Постанова
від 15.10.2015 по справі п/811/3213/15
ДНІПРОПЕТРОВСЬКИЙ АПЕЛЯЦІЙНИЙ АДМІНІСТРАТИВНИЙ СУД

ДНІПРОПЕТРОВСЬКИЙ АПЕЛЯЦІЙНИЙ АДМІНІСТРАТИВНИЙ СУД

П О С Т А Н О В А

і м е н е м У к р а ї н и

15 жовтня 2015 рокусправа № П/811/3213/15

Дніпропетровський апеляційний адміністративний суд у складі колегії суддів: головуючого судді: Олефіренко Н.А.

суддів: Білак С.В. Шальєвої В.А.

за участю секретаря судового засідання: Фірсіка Д.Ю.

розглянувши у відкритому судовому засіданні в м. Дніпропетровську апеляційні скарги ОСОБА_1, ОСОБА_2 кандидата на посаду міського голови Бобринецької міської ради, ОСОБА_3 кандидата на посаду міського голови Бобринецької міської ради

на постанову Кіровоградського окружного адміністративного суду 11 жовтня 2015 року у справі № П/811/3213/15

за позовом ОСОБА_2 кандидата на посаду міського голови Бобринецької міської ради, ОСОБА_3 кандидата на посаду міського голови Бобринецької міської ради

до Бобринецької міської виборчої комісії Бобринецького району Кіровоградської області

третя особа, яка не заявляє самостійних вимог на предмет спору, на стороні Відповідача ОСОБА_1

про визнання протиправною та скасування постанови, скасування реєстрації, а також зобов'язання вчинити певні дії,

ВСТАНОВИВ:

09 жовтня 2015 року ОСОБА_2 та ОСОБА_3 (далі по тексту - позивачі) звернулися до Кіровоградського окружного адміністративного суду з адміністративним позовом до Бобринецької міської виборчої комісії Бобринецького району Кіровоградської області (далі по тексту - відповідач), в якому просили:

-визнати протиправною та скасувати Постанову Бобринецької міської виборчої комісії Бобринецького району Кіровоградської області №28 від 06.10.2015 року «Про розгляд скарги від 06.10.2015 року щодо вирішення питання про скасування постанови про реєстрацію кандидата на посаду Бобринецького міського голови по одномандатному виборчому округу ОСОБА_1.» на чергових виборах депутатів місцевих рад та сільських, селищних, міських голів 25 жовтня 2015 року»;

- скасувати реєстрацію ОСОБА_1 кандидатом на посаду Бобринецького міського голови;

-зобов'язати Бобринецьку міську виборчу комісію Бобринецького району Кіровоградської області виключити ОСОБА_1 з виборчого списку кандидатів на посаду Бобринецького міського голови в одномандатному виборчому окрузі на перших місцевих виборах, що відбудуться 25.10.2015 року.

Позивачі, посилаючись на доводи, викладені у позовній заяві, зазначили, що 23.09.2015 року кандидатом на посаду Бобринецького міського голови зареєстровано гр.ОСОБА_1. Водночас, 02.10.2015 року Бобринецькою міською виборчою комісією Бобринецького району Кіровоградської області розглянуто питання про виключення ОСОБА_1 з виборчого списку як кандидата у депутати Бобринецької міської ради у багатомандатному виборчому окрузі від Політичної партії «Соціалісти» за власною заявою ОСОБА_1 За наслідками з'ясування питання щодо одночасного висування та реєстрації гр.ОСОБА_1 кандидатом у депутати місцевої ради та кандидатом на посаду міського голови виявилось, що таке висування було здійснено у кандидати в депутати до Бобринецької міської ради шляхом висування Політичної партії «Соціалісти» за заявою кандидата від 22.10.2015 року про згоду балатуватися за таким списком з одночасним поданням Відповідачу цим же кандидатом вказаної заяви про реєстрацію його кандидатом на посаду міського голови шляхом само висування. Вказані обставини, на думку позивачів, свідчать про грубе порушення з боку Відповідача виборчого законодавства.

