8/1959
ГОСПОДАРСЬКИЙ СУД ХМЕЛЬНИЦЬКОЇ ОБЛАСТІ
29000, м. Хмельницький, Майдан Незалежності, 1 тел. 79-57-10, факс 79-58-82
ІМЕНЕМ УКРАЇНИ
РІШЕННЯ
"06" червня 2006 р.Справа № 8/1959
За позовом 1- приватної фірми „Новінтех-М” м. Хмельницький
2- комунального підприємства проектно-розвідувальних робіт по
землевпорядкуванню м. Хмельницький
до відкритого акціонерного товариства „Катіон” м. Хмельницький
про встановлення меж земельної ділянки
Суддя Степанюк А.Г.
Представники сторін:
Від позивачів –1) Бляхарський Я.С. –представник по довіреності №67 від 10.01.2006р.
Фокін І.Г. –директор, 2) Антонова Т.І. –представник за дорученням №136 від 15.05.06р.
Від відповідача - Ткачук Ю.Г. –представник по довіреності від 29.03.2006р.
Рішення приймається 06.06.2006р., оскільки в судовому засіданні оголошувалась перерва.
СУТЬ СПОРУ: позивач просить суд встановити межі земельної ділянки площею 0,3273 га по вул. Тернопільська, 19 та зобов'язати ВАТ „Катіон” визнати дані межі земельної ділянки на підставі кадастрової зйомки, проведеної комунальним підприємством проектно-розвідувальних робіт по землевпорядкуванню.
У поданому позивачами письмовому поясненні сторони звернули увагу, що: 1.Відповідно до ст.93 Земельного кодексу України, право оренди земельної ділянки це засноване на договорі строкове платне володіння і користування земельною ділянкою, необхідною орендареві для провадження підприємницької та іншої діяльності. Земельні ділянки можуть передаватися в оренду громадянам та юридичним особам України. Відносини, пов'язані з орендою землі, регулюються законом.
Згідно з ст.116 ЗКУ, юридичні особи набувають права користування земельними ділянками із земель комунальної власності за рішенням органів місцевого самоврядування.
Згідно з ст. 124 ЗКУ, передача в оренду земельних ділянок, що перебувають у державній або комунальній власності, здійснюється на підставі рішення органу місцевого самоврядування шляхом укладення договору оренди земельної ділянки. Відповідно до ст. 125 ЗКУ, право на оренду земельної ділянки виникає після укладення договору оренди і його державної реєстрації.
Таким чином, вказують позивачі:
1. Земельним кодексом України визначено право юридичних осіб для здійснення підприємницької діяльності орендувати земельні ділянки, які перебувають у комунальній формі власності;
2. передача у користування земельної ділянки з комунальної форми власності здійснюється на підставі рішення органу місцевого самоврядування, шляхом укладення договору оренди;
3. відносини, пов'язані з орендою землі, регулюються спеціальним законом (цим законом є Закон України "Про оренду землі").
Стаття 16 Закону України "Про оренду землі" визначає порядок укладення договору
оренди землі. Так, особа, яка бажає отримати земельну ділянку в оренду із земель комунальної власності, подає до органу місцевого самоврядування за місцем розташування земельної ділянки заяву (клопотання). Відповідно до ч.4 ст. 15 цього ж закону, невід'ємною частиною договору оренди землі є: план або схема земельної ділянки, яка передається в оренду; кадастровий план земельної ділянки з відображенням обмежень (обтяжень) у її використанні та встановлених земельних сервітутів; акт визначення меж земельної ділянки в натурі (на місцевості); акт приймання-передачі об'єкта оренди; проект відведення земельної ділянки у випадках, передбачених цим Законом. Тому, окрім клопотання заявнику також необхідно подати до органу місцевого самоврядування і перераховану вище технічну документацію. На це також вказує і Закон України "Про землеустрій", зокрема ст.56, передбачає, що технічна документація із землеустрою щодо складання документів, що посвідчують право на земельну ділянку (документом, що посвідчує право оренди є договір оренди (ч,2 ст. 125 Земельного кодексу України, п. 1.3. Інструкції про порядок складання, видачі, реєстрації і зберігання державних актів на право приватної власності на землю, право колективної власності на землю, право власності на землю і право постійного користування землею, договорів на право тимчасового користування землею (в тому числі на умовах оренди) та договорів оренди землі, затвердженої наказом Державного комітету України по земельних ресурсах від 04 травня 1999 року № 43), включає:
а) пояснювальну записку;
б) технічне завдання на складання документів, що посвідчують право на земельну ділянку;
в) копії заяв фізичних або клопотання юридичних осіб;
г) матеріали польових геодезичних робіт і план земельної ділянки, складений за
результатами кадастрової зйомки;
ґ) рішення органу виконавчої влади чи органу місцевого самоврядування про надання або передачу земельної ділянки у власність або надання в користування, у тому числі на умовах оренди;
д) акт прийомки-передачі межових знаків на зберігання;
є) акт перенесення в натуру (на місцевість) меж охоронних зон, зон санітарної охорони,
санітарно-захисних зон і зон особливого режиму використання земель за їх наявності;
є) кадастровий план земельної ділянки;
ж) перелік обмежень прав на земельну ділянку і наявні земельні сервітути.
