Рішення
від 22.10.2015 по справі 924/1334/15
ГОСПОДАРСЬКИЙ СУД ХМЕЛЬНИЦЬКОЇ ОБЛАСТІ

ГОСПОДАРСЬКИЙ СУД ХМЕЛЬНИЦЬКОЇ ОБЛАСТІ

29000, м. Хмельницький, майдан Незалежності, 1 тел. 71-81-84, факс 71-81-98


РІШЕННЯ

ІМЕНЕМ УКРАЇНИ

"22" жовтня 2015 р.Справа № 924/1334/15

Господарський суд Хмельницької області у складі

судді Субботіної Л.О., розглянувши матеріали

за позовом Прокурора Новоушицького району смт. Нова Ушиця Хмельницької області в інтересах держави

до 1. Новоушицької районної державної адміністрації Хмельницької області смт. Нова Ушиця Хмельницької області

2. Фермерського господарства "Політон" с.Вахнівці Новоушицького району Хмельницької області

за участю третіх осіб, які не заявляють самостійних вимог на предмет спору, на стороні позивача Державної інспекції сільського господарства України м.Київ, Головного управління Держгеокадастру у Хмельницькій області м.Хмельницький

про 1.Визнання незаконним та скасування розпорядження Новоушицької райдержадміністрації № 609/10-р від 14.12.2010р.

2. Визнання недійсним договору оренди земельної ділянки № 040/11 від 04.10.2011р.

Представники сторін:

позивач: ОСОБА_1 - прокурор відділу прокуратури Хмельницької області, посвідчення №031297 від 12.01.2015р.

відповідач 1: не з'явився

відповідач 2: ОСОБА_2 - представник за договором про надання правової допомоги від 31.08.2015р.; ОСОБА_3 - голова ФГ "Політон"; ОСОБА_4 - представник за довіреністю від 12.10.2015р.

третя особа Головне управління Держгеокадастру у Хмельницькій області: ОСОБА_5 - представник за довіреністю № 9-22-7777.9-12467/23-15 від 15.10.2015р.

третя особа Державна інспекція сільського господарства України: ОСОБА_6 - представник за довіреністю № 60 від 20.10.2015р.

В судовому засіданні відповідно до ч. 2 ст. 85 ГПК України проголошено вступну та резолютивну частини рішення.

Суть спору: прокурор з врахуванням заяви про зміну предмету позову від 25.09.2015р. звернувся до суду в інтересах держави із позовом про визнання незаконним та скасування розпорядження Новоушицької райдержадміністрації № 609/10-р від 14.12.2010р., визнання недійсним договору оренди земельної ділянки № 040/11 від 04.10.2011р. В обґрунтування позову вказує, що розпорядженням голови Новоушицької РДА №093/07 від 06.02.2007р. ФГ "Політон" надано дозвіл на розробку проекту землеустрою щодо відведення земельної ділянки в оренду із земель державної власності (землі сільськогосподарського призначення) для ведення фермерського господарства площею 24,6864 га. Розпорядженням першого заступника голови адміністрації №609/10-р від 14.12.2010р. затверджено проект землеустрою та передано ФГ "Політон" в оренду земельну ділянку площею 24,6864 га. На підставі вказаного розпорядження 04.10.2011р. укладено договір оренди вказаної земельної ділянки терміном на 49 років, який зареєстрований у Новоушицькому відділі Держкомзему, про що у Державному реєстрі земель вчинено запис від 30.12.2011р. за №682330004000279. Прокурор вказує, що в складі земельної ділянки з кадастровим номером 6823381500:05:001:0357, що була надана в оренду ФГ "Політон" для ведення фермерського господарства на території Вахновецької сільської ради Новоушицького району, серед інших агровиробничих груп ґрунтів наявний ґрунт з шифром 41д (чорноземи опідзолені і слабореградовані та темно-сірі сильнореградовані середньосуглинкові ґрунти), який відноситься до особливо цінних ґрунтів регіонального значення. Відповідно до розрахунку грошової оцінки земельної ділянки від 20.12.2010р., що була проведена ТОВ ЕКФ "ОСОБА_4 справа", площа вищезазначеної агровиробничої групи ґрунту становить 18,8182 га, що становить 76% загальної площі орендованої земельної ділянки. Отже, документація із землеустрою земельної ділянки, на якій розміщені особливо цінні ґрунти, які стали предметом договору оренди, підлягає обов'язковій державній експертизі. Однак, відповідно до інформації Новоушицької райдержадміністрації №01-12/1569/2015 від 25.06.2015р. та інформації Головного управління Держгеокадастру у Хмельницькій області №10-22-7777.6-5882/23-15 від 09.07.2015р. в порушення вимог ст.ст.58, 62 Закону України "Про землеустрій", ст. 9 Закону України "Про державну експертизу землевпорядної документації" та ст. 123 Земельного кодексу України державна експертиза технічної документації не проводилась. Тому розпорядження першого заступника голови Новоушицької районної державної адміністрації про затвердження проекту щодо відведення земельної ділянки площею 24,6864 га в оренду ФГ "Політон" для ведення фермерського господарства без висновку державної експертизи зазначеного проекту землеустрою землевпорядної документації є протиправним та підлягає скасуванню. Також прокурор зазначає, що оскільки проект землеустрою спірної земельної ділянки не пройшов обов'язкову державну експертизу, а реалізація заходів, передбачених документацією із землеустрою щодо об'єктів державної експертизи забороняється, то договір оренди земельної ділянки № 040/11 від 04.10.2011р. підлягає визнанню недійсним на майбутнє.

