Постанова
від 07.10.2015 по справі 806/4256/15
ЖИТОМИРСЬКИЙ ОКРУЖНИЙ АДМІНІСТРАТИВНИЙ СУД

ЖИТОМИРСЬКИЙ ОКРУЖНИЙ АДМІНІСТРАТИВНИЙ СУД

П О С Т А Н О В А

ІМЕНЕМ УКРАЇНИ

07 жовтня 2015 року м.Житомир справа № 806/4256/15

категорія 6.3

Житомирський окружний адміністративний суд у складі:

головуючого судді Токаревої М.С.,

секретар судового засідання Іщенко І.П.,

за участю: представника позивача, відповідача та представника третьої особи,

розглянувши у відкритому судовому засіданні адміністративну справу за позовом селянського фермерського господарства "Демитра" до державного реєстратора Реєстраційної служби Андрушівського районного управління юстиції Житомирської області ОСОБА_1, третя особа: ТОВ "Яромир" про скасування рішень,

встановив:

Cелянське фермерське господарство "Демитра" звернулося до Житомирського окружного адміністративного суду з позовом до державного реєстратора Реєстраційної служби Андрушівського районного управління юстиції Житомирської області ОСОБА_1, третя особа: ТОВ "Яромир" про скасування рішень. В обґрунтування позову, з врахуванням заяви про уточнення позовних вимог, позивач зазначив, що у 2006 - 2011 роках ним укладено ряд договорів оренди земельних ділянок, зокрема з ОСОБА_2, ОСОБА_3, ОСОБА_4, ОСОБА_5, ОСОБА_6, ОСОБА_6, ОСОБА_7, ОСОБА_8, ОСОБА_9, ОСОБА_10 строк дії яких закінчується у 2016-2025 роках. Договори оренди земельних ділянок були зареєстровані у Андрушівському районному відділі Житомирської регіональної філії "Центр державного земельного кадастру", відповідно до законодавства, чинного на момент їх укладення. При зверненні до реєстраційної служби Андрушівського районного управління юстиції з метою реєстрації змін до договорів, з'ясувалося, що державним реєстратором Реєстраційної служби Андрушівського РУЮ ОСОБА_1 прийняті рішення 16993021 від 06.11.2014 року, 23588525 від 12.08.2014 року, 23476511 від 06.08.2015 року, 23475442 від 06.08.2015 року 23774110 від 19.08.2015 року, 23770875 від 19.08.2015 року, 23781336 від 19.08.2015 року, 23476266 від 06.08.2015 року, 06.08.2015 року, 23878067 від 25.08.2015 року про державну реєстрацію договорів оренди укладених ТОВ "Яромир" з тими самими громадянами та відносно тих же земельних ділянок. Позивач вважає зазначені рішення протиправними та такими, що підлягають скасуванню, оскільки державним реєстратором здійснено подвійну реєстрацію права оренди на одні і ті ж земельні ділянки. При проведенні державної реєстрації речового права за договорами оренди землі, укладеними ТОВ "Яромир" та з їх власниками, не перевірено належним чином чи право оренди на ці земельні ділянки зареєстровано раніше чи ні, тому здійснена відповідачем реєстрація права оренди за ТОВ "Яромир" порушує права СФГ "Демитра" та є протиправною.

Представник позивача в судовому засіданні позовні вимоги підтримав у повному обсязі та просив їх задовольнити з підстав вказаних у позовній заяві.

Відповідач у засіданні суду позов не визнав, просив відмовити у задоволенні позовних вимог, з мотивів викладених у письмових запереченнях.

Представник третьої особи також проти задоволення позовних вимог заперечував. Просив відмовити позивачу в задоволенні позову. Вказав, що ТОВ "Яромир" було подано повний та належно оформлений пакет документів для реєстрації похідного права, а саме оренди землі у власників у зв'язку з чим оскаржувані рішення державного реєстратора є законними та скасуванню не підлягають.

Суд, заслухавши пояснення представників сторін, дослідивши письмові докази наявні у матеріалах справи дійшов висновку, що позов слід задовольнити з огляду на наступне.

