ЗАКАРПАТСЬКИЙ ОКРУЖНИЙ АДМІНІСТРАТИВНИЙ СУД
П О С Т А Н О В А
і м е н е м У к р а ї н и
09 жовтня 2015 року м. Ужгород№ 807/1205/15
Закарпатський окружний адміністративний суд під головуванням судді Скраль Т.В., розглянувши у порядку письмового провадження адміністративну справу за позовною заявою Державної служби геології та надр України до Товариства з обмеженою відповідальністю "Тур'я" про анулювання спеціального дозволу на користування надрами № 2330 від 05.12.2000 року, -
В С Т А Н О В И В:
Позивач - Державна служба геології та надр України звернулася у Закарпатський окружний адміністративний суд із позовною заявою до Товариства з обмеженою відповідальністю "Тур'я" , якою просить: припинити право користування надрами Товариства з обмеженою відповідальністю "Тур’я", шляхом анулювання спеціального дозволу за № 2330 від 05.12.2000 року.
Позовні вимоги мотивовані тим, що відповідач з 2011 року по 2013 рік не здійснює видобуток корисних копалин відповідно до спеціального дозволу на користування надрами № 2330 від 05.12.2000 року, чим порушує норми ст.26 Кодексу України про надра та не вжив заходів щодо усунення порушень порядку і умов користування надрами. Тому, позивач вважає, що наявні підстави для анулювання спеціального дозволу на користування надрами № 2330 від 05.12.2000 року та згідно статті 26 Кодексу України про надра та пункту 23 Порядку надання спеціальних дозволів на користування надрами, затвердженого постановою Кабінету Міністрів України від 30.05.2011 року № 615.
Представник позивача в судове засідання не з'явився, подав письмове клопотання про розгляд справи у порядку письмового провадження.
Відповідач повторно в судове засідання не з’явився з невідомих причин. Про час та місце розгляду справи повідомлений належним чином. Судова повістка на адресу відповідача була направлена за адресою вказаною позивачем у позовній заяві, та яка повернута з відміткою пошти "за зазначеною адресою не проживає". Відповідач письмові заперечення на адміністративний позов не подав.
Згідно ч. 11 ч. ст. 35 КАС України у разі повернення поштового відправлення із повісткою, яка не вручена адресату із незалежних від суду причин, вважається, що така повістка вручена належним чином.
Суд вважає, що спір можливо вирішити на підставі наявних у справі доказів.
Відповідно до статті 128 частини 6 КАС України , якщо немає перешкод для розгляду у судовому засіданні, визначених цією статтею, але прибули не всі особи, які беруть у справі, хоча і були належним чином повідомлені про дату, час, і місце судового розгляду, суд, має право розглянути справу у письмовому провадженні у разі відсутності потреби заслухати свідка чи експерта.
Відповідно до статті 3 частини 1 пункту 10 КАС України, письмове провадження - розгляд і вирішення адміністративної справи в суді першої, апеляційної чи касаційної інстанції без виклику осіб, які беруть участь у справі, та проведення судового засідання на основі наявних у суду матеріалів у випадках, встановлених цим Кодексом.
Розглянувши матеріали справи, з’ясувавши всі обставини у справі та перевіривши їх належними та допустимими доказами суд прийшов висновку, що адміністративний позов підлягає до задоволення з огляду на наступне.
Як вбачається із матеріалів справи, відповідачу, а саме: Товариству з обмеженою відповідальністю "Тур’я", 05 грудня 2000 року було надано спеціальний дозвіл на користування надрами (а.с.8).
У відповідності до вимог п.6 ч.1 ст.26 Кодексу України про надра, право користування надрами припиняється у разі: якщо користувач без поважних причин протягом двох років, а для нафтогазоперспективних площ та родовищ нафти та газу - 180 календарних днів не приступив до користування надрами.
Згідно листа Державного науково-виробничого підприємства "Державний інформаційний геологічний фонд України" від 20.06.2014 року за № 03/303-2149 позивачу направлено інформацію, щодо надрокористувачів, які в порушення умов спеціальних дозволів не здійснюють видобуток корисних копалин, з наданого переліку вбачається, що відповідач з 2011 по 2013 рік не здійснює видобуток корисних копалин відповідно до спеціального дозволу на користування надрами № 2330 від 05.12.2000 року, чим порушує вимоги передбачені статтею 26 Кодексу України про надра, (а.с.15).
