ПОЛТАВСЬКИЙ ОКРУЖНИЙ АДМІНІСТРАТИВНИЙ СУД
ПОСТАНОВА
ІМЕНЕМ УКРАЇНИ
22 жовтня 2015 року м.ПолтаваСправа № 816/3624/15
Полтавський окружний адміністративний суд у складі:
головуючого судді - Удовіченка С.О.,
за участю:
секретаря судового засідання - Лисака С.В.,
представника позивача - ОСОБА_1,
представника відповідача - ОСОБА_2,
третьої особи - ОСОБА_3,
розглянувши у відкритому судовому засіданні справу за адміністративним позовом ОСОБА_4 до Головного управління Держгеокадастру у Полтавській області, треті особи: фізична особа-підприємець ОСОБА_3, начальник Новосанжарського відділу Головного управління Держгеокадастру в Полтавській області ОСОБА_5 про скасування рішення та зобов"язання вчинити дії, -
В С Т А Н О В И В:
27 серпня 2015 року ОСОБА_4 звернувся до Полтавського окружного адміністративного суду з адміністративним позовом до Головного управління Держгеокадастру у Полтавській області, треті особи: фізична особа-підприємець ОСОБА_3, начальник Новосанжарського відділу Головного управління Держгеокадастру в Полтавській області ОСОБА_5 про:
- визнання протиправними дії начальника Головного управління Держгеокадастру в Полтавській області ОСОБА_6 в частині відмови в погодженні проекту землеустрою ОСОБА_4 земельних ділянок для ведення фермерського господарства з кадастровими номерами 5323486700:00:001:0204, №5323486700:00:001:0203, викладені в листі від 29 липня 2015 року №ДС-1054/0/72-15,
- зобов'язання начальника Начальника Головного управління Держгеокадастру в Полтавській області ОСОБА_6 погодити проект землеустрою земельних ділянок для ведення фермерського господарства з кадастровими номерами 5323486700:00:001:0204, №5323486700:00:001:0203.
19 жовтня 2015 року позивачем подано уточнену позовну заяву (вх. №25558/15), в якій останній просив:
- визнати протиправними дії посадових осіб Головного управління Держгеокадастру в Полтавській області в частині відмови в затвердженні проекту землеустрою ОСОБА_4 земельних ділянок для ведення фермерського господарства з кадастровими номерами 5323486700:00:001:0204, 5323486700:00:001:0203, викладені в листі від 29 липня 2015 року №ДС-1054/0/72-15,
- зобов'язати посадових осіб Головного управління Держгеокадастру в Полтавській області затвердити проекти землеустрою земельних ділянок для ведення фермерського господарства з кадастровими номерами 5323486700:00:001:0204, 5323486700:00:001:0203.
В обгрунтування позовних вимог позивач зазначив, що відповідачем безпідставно та необґрунтовано в порушення статті 50 Закону України "Про землеустрій", статті 186-1 Земельного кодексу України та Інструкції про встановлення (відновлення) меж земельних ділянок в натурі (на місцевості) та їх закріплення межовими знаками, затвердженої наказом Держеомзему від 18 травня 2010 року №376 відмовлено в погодженні проекту землеустрою з надуманих підстав. Стверджував, що протягом 4 місяців 2015 року до Головного управління Держгеокадастру в Полтавській області направлялися проекти землеустрою щодо відведення земельних ділянок з кадастровими номерами 5323486700:00:001:0203 та 5323486700:00:001:0204, але поверталися позивачу для усунення формальних порушень та в супереч висновку відділу ОСОБА_7 в Новосанжарському районі Полтавської області про відсутність будь-яких порушень, що перешкоджало погодженню даних проектів. Наполягав на тому, що такими діями відповідача порушуються його особисті права та інтереси у сфері землекористування.
В судовому засіданні представник позивача заявлені вимоги підтримав з підстав викладених в адміністративному позові.
Відповідач проти позову заперечував вказуючи на правомірність своїх рішень щодо відмови затвердження ОСОБА_4 проектів землеустрою з кадастровими номерами 5323486700:00:001:0203 та 5323486700:00:001:0204, оскільки останні були складені з порушенням.