Судом встановлено, СФГ "Демитра" (Орендар) було укладено договори оренди земельних ділянок з рядом орендодавців, зокрема:

- 25.04.2006 року з ОСОБА_7 терміном дії до 25.04.2016 року щодо земельної ділянки площею 4,0178 га кадастровий номер 1820380400:03:000:0161;

- 25.04.2006 року з ОСОБА_6 терміном дії до 25.04.2016 року щодо земельної ділянки площею 3,7316 га кадастровий номер 1820380400:03:000:0041;

- 21.12.2010 року з ОСОБА_6 терміном дії до 21.12.2025 року щодо земельної ділянки площею 3,7364 га кадастровий номер 1820380400:03:000:0042;

- 25.04.2006 року з ОСОБА_5 терміном дії до 25.04.2016 року щодо земельної ділянки площею 3,6772 га кадастровий номер 1820380400:03:000:0008;

- 25.04.2006 року з ОСОБА_4 терміном дії до 25.04.2016 року щодо земельної ділянки площею 3,7362 га кадастровий номер 1820380400:03:000:0052;

- 19.05.2011 року з ОСОБА_3 терміном дії до 19.05.2026 року щодо земельної ділянки площею 3,7193 га кадастровий номер 1820380400:03:000:0014;

- 09.04.2008 року з ОСОБА_9 терміном дії до 09.04.2023 року щодо земельної ділянки площею 3,5413 га кадастровий номер 1820380400:03:000:0027;

- 21.12.2010 року з ОСОБА_8 терміном дії до 21.12.2025 року щодо земельної ділянки площею 3,5223 га кадастровий номер 1820380400:03:000:0028;

- 22.09.2008 року з ОСОБА_2 терміном дії до 22.09.2023 року щодо земельної ділянки площею 3,5268 га кадастровий номер 1820380400:03:000:0024;

- 09.04.2008 року з ОСОБА_11 терміном дії до 09.04.2023 року щодо земельної ділянки площею 3,5295 га кадастровий номер 1820380400:03:000:0149.

За умовами цих договорів Орендодавці надають, а Орендар приймає в строкове платне користування земельну ділянку для ведення товарного сільськогосподарського виробництва, яка знаходиться на території Антопільської сільської ради, Андрушівського району Житомирської області.

Вказані договори набули чинності після підписання сторонами та їх державної реєстрації.

На виконання договорів Орендодавцями та Орендарем складені та підписані акти прийому передачі земельних ділянок.

З наявних у матеріалах справи копій договорів оренди земельних ділянок вбачається, що всі вони містять відмітку про реєстрацію у Андрушівському районному відділі Житомирської регіональної філії "Центр державного земельного кадастру по Антопільській сільській раді, зокрема щодо договорів укладених з:

- ОСОБА_7 запис від 25.04.2006 року №040620200037;

- ОСОБА_6 запис від 21.12.2010 року №041020200001;

- ОСОБА_6 запис від 25.04.2006 року №040620200035;

- ОСОБА_5 запис від 25.04.2006 року №040620200034;

- ОСОБА_4 запис від 25.04.2006 року №040620200010;

- ОСОБА_3 запис від 19.05.2011 року №182030004000499;

- ОСОБА_9 запис від 09.04.2008 року №040820200024;

- ОСОБА_8 запис від 21.12.2010 року №041020200009;

- ОСОБА_2 запис від 22.09.2008 року №040820200057;

- ОСОБА_11 запис від 09.04.2008 року №040820200018.

У подальшому орендодавцями ОСОБА_2, ОСОБА_3, ОСОБА_4, ОСОБА_5, ОСОБА_6, ОСОБА_6, ОСОБА_7, ОСОБА_8, ОСОБА_9, ОСОБА_10 - та Орендарем - СФГ "Демитра" досягнуто згоди щодо внесення змін до договорів оренди земельних ділянок про що підписано відповідні додаткові угоди. Копії цих додаткових угод долучено до матеріалів справи.

Разом з цим, судом з'ясовано, що у серпні 2015 року право оренди щодо земельних ділянок за кадастровими номерами 1820380400:03:000:0161; 1820380400:03:000:0041; 1820380400:03:000:0042; 1820380400:03:000:0008; 1820380400:03:000:0052; 1820380400:03:000:0014; 1820380400:03:000:0027; 1820380400:03:000:0028; 1820380400:03:000:0024; 1820380400:03:000:0149 зареєстровано за товариством з обмеженою відповідальністю "Яромир" відповідно до рішень про державну реєстрацію прав та їх обтяжень державного реєстратора Реєстраційної служби Андрушівського районного управління юстиції Житомирської області ОСОБА_1.