Прокурор позовні вимоги підтримує в повному обсязі та наполягає на їх задоволенні.

Представник відповідача 1 в судове засідання не з'явився. Згідно поданих клопотань просить розглядати справу без участі представника. У письмовому відзиві на позов зазначає, що прокуратурою в позові поєднано вимоги, що належать до юрисдикції адміністративного суду (визнання незаконним та скасування розпорядження Новоушицької РДА) та господарського суду (визнання недійсним договору оренди та повернення земельної ділянки). Вказує, що в проекті землеустрою щодо відведення земельної ділянки в оренду ФГ "Політон" наявний висновок №149 комісії з розгляду питань, пов'язаних з погодженням документації із землеустрою від 02.12.2010р., відповідно до якого земельна ділянка загальною площею 24,6864 га не належить до інших особливо цінних земель. З огляду на такий висновок комісії Новоушицькою райдержадміністрацією і був затверджений проект землеустрою. Також зазначає, що відповідно до технічної документації з нормативної грошової оцінки земельної ділянки, розрахунок грошової оцінки земельної ділянки зроблений із врахуванням шифру групи 41д, а вартість землі становить 464 924,67 грн. В такому випадку держава за всі роки використання земельної ділянки ФГ "Політон" не зазнала шкоди в частині фінансового забезпечення, а ФГ "Політон" добросовісно виконував і виконує всі умови договору оренди земельної ділянки. Із вказаних підстав просить в позові відмовити.

Представник відповідача 2 у відзиві на позовну заяву позов не визнає, вважає його безпідставним та необґрунтованим. Вказує, що державну експертизу землевпорядної документації на спірну земельну ділянку в частині її грошової оцінки в грудні 2010 року було здійснено ТОВ ЕКФ "ОСОБА_4 справа", згідно висновку якої грошова оцінка земельної ділянки є максимальною в районі. Тому вважає, що матеріальні інтереси держави не порушено. Крім того, позивачем проігноровано висновок комісії з розгляду питань, пов'язаних з погодженням документації із землеустрою, згідно якого в складі земельної ділянки особливо цінні грунти відсутні. Також зазначає, що позивачем не враховано практику Європейського суду з прав людини із даного питання.

Третя особа Держсільгоспінспекція України в судовому засіданні позов підтримує, надала письмові пояснення, в яких вказує, що позовні вимоги прокурора підлягають задоволенню та зазначає, що відповідно до розрахунку грошової оцінки земельної ділянки від 20.12.2010р., що був проведений ТОВ ЕКФ "ОСОБА_4 справа", в складі земельної ділянки, що була надана в оренду ФГ "Політон" серед інших агровиробничих груп ґрунтів наявний ґрунт з шифром 41д, який відноситься до особливо цінних грантів регіонального значення. Тому документація із землеустрою земельної ділянки, яка стала предметом договору оренди землі, підлягала обов'язковій державній експертизі. Спірним розпорядження було затверджено проект землеустрою, щодо якого не проведено обов'язкової державної експертизи землевпорядної документації. Тому воно було прийнято з порушенням вимог статті 30 Закону України "Про землеустрій", ст. 35 Закону України "Про державну експертизу землевпорядної документації", ст.123 Земельного кодексу України, що є підставою для визнання його недійсним. Також вказує, що Держсільгоспінспекцією України заходи державного нагляду (контролю) з питань додержання Новоушицькою РДА вимог земельного законодавства при наданні в оренду ФГ "Політон" земельної ділянки за спірним розпорядженням не здійснювались.

Третя особа Головне управління Держгеокадастру у Хмельницькій області в судовому засіданні надала письмові пояснення, в яких вказує, що відповідно до наявної у неї інформації земельна ділянка з кадастровим номером 6823381500:05:001:0357, площею 24,686 га відноситься до провінції Лісостепова Правобережна серед інших агровиробничих груп ґрунтів з шифром 41д - чорноземи опідзолені і слабореградовані та темно-сірі сильнореградовані середньосуглинкові ґрунти). Вказана група відноситься до особливо цінних ґрунтів регіонального значення. Також вказує, що Головне управління не наділене повноваженнями та технічним забезпеченням для здійснення обстеження земельної ділянки, відібрання зразків ґрунтів.