Постановою Кіровоградського окружного адміністративного суду 11 жовтня 2015 року у справі №П/811/3213/15 адміністративний позов задоволено частково. Визнано протиправною та скасовано постанову Бобринецької міської виборчої комісії Бобринецького району Кіровоградської області №28 від 06.10.2015 року. Зобов'язано Бобринецьку міську виборчу комісію повторно розглянути по суті скаргу ОСОБА_2 та ОСОБА_3 від 06.10.2015 року щодо порушення ОСОБА_1 ч.5 ст.35 Закону України «Про місцеві вибори», а Бобринецькою міською комісією ч.8 ст.41 Закону України «Про місцеві вибори».

Рішення суду першої інстанції обґрунтовано, зокрема, тим, що зазначені підстави відмови в задоволені скарги ОСОБА_2 та ОСОБА_3 щодо порушення ч.6,7 статті 96 Закону України «Про місцеві вибори» та порушення строків подання скарги щодо бездіяльності виборчої комісії є безпідставними та необґрунтованими, оскільки виходячи з положень статті 95 Закону України «Про місцеві вибори» строк оскарження повинен обчислюватися саме з 02.10.2015 року, тобто після прийняття Бобринецькою міською виборчою комісією 02.10.2015 року постанови №27 про скасування реєстрації кандидата в депутати ОСОБА_1 позивачі дізналися про бездіяльність Бобринецької міської виборчої комісії, яка з 29.09.2015 року вчинила бездіяльність щодо розгляду питання про скасування реєстрації особи як кандидата на посаду міського голови та про скасування реєстрації такої особи як окремого кандидата у депутати. Щодо позовних вимог в частині скасування реєстрації ОСОБА_1 кандидатом на посаду Бобринецького міського голови та зобов'язання відповідача виключити ОСОБА_1 з виборчого списку кандидатів на посаду Бобринецького міського голови в одномандатному виборчому окрузі на перших місцевих виборах, що відбудуться 25.10.2015 року, суд першої інстанції виходив з того, що ч.3статті 47 Закону України «Про місцеві вибори» суперечить положенням статті 124 Конституції України, а оскільки судом встановлені порушення виборчого процесу задоцільно зобов'язати Бобринецьку міську виборчу комісію повторно розглянути по суті скаргу позивачів від 06.10.2015 року щодо порушення ОСОБА_1 ч.5 статті 35 Закону України «Про місцеві вибори», а Бобринецькою міською виборчою комісією ч.8 статті 41 Закону України «Про місцеві вибори».

Позивачі - ОСОБА_2 та ОСОБА_3, не погодившись з вищезазначеною постановою суду першої інстанції, подали апеляційну скаргу, в якій, посилаючись на її безпідставність та необґрунтованість, просять скасувати постанову Кіровоградського окружного адміністративного суду 11 жовтня 2015 року у справі №П/811/3213/15 та прийняти нову постанову, якою задовольнити адміністративний позов у повному обсязі.

В обґрунтування апеляційних вимог позивачі зазначили, що рішення суду першої інстанції без вирішення спірних правовідносин по суті позову та у викладеній редакції в частині зобов'язання Відповідача повторно розглянути по суті скаргу Позивачів не відповідає положенням статті 124 Конституції України, не вирішує спірних правовідносин та не може бути виконане.

Також, апеляційна скарга надійшла від третьої особи - ОСОБА_1, яка обґрунтована невідповідністю висновків суду першої інстанції обставинам справи, оскільки з аналізу оскаржуваної постанови №28 від 06.10.2015 року Бобринецької міської виборчої комісії Бобринецького району Кіровоградської області вбачається, що скарги позивачів розглянуто по суті викладених обставин та з дотриманням чинного законодавства, просить скасувати постанову Кіровоградського окружного адміністративного суду 11 жовтня 2015 року у справі №П/811/3213/15 та прийняти нову постанову, якою відмовити в задоволені адміністративного позову.

Перевіривши матеріали справи, обговоривши доводи апеляційних скарг, правильність правової оцінки обставин справи та застосування Кіровоградським окружним адміністративним судом норм матеріального та процесуального права, колегія суддів дійшла наступних висновків.