Дані обставини підтверджені витягами з Державного реєстру речових прав на нерухоме майно (Актуальна інформація про державну реєстрацію іншого речового права), сформованими 28.08.2015.

Суд, перевіряючи оскаржувані рішення на відповідність вимогам ч. 3 ст. 2 КАС України, виходив із такого.

Державна реєстрація речових прав на нерухоме майно (далі - державна реєстрація прав), згідно зі ст. 2 Закону України "Про державну реєстрацію речових прав на нерухоме майно та їх обтяжень" від 01.07.2004 № 1952-IV (у редакції, чинній на момент виникнення спірних правовідносин, далі - Закон № 1952-IV), - офіційне визнання і підтвердження державою фактів виникнення, переходу або припинення прав на нерухоме майно, обтяження таких прав шляхом внесення відповідного запису до Державного реєстру речових прав на нерухоме майно.

Пунктом 2 частини 1 статті 4 Закону № 1952-IV передбачено, що обов'язковій державній реєстрації підлягають речові права та обтяження на нерухоме майно, розміщене на території України, що належить фізичним та юридичним особам, державі в особі органів, уповноважених управляти державним майном, іноземцям та особам без громадянства, іноземним юридичним особам, міжнародним організаціям, іноземним державам, а також територіальним громадам в особі органів місцевого самоврядування, а саме: право володіння; право користування (сервітут); право користування земельною ділянкою для сільськогосподарських потреб (емфітевзис); право забудови земельної ділянки (суперфіцій); право господарського відання; право оперативного управління; право постійного користування та право оренди земельної ділянки; право користування (найму, оренди) будівлею або іншими капітальними спорудами, їх окремими частинами; іпотека; довірче управління майном.

У частині 4 статті 3 Закону № 1952-IV установлено, що права на нерухоме майно та їх обтяження, що виникли до набрання чинності цим Законом, визнаються дійсними у разі відсутності їх державної реєстрації, передбаченої цим Законом, за таких умов: якщо реєстрація прав та їх обтяжень була проведена відповідно до законодавства, що діяло на момент їх виникнення, або якщо на момент виникнення прав та їх обтяжень діяло законодавство, що не передбачало обов'язкової реєстрації таких прав та їх обтяжень.

Відносини із реєстрації договорів оренди землі, на час укладення позивачем договорів оренди земельних ділянок, регулювалися, зокрема, Цивільним кодексом України, Земельним кодексом України, Законом України "Про оренду землі" від 06.10.1998 № 161-XIV, Порядком державної реєстрації договорів оренди землі, затвердженим постановою Кабінету Міністрів України від 25.12.1998 № 2073, Тимчасовим порядком ведення державного реєстру земель, затвердженим наказом Державного комітету України по земельних ресурсах від 2 липня 2003 р. N 174 та зареєстрованим в Міністерстві юстиції України 25 липня 2003 р. за N 641/7962, Інструкцією про порядок складання, видачі, реєстрації і зберігання державних актів на право власності на земельну ділянку і право постійного користування земельною ділянкою та договорів оренди землі, затвердженою наказом Державного комітету України по земельних ресурсах від 4 травня 1999 р. N 43 та зареєстрованою в Міністерстві юстиції України 4 червня 1999 р. за N 354/3647.

У відповідності до ч. 1 ст. 210 Цивільного кодексу України (зі змінами та доповненнями) правочин підлягає державній реєстрації лише у випадках, встановлених законом. Такий правочин є вчиненим з моменту його державної реєстрації.

Згідно зі статтею 18 Закону України "Про оренду землі" від 06.10.1998 № 161-XIV (у редакції, чинній на момент укладення позивачем договорів оренди), договір оренди землі набирає чинності після його державної реєстрації.

Частиною 2 статті 125 Земельного кодексу України (у редакції, чинній на момент укладення позивачем договорів оренди) визначено, що право на оренду земельної ділянки виникає після укладення договору оренди і його державної реєстрації.

Укладений договір оренди землі підлягає державній реєстрації. Державна реєстрація договорів оренди землі проводиться у порядку, встановленому законом (ст. 20 Закону України "Про оренду землі" від 06.10.1998 № 161-XIV (у редакції, чинній на момент укладення позивачем договорів оренди)).

