Постанова
від 12.11.2015 по справі 922/4149/14
ХАРКІВСЬКИЙ АПЕЛЯЦІЙНИЙ ГОСПОДАРСЬКИЙ СУД

cpg1251

ХАРКІВСЬКИЙ АПЕЛЯЦІЙНИЙ ГОСПОДАРСЬКИЙ СУД

ПОСТАНОВА

ІМЕНЕМ УКРАЇНИ

"12" листопада 2015 р. Справа № 922/4149/14

Колегія суддів у складі: головуючий суддя Фоміна В. О. , суддя Здоровко Л.М. , суддя Шевель О. В.

при секретарі Курченко В.А.

за участю представників:

позивача - Максимовського С.О. (за довіреністю №08-11/4660/2-14 від 24.12.2014р)

відповідача - Прасолова І.В. (за довіреністю від 12.01.2015р.)

розглянувши у відкритому судовому засіданні у приміщенні Харківського апеляційного господарського суду апеляційну скаргу Товариства з обмеженою відповідальністю фірми «Гріф» (вх. № 4667 Х/2) на рішення господарського суду Харківської області від 07.09.2015р. по справі №922/4149/14

за позовом Харківської міської ради, м. Харків

до Товариства з обмеженою відповідальністю фірми «Гріф», м. Харків

про внесення змін до договору,

ВСТАНОВИЛА:

Рішенням господарського суду Харківської області від 07.09.2015р. у справі № 922/4149/14 (суддя Шарко Л.В.) позовні вимоги про внесення змін до договору оренди землі від 02.08.07р. № 140767100087 задоволені частково. Зобов`язано внести зміни до договору оренди землі від 02.08.2007 року №140767100087 шляхом визнання укладеною додаткової угоди до вказаного договору оренди землі у наступній редакції:

ДОДАТКОВА УГОДА

до договору оренди землі, зареєстрованого "02" серпня 2007 року за №140767100087 у Харківській регіональній філії Державного підприємства "Центр державного земельного кадастру при Державному комітеті України по земельних ресурсах"

"____"


20___ р.

Харківська міська рада Харківської області (Орендодавець) в особі міського голови Кернеса Геннадія Адольфовича з одного боку та ФІРМА "ГРИФ" ТОВАРИСТВО З ОБМЕЖЕНОЮ ВІДПОВІДАЛЬНІСТЮ (Орендар) в особі керівника


з другого боку, домовились про нижченаведене:

І. Відповідно до Податкового кодексу України, Закону України "Про оренду землі", рішення 25 сесії Харківської міської ради 6 скликання від 03.07.2013р. № 1209/13 "Про затвердження "Технічної документації з нормативної грошової оцінки земель міста Харкова станом на 01.01.2013р.", рішення 26 сесії Харківської міської ради 6 скликання від 25.09.2013р. №1269/13 "Про затвердження "Порядку впровадження нормативної грошової оцінки земель міста Харкова станом на 01.01.2013р.", рішення 19 сесії Харківської міської ради 5 скликання від 27.02.2008р. № 41/08 "Про затвердження Положення про порядок визначення розміру орендної плати, плати за суперфіцій, земельний сервітут при наданні земельних ділянок у платне користування в місті Харкові" (з відповідними змінами та доповненнями), рішення 21 сесії Харківської міської ради 6 скликання від 19.12.2012р. № 960/12 "Про Порядок оформлення договорів оренди землі у місті Харкові" пункти 5 та 9 договору оренди землі, зареєстрованого "02" серпня 2007 року за № 140767100087 змінити, доповнити пункт 2 словами ) і викласти у такій редакції:

"2. (редакція по договору). Кадастровий номер земельної ділянки 6310136300:08:021:0031."

"5. Нормативна грошова оцінка земельної ділянки відповідно до витягу з технічної документації №882 від 30.10.2013 становить 715697грн. (сімсот п'ятнадцять тисяч шістсот дев'яносто сім гривень)."

