (тобто повідомленою суду стороною, а в разі ненадання суду відповідної інформації - адресою, зазначеною в Єдиному державному реєстрі юридичних осіб та фізичних осіб - підприємців), і не повернуто підприємством зв'язку або повернуто з посиланням на відсутність (вибуття) адресата, відмову від одержання, закінчення строку зберігання поштового відправлення тощо, то вважається, що адресат повідомлений про час і місце розгляду справи судом.
Враховуючи приписи ст. 69 ГПК України, суд визнав можливим на підставі ст. 75 ГПК України розглянути справу за наявними в ній матеріалами у відсутність відповідача.
Дослідивши матеріали справи, оригінали яких оглядалися в судових засіданнях, вислухавши пояснення представника позивача, суд
ВСТАНОВИВ:
07.07.2012 р. між ОСОБА_1 обласним відділенням Фонду соціального захисту інвалідів (позивач у справі) та Підприємством «Нова-Прес» ОСОБА_1 обласної організації Українського товариства сліпих (одержувач за договором, відповідач) був укладений договір про надання фінансової допомоги на безповоротній основі № 02/12, згідно з п. 1.1 якого Відділення Фонду в порядку та на умовах, визначених цим договором, надає одержувачу фінансову допомогу в розмірі 348000 грн. на безповоротній основі, а одержувач зобов'язується використати її за цільовим призначенням на умовах, визначених цим договором.
Фінансова допомога надається одержувачу з метою створення чотирьох робочих місць для працевлаштування інвалідів на умовах технічного переоснащення виробництва відповідно до техніко-економічних обґрунтувань і кошторису витрат, що є невід'ємною частиною цього договору (додаток № 1) (п. 2.1 договору). Строки, протягом яких одержувач зобов'язаний працевлаштувати інвалідів на робочі місця, призначені для їх працевлаштування та створені одержувачем згідно з умов цього договору, визначаються у графіку працевлаштування інвалідів (додаток № 2), що є невід'ємною частиною цього договору (п. 2.2 договору). Строки, протягом яких одержувач зобов'язаний ввести в експлуатацію обладнання, закуплене на кошти Відділення Фонду, визначаються у графіку введення в експлуатацію обладнання (додаток № 3), що є невід'ємною частиною цього договору (п. 2.3 договору).
Відповідно до п. 3.1 фінансова допомога надається Відділенням Фонду за рахунок коштів державного бюджету в безготівковій формі шляхом перерахування їх на рахунок одержувача, відкритий в установленому порядку в територіальних органах Державної казначейської служби України, відповідно до графіку перерахування грошових коштів фінансової допомоги (додаток № 4).
У п.п. 5.1, 5.2 договору встановлено, що у разі нецільового використання одержувачем фінансової допомоги або її частини, чи створення робочих місць для працевлаштування інвалідів у меншій кількості, ніж передбачено умовами цього договору про надання фінансової допомоги, відповідна сума цих коштів, проіндексована з урахуванням рівня інфляції, підлягає поверненню до державного бюджету на підставі рішення Фонду соціального захисту інвалідів та Комісії (у межах її повноважень). При встановленні фактів нецільового використання коштів фінансової допомоги одержувач повертає суму нецільового використання коштів фінансової допомоги на рахунок Відділення Фонду, відкритий в територіальних органах Державної казначейської служби України та до осіб, винних у бюджетних правопорушеннях, застосовуються адміністративні стягнення відповідно до закону.
Договір, відповідно до п. 7.1, набуває чинності з моменту його підписання та діє до повного виконання одержувачем своїх зобов'язань за цим договором. Договір вважається виконаним у разі, коли Відділенням Фонду вивчено і позитивно оцінено результати виконання договору, одержувачем створені робочі місця для інвалідів у кількості, передбаченій п. 2.1 договору, та на них працевлаштовані інваліди, з якими в установленому порядку укладені трудові договори.
Сторонами до договору підписані додаток 1 «Кошторис витрат», додаток 2 «Графік працевлаштування інвалідів», додаток 3 «Графік введення в експлуатацію обладнання», додаток 4 «Графік перерахування грошових коштів фінансової допомоги», також маються додаток 5 до пункту 4.2.5 договору «Звіт про зайнятість та працевлаштування інвалідів за 2012 рік», додаток 6 до пункту 4.2.5 договору «Звіт щодо використання фінансової допомоги», які сторонами не підписані, містять викладення форми відповідних звітів.