Єдині умови реєстрації договорів оренди та договорів суборенди земельних ділянок (далі - договори оренди), на час укладення позивачем зазначених договорів оренди, були визначені Порядком державної реєстрації договорів оренди землі, затвердженим постановою Кабінету Міністрів України від 25.12.1998 № 2073.

Відповідно до п. 2 Порядку державної реєстрації договорів оренди землі, затвердженого постановою Кабінету Міністрів України від 25.12.1998 № 2073 (у редакції, чинній на час укладення позивачем договорів, надалі - Порядок № 2073), державна реєстрація договорів оренди є офіційним визнанням і підтвердженням державою факту виникнення або припинення права оренди земельних ділянок.

Згідно зі п.п. 12, 13 Порядку № 2073, факт державної реєстрації засвідчується у 10-денний термін гербовою печаткою та підписом голови відповідної ради, Київської, Севастопольської міської державної адміністрації або уповноваженої ними посадової особи. Печатка та підпис ставляться на всіх примірниках договору оренди (суборенди). Після засвідчення факту державної реєстрації договір оренди реєструється у Книзі записів державної реєстрації договорів оренди землі, яка ведеться державним органом земельних ресурсів за формою згідно з додатком. Книга записів державної реєстрації договорів оренди землі ведеться окремо в розрізі кожної сільської, селищної, міської ради, а також у розрізі Київської, Севастопольської міської державної адміністрації. Книга прошнуровується, засвідчується підписами сільського, селищного, міського голови та начальника районного відділу, міського управління (відділу) земельних ресурсів і скріплюється печатками.

Датою реєстрації договору оренди у Книзі записів є дата засвідчення факту державної реєстрації (п. 14 Порядку № 2073).

Пунктом 4.2 Тимчасового порядку ведення державного реєстру земель, затвердженого наказом Державного комітету України по земельних ресурсах від 2 липня 2003 р. N 174 та зареєстровано в Міністерстві юстиції України 25 липня 2003 р. за N 641/7962 (чинного на момент укладення позивачем договорів) визначено, що державна реєстрація державного акта на право власності на земельну ділянку, державного акта на право постійного користування земельною ділянкою, договору оренди землі здійснюється шляхом внесення записів реєстрації до книги реєстрації.

В силу приписів п. 3.2 Інструкції про порядок складання, видачі, реєстрації і зберігання державних актів на право власності на земельну ділянку і право постійного користування земельною ділянкою та договорів оренди землі, затвердженої наказом Державного комітету України по земельних ресурсах від 4 травня 1999 р. N 43 та зареєстрованої в Міністерстві юстиції України 4 червня 1999 р. за N 354/3647, державна реєстрація договорів оренди землі здійснюється структурними підрозділами Центру державного земельного кадастру при Держкомземі України.

Аналіз наведених правових норм свідчить на користь висновку, що державна реєстрація договорів оренди землі, відповідно до законодавства, яке діяло на момент укладення позивачем договорів оренди земельних ділянок, здійснювалась шляхом відповідного запису у Книзі записів державної реєстрації договорів оренди землі.

У листі начальника Відділу Держземагенства в Андрушівському районі Житомирської області від 28.08.2015 за вих. № 32-607-0.2-2871/2-15 підтверджується факт наявності в книзі реєстрації державних актів на право власності на землю та на право постійного користування землею, записів щодо реєстрації договорів оренди землі укладених між СФГ «Демитра» та:

- ОСОБА_7 запис від 25.04.2006 року №040620200037;

- ОСОБА_6 запис від 21.12.2010 року №041020200001;

- ОСОБА_6 запис від 25.04.2006 року №040620200035;

- ОСОБА_5 запис від 25.04.2006 року №040620200034;

- ОСОБА_4 запис від 25.04.2006 року №040620200010;

- ОСОБА_3 запис від 19.05.2011 року №182030004000499;

- ОСОБА_9 запис від 09.04.2008 року №040820200024;

- ОСОБА_8 запис від 21.12.2010 року №041020200009;

- ОСОБА_2 запис від 22.09.2008 року №040820200057;

- ОСОБА_11 запис від 09.04.2008 року №040820200018.

Також у цьому листі зазначено, що відмітки про зняття або заборони по даних договорах в книзі відсутні.

Таким чином, суд констатує, що договори оренди земельних ділянок набрали чинності з моменту їх державної реєстрації, тому строк їх дії ще не закінчився.