В судовому засіданні представник відповідача проти позовних вимог заперечувала, у задоволенні позову просила відмовити.
Третя особа, яка не заявляє самостійних вимог на предмет спору: фізична особа-підприємець ОСОБА_3 при розгляді справи покладався на розсуд суду.
Третя особа, яка не заявляє самостійних вимог на предмет спору: начальник Новосанжарського відділу Головного управління Держгеокадастру в Полтавській області ОСОБА_5 направив до суду клопотання, у якому зазначив, що при розгляді справи покладається на розсуд суду.
Суд, заслухавши пояснення представників сторін, вивчивши та дослідивши матеріали справи, надані сторонами докази, всебічно і повно з'ясувавши всі фактичні обставини, на яких ґрунтуються позовні вимоги, об'єктивно оцінивши докази, які мають юридичне значення для розгляду справи і вирішення спору по суті, приходить до наступних висновків
14 липня 2014 року Головним управлінням Держгеокадастру у Полтавській області видано наказ №1704-СГ та наказ №1702-СГ "Про надання дозволу на розроблення документації із землеустрою" (т.1 а.с. 88, 137).
06 жовтня 2014 року ОСОБА_4 звернувся з письмовою заявою до фізичної особи-підприємця ОСОБА_3, кваліфікаційний сертифікат Державного агенства земельних ресурсів №000474 від 18 січня 2013 року (т.1 а.с. 120), про виготовлення проекту землеустрою, щодо відведення земельних ділянок із земель запасу державної власності сільськогосподарського призначення для ведення фермерського господарства на території Судівської сільської ради Новосанжарського району Полтавської області площею 18,7999 га 23,4625 га з кадастровими номерами 5323486700:00:001:0203 та 5323486700:00:001:0204 відповідно (т.1 а.с. 75, 130).
11 березня 2015 року за №0-1620-0.4-466/1/2-15 начальником ОСОБА_7 у Новосанжарському районі Управління ОСОБА_7 в Полтавській області складено та затверджено висновок погодження проекту землеустрою щодо відведення земельної ділянки ОСОБА_4 з кадастровим номером 5323486700:00:001:0203 площею18,7999 га ріллі та визнано за можливе погодити даний проект (т.1 а.с. 13).
07 травня 2015 року за №31-1620-0.2-1618/2-15 начальником ОСОБА_7 у Новосанжарському районі Управління ОСОБА_7 в Полтавській області складено та затверджено висновок погодження проекту землеустрою щодо відведення земельної ділянки ОСОБА_4 з кадастровим номером 5323486700:00:001:0204 площею 23,4625 га ріллі та визнано за можливе погодити даний проект (т.1 а.с. 12).
За результатом розгляду клопотання від 14 квітня 2015 року про затвердження проектів землеустрою щодо відведення земельної ділянки та надання в оренду земельну ділянку площею 18,7999 га, для ведення фермерського господарства за межами населених пунктів на території Судівської сільської ради Новосанжарського району Полтавської області, листом від 22 травня 2015 року №5359/2-15 ГУ ОСОБА_7 у Полтавській області відмовлено у погодженні проектів землеустрою та запропоновано після усунення перелічених зауважень повторно подати документи на розгляд (а.с. 39-40).
16 червня 2015 року позивачем повторно подано клопотання про затвердження проектів землеустрою щодо відведення земельних ділянок з кадастровими номерами 5323486700:00:001:0203 та 5323486700:00:001:0204 площею 18,7999 га 23,4625 га відповідно.
Розглянувши дане клопотання Головне управління Держгеокадастру у Полтавській області листом від 29 липня 2015 року ДС-1054/0/72-15 повідомило, що в представлених на розгляд та затвердження проектах землеустрою щодо відведення земельних ділянок не враховані зауваження зазначені в листі ГУ ОСОБА_7 у Полтавській області від 22 травня 2015 року №5359/2-15.
