справа № 2-а-1848/10
ПОСТАНОВА
І М Е Н Е М У К Р А Ї Н И
27 грудня 2010 року Броварський міськрайонний суд Київської області в складі:
головуючої судді Маценко Н.П.
при секретарях Колесник Р.М., Облакевич А.С.
розглянувши у відкритому судовому засіданні у залі суду м. Бровари адміністративну справу за позовом ОСОБА_1 до ОСОБА_2 Пенсійного Фонду України у Броварському районі Київської області про визнання дій неправомірними та зобов»язання провести перерахунок пенсії
в с т а н о в и в:
У листопаді 2010 року ОСОБА_1 звернулася до суду із даним позовом, в якому просить суд визнати неправомірними дії ОСОБА_2 Пенсійного Фонду України у Броварському районі Київської області щодо перерахунку її пенсії за ч. 4 ст. 42 Закону України «Про загальнообов»язкове державне пенсійне страхування» за №1058-15 від 09.07.2003 року, зобов»язати ОСОБА_2 Пенсійного Фонду України у Броварському районі Київської області здійснити відповідно до ст. 40, ч. 4 ст. 42 Закону України «Про загальнообов»язкове державне пенсійне страхування» за №1058-15 від 09.07.2003 року перерахунок призначеної їй державної пенсії із застосування показника середньої заробітної плати працівників в середньому на одну застраховану особу в цілому по Україні з якої сплачено страхові внески та яка відповідно до цього Закону враховується для обчислення пенсії за 2009 рік.
В обґрунтування своїх вимог позивачка посилається на те, що перебуває на обліку в ОСОБА_2 Пенсійного Фонду України у Броварському районі Київської області та отримує пенсію за віком, призначену за нормами Закону України «Про загальнообов»язкове державне пенсійне страхування».
У серпні 2010 року звернулася до відповідача із заявою про перерахунок пенсії по стажу та з більшого заробітку. На підставі поданої заяви, їй було здійснено перерахунок пенсії згідно з ч. 4 ст. 42 ЗУ «Про загальнообов»язкове державне пенсійне страхування» із застосуванням показника 2007 року.
Вважає, що при перерахунку пенсії було взято невірний показник середньої заробітної плати працівників в середньому на одну застраховану особу в цілому по Україні з якої сплачені страхові внески та яка відповідно до Закону України «Про загальнообов»язкове державне пенсійне страхування» за №1058-15 від 09.07.2003 року враховується для обчислення пенсії і внаслідок цього нараховано пенсію, значно нижчу за розміром, ніж ту, на яку вона має право. Разом з тим при перерахуванні пенсії в 2010 році відповідачем було застосовано показник середньої заробітної плати за 2007 рік, а не за календарний рік, що передує року перерахування пенсії, тобто 2009 рік.
В судове засідання ОСОБА_1 не з»явилася, подала заяву з проханням розглянути дану справу в її відсутності, позовні вимоги підтримує в повному обсязі.
Відповідач ОСОБА_2 ПФУ у Броварському районі Київської області у судове засідання не з»явилося, надало заперечення проти позову, в яких просить розглянути справу у відсутності їхнього представника, позовні вимоги позивача не визнає, просить у задоволенні позову відмовити з підстав, наведених у запереченнях на позов.
У письмових запереченнях на позов зазначає, що позивач перебуває на обліку в ОСОБА_2 ПФУ та отримує пенсію за віком, призначену їй згідно із Законом України «Про загальнообов»язкове державне пенсійне страхування».
06.08.2010 року позивач звернулася до ОСОБА_2 ПФУ із заявою про перерахунок пенсії по стажу та з більшого заробітку. Згідно з наданою заявою позивачу було проведено перерахунок пенсії згідно з п. 4 ст. 42 ЗУ «Про загальнообов»язкове державне пенсійне страхування». Страховий стаж після перерахунку складає 41 роки 8 місяців та 16 днів. Заробітна плата визначена за періоди роботи з 01.02.1982 року по 31.01.1987 року та з 01.07.2000 року по 31.07.2010 року.
Підпунктами 9,10 пункту 35 розділу ІІ Закону України «Про Державний бюджет України на 2008 рік та про внесення змін до деяких законодавчих актів України» було внесено зміни до статей 40,42 ЗУ «Про загальнообов»язкове державне пенсійне страхування» та врегульовано питання застосування показника роботи заробітної плати в середньому на одну особу в цілому по Україні, з якої сплачено страхові внески та порядку проведення перерахунку пенсії з урахуванням страхового стажу та заробітку, набутого після призначення пенсії.
