донецький апеляційний господарський суд
Постанова
Іменем України
02.08.2016р. справа №908/4542/15
Донецький апеляційний господарський суд у складі колегії суддів:
Головуючого: суддівОСОБА_1 ОСОБА_2, ОСОБА_3 секретаря ОСОБА_4 від позивача:не з»явився від відповідача:не з»явився розглянув у відкритому судовому засіданні апеляційну скаргу Запорізького обласного відділення Фонду соціального захисту інвалідів м.Запоріжжя на рішення господарського судуЗапорізької області 07.10.2015 року у справі№908/4542/15 (суддя Гандюкова Л.П.) за позовомЗапорізького обласного відділення Фонду соціального захисту інвалідів м.Запоріжжя до Підприємства «Нова-Прес» Запорізької обласної організації Українського товариства сліпих м.Запоріжжя простягнення суми фінансової допомоги у сумі 338 000грн., інфляційних у сумі 253 755,62грн., 3% річних у сумі 25 295,34грн.
ВСТАНОВИВ:
11.08.2015р. до господарського суду Запорізької області звернулось Запорізьке обласне відділення Фонду соціального захисту інвалідів м.Запоріжжя з позовом до Підприємства «Нова-Прес» Запорізької обласної організації Українського товариства сліпих м.Запоріжжя про стягнення суми фінансової допомоги з урахуванням інфляції та 3% річних у сумі 511 273,06грн. (а.с. 3-4).
28.09.2015р. позивач надав заяву про уточнення позовних вимог, у якій просив суд стягнути з відповідача суми фінансової допомоги у сумі 338 000грн., інфляційних у сумі 253 755,62грн., 3% річних у сумі 25 295,34грн. (а.с.49-52).
Рішенням господарського суду Запорізької області від 07.10.2015р. у задоволені позову відмовлено (а.с.70-74).
Судове рішення мотивовано відсутністю правових підстав для задоволення та стягнення з відповідача суми фінансової допомоги, у зв»язку з ненаданням позивачем доказів нецільового використання отриманої відповідачем за договором №02/12 від 07.07.2012р. суми фінансової допомоги. У задоволені вимог щодо стягнення інфляційних та 3% річних, нарахованих на суму безповоротної фінансової допомоги, суд також відмовив у повному обсязі.
Позивач, Запорізьке обласне відділення Фонду соціального захисту інвалідів м.Запоріжжя, звернувся із апеляційною скаргою, в якій, посилаючись на порушення судом норм матеріального та процесуального права, просив суд скасувати рішення господарського суду Запорізької області від 07.10.2015р. у справі № 908/4542/15 та прийняти нове рішення, яким позовні вимоги задовольнити у повному обсязі (а.с.119-123).
В обґрунтування поданої апеляційної скарги, апелянт зазначає про наступне.
Місцевим господарським судом не взято до уваги, що метою надання фінансової допомоги є створення чотирьох робочих місць для працевлаштування інвалідів та їх збереження протягом 3 років з дати завершення виконання умов договору, а не придбання за кошти фінансової допомоги.
Апелянт зазначає, що ані позивачу ані суду відповідачем не було надано жодних доказів, які підтверджують створення робочих місць для працевлаштування інвалідів та їх збереження протягом 3 років з дати завершення виконання договору.
З огляду на вищенаведене, апелянт вважає, що усі дані про обставини, що мають значення для правильного вирішення спору є в матеріалах справи.
Представники сторін у судове засідання не з"явились про час та місце розгляду справи були повідомлені належним чином, своїм правом на участь у суді апеляційної інстанції не скористались.
Відповідно до частини другої статті 101 Господарського процесуального кодексу України апеляційний господарський суд не зв'язаний доводами апеляційної скарги і перевіряє законність і обґрунтованість рішення місцевого господарського суду у повному обсязі.
Перевіривши матеріали справи та правильність застосування господарським судом норм матеріального та процесуального права, колегія суддів Донецького апеляційного господарського суду встановила наступне.
Позивач, Запорізьке обласне відділення Фонду соціального захисту інвалідів є юридичною особою, що підтверджено Витягом з ЄДР (а.с.42).
Відповідач, Підприємство «Нова-Прес» Запорізької обласної організації Українського товариства сліпих юридична особа (ідентифікаційний код 33085086), що підтверджено витягом з ЄДР (а.с.39-40).