Відповідно до пояснювальних записок, розроблених проектів землеустрою щодо відведення земельних ділянок, дані проекти розроблені у відповідності вимогам "Порядку зміни цільового призначення земель, які перебувають у власності громадян або юридичних осіб", затвердженого постановою Кабінету ОСОБА_8 України України від 11 квітня 2002 року №502 та "Порядку розроблення проектів землеустрою щодо відведення земельних ділянок", затвердженого постановою Кабінету ОСОБА_8 України від 26 травня 2004 року №677, які на підставі Постанови Кабінету ОСОБА_8 України №154 від 20 лютого 2013 року втратили чинність.
У відповідності вимог пункту 4.1 Порядку взаємодії між територіальними органами Держгеокадастру / ОСОБА_7 під час реалізації повноважень передачі та земельних ділянок сільськогосподарського призначення державної власності у власність або користування (на без конкурентних засадах) для всіх потреб, затвердженого наказом Дергеокадастру від 04 червня 2015 року №95 проекти землеустрою повинні відповідати вимогам статті 50 Закону України "Про землеустрій", статті 18 Земельного кодексу України та Інструкції про встановлення (відновлення) меж земельних ділянок в натурі (на місцевості) та їх закріплення межовими знаками, затвердженої наказом Держкомзему від 18 травня 2010 року №376 із змінами (т.1 а.с. 10).
Не погоджуючись із такими висновками відповідача, ОСОБА_4 звернувся до суду з вимогами про визнання протиправними дії посадових осіб Головного управління Держгеокадастру в Полтавській області в частині відмови в затвердженні проекту землеустрою ОСОБА_4 земельних ділянок для ведення фермерського господарства з кадастровими номерами 5323486700:00:001:0204, 5323486700:00:001:0203, викладені в листі від 29 липня 2015 року №ДС-1054/0/72-15 та зобов'язання посадових осіб Головного управління Держгеокадастру в Полтавській області затвердити проекти землеустрою земельних ділянок для ведення фермерського господарства з кадастровими номерами 5323486700:00:001:0204, 5323486700:00:001:0203.
Надаючи правову оцінку правовідносинам, що склалися, суд виходить з наступного.
Відповідно до частини другої статті 19 Конституції України органи державної влади та органи місцевого самоврядування, їх посадові особи зобов'язані діяти лише на підставі, в межах повноважень та у спосіб, що передбачені Конституцією та Законами України.
Завданням адміністративного судочинства, згідно частини першої статті 2 Кодексу адміністративного судочинства України, є захист прав та інтересів юридичних осіб у сфері публічно - правових відносин від порушень з боку органів державної влади, органів місцевого самоврядування, їхніх посадових і службових осіб, інших суб'єктів при здійсненні ними владних управлінських функцій на основі законодавства, в тому числі на виконання делегованих повноважень.
Згідно частини першої статті 3 Земельного кодексу України (далі ЗК України) земельні відносини регулюються Конституцією України, цим Кодексом, а також прийнятими відповідно до них нормативно-правовими актами.
В силу положень статті 14 Конституції України право власності на землю гарантується. Це право набувається і реалізується громадянами, юридичними особами та державою виключно відповідно до закону.
Порядок надання земельних ділянок державної або комунальної власності у власність визначений статтею 123 ЗК України, зокрема частиною другою передбаченою , що особа, зацікавлена в одержанні у користування земельної ділянки із земель державної або комунальної власності за проектом землеустрою щодо її відведення, звертається з клопотанням про надання дозволу на його розробку до відповідного органу виконавчої влади або органу місцевого самоврядування, які відповідно до повноважень, визначених статтею 122 цього Кодексу, передають у власність або користування такі земельні ділянки. У клопотанні зазначаються орієнтовний розмір земельної ділянки та її цільове призначення. До клопотання додаються графічні матеріали, на яких зазначено бажане місце розташування та розмір земельної ділянки, письмова згода землекористувача, засвідчена нотаріально (у разі вилучення земельної ділянки). ОСОБА_9 Автономної Республіки Крим, Раді міністрів Автономної Республіки Крим, органам виконавчої влади або органам місцевого самоврядування, які передають земельні ділянки державної чи комунальної власності у користування відповідно до повноважень, визначених статтею 122 цього Кодексу, забороняється вимагати додаткові матеріали та документи, не передбачені цією статтею.