"9. Орендна плата за земельну ділянку вноситься Орендарем щомісячно у грошовій формі на рахунок управління Державної казначейської служби України у м. Харкові Харківської області. Інформація щодо реквізитів отримується у відповідному органі державної податкової служби за місцем знаходження земельної ділянки.

Розмір орендної плати за земельну ділянку згідно з розрахунком № 7/14 від 30.10.2013р. на рік становить 5,6 % від її нормативної грошової оцінки і складає 40079,03 грн. (сорок тисяч сімдесят дев'ять гривень три копійки), або в місяць - 3339,92 грн. (три тисячі триста тридцять дев'ять гривень дев'яносто дві копійки)."

ІІ. Ця додаткова угода є невід'ємною частиною договору оренди землі, зареєстрованого 02 серпня 2007 року за №140767100087 у Харківській регіональній філії Державного підприємства "Центр державного земельного кадастру при Державному комітеті України по земельних ресурсах" і складена та підписана в трьох примірниках, один з яких залишається у органі, що провів їх державну реєстрацію, а два інших видаються сторонам по договору."

ОРЕНДОДАВЕЦЬ

Харківська міська рада

Харківської області

м. Харків, м-н Конституції, 7

код 04059243

В особі міського голови _____/ підпис/


Г.А. Кернес

ОРЕНДАР

Товариство з обмеженою відповідальністю фірма "ДЕЛЬТА"

61052, м. Харків, вул. Карла Маркса, 13,

код 14070263

В особі керівника


/ підпис/

В іншій частині позовних вимог щодо внесення змін до договору відмовлено.

Відповідач з вказаним рішенням суду не погодився, звернувся до Харківського апеляційного господарського суду з апеляційною скаргою, в якій просить частково скасувати рішення Господарського суду Харківської області від 07.09.2015р. у справі №922/4149/14 в частині задоволення позовних вимог Харківської міської ради та прийняти нове рішення, згідно якого відмовити Харківській міській раді у задоволенні позовних вимог в повному обсязі.

Ухвалою Харківського апеляційного господарського суду від 25.09.2015р. апеляційну скаргу відповідача прийнято до провадження та призначено її до розгляду на 13.10.2015р., відповідно до розпорядження Секретаря другої судової палати від 25.09.2015р. у наступному складі суду: головуючий суддя Фоміна В.О., суддя Здоровко Л.М., суддя Шевель О.В.

Ухвалою Харківського апеляційного господарського суду від 13.10.2015р. розгляд справи відкладено на 12.11.2015р.

В судовому засіданні 12.11.2015р. представники сторін підтримали свої вимоги, представник відповідача просив скасувати оскаржуване рішення в частині задоволення позовних вимог, прийняти в цій частині нове рішення, яким відмовити у позові повністю. Представник позивача просив суд залишити оскаржуване рішення без змін, апеляційну скаргу відповідача - без задоволення.

Відповідно до статті 101 ГПК України, у процесі перегляду справи апеляційний господарський суд за наявними у справі і додатково поданими доказами повторно розглядає справу. Додаткові докази приймаються судом, якщо заявник обгрунтував неможливість їх подання суду першої інстанції з причин, що не залежали від нього. Апеляційний господарський суд не зв'язаний доводами апеляційної скарги і перевіряє законність і обгрунтованість рішення місцевого господарського суду у повному обсязі.

Розглянувши матеріали справи, дослідивши доводи апеляційної скарги в межах вимог, передбачених ст. 101 ГПК України, заслухавши в судовому засіданні представників сторін, перевіривши повноту встановлення судом першої інстанції обставин справи та доказів на їх підтвердження, а також правильність застосування судом першої інстанції норм матеріального та процесуального права, колегія суддів Харківського апеляційного господарського суду встановила наступне.

11.06.2007 року між Харківською міською радою (орендодавець) та ТОВ «Гриф» (орендар) укладено договір оренди землі, відповідно до умов якого ТОВ «Гриф» передано в строкове платне користування земельну ділянку несільськогосподарського призначення - землі житлової та громадської забудови, яка знаходиться за адресою: м. Харків, вул. Клочківська, 259-Б.