У ході судового розгляду було встановлено, що у серпні 2015 року товариство з обмеженою відповідальністю "Яромир" звернулося до Реєстраційної служби Андрушівського районного управління юстиції Житомирської області із заявами про державну реєстрацію прав та їх обтяжень (щодо іншого речового права), а саме реєстрацію виникнення права оренди земельних ділянок, право власності на які у власників цих земельних ділянок виникло та оформлено до 1 січня 2013 року.

Заяви про державну реєстрацію прав та їх обтяжень розглянуто державним реєстратором прав на нерухоме майно ОСОБА_1 і прийнято ряд рішень про державну реєстрацію іншого речового права - право оренди земельних ділянок з кадастровими номерами 1820380400:03:000:0161; 1820380400:03:000:0041; 1820380400:03:000:0042; 1820380400:03:000:0008; 1820380400:03:000:0052; 1820380400:03:000:0014; 1820380400:03:000:0027; 1820380400:03:000:0028; 1820380400:03:000:0024; 1820380400:03:000:0149 за ТОВ "Яромир".

Відповідно до п. 1 ч. 1 ст. 15 Закону № 1952-IV, державна реєстрація прав та їх обтяжень проводиться в такому порядку: прийняття і перевірка документів, що подаються для державної реєстрації прав та їх обтяжень, реєстрація заяви.

Державній реєстрації підлягають виключно заявлені права та їх обтяження за умови їх відповідності законодавству і поданим документам (ч. 4 ст. 15 Закону № 1952-IV).

За змістом частини 2 статті 9 Закону № 1952-IV державний реєстратор: 1) встановлює відповідність заявлених прав і поданих документів вимогам законодавства, а також відсутність суперечностей між заявленими та вже зареєстрованими правами на нерухоме майно та їх обтяженнями, зокрема: відповідність обов'язкового дотримання письмової форми правочину та його нотаріального посвідчення (у випадках, встановлених законом); відповідність повноважень особи, яка подає документи на державну реєстрацію прав та їх обтяжень; відповідність відомостей про нерухоме майно, наявних у Державному реєстрі прав та поданих документах; наявність обтяжень прав на нерухоме майно, зареєстрованих відповідно до вимог цього Закону; наявність факту виконання умов правочину, з якими закон та/або договір (угода) пов'язує можливість проведення державної реєстрації виникнення, переходу, припинення прав на нерухоме майно або обтяження таких прав; 2) приймає рішення про державну реєстрацію прав та їх обтяжень, про відмову в державній реєстрації, про її зупинення, внесення змін до Державного реєстру прав; 8) у разі потреби вимагає подання передбачених законодавством додаткових документів, необхідних для державної реєстрації прав та їх обтяжень; 8-1) під час проведення державної реєстрації прав, які виникли та оформлені в установленому порядку до 1 січня 2013 року, запитує від органів виконавчої влади, органів місцевого самоврядування, підприємств, установ та організацій, які відповідно до чинного на момент оформлення права законодавства проводили таке оформлення, інформацію (довідки, копії документів тощо), необхідну для реєстрації прав та їх обтяжень, якщо такі документи не були подані заявником або якщо документи, подані заявником, не містять передбачених цим Законом відомостей про правонабувача або про нерухоме майно. Органи виконавчої влади, органи місцевого самоврядування, підприємства, установи та організації, до яких надійшов запит, зобов'язані безоплатно в установленому законодавством порядку протягом трьох робочих днів надати державному реєстратору відповідну інформацію, зокрема щодо оформлених речових прав на нерухоме майно, у тому числі земельні ділянки; 9) здійснює інші повноваження, передбачені цим Законом та іншими законами України.

Взаємодія органу державної реєстрації прав та органу, що здійснює ведення Державного земельного кадастру передбачена статтею 28-1 Закону № 1952-IV.

Частиною 2 цієї статті згаданого Закону встановлено, що орган, що здійснює ведення Державного земельного кадастру, надає органу державної реєстрації прав інформацію про: державну реєстрацію земельної ділянки (дату державної реєстрації, орган, що здійснив таку реєстрацію); кадастровий номер, площу, місце розташування земельної ділянки; кадастровий план зареєстрованої земельної ділянки в електронній (цифровій) формі. Орган, що здійснює ведення Державного земельного кадастру, надає органу державної реєстрації право доступу до перегляду кадастрових карт (планів) у порядку, встановленому Кабінетом Міністрів України. Інформація, одержана від органу, що здійснює ведення Державного земельного кадастру, вноситься державним реєстратором під час здійснення державної реєстрації прав на відповідний об'єкт до розділу Державного реєстру прав, який містить відомості про нерухоме майно.

