ІВАНО-ФРАНКІВСЬКИЙ ОКРУЖНИЙ АДМІНІСТРАТИВНИЙ СУД
ПОСТАНОВА
ІМЕНЕМ УКРАЇНИ
"11" листопада 2010 р. Справа № 2a-3977/10/0970
18 год. 10 хв.
м. Івано-Франківськ
Івано-Франківський окружний адміністративний суд у складі колегії суддів:
головуючого судді Боброва Ю.О.
суддів: Григорука О.Б
ОСОБА_1,
за участю: секретаря Кривун О.О.,
представника позивача ОСОБА_2
представника відповідача: ОСОБА_3
розглянувши у відкритому судовому засіданні в приміщенні суду в м. Івано-Франківську адміністративну справу за позовом політичної партії Косівська міська організація Громадянської партії «Пора»до Косівської міської виборчої комісії про зобов'язання здійснення повторного підрахунку голосів та внесення змін до встановлених результатів виборів , -
ВСТАНОВИВ:
10.11.2010 року о 10 год. 55 хв. політична партія Косівська міська організація Громадянської партії «Пора»звернулася з адміністративним позовом до Косівської міської виборчої комісії про зобов'язання здійснення повторного підрахунку голосів на виборчій дільниці № 08001 багатомандатного виборчого округу з виборів депутатів Косівської міської ради та внесення змін до встановлених результатів виборів.
Позовні вимоги мотивовані тим, що оскаржуване рішення прийняте Косівською міською виборчою комісією всупереч вимог Закону України «Про вибори депутатів Верховної Ради Автономної Республіки Крим, місцевих рад та сільських, селищних, міських голів»та порушує право позивача на участь у розподілі мандатів депутатів у зв'язку з тим, що кількість виборців, вказана в уточненому протоколі від 06.11.2010 року виборчої дільниці № 08001 багатомандатного виборчого округу з виборів депутатів Косівської міської ради, не відповідає сумі кількостей недійсних виборчих бюлетенів та виборчих бюлетенів, голоси в яких подані за кандидатів у депутати від кожної місцевої організації партії, та кількості виборчих бюлетенів, у яких виборці не підтримали кандидатів у депутати від жодної місцевої організації партії.
В судовому засіданні представник позивача позовні вимоги підтримав з мотивів, наведених у позовній заяві. Пояснив суду, що 06.11.2010 року головою дільничної комісії № 08001 складений уточнений протокол про підсумок голосів виборців на цій дільниці з виборів депутатів Косівської міської ради в багатомандатному виборчому окрузі. Кількість виборців, які взяли участь у голосуванні на виборчій дільниці, вказана в уточненому протоколі, не відповідає сумі кількостей недійсних виборчих бюлетенів та виборчих бюлетенів, голоси в яких подані за кандидатів у депутати від кожної місцевої організації партії, та кількості виборчих бюлетенів, у яких виборці не підтримали кандидатів у депутати від жодної місцевої організації партії. Даний протокол, який не підписувався всіма членами дільничної комісії, з вказаними арифметичними помилками був покладений в основу протоколу Косівської міської виборчої комісії від 06.11.2010 року про результати виборів депутатів до Косівської міської ради в багатомандатному виборчому окрузі та порушує права позивача щодо кількості мандатів депутатів міської ради від цієї місцевої організації партії. Просив позов задовольнити повністю.
Представник відповідача в судовому засіданні проти позову заперечив та пояснив, що 06.11.2010 року на засіданні Косівської міської виборчої комісії встановлені результати виборів, в тому числі, депутатів до Косівської міської ради в багатомандатному виборчому окрузі. Разом з тим, повідомив, що дані про результати голосування виборців по виборах депутатів до Косівської міської ради з виборчої дільниці № 08001 поступили у міську виборчу комісію 03.11.2010 року. Однак, за скаргою представника Косівської районної організації Української народної партії у зв'язку з технічними помилками в протоколі дільничної виборчої комісії № 08001, він зобов'язав голову цієї комісії скласти уточнений протокол. Після цього ще двічі складався уточнений протокол про підрахунок голосів виборців на виборчій дільниці № 08001 у зв'язку з арифметичними помилками. В основу протоколу Косівської міської виборчої комісії від 06.11.2010 року про результати виборів до Косівської міської ради в багатомандатному виборчому окрузі покладено уточнений протокол з виборчої дільниці № 08001 від 06.11.2010 року. Яким чином він був складний і чи саме цей примірник підписали члени дільничної комісії йому не відомо. Просив у задоволенні позову відмовити.