Відповідний орган виконавчої влади або орган місцевого самоврядування в межах їх повноважень у місячний строк розглядає клопотання і дає дозвіл на розроблення проекту землеустрою щодо відведення земельної ділянки або надає мотивовану відмову у його наданні. Підставою відмови у наданні такого дозволу може бути лише невідповідність місця розташування земельної ділянки вимогам законів, прийнятих відповідно до них нормативно-правових актів, а також генеральних планів населених пунктів, іншої містобудівної документації, схем землеустрою і техніко-економічних обґрунтувань використання та охорони земель адміністративно-територіальних одиниць, проектів землеустрою щодо впорядкування території населених пунктів, затверджених у встановленому законом порядку (частина третя статті 123 Земельного кодексу України).
Відповідно до частини четвертої статті 123 Земельного кодексу України проект землеустрою щодо відведення земельної ділянки погоджується в порядку, встановленому статтею 186 1 цього Кодексу.
Відповідно до вимог частини першої статті 186 1 ЗК України, проект землеустрою щодо відведення земельних ділянок усіх категорій та форм власності підлягає обов'язковому погодженню з територіальним органом центрального органу виконавчої влади, що здійснює реалізацію державної політики у сфері земельних відносин.
В силу частини четвертої статті 186 1 Земельного кодексу України, розробник подає на погодження до органу, визначеного в частині першій цієї статті, за місцем розташування земельної ділянки оригінал проекту землеустрою щодо відведення земельної ділянки, а до органів, зазначених у частинах другій і третій цієї статті, - завірені ним копії проекту.
Органи, зазначені в частинах першій - третій цієї статті, зобов'язані протягом десяти робочих днів з дня одержання проекту землеустрою щодо відведення земельної ділянки або копії такого проекту безоплатно надати або надіслати рекомендованим листом з повідомленням розробнику свої висновки про його погодження або про відмову в такому погодженні з обов'язковим посиланням на закони та прийняті відповідно до них нормативно-правові акти, що регулюють відносини у відповідній сфері (частина п'ята статті 186 1 Земельного кодексу України)
Згідно частини шостої статті 186 1 Земельного кодексу України підставою для відмови у погодженні проекту землеустрою щодо відведення земельної ділянки може бути лише невідповідність його положень вимогам законів та прийнятих відповідно до них нормативно-правових актів, документації із землеустрою або містобудівній документації.
Положеннями частини сьомої статті 186 1 Земельного кодексу України встановлено, що органам, зазначеним у частинах першій - третій цієї статті, при погодженні проекту землеустрою щодо відведення земельної ділянки забороняється вимагати: додаткові матеріали та документи, не включені до проекту землеустрою щодо відведення земельної ділянки відповідно до статті 50 Закону України "Про землеустрій"; надання погодження проекту землеустрою щодо відведення земельної ділянки будь-якими іншими органами виконавчої влади, органами місцевого самоврядування, підприємствами, установами та організаціями; проведення будь-яких обстежень, експертиз та робіт.
Відповідно до статті 50 Закону України "Про землеустрій", проекти землеустрою щодо відведення земельних ділянок включають: завдання на розроблення проекту землеустрою; пояснювальну записку; копію клопотання (заяви) про надання дозволу на розроблення проекту землеустрою щодо відведення земельної ділянки (у разі формування та/або зміни цільового призначення земельної ділянки за рахунок земель державної чи комунальної власності); рішення Верховної ОСОБА_9 Автономної Республіки Крим, Ради міністрів Автономної Республіки Крим, відповідного органу виконавчої влади або органу місцевого самоврядування про надання дозволу на розроблення проекту землеустрою щодо відведення земельної ділянки (у випадках, передбачених законом); письмову згоду землевласника (землекористувача), засвідчену нотаріально (у разі викупу (вилучення) земельної ділянки в порядку, встановленому законодавством), або рішення суду; довідку з державної статистичної звітності про наявність земель та розподіл їх за власниками земель, землекористувачами, угіддями; матеріали геодезичних вишукувань та землевпорядного проектування (у разі формування земельної ділянки); відомості про обчислення площі земельної ділянки (у разі формування земельної ділянки); копії правовстановлюючих документів на об'єкти нерухомого майна, розташовані на земельній ділянці (за наявності таких об'єктів); розрахунок розміру втрат сільськогосподарського та лісогосподарського виробництва (у випадках, передбачених законом); розрахунок розміру збитків власників землі та землекористувачів (у випадках, передбачених законом); акт приймання-передачі межових знаків на зберігання (у разі формування земельної ділянки); акт перенесення в натуру (на місцевість) меж охоронних зон, зон санітарної охорони, санітарно-захисних зон і зон особливого режиму використання земель за їх наявності (у разі формування земельної ділянки); перелік обмежень у використанні земельних ділянок; викопіювання з кадастрової карти (плану) або інші графічні матеріали, на яких зазначено бажане місце розташування земельної ділянки (у разі формування земельної ділянки); кадастровий план земельної ділянки; матеріали перенесення меж земельної ділянки в натуру (на місцевість) (у разі формування земельної ділянки); матеріали погодження проекту землеустрою.
