Справа № 815/4826/15
ПОСТАНОВА
ІМЕНЕМ УКРАЇНИ
12 жовтня 2015 року м. Одеса
Одеський окружний адміністративний суд у складі:
головуючого судді - Глуханчука О.В.,
секретар судового засідання - Мураховська А.І.
за участю сторін: представника позивача - ОСОБА_1 (за довіреністю)
представника позивача - ОСОБА_2 (за довіреністю)
представника відповідача (Головного управління Державної служби України з надзвичайних ситуацій в Одеській області ) - ОСОБА_3 (за довіреністю)
представника відповідача (4 Державного пожежно-рятувального загону Головного управління Державної служби України з надзвичайних ситуацій в Одеській області) - ОСОБА_4 (за посвідченням)
третьої особи - не з'явився
розглянувши у відкритому судовому засіданні справу за адміністративним позовом Любашівського районного центру зайнятості до Головного управління Державної служби України з надзвичайних ситуацій в Одеській області, 4 Державного пожежно-рятувального загону Головного управління Державної служби України з надзвичайних ситуацій в Одеській області, третя особа, яка не заявляє самостійних вимог на предмет спору, - ОСОБА_5 про відшкодування коштів,
ВСТАНОВИВ:
Любашівський районний центр зайнятості звернувся до суду з адміністративним позовом, з урахуванням уточненого позову, до Головного управління Державної служби України з надзвичайних ситуацій в Одеській області, 4 Державного пожежно-рятувального загону Головного управління Державної служби України з надзвичайних ситуацій в Одеській області, третя особа, яка не заявляє самостійних вимог на предмет спору, - ОСОБА_5 про відшкодування коштів на виплату допомоги по безробіттю ОСОБА_5 у розмірі 17 553, 30 грн.
В обґрунтування своїх позовних вимог позивач зазначив, що ОСОБА_5 у період з 22.09.2011 року по 11.10.2012 року перебував на обліку в центрі зайнятості як безробітний та отримав допомогу по безробіттю за цей період у розмірі 17 553, 30 грн. Як стало відомо центру зайнятості, ОСОБА_5 було поновлено на роботі з виплатою середнього заробітку за час вимушеного прогулу за періоди з 09.09.2011 року по 09.02.2012 року та з 10.02.2012 року по 23.11.2013 року. З метою розслідування страхового випадку, позивач звернувся до Одеського міського центру зайнятості, яким проведено розслідування страхового випадку та складено акт від 13 травня 2015 року, відповідно до якого встановлено, що ОСОБА_5 у ІІІ кварталі 2013 року та ІІ кварталі 2014 року отримав від ГУ ДСНС України в Одеській області кошти за час вимушеного прогулу.
З огляду на зазначене, позивачем було прийнято наказ №113 від 20 липня 2015 року про відшкодування Головним управлінням ДСНС України в Одеській області коштів у розмірі 17 553, 30 грн., виплачених ОСОБА_5, який був поновлений на роботі за рішенням суду. При цьому, позивач зазначив, що для вирішення питання добровільного відшкодування коштів на адресу ГУ ДСНС України в Одеській області було направлено претензію про необхідність відшкодувати кошти у сумі 17 553, 30 грн. протягом 30 днів з дня отримання претензії. Претензію відповідач отримав 23 липня 2015 року, однак вимоги претензії відхилив та кошти у добровільному порядку не повернув, з огляду на що позивач просить їх стягнути у судовому порядку.
У судовому засіданні представники позивача позовні вимоги підтримали у повному обсязі та просили задовольнити.
Представник відповідача (Головного управління Державної служби України з надзвичайних ситуацій в Одеській області) у судовому засіданні позов не визнав, надав заперечення відповідно до яких зазначив, що вимоги про відшкодування коштів у розмірі 17 553, 30 грн., виплачених ОСОБА_5, пред'явлено до ГУ ДСНС України в Одеській області помилково, оскільки ГУ ДСНС України в Одеській області не перебувало у трудових відносинах з ОСОБА_5 (не приймало, не звільняло та не поновлювало його на роботі), отже згідно з приписами ст. 35 Закону України В«Про загальнообов'язкове державне соціальне страхування на випадок безробіттяВ» позов пред'явлено до неналежного відповідача. При цьому, відповідач вважає належним відповідачем 4 Державний пожежно-рятувальний загін Головного управління Державної служби України з надзвичайних ситуацій в Одеській області.