07.07.2012р. між Запорізьким обласним відділенням Фонду соціального захисту інвалідів (за договором - відділення фонду, далі - позивач) та Підприємством В«Нова-ПресВ» Запорізької обласної організації Українського товариства сліпих (за договором - одержувач, далі - відповідач) був укладений договір про надання фінансової допомоги на безповоротній основі №02/12, згідно з п. 1.1 якого, Відділення Фонду в порядку та на умовах, визначених цим договором, надає одержувачу фінансову допомогу в розмірі 348 000грн. на безповоротній основі, а одержувач зобов'язується використати її за цільовим призначенням на умовах, визначених цим договором.
Фінансова допомога надається одержувачу з метою створення чотирьох робочих місць для працевлаштування інвалідів на умовах технічного переоснащення виробництва відповідно до техніко-економічних обґрунтувань і кошторису витрат, що є невід'ємною частиною цього договору (Додаток № 1) (п. 2.1 договору).
Строки, протягом яких одержувач зобов'язаний працевлаштувати інвалідів на робочі місця, призначені для їх працевлаштування та створені одержувачем згідно з умов цього договору, визначаються у графіку працевлаштування інвалідів (додаток № 2), що є невід'ємною частиною цього договору (п. 2.2 договору).
Строки, протягом яких одержувач зобов'язаний ввести в експлуатацію обладнання, закуплене на кошти Відділення Фонду, визначаються у графіку введення в експлуатацію обладнання (Додаток № 3), що є невід'ємною частиною цього договору (п. 2.3 договору).
Розділом 3 договору сторони визначили порядок надання фінансової допомоги.
Відповідно до п. 3.1 фінансова допомога надається Відділенням Фонду за рахунок коштів державного бюджету в безготівковій формі шляхом перерахування їх на рахунок одержувача, відкритий в установленому порядку в територіальних органах Державної казначейської служби України, відповідно до графіку перерахування грошових коштів фінансової допомоги (додаток № 4).
У п.п. 5.1, 5.2 договору встановлено, що у разі нецільового використання одержувачем фінансової допомоги або її частини, чи створення робочих місць для працевлаштування інвалідів у меншій кількості, ніж передбачено умовами цього договору про надання фінансової допомоги, відповідна сума цих коштів, проіндексована з урахуванням рівня інфляції, підлягає поверненню до державного бюджету на підставі рішення Фонду соціального захисту інвалідів та Комісії (у межах її повноважень).
При встановленні фактів нецільового використання коштів фінансової допомоги одержувач повертає суму нецільового використання коштів фінансової допомоги на рахунок Відділення Фонду, відкритий в територіальних органах Державної казначейської служби України та до осіб, винних у бюджетних правопорушеннях, застосовуються адміністративні стягнення відповідно до закону.
Договір, відповідно до п. 7.1, набуває чинності з моменту його підписання та діє до повного виконання одержувачем своїх зобов'язань за цим договором. Договір вважається виконаним у разі, коли Відділенням Фонду вивчено і позитивно оцінено результати виконання договору, одержувачем створені робочі місця для інвалідів у кількості, передбаченій п. 2.1 договору, та на них працевлаштовані інваліди, з якими в установленому порядку укладені трудові договори.
Сторонами за договором підписані Додаток 1 В«Кошторис витратВ» , Додаток 2 В«Графік працевлаштування інвалідівВ» , Додаток 3 В«Графік введення в експлуатацію обладнанняВ» , Додаток 4 В«Графік перерахування грошових коштів фінансової допомогиВ» , також маються Додаток 5 до пункту 4.2.5 договору В«Звіт про зайнятість та працевлаштування інвалідів за 2012 рікВ» , Додаток 6 до пункту 4.2.5 договору В«Звіт щодо використання фінансової допомогиВ» містить викладення форми відповідних звітів (а.с.11, 12, 13, 14, 15, 16).
12.12.2012р. сторонами було укладено Додаткову угоду до договору № 02/12, відповідно до якої викладено додатки №№ 2, 3 в іншій редакції та визначено строк працевлаштування інвалідів - грудень 2012р., строк введення обладнання в експлуатацію - грудень 2012р. (а.с.17).