Судом під час розгляду матеріалів справи встановлено наступне:

Розпорядженням Новоушицької районної державної адміністрації №093/07-р від 06.02.2007р. було надано дозвіл на розробку проекту землеустрою щодо відведення в оренду земельної ділянки ФГ "Політон" для ведення фермерського господарства за рахунок земель державної власності на території Вахновецької сільської ради.

На виконання вищевказаного розпорядження розроблено проект землеустрою щодо відведення земельної ділянки в оренду ФГ "Політон".

Згідно наявного в проекті землеустрою висновку № 149 комісії з розгляду питань, пов'язаних з погодженням документації із землеустрою, від 02.12.2010р., комісією було погоджено вищевказаний проект землеустрою. При цьому у висновку зазначено, що земельна ділянка не належить до особливо цінних земель.

Розпорядженням Новоушицької районної державної адміністрації №609/10-р від 14.12.2010р. затверджено проект землеустрою щодо відведення фермерському господарству "Політон" в оренду земельної ділянки площею 24,6864 га для ведення фермерського господарства за рахунок земель державної власності, які відносяться до категорії сільськогосподарського призначення на території Вахновецької сільської ради та передано в оренду ФГ "Політон" вказану земельну ділянку терміном на 49 років.

З метою визначення нормативної грошової оцінки земельної ділянки та, відповідно, розміру орендної плати було розроблено технічну документацію з нормативної грошової оцінки земельної ділянки, що надається в оренду ФГ "Політон" для ведення фермерського господарства, із змісту якої вбачається, що при визначенні показників земельної ділянки для обчислення вартості ділянки були враховані шифри агрогрупи (41д, 99г, 109д) та їх площа. Нормативна грошова оцінка земельної ділянки становить 464 924,67 грн. Вказана документація отримала позитивний висновок державної експертизи землевпорядної документації від 28.12.2010р. № 1083.

04.10.2011р. між Новоушицькою районною державною адміністрацією (далі - орендодавець) та Фермерським господарством "Політон" (далі - орендар) укладено договір оренди землі №040/11, згідно п. 1 якого орендодавець надає, а орендар приймає в строкове платне користування земельну ділянку для ведення фермерського господарства. В оренду передається земельна ділянка загальною площею 24,6864 га за рахунок земель державної власності, що знаходиться на території Вахновецької сільської ради Новоушицького району Хмельницької області (п. 2 договору).

Відповідно до п. 5 договору нормативна грошова оцінка земельної ділянки становить 464927,67 грн. Договір укладено на термін 49 років з моменту його державної реєстрації (п. 8.1 договору).

Пунктами 9, 11 договору визначено, що орендна плата за використання земельної ділянки встановлюється у розмірі 3% від нормативної грошової оцінки земельної ділянки та становить 13947,74 грн. на рік. Орендна плата вноситься у грошовому вигляді щомісячно не пізніше 30 числа поточного місяця у сумі 1 162,31 грн.

Відповідно до п.п. 14, 15 договору земельна ділянка передається в оренду для ведення фермерського господарства. Цільове призначення земельної ділянки землі сільськогосподарського призначення.

Пунктом 17 договору визначено, що передача земельної ділянки в оренду здійснюється з розробленням проекту її відведення.

Цей договір набирає чинності після підписання сторонами та його державної реєстрації (п.41 договору).

Договір підписаний, скріплений печатками сторін та зареєстрований у Новоушицькому відділі Держкомзему, про що в Державному реєстрі земель вчинено запис від 30.12.2011р. за №682330004000279.

30.12.2011р. згідно акту передачі-прийому ФГ "Політон" передано в користування строком на 49 років земельну ділянку загальною площею 24,6864 га.

Вважаючи, що розпорядження Новоушицької райдержадміністрації №609/10-р від 14.12.2010р. та договір оренди землі від 04.10.2011р. не відповідають вимогам чинного законодавства України, оскільки проект землеустрою спірної земельної ділянки не пройшов обов'язкову державну експертизу, прокурор звернувся до суду із даним позовом.

На підтвердження позовних вимог прокурором подано лист Головного управління Держгеокадастру у Хмельницькій області № 10-22-7777.6-5882/23-15 від 09.07.2015р., в якому вказано, що проект землеустрою щодо відведення спірної земельної ділянки протягом 2010-2011 років для проходження державної експертизи землевпорядної документації не подавався, а також лист Хмельницької філії ДУ "Держгрунтохорона" № 158-21-01/188 від 24.06.2015р., із змісту якого вбачається, що ґрунти на земельній ділянці з кадастровим номером 6823381500:05:001:0357 відносяться до переліку особливо цінних земель.

