Постанова
від 09.11.2015 по справі 712/11493/15-а
СОСНІВСЬКИЙ РАЙОННИЙ СУД М.ЧЕРКАС

Постанова

Іменем України

Справа № 712/11493/15-а

Провадження 2-а/712/485/15

09 листопада 2015 року Соснівський районний суд м. Черкаси в складі :

Головуючого судді : Марцішевської О.М.

при секретарі : Вдовенко О.В.

розглянувши у відкритому судовому засіданні адміністративну справу за позовом ТОВ «Мідленд-інвест» до виконавчого комітету Черкаської міської ради про визнання протиправним та скасування рішення про затвердження акту про визначення збитків власнику землі,

П О С Т А Н О В И В :

ТОВ «Мідленд-інвест» звернувся до суду з адміністративним позовом, посилаючись на те, що відповідно до договору купівлі-продажу від 20.12.2013р. є власником офісних приміщень по АДРЕСА_1. Рішенням Черкаської міської ради № 2-912 від 10.02.2015р. позивачу надано в оренду на 49 років земельну ділянку площею 0,0881 га по АДРЕСА_1, на підставі вказаного рішення укладений договір оренди від 26.05.2015р. Рішенням виконавчого комітету Черкаської міської ради від 04.09.2015 року № 918 затверджений акт про визначення збитків власнику землі від 29.07.2015 року № 5-15, складений комісією з визначення збитків власникам землі та землекористувачам і втрат сільськогосподарського та лісогосподарського виробництва в м.Черкаси на підставі ст.ст.156, 157 ЗК України, Порядку визначення та відшкодування збитків власникам землі та землекористувачам, затвердженим постановою КМУ № 284 від 19.04.1993р. Згідно з актом сума завданих збитків складає 14635,46 грн. за період з 20.12.2013 по 09.02.2015 рік, з моменту набуття товариством права власності на офісні приміщення до прийняття міською радою рішення про надлання в оренду земельної ділянки. Позивач вважає зазначене рішення таким, що прийняте без законних підстав та з порушенням права та законних інтересів позивача, просить суд визнати протиправним та скасувати п.1,2,4 рішення від 04.09.2015 року № 918 «Про затвердження акту про визначення збитків власнику землі від 29.07.2015 року № 5-15 та стягнути з Державного бюджету України на користь позивача сплачені судові витрати в сумі 1218,00 грн.

В судовому засіданні представники позивача Постоленко І.В., Яковенко О.О., позов підтримали. Вказували, що після набуття товариством права власності на офісні приміщення по АДРЕСА_1 позивач не вчиняв протиправних дій по завданню збитків власнику земельної ділянки, відсутні підстави для покладання обов'язку сплачувати орендну плату за період до укладення договору оренди земельної ділянки. В лютому 2014 року звернувся до міської ради для оформлення права користування земельною ділянкою, однак рішення про це було прийнято лише в лютому 2015 року внаслідок тривалого часу для отримання дозвільних документів, розроблення проекту землеустрою, а також зволікання відповідача. Також вказували, що товариством сплачувався земельний податок, що не було враховане відповідачем при затвердженні акту про визначення суми збиткі.

Представник відповідача Скляр В.І. в наданих суду запереченнях позов не визнала, вказувала, що 22.07.2015р. на засіданні комісії для визначення збитків власникам землі та землекористувачам на підставі ст.ст.156, 157 ЗК України , Порядку визначення та відшкодування збитків власникам землі та землекористувачам, затвердженим постановою КМУ № 284 від 19.04.1993р. був складений акт про суму збитків власнику земельної ділянки неотриманням орендної плати за період користування ділянкою позивачем до оформлення свого права користування, товариство належним чином було повідомлене про час та місце вказаного засідання комісії, однак участі в ньому позивач не взяв, не звертався з документами, які могли би вплинути на визначення розміру збитків. Також позивачу була завчасно надіслана пропозиція щодо укладення договору про відшкодування збитків власнику земельної ділянки на виконання пункту 4 рішення міської ради № 2-912 від 10.02.2015р., яка позивачем була отримана та залишена без реагування. Зазначала, що приймаючи оскаржуване рішення відповідач діяв на підставі наданих йому законом повноважень щодо затвердження акту комісії, документи про сплату позивачем земельного податку підлягають розгляду на комісії для визначення збитків власникам землі та землекористувачам, до повноважень якої згідно з законодавством відноситься питання визначення розміру збитків.