Проте визнання Конституційним Судом України неконституційним положення, зокрема пункту 35 розділу ІІ Закону України «Про Державний бюджет України на 2008 рік та про внесення змін до деяких законодавчих актів України» породжує численні різнотлумачення щодо застосування норм законів, які згідно з вказаними законом були виключені або до яких вносилися зміни.
На сьогоднішній день відсутня установлена практика застосування норм законодавчих актів, до яких вносилися зміни нормами, які згодом були визнані неконституційними.
У зв»язку з чим виникла правова колізія, яка обумовлена необхідністю законодавчого регулювання Верховною Радою України.
До законодавчого регулювання показника заробітної плати (доходу) в середньому на одну особу в цілому по Україні, з якої сплачено страхові внески, перерахунки пенсій у 2009 році провадяться із застосуванням показника заробітної плати за 2007 рік (1197, 91 грн.) відповідно до спільного листа від 11.03.2009 року Міністерства праці та соціальної політики України за №2010/18-09/039 та Пенсійного Фонду України за №4096/02-01. Пенсія призначена та виплачується позивачу згідно з вимогами чинного законодавства, тому підстави для задоволення позову відсутні.
Дослідивши письмові матеріали справи, суд встановив такі факти та відповідні їм правовідносини.
З 01 січня набрав чинності Закон України «Про загальнообов»язкове державне пенсійне страхування» від 09.07.2003 року, який визначає принципи, засади і механізм функціонування, перерахунку і виплати пенсій.
Відповідно до преамбули цього Закону зміна умов і норм загальнообов»язкового державного пенсійного страхування здійснюється виключно шляхом внесення змін до цього Закону.
Згідно з ч. 3 ст. 4 даного Закону умови, норми та порядок пенсійного забезпечення визначаються виключно законами про пенсійне забезпечення.
У ч. 3. ст. 42 Закону України «Про загальнообов»язкове державне пенсійне страхування» ( в первинній редакції) було визначено, що у разі якщо застрахована особа після призначення пенсії продовжувала працювати, провадиться перерахунок пенсії з урахуванням страхового стажу після призначення пенсії.
Кожний наступний перерахунок пенсії проводиться не пізніше не раніш як через два роки після попереднього перерахунку з урахуванням страхового стажу після призначення пенсії. Перерахунок пенсії здійснюється із заробітної плати (доходу) з якої була обчислена пенсія, або за періоди страхового стажу, зазначені в ч. 1 ст. 40 цього Закону.
Законом України від 23.12.2004 року за №2291-ІУ у ст. 42 вищевказаного Закону України було внесено зміни та доповнено її частиною третьою, у зв»язку з чим зазначена вище частина 3 ст. 42 даного Закону стала вважатися частиною 4 ст. 42 цього Закону.
Правилами статті 102 Закону України «Про державний бюджет України на 2007 рік» було встановлено, що у 2007 році перерахунок пенсії відповідно до ч. 4 ст. 42 вказаного Закону про загальнообов»язкове державне пенсійне страхування провадиться з урахуванням не менше 24 місяців страхового стажу після призначення (попереднього перерахунку) пенсії.
Законом України «Про державний бюджет України на 2008 рік та про внесення змін до деяких законодавчих актів України» від 28.12.2007 року №107-УІ були внесені зміни до ч. 4 ст. 42 ЗУ «Про загальнообов»язкове державне пенсійне страхування».
Абзацом першим ч. 4. ст. 42 вищевказаного Закону передбачено у разі, якщо застрахована особа після призначення пенсії продовжувала працювати, провадить перерахунок пенсії з урахуванням не менш ніж 24 місяців страхового стажу після призначення (попереднього перерахунку) пенсії незалежно від перерв в роботі. Перерахунок пенсії здійснюється із заробітної плати (доходу) з якої була обчислена пенсія. За бажанням пенсіонера перерахунок пенсії провадиться із заробітної плати за періоди страхового стажу, зазначені в ч. 1 ст. 40 цього Закону, із застосуванням показника середньої заробітної плати працівників в середньому на одну застраховану особу в цілому по Україні, з якої сплачено страхові внески та яка відповідно до цього Закону враховується для обчислення пенсії, за календарний рік, що передує року перерахунку пенсії.
Рішенням Конституційного Суду України від 22.05.2008 року №10рп справа щодо предмета та змісту Закону «Про державний бюджет України» визнано такими, що не відповідають Конституції України (є неконституційними) положення підпункту 10 пункту 35 розділу ІІ Закону України «Про державний бюджет України на 2008 рік та про внесення змін до деяких законодавчих актів України», якими з 01 січня 2008 року були внесені вказані вище зміни до ч. 4 ст. 42 ЗУ «Про загальнообов»язкове державне пенсійне страхування».
