ПОЛТАВСЬКИЙ ОКРУЖНИЙ АДМІНІСТРАТИВНИЙ СУД
ПОСТАНОВА
ІМЕНЕМ УКРАЇНИ
10 листопада 2015 року 11:42м. ПолтаваСправа № 816/3617/15
Полтавський окружний адміністративний суд у складі:
головуючого судді - Ясиновського І.Г.,
за участю: секретаря судового засідання - Петренко О.В.,
представника позивача - ОСОБА_1,
представника відповідача - ОСОБА_2,
представника третьої особи - ОСОБА_3 - ОСОБА_4,
розглянувши у відкритому судовому засіданні справу за адміністративним позовом ОСОБА_5 до Головного управління Держгеокадастру в Полтавській області, треті особи, які не заявляють самостійних вимог на предмет спору на стороні позивача: фізична особа-підприємець ОСОБА_6, начальник Новосанжарського відділу Головного управління Держгеокадастру в Полтавській області ОСОБА_7, третя особа, яка не заявляє самостійних вимог на предмет спору, на стороні відповідача - ОСОБА_3 про визнання протиправними дій, зобов'язання вчинити певні дії, -
В С Т А Н О В И В:
27 серпня 2015 року ОСОБА_5 (надалі по тексту - позивач, ОСОБА_5В.) звернувся до Полтавського окружного адміністративного суду з адміністративним позовом до Головного управління Держгеокадастру в Полтавській області (надалі по тексту - відповідач 1), начальника Головного управління Держгеокадастру в Полтавській області ОСОБА_8, треті особи, які не заявляють самостійних вимог на предмет спору на стороні позивача: фізична особа-підприємець ОСОБА_6, начальник Новосанжарського відділу Головного управління Держгеокадастру в Полтавській області ОСОБА_7 про визнання протиправними дій посадових осіб Головного управління Держгеокадастру в Полтавській області в частині відмови в затвердженні проекту землеустрою ОСОБА_5 земельних ділянок для ведення фермерського господарства з кадастровими номерами № 5323486700:00:001:0209, № 5323486700:00:005:0004, викладеної в листі від 21 липня 2015 року № 788/0/72-15, зобов'язання посадових осіб Головного управління Держгеокадастру в Полтавській області вчинити дії затвердити проекти землеустрою земельних ділянок для ведення фермерського господарства з кадастровими номерами № 5323486700:00:001:0209, № 5323486700:00:005:0004 (з урахуванням уточненого адміністративного позову, поданого до суду 27 жовтня 2015 року).
Ухвалою Полтавського окружного адміністративного суду від 14 вересня 2015 року провадження у справі відкрито.
Заявлені позовні вимоги мотивовані тим, що відповідач безпідставно та необґрунтовано в порушення статті 50 Закону України "Про землеустрій", статті 186-1 Земельного кодексу України та Інструкції про встановлення (відновлення) меж земельних ділянок в натурі (на місцевості) та їх закріплення межовими знаками, затвердженої наказом Держкомзему від 18 травня 2010 року №376 відмовлено в погодженні проекту землеустрою з надуманих підстав. Позивач зазначає, що ним було три рази подано до Головного управління Держгеокадастру в Полтавській області клопотання про затвердження проектів землеустрою щодо відведення земельної ділянки для ведення фермерського господарства із земель запасу державної власності сільськогосподарського призначення, розташованої за межами населених пунктів на території Судівської сільської ради Новосанжарського району Полтавської області з кадастровим номером 5323486700:00:001:0209 загальною площею 4,9945 га ріллі та з кадастровим номером 5323486700:00:005:0004 загальною площею 13,5847 га ріллі. Листами - відповідями від 22 травня 2015 року за №5359/2-15, від 03 червня 2015 року за №31-16-0.4-5637/2-15 та від 21 липня 2015 року за №788/0/72-15 відповідачем з формальних підстав було відмовлено в затверджені проекту землеустрою. Позивач наголошує на тому, що ним було виконано вимоги, встановлені національним законодавством, стосовно оформлення проекту землеустрою щодо відведення земельної ділянки.
Ухвалою суду від 10 листопада 2015 року провадження у справі за позовом ОСОБА_5 до Головного управління Держгеокадастру в Полтавській області, треті особи, які не заявляють самостійних вимог на предмет спору на стороні позивача: фізична особа-підприємець ОСОБА_6, начальник Новосанжарського відділу Головного управління Держгеокадастру в Полтавській області ОСОБА_7, третя особа, яка не заявляє самостійних вимог на предмет спору, на стороні відповідача - ОСОБА_3 про визнання протиправними дій, зобов'язання вчинити певні дії в частині вимог щодо визнання протиправними дій Головного управління Держгеокадастру в Полтавській області стосовно відмови у затвердженні проекту землеустрою ОСОБА_5 земельної ділянки для ведення фермерського господарства з кадастровим № 5323486700:00:005:0004, викладеної в листі від 21 липня 2015 року № 788/0/72-15, зобов'язання Головного управління Держгеокадастру в Полтавській області затвердити проект землеустрою земельної ділянки для ведення фермерського господарства з кадастровим № 5323486700:00:005:0004 - закрито.