25.06.2013р. сторонами було підписано Додаткову угоду до договору, в якій зазначено, що на виконання умов чинного договору № 02/12 від 07.07.2012р. розподілом відкритих асигнувань з рахунку, відкритому в ГУДКСУ в Запорізькій області, Відділення Фонду відкрило асигнування на рахунок отримувача, відкритий в ГУДКСУ в Запорізькій області, в сумі 348 000,00грн. (а.с.20).
Для здійснення розрахунково-касового обслуговування 04.01.2012р. між отримувачем та УДКСУ у Комунарському районі в Запорізькій області укладено договір №13/1, розрахункові операції згідно з яким здійснюються в межах відкритих асигнувань або наявних коштів на рахунках отримувача та в межах наявних коштів на субрахунку єдиного казначейського рахунку казначейства.
З метою виконання в порядку та на умовах, передбачених договором № 02/12 від 07.07.2012 р., отримувачем проведена процедура відкритих торгів та укладено з ДП В«Коніка Мінолта УкраїниВ» договір про закупівлю товару №051012-1 від 05.10.2012р. Загальна вартість товару 338000,00грн. На виконання договору про закупівлю товару № 051012-1 від 05.10.2012р. до УДКСУ у Комунарському районі отримувачем подане платіжне доручення №1 від 14.11.2012р. на суму 128000,00грн., платіжне доручення №2 від 14.11.2012р. на суму 210000,00грн., накладна № 12-2008601 від 09.10.2012р. на суму 338000,00грн., реєстр бюджетних зобов'язань розпорядників (одержувачів) бюджетних коштів від 07.11.2012р. №1 у сумі 338000,00грн., реєстр фінансових зобов'язань розпорядників (одержувачів) від 14.11.2012р. №1 у сумі 338000,00грн. Касові видатки проведені лише на суму 128000,00грн. Відповідно до умов договору № 02/12 від 07.07.2012р. отримувачем вчасно здійснено введення в експлуатацію обладнання. Викладено п. 1.1 договору № 02/12 в наступній редакції: В« 1.1 Відділення Фонду в порядку та на умовах, визначених цим договором, надає отримувачу фінансову допомогу в розмірі 338000,00грн. на безповоротній основі, а одержувач зобов'язується використати її за цільовим призначенням на умовах, визначених цим договоромВ» . Викладено додатки №№ 1, 4 в новій редакції. Згідно з додатком 1 в новій редакції статтями витрат визначено: Konica Minolta bizhub PRO C 6000L на суму 240000,00 грн., Konica Minolta bizhub 601 на суму 98000,00 грн., всього - 338 000,00грн.
Як вбачається з матеріалів справи, перерахування зазначеної суми відповідачу підтверджується виписками з рахунку з урахуванням КЕКВ ГУ ДКСУ у Запорізькій області (а.с. 23-25).
Наказом заступника директора Запорізького обласного відділення Фонду соціального захисту інвалідів №28 від 26.12.2014р. затверджений план на 1 півріччя 2015р. перевірок Запорізького відділення Фонду за цільовим використанням коштів, наданих підприємствам, які використовують найману працю у вигляді фінансової допомоги, цільової позики та дотації (а.с.37).
Згідно з планом періодом проведення перевірки виконання умов договору № 02/12 від 07.07.2012р. Підприємства В«Нова-ПресВ» визначено квітень - травень 2015р., датою проведення попереднього контрольного заходу є 25.03.2014 р. (а.с.38).
Позивач вказує на те, що 20.03.2015р. він направив на адресу відповідача листи з вимогою надати в строк до 01.04.2015р. необхідні для перевірки документи.
Оскільки зазначений лист був повернутий поштовим відділенням без вручення, позивач звернувся до засновника Підприємства В«Нова-ПресВ» - Запорізької обласної організації Українського товариства сліпих з листами щодо місцезнаходження відповідача та забезпечення здійснення планової перевірки підприємства - відповідача.
Запорізька обласна організація Українського товариства сліпих повідомила позивача про відсутність зв'язку з директором вказаного підприємства (а.с.32).
Враховуючи викладене, позивач, у зв»язку з неможливістю здійснення перевірки відповідача на предмет виконання умов договору №02/12 про надання фінансової допомоги на безповоротній основі від 07.07.2012р. звернувся до суду та просив стягнути з відповідача суму наданої фінансової дороги з урахуванням інфляційних та 3% річних.