Відповідно до п. 2 вищенаведеного договору, в оренду передається земельна ділянка загальною площею 0,0464 га.

Цей договір зареєстровано 02.08.2007 року за №140767100087 у Харківській регіональній філії Державного підприємства "Центр державного земельного кадастру при Державному комітеті України по земельних ресурсах" в Державному реєстрі земель.

Пунктом 8 договору сторонами погоджено, що договір укладено строком: на період будівництва до 01.12.2007 року (але не пізніше прийняття об'єкту до експлуатації); на період експлуатації до 01.12.2030 року.

Відповідно до пункту 5 договору, нормативна грошова оцінка земельної ділянки на період будівництва становить 72311 грн.; на період експлуатації становить 361557 грн.

Відповідно до пункту 9 договору, розмір орендної плати в місяць за земельну ділянку становить:

на період будівництва згідно з довідкою №1297/06 від 06.03.2006р.: 517,69 грн.

на період експлуатації згідно з довідкою №129806 від 06.03.2006р.: з 01.12.2007 року : 1567,65 грн.

Обчислення розміру орендної плати за землю здійснюється з урахуванням індексів інфляції (пункт 10 Договору).

Відповідно до пункту 11 договору, орендна плата за земельну ділянку сплачується рівними частками щомісячно протягом 30 календарних днів, наступних за останнім календарним днем звітного (податкового) місяця.

Згідно з пунктом 13 договору, розмір орендної плати переглядається у разі: а) зміни умов господарювання, передбачених договором; б) зміни розмірів земельного податку, підвищення цін, тарифів; в) внаслідок інфляції щорічно; г) погіршення стану орендованої земельної ділянки не з вини орендаря, що підтверджено документами; д) в інших випадках передбачених законом.

Пунктом 35 вказаного Договору сторони передбачили, що зміна умов договору здійснюється у письмовій формі за взаємною згодою сторін. У разі недосягнення згоди щодо зміни умов договору спір розв'язується у судовому порядку.

Відповідно до акту приймання-передачі земельної ділянки, відповідачу (орендарю) передано земельну ділянку в оренду строком до 01.12.2030 року, площею 0,0464 га, для будівництва культурно-оздоровчого-розважального комплексу з прибудовою до існуючої будівлі та артезіанською свердловиною (але не пізніше прийняття об'єкту в експлуатацію) та для подальшої експлуатації.

Звертаючись до суду з даним позовом, Харківська міська рада зазначила, що рішенням Харківської міської ради від 03.07.2013р. №1209/13 затверджено технічну документацію з нормативної грошової оцінки земель міста Харкова станом на 01.01.2013 р.

Відповідно до п. 1.1. цього рішення затверджено базову вартість одного квадратного метра земель міста Харкова у сумі 291,18 грн., яка отримана на підставі витрат на освоєння і облаштування території міста станом на 01.01.2013 та підлягає в подальшому індексації в порядку, встановленому законодавством України.

Пунктом 2 рішення встановлено, що це рішення вводиться в дію з моменту оприлюднення в установленому порядку, а нормативна грошова оцінка земель міста Харкова станом на 01.01.2013 р. застосовується з 01 січня 2014 року.

Рішенням Харківської міської ради від 25.09.2013 р. № 1269/13 "Про затвердження "Порядку впровадження нормативної грошової оцінки земель міста Харкова станом на 01.01.2013" (а.с.39) встановлено (п. 2, п. 3), що плата за землю на підставі даних "Технічної документації з нормативної грошової оцінки земель міста Харкова станом на 01.01.2013" вводиться в дію з 01.01.2014. Зміни до договорів оренди землі, пов'язані зі зміною розміру орендної плати, оформлюються додатковою угодою до договору оренди землі згідно з Порядком оформлення договорів оренди землі у місті Харкові.