12.12.2012 р. сторонами було укладено додаткову угоду до договору № 02/12, відповідно до якої викладено додатки №№ 2, 3 в іншій редакції та визначено строк працевлаштування інвалідів - грудень 2012 р., строк введення обладнання в експлуатацію - грудень 2012 р.
25.06.2013 р. сторонами підписано додаткову угоду до договору, в якій зазначено, що на виконання умов чинного договору № 02/12 від 07.07.2012 р. розподілом відкритих асигнувань з рахунку, відкритому в ГУДКСУ в Запорізькій області, Відділення Фонду відкрило асигнування на рахунок отримувача, відкритий в ГУДКСУ в Запорізькій області, в сумі 348000,00 грн. Для здійснення розрахунково-касового обслуговування 04.01.2012 р. між отримувачем та УДКСУ у Комунарському районі в Запорізькій області укладено договір № 13/1, розрахункові операції згідно з яким здійснюються в межах відкритих асигнувань або наявних коштів на рахунках отримувача та в межах наявних коштів на субрахунку єдиного казначейського рахунку казначейства. З метою виконання цілей в порядку та на умовах, передбачених чинним договором № 02/12 від 07.07.2012 р., отримувачем проведена процедура відкритих торгів та укладено з ДП «Коніка Мінолта України» договір про закупівлю товару № 051012-1 від 05.10.2012 р. Загальна вартість товару 338000,00 грн. На виконання договору про закупівлю товару № 051012-1 від 05.10.2012 р. до УДКСУ у Комунарському районі отримувачем подане платіжне доручення № 1 від 14.11.2012 р. на суму 128000,00 грн., платіжне доручення № 2 від 14.11.2012 р. на суму 210000,00 грн., накладна № 12-2008601 від 09.10.2012 р. на суму 338000,00 грн., реєстр бюджетних зобов'язань розпорядників (одержувачів) бюджетних коштів від 07.11.2012 р. № 1 у сумі 338000,00 грн., реєстр фінансових зобов'язань розпорядників (одержувачів) від 14.11.2012 р. № 1 у сумі 338000,00 грн. Касові видатки проведені лише на суму 128000,00 грн. Відповідно до умов договору № 02/12 від 07.07.2012 р. отримувачем вчасно здійснено введення в експлуатацію обладнання. Викладено п. 1.1 договору № 02/12 в наступній редакції: « 1.1 Відділення Фонду в порядку та на умовах, визначених цим договором, надає отримувачу фінансову допомогу в розмірі 338000,00 грн. на безповоротній основі, а одержувач зобов'язується використати її за цільовим призначенням на умовах, визначених цим договором». Викладено додатки №№ 1, 4 в новій редакції. Згідно з додатком 1 в новій редакції статтями витрат визначено: Konica Minolta bizhub PRO C 6000L на суму 240000,00 грн., Konica Minolta bizhub 601 на суму 98000,00 грн., всього - 338000,00 грн.
Перерахування зазначеної суми відповідачу підтверджується виписками з рахунку з урахуванням КЕКВ ГУ ДКСУ у Запорізькій області.
Наказом заступника директора ОСОБА_1 обласного відділення Фонду соціального захисту інвалідів від 26.12.2014 р. № 28 затверджений план на 1 півріччя 2015 р. перевірок ОСОБА_1 відділення Фонду за цільовим використанням коштів, наданих підприємствам, які використовують найману працю у вигляді фінансової допомоги, цільової позики та дотації. Згідно з планом періодом проведення перевірки виконання умов договору № 02/12 від 07.07.2012 р. Підприємства «Нова-Прес» визначено квітень - травень 2015 р., датою проведення попереднього контрольного заходу є 25.03.2014 р.
20.03.2015 р. позивач направив на адресу відповідача листи з вимогою надати в строк до 01.04.2015 р. необхідні для перевірки документи. Оскільки зазначений лист був повернутий поштовим відділенням без вручення, позивач звернувся до засновника Підприємства «Нова-Прес» - ОСОБА_1 обласної організації Українського товариства сліпих з листами щодо місцезнаходження відповідача та забезпечення здійснення планової перевірки підприємства - відповідача. ОСОБА_1 обласна організація Українського товариства сліпих повідомила позивача про відсутність зв'язку з директором Підприємства. Копія листування міститься в матеріалах справи.