З матеріалів справи вбачається, що у проектах землеустрою позивачем були надані:
- завдання на виконання робіт від 06 жовтня 2014 року, затверджені ОСОБА_4 та погоджені ОСОБА_3 (т.1 а.с. 89, 138),
- пояснювальні записки підписані та завірені печатко ОСОБА_3 (т.1 а.с. 84-86, 133-135),
- копії заяв від 27 травня 2014 року про надання дозволу на розроблення проекту землеустрою щодо відведення земельної ділянки підписані ОСОБА_4 та прийняті до розгляду ГУ ОСОБА_7 у Полтавській області 05 червня 2014 року за вх. №№ 31-1749/0/17-14 та 31-1748/0/17-14 (т.1 а.с. 87, 136),
- накази від 14 липня 2014 року №1702-СП та №1704-СП Головного управління ОСОБА_7 у Полтавській області "Про надання дозволу на розроблення документації із землеустрою" (т.1 а.с. 88, 137),
- довідки державної статистичної звітності про наявність земель та розподіл їх за власниками земель, землекористувачами, угіддями по Новосанжарському району Полтавської області №757/0/2-15 від 19 лютого 2015 року та №1409/0/2-15 від 10 квітня 2015 року, завірені підписом та печаткою начальника відділення ОСОБА_7 у Новосанжарському районі Полтавської області ОСОБА_5 (т.1 а.с. 96, 146),
- матеріали геодезичних вишукувань та землевпорядного проектування земельної ділянки гр. ОСОБА_4 на території Судівської сільської ради Новосанжарського району Полтавської області, підписані та завірені печатко ОСОБА_3 (т.1 а.с. 112-113, 170-172, 158-160),
- відомості про обчислення площі земельної ділянки, підписані та завірені печатко ОСОБА_3 (т.1 а.с. 114, 173-175),
- акти приймання-передачі межових знаків на зберігання від 06 жовтня 2014 року, підписані ОСОБА_4 та засвідчені печатками ОСОБА_10ОСОБА_3 та Судівської сільської ради (т.1 а.с.101-104, 150-154),
- акти перенесення в натурі (на місцевість) меж охоронних зон, зон санітарної охорони, санітарно-захисних зон і зон особливого режиму використання земель за їх наявності від 06 жовтня 2014 року, підписані ОСОБА_4 та засвідчені печаткою ФОП ОСОБА_3 (т.1 а.с. 105, 155),
- переліки обмежень щодо використання земельних ділянок від 16 грудня 2014 року №31-28-0.1-4415/2-14 та від 06 жовтня 2014 року, підписані завідувачем сектору Відділу ОСОБА_7Лупандіною та начальником Відділу ОСОБА_11ОСОБА_5 і засвідчені печаткою Відділу ОСОБА_11 у Новосанжарському району Полтавської області (т.1 а.с. 94-95, 144-145),
- викопіювання з картограми агровиробничих груп грунтів к-пу ім. Степового Новосанжарського району Полтавської області, виконані інженером-грунтознавцем ДП "Полтавський науково-дослідний та проектний інститут землеустрою ОСОБА_12 та які підписані останнім та завірені печаткою підприємства (т.1 а.с. 93, 143),
- викопіювання з кадастрового плану Судівської сільської ради, погоджені гр. ОСОБА_4, головою Судівської сільської ради ОСОБА_13 та начальником ОСОБА_11 у Новосанжарському районі ОСОБА_5 (т.1 а.с. 97, 147),
- кадастрові плани земельних ділянок, погоджені начальником ОСОБА_11 у Новосанжарському районі ОСОБА_5 (т.1 а.с. 120, 168)
- креслення перенесення земельних ділянок в натурі, підписані та завірені печаткою ОСОБА_3 (т.1 а.с. 108-109),
- висновки про погодження землеустрою щодо відведення земельних ділянок від 11 березня 2015 року № 0-1620-0.4-466/1/2-15 та від 07 травня 2015 року №31-1620-0.2-1618/2-15, підписані начальником Відділу ОСОБА_11 у Полтавській області ОСОБА_5 і засвідчені печаткою Відділу ОСОБА_11 у Новосанжарському району Полтавської області (т.1 а.с. 116-117, 177-178).
