cpg1251
ГОСПОДАРСЬКИЙ СУД ОДЕСЬКОЇ ОБЛАСТІ
ІМЕНЕМ УКРАЇНИ
РІШЕННЯ
"18" листопада 2015 р.Справа № 916/3977/15
За позовом: Публічного акціонерного товариства комерційного банку "ПриватБанк"
До відповідача : Селянського (фермерського) господарства "Алла"
про стягнення 3209,07 грн.
Суддя Д'яченко Т.Г.
Представники:
Від позивача: Черняк Д.А., представник за довіреністю
Від відповідача: не з'явився
Суть спору: Позивач - Публічне акціонерне товариство комерційний банк "ПриватБанк" звернувся до господарського суду Одеської області з позовною заявою до Селянського (фермерського) господарства "Алла", в якій просить суд стягнути з відповідача заборгованість за Договором № б/н від 22.02.2012р. в розмірі 3209,07 грн., яка складається з заборгованості за кредитом у розмірі 976,49 грн., заборгованості по процентам за користування кредитом у сумі 1030,09 грн., пені за несвоєчасність виконання зобов'язань за договором у розмірі 982,74 грн., заборгованості по комісії за користування кредитом у сумі 219,75 грн.
За змістом статті 64 ГПК України, зокрема, визначено, що суддя прийнявши позовну заяву не пізніше трьох днів з дня її надходження виносить і надсилає сторонам, прокурору, якщо він є заявником, ухвалу про порушення провадження у справі, в якій вказується про прийняття позовної заяви, призначення справи до розгляду в засіданні господарського суду, про час і місце його проведення, необхідні дії щодо підготовки справи до розгляду в засіданні. Ухвала про порушення провадження у справі надсилається зазначеним особам за повідомленою ними господарському суду поштовою адресою. У разі ненадання сторонам інформації щодо їх поштової адреси, ухвала про порушення провадження у справі надсилається за адресою (місця проживання) сторін, що зазначена в Єдиному державному реєстрі юридичних осіб та фізичних осіб підприємців. У разі відсутності сторін за такою адресою вважається, що ухвала про порушення провадження у справі вручена їх належним чином.
В п. 3.9.1. Постанови Пленуму Вищого господарського суду України №18 від 26.12.2011р. визначено, що в разі якщо ухвалу про порушення провадження у справі було надіслано за належною адресою (тобто повідомленою суду стороною, а в разі ненадання суду відповідної інформації - адресою, зазначеною в Єдиному державному реєстрі юридичних осіб та фізичних осіб - підприємців), і не повернуто підприємством зв'язку або повернуто з посиланням на відсутність (вибуття) адресата, відмову від одержання, закінчення строку зберігання поштового відправлення тощо, то вважається, що адресат повідомлений про час і місце розгляду справи судом. Доказом такого повідомлення в разі неповернення ухвали підприємством зв'язку може бути й долучений до матеріалів справи та засвідчений самим судом витяг з офіційного сайту Українського державного підприємства поштового зв'язку "Укрпошта" щодо відстеження пересилання поштових відправлень, який містить інформацію про отримання адресатом відповідного поштового відправлення, або засвідчена копія реєстру поштових відправлень суду.
Селянським (фермерським) господарством "Алла" відзиву на позовну заяву та витребуваних судом документів не надано, відповідач свого права на захист не використав, хоч і повідомлявся про час та місце проведення судового засідання належним чином, шляхом надіслання ухвал суду на юридичну адресу. За наведених обставин, суд вважає можливим розглядати справу за наявними в ній матеріалами в порядку ст. 75 ГПК України.
Розглянувши матеріали справи, заслухавши пояснення представника позивача, суд встановив.
22 лютого 2012р. Селянським (фермерським) господарством "Алла" була подана заява про приєднання до умов та правил надання банківських послуг (далі - Заява), відповідно до якої Селянське (фермерське) господарство "Алла" приєдналось до "Умов та правил надання банківських послуг" (далі - Умови), Тарифів Банку, що розміщені в мережі інтернет на сайті http://privatbank.ua , та прийняло на себе зобов'язання дотримуватись даних умов та правил. Відповідно до даних заяви відповідача, узгодженої банком, Селянському (фермерському) господарству "Алла" було встановлено кредитний ліміт, на поточний рахунок 26001060901050 в електронному вигляді через встановлені засоби електронного зв'язку.