Наказом Державної служби геології та надр України від 10 липня 2014 року встановлено терміни для усунення порушень законодавства про надра, зокрема і з боку Товариства з обмеженою відповідальністю "Тур’я", а саме: 10 календарних днів з моменту відправлення повідомлення для усунення порушень, про що, позивач повідомив відповідача листом від 16.07.2014 року за № 10083/02/14-14, яке відповідач одержав 25.07.2014 року, що підтверджується корінцем рекомендованого повідомлення про вручення поштового відправлення (а.с.18-20 та 20 (на звороті)).
Наказом Державної служби геології та надр України від 09 вересня 2014 року за № 288 зупинено дію спеціального дозволу на користування надрами № 2330 від 05.12.2000 року та надано відповідачу строк - 30 календарних днів з моменту відправлення повідомлення для надання пояснень щодо причин припинення робіт, передбачених спецдозволом, більш як на два роки (а.с.23, 24).
Листом Державної служби геології та надр України від 18.09.2014 року за № 13023/02/14-14 проінформовано відповідача щодо зупинення дії наданого йому спецдозволу та згідно корінця рекомендованого повідомлення про вручення поштового відправлення даний лист вручено відповідачеві 27 вересня 2014 року (а.с.25 та 25 (на звороті)).
Статтею 99 Кодексу адміністративного судочинства України передбачений строк звернення до адміністративного суду. Зокрема, відповідно до вимог частини 1 статті 99 КАС України, адміністративний позов може бути подано в межах строку звернення до адміністративного суду, встановлений цим Кодексом або іншими законами.
Частиною 2 статті 99 КАС України передбачено, що для звернення до адміністративного суду суб’єкта владних повноважень встановлюється шестимісячний строк, який, якщо не встановлено інше, обчислюється з дня виникнення підстав, що дають суб'єкту владних повноважень право на пред'явлення передбачених законом вимог. Для звернення до адміністративного суду суб'єкта владних повноважень щодо справ, зазначених у пункті 5 частини першої статті 183 2 цього Кодексу, встановлюється 15-денний строк, який обчислюється з дня виявлення суб'єктом владних повноважень підстав для звернення до адміністративного суду. Цим Кодексом та іншими законами можуть також встановлюватися інші строки для звернення до адміністративного суду суб'єкта владних повноважень.
В обґрунтування своїх вимог позивач в позовній заяві стверджує, що ним не пропущено строк звернення до адміністративного суду, оскільки він обчислює його з 01 травня 2015 року, тобто через 15 днів з моменту відправлення відповідачу листа Державної служби геології та нард України за № 4066/13/14-15 від 17.04.2015 року (а.с.27).
У вищенаведеному листі позивач просить відповідача надати в строк 15 денний строк з моменту відправлення даного листа власнику позицію (згоду/ не згоду) на припинення права користування надрами Долинського родовища, відповідно наданого спеціальним дозволом за № 2330 від 05.12.2000 року. А отже, суд приходить висновку, що позивачем не пропущено строк звернення до адміністративного суду, оскільки законодавець в частині 2 статті 26 Кодексу України про надра чітко визначив порядок припинення права користування надрами, зокрема у випадку передбаченому пунктом 6 даної статті, необхідність виявлення згоди чи не згоди користувачів надрами на припинення їхнього права користування та в судовому порядку у разі незгоди вирішується питання про припинення права користування.
Відповідно до Спеціального витягу з ЄДР юридичних осіб та фізичних осіб - підприємців, Товариство з обмеженою відповідальністю "Тур'я" зареєстровано за адресою: 89223, Закарпатська область, Перечинський район, с. Туря Пасіка, вул. Турянська, буд. 33, код ЄДРПОУ 03748087 (а.с.59-61).
Державна служба геології та надр України є центральним органом виконавчої влади, який наділений функціями для забезпечення реалізації державної політики у сфері надрокористування та діє відповідно до Положення про Державну службу геології та надр України, затвердженого Указом Президента України від 6 квітня 2011 року № 391/2011 (далі по тексту - Положення).
Згідно з підпунктом 18 пункту 4 Положення Держгеонадра України відповідно до покладених завдань здійснює державний контроль за геологічним вивченням надр (державний геологічний контроль) та раціональним і ефективним використанням надр України.
Відповідно до статті 19 Кодексу України про надра , надра надаються у користування підприємствам, установам, організаціям і громадянам лише за наявності у них спеціального дозволу на користування ділянкою надр, процедура видачі якого передбачена Порядком надання спеціальних дозволів на користування надрами, затвердженого постановою Кабінету Міністрів України від 30.05.2011 № 615 (далі по тексту - Порядок № 615).
Судом встановлено, що Товариству з обмеженою відповідальністю «Тур'я» надано спеціальний дозвіл на користування надрами № 2330 від 05.12.2000 року з метою видобування андезито-дацитів родовища Долинське, терміном дії 20 (двадцять) років (надалі - спеціальний дозвіл), та 13.01.2011 року, як додаток до спеціального дозволу укладено угоду №2330 про умови користування надрами з метою видобування. (а.с.8-13).