За результатами апеляційного перегляду справи встановлено, що 23 вересня 2015 року Бобринецька міська виборча комісія постановою № 10 зареєструвала ОСОБА_1 кандидатом на посаду Бобринецького міського голови, після чого 29 вересня 2015 року постановою № 16 зареєструвала його ж кандидатом у депутати в багатомандатному виборчому окрузі з виборів депутатів Бобринецької міської ради, включеним до виборчого списку Бобринецької районної організації Політичної партії "Соціалісти".

В подальшому, у зв'язку з надходженням до Бобринецької міської виборчої комісії 29 вересня 2015 року заяви ОСОБА_1, який балотується кандидатом у депутати Бобринецької міської ради від Бобринецької районної організації Політичної партії "Соціалісти", а також кандидатом на посаду Бобринецького міського голови шляхом самовисування на перших місцевих виборах, зазначена комісія постановою від 2 жовтня 2015 року № 27 скасувала своє рішення в частині реєстрації в багатомандатному виборчому окрузі кандидата в депутати Бобринецької міської ради ОСОБА_1, включеного до виборчого списку Бобринецької районної організації Політичної партії "Соціалісти", з виключенням його із указаного виборчого списку, відповідно до пункту 1 частини другої статті 47 Закону України "Про місцеві вибори" (далі - Закон).

Відповідно до частини першої статті 20 Закону виборчі комісії з місцевих виборів є спеціальними колегіальними органами, уповноваженими організовувати підготовку та проведення відповідних місцевих виборів і забезпечувати додержання та однакове застосування законодавства України про місцеві вибори. Територіальна виборча комісія на період здійснення своїх повноважень забезпечує організацію і проведення місцевих виборів у межах повноважень та у порядку, передбачених Законом та іншими законами України (частина перша статті 25 Закону). Згідно з частиною третьою статті 19 Закону територіальні виборчі комісії зобов'язані діяти відповідно до Конституції України та законів України.

За змістом частини четвертої статті 35 Закону особа не може бути висунута кандидатом у депутати у багатомандатному виборчому окрузі більше ніж до однієї місцевої ради відповідного рівня (більше ніж до однієї обласної, однієї районної, однієї міської, однієї районної в місті ради).

Особа, висунута кандидатом на посаду, зокрема, міського голови не може одночасно бути висунута у будь-яких інших одномандатних, єдиних одномандатних виборчих округах з будь-яких місцевих виборів.

При цьому особа, з урахуванням зазначених вимог, може одночасно бути висунута кандидатом у депутати місцевих рад, кандидатом на посаду міського голови шляхом висування місцевою організацією лише однієї політичної партії або лише шляхом самовисування (частина п'ята статті 35 Закону).

У разі якщо особа, включена за її письмовою заявою про згоду балотуватися за виборчим списком кандидатів у депутати від місцевої організації політичної партії, включена за її письмовою заявою про згоду балотуватися за виборчим списком кандидатів у депутати від місцевої організації іншої політичної партії та (або) висунута за її письмовою заявою про згоду балотуватися кандидатом у депутати, кандидатом на посаду сільського, селищного, міського голови, старости від місцевої організації іншої політичної партії або шляхом самовисування, відповідні територіальні виборчі комісії виключають таку особу з усіх виборчих списків, до яких вона була включена, скасовують її реєстрацію як кандидата в депутати в одномандатному виборчому окрузі, кандидата на посаду, зокрема, міського голови, про що повідомляють відповідні місцеві організації партій та цю особу.

У разі якщо особа, включена за її письмовою заявою про згоду балотуватися за виборчим списком кандидатів у депутати обласної, районної, міської або районної в місті ради, включена за її письмовою заявою про згоду балотуватися за виборчим списком кандидатів у депутати іншої відповідно обласної, районної, міської або районної в місті ради, відповідні територіальні виборчі комісії виключають таку особу з виборчих списків кандидатів у депутати усіх обласних, районних, міських або районних у місті рад (частина восьма статті 41 Закону).