Пунктом 5 зазначеного рішення Департамент земельних відносин Харківської міської ради зобов'язано попередити всіх землекористувачів (орендарів) земельних ділянок, реєстрація яких у Державному земельному кадастрі не здійснена, про необхідність приведення розміру плати за землю відповідно до вимог чинного законодавства.

Порядок оформлення договорів оренди землі у місті Харкові, затверджений рішенням Харківської міської ради від 29.12.2012р. № 960/12, згідно з пунктом 16.4 цього Порядку зміни до договору оренди землі, пов'язані зі зміною розміру орендної плати, оформляються додатковою угодою до договору оренди землі. Розмір орендної плати, передбачений договором оренди землі, підлягає перегляду у випадку, зокрема зміни нормативної грошової оцінки землі.

На підставі вказаних документів Департаментом підготовлено проект додаткової угоди до договору оренди землі від 25.11.13р., який разом із листами-пропозиціями від 04.12.2013 р. №3951/0/225-13 та від 06.12.13р. №4146/0/225-13 рекомендованим поштовим відправленням направлено на адресу Відповідача.

З метою забезпечення здійснення реєстрації додаткових угод шляхом внесення відповідних змін до Державного реєстру речових прав на нерухоме майно та надання інформації з реєстру у формі витягу, на підставі положень ст. 29 ЗУ "Про державну реєстрацію речових прав на нерухоме майно та їх обтяжень" та постанови КМУ від 21.11.2012р. №1204 "Про затвердження розміру і порядок використання плати за внесення змін до записів Державного реєстру речових прав на нерухоме майно та надання інформації із зазначеного реєстру", Департаментом земельних відносин було запропоновано Відповідачеві сплатити кошти: в розмірі 51,00 грн. за внесення змін до записів Державного реєстру речових прав на нерухоме майно: в розмірі 120,00 грн. за надання інформації з Реєстру у формі витягу та надати оригінали платіжних документів до міської ради.

Вказані законні вимоги виконавчого органу Харківської міської ради відповідачем було проігноровано, у встановлений термін відповідь на лист-пропозицію до Харківської міської ради направлено не було.

Задовольняючи частково позовні вимоги, місцевий господарський суд вказав, що позивачем доведено наявність підстав для внесення змін до спірного договору оренди землі щодо зміни орендної плати, у зв'язку з встановленням нової нормативно-грошової оцінки землі. Що стосується пунктів 13, 14 та 28 договору оренди землі від 02.08.2007 року, викладених в додатковій угоді, в редакції позивача, господарський суд вказав, що вказані пункти суперечать умовам Типового договору та нормам чинного законодавства, тому відсутні підстави для внесення їх до спірного договору оренди земельної ділянки.

З такими висновками місцевого господарського суду погоджується колегія суддів, виходячи з наступного.

Відповідно до ст.1 Закону України від 06.10.1998р. № 161-XIV "Про оренду землі", оренда землі - це засноване на договорі строкове платне володіння і користування земельною ділянкою, необхідною орендареві для проведення підприємницької та інших видів діяльності.

Статтею 2 Закону України "Про оренду землі" визначено, що відносини, пов'язані з орендою землі, регулюються Земельним кодексом України, Цивільним кодексом України, цим Законом, законами України, іншими нормативно-правовими актами, прийнятими відповідно до них, а також договором оренди землі.

Відповідно до ч. 1 ст. 124 Земельного кодексу України, передача в оренду земельних ділянок, що перебувають у державній або комунальній власності, здійснюється на підставі рішення відповідного органу виконавчої влади або органу місцевого самоврядування згідно з їх повноваженнями, визначеними статтею 122 цього Кодексу, чи договору купівлі-продажу права оренди земельної ділянки (у разі продажу права оренди) шляхом укладення договору оренди земельної ділянки чи договору купівлі-продажу права оренди земельної ділянки.