Розглянувши позовну заяву, заслухавши пояснення представників позивача та відповідача, дослідивши та оцінивши подані докази, судом установлено наступне.
Відповідно до пункту 3 частини 1 статті 12 Закону України «Про вибори депутатів Верховної Ради Автономної Республіки Крим, місцевих рад та сільських, селищних, міських голів»№ 2487-VI від 10.07.2010 року (далі Закону) позивач є суб'єктом виборчого процесу.
31 жовтня 2010 року відбулися вибори депутатів Косівської міської ради в багатомандатному виборчому окрузі. Результати виборів встановлені протоколом Косівської міської виборчої комісії від 06.11.2010 року.
Як вбачається з матеріалів справи, в основу даного протоколу покладені протоколи дільничних виборчих комісій про підрахунок голосів виборців на виборчих дільницях багатомандатного виборчого округу з виборів депутатів Косівської міської ради, в тому числі, з виборчої дільниці № 08001.
Протокол дільничної комісії про підрахунок голосів виборців на виборчій дільниці № 08001 подано до Косівської міської виборчої комісії 03.11.2010 року. Однак, у зв'язку із скаргою представника Косівської районної організації Української народної партії та через технічні помилки в протоколі дільничної виборчої комісії № 08001 на засіданні міської виборчої комісії прийнято рішення про зобов'язання дільничної виборчої комісії скласти уточнений протокол.
5 та 6 листопада 2010 року з виборчої дільниці № 08001 до Косівської міської виборчої комісії направлялися ще два уточнені протоколи дільничної виборчої комісії про підрахунок голосів виборців на цій дільниці з виборів депутатів міської ради в багатомандатному виборчому окрузі. Причинами складання уточнених протоколів стали арифметичні помилки у них. На момент складання вказаних уточнених протоколів виборчі бюлетені були здані до територіальної виборчої комісії і дані до протоколів заносилися з наявних на дільниці чорнових записів про результати голосування.
Оглядом у судовому засіданні уточненого протоколу дільничної виборчої комісії від 06.11.2010 року про підрахунок голосів виборців на виборчій дільниці № 08001 з виборів депутатів Косівської міської ради у багатомандатному виборчому окрузі встановлено, що він виготовлений на аркушах паперу формату А-4. Кількість виборців, які взяли участь у голосуванні на виборчій дільниці становить 1458; кількість недійсних виборчих бюлетенів - 111; кількість виборчих бюлетенів, голоси в яких подані за кандидатів у депутати від кожної місцевої організації партії - 1162; кількість виборчих бюлетенів, у яких виборці не підтримали кандидатів у депутати від жодної місцевої організації партії - 74. Таким чином, встановлено невідповідність кількості виборців, які взяли участь у голосуванні на виборчій дільниці № 08001 (1458), сумі кількостей недійсних виборчих бюлетенів на виборчій дільниці (111) та виборчих бюлетенів, голоси в яких подані за кандидатів у депутати від кожної місцевої організації партії (1162), та кількості виборчих бюлетенів, у яких виборці не підтримали кандидатів у депутати від жодної місцевої організації партії (74), яка становить 1347.
Вказаний протокол покладний в основу протоколу Косівської міської виборчої комісії від 06.11.2010 року про результати виборів до Косівської міської ради в багатомандатному виборчому окрузі.
Уточнення проводилися неодноразово, однак, в кожному випадку арифметичні рівності, вказані в них не відповідали вимогам, встановленим частиною 31 статті 71 Закону.
Оглядом протоколу Косівської міської виборчої комісії від 06.11.2010 року про результати виборів депутатів до Косівської міської ради в багатомандатному виборчому окрузі встановлено, що кількість виборців, які взяли участь у голосуванні на виборчих дільницях (3503) не відповідає сумі недійсних виборчих бюлетенів (151) та виборчих бюлетенів, голоси в яких подані за кандидатів у депутати від кожної місцевої організації партії (3048), та кількості виборчих бюлетенів, у яких виборці не підтримали кандидатів у депутати від жодної місцевої організації партії (193), яка становить 3392.
Таким чином, внаслідок допущених помилок, результати виборів депутатів Косівської міської ради в багатомандатному виборчому окрузі, встановлені протоколом Косівської міської виборчої від 06.11.2010 року, не відповідають реальному волевиявленню громадян та порушують виборчі права відповідних суб'єктів виборчого процесу, в тому числі і позивача.