Необхідності запитувати інформацію про зареєстровані права оренди на земельні ділянки відповідно до законодавства, яке діяло до 01.01.2013 висловила і Державна реєстраційна служба України у листі від 06.08.2013 № 2951/05-15-13 "Щодо запобігання випадкам подвійної реєстрації прав оренди на земельну ділянку за різними правонабувачами". У цьому листі, зокрема, вказано, що з метою недопущення одночасного існування державної реєстрації декількох прав оренди на одну земельну ділянку, у випадку проведення державної реєстрації права оренди на земельну ділянку, сформовану у результаті виділення в натурі (на місцевості) земельних ділянок власникам земельних часток (паїв), державному реєстратору слід запитувати інформацію про наявність або відсутність зареєстрованих договорів у органів, що здійснювали таку реєстрацію до 01.01.2013, зокрема виконавчих комітетів сільської, селищної, міської ради за місцем розташування земельної частки (паю).

При цьому суд враховує, що на сьогоднішній день в Україні не існує єдиної бази, за допомогою якої можна встановити реєстрацію прав, які виникли та зареєстровані до 01 січня 2013 року.

Однак, відсутність в Україні єдиної системи реєстрації прав, які виникли та зареєстровані до 01.01.2013, не може позбавляти особу цього права.

З огляду на викладене, суд дійшов висновку, що саме державний реєстратор як суб'єкт владних повноважень, з метою недопущення одночасного існування державної реєстрації декількох прав оренди на одну земельну ділянку, у випадку проведення державної реєстрації права оренди на земельну ділянку та уникнення подвійної реєстрації повинен запитувати інформацію про наявність або відсутність зареєстрованих договорів у органів, що здійснювали таку реєстрацію до 01 січня 2013 року.

Судом з'ясовано, що відповідачем належним чином не перевірено чи вже зареєстроване право оренди на вказані земельні ділянки чи ні.

Вказане державним реєстром у судовому засіданні спростовано не було.

Разом з цим, суд наголошує на тому, що реєстрація договорів оренди землі за новим орендарем можлива лише після реєстрації угод про розірвання договорів оренди землі з попереднім орендарем.

Державна реєстрація припинення іншого речового права СФГ "Демитра" на земельні ділянки з кадастровими номерами 1820380400:03:000:0161; 1820380400:03:000:0041; 1820380400:03:000:0042; 1820380400:03:000:0008; 1820380400:03:000:0052; 1820380400:03:000:0014; 1820380400:03:000:0027; 1820380400:03:000:0028; 1820380400:03:000:0024; 1820380400:03:000:0149 на підставі договорів оренди земельних ділянок не здійснювалась, укладені позивачем з Орендодавцями договори оренди земельних ділянок не визнані недійсними, а здійснена Андрушівським районним відділом Житомирської регіональної філії "Центр державного земельного кадастру" державна реєстрація - не скасована та є чинною.

В силу пункту 6 частини 1 статті 24 Закону № 1952-IV у державній реєстрації прав та їх обтяжень може бути відмовлено у разі, якщо заявником подано ті самі документи, на підставі яких заявлене право та обтяження такого права вже зареєстровано у Державному реєстрі прав.

Судом також враховано, що приписами п.1 Перехідних положень Закону України "Про державну реєстрацію речових прав на нерухоме майно та їх обтяжень" визначено, що Кабінету Міністрів України до 1 липня 2016 року необхідно забезпечити автоматизоване перенесення записів Державного реєстру земель про речові права на земельні ділянки та їх обтяження, про суб'єктів таких прав та документи, що посвідчують такі права, до Державного реєстру прав. З моменту автоматизованого перенесення відповідної інформації перенесені записи вважаються відомостями Державного реєстру прав, а права та обтяження на відповідні земельні ділянки - зареєстрованими (крім випадків, коли права на такі земельні ділянки зареєстровані в Державному реєстрі прав після 1 січня 2013 року).

За таких обставин, суд вважає, що відповідач під час прийняття рішень про державну реєстрацію прав та їх обтяжень здійснив повторну реєстрацію договорів оренди земельних ділянок, що є недопустимим, оскільки зумовлює ситуацію, за якої одну і ту ж земельну ділянку було передано в оренду різним орендарям, адже право оренди в них виникло з моменту реєстрації договорів оренди земельних ділянок.