Представник відповідача (4 Державного пожежно-рятувального загону Головного управління Державної служби України з надзвичайних ситуацій в Одеській області) у судовому засіданні позов також не визнав з підстав наведених у запереченнях, оскільки 4 ДПРЗ не несе відповідальності за зобов'язаннями ГТУ МНС України в Одеській області.
Третя особа - ОСОБА_5 у судове засідання не з'явився, про дату, час і місце судового розгляду справи повідомлений належним чином та своєчасно.
Вислухавши сторін, дослідивши матеріали справи та надані докази, судом встановлено наступні обставини та факти.
Так, судом встановлено, що ОСОБА_5 відповідно до запису №12 у трудовій книжці з 15.02.2003 року працював на посаді начальника караулу ППЧ-14 Любашівського районного відділу Головного управління МНС України в Одеській області (а.с. 14-15).
Наказом Котовського районного управління ГУ МНС України в Одеській області від 09 вересня 2011 року №206 по особовому складу, відповідно до наказу №245 від 01 липня 2011 року «Про здійснення організаційно-штатних заходів в органах управління МНС України в Одеській області», ОСОБА_5, начальника караулу ППЧ-14 Любашівського районного відділу Головного управління МНС України в Одеській області звільнено за пунктом 1 статті 40 КЗпП України (у зв'язку з ліквідацією) з 13 вересня 2011 року (а.с. 28).
22 вересня 2011 року ОСОБА_5 звернувся до Любашівського районного центру зайнятості із заявою про надання статусу безробітного з виплатою допомоги по безробіттю (а.с. 16).
Згідно витягу з наказу Любашівського районного центру зайнятості від 22 вересня 2011 року №НТ110922, з 22 вересня 2011 року ОСОБА_5 надано статус безробітного та призначено допомогу по безробіттю (а.с. 16 (зворот.).
Виплату допомоги по безробіттю розпочато з 22 вересня 2011 року та припинено з 08 жовтня 2012 року на підставі наказу Любашівського районного центру зайнятості від 11 жовтня 2012 року №НТ121011 (а.с. 17).
За період з 22 вересня 2011 року по 07 жовтня 2012 року Любашівським районним центром зайнятості було виплачено ОСОБА_5 матеріальне забезпечення (допомогу по безробіттю) в сумі 17 553 грн. 30 коп., що підтверджується довідкою від 18.08.2015 року №739/01-17-04 (а.с. 44).
Наказом Головного територіального управління МНС України в Одеській області (по особовому складу) від 20 листопада 2013 року №417, скасовано пункт 2 параграфа 1 наказу №206 Котовського районного управління ГУ МНС України в Одеській області від 09 вересня 2011 року в частині звільнення ОСОБА_5, начальника караулу ППЧ-14 Любашівського районного відділу Головного управління МНС України в Одеській області. Підставою наказу вказано рішення Любашівського районного суду Одеської області (справа №1518/588/2011) від 10.02.2012 року (а.с. 177).
На підставі Наказу ГУ ДСНС України в Одеській області №417 від 20 листопада 2013 року та рішення Любашівського районного суду Одеської області (справа №1518/588/2011) від 10.02.2012 року, наказом т.в.о. начальника 4 Державного пожежно-рятувального загону Головного управління ДСНС України в Одеській області від 21 листопада 2013 року №108 по о/с, ОСОБА_5 поновлено на роботі на посаді командира відділення 28 державної пожежно-рятувальної частини державного пожежно-рятувального загону Головного управління ДСНС України в Одеській області з 21 листопада 2013 року (а.с. 173-176).
Тобто, ОСОБА_5, на підставі рішення Любашівського районного суду Одеської області (справа №1518/588/2011) від 10.02.2012 року та Наказу №417 від 20 листопада 2013 року ГУ ДСНС України в Одеській області, поновлено на роботі, про що зроблено відповідний запис у трудовій книжці (а.с. 14-15).