Дослідивши вищевказані матеріали проектів землеустрою суд приходить до висновку, що останні за своїм переліком та змістом відповідають вимогам статті 50 Закону України "Про землеустрій", а тому посилання відповідача у своєму рішенні викладеному в листі від 29 липня 2015 року ДС-1054/0/72-15 на невідповідність проекту землеустрою вищевказаній нормі не знайшла свого підтвердження під час розгляду справи.
Твердження ГУ Держгеокадастру у Полтавській області у своєму рішенні викладеному в листі від 29 липня 2015 року ДС-1054/0/72-15 на невідповідність проектів землеустрою Інструкції про встановлення (відновлення) меж земельних ділянок в натурі (на місцевості) та їх закріплення межовими знаками, затвердженої наказом Держкомзему від 18 травня 2010 року №376, також не знайшли свого підтвердження під час розгляду справи, оскільки для погодження проектів землеустрою позивачем надані усі документи передбачені частиною сьомою статті 186 1 Земельного кодексу України.
Крім того, із рішення відповідача взагалі незрозуміло яким пунктам вищевказаної Інструкції не відповідають подані на затвердження ОСОБА_4 проекти землеустрою.
Посилання ж ГУ Держгеокадастру у Полтавській області у своєму рішенні викладеному в листі від 29 липня 2015 року ДС-1054/0/72-15 на той факт, що відповідно до пояснюючих записок проекти землеустрою щодо відведення земельних ділянок розроблені у відповідності вимогам "Порядку зміни цільового призначення земель, які перебувають у власності громадян або юридичних осіб", затвердженого постановою Кабінету ОСОБА_8 України України від 11 квітня 2002 року №502 та "Порядку розроблення проектів землеустрою щодо відведення земельних ділянок", затвердженого постановою Кабінету ОСОБА_8 України від 26 травня 2004 року №677, які на підставі Постанови Кабінету ОСОБА_8 України №154 від 20 лютого 2013 року втратили чинність не може бути самодостатньою підставою для відмови у погодженні проекту землеустрою, якщо наявні в ньому документи відповідають вимогам законам та прийнятих відповідно до них нормативно-правовим актам, документації із землеустрою або містобудівній документації та подані у відповідності до статті 50 Закону України "Про землеустрій".
Таким чином, суд приходить до висновку, що рішення ГУ Держгеокадастру в Полтавській області викладене в листі від 29 липня 2015 року №ДС-1054/0/72-15 є протиправним.
При цьому, суд вважає, вимоги позивача в частині визнання дій посадових осіб ГУ Держгеокадастру в частині відмови в затвердженні проекту землеустрою викладені в листі від 29 липня 2015 року №ДС-1054/0/72-15 задоволенню не підлягають з огляду на те, що вчинення дій суб'єктом владних повноважень є способом реалізації наданої суб'єкту владних повноважень компетенції. Здійснення дії являє собою процес реалізації наданих законом функцій суб'єкту владних повноважень. Самі по собі дії не тягнуть за собою будь-яких правових наслідків для особи. Правові наслідки для позивача несе рішення викладене в листі від 29 липня 2015 року №ДС-1054/0/72-15. Саме воно має вплив на його права та інтереси. Виходячи із завдань Кодексу адміністративного судочинства України, як то захист прав, свобод та інтересів фізичних осіб, прав та інтересів юридичних осіб у сфері публічно-правових відносин від порушень з боку органів державної влади, органів місцевого самоврядування, їхніх посадових і службових осіб, інших суб'єктів при здійсненні ними владних управлінських функцій на основі законодавства, судовий захист права може бути здійснений лише за умови наявності порушення для юридичної особи прав (чи інтересів).