Обґрунтовуючи позов неможливістю здійснення перевірки відповідача на предмет виконання умов договору № 02/12 від 07.07.2012 р., позивач просить стягнути на його користь суму наданої фінансової допомоги з урахуванням інфляційних та 3% річних.
Проаналізувавши норми законодавства, оцінивши докази, пояснення позивача, суд вважає позовні вимоги такими, що не підлягають задоволенню на підставі такого:
Відповідно до ст. 8 Закону України В«Про основи соціальної захищеності інвалідів в УкраїніВ» державне управління з питань забезпечення прав інвалідів та їх соціальної захищеності здійснюється в межах повноважень центральними та місцевими органами виконавчої влади, органами місцевого самоврядування.
Згідно з ч. 8 ст. 69 ГК України підприємство з правом найму робочої сили забезпечує визначену відповідно до Закону кількість робочих місць для працевлаштування неповнолітніх, інвалідів, інших категорій громадян, які потребують соціального захисту. Відповідальність підприємства за невиконання даної вимоги встановлюється Законом.
Підприємства, установи, організації, у тому числі підприємства, організації громадських організацій інвалідів, фізичні особи, які використовують найману працю, самостійно розраховують кількість робочих місць для працевлаштування інвалідів відповідно до нормативу, встановленого ч. 1 ст. 19 Закону В«Про основи соціальної захищеності інвалідів в УкраїніВ» , і забезпечують працевлаштування інвалідів.
Приписами цього ж Закону встановлено, що підприємства, установи і організації, у тому числі підприємства, організації громадських організацій інвалідів, фізичні особи, які використовують найману працю, де середньооблікова чисельність працюючих інвалідів менша, ніж установлено нормативом, передбаченим ст. 19 цього Закону, щороку сплачують відповідним відділенням Фонду соціального захисту інвалідів адміністративно-господарські санкції, за кожне робоче місце, призначене для працевлаштування інваліда і не зайняте інвалідом.
Статтею 20 Закону України В«Про основи соціальної захищеності інвалідів в УкраїніВ» передбачено, що суми адміністративно-господарських санкцій і пені, що надійшли до державного бюджету, використовуються Фондом соціального захисту інвалідів, зокрема, на надання фінансової допомоги на здійснення заходів соціальної, трудової, фізкультурно-спортивної (за поданням Національного комітету спорту інвалідів України) та професійної реабілітації інвалідів (відновлення працездатності шляхом забезпечення інваліда технічними реабілітаційними засобами, створення умов для занять фізичною культурою і спортом, оплата навчання та перекваліфікації, створення на робочому місці інваліда належних санітарно-гігієнічних, виробничих і технічних умов згідно з індивідуальною програмою реабілітації інваліда, випуск для інвалідів спеціальної літератури та аудіозаписів для їх професійної підготовки), працевлаштування інвалідів шляхом створення робочих місць, у тому числі спеціальних робочих місць, а також надання фінансової допомоги на технічне оснащення діючих робочих місць для працевлаштування на них інвалідів та на технічне переоснащення виробництва підприємств, організацій громадських організацій інвалідів з метою створення додаткових робочих місць і працевлаштування на них інвалідів. Фінансова допомога надається лише за наявності рішення центрального органу виконавчої влади, що реалізує державну політику у сфері соціального захисту інвалідів, ветеранів війни.
Механізм використання Фондом соціального захисту інвалідів та його відділеннями суми адміністративно-господарських санкцій та пені за невиконання нормативу робочих місць для працевлаштування інвалідів, що надійшли до державного бюджету, визначений Порядком використання суми адміністративно-господарських санкцій та пені за невиконання нормативу робочих місць для працевлаштування інвалідів, що надійшли до державного бюджету, який затверджено постановою Кабінету Міністрів України № 70 від 31.01.2007 р.