В свою чергу, відповідачем 2 на підтвердження своїх заперечень подано в матеріали справи довідку Новоушицького відділення Дунаєвецької ОДПІ № 96 від 27.08.2015р. про відсутність заборгованості із сплати податків та зборів.

В ході судового розгляду справи в порядку ст. 30 ГПК України для дачі пояснень викликався головний інженер-грунтознавець Хмельницької філії ДУ "Держгрунтохорона" ОСОБА_7, згідно пояснень якого на спірній земельній ділянці знаходяться особливо цінні ґрунти: 41д - чорноземи опідзолені і слабореградовані та темно-сірі сильнореградовані середньосуглинкові ґрунти). При цьому, номенклатура ґрунтів визначається Хмельницькою філією ДУ "Держгрунтохорона" згідно Шкали агровиробничих груп ґрунтів сільськогосподарських угідь в розрізі землеоцінночних районів Хмельницької області, наданих Інститутом землеустрою в 1998 році.

Аналізуючи надані по справі докази, оцінюючи їх в сукупності, судом до уваги приймається наступне:

Господарським судам підвідомчі лише справи у спорах, що виникають із земельних відносин приватноправового характеру, тобто з відносин, врегульованих нормами цивільного або господарського права і пов'язаних із здійсненням сторонами цивільних або інших майнових прав на земельні ділянки на засадах рівності (п.1.2. Постанови Пленуму Вищого господарського суду України від 17.05.2011р. №6 "Про деякі питання практики розгляду справ у спорах, що виникають із земельних відносин").

З приписів ст.ст. 13, 14 Конституції України, ст.ст. 177, 181, 324 ЦК України, ст. 148 ГК України вбачається, що земля та земельні ділянки є об'єктами цивільних прав, а держава та територіальні громади через свої органи беруть участь у земельних відносинах з метою реалізації цивільних та інших прав у приватноправових відносинах, тобто прав власників земельних ділянок.

Реалізуючи відповідні повноваження, державні органи або органи місцевого самоврядування вступають з юридичними та фізичними особами у цивільні та господарські правовідносини. Отже, у таких відносинах держава або територіальні громади є рівними учасниками земельних відносин з іншими юридичними та фізичними особами, у тому числі з суб'єктами підприємницької діяльності.

Справи у спорах за участю державних органів та органів місцевого самоврядування, що виникають з правовідносин, у яких державні органи та органи місцевого самоврядування реалізують повноваження власника землі, а також в інших спорах, які виникають із земельних відносин приватноправового характеру, за відповідності складу сторін спору статті 1 ГПК підвідомчі господарським судам.

Індивідуальні акти органів держави або місцевого самоврядування, якими реалізовуються волевиявлення держави або територіальної громади як учасника цивільно-правових відносин і з яких виникають, змінюються, припиняються цивільні права і обов'язки, не належать до правових актів управління, а спори щодо їх оскарження мають приватноправовий характер, тобто справи у них підвідомчі господарським судам.

За приписами статті 2 Земельного кодексу України земельними відносинами є суспільні відносини щодо володіння, користування і розпорядження землею, суб'єктами в яких виступають громадяни, юридичні особи, органи місцевого самоврядування та органи державної влади, а об'єктами - землі в межах території України, земельні ділянки та права на них, у тому числі на земельні паї (частки).

Відповідно до частини 1 статті 13 Конституції України земля, її надра, атмосферне повітря, водні та інші природні ресурси, які знаходяться в межах території України, природні ресурси її континентального шельфу, виключної (морської) економічної зони є об'єктами права власності Українського народу. Від імені Українського народу права власника здійснюють органи державної влади та органи місцевого самоврядування в межах, визначених цією Конституцією.

Згідно ч. 2 ст. 19 Конституції України органи державної влади та органи місцевого самоврядування, їх посадові особи зобов'язані діяти лише на підставі, в межах повноважень та у спосіб, що передбачені Конституцією та законами України.

Законом України "Про місцеві державні адміністрації" визначено організацію, повноваження та порядок діяльності місцевих державних адміністрацій та статтею 13 встановлено, що до відання місцевих державних адміністрацій у межах і формах, визначених Конституцією і законами України, належить, зокрема, вирішення питань, в тому числі, використання землі, природних ресурсів, охорони довкілля.

Відповідно до статті 17 Земельного кодексу України, до повноважень місцевих державних адміністрацій у галузі земельних відносин належить, зокрема, розпорядження землями державної власності в межах, визначених цим Кодексом.