У судовому засіданні представник позивача позов підтримав, просив задовольнити у повному обсязі.
Представник відповідача у судовому засіданні проти позову заперечував, просив відмовити у його задоволенні в повному обсязі. Надав письмові заперечення вмотивовані тим, що відповідно до частини 13 статті 123 Земельного кодексу України підставою для відмови у затвердженні проекту землеустрою щодо відведення земельної ділянки може бути лише його невідповідність вимогам законів та прийнятих відповідно до них нормативно-правових актів. Зазначає, що клопотання позивача були розглянуті в межах чинного законодавства. Листами - відповідями від 22 травня 2015 року за №5359/2-15, від 03 червня 2015 року за №31-16-0.4-5637/2-15 проекти землеустрою були повернуті ОСОБА_5 для виправлення зазначених помилок та повторної подачі їх на затвердження. Розглянувши повторні клопотання заявника листом від 21 липня 2015 року за №788/0/72-15 заявнику повторно було повернуто проекти землеустрою щодо відведення земельних ділянок у зв'язку з зауваженнями. Стосовно позовної вимоги про зобов'язання погодити проекти землеустрою земельних ділянок для ведення фермерського господарства з кадастровими номерами №5323486700:00:001:0209 та №5323486700:00:005:0004 зазначає, що вирішення клопотань про затвердження проектів землеустрою є дискреційними повноваженнями та є виключною компетенцією уповноваженого органу. За даних обставин суд не може підміняти інший орган державної влади та перебирати на себе повноваження щодо вирішення питань які законодавством віднесені до компетенції цього органу.
У судове засідання не з'явились начальник Головного управління Держгеокадастру в Полтавській області ОСОБА_8, треті особи, які не заявляють самостійних вимог на предмет спору на стороні позивача: фізична особа-підприємець ОСОБА_6, начальник Новосанжарського відділу Головного управління Держгеокадастру в Полтавській області ОСОБА_7, хоча повідомлялись про час та місце судового розгляду належним чином. Від начальника Новосанжарського відділу Головного управління Держгеокадастру в Полтавській області ОСОБА_7 надійшло клопотання про розгляд справи без його участі. Від ФОП ОСОБА_6 надійшло клопотання про розгляд справи без його участі, при вирішенні спору покладався на розсуд суду.
Ухвалою суду від 22 жовтня 2015 року залучено до участі у справі в якості третьої особи, яка не заявляє самостійних вимог на предмет спору, на стороні відповідача - ОСОБА_3.
Представник залученої третьої особи у судовому засіданні проти позову заперечував, просив відмовити у задоволенні позову в частині вимог, що стосуються земельної ділянки для ведення фермерського господарства з кадастровим № 5323486700:00:005:0004, що передана ОСОБА_3 на праві оренди.
Суд, заслухавши пояснення представників сторін та третьої особи, вивчивши та дослідивши матеріали справи, всебічно і повно з'ясувавши всі фактичні обставини, на яких ґрунтуються позовні вимоги, об'єктивно оцінивши докази, які мають юридичне значення для розгляду справи і вирішення спору по суті, прийшов до наступних висновків.
З матеріалів справи суд встановив, що 27 травня 2014 року ОСОБА_5 звернувся до Головного управління ОСОБА_9 у Полтавській області (правонаступником якого є відповідач, Постанова Кабінету ОСОБА_10 України від 14 січня 2015 року № 15) із заявою про надання дозволу на розробку проекту відведення земельної ділянки, орієнтованою площею 5,00 га ріллі із земель сільськогосподарського призначення, державної власності за межами населених пунктів на території Судівської сільської ради Новосанжарського району Полтавської області для ведення фермерського господарства з подальшою передачею в оренду /а.с. 38/.
Наказом Головного управління ОСОБА_9 в Полтавській області № 1700 від 14 липня 2014 року "Про надання дозволу на розроблення документації з землеустрою" /а.с.102/ ОСОБА_5 надано дозвіл на розробку проекту землеустрою щодо відведення земельної ділянки для ведення фермерського господарства із земель запасу державної власності сільськогосподарського призначення, розташованої за межами населених пунктів на території Судівської сільської ради Новосанжарського району Полтавської області загальною площею 4,9945 га ріллі /а.с. 39/.
06 жовтня 2014 року позивач звернувся з письмовою заявою до ФОП ОСОБА_6 (кваліфікаційний сертифікат Державного агентства земельних ресурсів №000474 від 18 січня 2013 року /а.с.118/) про виготовлення проекту землеустрою щодо відведення, крім іншого, земельної ділянки із земель запасу державної власності сільськогосподарського призначення для ведення фермерського господарства на території Судівської сільської ради Новосанжарського району Полтавської області площею 4,9945 га /а.с. 12/. Вищезазначеній земельній ділянці присвоєно кадастровий номер 5323486700:00:001:0209.