Суд, заслухавши сторони, дослідивши матеріали справи, всебічно та повно з'ясувавши всі фактичні обставини, приходить до наступного.

Встановлено, що ТОВ «Мідленд-інвест» відповідно до договору купівлі-продажу від 20.12.2013р. є власником офісних приміщень по вул..АДРЕСА_1, м.Черкаси.

04.02.2014 року позивач звернувся до Черкаської міської ради з проханням надати дозвіл на розроблення проекту землеустрою щодо відведення земельної ділянки площею 0,1007 га за адресою АДРЕСА_1 строком на 49 років.

06.03.2014 року був укладений договір № 35 від 06.03.2014 року між ФО-П ОСОБА_4 та ТОВ «Медленд-інвест» про виготовлення проекту землеустрою.

08.10.2014 року Директор ТОВ «Мідленд-інвест» звернувся до ЧМР з заявою про видачу рішення про передачу земельної ділянки в оренду на 49 років в АДРЕСА_1 та проектом землеустрою.

Рішенням ЧМР від 10.02.2015 року № 2-912 надана ТОВ «Мідленд-інвест» земельна ділянка в оренду площею 0,0881 та АДРЕСА_1, затверджений проект землеустрою щодо відведення земельної ділянки. Пунктом 4 вказаного рішення позивач був зобов'язаний укласти договір про відшкодування збитків (неодержаного доходу) власнику землі (міській раді) за період використання землі, дане рішення позивачем не оскаржувалось.

Відповідно до договору оренди землі від 26.05.2015 року ЧМР надала в оренду ТОВ «Мідленд-інвест» земельну ділянку в АДРЕСА_1., площею 0,0881 га., кадастровий номер НОМЕР_1. Площа для нарахування орендної плати становить 0,0281 га, що підтверджено актом приймання передачі від 26.05.2015 року. Відповідно до витягу № 408 з технічної документації про нормативну грошову оцінку земельної ділянки, становить 454700,15 грн.

08.07.2015р. позивачу Департаментом архітектури, містобудування та інспектування Черкаської міської ради направлено пропозицію укладення договору про відшкодування збитків (неодержаного доходу) власнику землі внаслідок її використання без правовстановлюючого документа, вказана пропозиція отримана позивачем 09.07.2015р. згідно з відомостями руху поштових відправлень по штрих кодовому ідентифікатору ДП «Укрпошта», однак залишена без реагування.

22.07.2015р. позивачу направлене запрошення до участі в засіданні комісії по визначенню збитків власнику землі 29.07.2015р. о 14 год. 30 хв., вказане повідомлення завчасно отримане позивачем 23.07.2015р. згідно з відомостями руху поштових відправлень по штрих кодовому ідентифікатору ДП «Укрпошта», однак на засідання комісії, представник позивача не з'явився.

Згідно з актом про визначення збитків власнику землі від 29.07.2015 року № 5-15 м.Черкаси сума завданих збитків визначена 14635,46 грн. за період з 20.12.2013 по 09.02.2015 рік, комісія дійшла висновку, що використання земельної ділянки позивачем без оформлення відповідного документа, що посвідчує право на неї, спричинило неодержання міською радою доходу у формі орендної плати, розмір якого затверджений на підставі ст.ст.156, 157 ЗК України, Порядку визначення та відшкодування збитків власникам землі та землекористувачам, затвердженим постановою КМУ № 284 від 19.04.1993р.