Суть спірних правовідносин полягає у вирішенні питання щодо правомірності стягнення суми фінансової допомоги з урахуванням інфляції та 3% річних.
Спірні правовідносини регулюються Цивільним кодексом України, Господарським кодексом України, Господарським процесуальним кодексом України, Законом України В«Про основи соціальної захищеності інвалідів в УкраїниВ» від 21.03.1991р. №875-У11 (зі змінами та доповненнями), (далі - Закон №875), Порядком використання суми адміністративно-господарських санкцій та пені за невиконання нормативу робочих місць для працевлаштування інвалідів, що надійшли до державного бюджету, затвердженого Постановою КМУ №70 від 31.01.2007р., Інструкцією з надання фінансової допомоги на поворотній і безповоротній основі та цільової позики за рахунок сум адміністративно-господарських санкцій та пені, що надходять до державного бюджету за невиконання нормативу робочих місць для працевлаштування інвалідів, затвердженої наказом Міністерством праці та соціальної політики України №270 від 06.09.2010р., яка зареєстрована в Міністерстві юстиції України 20.10.2010р. за № 954/18249 (із змінами та доповненнями).
Статтею 193 Господарського кодексу України передбачено, що суб'єкти господарювання та інші учасники господарських відносин повинні виконувати господарські зобов'язання належним чином відповідно до закону, інших правових актів, договору, а за відсутності конкретних вимог щодо виконання зобов'язання - відповідно до вимог, що у певних умовах звичайно ставляться.
У відповідності до норм ст. ст. 525, 526 Цивільного кодексу України, одностороння відмова від зобов'язання або одностороння зміна його умов не допускається, якщо інше не встановлено договором або законом. Зобов'язання має виконуватися належним чином відповідно до умов договору та вимог цього Кодексу, інших актів цивільного законодавства, а за відсутності таких умов та вимог - відповідно до звичаїв ділового обороту або інших вимог, що звичайно ставляться.
Закон України В«Про основи соціальної захищеності інвалідів в УкраїніВ» визначає основи соціальної захищеності інвалідів в Україні і гарантує їм рівні з усіма іншими громадянами можливості для участі в економічній, політичній і соціальній сферах життя суспільства, створення необхідних умов, які дають можливість інвалідам вести повноцінний спосіб життя згідно з індивідуальними здібностями і інтересами.
Відповідно до ст. 8 Закону України В«Про основи соціальної захищеності інвалідів в УкраїніВ» державне управління з питань забезпечення прав інвалідів та їх соціальної захищеності здійснюється в межах повноважень центральними та місцевими органами виконавчої влади, органами місцевого самоврядування.
Згідно з ч. 8 ст. 69 Господарського кодексу України підприємство з правом найму робочої сили забезпечує визначену відповідно до Закону кількість робочих місць для працевлаштування неповнолітніх, інвалідів, інших категорій громадян, які потребують соціального захисту. Відповідальність підприємства за невиконання даної вимоги встановлюється Законом.
Підприємства, установи, організації, у тому числі підприємства, організації громадських організацій інвалідів, фізичні особи, які використовують найману працю, самостійно розраховують кількість робочих місць для працевлаштування інвалідів відповідно до нормативу, встановленого ч. 1 ст. 19 Закону В«Про основи соціальної захищеності інвалідів в УкраїніВ» , і забезпечують працевлаштування інвалідів.
Приписами цього ж Закону встановлено, що підприємства, установи і організації, у тому числі підприємства, організації громадських організацій інвалідів, фізичні особи, які використовують найману працю, де середньооблікова чисельність працюючих інвалідів менша, ніж установлено нормативом, передбаченим ст. 19 цього Закону, щороку сплачують відповідним відділенням Фонду соціального захисту інвалідів адміністративно-господарські санкції, за кожне робоче місце, призначене для працевлаштування інваліда і не зайняте інвалідом.