20 лютого 2015 року за №0-1620-0.4-772/2-15 начальником відділу ОСОБА_9 у Новосансарському районі Полтавської області було складено та затверджено висновок погодження проекту землеустрою щодо відведення земельної ділянки та визначено за можливе погодити проект щодо відведення земельної ділянки громадянину ОСОБА_5 загальною площею 4,9945га ріллі для ведення фермерського господарства із земель запасу державної власності сільськогосподарського призначення розташованої за межами населених пунктів на території Судівської сільської ради Новосанжарського району Полтавської області /а.с.14/.
За результатом розгляду клопотання від 14 квітня 2015 року про затвердження проектів землеустрою щодо відведення, крім іншого, земельної ділянки з кадастровим номером 5323486700:00:001:0209 загальною площею 4,9945 га ріллі із земель сільськогосподарського призначення державної власності за межами населених пунктів на території Судівської сільської ради Новосанжарського району Полтавської області з подальшою передачею в оренду терміном на 25 років для ведення фермерського господарства, листом від 22 травня 2015 року №5359/2-15 було відмовлено у погодженні проектів землеустрою та запропоновано після усунення перелічених зауважень повторно подати документи на розгляд /а.с.43/.
Листом від 07 липня 2015 року ОСОБА_5 повторно звернувся до відповідача з клопотаннями про погодження проекту землеустрою щодо відведення, крім іншого, земельної ділянки з кадастровим номером 5323486700:00:001:0209 загальною площею 4,9945 га ріллі із земель сільськогосподарського призначення державної власності за межами населених пунктів на території Судівської сільської ради Новосанжарського району Полтавської області з подальшою передачею в оренду терміном на 25 років для ведення фермерського господарства.
Листом від 21 липня 2015 року №788/0/72-15 було відмовлено у погодженні, крім іншого, проекту землеустрою щодо відведення земельних ділянок з кадастровим номером 5323486700:00:001:0209 загальною площею 4,9945 га ріллі із земель сільськогосподарського призначення державної власності за межами населених пунктів на території Судівської сільської ради Новосанжарського району Полтавської області з подальшою передачею в оренду терміном на 25 років для ведення фермерського господарства /а.с.45/.
Не погоджуючись з діями відповідача, позивач звернувся до суду з вимогами про визнання протиправними дії посадових осіб Головного управління Держгеокадастру в Полтавській області в частині відмови у затвердженні проектів землеустрою земельних ділянок для ведення фермерського господарства з кадастровими номерами №5323486700:00:001:0209 та №5323486700:00:005:0004, викладеної в листі від 21 липня 2015 року №788/0/72-15 та зобов'язання затвердити проекти землеустрою земельних ділянок для ведення фермерського господарства з кадастровими номерами №5323486700:00:001:0209 та №5323486700:00:005:0004.
У справах щодо оскарження рішень, дій чи бездіяльності суб'єктів владних повноважень адміністративні суди перевіряють, чи прийняті (вчинені) вони відповідно до частини третьої статті 2 Кодексу адміністративного судочинства України.
Надаючи правову оцінку відносинам, що виникли між сторонами, суд виходить з наступного.
Спірні правовідносини регулюються насамперед Конституцією України та Земельним кодексом України (надалі - ЗК України).
Так, в силу положень статті 14 Конституції України право власності на землю гарантується. Це право набувається і реалізується громадянами, юридичними особами та державою виключно відповідно до закону.
Порядок надання земельних ділянок державної або комунальної власності у користування визначений статтею 123 ЗК України, зокрема, частиною 2 передбачено, що Особа, зацікавлена в одержанні у користування земельної ділянки із земель державної або комунальної власності за проектом землеустрою щодо її відведення, звертається з клопотанням про надання дозволу на його розробку до відповідного органу виконавчої влади або органу місцевого самоврядування, які відповідно до повноважень, визначених статтею 122 цього Кодексу, передають у власність або користування такі земельні ділянки. У клопотанні зазначаються орієнтовний розмір земельної ділянки та її цільове призначення. До клопотання додаються графічні матеріали, на яких зазначено бажане місце розташування та розмір земельної ділянки, письмова згода землекористувача, засвідчена нотаріально (у разі вилучення земельної ділянки). ОСОБА_11 Автономної Республіки Крим, Раді міністрів Автономної Республіки Крим, органам виконавчої влади або органам місцевого самоврядування, які передають земельні ділянки державної чи комунальної власності у користування відповідно до повноважень, визначених статтею 122 цього Кодексу, забороняється вимагати додаткові матеріали та документи, не передбачені цією статтею.
Згідно з частиною 3 цієї статті відповідний орган виконавчої влади або орган місцевого самоврядування в межах їх повноважень у місячний строк розглядає клопотання і дає дозвіл на розроблення проекту землеустрою щодо відведення земельної ділянки або надає мотивовану відмову у його наданні. Підставою відмови у наданні такого дозволу може бути лише невідповідність місця розташування земельної ділянки вимогам законів, прийнятих відповідно до них нормативно-правових актів, а також генеральних планів населених пунктів, іншої містобудівної документації, схем землеустрою і техніко-економічних обґрунтувань використання та охорони земель адміністративно-територіальних одиниць, проектів землеустрою щодо впорядкування території населених пунктів, затверджених у встановленому законом порядку.