Згідно з приписами частини 3 статті 122 Земельного кодексу України (в редакції, чинній на момент прийняття Новоушицькою РДА спірного розпорядження), районні державні адміністрації на їхній території передають земельні ділянки із земель державної власності у власність або у користування у межах сіл, селищ, міст районного значення для всіх потреб та за межами населених пунктів для: а)сільськогосподарського використання; б) ведення водного господарства, крім випадків, передбачених частиною сьомою цієї статті; в) будівництва об'єктів, пов'язаних з обслуговуванням жителів територіальної громади району (шкіл, закладів культури, лікарень, підприємств торгівлі тощо), крім випадків, визначених частиною сьомою цієї статті.

Порядок надання земельних ділянок державної власності у користування визначений ст. 123 Земельного кодексу України. Зокрема, даною статтею в редакції, чинній на момент прийняття спірного розпорядження, передбачено, що надання земельних ділянок державної або комунальної власності у користування здійснюється на підставі рішень органів виконавчої влади або органів місцевого самоврядування.

Рішення зазначених органів приймається на підставі проектів землеустрою щодо відведення земельних ділянок у разі:

зміни цільового призначення земельних ділянок відповідно до закону;

надання у користування земельних ділянок, межі яких не встановлені в натурі (на місцевості).

Надання у користування земельної ділянки, межі якої встановлені в натурі (на місцевості), без зміни її цільового призначення здійснюється на підставі технічної документації із землеустрою щодо складання документа, що посвідчує право користування земельною ділянкою.

Особа, зацікавлена в одержанні у користування земельної ділянки із земель державної або комунальної власності за проектом землеустрою щодо її відведення, звертається з клопотанням про надання дозволу на його розробку до відповідної сільської, селищної, міської, районної, обласної ради, Кабінету Міністрів України, Ради міністрів Автономної Республіки Крим, місцевої державної адміністрації.

Відповідний орган виконавчої влади або орган місцевого самоврядування в межах їх повноважень у місячний строк розглядає клопотання і дає дозвіл на розроблення проекту землеустрою щодо відведення земельної ділянки або надає мотивовану відмову у його наданні.

Розроблений проект землеустрою щодо відведення земельної ділянки подається Комісії з розгляду питань, пов'язаних з погодженням документації із землеустрою.

Комісія протягом трьох тижнів з дня одержання проекту надає відповідному органу виконавчої влади чи органу місцевого самоврядування свій висновок щодо погодження проекту або відмови у його погодженні. У разі відмови у погодженні проекту він повертається заявнику у зазначений у цій частині строк.

Підставою відмови у погодженні проекту може бути лише невідповідність його положень вимогам законів та прийнятих відповідно до них нормативно-правових актів.

У разі якщо проект землеустрою щодо відведення земельної ділянки підлягає обов'язковій державній експертизі землевпорядної документації, погоджений проект подається Комісією до відповідного органу земельних ресурсів для здійснення такої експертизи відповідно до закону.

Відповідний орган виконавчої влади або орган місцевого самоврядування у двотижневий строк з дня отримання проекту землеустрою щодо відведення земельної ділянки, а в разі необхідності здійснення обов'язкової державної експертизи землевпорядної документації згідно із законом - після отримання позитивного висновку такої експертизи приймає рішення про надання земельної ділянки у користування.

Рішенням про надання земельної ділянки у користування за проектом землеустрою щодо її відведення здійснюються:

затвердження проекту землеустрою щодо відведення земельної ділянки;

вилучення земельних ділянок у землекористувачів із затвердженням умов вилучення земельних ділянок (у разі необхідності);

надання земельної ділянки особі у користування з визначенням умов її використання і затвердженням умов надання, у тому числі (у разі необхідності) вимог щодо відшкодування втрат сільськогосподарського та лісогосподарського виробництва.

Згідно ст. 62 Закону України "Про землеустрій" документація із землеустрою підлягає державній експертизі з метою забезпечення її відповідності вихідним даним та технічним умовам, вимогам законів України, іншим нормативно-правовим актам. Порядок здійснення державної експертизи документації із землеустрою визначається законом.

Статтею 9 Закону України "Про державну експертизу землевпорядної документації" передбачено, що обов'язковій державній експертизі підлягають, зокрема, проекти землеустрою щодо відведення земельних ділянок особливо цінних земель, земель лісогосподарського призначення, а також земель водного фонду, природоохоронного, оздоровчого, рекреаційного та історико-культурного призначення.

Статтею 43 Закону України "Про місцеві державні адміністрації" визначено, що акти місцевих державних адміністрацій, що суперечать Конституції України, законам України, рішенням Конституційного Суду України, актам Президента України та Кабінету Міністрів України або інтересам територіальних громад чи окремих громадян, можуть бути оскаржені до органу виконавчої влади вищого рівня або до суду.

Згідно зі статтею 21 Цивільного кодексу України суд визнає незаконним та скасовує правовий акт індивідуальної дії, виданий органом державної влади або органом місцевого самоврядування, якщо він суперечить актам цивільного законодавства і порушує цивільні права або інтереси.