Відповідно до вимог частини 2 статті 19 Конституції України органи державної влади та органи місцевого самоврядування, їх посадові особи зобов'язані діяти лише на підставі, в межах повноважень та у спосіб, що передбачені Конституцією та законами України.
Основні засади, організація і порядок проведення виборів депутатів Верховної Ради Автономної Республіки Крим, обласних, районних, міських, районних у містах, сільських, селищних рад та сільських, селищних, міських голів визначені Законом України «Про вибори депутатів Верховної Ради Автономної Республіки Крим, місцевих рад та сільських, селищних, міських голів».
Статтею 20 Закону встановлено, що виборчі комісії з місцевих виборів є спеціальними колегіальними органами, уповноваженими організовувати підготовку та проведення відповідних місцевих виборів і забезпечувати додержання та однакове застосування законодавства України про місцеві вибори.
Територіальна виборча комісія є постійно діючим колегіальним органом, що в межах своїх повноважень забезпечує організацію та проведення місцевих виборів. Територіальна виборча комісія є юридичною особою.
Частиною 31 статті 71 Закону дільнична виборча комісія зобов'язана при підрахунку голосів виборців на виборчій дільниці у багатомандатному виборчому окрузі перевірити, чи дорівнює кількість виборців, які взяли участь у голосуванні на виборчій дільниці в цьому виборчому окрузі, сумі кількостей недійсних виборчих бюлетенів на виборчій дільниці в цьому виборчому окрузі та виборчих бюлетенів, голоси в яких подані за кандидатів у депутати від кожної місцевої організації партії, та кількості виборчих бюлетенів, у яких виборці не підтримали кандидатів у депутати від жодної місцевої організації партії. У разі невідповідності цих даних дільнична виборча комісія складає акт із зазначенням установленої рішенням дільничної виборчої комісії причини такої розбіжності, який підписується присутніми членами дільничної виборчої комісії. Цей акт мають право підписати присутні кандидати в депутати, які балотуються у багатомандатному виборчому окрузі, уповноважені особи місцевої організації партії, офіційні спостерігачі від місцевої організації партії. Підписи засвідчуються печаткою цієї виборчої комісії.
Згідно частини 3 статті 75 у разі відповідності протоколів дільничної виборчої комісії про підрахунок голосів виборців на виборчих дільницях у відповідному виборчому окрузі з відповідних місцевих виборів про підсумки голосування у відповідному виборчому окрузі з відповідних місцевих виборів вимогам цього Закону занесені до них відомості оголошуються.
Частиною 4 статті 75 встановлено, що у разі виявлення у протоколі дільничної виборчої комісії про підрахунок голосів виборців на виборчій дільниці у відповідному виборчому окрузі з відповідних місцевих виборів, у протоколі територіальної виборчої комісії про підсумки голосування у відповідному виборчому окрузі з відповідних місцевих виборів виправлень, помилок, неточностей територіальна виборча комісія своїм рішенням може зобов'язати відповідно дільничну, територіальну виборчу комісію внести зміни до цього протоколу шляхом складання протоколу з позначкою «Уточнений». Під час розгляду цього питання дільничною, територіальною виборчою комісією відповідні примірники протоколів про підрахунок голосів виборців на виборчій дільниці, протоколів відповідних територіальних виборчих комісій про підсумки голосування у відповідному виборчому окрузі з відповідних місцевих виборів та додані до них документи зберігаються в територіальній виборчій комісії, яка відповідно до частини першої цієї статті прийняла такі протоколи.
Згідно частини 5 цієї статті дільнична, територіальна виборча комісія зобов'язана у строк, визначений відповідною територіальною виборчою комісією, розглянути питання про внесення змін до протоколу. Після цього протокол з позначкою «Уточнений»негайно транспортується і передається відповідній територіальній виборчій комісії в порядку, встановленому статтею 74 Закону.
Згідно з частиною 6 статті 75 Закону за наявності відповідно оформлених актів, складених уповноваженими особами місцевої організації партії, довіреними особами кандидатів та офіційними спостерігачами -суб'єктами відповідного виборчого процесу, про порушення вимог цього Закону під час проведення голосування та (або) підрахунку голосів виборців на виборчій дільниці, що дозволяє територіальній виборчій комісії поставити під сумнів результати підрахунку голосів виборців на цій дільниці, територіальна виборча комісія може прийняти рішення про проведення повторного підрахунку голосів.
