Рішення
від 27.10.2015 по справі 914/3059/15
ГОСПОДАРСЬКИЙ СУД ЛЬВІВСЬКОЇ ОБЛАСТІ

ГОСПОДАРСЬКИЙ СУД ЛЬВІВСЬКОЇ ОБЛАСТІ

79014, м. Львів, вул. Личаківська, 128

РІШЕННЯ

ІМЕНЕМ УКРАЇНИ

27.10.2015р. Справа№ 914/3059/15

За позовом : Приватного підприємства В«Західний БугВ» , с. Павлів Радехівського району Львівської області,

до відповідача 1: Приватного підприємства «Фірма «Сомгіз», м. Львів,

до відповідача 2: Головного управління Держземагенства у Львівській області, м. Львів,

про визнання недійсними результатів торгів та договору оренди землі

Суддя Яворський Б.І.

при секретарі Кубара А.

Представники:

від позивача: ОСОБА_1

від відповідача 1: ОСОБА_2

від відповідача ОСОБА_3

За клопотанням представника позивача здійснювалося фіксування судового процесу звукозаписувальним технічним засобом.

На розгляд господарського суду Приватним підприємством В«Західний БугВ» подано позов до Приватного підприємства «Фірма «Сомгіз» та Головного управління Держземагенства у Львівській області про визнання недійсними результатів торгів та договору оренди землі.

Ухвалою суду від 03.09.2015 р. порушено провадження у справі, яку призначено до розгляду на 22.09.2015 р. У судових засіданнях 22.09.2015 р. та 06.10.2015 р. оголошувалася перерва.

У судовому засіданні 27.10.2015р. представник позивача позовні вимоги підтримав з підстав, викладених у позовній заяві. Просив визнати недійсними результати торгів у формі аукціону з продажу права оренди земельної ділянки від 19.06.2015 р., оформленого протоколом №156 від 19.06.2015 року, відповідно до якого переможцем торгів визнано Приватне підприємство В«Західний БугВ» , а також визнати недійсним договір оренди землі від 19.06.2015 року, що укладений між Головним управлінням Держземагенства у Львівській області та Приватним підприємством В«Західний БугВ» на підставі Протоколу земельних торгів у формі аукціону з продажу права оренди земельної ділянки від 19.06.2015 р. №156. Позовні вимоги обґрунтовуються тим, що визначена у договорі орендна плата перевищує встановлені у Податковому кодексі України максимальні 12% нормативно грошової оцінки земельної ділянки.

У судовому засіданні 27.10.2015 р. представники відповідача 1 та відповідача 2 проти позову заперечили з підстав, викладених у відзивах та письмових поясненнях. Зазначили, що розмір орендної плати встановлюється в договорі оренди, а Податковим кодексом регулюються лише строку внесення орендної плати за земельні ділянки державної і комунальної власності. Стартовий розмір річної орендної плати встановлюється організатором торгів, як цього вимагає ст. 136 Земельного кодексу України. Розмір орендної плати при укладення договору оренди на конкурсних засадах не встановлюється та не регулюється органами державної влади, а визначається за результатами аукціону та становить найвищу плату за користування земельною ділянкою, зафіксованою в ході проведення земельних торгів. Такої підстави для закінчення торгів як досягнення граничного розміру орендної плати чинне законодавство не містить. Крім того, Податковим кодексом України не регулюється порядок підготовки і проведення земельних торгів, порядок укладення договору оренди тощо.

Розглянувши матеріали справи, заслухавши пояснення представників позивача та відповідачів, повно, всебічно і об'єктивно з'ясувавши усі обставини справи в їх сукупності, дослідивши наявні в матеріалах справи докази, судом встановлено таке.

08.05.2015 р. між Головним управлінням Держземагенства у Львівській області (організатор) та Приватним підприємством «Фірма «Сомгіз» (виконавець) було укладено договір №080515/01-О про підготовку до проведення та проведення земельних торгів з продажу права оренди земельної ділянки сільськогосподарського призначення державної форми власності, що розташована за адресою: Львівська область, Золочівський район, Заставненська сільська рада (за межами населеного пункту), кадастровий номер земельної ділянки - 4621882200:05:000:0020; площа - 19,2024га.

08.06.2015р. між Приватним підприємством «Фірма «Сомгіз» та Приватним підприємством «Західний Буг» укладено договір №080615/02-У про участь в земельних торгах у формі аукціону та надання консультаційно-роз'яснювальних послуг.