Пунктом г) ст. 56 закону передбачено здійснення кадастрової зйомки. Відповідно до ст.198 Земельного кодексу України, кадастрові зйомки - це комплекс робіт, виконуваних для визначення та відновлення меж земельних ділянок. Кадастрова зйомка включає:
а) геодезичне встановлення меж земельної ділянки;
б) погодження меж земельної ділянки з суміжними власниками та землекористувачами;
в) відновлення меж земельної ділянки на місцевості;
г) встановлення меж частин земельної ділянки, які містять обтяження та обмеження щодо
використання землі;
ґ) виготовлення кадастрового плану.
Відповідно до ст.22 Закону України "Про землеустрій", землеустрій здійснюється на підставі:
а) рішень органів виконавчої влади та органів місцевого самоврядування щодо проведення
робіт із землеустрою;
б) укладених договорів між юридичними чи фізичними особами (землевласниками і
землекористувачами) та розробниками документації із землеустрою;
в) судових рішень.
Згідно з ст.25 даного закону, документація із землеустрою розробляється у вигляді програм, схем, проектів, спеціальних тематичних карт, атласів, технічної документації. Одним з видів документації із землеустрою є технічна документація із землеустрою щодо складання документів, що посвідчують право на земельну ділянку.
Статтею 26 закону визначено, що замовниками документації із землеустрою можуть бути органи державної влади, органи місцевого самоврядування, землевласники і землекористувачі. Розробниками документації із землеустрою є юридичні та фізичні особи, які отримали ліцензії на проведення робіт із землеустрою відповідно до закону.
Таким чином, на переконання позивачів, для одержання в оренду земельної ділянки по вул.Тернопільська, 19, що перебуває у власності Хмельницької міської Ради, приватній фірмі "Новінтех-М" необхідно подати клопотання про надання земельної ділянки у користування та технічну документацію із землеустрою щодо складання документів, що посвідчують право на земельну ділянку. Клопотання ПФ "Новінтех-М" подала, технічну документацію замовило на підставі договору № 44 від 19 травня 2005 року у ліцензійної організації - Комунального підприємства проектно-розвідувальних робіт по землевпорядкуванню. Як було вказано вище, складовою частиною технічної документації із землеустрою щодо складання документів, що посвідчують право ,на земельну ділянку є план меж земельної ділянки, який має бути погоджений з суміжними землевласниками та землекористувачами. Суміжним землевласником є Хмельницька міська Рада, а суміжним землекористувачем - відкрите акціонерне товариство "Катіон". Суміжний землевласник, а також міське управління земельних ресурсів та головний архітектор міста погодили план меж земельної ділянки, а суміжний землекористувач - ВАТ "Катіон", незважаючи на погодження аналогійної документації у 2001 році, відмовився його погоджувати без жодних обґрунтованих пояснень.