Згідно ст. 13 Закону України "Про оренду землі", договір оренди землі - це договір, за яким орендодавець зобов'язаний за плату передати орендареві земельну ділянку у володіння і користування на певний строк, а орендар зобов'язаний використовувати земельну ділянку відповідно до умов договору та вимог земельного законодавства.

Відповідно до ст. 21 Закону України "Про оренду землі", орендна плата за землю - це платіж, який орендар вносить орендодавцеві за користування земельною ділянкою.

Розмір, форма і строки внесення орендної плати за землю встановлюються за згодою сторін у договорі оренди (крім строків внесення орендної плати за земельні ділянки державної та комунальної власності, які встановлюються відповідно до Податкового кодексу України).

Обчислення розміру орендної плати за землю здійснюється з урахуванням індексів інфляції, якщо інше не передбачено договором оренди.

Згідно правових позицій Верховного Суду України, нормативна грошова оцінка земель є основою для визначення розміру орендної плати, а зміна нормативної грошової оцінки земельної ділянки є підставою для перегляду розміру орендної плати, встановленої умовами договору (постанова від 03.12.2013 № 5009/3430/12, Про доповнення Інформаційного листа ВГСУ від 15.03.2011 № 01-06/249 "Про постанови ВСУ, прийняті за результатами перегляду судових рішень господарських судів" від 20.05.2014р.).

В пункті 2.19 постанови пленуму Вищого господарського суду України від 17.05.2011р. № 6 "Про деякі питання практики розгляду справ у спорах, що виникають із земельних відносин" роз'яснено, що у разі прийняття уповноваженим органом рішення про внесення змін до ставок орендної плати за землю та затвердження нових коефіцієнтів, що використовуються для розрахунку орендної плати за земельні ділянки, такі обставини можуть не братися судом до уваги лише у разі скасування відповідного рішення органу виконавчої влади або органу місцевого самоврядування в установленому законом порядку. Згідно зі статтею 632 ЦК України ціна в договорі встановлюється за домовленістю сторін. У визначених законом випадках застосовуються ціни (тарифи, ставки тощо), які встановлюються або регулюються уповноваженими органами державної влади або органами місцевого самоврядування.

Статтею 30 Закону України "Про оренду землі" передбачено, що зміна умов договору оренди землі здійснюється за взаємною згодою сторін. У разі недосягнення згоди щодо зміни умов договору оренди землі спір вирішується в судовому порядку. Оскільки орендна плата за земельні ділянки державної та комунальної власності є регульованою ціною, то законодавча зміна граничного розміру цієї плати може бути підставою для перегляду розміру орендної плати, встановленої умовами договору.

Крім того, при перегляді рішень господарських судів з аналогічних спорів, зокрема в постановах від 04.07.2011р. по справі № 41/81пд та від 07.10.2015р. при перегляді справи №922/3871/14, Верховний Суд України зазначив, що оскільки сторонами в договорі оренди передбачено можливість збільшення розміру орендної плати, а орендна плата за земельні ділянки державної та комунальної власності є регульованою ціною, то законодавча зміна граничного розміру цієї плати є підставою для перегляду розміру орендної плати, встановленої умовами договору.

Відповідно до положень статті 144 Конституції України та статті 73 Закону України «Про місцеве самоврядування в Україні» органи місцевого самоврядування в межах повноважень, визначених законом, приймають рішення, які є обов'язковими до виконання на відповідній території.

Враховуючи, що рішення Харківської міської ради, яким змінено нормативну грошову оцінку земель міста Харкова та затверджено нові ставки орендної плати, є чинним й у встановленому законом порядку незаконним не визнавалося, тому воно є обов'язковим для виконання всіма розташованими на відповідній території органами виконавчої влади, об'єднаннями громадян, підприємствами, установами та організаціями, посадовими особами, а також громадянами, які постійно або тимчасово проживають на відповідній території.