Відповідно до пункту 2 вказаного Порядку сума санкцій та пеня використовуються, в тому числі для надання фінансової допомоги на поворотній та безповоротній основі підприємствам, організаціям громадських організацій інвалідів для: здійснення заходів щодо фізкультурно-спортивної реабілітації інвалідів, створення умов для занять фізичною культурою і спортом (за поданням Національного комітету спорту інвалідів); технічного оснащення діючих робочих місць для працевлаштування інвалідів; створення на робочому місці інваліда належних санітарно-гігієнічних, виробничих і технічних умов згідно з індивідуальною програмою реабілітації інваліда; технічного переоснащення виробництва з метою створення додаткових робочих місць для працевлаштування інвалідів; підприємствам, організаціям громадських організацій інвалідів, центрам професійної реабілітації інвалідів - для випуску спеціальної літератури та аудіозаписів (у тому числі для професійної підготовки інвалідів) з метою комплектування бібліотек; роботодавцям - для створення спеціальних робочих місць для працевлаштування інвалідів.
Пунктом 3 Порядку встановлено, що фінансова допомога на безповоротній основі надається роботодавцям, які виконали норматив робочих місць для працевлаштування інвалідів та у році звернення за допомогою не отримували у відділенні Фонду допомогу на безповоротній основі за аналогічним напрямом використання коштів.
Розмір фінансової допомоги на поворотній і безповоротній основі та цільової позики визначається відділенням Фонду на підставі наданих роботодавцем техніко-економічних обґрунтувань і кошторисів (п. 6 Порядку). Кошти фінансової допомоги та цільової позики перераховуються відділеннями Фонду на рахунки роботодавців, відкриті в територіальних органах Державної казначейської служби. Роботодавці, які отримали фінансову допомогу та цільову позику, витрачають бюджетні кошти згідно з планом, який складається та затверджується відповідно до вимог Порядку складання, розгляду, затвердження та основних вимог до виконання кошторисів бюджетних установ, затвердженого постановою Кабінету Міністрів України від 28 лютого 2002 р. N 228 (п. 11-1 Порядку).
Матеріалами справи підтверджено надання (перерахування) позивачем відповідачу фінансової допомоги в сумі 338000,00 грн. за умовами договору № 02/12 від 07.07.2012 р.
Представник позивача в судовому засіданні наполягає на нецільовому використанні відповідачем отриманої фінансової допомоги внаслідок неможливості проведення відділенням Фонду перевірки використання відповідачем суми отриманої допомоги.
Пунктом 5.1 договору № 02/12 сторони визначили, що у разі нецільового використання одержувачем фінансової допомоги або її частини, чи створення робочих місць для працевлаштування інвалідів у меншій кількості, ніж передбачено умовами цього договору про надання фінансової допомоги, відповідна сума цих коштів, проіндексована з урахуванням рівня інфляції, підлягає поверненню до державного бюджету на підставі рішення Фонду соціального захисту інвалідів та Комісії (у межах її повноважень).
Пунктом 12 Порядку використання суми адміністративно-господарських санкцій та пені за невиконання нормативу робочих місць для працевлаштування інвалідів, що надійшли до державного бюджету встановлено, що фінансова допомога та цільова позика мають цільове спрямування і використовуються на умовах, визначених відповідним договором. Роботодавцям забороняється нецільове використання фінансової допомоги та цільової позики. У разі нецільового використання роботодавцями фінансової допомоги та цільової позики або їх частини чи створення робочих місць для працевлаштування інвалідів у меншій кількості, ніж передбачено умовами договору про надання фінансової допомоги та цільової позики, відповідна сума, проіндексована з урахуванням рівня інфляції, підлягає поверненню до державного бюджету на підставі рішення Фонду соціального захисту інвалідів.
Згідно з п. 5.3 Інструкції з надання фінансової допомоги на поворотній і безповоротній основі та цільової позики за рахунок сум адміністративно-господарських санкцій та пені, що надходять до державного бюджету за невиконання нормативу робочих місць для працевлаштування інвалідів, затвердженої наказом Міністерства праці та соціальної політики України від 06.09.2010 р. № 270, отримувачам забороняється використання коштів Фонду не за цільовим призначенням. У разі нецільового використання роботодавцями фінансової допомоги та цільової позики або їх частини чи створення робочих місць для працевлаштування інвалідів у меншій кількості, ніж передбачено умовами договору про надання фінансової допомоги та цільової позики, відповідна сума, проіндексована з урахуванням рівня інфляції, підлягає поверненню до державного бюджету на підставі рішення Фонду.