На підставі інформації від Пенсійного фонду України («Дані про особу з Державного реєстру загальнообов'язкового державного соціального страхування»), яка надходить до центрів зайнятості шляхом електронного обміну, Любашівському районному центру зайнятості стало відомо, що безробітні особи, у т.ч. ОСОБА_5, в період перебування на обліку, отримував заробітну плату (дохід) від Головного управління Державної служби України з надзвичайних ситуацій в Одеській області.
З огляду на зазначене, 27 лютого 2015 року Любашівський районний центр зайнятості звернувся до директора Одеського центру зайнятості з запитом №200/01-17/02 щодо сприяння у вирішенні даного питання (а.с. 21).
Листом від 13 травня 2015 року №1833/13/02 Одеський міський центр зайнятості на запит №200/01-17/02 від 27 лютого 2015 року, надав Любашівському районному центру зайнятості акт розслідування страхових випадків щодо трудових відносин та отримання доходу за період вересень 2011 року - жовтень 2012 року від Головного управління Державної служби України з надзвичайних ситуацій в Одеській області гр. ОСОБА_5 (а.с. 22).
Згідно акту розслідування страхових випадків та обгрунтованості виплат матеріального забзпечення №81 від 13 травня 2015 року, посадовою особою Одеського міського центру зайнятості встановлено, що згідно рішень Любашівського районного суду Одеської області від 10 лютого 2012 року по справі №1518/588/2011 та від 26 березня 2014 року по справі №507/1165/13-ц, відповідно, з рахунків ГУ ДСНС України в Одеській області було безспірно списано кошти на користь ОСОБА_5 в рахунок середнього заробітку за час вимушеного прогулу за період з 09.09.2011 року по 09.02.2012 року у сумі 13 496, 98 грн. та 1 000 грн. в рахунок відшкодування моральної шкоди, а також за період з 10.02.2012 року по 23.11.2013 року у сумі 56 006, 16 грн. в рахунок середнього заробітку за час затримки виконання рішення суду про поновлення на роботі. Нараховані суми відображені у Податкових розрахунках (форма 1 ДФ) за ІІІ квартал 2013 року та ІІ квартал 2014 року (а.с. 23).
Встановивши, що користь ОСОБА_5 з рахунків ГУ ДСНС України в Одеській області було безспірно списано кошти в рахунок середнього заробітку за час вимушеного прогулу за періоди 09.09.2011 року по 09.02.2012 року та 10.02.2012 року по 23.11.2013 року, Любашівський районний центр зайнятості звернувся до ГУ ДСНС України в Одеській області з Претензією від 22 липня 2015 року №658/01-17/04 щодо відшкодування суми виплаченого ОСОБА_5 матеріального забезпечення (допомоги по безробіттю) за період його перебування на обліку у центрі зайнятості в статусі безробітного, а саме з 22.09.2011 року по 07.10.2012 року.
Згідно довідки Любашівського районного центру зайнятості від 18 серпня 2015 року №739/01-17/04, за період з 22.09.2011 року по 07.10.2012 року ОСОБА_5 було виплачено допомогу по безробіттю на загальну суму 17 553, 30 грн. (а.с. 44).
За результатами розгляду Претензії центру зайнятості від 22 липня 2015 року №658/01-17/04, ГУ ДСНС України в Одеській області відхилено претензію про відшкодування коштів, з огляду на те, що ГУ ДСНС України в Одеській області не перебувало у трудових відносинах з ОСОБА_5 (не приймало, не звільняло та не поновлювало його на роботі), отже претензію пред'явлено помилково до неналежного суб'єкта (а.с. 27).
Таким чином, претензія Любашівського районного центру зайнятості про відшкодування коштів, виплачених ОСОБА_5 у розмірі 17 553, 30 грн. не задоволена, кошти у добровільному порядку не повернуті, що стало підставою звернення позивача до суду з даним позовом.
Вирішуючи спірні правовідносини, суд виходить з наступного.