Відповідно до 3.2.1.1.16. Умов - при укладанні договорів і угод, чи вчинення інших дій, що свідчать про приєднання Клієнта до „Умов і правил надання банківських послуг" (або у формі „Заяви про відкриття поточного рахунку та картки із зразками підписів і відбитка печатки" або у формі авторизації кредитної угоди в системах клієнт-банк/ інтернет клієнт-банк, або у формі обміну паперовій або електронній інформацією, або в будь-який іншій формі), Банк і Клієнт допускають використання підписів Клієнта у вигляді електронно цифрового підпису та/або підтвердження через пароль, спрямований Банком через верифікований номер телефону, який належить уповноваженій особі Клієнта з правом "першого" підпису. Підписання договорів і угод таким чином прирівнюється до укладання договорів та угод у письмовій формі.
Згідно до п. 3.2.1.1.1. Умов - кредитний ліміт на поточний рахунок надається на поповнення оборотних коштів та здійснення поточних платежів Клієнта, в межах кредитного ліміту. Про розмір ліміту Банк повідомляє Клієнта на свій вибір або в письмовій формі, або встановлені засоби електронного зв'язку Банка та Клієнта.
Відповідно до 3.2.1.1.8 Умов - Проведення платежів Клієнта у порядку обслуговування кредитного ліміту, проводиться Банком протягом одного року з моменту підписання угоди про приєднання Клієнта до до „Умов і правил надання банківських послуг" (або у формі „Заяви про відкриття поточного рахунку та картки із зразками підписів і відбитка печатки" або у формі авторизації кредитної угоди в системах клієнт-банк/ інтернет клієнт-банк, або у формі обміну паперовій або електронній інформацією, або в будь-який іншій формі).
Відповідно до п. 3.2.1.1.6 Умов зазначає, що Ліміт може бути зменшений Банком в односторонньому порядку, передбаченому Умовами і правилами надання банківських послуг, у разі зниження надходжень грошових коштів на поточних рахунок або настання інших факторів, передбачених внутрішніми нормативними документами Банку. Підписавши угоду, Клієнт висловлює свою згоду на те, що зміна Ліміту проводиться Банком в односторонньому порядку шляхом повідомлення Клієнта на свій вибір або в письмовій формі, або через встановлені засоби електронного зв'язку Банку і Клієнта (системи клієнт0банк, Інтернет клієнт банк, sms-повідомлення або інших).
Відповідно до довідки Публічного акціонерного товариства комерційний банк "ПриватБанк" від 28.08.2015р. станом на 21.03.2012р. відповідачу було встановлено ліміт у 1000 грн., станом на 04.02.2013р. відповідачу було встановлено ліміт у 1500 грн.
На виконання умов договору Публічним акціонерним товариством комерційний банк "ПриватБанк" перераховувались на поточний рахунок Селянського (фермерського) господарства "Алла" в межах встановленого ліміту кредитні кошти. Як вбачається з виписки з банківського рахунку відповідача станом на 27.08.2015р., розмір кредитних коштів, що перебувають у розпорядженні відповідача починаючи з 06.02.2013р. становить 976,49 грн.
Згідно до п. 3.2.1.4. Умов кредит надається в обмін на зобов'язання Клієнта щодо його повернення, сплаті процентів та винагороди.