Тобто, передбачено можливість повернення на підставі рішення Фонду соціального захисту інвалідів наданої суми безповоротної фінансової допомоги тільки в разі нецільового використання цих коштів
Нецільовим використанням фінансової допомоги та цільової позики, відповідно до пункту 12 вказаного Порядку, є спрямування коштів на придбання товарів, робіт і послуг , що не передбачені умовами договору про надання фінансової допомоги та цільової позики.
Відповідно до ст.ст. 525, 526 ЦК України, ст. 193 ГК України зобов'язання має виконуватися належним чином відповідно до умов договору та вимог цього Кодексу, інших правових актів, а за відсутності таких умов та вимог - відповідно до звичаїв ділового обороту або інших вимог, що звичайно ставляться. Одностороння відмова від зобов'язання або одностороння зміна його умов не допускається, якщо інше не встановлено договором або законом.
Відповідач зобов'язався: (п. 4.2.4 договору) створити визначену згідно з п. 2.1 кількість робочих місць для працевлаштування інвалідів, які відповідають вимогам охорони праці, працевлаштувати на них інвалідів у строки згідно з графіком працевлаштування інвалідів; (п. 4.2.5 договору) забезпечити збереження створених робочих місць для працевлаштування інвалідів, за рахунок коштів Відділення Фонду, протягом трьох років із дати завершення виконання умов договору; (п. 4.2.6) після перерахування коштів на рахунок, відкритий в територіальних органах Державної казначейської служби України, щокварталу до 5 числа місяця, наступного за звітним, протягом дії договору та не менш як три роки з дати його виконання надавати Відділенню Фонду звіти та засвідчені належним чином копії документів, які підтверджують працевлаштування кожного інваліда та використання обладнання; (п. 4.2.7) за рахунок коштів фінансової допомоги здійснити закупівлю товарів, робіт і послуг, зазначених у додатку № 1 до договору.
Позивач, в свою чергу, має право: (п. 4.1.1) здійснювати перевірку цільового використання наданої одержувачу фінансової допомоги та використання придбаного за ці кошти обладнання і створення робочих місць для працевлаштування інвалідів не рідше одного разу на рік з обов'язковим повідомленням одержувача за 10 днів до запланованої перевірки; (п. 4.1.2) з метою перевірки цільового використання коштів фінансової допомоги вимагати від одержувача надання документів, що підтверджують напрямки використання фінансової допомоги та фінансовий стан одержувача; (п. 4.1.3) в односторонньому порядку достроково розірвати цей договір у разі встановлення факту нецільового використання коштів фінансової допомоги (її частини) або встановлення факту неналежного виконання умов цього договору одержувачем.
Статтею 3 ЦК України закріплені загальні засади цивільного законодавства, серед яких справедливість, добросовісність та розумність.
Згідно зі ст.ст. 33, 34 ГПК України кожна сторона повинна довести ті обставини, на які вона посилається як на обґрунтування своїх вимог і заперечень. Обставини справи, які відповідно до законодавства повинні бути підтверджені певними засобами доказування, не можуть підтверджуватись іншими засобами доказування.
У матеріалах справи мається звіт (без зазначення дати) щодо використання фінансової допомоги на виконання договору № 02/12 від 07.07.2012 р. (подається відділенню Фонду щоквартально 5-го числа, наступного за звітним), поданий відповідачем, за підписом заступника директора Відділення Фонду. У звіті зазначено про оприбуткування матеріальних цінностей (цифрова система чорно-білого друку, цифрова система повнокольорового друку, всього 2 обладнання) на загальну суму 338000,00 грн., дата постановки на облік - 14.12.2012 р. (п. 6 звіту). Зазначено про виконання графіка створення робочих місць у кількості чотирьох, у т.ч. працевлаштовано на них інвалідів - чотири, з зазначенням № та дати наказу, П.І.Б. працевлаштованого, посади, на яку працевлаштовано (п. 8 звіту).
Інших щоквартальних звітів відповідача позивач суду не надав. Не надано суду позивачем також документу щодо проведення попередньої перевірки відповідача, про яку зазначено в плані перевірок Відділенням Фонду, затвердженого 26.12.2014 р. А саме: в плані зазначено, що проведення попереднього контрольного заходу щодо виконання відповідачем умов договору № 02/12 від 07.07.2012 р. здійснено 25.03.2014 р. Крім того, позивач не надав суду будь-яких звітів щодо проведення планових, позапланових, виїзних чи-то невиїзних перевірок стосовно подання відповідачем до відділення Фонду звіту про зайнятість і працевлаштування інвалідів, виконання нормативу робочих місць для працевлаштування інвалідів, порядок проведення яких визначено постановою Кабінету Міністрів України від 31.01.2007 р. № 70.