Також позивачі зазначають, що предметом позову є встановлення меж земельної ділянки по вул. Тернопільська, 19, а не надання у користування земельної ділянки. Під межуванням земель слід розуміти комплекс робіт із встановлення чи відновлення в натурі (на місцевості) меж адміністративно-територіальних утворень, меж земельних ділянок власників, землекористувачів, у тому числі орендарів, із закріпленням їх межовими знаками встановленого зразка (ст. 1 Закону України "Про землеустрій"). Таким чином, відмова відповідача погоджувати межі земельної ділянки встановлених на підставі кадастрової зйомки комунальним підприємством проектно-розвідувальних робіт по землевпорядкуванню, означає що відповідач ставить під сумнів розташування зазначеної земельної ділянки у просторі.
Розташування земельної ділянки у просторі та її межі жодним чином не залежать від наявності чи відсутності правових спорів щодо нерухомих або рухомих об'єктів, що на ній знаходяться. Відповідно до ч.І ст.55 Закону України "Про землеустрій", встановлення меж земельної ділянки в натурі (на місцевості) проводиться відповідно до топографо-геодезичних і картографічних матеріалів.
Звертають увагу, що відповідно до ч.4 ст. 16 Закону України "Про оренду землі", передача земельної ділянки, межі якої визначено в натурі (на місцевості), в оренду без зміни її цільового призначення здійснюється без розроблення проекту її відведення. Зважаючи на те, що земельна ділянка, яку бажає отримати в оренду ПФ "Новінтех-М" виділена в натурі (кадастровий номер 6810100000:29:001:0002), а також використовуватиметься без зміни її цільового призначення, розробка проекту її відведення не потрібна.
Крім цього позивач –2 у поясненні додатково зазначив, що оскільки відповідач ВАТ «Катіон»є суміжним землекористувачем то потрібно отримати його узгодження щодо встановлення меж. Відсутність такого погодження унеможливлює подальший процес оформлення технічної документації та її розгляд сесією міської ради. Зважаючи на те що відповідач не дає пояснень з цього приводу та не вказує причини своїх дій чи бездіяльності ,то відмова його у наданні непогодження меж позивачу є необ'єктивною та безпідставною. Крім того цим порушується право позивача ПП «Новітех-М»на користування земельною ділянкою та перешкоджає здійсненню підприємницької діяльності, оскільки на спірній земельній ділянці розміщена автостоянка , яка належить позивачу.
У письмовому відзиві на позов відповідач повідомив, що позовні вимоги позивача є безпідставними, та такими, що не підлягають задоволенню, виходячи з наступного:
Відповідно до рішення Хмельницького міськвиконкому № 1147 від 28.12.2000р., Позивачем 18.01.2001р., був укладений договір тимчасового користування, терміном на три роки, земельною ділянкою площею -3273 кв.м., за адресою: м. Хмельницький, вул. Тернопільська, 19.
Таким чином, відповідно до вимог ст. 31 Закону України "Про оренду землі", термін дії даного договору сплинув 19.01.2004р., і зазначена земельна ділянка юридично вибула з користування позивача і перебуває з 19.01.2004р., в землях міськземфонду Хмельницької міської ради.
Позивач звернувся до Хмельницької міської ради з заявою про надання йому зазначеної земельної ділянки в оренду лише 06.06.2005р.
Хмельницькою міською радою до цього часу не приймалось будь яких рішень стосовно надання Позивачу зазначеної земельної ділянки в оренду в розумінні вимог ст. 124 Земельного кодексу України.
В зв'язку з цим, Відповідач, листом № 86 від 20.02.2006р., звернувся до Хмельницької міської ради з проханням надати йому в оренду земельну ділянку площею - 3273 кв.м., за адресою: м. Хмельницький, вул. Тернопільська, 19, що була вилучена у Відповідача рішенням Хмельницького міськвиконкому № 1147 від 28.12.2000р.
Таким чином, відповідно до вимог п. 6 ст. 16 Закону України "Про оренду землі", в зв'язку з надходженням двох заяв на оренду однієї і тієї самої земельної ділянки, орган місцевого самоврядування зобов'язаний провести конкурс або аукціон щодо набуття права на зазначену земельну ділянку.
Таким чином позовні вимоги Позивача в даному випадку не відповідають нормам ст. 16 Закону України "Про оренду землі".
Позовні вимоги Позивача не відповідають також ст. 377 ЦК України, так як маючи у власності будівлю площею лише 77,8 кв.м., у позивача відсутні правові підстави вимагати на цій підставі в оренду земельну ділянку площею - 3273 кв.м.