Відповідно до пп. 1. 2 ст. 1 Закону України В«Про зайнятість населенняВ» від 05.07.2012 № 5067-VI, безробіття - соціально-економічне явище, за якого частина осіб не має змоги реалізувати своє право на працю та отримання заробітної плати (винагороди) як джерела існування; безробітний - особа віком від 15 до 70 років, яка через відсутність роботи не має заробітку або інших передбачених законодавством доходів як джерела існування, готова та здатна приступити до роботи.
Згідно п. 1 ч. 1 ст. 1 Закону України В«Про загальнообов'язкове державне соціальне страхування на випадок безробіттяВ» , загальнообов'язкове державне соціальне страхування на випадок безробіття - система прав, обов'язків і гарантій, яка передбачає матеріальне забезпечення на випадок безробіття з незалежних від застрахованих осіб обставин та надання соціальних послуг за рахунок коштів Фонду загальнообов'язкового державного соціального страхування України на випадок безробіття.
Страхуванню на випадок безробіття підлягають особи, які працюють на умовах трудового договору (контракту), цивільно-правового договору, включаючи тих, які проходять альтернативну (невійськову) службу, а також тих, які працюють неповний робочий день або неповний робочий тиждень, та на інших підставах, передбачених законодавством про працю, військовослужбовці (крім військовослужбовців строкової служби), особи, які забезпечують себе роботою самостійно, та фізичні особи - підприємці (ч. 1 ст. 4 Закону України В«Про загальнообов'язкове державне соціальне страхування на випадок безробіттяВ» ).
Постановою Кабінету Міністрів України від 20 березня 2013 р. N 198, затверджено Порядок реєстрації, перереєстрації безробітних та ведення обліку осіб, які шукають роботу, який визначає процедуру реєстрації, перереєстрації безробітних та ведення обліку осіб, які шукають роботу, центром зайнятості державної служби зайнятості.
Пунктом 37 вказаного Порядку визначено умови припинення реєстрації особи, як безробітної.
Так, центр зайнятості припиняє реєстрацію, зокрема, у разі поновлення зареєстрованого безробітного на роботі за рішенням суду, що набрало законної сили.
Повернення виплачених безробітному коштів у такому випадку здійснюється відповідно до ч. 4 ст. 35 Закону України В«Про загальнообов'язкове державне соціальне страхування на випадок безробіттяВ» .
Так, у відповідності з ч. 4 ст. 35 Закону України В«Про загальнообов'язкове державне соціальне страхування на випадок безробіттяВ» , із роботодавця утримуються сума виплаченого забезпечення та вартості наданих соціальних послуг безробітному у разі поновлення його на роботі за рішенням суду.
Згідно пунктів 7, 8, 9 Порядку розслідування страхових випадків та обґрунтованості виплати матеріального забезпечення безробітним, затвердженого наказом Міністерства праці та соціальної політики України, Державної податкової адміністрації України від 13 лютого 2009 року № 60/62, постановою правління Пенсійного фонду України від 13 лютого 2009 року №7-1, рішення про повернення коштів особою чи роботодавцем оформлюється наказом. Протягом двох робочих днів після прийняття рішення центр зайнятості надсилає особі чи роботодавцю рекомендованим листом повідомлення про необхідність протягом 15 календарних днів з дня отримання повідомлення повернути незаконно виплачені кошти. У разі відмови особи повернути кошти, а також у разі неповернення їх у встановлений строк стягнення таких коштів здійснюється у судовому порядку відповідно до законодавства. Рішення центру зайнятості щодо повернення коштів може бути оскаржено в центрі зайнятості вищого рівня або в судовому порядку.
Враховуючи вищевикладене, Любашівським районним центром зайнятості було прийнято наказ №113 від 20 липня 2015 року «Про відшкодування Головним управлінням Державної служби України з надзвичайних ситуацій в Одеській області суми виплаченого матеріального забезпечення ОСОБА_5П.», а на адресу ГУ ДСНС України в Одеській області направлено претензію від 22 липня 2015 року №658/01-17/04 про відшкодування коштів у розмірі 17 553, 30 грн. протягом 30 днів з дня отримання претензії (а.с. 24-25).