Рішенням ВК ЧМР від 04.09.2015 року № 918 затверджений акт про визначення збитків власнику землі від 29.07.2015 року № 5-15 комісії з визначення збитків власникам землі та землекористувачам ( п.1), зобов'язано боржника відшкодувати визначені збитки в місячний строк ( п.2), попереджено про здійснення претензійно-позовної роботи в разі невиконання рішення (п.4). 07.09.2015 року № 43 ТОВ "Мідленд-інвест" в наданому відповідачу зверненні просив врахувати при визначенні суми збитків надані на засіданні виконавчого комітету 04.09.2015р. копії платіжних документів про сплату земельного податку в сумі 3119,66 грн. Відповідно до відповіді № 11275-01-021 від 02.10.2015р. повідомлено про те, що питання врахування сплати земельного податку буде вирішуватись після перевірки інформації з податкової інспекції.

Частиною 2 статті 19 Конституції України встановлено, що органи державної влади та органи місцевого самоврядування, їх посадові особи зобов'язані діяти лише на підставі, в межах повноважень та у спосіб, що передбачені Конституцією та законами України.

Згідно ст.156 Земельного кодексу України, власникам землі та землекористувачам відшкодовуються збитки, заподіяні внаслідок: а) вилучення (викупу) сільськогосподарських угідь, лісових земель та чагарників для потреб, не пов'язаних із сільськогосподарським і лісогосподарським виробництвом; б) тимчасового зайняття сільськогосподарських угідь, лісових земель та чагарників для інших видів використання; в) встановлення обмежень щодо використання земельних ділянок; г) погіршення якості ґрунтового покриву та інших корисних властивостей сільськогосподарських угідь, лісових земель та чагарників; ґ) приведення сільськогосподарських угідь, лісових земель та чагарників у непридатний для використання стан; д) неодержання доходів за час тимчасового невикористання земельної ділянки.

У ст. 157 Земельного кодексу України зазначено, що відшкодування збитків власникам землі та землекористувачам здійснюють органи виконавчої влади, органи місцевого самоврядування, громадяни та юридичні особи, які використовують земельні ділянки, а також органи виконавчої влади, органи місцевого самоврядування, громадяни та юридичні особи, діяльність яких обмежує права власників і землекористувачів або погіршує якість земель, розташованих у зоні їх впливу, в тому числі внаслідок хімічного і радіоактивного забруднення території, засмічення промисловими, побутовими та іншими відходами і стічними водами. Порядок визначення та відшкодування збитків власникам землі і землекористувачам встановлюється Кабінетом Міністрів України.

Згідно пункту 1 Порядку визначення та відшкодування збитків власникам землі та землекористувачам, затвердженого постановою Кабінету Міністрів України від 19.04.1993 року № 284(далі - Порядок) власникам землі та землекористувачам відшкодовуються збитки, заподіяні вилученням (викупом) та тимчасовим зайняттям земельних ділянок та неодержанням доходів у зв'язку з тимчасовим невикористанням земельних ділянок.

Пунктами 2, 3 постанови Кабінету Міністрів України від 19.04.1993 року № 284 "Про затвердження порядку визначення та відшкодування збитків власникам землі та землекористувачам" передбачено, що розміри збитків визначаються комісіями, створеними Київською та Севастопольською міськими, районними державними адміністраціями, виконавчими комітетами міських (міст обласного значення) рад. Результати роботи комісій оформляються відповідними актами, що затверджуються органами, які створили ці комісії.

Відшкодуванню, зокрема, підлягають: збитки власників землі і землекористувачів, у тому числі орендарів, включаючи і неодержані доходи, якщо вони обґрунтовані.

Відповідно до Закону України "Про місцеве самоврядування в Україні" від 21.05.1997 № 280/97-ВР, зокрема ст. 33, яка визначає повноваження виконавчих органів сільських, селищних, міських рад у сфері регулювання земельних відносин та охорони навколишнього природного середовища, до відання виконавчих органів сільських, селищних, міських рад належать: підготовка і внесення на розгляд ради пропозицій щодо встановлення ставки земельного податку, розмірів плати за користування природними ресурсами, вилучення (викупу), а також надання під забудову та для інших потреб земель, що перебувають у власності територіальних громад; визначення в установленому порядку розмірів відшкодувань підприємствами, установами та організаціями незалежно від форм власності за забруднення довкілля та інші екологічні збитки; встановлення платежів за користування комунальними та санітарними мережами відповідних населених пунктів; здійснення контролю за дотриманням земельного та природоохоронного законодавства, використанням і охороною земель, природних ресурсів загальнодержавного та місцевого значення, відтворенням лісів.