Крім того, всупереч вимогам п. "г" ст. 56 Закону України "Про землеустрій", п. 1.16. Наказу Держкомзем України № 43 від 04.05.1999р., "Про затвердження Інструкції про порядок складання, видачі, реєстрації і зберігання державних актів на право приватної власності на землю, право колективної власності на землю, право власності на землю і право постійного користування землею, договорів на право тимчасового користування землею (в тому числі на умовах оренди) та договорів оренди землі", в технічній документації Позивача відсутнє рішення органу місцевого самоврядування про надання згоди на передачу зазначеної земельної ділянки в оренду Позивачу.
На підставі викладеного, керуючись ст. 59 ГПК України, відкрите акціонерне товариство "Катіон" просить господарський суд Хмельницької області:
- відмовити приватній фірмі "Новінтех-М" та Хмельницькому комунальному підприємству проектно-розвідувальних робіт по землевпорядкуванню в задоволені їх позовних вимог в повному обсязі.
Розглянувши матеріали справи, пояснення позивачів та відзив на позов, дослідивши зібрані у ній документи у сукупності та давши їм правову оцінку, керуючись внутрішнім переконанням суд прийшов до висновку, що у задоволенні позову належить відмовити з огляду на таке.
Розглянувши матеріали справи, оцінивши надані сторонами пояснення судом встановлено, що на підставі укладеної 2 жовтня 2000 року на Хмельницькій філії товарної біржі “Дніпродзержинська” біржової угоди у власність приватної фірми “Новінтех –М” перейшла автомобільна стоянка за адресою: вул..Тернопільська,19, що у м. Хмельницькому. Виконавчий комітет Хмельницької міської ради 28 грудня 2000 року виніс рішення №1147, яким у ВАТ “Катіон” було вилучено в земельний запас земельну ділянку за адресою: вул. Тернопільська,19, що у м. Хмельницькому та надано її у користування приватній фірмі “Новінтех –М” . У подальшому на підставі договору остання отримала зазначену земельну ділянку в тимчасове короткострокове користування (на три роки) із цільовим призначенням –під автостоянку. Строк дії договору закінчився 18 січня 2004 року. 06.06.05 року приватна фірма “Новінтех-М” звернулась до Хмельницького міського голови із зверненням про надання земельної ділянки загальною площею 0,3273 по вул. Тернопільській, що у м. Хмельницькому в оренду під автостоянку.
У верхній лівій частині аркуша вказаного звернення під штампом фірми рукописно поставлена резолюція: “Гродзенко К.В. Прошу розглянути 8. 06.05р.” Під цією резолюцією є нерозбірливий підпис. У нижній центральній частині вказаного аркуша рукописно зазначено: “Рудзінському В.М. 10.06.05” та поставлено нерозбірливий підпис. Як стверджують позивачі у позовній заяві та їх представники у судових засіданнях зазначене звернення приватної фірми “Новінтех-М” із описаними резолюціями є виявом згоди Хмельницького міськвиконкому на підготовку технічної документації. Втім цей документ не дає право вважати, що звернення розглянуто повноважними на те особами та у встановленому порядку та із змісту документу не можна зробити однозначний висновок вільного волевиявлення виконкому Хмельницької міської ради щодо надання згоди приватній фірмі “Новінтех-М” на підготовку технічної документації із землеустрою для подальшого надання земельної ділянки в оренду.