Претензію про відшкодування коштів відповідач отримав 23 липня 2015 року, що підтверджується повідомленням про вручення поштового відправлення, однак вимоги претензії відхилив (а.с. 26).
Рішення центру зайнятості щодо повернення коштів відповідач не оскаржував.
Як встановлено судом, ОСОБА_5 поновлено на роботі на підставі Наказу №417 від 20 листопада 2013 року ГУ ДСНС України в Одеській області за рішенням Любашівського районного суду Одеської області (справа №1518/588/2011) від 10.02.2012 року.
При цьому, ГУ ДСНС України в Одеській області, всупереч наведеним вище положенням ч. 4 ст. 35 Закону України В«Про загальнообов'язкове державне соціальне страхування на випадок безробіттяВ» , не відшкодував центру зайнятості у добровільному порядку суму виплаченого ОСОБА_5 матеріального забезпечення (допомоги по безробіттю).
Суд не приймає до уваги доводи позивача стосовно того, що вимоги про відшкодування центру зайнятості, виплаченої ОСОБА_5 допомоги по безробіттю, пред'явлено до ГУ ДСНС України в Одеській області помилково, через те, що ГУ ДСНС України в Одеській області не перебувало у трудових відносинах з ОСОБА_5 (не приймало, не звільняло та не поновлювало його на роботі), отже претензію пред'явлено помилково до неналежного суб'єкта.
Так, судом встановлено, що матеріалами справи вказані твердження відповідача - ГУ ДСНС України в Одеській області спростовуються, оскільки, ОСОБА_5 поновлено на роботі на підставі Наказу ГУ ДСНС України в Одеській області №417 від 20 листопада 2013 року та з рахунків ГУ ДСНС України в Одеській області було безспірно списано кошти на користь ОСОБА_5 в рахунок середнього заробітку за час вимушеного прогулу за період з 09.09.2011 року по 09.02.2012 року, а також за період з 10.02.2012 року по 23.11.2013 року, що відображено у Податкових розрахунках останнього.
Щодо аналогічних позовних вимог (стягнення, виплаченого ОСОБА_5 забезпечення у розмірі 17 553, 30 грн.) до 4 Державного пожежно-рятувального загону Головного управління Державної служби України з надзвичайних ситуацій в Одеській області (далі - 4 ДПРЗ), суд вважає, що вони не підлягають задоволенню з огляду на те, що 4 ДПРЗ не є правонаступником Котовського районного управління ГУ МНС України в Одеській області, наказом якого від 09 вересня 2011 року №206 по особовому складу, ОСОБА_5, начальника караулу ППЧ-14 Любашівського районного відділу Головного управління МНС України в Одеській області, було звільнено з роботи (а.с. 28).
Згідно даних з Єдиного державного реєстру юридичних осіб та фізичних осіб-підприємців, юридична особа - 4 Державний пожежно-рятувальний загін Головного управління Державної служби України з надзвичайних ситуацій в Одеській області зареєстрована 23 липня 2012 року.
Відповідно до Положення 4 Державного пожежно-рятувального загону Головного управління Державної служби України з надзвичайних ситуацій в Одеській області (4 ДПРЗ), затвердженого Наказом Державної служби України з надзвичайних ситуацій 24 травня 2013 року №302, 4 ДПРЗ є правонаступником ДПРЧ Головного територіального управління МНС України в Одеській області та підпорядковується головному управлінню ДСНС України в Одеській області, яке здійснює оперативне управління 4 ДПРЗ.
Наказом Державної служби України з надзвичайних ситуацій №638 від 04 жовтня 2013 року «Про здійснення організаційно-штатних заходів у підрозділах, підпорядкованих ГУ ДСНС України в Одеській області» внесено зміни до штату 4 Державного пожежно-рятувального загону для працевлаштування поновленого на роботі ОСОБА_5 (а.с. 164).
Раніше жодних трудових відносин 4 Державний пожежно-рятувальний загін з ОСОБА_5 не мав, відтак відсутні підстави для стягнення з нього суми виплаченого забезпечення безробітному після поновлення його на роботі за рішенням суду.