Частинами четвертою та п`ятою статті 21 Закону України "Про оренду землі" (в редакції на час виникнення спірних правовідносин) встановлено, що річна орендна плата за земельні ділянки, які перебувають у державній або комунальній власності, не може бути меншою трикратного розміру земельного податку, що встановлюється Законом України "Про плату за землю", та не може перевищувати 12 відсотків їх нормативної грошової оцінки.

Методику розрахунку ставок земельного податку визначено в статті 7 Закону України "Про плату за землю" (в редакції на час виникнення спірних правовідносин).

А порядок проведення нормативної грошової оцінки земель не рідше ніж один раз на 5-7 років передбачений статтею 18 Закону України "Про оцінку земель".

Відповідно до статті 651 ЦК України зміна або розірвання договору допускається лише за згодою сторін, якщо інше не встановлено договором або законом.

Рішенням Харківської міської ради від 29.12.2012р. № 960/12 затверджено Порядок оформлення договорів оренди землі у місті Харкові.

Відповідно до пункту 16.4 вказаного Порядку зміни до договору оренди землі, пов'язані зі зміною розміру орендної плати, оформляються додатковою угодою до договору оренди землі. Розмір орендної плати, передбачений договором оренди землі, підлягає перегляду у випадку, також зміни нормативної грошової оцінки землі.

Згідно з пунктом 13 договору розмір орендної плати може змінюватись у випадках, передбачених нормативними актами України, а також у випадку зміни розміру земельного податку, підвищення цін, тарифів, внаслідок інфляції тощо.

Різниця в розмірі орендної плати на рік, що підлягає сплаті Харківській міській раді за користування зазначеною земельною ділянкою, згідно із визначеним у договорі розміром орендної плати та даних розрахунку розміру орендної плати згідно із нормативною грошовою оцінкою землі, що введена в дію з 01.01.2014 р,. становить:

- Розмір орендної плати на рік за договором оренди (грн.) - 18811,80 грн.

- Розмір орендної плати на рік згідно нормативної грошової оцінки земель міста Харкова станом на 01.01.2013р. (грн.) - 40079,03 грн.

- Різниця на рік (грн.) - 21267,23 грн.

На сьогоднішній день, розмір орендної плати за землю, яку сплачує Відповідач по зазначеному договору не відповідає положенням пункту 289.1 ст. 289 Податкового кодексу України та вищевказаним рішенням Харківської міської ради.

Ухилення Орендаря від підписання додаткової угоди до договору оренди землі завдає значних збитків територіальній громаді міста Харкова у вигляді неодержаного доходу за користування земельною ділянкою комунальної власності.

Для приведення розміру орендної плати у відповідність з вимогами діючого законодавства в укладений між позивачем та відповідачем договір оренди землі повинні бути внесені відповідні зміни стосовно розміру орендної плати та вартості нормативної грошової оцінки земельної ділянки шляхом укладання додаткової угоди до договору оренди землі, як то передбачено Порядком оформлення договорів оренди землі у місті Харкові.

Отже, враховуючи, що чинним законодавством передбачено можливість зміни умов договору оренди землі за рішенням суду на вимогу однієї із сторін у випадках, встановлених договором або законом, а умовами договору та приписами чинного законодавства передбачено обов'язок орендаря змінювати розмір орендної плати у визначених вище випадках, зокрема - зміна розміру земельного податку, який розраховується виходячи зі коефіцієнту нормативно-грошової оцінки землі, колегія суддів дійшла висновку про правомірність та обґрунтованість вимог позивача щодо внесення змін до договору оренди стосовно зміни розміру орендної плати.

Крім того, позивач в додатковій угоді просить викласти п. 13, 14, 28 договору оренди землі у своїй редакції, при цьому жодним чином не обґрунтовуючи вимоги щодо необхідності внесення змін до договору оренди земля шляхом викладення пунктів 13, 14, 28 у редакції позивача.

Колегія суддів повністю погоджується з висновком місцевого господарського суду щодо незаконності цих вимог та зазначає, що запропоновані позивачем умови пунктів 13, 14, 28 суперечать умовам Типового договору оренди землі, затвердженого Постановою КМУ від 30.03.2004р. N220.