За змістом частини сьомої статті 42 Закону в разі якщо особа, висунута шляхом самовисування чи висунута місцевою організацією партії за її письмовою заявою про згоду балотуватися кандидатом у депутати по одномандатному виборчому округу, кандидатом на посаду, зокрема, міського голови, також висунута кандидатом у депутати по іншому одномандатному виборчому округу чи кандидатом на посаду, зокрема, міського голови з будь-яких місцевих виборів, відповідна територіальна виборча комісія скасовує реєстрацію такої особи як кандидата в депутати в одномандатному виборчому окрузі, кандидата на посаду, зокрема, міського голови, про що повідомляє цю особу та відповідні місцеві організації партій.

За змістом пункту 1 частини першої статті 46 Закону порушення встановленого Законом порядку висування кандидата є підставою для відмови територіальною виборчою комісією в реєстрації кандидата в депутати, кандидата на посаду сільського, селищного, міського голови, старости.

Відтак після надходження до Бобринецької міської виборчої комісії документів щодо реєстрації кандидатів у депутати в багатомандатному виборчому окрузі з виборів депутатів Бобринецької міської ради, включених до виборчого списку Бобринецької районної організації Політичної партії "Соціалісти", у вказаної виборчої комісії були наявні правові підстави для відмови в реєстрації кандидата в депутати ОСОБА_1, включеного до виборчого списку зазначеної місцевої організації, та скасування реєстрації цієї особи як кандидата на посаду Бобринецького міського голови, який балотується шляхом самовисування.

Згідно з пунктом 5 частини першої та пунктом 5 частини другої статті 47 Закону порушення вимог частин третьої - п'ятої статті 35 Закону є підставою для скасування територіальною виборчою комісією рішення про реєстрацію кандидата в депутати в одномандатному виборчому окрузі, кандидата на посаду, зокрема, міського голови та рішення в частині реєстрації в багатомандатному виборчому окрузі окремого кандидата в депутати, включеного до виборчого списку місцевої організації партії, з виключенням його з виборчого списку.

Таким чином, за вказаних вище обставин територіальна виборча комісія повинна була прийняти рішення щодо скасування реєстрації такої особи як кандидата на посаду міського голови та про скасування рішення в частині реєстрації такої особи в багатомандатному виборчому окрузі як окремого кандидата в депутати, включеного до виборчого списку місцевої організації партії, з виключенням його з виборчого списку.

Натомість на порушення вимог частин четвертої, п'ятої статті 35, частини восьмої статті 41, пункту 5 частини першої, пункту 5 частини другої статті 47 Закону Бобринецькою міською виборчою комісією такого рішення щодо ОСОБА_1 не прийнято.

Також колегія суддів відзначає, що згідно з ч.3 статті 47 Закону територіальна виборча комісія скасовує рішення про реєстрацію кандидата в депутати, кандидата на посаду, зокрема, міського голови не пізніше ніж за 18 днів до дня голосування (на перших місцевих виборах, призначених на 25 жовтня 2015 року, - не пізніше 6 жовтня 2015 року включно).

Відтак строк для прийняття Бобринецькою міською виборчою комісією рішення щодо ОСОБА_1 на сьогодні сплив.

Згідно зі статтею 27 Закону та Порядку організації роботи та ведення діловодства у виборчих комісіях з місцевих виборів, затвердженим постановою Центральної виборчої комісії від 05 вересня 2015 року №228, рішення територіальної виборчої комісії повинно бути вмотивованим (містити посилання на обставини, що зумовили розгляд питання на засіданні виборчої комісії, встановлені факти та підстави для ухвалення рішення).

З огляду на викладене оскаржувана постанова № 28 від 06.10.2015 року не містить посилання на обставини, що зумовили розгляд питання на засіданні виборчої комісії, а тому є невмотивованою.

Крім того, щодо доводів апелянтів ОСОБА_3, ОСОБА_2 та їх представника стосовно наявності повноважень суду відносно скасування реєстрації кандидата в депутати або кандидата на посаду, зокрема, міського голови є необґрунтованими з огляду на положення Закону України «Про місцеві вибори» та приписи КАСУ, оскільки виключною компетенцією виборчих комісій є реєстрація кандидатів у депутати обласної, районної, міської або районної в місті ради та кандидатом на посаду сільського, селищного, міського голови, старости відповідно до п.2 ч.6 статті 25 Закону України «Про місцеві вибори» та розгляду питання щодо скасування рішення про реєстрацію кандидатів передбачених цим Законом (п.5 ч.5 стаття 25).