Відповідно до ст. 19 Конституції України, правовий порядок в Україні ґрунтується на засадах, відповідно до яких ніхто не може бути примушений робити те, що не передбачено законодавством.
Органи державної влади та органи місцевого самоврядування, їх посадові особи зобов'язані діяти лише на підставі, в межах повноважень та у спосіб, що передбачені Конституцією та законами України.
Згідно з чч. 1, 2 ст. 71 КАС України, кожна сторона повинна довести ті обставини, на яких ґрунтуються її вимоги та заперечення, крім випадків, встановлених статтею 72 цього Кодексу. В адміністративних справах про протиправність рішень, дій чи бездіяльності суб'єкта владних повноважень обов'язок щодо доказування правомірності свого рішення, дії чи бездіяльності покладається на відповідача, якщо він заперечує проти адміністративного позову.
Відповідно до ч. 1 ст. 86 КАС України, суд оцінює докази, які є у справі, за своїм внутрішнім переконанням, що ґрунтується на їх безпосередньому, всебічному, повному та об'єктивному дослідженні.
Таким чином, оскільки ОСОБА_5 поновлено на роботі за рішенням суду, сума виплаченого йому забезпечення у вигляді допомоги по безробіттю підлягає відшкодуванню Любашівському районному центру зайнятості.
На підставі вищевикладеного, суд дійшов висновку, що позовні вимоги центру зайнятості обґрунтовані, документально підтверджені, відповідають чинному законодавству, у зв'язку із чим підлягають частковому задоволенню.
Керуючись ст.ст. 2, 6-8, 11, 69, 71, 72, 86, 158-163, 167 КАС України, Законом України «Про зайнятість населення» від 05.07.2012 року № 5067-VI, Законом України «Про загальнообов'язкове державне соціальне страхування на випадок безробіття» від 02.03.2000 року № 1533-III,
ПОСТАНОВИВ:
Адміністративний позов Любашівського районного центру зайнятості до Головного управління Державної служби України з надзвичайних ситуацій в Одеській області, 4 Державного пожежно-рятувального загону Головного управління Державної служби України з надзвичайних ситуацій в Одеській області, третя особа, яка не заявляє самостійних вимог на предмет спору, - ОСОБА_5 про відшкодування коштів - задовольнити частково.
Стягнути з Головного управління Державної служби України з надзвичайних ситуацій в Одеській області (код ЄДРПОУ 38643633, місцезнаходження: 65091, м. Одеса, вул. Прохорівська, буд. 6) суму виплаченого ОСОБА_5 забезпечення у розмірі 17 553, 30 грн. (сімнадцять тисяч п'ятсот п'ятдесят три гривні 30 коп.) на користь Любашівського районного центру зайнятості (код ЄДРПОУ 20992890, 66502, Одеська область, смт. Любашівка, вул. Радянська, 132 А) на р/р 37177300900329 в ГУ ДКУ Одеської області, МФО 828011.
Постанова набирає законної сили після закінчення строку подання апеляційної скарги, якщо таку скаргу не було подано у строк, встановлений статтею 186 Кодексу адміністративного судочинства України. У разі подання апеляційної скарги постанова, якщо її не скасовано, набирає законної сили після закінчення апеляційного розгляду справи.
Апеляційна скарга на постанову суду першої інстанції подається протягом десяти днів з дня отримання її копії. Апеляційна скарга подається до Одеського окружного адміністративного суду, та одночасно її копія до Одеського апеляційного адміністративного суду.
Повний текст постанови виготовлено та підписано суддею 19 жовтня 2015 року.
Суддя О.В. Глуханчук
Суд | Одеський окружний адміністративний суд |
Дата ухвалення рішення | 19.10.2015 |
Оприлюднено | 28.10.2015 |
Номер документу | 52619502 |
Судочинство | Адміністративне |
Адміністративне
Одеський окружний адміністративний суд
Глуханчук О. В.
Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці
© 2016‒2023Опендатабот
🇺🇦 Зроблено в Україні