Конституційний Суду України у цьому рішенні у пункті 5.4 дійшов висновку, що законом про держбюджет не можна вносити зміни до інших Законів, зупиняти їх дію чи скасовувати їх, оскільки з об»єктивних причин це створює протиріччя у законодавстві, і як наслідок - скасування та обмеження прав і сводоб людини і громадянина. У разі необхідності зупинення дії законів, внесення до них змін і доповнень, визнання їх нечинними мають використовуватися окремі закони.
З метою збереження рівня соціального захисту окремих категорій громадян 28.05.2008 року Кабінет Міністрів України №530 «Деякі питання соціального захисту окремих категорій громадян», в якій у абзаці 1 підпункту 3 пункту 11 установив, що у разі коли застрахована особа після призначення пенсії відповідно до Закону України «Про загальнообов»язкове державне пенсійне страхування» продовжувала працювати, проводиться перерахунок пенсії з урахуванням не менш, як 24 місяців страхового стажу після призначення (попереднього перерахунку) пенсії незалежно від перерв у роботі. Перерахунок пенсії проводиться із заробітної плати (доходу), з якої була обчислена пенсія. За бажанням пенсіонера перерахунок пенсії проводиться із заробітної плати за періоди страхового стажу, зазначені в частині 1 ст. 40 цього Закону із застосування показника середньої заробітної плати працівників у середньому на одну застраховану особу по Україні, з якої сплачено страхові внески та яка відповідно до вказаного Закону враховується для обчислення пенсії, за календарний рік, що передує року перерахунку пенсії.
При цьому з періоду, за який враховується заробітна плата (дохід) для перерахунку пенсії, період, що настає після призначення пенсії, не підлягає виключенню згідно з абзацом 3 частини 1 ст. 40 даного Закону.
Судом встановлено, що позивач перебуває на обліку в ОСОБА_2 Пенсійного Фонду України у Броварському районі Київської області та отримує пенсію за віком призначену за нормами Закону України «Про загальнообов»язкове державне пенсійне страхування», що підтверджується пенсійним посвідчення позивача серії АД за №365448.
06.08.2010 року ОСОБА_1 як працюючий пенсіонер у встановленому Законом порядку звернулася до відповідача із заявою про перерахунок пенсії по стажу та з більшого заробітку.
Фактично відповідач визнав право позивача на перерахунок пенсії у 2010 році із урахуванням страхового стажу та заробітку, однак для перерахунку пенсії останньої використав показник середньої заробітної плати працівників у середньому на одну застраховану особу в цілому по Україні, з якої сплачено страхові внески за 2007 рік, що становить 1197 грн. 91 коп.
При проведення такого перерахунку відповідач керувався спільним листом за №20/01/18-09/039, № 4096/02-01 від 11.03.2009 року Міністерства праці і соціальної політики України, Пенсійного Фонду України, в якому зазначено, що до законодавчого врегулювання питання визначення показника заробітної плати (доходу) в середньому на одну особу в цілому по Україні, з якої сплачено страхові внески, перерахунки пенсії в 2010 році відповідно до підпункту 3 пункту 11 ОСОБА_3 КМУ від 28.05.2008 року № 530 «Деякі питання соціального захисту окремих категорій громадян» проводяться із застосування показника заробітної плати (доходу) в середньому на одну особу в цілому по Україні, з якої сплачено страхові внески та яка відповідно до Закону враховується для обчислення пенсії на 2007 рік (1197 грн. 91 коп.).
Суд не може погодитися з такими висновками відповідача. Станом на 06.08.2010 року, тобто на час проведення перерахунку пенсії позивача ОСОБА_3 КМУ від 28.05.2008 року № 530 «Деякі питання соціального захисту окремих категорій громадян» була чинною.
У підпункті 3 пункту 11 вказаної ОСОБА_3 з метою збереження рівня соціального захисту окремих категорій громадян було встановлено, що за бажанням пенсіонера перерахунок пенсії проводиться із заробітної плати за періоди страхового стажу, зазначені в ч. 1 ст. 40 Закону України «Про загальнообов»язкове державне пенсійне страхування», із застосування показника середньої заробітної плати працівників у середньому на одну застраховану особу по Україні, з якої сплачено страхові внески та яка відповідно до цього Закону враховується для обчислення пенсії, за календарний рік, що передує року перерахунку пенсії.
В судовому засіданні встановлено, що із заявою про перерахунок пенсії позивачка звернулася до відповідача 06.08.2010 року календарним роком, що передує роком перерахунку пенсії є 2009 рік.