Статтею 20 Закону України В«Про основи соціальної захищеності інвалідів в УкраїніВ» передбачено, що суми адміністративно-господарських санкцій і пені, що надійшли до державного бюджету, використовуються Фондом соціального захисту інвалідів, зокрема, на надання фінансової допомоги на здійснення заходів соціальної, трудової, фізкультурно-спортивної (за поданням Національного комітету спорту інвалідів України) та професійної реабілітації інвалідів (відновлення працездатності шляхом забезпечення інваліда технічними реабілітаційними засобами, створення умов для занять фізичною культурою і спортом, оплата навчання та перекваліфікації, створення на робочому місці інваліда належних санітарно-гігієнічних, виробничих і технічних умов згідно з індивідуальною програмою реабілітації інваліда, випуск для інвалідів спеціальної літератури та аудіозаписів для їх професійної підготовки), працевлаштування інвалідів шляхом створення робочих місць, у тому числі спеціальних робочих місць, а також надання фінансової допомоги на технічне оснащення діючих робочих місць для працевлаштування на них інвалідів та на технічне переоснащення виробництва підприємств, організацій громадських організацій інвалідів з метою створення додаткових робочих місць і працевлаштування на них інвалідів. Фінансова допомога надається лише за наявності рішення центрального органу виконавчої влади, що реалізує державну політику у сфері соціального захисту інвалідів, ветеранів війни.
Механізм використання Фондом соціального захисту інвалідів та його відділеннями суми адміністративно-господарських санкцій та пені за невиконання нормативу робочих місць для працевлаштування інвалідів, що надійшли до державного бюджету, визначений Порядком використання суми адміністративно-господарських санкцій та пені за невиконання нормативу робочих місць для працевлаштування інвалідів, що надійшли до державного бюджету, який затверджено Постановою Кабінету Міністрів України № 70 від 31.01.2007р.
Відповідно до пункту 2 вказаного Порядку сума санкцій та пеня використовуються, в тому числі для надання фінансової допомоги на поворотній та безповоротній основі підприємствам, організаціям громадських організацій інвалідів для: здійснення заходів щодо фізкультурно-спортивної реабілітації інвалідів, створення умов для занять фізичною культурою і спортом (за поданням Національного комітету спорту інвалідів); технічного оснащення діючих робочих місць для працевлаштування інвалідів; створення на робочому місці інваліда належних санітарно-гігієнічних, виробничих і технічних умов згідно з індивідуальною програмою реабілітації інваліда; технічного переоснащення виробництва з метою створення додаткових робочих місць для працевлаштування інвалідів; підприємствам, організаціям громадських організацій інвалідів, центрам професійної реабілітації інвалідів - для випуску спеціальної літератури та аудіозаписів (у тому числі для професійної підготовки інвалідів) з метою комплектування бібліотек; роботодавцям - для створення спеціальних робочих місць для працевлаштування інвалідів.
Пунктом 3 Порядку встановлено, що фінансова допомога на безповоротній основі надається роботодавцям, які виконали норматив робочих місць для працевлаштування інвалідів та у році звернення за допомогою не отримували у відділенні Фонду допомогу на безповоротній основі за аналогічним напрямом використання коштів.
Розмір фінансової допомоги на поворотній і безповоротній основі та цільової позики визначається відділенням Фонду на підставі наданих роботодавцем техніко-економічних обґрунтувань і кошторисів (п. 6 Порядку). Кошти фінансової допомоги та цільової позики перераховуються відділеннями Фонду на рахунки роботодавців, відкриті в територіальних органах Державної казначейської служби. Роботодавці, які отримали фінансову допомогу та цільову позику, витрачають бюджетні кошти згідно з планом, який складається та затверджується відповідно до вимог Порядку складання, розгляду, затвердження та основних вимог до виконання кошторисів бюджетних установ, затвердженого постановою Кабінету Міністрів України від 28.02.2002р. N 228 (п. 11-1 Порядку).
Матеріалами справи підтверджено надання (перерахування) позивачем відповідачу фінансової допомоги в сумі 338 000,00 грн. за умовами договору № 02/12 від 07.07.2012 р.
Позивач наполягає на нецільовому використанні відповідачем отриманої фінансової допомоги внаслідок неможливості проведення відділенням Фонду перевірки використання відповідачем суми отриманої допомоги.