Частиною шостою статті 123 ЗК України визначено, що відповідний орган виконавчої влади або орган місцевого самоврядування у двотижневий строк з дня отримання проекту землеустрою щодо відведення земельної ділянки, а в разі необхідності здійснення обов'язкової державної експертизи землевпорядної документації згідно із законом - після отримання позитивного висновку такої експертизи приймає рішення про надання земельної ділянки у користування.
Крім того, частиною 4 статті 122 ЗК України визначено, що центральний орган виконавчої влади з питань земельних ресурсів у галузі земельних відносин та його територіальні органи передають земельні ділянки сільськогосподарського призначення державної власності, крім випадків, визначених частиною восьмою цієї статті, у власність або у користування для всіх потреб.
Відповідно до п. 1 Положення про Державне агентство земельних ресурсів, затвердженого Указом Президента України № 445 від 08.04.2011 року (чинного на момент виникнення спірних правовідносин, далі - Положення), Державне агентство земельних ресурсів України (Держземагентство України) є центральним органом виконавчої влади з питань земельних ресурсів та топографо-геодезичної і картографічної діяльності, діяльність якого спрямовується і координується Кабінетом ОСОБА_10 України через ОСОБА_10 аграрної політики та продовольства України, входить до системи органів виконавчої влади і забезпечує реалізацію державної політики у сфері земельних відносин та топографо-геодезичної і картографічної діяльності.
Згідно з пп. 6-1 п. 4 Положення Держземагентство України відповідно до покладених на нього завдань передає відповідно до закону безпосередньо або через визначені в установленому порядку територіальні органи земельні ділянки сільськогосподарського призначення державної власності у власність або в користування для всіх потреб.
Пунктом 7 Положення передбачено, що Держземагентство України здійснює свої повноваження безпосередньо і через утворені в установленому порядку територіальні органи в Автономній Республіці Крим, областях, містах Києві та Севастополі, районах, містах, а також через міськрайонні, міжміські, міжрайонні територіальні органи.
Оскільки спірна земельна ділянка належить до категорії земель сільськогосподарського призначення, то саме до компетенції Головного управління ОСОБА_9 у Полтавській області (правонаступником якого являється відповідач) відносився розгляд питання про затвердження проекту землеустрою щодо відведення спірної земельної ділянки.
Згідно вимог абзацу п'ятого частини 3 статті 123 ЗК України умови і строки розроблення проектів землеустрою щодо відведення земельних ділянок визначаються договором, укладеним замовником з виконавцем цих робіт відповідно до типового договору. Типовий договір на розроблення проекту землеустрою щодо відведення земельної ділянки затверджується Кабінетом ОСОБА_10 України
Проект землеустрою щодо відведення земельної ділянки погоджується в порядку, встановленому статтею 186 1 цього Кодексу (ч. 4 статті 123 ЗК України).
Відповідно до вимог частини першої статті 186 1 ЗК України, проект землеустрою щодо відведення земельних ділянок усіх категорій та форм власності підлягає обов'язковому погодженню з територіальним органом центрального органу виконавчої влади, що здійснює реалізацію державної політики у сфері земельних відносин.
В силу частини четвертої статті 186 1 Земельного кодексу України, розробник подає на погодження до органу, визначеного в частині першій цієї статті, за місцем розташування земельної ділянки оригінал проекту землеустрою щодо відведення земельної ділянки, а до органів, зазначених у частинах другій і третій цієї статті, - завірені ним копії проекту.
Органи, зазначені в частинах першій - третій цієї статті, зобов'язані протягом десяти робочих днів з дня одержання проекту землеустрою щодо відведення земельної ділянки або копії такого проекту безоплатно надати або надіслати рекомендованим листом з повідомленням розробнику свої висновки про його погодження або про відмову в такому погодженні з обов'язковим посиланням на закони та прийняті відповідно до них нормативно-правові акти, що регулюють відносини у відповідній сфері (частина п'ята статті 186 1 Земельного кодексу України)
Згідно частини шостої статті 186 1 Земельного кодексу України підставою для відмови у погодженні проекту землеустрою щодо відведення земельної ділянки може бути лише невідповідність його положень вимогам законів та прийнятих відповідно до них нормативно-правових актів, документації із землеустрою або містобудівній документації.
Положеннями частини сьомої статті 186 1 Земельного кодексу України встановлено, що органам, зазначеним у частинах першій - третій цієї статті, при погодженні проекту землеустрою щодо відведення земельної ділянки забороняється вимагати: додаткові матеріали та документи, не включені до проекту землеустрою щодо відведення земельної ділянки відповідно до статті 50 Закону України "Про землеустрій"; надання погодження проекту землеустрою щодо відведення земельної ділянки будь-якими іншими органами виконавчої влади, органами місцевого самоврядування, підприємствами, установами та організаціями; проведення будь-яких обстежень, експертиз та робіт.