Відповідно до ст.10 угоди №2330 від 13 січня 2011 року надрокористувач зобов'язаний у встановленому порядку подавати до Державного науково-виробничого підприємства «Державний інформаційний геологічний фонд України» щорічні звіти відповідно до форми державної статистичної звітності 5 -гр., як підтвердження експлуатації корисних копалин.
З моменту отримання спеціального дозволу на користування надрами, у користувача надр виникають права та обов'язки, передбачені Кодексом України про надра, Порядком № 615 тощо.
Так, відповідно до статті 24 Кодексу України про надра , користувачі надр зобов'язані використовувати надра відповідно до цілей, для яких їх було надано; забезпечувати повноту геологічного вивчення, раціональне, комплексне використання та охорону надр; забезпечувати безпеку людей, майна та навколишнього природного середовища; приводити земельні ділянки, порушені при користуванні надрами, в стан, придатний для подальшого їх використання у суспільному виробництві; виконувати інші вимоги щодо користування надрами, встановлені законодавство України та угодою про розподіл продукції, тощо.
Відсутність у підприємств, установ, організацій, громадян спеціального дозволу на користування надрами та належним чином оформлених усіх дозвільних документів не дає права здійснювати геологічне вивчення корисних копалин, є виключною власністю народу України і надаються тільки у користування.
У зв'язку з цим, та з метою виявлення та запобігання порушенням вимог законодавства у сфері геологічного вивчення та раціонального використання надр Держгеонадра України здійснюють державний геологічний контроль, механізм проведення якого регулюється Порядком здійснення державного геологічного контролю, затвердженого постановою Кабінету Міністрів України від 14.12.2011 року № 1294 та Законом України «Про основні засади державного нагляду (контролю) у сфері господарської діяльності» .
Відповідно до статті 4 Порядку № 1294 органи державного геологічного контролю відповідно до покладених на них завдань здійснюють державний геологічний контроль за своєчасністю і правильністю державної реєстрації робіт з геологічного вивчення та використання надр, наявністю спеціальних дозволів на користування надрами і виконання передбачених ними умов.
Враховуючи вищезазначене, Держгеонадра України відповідно до положень пп.6 ст.24 Кодексу України про надра та пп.10 п.23 Порядку № 615 розглянули питання щодо подальшої дії спеціального дозволу на користування надрами № 2330 від 05.12.2000 року, власником якого є Відповідач, який впродовж 2011-2013 припинив користування надрами, та не вжив заходів щодо усунення порушень порядку і умов користування надрами.
Західний міжрегіональний територіальний відділ Департаменту державного геологічного контролю Держгеонадр України службовою запискою від 20.03.2015 № 24-14/02 повідомив Держгеонадра України проте, що за період з 09.09.2014 по 20.03.2015 року до Західного відділу не надходив лист від Відповідача щодо усунення порушень вимог законодавства, які стали підставою для зупинення дії спеціального дозволу на користування надрами № 2330 (а.с. 26).
Враховуючи, що ТОВ «Тур'я» порушило законодавство в сфері надрокористування та не усунуло порушення, наявні підстави для анулювання спеціального дозволу на користування надрами № 2330 від 05.12.2000 року згідно статті 26 Кодексу України про надра та пункту 23 Порядку надання спеціальних дозволів на користування надрами, затвердженого постановою Кабінету Міністрів України від 30.05.2011 року № 615.
Так, 17.04.2015 року на адресу відповідача направлено лист № 4066/13/14-15 з проханням надати до Держгеонадр України у 15-денний строк, з моменту відправлення листа, власну позицію (згоду/не згоду) на припинення права користування надрами Долинського родовища, згідно спеціального дозволу №2330 від 05.12.2000 року (а.с. 27).
На момент подання адміністративного позову до Держгеонадр від Відповідача ніяких пояснень або ж заперечень на листи 17.04.2014 року, 18.09.2014 року та від 17.04.2015 року не надходило.
Згідно статті 26 Кодексу України про надра від 27 липня 1994 року № 132/94-ВР, право користування надрами припиняється органом, який надав надра у користування у судовому порядку у випадках, передбачених пунктами 4,5,6 цієї статті, а саме:
- користування надрами з застосуванням методів і способів, що негативно впливають на стан надр, призводять до забруднення навколишнього природного середовища або шкідливих наслідків для здоров'я населення;
- використання надр не для тієї мети, для якої їх було надано, порушення інших вимог, передбачених спеціальним дозволом на користування ділянкою надр;
- якщо користувач без поважних причин протягом двох років, а для нафтогазоперспективних площ та родовищ нафти та газу - 180 календарних днів не приступив до користування надрами.