19.06.2015р. Приватним підприємством «Фірма «Сомгіз» проведено земельні торги у формі аукціону по лоту №01 з продажу права оренди земельної ділянки сільськогосподарського призначення державної форми власності, що розташована за адресою: Львівська область, Золочівський район, Заставненська сільська рада (за межами населеного пункту), кадастровий номер земельної ділянки - 4621882200:05:000:0020; площа - 19,2024 га; категорія земель -землі сільськогосподарського призначення; цільове призначення - для ведення товарного сільськогосподарського виробництва.

За результатами проведення земельних торгів складений Протокол №156 земельних торгів у формі аукціону з продажу права оренди земельної ділянки від 19.06.2015 р., у якому зазначено: номер лоту 01; назва лоту - право оренди строком 14 років земельної ділянки сільськогосподарського призначення державної форми власності, що розташована за адресою: Львівська область, Золочівський район, Заставненська сільська рада (за межами населеного пункту), кадастровий номер земельної ділянки - 4621882200:05:000:0020; площа - 19,2024га; категорія земель - землі сільськогосподарського призначення; цільове призначення - для ведення товарного сільськогосподарського виробництва; стартовий розмір річної орендної плати - 32' 638,27 грн.; ціна продажу лота (плата за користування земельною ділянкою, право користування якою набуте на торгах) - 107' 705,67грн.; переможець земельних торгів - Приватне підприємство В«Західний БугВ» ; розмір коштів, які має внести переможець земельних торгів 107' 705,67грн. без ПДВ; до суми купівельної ціни зараховується сплачений гарантійний внесок в розмірі 1' 631,91 грн.; переможець земельних торгів доплачує кошти за придбання на земельних торгах лот наступним чином: кошти в сумі 106' 073,76 грн. без ПДВ переможець доплачує в терміни та на рахунки, вказані організатором в договорі оренди земельної ділянки.

19 червня 2015 року між Головним управлінням Держземагенства у Львівській області (відповідач 2 у справі) та Приватним підприємством В«Західний БугВ» (позивач у справі) на підставі Протоколу земельних торгів у формі аукціону з продажу права оренди земельної ділянки від 19.06.2015 р. №156 укладено договір оренди землі, відповідно до п.п. 2.1., 2.2. якого в оренду передається земельна ділянка із земель сільськогосподарського призначення державної форми власності для ведення товарного сільськогосподарського виробництва загальною площею 19,2024 га, у тому числі 19,2024 га рілля. Земельна ділянка розташована за межами населених пунктів на території Заставнянської сільської ради Золочівського району Львівської області. Кадастровий номер земельної ділянки - 4621882200:05:000:0020.

Згідно п. 4.1. договору плата за користування земельною ділянкою, право оренди якої набуто на земельних торгах згідно з протоколом земельних торгів від 19.06.2015 р. №156 у розмірі річної орендної плати, що становить 107' 705,67 грн., підлягає сплаті переможцем торгів не пізніше трьох банківських днів з дня укладення договору оренди на р/р 33214812700201 в ГУ ДКСУ у Львівській області.

Право оренди зареєстровано в Державному реєстрі речових прав на нерухоме майно про реєстрацію прав та їх обтяжень, що підтверджується Витягом з Державного реєстру речових прав на нерухоме майно про реєстрацію прав та їх обтяжень за №39922674 від 01.07.015 р.

Листом №35-637-06-15 від 26.06.2015р. позивач звернувся до відповідача 2 з проханням погодити зміни в договір оренди землі від 19.06.2015 р. відповідно до вимог чинного законодавства в частині розміру орендної плати.

Листом №ДС-19-28-7777.7-3132/19-15 від 27.07.2015 р. Головне управління Держгеокадастру у Львівській області повідомило заявника (ПП «Західний Буг») про можливість внесення змін у договір оренди щодо вартості орендної плати лише у випадку визнання торгів такими, що не відбулися.

При прийнятті рішення суд виходив з наступного.

Відповідно до частини 1 статті 11 Цивільного кодексу України цивільні права та обов'язки виникають із дій осіб, що передбачені актами цивільного законодавства, а також із дій осіб, що не передбачені цими актами, але за аналогією породжують цивільні права та обов'язки. Підставами виникнення цивільних прав та обов'язків, зокрема, є договори та інші правочини.

Відносини, пов'язані з орендою землі регулюються Земельним та Цивільним кодексами України, Законом України «Про оренду землі», іншими законами України та нормативно - правовими актами, прийнятими відповідно до них, а також договором оренди.

Статтею 638 Цивільного кодексу України передбачено, що договір є укладеним, якщо сторони в належній формі досягли згоди з усіх істотних умов договору.