Посилання представника фірми на те, що відповідно до ч.4 ст. 16 Закону України “Про оренду землі” передача земельної ділянки, межі якої визначено в натурі (на місцевості), в оренду без зміни її цільового призначення здійснюється без розроблення проекту її відведення, на переконання суду, у даному випадку є недоречним. Однак, з наданих позивачами документів не вбачається, яке цільове призначення земельної ділянки, яку фірма має намір взяти в оренду. Так, у витягу з Рішення виконавчого комітету Хмельницької міської ради від 28.12.2000 року № 1147 (яким приватній фірмі “Новінтех-М” була надана у користування земельна ділянка по вул..Тернопільській,19) у п'ятій графі “Назва підприємств, організацій, та приватних підприємців, яким надаються земельні ділянки, цільове призначення, підстава та юридична адреса” цільове призначення земельної ділянки не вказано, а лише зазначено: “...під автостоянку..”. У земельно-кадастровій інформації проекту відведення земельної ділянки фірмі у пункті 1.1.7 “Цільове використання” вказано: “під автостоянку”. У висновку №153 від 05.12.2000 року на відведення земельної ділянки по вул. Тернопільській,19 під будівництво відмічено, що у минулому земельна ділянка була вільна від забудови. У матеріалах проекту відведення земельної ділянки фірмі (за 2000 р.) по вул. Тернопільській,19, що у м. Хмельницькому, ця земельна ділянка класифікується як: “землі населеного пункту несільськогосподарського призначення”. Зважаючи на таке різноманіття законодавчо не окреслених визначень складу земельної ділянки по вул. Тернопільській, 19 за основним цільовим призначенням та визначенням її категорії, суд не має підстав для однозначного висновку про те, що вказана земельна ділянка відноситься за своїм цільовим призначенням до конкретної певної категорії (згідно ст.18 та 19 Земельного кодексу України). У даному випадку спостерігається підміна позивачами понять: “цільове використання” на “цільове призначення”. Тому, у даному випадку, про наявність права передачі земельної ділянки в оренду без розроблення її проекту відведення, так як , на думку позивачів, немає зміни її цільового призначення, вести мову не можна.
При цьому слід також звернути увагу на припис ч.6 цієї ж статті вказаного вище Закону України “Про оренду землі”, де визначено, що у разі надходження двох або більше заяв (клопотань) на оренду однієї і тієї ж самої земельної ділянки, що перебуває в державній або комунальній власності, відповідні органи... проводять аукціон або конкурс щодо набуття права оренди земельної ділянки... Відповідач надав суду належним чином завірену копію звернення ВАТ “Катіон” до Хмельницького міського голови, де просив повернути йому земельну ділянку площею 0,3273 га. При цьому вказав, що ця земельна ділянка входить до складу площ (22,3539 га) , на які товариству виданий Державний акт на право постійного користування. Тобто, земельна ділянка площею 0,3273 га по вул. Тернопільській, 19 формально перебуває у користуванні ВАТ “Катіон”
У направленій на адресу останнього відповіді від 17 березня 2006 року № 12-1001—02-10 на описане звернення управління земельних ресурсів та земельної реформи безпідставно повідомило, що вказана вище земельна ділянка вже передана у користування приватній фірмі “Новінтех-М” на підставі рішення міськвиконкому.
Підсумовуючи викладене, слід відмітити, що позивачі не надали належних доказів наявності рішення органу виконавчої влади чи органу місцевого самоврядування про надання або передачу земельної ділянки у користування приватній фірмі “Новінтех-М”, у тому числі на умовах оренди. Також не довели позивачі наявності у них права набуття у користування земельну ділянку поза встановленими статтями 123 та 124 Земельного Кодексу України межами.
Таким чином вимоги позивачів щодо встановлення меж земельної ділянки по вул. Тернопільській, 19, що у м. Хмельницькому, користувачами якої вони формально не являються, є такими, що на законі не ґрунтуються.
З огляду на викладене у задоволенні позову належить відмовити.
Керуючись ст.ст. 44, 49, 82-85 Господарського процесуального кодексу України, суд -
ВИРІШИВ :
У позові приватної фірми „Новінтех-М” м. Хмельницький та комунального підприємства проектно-розвідувальних робіт по землевпорядкуванню м. Хмельницький до відкритого акціонерного товариства „Катіон” м. Хмельницький про встановлення меж земельної ділянки площею 0,3273 га по вул. Тернопільська, 19 та зобов'язання ВАТ „Катіон” визнати дані межі земельної ділянки на підставі кадастрової зйомки, проведеної комунальним підприємством проектно-розвідувальних робіт по землевпорядкуванню, відмовити.
Суддя А.Г. Степанюк
Суд | Господарський суд Хмельницької області |
Дата ухвалення рішення | 06.06.2006 |
Оприлюднено | 28.08.2007 |
Номер документу | 5230 |
Судочинство | Господарське |
Господарське
Господарський суд Хмельницької області
Степанюк А.Г.
Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці
© 2016‒2025Опендатабот
🇺🇦 Зроблено в Україні