Як вже зазначалось вище, пунктом 5.1 договору № 02/12 сторони визначили, що у разі нецільового використання одержувачем фінансової допомоги або її частини, чи створення робочих місць для працевлаштування інвалідів у меншій кількості, ніж передбачено умовами цього договору про надання фінансової допомоги, відповідна сума цих коштів, проіндексована з урахуванням рівня інфляції, підлягає поверненню до державного бюджету на підставі рішення Фонду соціального захисту інвалідів та Комісії (у межах її повноважень).
Пунктом 12 Порядку використання суми адміністративно-господарських санкцій та пені за невиконання нормативу робочих місць для працевлаштування інвалідів, що надійшли до державного бюджету встановлено, що фінансова допомога та цільова позика мають цільове спрямування і використовуються на умовах, визначених відповідним договором. Роботодавцям забороняється нецільове використання фінансової допомоги та цільової позики. У разі нецільового використання роботодавцями фінансової допомоги та цільової позики або їх частини чи створення робочих місць для працевлаштування інвалідів у меншій кількості, ніж передбачено умовами договору про надання фінансової допомоги та цільової позики, відповідна сума, проіндексована з урахуванням рівня інфляції, підлягає поверненню до державного бюджету на підставі рішення Фонду соціального захисту інвалідів.
Згідно з п. 5.3 Інструкції з надання фінансової допомоги на поворотній і безповоротній основі та цільової позики за рахунок сум адміністративно-господарських санкцій та пені, що надходять до державного бюджету за невиконання нормативу робочих місць для працевлаштування інвалідів, затвердженої наказом Міністерства праці та соціальної політики України від 06.09.2010р. №270, отримувачам забороняється використання коштів Фонду не за цільовим призначенням. У разі нецільового використання роботодавцями фінансової допомоги та цільової позики або їх частини чи створення робочих місць для працевлаштування інвалідів у меншій кількості, ніж передбачено умовами договору про надання фінансової допомоги та цільової позики, відповідна сума, проіндексована з урахуванням рівня інфляції, підлягає поверненню до державного бюджету на підставі рішення Фонду.
Тобто, передбачено можливість повернення на підставі рішення Фонду соціального захисту інвалідів наданої суми безповоротної фінансової допомоги тільки в разі нецільового використання цих коштів.
Нецільовим використанням фінансової допомоги та цільової позики, відповідно до пункту 12 вказаного Порядку, є спрямування коштів на придбання товарів, робіт і послуг, що не передбачені умовами договору про надання фінансової допомоги та цільової позики.
Відповідач зобов'язався: (п.4.2.4 договору) створити визначену згідно з п. 2.1 кількість робочих місць для працевлаштування інвалідів, які відповідають вимогам охорони праці, працевлаштувати на них інвалідів у строки згідно з графіком працевлаштування інвалідів; (п.4.2.5 договору) забезпечити збереження створених робочих місць для працевлаштування інвалідів, за рахунок коштів Відділення Фонду, протягом трьох років із дати завершення виконання умов договору; (п.4.2.6) після перерахування коштів на рахунок, відкритий в територіальних органах Державної казначейської служби України, щокварталу до 5 числа місяця, наступного за звітним, протягом дії договору та не менш як три роки з дати його виконання надавати Відділенню Фонду звіти та засвідчені належним чином копії документів, які підтверджують працевлаштування кожного інваліда та використання обладнання; (п.4.2.7) за рахунок коштів фінансової допомоги здійснити закупівлю товарів, робіт і послуг, зазначених у додатку № 1 до договору.
Позивач, в свою чергу, має право: (п.4.1.1) здійснювати перевірку цільового використання наданої одержувачу фінансової допомоги та використання придбаного за ці кошти обладнання і створення робочих місць для працевлаштування інвалідів не рідше одного разу на рік з обов'язковим повідомленням одержувача за 10 днів до запланованої перевірки; (п.4.1.2) з метою перевірки цільового використання коштів фінансової допомоги вимагати від одержувача надання документів, що підтверджують напрямки використання фінансової допомоги та фінансовий стан одержувача; (п.4.1.3) в односторонньому порядку достроково розірвати цей договір у разі встановлення факту нецільового використання коштів фінансової допомоги (її частини) або встановлення факту неналежного виконання умов цього договору одержувачем.