Право користування надрами припиняється органом, який надав надра у користування, а у випадках, передбачених пунктами 4, 5, 6 цієї статті, у разі незгоди користувачів, - у судовому порядку.
При цьому, законодавством України можуть бути передбачені й інші випадки припинення права користування надрами.
Відповідно до пп.10 п.23 Порядку № 615 , право користування надрами припиняється органом з питань надання дозволу безпосередньо або за поданням органів державного гірничого та санітарно-епідеміологічного нагляду, державного геологічного і екологічного контролю, органів місцевого самоврядування, органів державної податкової служби у разі: припинення без поважних причин робіт, передбачених дозволом, більш як на два роки, а у разі, коли дозвіл надано на користування нафтогазоносними надрами, - більш як на 180 днів.
Оскільки, як встановлено судом, реакції на звернення позивача щодо згоди чи незгоди на право користування надрами відповідачем не виражено, доказів користування надрами відповідно до наданого дозволу не надано, отже суд розцінює поведінку відповідача як незгоду щодо припинення спеціального дозволу на користування надрами, а відповідно позивач правомірно звернувся до суду із даним позовом та такі дії узгоджуються із вимогами п.6 статті 26 Кодексу України про надра.
Слід зазначити, що надрокористувач наділений не правом, а обов'язком вчасно усунути виявлені порушення.
Враховуючи викладене, а також зважаючи на те, що користувач без поважних причин більше як два роки не приступив до користування надрами, а отже є всі законом встановлені підстави для анулювання спеціального дозволу на користування надрами від 05.12.2000 року № 2330 на видобування андезито-дацитів родовища Долинське наданий Товариству з обмеженою відповідальністю «Тур'я».
З огляду на встановлені обставини справи, враховуючи законодавчі вимоги, що регулюють спірні правовідносини, позивачем належними та допустимими доказами доведено обґрунтованість адміністративного позову, а відповідачем доводи адміністративного позову не спростовано, отже суд дійшов висновку про необхідність задоволення позову.
Керуючись статтями 11, 70, 71, 86, 94, 128, 160-163 КАС України, суд,-
П О С Т А Н О В И В:
1. Позов Державної службт геології та надр України до Товариства з обмеженою відповідальністю "Тур'я" про анулювання спеціального дозволу на користування надрами - задовольнити повністю.
2. Припинити право користування надрами шляхом анулювання дозволу від 05.12.2000 року № 2330 на видобування андезито-дацитів родовища Долинське наданий Товариству з обмеженою відповідальністю «Тур'я» ( код 03748087, п.і. 89223, Закарпатська область, Перечинський район, село Тур"я Пасіка, вул. Турянська, буд.33).
3. Присудити на користь Державної служби геології та надр України (код ЄДРПОУ 37536031) витрати зі сплати судового збору у розмірі 73,08 грн., що сплачені відповідно до платіжного доручення № 361 від 21 травня 2015 року .
Постанова суду може бути оскаржена до Львівського апеляційного адміністративного суду протягом десяти днів з дня її проголошення, а у разі застосування судом частини третьої статті 160 КАС України, а також прийняття постанови у письмовому провадженні апеляційна скарга подається протягом десяти днів з дня отримання копії постанови. Апеляційна скарга подається через Закарпатський окружний адміністративний суд з одночасним надсиланням її копії до суду апеляційної інстанції. У разі подання апеляційної скарги судове рішення, якщо його не скасовано, набирає законної сили після повернення апеляційної скарги, відмови у відкритті апеляційного провадження або набрання законної сили рішенням за наслідками апеляційного провадження.
Постанова набирає законної сили в порядку, встановленому ст. 254 КАС України .
СуддяОСОБА_1
Суд | Закарпатський окружний адміністративний суд |
Дата ухвалення рішення | 09.10.2015 |
Оприлюднено | 22.10.2015 |
Номер документу | 52390501 |
Судочинство | Адміністративне |
Адміністративне
Львівський апеляційний адміністративний суд
Качмар Володимир Ярославович
Адміністративне
Львівський апеляційний адміністративний суд
Качмар Володимир Ярославович
Адміністративне
Львівський апеляційний адміністративний суд
Качмар Володимир Ярославович
Адміністративне
Львівський апеляційний адміністративний суд
Качмар Володимир Ярославович
Адміністративне
Закарпатський окружний адміністративний суд
Скраль Т.В.
Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці
© 2016‒2025Опендатабот
🇺🇦 Зроблено в Україні