Особливості укладення договорів на біржах, аукціонах, конкурсах тощо встановлюються відповідними актами цивільного законодавства (ст. 650 Цивільного кодексу України).

Стаття 6 ЗУ «Про оренду землі» передбачає, що у разі набуття права оренди земельної ділянки на конкурентних засадах підставою для укладення договору оренди є результати аукціону.

Відповідно до ст.116 ЗК України громадяни та юридичні особи набувають права власності та права користування земельними ділянками із земель державної або комунальної власності за рішенням органів виконавчої влади або органів місцевого самоврядування в межах їх повноважень, визначених цим Кодексом, або за результатами аукціону.

Згідно ч.1 ст.134 ЗК України земельні ділянки державної чи комунальної власності або права на них (оренда, суперфіцій, емфітевзис), у тому числі з розташованими на них об'єктами нерухомого майна державної або комунальної власності, підлягають продажу окремими лотами на конкурентних засадах (земельних торгах), крім випадків, встановлених частиною другою даної статті.

Відповідно до ст.135 ЗК України земельні торги проводяться у формі аукціону, за результатами проведення якого укладається договір купівлі-продажу, оренди, суперфіцію, емфітевзису земельної ділянки з учасником (переможцем) земельних торгів, який запропонував найвищу ціну за земельну ділянку, що продається, або найвищу плату за користування нею, зафіксовану в ході проведення земельних торгів. Продаж земельних ділянок державної чи комунальної власності або прав на них (оренди, суперфіцію, емфітевзису) здійснюється виключно на земельних торгах, крім випадків, встановлених частинами другою і третьою статті 134 цього кодексу.

Підготовка лотів до проведення земельних торгів включає:

а) виготовлення, погодження та затвердження в установленому законодавством порядку проекту землеустрою щодо відведення земельної ділянки (у разі зміни цільового призначення земельної ділянки та у разі, якщо межі земельної ділянки не встановлені в натурі (на місцевості);

б) державну реєстрацію земельної ділянки;

в) державну реєстрацію речового права на земельну ділянку;

г) отримання витягу про нормативну грошову оцінку земельної ділянки відповідно до Закону України "Про оцінку земель" у разі продажу на земельних торгах права оренди на неї;

ґ) проведення експертної грошової оцінки земельної ділянки відповідно до Закону України "Про оцінку земель", крім випадків продажу на земельних торгах права оренди на неї;

д) встановлення стартової ціни продажу земельної ділянки, яка щодо земель державної та комунальної власності не може бути нижчою за експертну грошову оцінку земельної ділянки;

є) встановлення стартового розміру річної орендної плати, який щодо земель державної та комунальної власності не може бути меншим розміру орендної плати, визначеного Податковим кодексом України;

є) встановлення стартової ціни продажу прав емфітевзису, суперфіцію земельної ділянки, яка щодо земель державної чи комунальної власності не може бути нижчою за ринкову вартість відповідного права, визначену шляхом проведення експертної грошової оцінки земельних ділянок;

ж) визначення виконавця земельних торгів, дати та місця проведення земельних торгів.

Відповідно до ч.19 ст.137 ЗК України у разі якщо протягом трьох хвилин після триразового повторення останньої ціни не запропонована вища ціна, ліцитатор закінчує торги за лотом одночасно з ударом аукціонного молотка (гонга) та проголошенням слова «Продано», називає ціну продажу лота за останньою найбільшою ціною, за якою виявлено намір придбати лот, номер переможця і викликає його для підписання протоколу, який ведеться під час торгів.

Наведені вище положення закону дозволяють зробити висновок, що стартовий розмір річної орендної плати встановлюється організатором торгів і не може бути меншим мінімального розміру орендної плати, визначеної Податковим кодексом України, а конкретний розмір орендної плати при укладенні договору на конкурсних засадах визначається за результатами торгів та становить найвищу ціну, зафіксовану в ході проведення земельних торгів. Чинне законодавство не передбачає такої підстави для зупинення проведення земельних торгів як досягнення максимального розміру відсоткової ставки нормативно грошової оцінки земельної ділянки, тому положення п.288.5.2 ст.288 ПК України не застосовуються. Проведення земельних торгів якраз і має на меті передати земельну ділянку в оренду особі, яка запропонує найвищу орендну плату. Тому суд не погоджується із твердженням позивача, що результати торгів через те, що ціна продажу лота перевищує 12% нормативно грошової оцінки земельної ділянки, є недійсними.