Відповідно до статті 50 Закону України "Про землеустрій", проекти землеустрою щодо відведення земельних ділянок включають: завдання на розроблення проекту землеустрою; пояснювальну записку; копію клопотання (заяви) про надання дозволу на розроблення проекту землеустрою щодо відведення земельної ділянки (у разі формування та/або зміни цільового призначення земельної ділянки за рахунок земель державної чи комунальної власності); рішення Верховної ОСОБА_10 Автономної Республіки Крим, Ради міністрів Автономної Республіки Крим, відповідного органу виконавчої влади або органу місцевого самоврядування про надання дозволу на розроблення проекту землеустрою щодо відведення земельної ділянки (у випадках, передбачених законом); письмову згоду землевласника (землекористувача), засвідчену нотаріально (у разі викупу (вилучення) земельної ділянки в порядку, встановленому законодавством), або рішення суду; довідку з державної статистичної звітності про наявність земель та розподіл їх за власниками земель, землекористувачами, угіддями; матеріали геодезичних вишукувань та землевпорядного проектування (у разі формування земельної ділянки); відомості про обчислення площі земельної ділянки (у разі формування земельної ділянки); копії правовстановлюючих документів на об'єкти нерухомого майна, розташовані на земельній ділянці (за наявності таких об'єктів); розрахунок розміру втрат сільськогосподарського та лісогосподарського виробництва (у випадках, передбачених законом); розрахунок розміру збитків власників землі та землекористувачів (у випадках, передбачених законом); акт приймання-передачі межових знаків на зберігання (у разі формування земельної ділянки); акт перенесення в натуру (на місцевість) меж охоронних зон, зон санітарної охорони, санітарно-захисних зон і зон особливого режиму використання земель за їх наявності (у разі формування земельної ділянки); перелік обмежень у використанні земельних ділянок; викопіювання з кадастрової карти (плану) або інші графічні матеріали, на яких зазначено бажане місце розташування земельної ділянки (у разі формування земельної ділянки); кадастровий план земельної ділянки; матеріали перенесення меж земельної ділянки в натуру (на місцевість) (у разі формування земельної ділянки); матеріали погодження проекту землеустрою.
Для належного затвердження спірного проекту землеустрою щодо відведення, крім іншого, земельної ділянки з кадастровим номером 5323486700:00:001:0209 загальною площею 4,9945 га ріллі із земель сільськогосподарського призначення державної власності за межами населених пунктів на території Судівської сільської ради Новосанжарського району Полтавської області з подальшою передачею в оренду терміном на 25 років для ведення фермерського господарства ОСОБА_5 подано до відповідача1 наступні документи:
- витяг з Державного земельного кадастру про земельну ділянку від 16.04.2015 № НВ-5302508852015 /а.с. 91-93/;
- проект землеустрою щодо відведення земельної ділянки для надання в оренду /а.с.94-118/ з доданими до нього документами, у тому числі: пояснювальна записка; наказ Головного управління ОСОБА_9 в Полтавській області № 1700 від 14 липня 2014 року "Про надання дозволу на розроблення документації з землеустрою"; висновок про якісну характеристику ґрунтів спірної земельної ділянки; перелік обмежень щодо використання земельних ділянок від 16.12.2014 № 31-28-0.1-4408/2-14, підписані завідувачем сектору Відділу ОСОБА_9Лупандіною та начальником Відділу ОСОБА_12ОСОБА_7 і засвідчені печаткою Відділу ОСОБА_12 у Новосанжарському району Полтавської області; довідка державної статистичної звітності про наявність земель та розподіл їх за власниками земель, землекористувачами, угіддями по Новосанжарському району Полтавської області №758/0/2-15 від 19 лютого 2015 року, завірена підписом та печаткою начальника відділення ОСОБА_12 у Новосанжарському районі Полтавської області ОСОБА_7; викопіювання з кадастрового плану Судівської сільської ради, погоджені гр. ОСОБА_5, головою Судівської сільської ради ОСОБА_13 та начальником ОСОБА_12 у Новосанжарському районі ОСОБА_7; акт перенесення в натурі (на місцевість) меж охоронних зон, зон санітарної охорони, санітарно-захисних зон і зон особливого режиму використання земель за їх наявності від 06 жовтня 2014 року, підписані ОСОБА_5 та засвідчені печаткою ФОП ОСОБА_6; акт встановлення та погодження меж земельної ділянки в натурі (на місцевості від 06.10.2014), підписаний ФОП ОСОБА_6, ОСОБА_5 та суміжними землекористувачами ОСОБА_14, ОСОБА_15 та ОСОБА_13; акт прийому-передачі межових знаків на зберігання від 06.10.2014, підписаний ФОП ОСОБА_6, ОСОБА_5 та суміжними землекористувачами ОСОБА_14, ОСОБА_15 та ОСОБА_13; абрис та опис місцезнаходження межового знака; схема до каталогу координат та каталог координат кутів зовнішніх меж ділянки; матеріали геодезичних вишукувань та землевпорядкування спірної ділянки; відомість вирахування координат кутів зовнішніх меж ділянки; акт прийомки-здачі виконаних робіт; висновок про погодження землеустрою щодо відведення земельних ділянок від 20 лютого 2015 року № 0-1620-0.4-772/2-15, підписаний начальником Відділу ОСОБА_12 у Полтавській області ОСОБА_7 і засвідчені печаткою Відділу ОСОБА_12 у Новосанжарському району Полтавської області; кваліфікаційний сертифікат Державного агентства земельних ресурсів №000474 від 18 січня 2013 року.