Відповідно до приписів ст.ст. 33, 34 ГПК України кожна сторона повинна довести ті обставини, на які вона посилається як на підставу своїх вимог і заперечень. Докази подаються сторонами та іншими учасниками судового процесу. Господарський суд приймає тільки ті докази, які мають значення для справи. Обставини справи, які відповідно до законодавства повинні бути підтверджені певними засобами доказування, не можуть підтверджуватись іншими засобами доказування.
Колегія суддів зазначає, у матеріалах наявний Звіт б/д щодо використання фінансової допомоги на виконання договору № 02/12 від 07.07.2012р. (подається відділенню Фонду щоквартально 5-го числа, наступного за звітним), поданий та підписаний відповідачем, за підписом заступника директора Відділення Фонду (а.с.56).
У вказаному звіті вказано про оприбуткування матеріальних цінностей (цифрова система чорно-білого друку, цифрова система повнокольорового друку, всього 2 обладнання) на загальну суму 338 000,00грн., дата постановки на облік - 14.12.2012р. (п. 6 звіту). Зазначено про виконання графіка створення робочих місць у кількості чотирьох, у т.ч. працевлаштовання чотирьох інвалідів з зазначенням П.І.Б. працевлаштованого, посади, на яку працевлаштовано, № та дати наказу (п. 8 звіту).
Інших щоквартальних звітів відповідача у матеріалах справи немає.
Не надано суду позивачем також документу щодо проведення попередньої перевірки відповідача, про яку зазначено в плані перевірок Відділенням Фонду, затвердженого 26.12.2014р. А саме: в плані зазначено, що проведення попереднього контрольного заходу щодо виконання відповідачем умов договору № 02/12 від 07.07.2012р. здійснено 25.03.2014р.
Крім того, позивач не надав суду будь-яких звітів щодо проведення планових, позапланових, виїзних чи-то невиїзних перевірок стосовно подання відповідачем до відділення Фонду звіту про зайнятість і працевлаштування інвалідів, виконання нормативу робочих місць для працевлаштування інвалідів, порядок проведення яких визначено постановою Кабінету Міністрів України від 31.01.2007 р. № 70.
Також, Додатковою угодою від 25.06.2013р. до договору №02/12 встановлено вчасне здійснення відповідачем введення в експлуатацію обладнання, придбаного за кошти фінансової допомоги.
Колегія суддів погоджується з висновком суду про те, що позивач помилково ототожнює поняття нецільового використання фінансової допомоги з неможливістю проведення ним перевірки виконання відповідачем умов договору № 02/12 від 07.07.2012р.
Колегія суддів вважає, що відмовляючи у позові, суд першої інстанції правильно виходив із того, що позивачем не надано суду доказів нецільового використання отриманої відповідачем за договором № 02/12 від 07.07.2012р. суми фінансової допомоги, а саме: доказів спрямування коштів фінансової допомоги (чи їх частини) на придбання товарів, робіт, послуг, що не передбачені умовами договору № 02/12.
Рішення Фонду соціального захисту інвалідів та Комісії (у межах її повноважень) щодо нецільового використання фінансової допомоги позивачем суду не доведено (п.5.1 договору).
Отже, висновок місцевого господарського суду про відмову у задоволені стягнення суми безповоротної фінансової допомоги, колегія суддів вважає обґрунтованим та законним.
Позивачем також було заявлено позовні вимоги щодо стягнення інфляційних у сумі 253 755,62грн. з посиланням на п.5.3 Інструкції з надання фінансової допомоги на поворотній і безповоротній основі та цільової позики за рахунок сум адміністративно-господарських санкцій та пені, що надходять до державного бюджету за невиконання нормативу робочих місць для працевлаштування інвалідів, затвердженої наказом Мінсоцполітики України 06.09.2010р. № 270, які суд обгрунтовано відхилив з огляду на те, що дані вимоги є похідними від основної вимоги.
Висновок суду щодо відмови у задоволені позовних вимог щодо стягнення 3% річних у сумі у сумі 25 295,34грн колегія суддів вважає правильним з огляду на наступне.
Між сторонами в цій справі виникли правовідносини за договором надання фінансової допомоги на безповоротній основі з цільовим призначенням, який за своєю правовою природою є договором пожертви (є різновидом договору дарування).