Частиною 9 статті 75 визначено, що повторний підрахунок голосів виборців на виборчих дільницях у відповідному виборчому окрузі з відповідних місцевих виборів здійснюється територіальною виборчою комісією, яка прийняла рішення про повторний підрахунок голосів, з обов'язковою участю членів дільничної виборчої комісії, які передають виборчу документацію, після розгляду і прийняття протоколів та інших виборчих документів від усіх дільничних виборчих комісій. У повторному підрахунку голосів виборців на виборчій дільниці територіальною виборчою комісією мають право брати участь усі члени цієї дільничної виборчої комісії і можуть бути присутніми уповноважені особи місцевих організацій партій, довірені особи кандидатів, офіційні спостерігачі.
Згідно з частиною 10 статті 75 Закону територіальна виборча комісія в разі повторного підрахунку нею голосів виборців на відповідній виборчій дільниці складає протокол про повторний підрахунок голосів виборців на виборчій дільниці у відповідному виборчому окрузі з відповідних місцевих виборів за формою, встановленою Центральною виборчою комісією.
Таким чином, судом встановлено, що відповідачем в порушення вимог частин 3 та 4 статті 75 Закону, за обставин невідповідності протоколу дільничної виборчої комісії № 08001 з виборів депутатів Косівської міської ради в багатомандатному виборчому окрузі здійснено підведення підсумків голосування у цьому окрузі та складно протокол про результати виборів.
Відповідно до вимог частини 1 статті 177 КАС України суд, встановивши порушення законодавства про вибори визначає у рішенні спосіб захисту порушених прав та інтересів, а також порядок усунення усіх наслідків цих порушень відповідно до закону або приймає інше, передбачене законом рішення.
Виходячи з аналізу вказаних норм Закону, суд дійшов переконання, що враховуючи встановлені обставини справи єдиним способом відновлення порушеного права позивача є проведення повторного підрахунку голосів на виборчій дільниці № 08001 з виборів депутатів Косівської міської ради в багатомандатному виборчому окрузі в порядку, встановленому статтею 75 Закону.
Таким чином, суд дійшов висновку, що позовні вимоги обґрунтовані, а позов підлягає до задоволення.
Враховуючи, що позовні вимоги підлягають до задоволення, у відповідності до вимог статті 94 КАС України позивачу слід відшкодувати з Державного бюджету України сплачений судовий збір у розмірі 3,40 грн.
На підставі статті 124 Конституції України, керуючись статтями 158, 160-163, 172, 177 Кодексу адміністративного судочинства України, суд,-
ПОСТАНОВИВ:
Позов задовольнити повністю.
Зобов'язати Косівську міську виборчу комісію провести повторний підрахунок голосів виборців на виборчій дільниці № 08001 з виборів депутатів Косівської міської ради в багатомандатному виборчому окрузі в порядку, встановленому статтею 75 Закону України «Про вибори депутатів Верховної Ради Автономної Республіки Крим, місцевих рад та сільських, селищних, міських голів»№ 2487-VI від 10.07.2010 року.
Стягнути в користь політичної партії Косівська міська організація Громадянської партії «Пора»(ідент. код 34701869) з Державного бюджету України судовий збір у розмірі 3 (три) грн. 40 копійок.
Відповідно до частини 5 статті 177 КАС України судові рішення за наслідками розгляду справ, визначених статтями 172-175 цього Кодексу, можуть бути оскаржені в апеляційному порядку у дводенний строк з дня їх проголошення. Апеляційна скарга подається до Львівського апеляційного адміністративного суду через Івано-Франківський окружний адміністративний суд.
Відповідно до частини 3 статті 177 КАС України судові рішення за наслідками розгляду судами першої інстанції справ, визначених статтями 172-175 цього Кодексу, набирають законної сили після закінчення строку апеляційного оскарження, а у разі їх апеляційного оскарження - з моменту проголошення судового рішення суду апеляційної інстанції.
Головуючий суддя Бобров Ю.О.
Суддя Григорук О.Б.
Суддя Панікар І.В.
Суд | Івано-Франківський окружний адміністративний суд |
Дата ухвалення рішення | 11.11.2010 |
Оприлюднено | 20.11.2015 |
Номер документу | 53534501 |
Судочинство | Адміністративне |
Адміністративне
Івано-Франківський окружний адміністративний суд
Бобров Ю.О.
Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці
© 2016‒2023Опендатабот
🇺🇦 Зроблено в Україні