Аналіз положень зазначених нормативних актів свідчить, що виконавчий комітет Черкаської міської ради, вважаючи, що підприємством завдані збитки у вигляді неодержаних доходів, мав право та повноваження прийняти рішення про затвердження акта комісії щодо визначення розміру збитків. Таким чином, у даному випадку, відповідач діяв на підставі, в межах повноважень та у спосіб, що передбачені Конституцією та законами України.

Посилання представників позивача на неврахування відповідачем при ухваленні оскаржуваного рішення про затвердження акту про визнання розміру збитків документів про сплату податків не обґрунтовує позовні вимоги, оскільки питання визначення розміру таких збитків не віднесене законодавством до компетенції виконавчого комітет Черкаської міської ради, повноваження відповідача у даному випадку обмежуються лише затвердженням акта комісії щодо визначення розміру збитків у встановленому порядку. Що ж стосується визначення розміру цих збитків, дане питання відноситься до компетенції комісії з визначення збитків власникам землі та землекористувачам і втрат сільськогосподарського та лісогосподарського виробництва в м.Черкаси на підставі ст.ст.156, 157 ЗК України, Порядку визначення та відшкодування збитків власникам землі та землекористувачам, затвердженим постановою КМУ № 284 від 19.04.1993р.

Суд виходить з того, що предметом спору у цій справі є питання щодо правомірності дій відповідача, як суб'єкта владних повноважень, при винесенні рішення щодо затвердження акта визначення розміру збитків. Натомість, питання щодо наявності підстав для стягнення з позивача визначених у акті комісії збитків не може бути предметом розгляду в адміністративному суді, його належить вирішувати у порядку господарського судочинства під час розгляду справи про стягнення збитків. З огляду на те, що відповідач при прийнятті оскарженого у цій справі рішення діяв у відповідності із законом, тому підстав для задоволення позовних вимог суд не вбачає.

На підставі викладеного, керуючись ст.ст. 8, 9, 11. 17, 94, 99, 128, 159-163, 186 КАС України, Законом України "Про місцеве самоврядування"суд, -

П О С Т А Н О В И В:

Відмовити у задоволенні адміністративного позову ТОВ «Мідленд-інвест» про визнання незаконним та скасування пунктів 1,2,4 рішення виконавчого комітету Черкаської міської ради від 04.09.2015 року № 918 "Про затвердження акту про визначення збитків власнику землі від 29.07.2015 року № 5-15 ".

Постанова може бути оскаржена до Київського апеляційного адміністративного суду протягом 10 днів в порядку, передбаченому ст. 186 КАС України, з моменту отримання постанови суду.

ГОЛОВУЮЧИЙ:

СудСоснівський районний суд м.Черкас
Дата ухвалення рішення09.11.2015
Оприлюднено12.11.2015
Номер документу53304637
СудочинствоАдміністративне

Судовий реєстр по справі —712/11493/15-а

Ухвала від 23.12.2015

Адміністративне

Київський апеляційний адміністративний суд

Межевич М.В.

Постанова від 09.11.2015

Адміністративне

Соснівський районний суд м.Черкас

Марцішевська О. М.

Ухвала від 07.10.2015

Адміністративне

Соснівський районний суд м.Черкас

Марцішевська О. М.

🇺🇦 Опендатабот

Опендатабот — сервіс моніторингу реєстраційних даних українських компаній та судового реєстру для захисту від рейдерських захоплень і контролю контрагентів.

Додайте Опендатабот до улюбленого месенджеру

ТелеграмВайбер

Опендатабот для телефону

AppstoreGoogle Play

Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці

© 2016‒2023Опендатабот

🇺🇦 Зроблено в Україні