Дослідивши вищевказані матеріали проектів землеустрою суд приходить до висновку, що останні за своїм переліком та змістом відповідають вимогам статті 50 Закону України "Про землеустрій", а тому посилання відповідача у своєму рішенні викладеному в листі від 21 липня 2015 року 788/0/72-15 на невідповідність проекту землеустрою вищевказаній нормі не знайшла свого підтвердження під час розгляду справи. При цьому, суд зауважує, зазначена в якості недоліків поданих документів відсутність у Витязі з Державного земельного кадастру про земельну ділянку від 16.04.2015 № НВ-5302508852015 інформації щодо форми власності на вказану земельну ділянку не може розцінюватись судом як недолік, оскільки самі по собі такі відомості вносяться відповідачем та відносяться до його відання.
Твердження ГУ Держгеокадастру у Полтавській області у своєму рішенні викладеному в листі від 21 липня 2015 року 788/0/72-15 на необхідність долучення матеріалів геодезичних вишукувань та землевпорядного проектування в повному обсязі, відомості про обчислення площі ділянки, доопрацювання матеріалів перенесення меж земельної ділянки в натуру (на місцевість), в частині прив'язки до державної геодезичної сітки пунктів геодезичної основи з яких здійснювалось перенесення (встановлення) межових знаків поворотних точок межі ділянки, а також уточнення даних щодо віднесення (не віднесення) земельної ділянки до особливо цінних земель визначених пунктом "г" частини першої статті 150 ЗК України, також не знайшли свого підтвердження під час розгляду справи, оскільки для погодження проектів землеустрою позивачем надані усі документи передбачені частиною сьомою статті 186 1 Земельного кодексу України.
Суд наголошує, що ні у листі відповідача від 21 липня 2015 року 788/0/72-15 про відмову в затвердженні проекту землеустрою щодо відведення спірної земельної ділянки, ні в поясненнях представника відповідача під час розгляду справи в суді не було чітко визначено конкретні недоліки наданого позивачем на затвердження проекту землеустрою. Зокрема, відповідачем не визначено яких конкретних матеріалів геодезичних вишукувань та землевпорядного проектування не додано позивачем; в якій частині конкретно необхідно доопрацювати матеріали перенесення меж земельної ділянки в натуру (на місцевість), та ін.
Крім того, із рішення відповідача взагалі незрозуміло яким пунктам вищевказаної Інструкції не відповідають подані на затвердження ОСОБА_5 проекти землеустрою, а також не надано вичерпного переліку документів, необхідних для належного затвердження такого проекту землеустрою, оскільки поняття "доопрацювання" та "уточнення" мають суб'єктивно оціночний та необмежений зміст і не вказують у чому конкретно полягає невідповідність його положень вимогам законів та прийнятих відповідно до них нормативно-правових актів, документації із землеустрою або містобудівній документації та не містять обов'язкових посилань на закони та прийняті відповідно до них нормативно-правові акти, що регулюють відносини у відповідній сфері, як того вимагає частини п'ята та шоста статті186 1 Земельного кодексу України.
В той же час, суд звертає увагу, що на неодноразову вимогу суду адресовану відповідачу надати належні та допустимі докази в підтвердження пояснень його представника щодо відсутності тих чи інших документів у складі проекту землеустрою про відведення спірної земельної ділянки та про ненадання їх в оригіналі або не належним чином засвідчених копіях - відповідачем вказаних доказів надано не було.
Згідно з вимогами частини другої ст. 114 КАС України у разі несвоєчасного надання витребуваних судом доказів та пояснень (без поважних причин), зазначені докази (пояснення) судом не приймаються та справу може бути вирішено на підставі наявних доказів відповідно до ч. 6 ст. 71 КАС України.
Твердження представника відповідача про відсутність журналу реєстрації звернень громадян про затвердження проекту землеустрою та відсутністю порядку реєстрації вказаних заяв із зазначенням реквізитів документів, які приймаються відповідачем, розглядаються та на підставі яких приймається рішення або про затвердження проекту землеустрою або про відмову в затвердженні у зв'язку із відсутністю тих чи інших документів суд вважає необґрунтованими та такими, що вказують про неналежну організацію роботи ГУ Держгеокадастру у Полтавській області, однак не як доказ правомірності дій відповідача щодо відмови в затвердження проекту землеустрою спірної земельної ділянки на підставі відсутності тих чи інших документів у складі такої документації.