У відповідності до частини 2 статті 19 Конституції України органи державної влади та органи місцевого самоврядування, їх посадові особи зобов'язані діяти лише на підставі, в межах повноважень та у спосіб, що передбачені Конституцією та законами України.

Згідно зі ч. 1 ст. 71 КАС України, кожна сторона повинна довести ті обставини, на яких ґрунтуються її вимоги та заперечення, крім випадків, встановлених статтею 72 цього Кодексу.

В адміністративних справах про протиправність рішень, дій чи бездіяльності суб'єкта владних повноважень обов'язок щодо доказування правомірності свого рішення, дії чи бездіяльності покладається на відповідача, якщо він заперечує проти адміністративного позову (ч. 2 ст. 71 КАС України).

З урахуванням встановлених у судовому засіданні фактів, суд дійшов переконання, що відповідач, заперечуючи проти позову, не надав доказів правомірності своїх рішень, які є предметом оскарження у даній справі.

За таких обставин, суд приходить до висновку, що рішення державного реєстратора Реєстраційної служби Андрушівського районного управління юстиції Житомирської області ОСОБА_1:- індексний номер 16993021 від 06.11.2014 року про державну реєстрацію договору оренди землі б/н від 01.09.2013 року укладеного між ОСОБА_2 та ТОВ "Яромир";

- індексний номер 23588525 від 12.08.2014 року про державну реєстрацію договору оренди землі б/н від 08.08.2015 року укладеного між ОСОБА_3 та ТОВ "Яромир";

- індексний номер 23476511 від 06.08.2015 року про державну реєстрацію договору оренди землі б/н від 05.08.2015 року укладеного між ОСОБА_4 та ТОВ "Яромир";

- індексний номер 23475442 від 06.08.2015 року про державну реєстрацію договору оренди землі б/н від 05.08.2015 року укладеного між ОСОБА_5 та ТОВ "Яромир";

- індексний номер 23774110від 19.08.2015 року про державну реєстрацію договору оренди землі б/н від 07.08.2015 року укладеного між ОСОБА_6 та ТОВ "Яромир";

- індексний номер 23770875 від 19.08.2015 року про державну реєстрацію договору оренди землі б/н від 07.08.2015 року укладеного між ОСОБА_6 та ТОВ "Яромир";

- індексний номер 23781336 від 19.08.2015 року про державну реєстрацію договору оренди землі б/н від 08.08.2015 року укладеного між ОСОБА_7 та ТОВ "Яромир";

- індексний номер 23476266 від 06.08.2015 року про державну реєстрацію договору оренди землі б/н від 05.08.2015 року укладеного між ОСОБА_8 та ТОВ "Яромир";

- індексний номер 23475988 від 06.08.2015 року про державну реєстрацію договору оренди землі б/н від 05.08.2015 року укладеного між ОСОБА_9 та ТОВ "Яромир";

- індексний номер 23878067 від 25.08.2015 року про державну реєстрацію договору оренди землі б/н від 08.08.2015 року укладеного між ОСОБА_10 та ТОВ "Яромир" необхідно скасувати.

У статті 26 Закону № 1952-IV закріплено, що записи до Державного реєстру прав вносяться на підставі прийнятого рішення про державну реєстрацію прав та їх обтяжень. У разі скасування на підставі рішення суду рішення про державну реєстрацію прав до Державного реєстру прав вноситься запис про скасування державної реєстрації прав.

Отже, скасування судом рішення про державну реєстрацію прав вимагає від державного реєстратора вчинення певних дій, тому суд вважає за можливе встановити для суб'єкта владних повноважень-відповідача строк для подання звіту про виконання вказаної постанови у п'ять днів з дня набрання нею законної сили.

Відтак позовні вимоги селянського фермерського господарства "Демитра" є обґрунтованими, а позов таким, що слід задовольнити.

Керуючись статтями 86, 158 - 163, 167, 186, 254 Кодексу адміністративного судочинства України,

постановив:

Адміністративний позов задовольнити.