Відповідно до ч.1, 3 ст. 729 ЦК України пожертвою є дарування нерухомих та рухомих речей, зокрема грошей та цінний паперів, особам, встановленим ч. 1 ст. 720 цього Кодексу, для досягнення ними певної, насамперед обумовленої мети. До договору про пожертву застосовуються положення про договір дарування, якщо інше не встановлено законом.
Відповідно до ч. 2 цієї статті договір про пожертву є укладеним з моменту прийняття пожертви, у зв"язку із чим виключається можливість вимагати від відповідача сплати трьох процентів річних, нарахованої на суму безповоротньої фінансової допомоги, тому колегія суддів вважає, що в даному випадку до спірних правовідносин положення ч. 2 ст. 625 ЦК України не застосовуються.
Колегія суддів погоджується з висновком місцевого суду щодо правомірного відхилення клопотання позивача про залучення до участі у справі у якості третьої особи, яка не заявляє самостійних вимог на предмет спору, Запорізької обласної організації Українського товариства сліпих, з огляду на таке.
За змістом ст. 27 ГПК України треті особи, які не заявляють самостійних вимог на предмет спору, можуть вступити у справу на стороні позивача або відповідача до прийняття рішення господарським судом, якщо рішення з господарського спору може вплинути на їх права або обов'язки щодо однієї з сторін. Їх може бути залучено до участі у справі також за клопотанням сторін, прокурора. Якщо господарський суд при прийнятті позовної заяви, вчиненні дій по підготовці справи до розгляду або під час розгляду справи встановить, що рішення господарського суду може вплинути на права і обов'язки осіб, що не є стороною у справі, господарський суд залучає таких осіб до участі у справі як третіх осіб, які не заявляють самостійних вимог на предмет спору.
Як вбачається з матеріалів справи, між позивачем, Запорізьким обласним відділенням Фонду соціального захисту інвалідів та відповідачем, Підприємством «Нова-Прес» Запорізької обласної організації Українського товариства сліпих 07.07.2012р. був укладений договір про надання фінансової допомоги на безповоротній основі №02/12, за умовами якого не передбачено виникнення прав та обов»язків засновника підприємства відповідача.
З матеріалів справи вбачається, що з метою здійснення планової перевірки виконання умов договору №02/12 від 07.07.12р., позивачем спрямовувались листи №95-86/669 від 15.05.2015р., №04-230/754 від 26.05.2015р. (а.с.33, 35) на адресу голови та заступника голови Запорізькій обласній організації Українського товариства сліпих, яка не є стороною за договором про надання фінансової допомоги на безповоротній основі №02/12 від 07.07.2012р.
З огляду на вищевикладене, колегія суддів вважає, що доводи апеляційної скарги не спростовують висновок місцевого господарського суду, тому підстав для її задоволення немає, оскаржуване рішення прийнято з дотриманням норм матеріального та процесуального права, а тому повинно бути залишено без змін.
Відповідно до статті 49 Господарського процесуального кодексу України судові витрати покладаються на скаржника.
Керуючись статями 33, 34, 43, 49, 99, 101, 102, 103, 105 Господарського процесуального кодексу України, Донецький апеляційний господарський суд -
П О С Т А Н О В И В:
Апеляційну скаргу Запорізького обласного відділення Фонду соціального захисту інвалідів м.Запоріжжя на рішення господарського суду Запорізької області від 07.10.2015р. у справі №908/4542/15 залишити без задоволення, а рішення господарського суду Запорізької області від 07.10.2015р. у справі №908/4542/15 - без змін.
Постанова набирає законної сили з дня її прийняття та може бути оскаржена до Вищого господарського суду України у касаційному порядку через Донецький апеляційний господарський суд протягом двадцяти днів з дня набрання постановою апеляційного господарського суду законної сили.
Головуючий О.О.Радіонова
Судді І.В.Зубченко
ОСОБА_3
Надр.5 прим:1 -у справу; 1-позивачу; 1 -відповідачу; 1 -ДАГС; 1-ГС Запорізької обл.
Суд | Донецький апеляційний господарський суд |
Дата ухвалення рішення | 02.08.2016 |
Оприлюднено | 09.08.2016 |
Номер документу | 59415755 |
Судочинство | Господарське |
Господарське
Донецький апеляційний господарський суд
Радіонова О.О.
Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці
© 2016‒2023Опендатабот
🇺🇦 Зроблено в Україні