Відповідно до ч. 1 ст. 215 ЦК України підставою недійсності правочину є недодержання в момент вчинення правочину стороною (сторонами) вимог, які встановлені ч.ч. 1-3, 5 та 6 ст.203 цього Кодексу. Зокрема, відповідно до ч. 1 вказаної статті зміст правочину не може суперечити цьому Кодексу, іншим актам цивільного законодавства.

Судом приймається до уваги, що зважаючи на приписи ч. 4 ст. 123 Земельного кодексу України в редакції, чинній на момент прийняття спірного розпорядження, саме на Комісію з розгляду питань, пов'язаних з погодженням документації із землеустрою, покладається обов'язок подання погодженого проекту землеустрою щодо відведення земельної ділянки до відповідного органу земельних ресурсів для здійснення державної експертизи землевпорядної документації у разі, якщо вона є обов'язковою.

З матеріалів справи вбачається, що у відповідності до розпорядження Новоушицької районної державної адміністрації №093/07-р від 06.02.2007р. було розроблено проект землеустрою щодо відведення земельної ділянки в оренду ФГ "Політон", який був поданий Комісії з розгляду питань, пов'язаних з погодженням документації із землеустрою.

Згідно наявного в проекті землеустрою висновку вищевказаної комісії № 149 від 02.12.2010р., комісією було визначено, що спірна земельна ділянка не належить до особливо цінних земель, в зв'язку з чим проект землеустрою не подавався до відповідного органу земельних ресурсів для здійснення державної експертизи землевпорядної документації.

Після розгляду проекту землеустрою комісією надано Новоушицькій районній державній адміністрації свій висновок щодо погодження проекту землеустрою щодо відведення земельної ділянки в оренду ФГ "Політон". Тому розпорядженням Новоушицької районної державної адміністрації №609/10-р від 14.12.2010р. було затверджено проект землеустрою щодо відведення фермерському господарству "Політон" в оренду земельної ділянки площею 24,6864 га для ведення фермерського господарства за рахунок земель державної власності, які відносяться до категорії сільськогосподарського призначення на території Вахновецької сільської ради та передано в оренду ФГ "Політон" вказану земельну ділянку терміном на 49 років.

Таким чином, зважаючи на висновок Комісії з розгляду питань, пов'язаних з погодженням документації із землеустрою № 149 від 02.12.2010р., в якому було вказано про відсутність особливо цінних грунтів, суд дійшов висновку, що Новоушицька районна державна адміністрація при передачі в оренду ФГ "Політон" спірної земельної ділянки діяла на підставі, в межах повноважень та у спосіб, що передбачені Конституцією та законами України.

Наявні в матеріалах справи пояснення головного інженера-грунтознавця ОСОБА_7 та лист Хмельницької філії ДУ "Держгрунтохорона" № 158-21-01/188 від 24.06.2015р., пояснення Головного управління Держгеокадастру у Хмельницькій області від 22.10.2015р., згідно яких на спірній земельній ділянці з кадастровим номером 6823381500:05:001:0357 наявні особливо цінні грунти з шифром 41д оцінюються судом критично, оскільки останні за своїм змістом суперечать висновку Комісії з розгляду питань, пов'язаних з погодженням документації із землеустрою №149 від 02.12.2010р. Крім того, ні Хмельницькою філією ДУ "Держгрунтохорона", ні Головним управлінням Держгеокадастру у Хмельницькій області не здійснювалось будь-яких обстежень спірної земельної ділянки на предмет встановлення наявності на ній особливо цінних ґрунтів, що було підтверджено останніми в судових засіданнях.

Також судом приймається до уваги, що відповідно до частини першої статті 9 Конституції України чинні міжнародні договори, згода на обов'язковість яких надана Верховною Радою України, є частиною національного законодавства України.

Відносини, що виникають у зв'язку з обов'язком держави виконати рішення Європейського суду з прав людини у справах проти України, з необхідністю усунення причин порушення Україною Конвенції про захист прав людини і основоположних свобод і протоколів до неї, з впровадженням в українське судочинство та адміністративну практику європейських стандартів прав людини, зі створенням передумов для зменшення числа заяв до Європейського суду з прав людини проти України регулюється Законом України "Про виконання рішень та застосування практики Європейського суду з прав людини".

Згідно зі статтею 17 вищевказаного Закону суди застосовують при розгляді справ Конвенцію та практику Суду як джерело права.

Відповідно до частини 1 статті 1 Першого протоколу до Конвенції про захист прав людини і основоположних свобод, ратифікованого Законом України від 17.07.1997 №475/97-ВР, кожна фізична або юридична особа має право мирно володіти своїм майном. Ніхто не може бути позбавлений своєї власності інакше як в інтересах суспільства і на умовах, передбачених законом і загальними принципами міжнародного права.