Також колегія суддів апеляційної інстанції звертає увагу на наступне.

Відповідно до ч.8 статті 99 Закону України «Про місцеві вибори» у разі визнання судом рішення відповідної виборчої комісії протиправним, у тому числі з питання визнання голосування на виборчій дільниці недійсним, установлення підсумків і результатів голосування, встановлення результатів виборів, рішення з цього питання приймається виборчою комісією, рішення якої було визнано протиправним, або виборчою комісією вищого рівня на підставі рішення суду. При цьому виборча комісія не може прийняти рішення, яке по суті повторює рішення, визнане судом протиправним, крім випадку, коли рішення було скасовано з формальних підстав.

Колегія суддів апеляційної інстанції звертає увагу, що правова оцінка суду першої інстанції щодо відповідності норм Закону України «Про місцеві вибори» Конституції України є недопустимим, оскільки суд не наділений повноваженнями аналізувати норму Закону на відповідність Конституції України.

Крім того, колегія суддів апеляційної інстанції звертає увагу, що судом першої інстанції не прийнято рішення щодо інших позовних вимог в порушення статті 163 КАС України.

З урахуванням статті 201 Кодексу адміністративного судочинства України колегія суддів Дніпропетровського апеляційного адміністративного суду дійшла висновку про наявність підстав для зміни оскаржуваного судового рішення.

Керуючись статтями 172. 177. 195. 198. 201. 205. 207 Кодексу адміністративного судочинства України, колегія суддів -

ПОСТАНОВИЛА:

Апеляційну скаргу ОСОБА_1- залишити без задоволення .

Апеляційну скаргу ОСОБА_2 кандидата на посаду міського голови Бобринецької міської ради та ОСОБА_3 кандидата на посаду міського голови Бобринецької міської ради- задовольнити частково .

Постанову Кіровоградського окружного адміністративного суду від 11 жовтня 2015 року змінити, абзац третій викласти в редакції:

Зобов'язати Бобринецьку міську виборчу комісію прийняти вмотивоване рішення за результатами розгляду скарг ОСОБА_2 та ОСОБА_3 від 06.10.2015 року щодо вирішення питання про скасування постанови про реєстрацію кандидата на посаду Бобринецького міського голови по одномандатному виборчому округу ОСОБА_1 з урахуванням вимог виборчого законодавства.

Доповнити резолютивну частину постанови абзацом наступного змісту: «В задоволені інших позовних вимог відмовити.»

В решті постанову Кіровоградського окружного адміністративного суду від 11 жовтня 2015 року залишити без змін.

Постанова суду апеляційної інстанції набирає законної сили з моменту проголошення, є остаточною та оскарженню не підлягає.

Постанова проголошена 15 жовтня 2015 року.

Головуючий: Н.А. Олефіренко

Суддя: С.В. Білак

Суддя: В.А. Шальєва

СудДніпропетровський апеляційний адміністративний суд
Дата ухвалення рішення15.10.2015
Оприлюднено20.10.2015
Номер документу52318681
СудочинствоАдміністративне

Судовий реєстр по справі —п/811/3213/15

Ухвала від 13.10.2015

Адміністративне

Дніпропетровський апеляційний адміністративний суд

Олефіренко Н.А.

Постанова від 15.10.2015

Адміністративне

Дніпропетровський апеляційний адміністративний суд

Олефіренко Н.А.

Ухвала від 13.10.2015

Адміністративне

Дніпропетровський апеляційний адміністративний суд

Олефіренко Н.А.

Постанова від 11.10.2015

Адміністративне

Кіровоградський окружний адміністративний суд

Р.В. Жук

Ухвала від 09.10.2015

Адміністративне

Кіровоградський окружний адміністративний суд

Р.В. Жук

🇺🇦 Опендатабот

Опендатабот — сервіс моніторингу реєстраційних даних українських компаній та судового реєстру для захисту від рейдерських захоплень і контролю контрагентів.

Додайте Опендатабот до улюбленого месенджеру

ТелеграмВайбер

Опендатабот для телефону

AppstoreGoogle Play

Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці

© 2016‒2023Опендатабот

🇺🇦 Зроблено в Україні