Відповідно до частини першої статті 11 КАС України, розгляд і вирішення справ в адміністративних судах здійснюються на засадах змагальності сторін та свободи в наданні ними суду своїх доказів і у доведенні перед судом їх переконливості.
В силу ч. 2 ст. 19 Конституції України органи державної влади та органи місцевого самоврядування, їх посадові особи зобов'язані діяти лише на підставі, в межах повноважень та у спосіб, що передбачені Конституцією та законами України.
Таким чином, суд приходить до висновку, що Головне управління Держеокадастру у Полтавській області діяло не у межах повноважень та не у спосіб, що передбачений законами України і, відповідно, приймаючи своє рішення, викладене в листі від 21 липня 2015 року № 788/0/72-15 діяло з перевищенням меж повноважень, встановлених вище викладеними нормами діючого законодавства, навмисно затягуючи та позбавляючи позивача його права на користування такою земельною ділянкою, а тому таке рішення судом визнається як протиправне.
Частиною другою статті 71 Кодексу адміністративного судочинства України передбачено, що в адміністративних справах про протиправність рішень, дій чи бездіяльність суб'єкта владних повноважень обов'язок щодо доказування правомірності свого рішення, дії чи бездіяльності покладається на відповідача, якщо він заперечує проти адміністративного позову.
В даному випадку відповідач не довів правомірність дій стосовно відмови у затвердженні проекту землеустрою ОСОБА_5 земельної ділянки для ведення фермерського господарства з кадастровим № 5323486700:00:001:0209, викладеної в листі від 21 липня 2015 року № 788/0/72-15, а тому вимоги позивача щодо визнання протиправними таких дій підлягають задоволенню.
Одним з принципів адміністративного судочинства, передбачених статті 7 Кодексу адміністративного судочинства України, є принцип законності, який відповідно до статті 9 Кодексу адміністративного судочинства України, полягає в наступному, суд при вирішенні справи керується принципом законності, відповідно до якого органи державної влади, органи місцевого самоврядування, їхні посадові і службові особи зобов'язані діяти лише на підставі, в межах повноважень та у спосіб, що передбачені Конституцією та законами України.
Відповідно до частини першої статті 71 Кодексу адміністративного судочинства України кожна сторона повинна довести ті обставини, на яких ґрунтуються її вимоги та заперечення, крім випадків, встановлених статтею 72 цього Кодексу, а згідно статті 86 цього Кодексу, оцінює докази, які є у справі, за своїм внутрішнім переконанням, що ґрунтується на їх безпосередньому, всебічному, повному та об'єктивному дослідженні.
З огляду на вищевикладене, суд приходить до висновку про наявність підстав для задоволення позовних вимог в частині щодо визнання протиправними дій Головного управління Держгеокадастру в Полтавській області стосовно відмови у затвердженні проекту землеустрою ОСОБА_5 земельної ділянки для ведення фермерського господарства з кадастровим № 5323486700:00:001:0209, викладеної в листі від 21 липня 2015 року № 788/0/72-15.
Надаючи правову оцінку вимогам позивача щодо зобов'язання посадових осіб Головного управління Держгеокадастру в Полтавській області вчинити дії затвердити проект землеустрою земельної ділянок для ведення фермерського господарства з кадастровими номерами № 5323486700:00:001:0209, суд виходив з наступного.
За своєю правовою природою, відповідно до норм чинного законодавства, повноваження відповідача щодо затвердження проектів землеустрою земельних ділянок для ведення фермерського господарства є дискреційним повноваженням та виключною компетенцією уповноваженого органу.
Дискреційні повноваження - це сукупність прав та обов'язків органів державної влади та місцевого самоврядування, осіб, уповноважених на виконання функцій держави або місцевого самоврядування, що надають можливість на власний розсуд визначити повністю або частково вид і зміст управлінського рішення, яке приймається, або можливість вибору на власний розсуд одного з декількох варіантів управлінських рішень, передбачених проектом нормативно-правового акта.
Отже, дискреційне право органу виконавчої влади та місцевого самоврядування, осіб, уповноважених на виконання функцій держави або місцевого самоврядування обумовлене певною свободою (тобто вільним, або адміністративним, розсудом) в оцінюванні та діях, у виборі одного з варіантів рішень та правових наслідків.
Наділивши державні органи та осіб, уповноважених на виконання функцій держави дискреційними повноваженнями, законодавець надав відповідному органу держави та особам уповноважених на виконання функцій держави певну свободу розсуду при прийнятті управлінського рішення.
Згідно Рекомендацій Комітету ОСОБА_10 Європи № R(80)2 стосовно здійснення адміністративними органами влади дискреційних повноважень, прийнятої Комітетом ОСОБА_10 11 березня 1980 року на 316-й нараді, під дискреційними повноваженнями слід розуміти повноваження, які адміністративний орган, приймаючи рішення, може здійснювати з певною свободою розсуду, тобто, коли такий орган може обирати з кількох юридично допустимих рішень те, яке він вважає найкращим за даних обставин.