Рішенням Європейського суду з права людини "Стретч проти Об'єднаного Королівства Великобританії і Північної Ірландії" від 24.06.2003 № 44277/98 встановлено, що, оскільки особу позбавили права на його майно лише з тих підстав, що порушення були вчинені з боку публічного органу, а не громадянина, то в такому випадку мало місце "непропорційне втручання у право заявника на мирне володіння своїм майном та, відповідно, відбулось порушення статті 1 Першого протоколу Конвенції", тому визнання недійсним договору, згідно якого покупець отримав майно від держави, та подальше позбавлення його цього майна на підставі того, що державний орган порушив закон, є неприпустимим.

Отже, правова позиція Європейського суду з прав людини полягає в тому, що особа не може відповідати за помилки державних органів при виконанні ними своїх повноважень, а державні органи не можуть вимагати повернення в попередній стан, посилаючись на те, що вони при виконанні своїх повноважень припустилися помилки.

Відповідно до другого речення частини 1 статті 1 Першого Протоколу до Конвенції держава може втручатися в права суб'єктів власності і позбавити їх майна в розумінні Протоколу, але таке втручання не може суперечити інтересам суспільства і здійснюється лише на умовах, передбачених законом або загальними принципами міжнародного права.

Будь-яке втручання держави у власність має відповідати вимозі про наявність законної мети - інтересів суспільства.

Концепція "майна", в розумінні статті 1 Першого протоколу до Конвенції, має автономне значення, тобто не обмежується власністю на матеріальні речі та не залежить від формальної класифікації у внутрішньому праві: певні інші права та інтереси, що становлять активи, також можуть вважатися "правом власності", а відтак і "майном"". До таких активів може відноситися право оренди (рішення у справі "Іатрідіс проти Греції" від 25.03.1999).

Отже, право оренди земельної ділянки також є майном в розумінні статті 1 Першого протоколу до Конвенції, мирно володіння яким з моменту винесення оспорюваного розпорядження та укладання договору оренди земельної ділянки гарантується ст. ст. 1, 8, 41 Конституції України та ст. 1 Першого протоколу до Конвенції.

У Рішенні Європейського суду з прав людини від 02.11.2004 у справі "Трегубенко проти України" вказано, що позбавлення майна може бути виправданим лише у випадку, якщо буде показаний "інтерес суспільства" та "умови, передбачені законом". Більше того, будь-яке втручання у право власності обов'язково повинно відповідати принципу пропорційності. Як неодноразово зазначав суд, "справедливий баланс" має бути дотриманий між вимогами загального інтересу суспільства та вимогами захисту основних прав людини.

Необхідний баланс не буде дотриманий, якщо особа, про яку йдеться, несе "індивідуальний і надмірний тягар".

Отже, відповідно до прецедентної практики Європейського суду з прав людини майнове право особи, зокрема, право оренди, може бути припинено у разі, якщо цього потребують загальні інтереси суспільства.

Судом враховується, що відповідно до наявної в матеріалах справи технічної документації з нормативної грошової оцінки земельної ділянки, що надається в оренду ФГ "Політон" для ведення фермерського господарства, яка отримала позитивний висновок державної експертизи землевпорядної документації від 28.12.2010р. № 1083, при визначенні нормативної грошової оцінки спірної земельної ділянки були враховані шифри агрогрупи (41д, 99г, 109д), в тому числі і особливо цінних грунтів, та їх площа. І виходячи із вказаних показників визначено, що нормативна грошова оцінка земельної ділянки становить 464 924,67 грн.

Відповідно до п.п. 5, 9 договору оренди землі №040/11 від 04.10.2011р. ФГ "Політон" сплачує за використання земельної ділянки орендну плату у розмірі 3% від нормативної грошової оцінки земельної ділянки (464 924,67 грн.), що становить 13947,74 грн. на рік.

Таким чином, спірне розпорядження та договір оренди землі жодним чином не порушують матеріальні інтереси держави.

Крім того, судом враховується, що норми ч. 4 ст. 123 Земельного кодексу України в редакції, чинній на момент прийняття спірного розпорядження, покладають обов'язок подання погодженого проекту землеустрою щодо відведення земельної ділянки до відповідного органу земельних ресурсів для здійснення державної експертизи землевпорядної документації саме на Комісію з розгляду питань, пов'язаних з погодженням документації із землеустрою. Висновком вищевказаної комісії № 149 від 02.12.2010р. встановлено, що спірна земельна ділянка не належить до особливо цінних земель. Отже, з боку ФГ "Політон" не було вчинено жодних порушень при укладенні спірного договору оренди.