У відповідності до приписів частини 4 статті 179 Господарського кодексу України при укладенні господарських договорів сторони можуть визначати зміст договору на основі, в т.ч. типового договору, затвердженого Кабінетом Міністрів України, чи у випадках, передбачених законом, іншим органом державної влади, коли сторони не можуть відступати від змісту типового договору, але мають право конкретизувати його умови. Конкретизувати умови означає визначити ті умови договору, які мають змінюваний характер в залежності від конкретних умов відповідних правовідносин (стосовно договору оренди земельної ділянки, наприклад, це місцезнаходження, цільове призначення, площа та якісні характеристики земель, перелік, характеристика і стан лінійних споруд, інших об'єктів інфраструктури, у тому числі доріг, наявність обмежень, ставка та розмір орендної плати, строк дії договору тощо).

У даному ж випадку позивач, пропонуючи умови договору, які відсутні у типовому договорі оренди землі, який затверджений Постановою КМУ від 30.03.2004р. N220 "Про затвердження Типового договору оренди землі", насправді просить не конкретизувати, а змінити і доповнити умови типового договору, що прямо суперечить забороні на відступ від умов типового договору, встановленій частиною 2 статті 630 Цивільного кодексу України та частиною 4 статті 179 Господарського кодексу України.

За таких обставин, доводи, викладені в апеляційній скарзі не відповідають приписам чинного законодавства та не знайшли свого підтвердження в матеріалах справи.

Проте, з`ясовуючи питання щодо розподілу судових витрат, колегія суддів встановила наступне.

Статтею 49 ГПК України, зокрема частинами 4 та 5 передбачено, що стороні, на користь якої відбулося рішення, господарський суд відшкодовує судовий збір за рахунок другої сторони і в тому разі, коли друга сторона звільнена від сплати судового збору.

Суми, які підлягають сплаті за проведення судової експертизи, послуги перекладача, адвоката та інші витрати, пов'язані з розглядом справи, покладаються:

при задоволенні позову - на відповідача;

при відмові в позові - на позивача;

при частковому задоволенні позову - на обидві сторони пропорційно розміру задоволених позовних вимог.

Судовий збір у справах зі спорів, що виникають при укладанні, зміні та розірванні договорів, покладається на сторону, яка безпідставно ухиляється від прийняття обґрунтованих пропозицій другої сторони. Якщо розбіжності між сторонами вирішено частково на користь однієї із сторін і частково на користь другої сторони, то витрати, пов'язані зі сплатою судового збору, розподіляються між обома сторонами з урахуванням кількості та змісту прийнятих господарським судом пропозицій кожної із сторін (зокрема, у залежності від кількості пунктів спірного договору, прийнятих судом у редакції позивача і відповідача).

Якщо пропорції задоволення позовних вимог точно визначити неможливо (зокрема, при частковому задоволенні позову немайнового характеру), то судові витрати розподіляються між сторонами порівну. У разі коли позов немайнового характеру задоволено повністю стосовно двох і більше відповідачів або якщо позов майнового характеру задоволено солідарно за рахунок двох і більше відповідачів, то судові витрати також розподіляються між відповідачами порівну. Солідарне стягнення суми судових витрат законом не передбачено.

Правило статті 49 ГПК України щодо розподілу сум судового збору у справах, що виникають при виконанні договорів та з інших підстав, пропорційно розміру задоволених позовних вимог застосовується також і у випадках, коли судовий збір сплачено за мінімальною (визначеною Законом) ставкою.

(Пункт 4 постанови Пленуму Вищого господарського суду України від 21.02.2013р. №7 «Про деякі питання практики застосування розділу VI Господарського процесуального кодексу України»)

Таким чином, задовольняючи частково позовні вимоги у даній справі, Господарський суд Харківської області дійшов неправильного висновку про стягнення з відповідача на користь позивача всієї суми судового збору (1218 грн.). З урахуванням наведених положень законодавства, частково задовольняючи позовні вимоги у даній справі, судовий збір за розгляд справи в суді першої інстанції повинен бути розподілений рівними частинами між сторонами.