Також Постановою ВАСУ від 21 жовтня 2010 року № П-278/10 встановлено, що з огляду на положення КАС України щодо компетенції адміністративного суду, останній не може підміняти інший орган державної влади та перебирати на себе повноваження щодо вирішення питань, які законодавством віднесені до компетенції цього органу державної влади.
Аналіз норм Кодексу адміністративного судочинства України свідчить про те, що завдання адміністративного судочинства полягає не у забезпеченні ефективності державного управління, а в гарантуванні дотримання прав та вимог законодавства, інакше було б порушено принцип розподілу влади. Принцип розподілу влади заперечує надання адміністративному суду адміністративно-дискреційних повноважень, оскільки ключовим його завданням є здійснення правосуддя.
Таким чином, враховуючи вищевикладене, позовні вимоги щодо зобов'язання посадових осіб Головного управління Держгеокадастру в Полтавській області затвердити проект землеустрою спірної земельної ділянки, з огляду на неможливість втручання в дискреційні повноваження відповідача та з огляду на те, що вони виходять за межі завдань адміністративного судочинства - задоволенню не підлягають.
В той же час, відповідно до пункту 2 частини 2 статті 162 Кодексу адміністративного судочинства України, у разі задоволення адміністративного позову суд може прийняти постанову про зобов'язання відповідача вчинити певні дії.
Як встановлює частина друга статті 11 Кодексу адміністративного судочинства України, суд розглядає адміністративні справи не інакше як за позовною заявою, поданою відповідно до цього Кодексу, і не може виходити за межі позовних вимог. Суд може вийти за межі позовних вимог тільки в разі, якщо це необхідно для повного захисту прав, свобод та інтересів сторін чи третіх осіб, про захист яких вони просять.
Враховуючи наведену процесуальну норму, суд вважає, що для повного захисту прав, свобод та інтересів позивача в рамках даного адміністративного спору та з огляду на встановлені ознаки протиправності відмови відповідача, яка мала місце за наслідками розгляду клопотання позивача, з підстав зазначених у такій відмові, то суд вважає за необхідне, вийти за межі позовних вимог та, зобов'язати Головне управління Держгеокадастру в Полтавській області розглянути заяву ОСОБА_5 про затвердження проекту землеустрою земельної ділянки для ведення фермерського господарства з кадастровим № 5323486700:00:001:0209 у відповідності до вимог чинного законодавства з урахуванням висновків суду.
Відповідно до частини третьої статті 94 Кодексу адміністративного судочинства України, якщо адміністративний позов задоволено частково, судові витрати, здійснені позивачем, присуджуються йому відповідно до задоволених вимог, а відповідачу - відповідно до тієї частини вимог, у задоволенні яких позивачеві відмовлено.
На підставі викладеного, керуючись статтями 7-11, 71, 94, 160-163, 167 Кодексу адміністративного судочинства України, -
П О С Т А Н О В И В:
Адміністративний позов ОСОБА_5 до Головного управління Держгеокадастру в Полтавській області, треті особи, які не заявляють самостійних вимог на предмет спору на стороні позивача: фізична особа-підприємець ОСОБА_6, начальник Новосанжарського відділу Головного управління Держгеокадастру в Полтавській області ОСОБА_7, третя особа, яка не заявляє самостійних вимог на предмет спору, на стороні відповідача - ОСОБА_3 про визнання протиправними дій, зобов'язання вчинити певні дії - задовольнити частково.
Визнати протиправними дії Головного управління Держгеокадастру в Полтавській області стосовно відмови у затвердженні проекту землеустрою ОСОБА_5 земельної ділянки для ведення фермерського господарства з кадастровим № 5323486700:00:001:0209, викладеної в листі від 21 липня 2015 року № 788/0/72-15.
Зобов'язати Головне управління Держгеокадастру в Полтавській області розглянути заяву ОСОБА_5 про затвердження проекту землеустрою земельної ділянки для ведення фермерського господарства з кадастровим № 5323486700:00:001:0209 у відповідності до вимог чинного законодавства з урахуванням висновків суду.
У задоволенні інших позовних вимог - відмовити.
Стягнути за рахунок бюджетних асигнувань Головного управління Держгеокадастру в Полтавській області на користь ОСОБА_5 витрати по сплаті судового збору у розмірі 36,54 грн.
Постанова набирає законної сили відповідно до статті 254 Кодексу адміністративного судочинства України.
Постанова може бути оскаржена в апеляційному порядку за правилами, встановленими статтями 185-187 Кодексу адміністративного судочинства України, шляхом подання апеляційної скарги до Харківського апеляційного адміністративного суду через Полтавський окружний адміністративний суд.
Повний текст постанови виготовлено 16 листопада 2015 року .
Суддя І.Г. Ясиновський
Суд | Полтавський окружний адміністративний суд |
Дата ухвалення рішення | 10.11.2015 |
Оприлюднено | 19.11.2015 |
Номер документу | 53492029 |
Судочинство | Адміністративне |
Адміністративне
Полтавський окружний адміністративний суд
І.Г. Ясиновський
Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці
© 2016‒2023Опендатабот
🇺🇦 Зроблено в Україні