Таким чином, в ході судового розгляду прокуратурою належним чином не обґрунтовано та не доведено за допомогою належних та допустимих доказів ні обставин наявності суспільного інтересу на припинення права користування ФГ "Політон" земельною ділянкою, ані порушень прав держави чи територіальної громади внаслідок виникнення у фермерського господарства такого права, адже позовна заява та інші обґрунтування заявлених вимог не містять конкретних доводів та не зазначають доказів того, в чому полягає шкода, завдана спірним розпорядженням та укладеним договором оренди: чи має місце ненадходження чи невідповідне надходження плати за користування земельною ділянкою, чи було позбавлено права на неї іншого потенційного землекористувача, чи передана в оренду земельна ділянка відповідно до закону не може використовуватися з метою, наведеною в договорі оренди, а також, яким чином буде змінено наявну ситуацію щодо використання земельної ділянки, тобто, відновлено право, у разі, якщо таке право порушене, в разі задоволення позовних вимог.

Отже, в силу вказаних рішень Європейського суду з прав людини, ст.1 Першого протоколу до Конвенції та відсутності доказово обґрунтованих доводів щодо неправомірності одержання ФГ "Політон" земельної ділянки в користування, суд дійшов висновку щодо відсутності підстав для визнання недійсними оспорюваного розпорядження та договору оренди землі.

Керуючись ст.ст. 1, 12, 33, 34, 44, 49, 82, 84, 85, 115, 116 Господарського процесуального кодексу України, суд -

В И Р І Ш И В:

У позові Прокурора Новоушицького району смт. Нова Ушиця Хмельницької області в інтересах держави до 1. Новоушицької районної державної адміністрації Хмельницької області смт. Нова Ушиця Хмельницької області, 2. Фермерського господарства "Політон" с.Вахнівці Новоушицького району Хмельницької області за участю третіх осіб, які не заявляють самостійних вимог на предмет спору, на стороні позивача Державної інспекції сільського господарства України м.Київ, Головного управління Держгеокадастру у Хмельницькій області м.Хмельницький про 1.Визнання незаконним та скасування розпорядження Новоушицької райдержадміністрації №609/10-р від 14.12.2010р., 2. Визнання недійсним договору оренди земельної ділянки № 040/11 від 04.10.2011р. відмовити.

Повне рішення складено 26.10.2015р.

Суддя Л.О. Субботіна

Віддрук. 8 прим. :

1 - до справи,

2 - відповідачу 1 (32600, Хмельницька обл., смт Нова Ушиця, вул.Подільська, 17) - рекомендованим,

3 - відповідачу2 (32650, Хмельницька обл., Новоушицький р-н, с.Вахнівці, вул.Гагаріна, 25),

4 - прокуратура Новоушицького району (32600, Хмельницька обл., смт Нова Ушиця, вул.Українська, 19а),

5 - прокуратура Хмельницької області (29000, м.Хмельницький, пров. Військоматський, 3),

6 - третій особі Державній інспекції сільського господарства України (м.Київ, вул. Баумана, 9/12),

7 - третій особі Головне управління Держгеокадастру у Хмельницькій області (м.Хмельницький. вул.Інститутська, 4/1).

СудГосподарський суд Хмельницької області
Дата ухвалення рішення22.10.2015
Оприлюднено30.10.2015
Номер документу52799916
СудочинствоГосподарське

Судовий реєстр по справі —924/1334/15

Ухвала від 19.11.2015

Господарське

Рівненський апеляційний господарський суд

Мамченко Ю.А.

Рішення від 22.10.2015

Господарське

Господарський суд Хмельницької області

Субботіна Л.О.

Ухвала від 12.10.2015

Господарське

Господарський суд Хмельницької області

Субботіна Л.О.

Ухвала від 28.09.2015

Господарське

Господарський суд Хмельницької області

Субботіна Л.О.

Ухвала від 15.09.2015

Господарське

Господарський суд Хмельницької області

Субботіна Л.О.

Ухвала від 15.09.2015

Господарське

Господарський суд Хмельницької області

Субботіна Л.О.

Ухвала від 31.08.2015

Господарське

Господарський суд Хмельницької області

Субботіна Л.О.

Ухвала від 31.08.2015

Господарське

Господарський суд Хмельницької області

Субботіна Л.О.

Ухвала від 12.08.2015

Господарське

Господарський суд Хмельницької області

Субботіна Л.О.

Ухвала від 12.08.2015

Господарське

Господарський суд Хмельницької області

Субботіна Л.О.

🇺🇦 Опендатабот

Опендатабот — сервіс моніторингу реєстраційних даних українських компаній та судового реєстру для захисту від рейдерських захоплень і контролю контрагентів.

Додайте Опендатабот до улюбленого месенджеру

ТелеграмВайбер

Опендатабот для телефону

AppstoreGoogle Play

Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці

© 2016‒2025Опендатабот

🇺🇦 Зроблено в Україні