За результатами проведення торгів з його переможцем укладається договір оренди землі.

Договір оренди землі - це договір, за яким орендодавець зобов'язаний за плату передати орендареві земельну ділянку у володіння і користування на певний строк, а орендар зобов'язаний використовувати земельну ділянку відповідно до умов договору та вимог земельного законодавства (ст.13 ЗУ «Про оренду землі»).

Орендна плата за землю - це платіж, який орендар вносить орендодавцеві за користування земельною ділянкою. Розмір, умови і строки внесення орендної плати за землю встановлюються за згодою сторін у договорі оренди (крім строків внесення орендної плати за земельні ділянки державної та комунальної власності, які встановлюються відповідно до Податкового кодексу України (ст.21 ЗУ «Про оренду землі»).

Матеріалами справи підтверджується та неодноразово визнавалося представником позивача у судових засіданнях, що коли під час проведення торгів ціна лоту досягла 12% нормативно грошової оцінки земельної ділянки, його повноважний представник не зупинив свою участь у торгах, а продовжував пропонувати вищу ціну, результатом чого і стала перемога ПП «Західний Буг» у земельних торгах та подальше укладення договору оренди земельної ділянки. Тобто позивач свідомо та добровільно продовжував торги, маючи на меті перемогти у них та отримати земельну ділянку в оренду.

Відповідно до ч.1 статті 215 ЦК України підставою недійсності правочину є недодержання в момент вчинення правочину стороною (сторонами) вимог, які встановлені ч.1-3,5 та 6 ст.203 цього кодексу. Правочин може бути визнаний недійсним з підстав, передбачених законом.

Згідно ч.1-3,5 та 6 статті 203 ЦК України зміст правочину не може суперечити цьому кодексі, іншими актами цивільного законодавства, а також інтересам держави і суспільства, його моральним засадам; особа, яка вчинила правочин, повинна мати необхідний обсяг цивільної дієздатності; волевиявлення учасника правочину має бути вільним і відповідати його внутрішній волі; правочин має бути спрямований на реальне настання наслідків, що обумовлені ним.

Правочин є правомірним, якщо його недійсність прямо не встановлена законом або якщо він не визнаний недійсним судом (ст.204 ЦК України).

У даному випадку спірний договір оренди укладено за результатами проведення земельних торгів, які були проведені у повній відповідності з вимогами чинного законодавства, а тому підстав для визнання його недійсним немає.

Відповідно до ч.2 ст.4-3 та ст.33 ГПК України кожна сторона повинна довести ті обставини, на які вона посилається як на підставу своїх вимог і заперечень.

Суд оцінює докази за своїм внутрішнім переконанням, що ґрунтується на всебічному, повному і об'єктивному розгляді всіх обставин справи. Ніякі докази не мають для суду заздалегідь встановленої сили (ст.43 ГПК України).

Оскільки позивачем не доведено порушень закону під час проведення земельних торгів та наявності підстав для визнання договору оренди недійсним, у задоволенні позову слід відмовити.

У силу вимог ст.49 ГПК України судовий збір залишається за позивачем.

На підставі викладеного та керуючись ст.ст.3, 12, 33, 34, 43, 44, 49, 82, 84, 85 Господарського процесуального кодексу України, суд

ВИРІШИВ:

відмовити у задоволенні позову.

У судовому засіданні 27.10.2015р. судом проголошено вступну та резолютивну частини рішення, повний текст складений та підписаний 30.10.2015 р.

Суддя Яворський Б.І.

СудГосподарський суд Львівської області
Дата ухвалення рішення27.10.2015
Оприлюднено04.11.2015
Номер документу53022729
СудочинствоГосподарське

Судовий реєстр по справі —914/3059/15

Постанова від 16.12.2015

Господарське

Львівський апеляційний господарський суд

Бойко С.М.

Ухвала від 09.12.2015

Господарське

Львівський апеляційний господарський суд

Бойко С.М.

Ухвала від 20.11.2015

Господарське

Львівський апеляційний господарський суд

Бойко С.М.

Рішення від 27.10.2015

Господарське

Господарський суд Львівської області

Яворський Б.І.

🇺🇦 Опендатабот

Опендатабот — сервіс моніторингу реєстраційних даних українських компаній та судового реєстру для захисту від рейдерських захоплень і контролю контрагентів.

Додайте Опендатабот до улюбленого месенджеру

ТелеграмВайбер

Опендатабот для телефону

AppstoreGoogle Play

Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці

© 2016‒2025Опендатабот

🇺🇦 Зроблено в Україні