Не підлягають задоволенню і позовні вимоги ОСОБА_4 про зобов'язати посадових осіб Головного управління Держгеокадастру в Полтавській області затвердити проекти землеустрою земельних ділянок для ведення фермерського господарства з кадастровими номерами 5323486700:00:001:0204, 5323486700:00:001:0203, з огляду на слідуюче.
За своєю правовою природою, відповідно до норм чинного законодавства, повноваження відповідача щодо визнавання затвердження проектів землеустрою земельних ділянок для ведення фермерського господарства є дискреційним повноваженням та виключною компетенцією уповноваженого органу.
Дискреційні повноваження - це сукупність прав та обов'язків органів державної влади та місцевого самоврядування, осіб, уповноважених на виконання функцій держави або місцевого самоврядування, що надають можливість на власний розсуд визначити повністю або частково вид і зміст управлінського рішення, яке приймається, або можливість вибору на власний розсуд одного з декількох варіантів управлінських рішень, передбачених проектом нормативно-правового акта.
Отже, дискреційне право органу виконавчої влади та місцевого самоврядування, осіб, уповноважених на виконання функцій держави або місцевого самоврядування обумовлене певною свободою (тобто вільним, або адміністративним, розсудом) в оцінюванні та діях, у виборі одного з варіантів рішень та правових наслідків.
Наділивши державні органи та осіб, уповноважених на виконання функцій держави дискреційними повноваженнями, законодавець надав відповідному органу держави та особам уповноважених на виконання функцій держави певну свободу розсуду при прийнятті управлінського рішення.
Згідно Рекомендацій Комітету ОСОБА_8 Європи № R(80)2 стосовно здійснення адміністративними органами влади дискреційних повноважень, прийнятої Комітетом ОСОБА_8 11 березня 1980 року на 316-й нараді, під дискреційними повноваженнями слід розуміти повноваження, які адміністративний орган, приймаючи рішення, може здійснювати з певною свободою розсуду, тобто, коли такий орган може обирати з кількох юридично допустимих рішень те, яке він вважає найкращим за даних обставин.
Також Постановою ВАСУ від 21 жовтня 2010 року № П-278/10 встановлено, що з огляду на положення КАС України щодо компетенції адміністративного суду, останній не може підміняти інший орган державної влади та перебирати на себе повноваження щодо вирішення питань, які законодавством віднесені до компетенції цього органу державної влади.
Аналіз норм Кодексу адміністративного судочинства України свідчить про те, що завдання адміністративного судочинства полягає не у забезпеченні ефективності державного управління, а в гарантуванні дотримання прав та вимог законодавства, інакше було б порушено принцип розподілу влади. Принцип розподілу влади заперечує надання адміністративному суду адміністративно-дискреційних повноважень, оскільки ключовим його завданням є здійснення правосуддя.
Таким чином, враховуючи вищевикладене, позовні вимоги щодо зобов'язати посадових осіб Головного управління Держгеокадастру в Полтавській області затвердити проекти землеустрою земельних ділянок для ведення фермерського господарства з кадастровими номерами 5323486700:00:001:0204, 5323486700:00:001:0203, з огляду на втручання в дискреційні повноваження відповідача та виходить за межі завдань адміністративного судочинства, а тому задоволенню не підлягають.
Однак, враховуючи те, що в ході розгляду справи судом встановлено, що рішення відповідача викладене в листі від 29 липня 2015 року ДС-1054/0/72-15 є протиправним, суд з метою повного та належного захисту прав позивача, вважає за необхідне скасувати останнє та зобов'язати Головне управління Держгеокадастру у Полтавській області повторно розглянути проекти землеустрою щодо відведення земельниних ділянок для надання в оренду ОСОБА_4 з кадастровими номерами 53234867:00:001:0203 та 5323486700:00:001:0204.