Скасувати рішення державного реєстратора Реєстраційної служби Андрушівського районного управління юстиції Житомирської області ОСОБА_1 про державну реєстрацію прав та їх обтяжень:

- індексний номер 16993021 від 06.11.2014 року про державну реєстрацію договору оренди землі б/н від 01.09.2013 року укладеного між ОСОБА_2 та ТОВ "Яромир";

- індексний номер 23588525 від 12.08.2014 року про державну реєстрацію договору оренди землі б/н від 08.08.2015 року укладеного між ОСОБА_3 та ТОВ "Яромир";

- індексний номер 23476511 від 06.08.2015 року про державну реєстрацію договору оренди землі б/н від 05.08.2015 року укладеного між ОСОБА_4 та ТОВ "Яромир";

- індексний номер 23475442 від 06.08.2015 року про державну реєстрацію договору оренди землі б/н від 05.08.2015 року укладеного між ОСОБА_5 та ТОВ "Яромир";

- індексний номер 23774110від 19.08.2015 року про державну реєстрацію договору оренди землі б/н від 07.08.2015 року укладеного між ОСОБА_6 та ТОВ "Яромир";

- індексний номер 23770875 від 19.08.2015 року про державну реєстрацію договору оренди землі б/н від 07.08.2015 року укладеного між ОСОБА_6 та ТОВ "Яромир";

- індексний номер 23781336 від 19.08.2015 року про державну реєстрацію договору оренди землі б/н від 08.08.2015 року укладеного між ОСОБА_7 та ТОВ "Яромир";

- індексний номер 23476266 від 06.08.2015 року про державну реєстрацію договору оренди землі б/н від 05.08.2015 року укладеного між ОСОБА_8 та ТОВ "Яромир";

- індексний номер 23475988 від 06.08.2015 року про державну реєстрацію договору оренди землі б/н від 05.08.2015 року укладеного між ОСОБА_9 та ТОВ "Яромир";

- індексний номер 23878067 від 25.08.2015 року про державну реєстрацію договору оренди землі б/н від 08.08.2015 року укладеного між ОСОБА_10 та ТОВ "Яромир".

Встановити державному реєстратору Реєстраційної служби Андрушівського районного управління юстиції Житомирської області ОСОБА_1, строк у десять днів з дня набрання постановою законної сили для подання звіту про виконання постанови.

Постанова набирає законної сили у строк та у порядку, що визначені статтею 254 Кодексу адміністративного судочинства України, і може бути оскаржена до Житомирського апеляційного адміністративного суду через суд першої інстанції у порядку, визначеному статтею 186 Кодексу адміністративного судочинства України, шляхом подачі апеляційної скарги протягом десяти днів з дня отримання копії постанови.

Суддя М.С. Токарева

Повний текст постанови виготовлено: 15 жовтня 2015 р.

СудЖитомирський окружний адміністративний суд
Дата ухвалення рішення07.10.2015
Оприлюднено22.10.2015
Номер документу52442283
СудочинствоАдміністративне

Судовий реєстр по справі —806/4256/15

Ухвала від 14.06.2016

Адміністративне

Житомирський окружний адміністративний суд

Токарева Марія Сергіївна

Ухвала від 29.12.2015

Адміністративне

Вищий адміністративний суд України

Черпіцька Л.Т.

Ухвала від 02.12.2015

Адміністративне

Вищий адміністративний суд України

Черпіцька Л.Т.

Ухвала від 02.12.2015

Адміністративне

Вищий адміністративний суд України

Черпіцька Л.Т.

Ухвала від 24.11.2015

Адміністративне

Житомирський апеляційний адміністративний суд

Капустинський М.М.

Ухвала від 10.11.2015

Адміністративне

Житомирський апеляційний адміністративний суд

Капустинський М.М.

Ухвала від 10.11.2015

Адміністративне

Житомирський апеляційний адміністративний суд

Капустинський М.М.

Постанова від 07.10.2015

Адміністративне

Житомирський окружний адміністративний суд

Токарева Марія Сергіївна

Ухвала від 02.09.2015

Адміністративне

Житомирський окружний адміністративний суд

Токарева Марія Сергіївна

🇺🇦 Опендатабот

Опендатабот — сервіс моніторингу реєстраційних даних українських компаній та судового реєстру для захисту від рейдерських захоплень і контролю контрагентів.

Додайте Опендатабот до улюбленого месенджеру

ТелеграмВайбер

Опендатабот для телефону

AppstoreGoogle Play

Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці

© 2016‒2023Опендатабот

🇺🇦 Зроблено в Україні