Аналогічної позиції дотримується колегія суддів при розподілі судового збору між сторонами за подання апеляційної скарги.

Враховуючи наведені обставини справи та норми права, колегія суддів дійшла висновку про зміну рішення Господарського суду Харківської області від 07.09.2015р. у справі № 922/4149/14 в частині розподілу судового збору між сторонами.

Керуючись ст.ст. 49, 99, 101, 102, п.4 ст. 103, п.4 ч.1 ст. 104, ст. 105 Господарського процесуального кодексу України, колегія суддів Харківського апеляційного господарського суду, одностайно, -

ПОСТАНОВИЛА:

Апеляційну скаргу Товариства з обмеженою відповідальністю "Гриф" задовольнити частково.

Рішення Господарського суду Харківської області від 07.09.2015р. по справі № 922/4149/14 змінити, виклавши пункт 3 резолютивної частини рішення у наступній редакції:

«Стягнути з Фірми "ГРИФ" Товариство з обмеженою відповідальністю (61045, м. Харків, пров. Дербентський, 19, код 23464423) на користь Харківської міської ради (код ЄДРПОУ 04059243, адреса: м. Харків, м-н Конституції, 7, реєстраційний рахунок 35417005032986, банк ГУ ДКСУ у Харківській області, МФО 851011) витрати по сплаті судового збору в сумі 609,00 грн.».

В іншій частині рішення Господарського суду Харківської області від 07.09.2015р. по справі № 922/4149/14 залишити без змін.

Стягнути з Харківської міської ради (код ЄДРПОУ 04059243, адреса: м. Харків, м-н Конституції, 7, реєстраційний рахунок 35417005032986, банк ГУ ДКСУ у Харківській області, МФО 851011) на користь Фірми "ГРИФ" Товариство з обмеженою відповідальністю (61045, м. Харків, пров. Дербентський, 19, код 23464423) витрати по сплаті судового збору в сумі 669,90 грн. за подання апеляційної скарги.

Доручити Господарському суду Харківської області видати відповідні накази.

Повний текст постанови складено 16.11.2015 р.

Головуючий суддя Фоміна В. О.

Суддя Здоровко Л.М.

Суддя Шевель О. В.

СудХарківський апеляційний господарський суд
Дата ухвалення рішення12.11.2015
Оприлюднено19.11.2015
Номер документу53489588
СудочинствоГосподарське

Судовий реєстр по справі —922/4149/14

Ухвала від 17.03.2017

Господарське

Господарський суд Харківської області

Шарко Л.В.

Постанова від 12.11.2015

Господарське

Харківський апеляційний господарський суд

Фоміна В. О.

Ухвала від 13.10.2015

Господарське

Харківський апеляційний господарський суд

Фоміна В. О.

Ухвала від 25.09.2015

Господарське

Харківський апеляційний господарський суд

Фоміна В. О.

Рішення від 07.09.2015

Господарське

Господарський суд Харківської області

Шарко Л.В.

Ухвала від 25.08.2015

Господарське

Господарський суд Харківської області

Шарко Л.В.

Ухвала від 20.07.2015

Господарське

Господарський суд Харківської області

Шарко Л.В.

Ухвала від 16.10.2014

Господарське

Господарський суд Харківської області

Шарко Л.В.

Ухвала від 25.09.2014

Господарське

Господарський суд Харківської області

Шарко Л.В.

🇺🇦 Опендатабот

Опендатабот — сервіс моніторингу реєстраційних даних українських компаній та судового реєстру для захисту від рейдерських захоплень і контролю контрагентів.

Додайте Опендатабот до улюбленого месенджеру

ТелеграмВайбер

Опендатабот для телефону

AppstoreGoogle Play

Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці

© 2016‒2023Опендатабот

🇺🇦 Зроблено в Україні