Виходячи із наведеного, суд приходить до висновку, що при проведенні у серпні 2010 року перерахунку пенсії позивачу, відповідачем необґрунтовано застосовано показник заробітної плати (доходу) в середньому на одну особу в цілому по Україні, з якої сплачено страхові внески та яка відповідно до цього Закону враховується для обчислення пенсії за 2007 рік, оскільки календарним роком, що передує року перерахунку пенсії позивача є 2009 рік.
Зазначений вище спільний лист на який посилається сторона відповідача не є нормативним документом, який може встановлювати чи змінювати порядок проведення перерахунку пенсії, визначений Законом України чи ОСОБА_3 КМУ.
Дії відповідача щодо застосування при перерахунку пенсії позивачці показника заробітної плати (доходу) в середньому на одну особу в цілому по Україні, з якої сплачено страхові внески та яка відповідно до Закону «Про загальнообов»язкове державне пенсійне страхування» враховується для обчислення пенсії за 2007 рік, суд вважає неправомірними.
Оцінюючи в сукупності всі докази, суд приходить до висновку, що позовні вимоги ОСОБА_1 щодо перерахунку пенсії з урахуванням показника заробітної плати (доходу) в середньому на одну особу в цілому по Україні, з якої сплачено страхові внески та яка відповідно до Закону «Про загальнообов»язкове державне пенсійне страхування» враховується для обчислення пенсії за 2009 рік теж підлягає задоволенню, так як перерахунку пенсії позивача в серпні 2010 року передує саме 2009 рік.
На підставі викладеного та керуючись ст. ст. 8, 19, 22, 46, 52, 62 Конституції України, ст. ст. 23, 40, 42 Закону України «Про загальнообов»язкове державне пенсійне страхування» за №1058-15 від 09.07.2003 року, ОСОБА_3 КМУ від 28.05.2008 року № 530 «Деякі питання соціального захисту окремих категорій громадян», Рішенням Конституційного Суду України від 22.05.2008 року №10рп /2008, ст. ст. 8-11, 71, 86, 158-163 КАС України, суд -
п о с т а н о в и в:
позов задовольнити.
Визнати неправомірними дії ОСОБА_2 Пенсійного Фонду України у Броварському районі Київської області в частині проведення у серпні 2010 року перерахунку пенсії ОСОБА_1 із застосуванням показника середньої заробітної плати працівників в середньому на одну застраховану особу в цілому по Україні, з якої сплачено страхові внески за 2007 рік.
Зобов»язати ОСОБА_2 Пенсійного Фонду України у Броварському районі Київської області здійснити ОСОБА_1 з 06.08.2010 року перерахунок пенсії відповідно до статей 40, 42 Закону України «Про загальнообов»язкове державне пенсійне страхування» підпункту 3 пункту 11 ОСОБА_3 Кабінету Міністрів України «Деякі питання соціального захисту окремих категорій громадян» від 28.05.2008 року за №530 із застосування показника середньої заробітної плати працівників в середньому на одну застраховану особу в цілому по Україні, з якої сплачено страхові внески за 2009 рік та доплатити їй недоплачену суму пенсії з урахуванням проведених виплат.
ОСОБА_3 підлягає негайному виконанню в межах суми стягнення за один місяць.
ОСОБА_3 може бути оскаржена до Київського апеляційного адміністративного суду через Броварський міськрайонний суд Київської області шляхом подачі апеляційної скарги протягом десяти днів.
ОСОБА_3 набирає законної сили після закінчення строку на подання апеляційної скарги, якщо скаргу не було подано. У разі подання апеляційної скарги постанова суду, якщо її не скасовано, набирає законної сили після розгляду справи апеляційним судом.
Суддя Н.П.Маценко
Суд | Броварський міськрайонний суд Київської області |
Дата ухвалення рішення | 27.12.2010 |
Оприлюднено | 29.10.2015 |
Номер документу | 52774088 |
Судочинство | Адміністративне |
Адміністративне
Золотоніський міськрайонний суд Черкаської області
Середа Л. В.
Адміністративне
Павлоградський міськрайонний суд Дніпропетровської області
Олефіренко Н. О.
Адміністративне
Ладижинський міський суд Вінницької області
Патраманський І. О.
Адміністративне
Броварський міськрайонний суд Київської області
Маценко Н. П.
Адміністративне
Первомайський міськрайонний суд Миколаївської області
Мельничук О. В.
Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці
© 2016‒2023Опендатабот
🇺🇦 Зроблено в Україні