Крім того, підписаною сторонами додатковою угодою від 25.06.2013 р. до договору № 02/12 встановлено вчасне здійснення відповідачем введення в експлуатацію обладнання, придбаного за кошти фінансової допомоги.
Суд зазначає, що позивач помилково ототожнює поняття нецільового використання фінансової допомоги з неможливістю проведення ним перевірки виконання відповідачем умов договору № 02/12.
Таким чином, позивачем не надано суду доказів нецільового використання отриманої відповідачем за договором № 02/12 від 07.07.2012 р. суми фінансової допомоги, а саме: доказів спрямування коштів фінансової допомоги (чи їх частини) на придбання товарів, робіт, послуг, що не передбачені умовами договору № 02/12. Відповідно до усного пояснення представника позивача, наданого в судовому засіданні, рішення Фонду соціального захисту інвалідів про повернення фінансової допомоги внаслідок її нецільового використання також не приймалося (п.5.3 Інструкції, п.5.1 договору).
Договір № 02/12 позивачем достроково не розірваний. В листах від 15.05.2015 р. № 95-86/669, від 26.05.2015 р. № 04-230/754, які адресовані позивачем ОСОБА_1 обласній організації Українського товариства сліпих, позивач зазначає лише про його право розірвання в односторонньому порядку договору в разі встановлення факту неналежного виконання умов договору № 02/12. Також зазначені листи адресовані та направлені юридичній особі, яка не є стороною договору № 02/12. На підставі ст. 27 ГПК України суд відхилив клопотання позивача про залучення до участі в справі засновника відповідача - ОСОБА_1 обласну організацію Українського товариства сліпих в якості третьої особи, що не заявляє самостійних вимог на предмет спору, оскільки договір укладено лише з відповідачем, який згідно з Витягу з ЄДРЮОтФОП є самостійною юридичною особою. Згідно з ст. 96 ЦК України юридична особа самостійно відповідає за своїми зобов'язаннями. Договором не передбачено виникнення прав або обов'язків засновника підприємства.
Враховуючи викладене, судом відмовляється в задоволенні позовної вимоги про стягнення з відповідача суми фінансової допомоги в розмірі 33800000 грн.
Передбачене законом право кредитора вимагати сплати боргу з урахуванням індексу інфляції та процентів річних є способами захисту його майнового права та інтересу, суть яких полягає у відшкодуванні матеріальних втрат кредитора від знецінення грошових коштів внаслідок інфляційних процесів та отриманні компенсації (плати) від боржника за користування утримуваними ним грошовими коштами, належними до сплати кредиторові.
З урахуванням того, що суд не вбачає правових підстав для стягнення з відповідача суми безповоротної фінансової допомоги, вимоги про стягнення суми 253755,62 грн. інфляційних нарахувань та суми 25295,34 грн. 3 % річних також є такими, що не підлягають задоволенню.
На підставі викладеного, в задоволенні позовних вимог відмовляється повністю.
Згідно з ст. 49 ГПК України судові витрати не стягуються
Керуючись ст.ст. 44, 49, 75, 82-85 Господарського процесуального кодексу України, суд
ВИРІШИВ:
У задоволенні позовних вимог відмовити повністю.
Повне рішення складено 12 жовтня 2015 р.
Суддя Л.П. Гандюкова
Рішення господарського суду, яке не набрало законної сили, може бути оскаржено до апеляційного господарського суду шляхом подання апеляційної скарги через місцевий суд, який розглянув справу. У разі неподання скарги, рішення набирає законної сили після закінчення десятиденного строку з дня підписання у повному обсязі.
Суд | Господарський суд Запорізької області |
Дата ухвалення рішення | 07.10.2015 |
Оприлюднено | 19.10.2015 |
Номер документу | 52202014 |
Судочинство | Господарське |
Господарське
Господарський суд Запорізької області
Гандюкова Л.П.
Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці
© 2016‒2023Опендатабот
🇺🇦 Зроблено в Україні