Зазначене узгоджується з положеннями пункту 2 частини другої статті 162 КАС України, згідно якої у разі задоволення адміністративного позову суд може прийняти постанову про зобов'язання відповідача вчинити певні дії. В цьому випадку суд повинен зазначити, яку саме дію повинен вчинити відповідач.
Відповідно до частини другої статті 11 КАС України суд може вийти за межі позовних вимог тільки в разі, якщо це необхідно для повного захисту прав, свобод та інтересів сторін чи третіх осіб, про захист яких вони просять.
Одним з принципів адміністративного судочинства, передбачених статті 7 Кодексу адміністративного судочинства України, є принцип законності, який відповідно до статті 9 Кодексу адміністративного судочинства України, полягає в наступному, суд при вирішенні справи керується принципом законності, відповідно до якого органи державної влади, органи місцевого самоврядування, їхні посадові і службові особи зобов'язані діяти лише на підставі, в межах повноважень та у спосіб, що передбачені Конституцією та законами України.
Відповідно до частини першої статті 71 КАС України кожна сторона повинна довести ті обставини, на яких ґрунтуються її вимоги та заперечення, крім випадків, встановлених статтею 72 цього Кодексу, а згідно статті 86 цього Кодексу, оцінює докази, які є у справі, за своїм внутрішнім переконанням, що ґрунтується на їх безпосередньому, всебічному, повному та об'єктивному дослідженні.
Відповідачем не доведено обставин на яких грунтується правомірність рішення викладеного в листі від 29 липня 2015 року ДС-1054/0/72-15, а вимоги позивача є частково правомірними, а тому вони підлягають задоволенню частково.
Відповідно до частини третьої статті 94 Кодексу адміністративного судочинства України, якщо адміністративний позов задоволено частково, судові витрати, здійснені позивачем, присуджуються йому відповідно до задоволених вимог, а відповідачу - відповідно до тієї частини вимог, у задоволенні яких позивачеві відмовлено.
На підставі викладеного, керуючись статтями 7, 8, 9, 10, 11, 71, 160-163 Кодексу адміністративного судочинства України, -
П О С Т А Н О В И В:
Адміністративний позов ОСОБА_4 до Головного управління Держгеокадастру у Полтавській області, треті особи: фізична особа-підприємець ОСОБА_3, начальник Новосанжарського відділу Головного управління Держгеокадастру в Полтавській області ОСОБА_5 про скасування рішення та зобов"язання вчинити дії задовольнити частково.
Визнати протиправним рішення Головного управління Держгеокадастру у Полтавській області викладене в листі від 29 липня 2015 року №ДС-1054/0/72-15.
Зобов'язати Головне управління Держгеокадастру у Полтавській області повторно розглянути проекти землеустрою щодо відведення земельниних ділянок для надання в оренду ОСОБА_4 з кадастровими номерами 53234867:00:001:0203 та 5323486700:00:001:0204.
В решті позовних вимог відмовити.
Стягнути за рахунок бюджетних асигнувань Головного управління Держгеокадастру у Полтавській області судові витрати, понесені ОСОБА_4 у зв'язку зі сплатою судового збору у розмірі 36,54 грн.
Постанова може бути оскаржена до Харківського апеляційного адміністративного суду через Полтавський окружний адміністративний суд шляхом подання апеляційної скарги протягом десяти днів з дня отримання копії постанови з одночасним поданням її копії до суду апеляційної інстанції.
Постанова набирає законної сили після закінчення строку подання апеляційної скарги. У разі подання апеляційної скарги постанова, якщо її не скасовано, набирає законної сили після закінчення апеляційного розгляду справи.
Повний текст постанови складено 26 жовтня 2015 року.
Суддя С.О. Удовіченко
Суд | Полтавський окружний адміністративний суд |
Дата ухвалення рішення | 22.10.2015 |
Оприлюднено | 29.10.2015 |
Номер документу | 52757508 |
Судочинство | Адміністративне |
Адміністративне
Полтавський окружний адміністративний суд
С.О. Удовіченко
Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці
© 2016‒2023Опендатабот
🇺🇦 Зроблено в Україні