Відповідно до розділу 3.2.1.4. Умов порядок розрахунків, за користування кредитом в період з дати виникнення дебетового сальдо на поточному рахунку при закритті банківського дня Клієнт виплачує проценти, виходячи з процентної ставки розмір якої залежить від строку користування кредитом (диференційована процентна ставка). За період користування кредитом з моменту виникнення дебетового сальдо до дати обнулення дебетового сальдо в одну з дат з наступного 20-го до 25-го числа місяця (далі - "період, в який дебетове сальдо підлягає обнуленню"), розрахунок процентів здійснюється за процентною ставкою в розмірі, 0% річних від суми залишку непогашеної заборгованості. При не обнуленні дебетового сальдо в одну з дат періоду, в якому дебетове сальдо підлягає обнуленню, протягом 90 днів з останньої дати періоду, в якому дебетове сальдо підлягало обнуленню, Клієнт виплачує Банку за користування кредитом проценти в розмірі 36.00 % річних, починаючи з останньої дати періоду, в яку дебетове сальдо підлягало обнуленню.
У випадку непогашення кредиту протягом 90 днів з дати закінчення періоду, в якому дебетове сальдо підлягало обнуленню, починаючи з 91-го дня після дати закінчення періоду, в якому дебетове сальдо підлягало обнуленню, кредит вважається простроченим, а грошові зобов'язання Клієнта щодо погашення заборгованості вважаються порушеними. При порушенні Клієнтом будь-якого з грошового зобов'язання Клієнт сплачує Банку відсотки за користування кредитом у розмірі 56 % річних від суми залишку непогашеної заборгованості. У разі порушення Клієнтом будь-якого з грошових зобов'язань і при реалізації права Банку на встановлення іншого строку повернення кредиту, передбаченого Умавами і правилами надання Банківських послуг, Клієнт сплачує Банку пеню у розмірі подвійної облікової ставки НБУ від суми залишку непогашеної заборгованості за кожен день прострочення. Сплата пені здійснюється з дня, наступного за датою порушення зобов'язань. Під "непогашенням кредиту" мається на увазі не виникнення на поточному рахунку нульового дебетового сальдо при закритті банківського дня. Розрахунок відсотків за користування кредитом проводиться щодня, починаючи з моменту утворення на поточному рахунку дебетового сальдо при закритті банківського дня, за кількість днів користування кредитними коштами, виходячи з 360 днів у році. Розрахунок відсотків проводиться до повного погашення заборгованості за кредитом, на суму залишку заборгованості за кредитом. День повернення кредиту в часовий інтервал нарахування відсотків не включається. Нарахування відсотків здійснюється в дату сплати. При несплаті винагороди, відсотків у відповідні їм дати сплати, вони вважаються простроченими.
Відповідно до п. 3.2.1.2.3.4. Умов Банк має право при порушенні Клієнтом будь-якого із зобов'язань, передбаченого "Умовами, змінити умови кредитування - вимагати від Клієнта дострокового повернення кредиту, сплати відсотків за його користування, виконання інших зобов'язань за кредитом в повному обсязі.
З урахуванням п. 3.2.1.4.4 Умов Клієнт зобов'язався сплачувати Банку винагороду за використання ліміту, 1-го числа кожного місця в розмірі 0,9% від суми максимального сальдо кредиту, існуючого на кінець банківського дня за попередній місяць, в порядку визначеному Умовами та правилами надання банківських послуг.
Як вбачається з пояснень представника позивача та засвідчується поданими ним доказами, Селянським (фермерським) господарством "Алла" протягом 90 днів з останньої дати періоду, в якому дебетове сальдо підлягає обнуленню, не здійснено погашення кредиту, що засвідчує прострочення платежу та порушення відповідачем грошових зобов'язань, наслідки якого визначені п. 3.2.1.4. Умов та Правил надання банківських послуг.
Відповідно до даних проведеного позивачем розрахунку, станом на 27.08.2015р. за відповідачем рахується заборгованість зі сплати кредиту у сумі 976,49 грн. та заборгованість по сплаті процентів за користування кредитом в сумі 1030,09 грн.
Крім того, відповідно до наданих суду письмових пояснень позивача, відповідачем не сплачувалася комісія, у зв'язку з чим сума заборгованості за комісією, із розрахунку суми кредиту та станом на 27.08.2015р. становила 219,75 грн.
Відповідно до 3.2.1.5.1 Умов, при порушенні Клієнтом будь-якого із зобов'язань по сплаті відсотків за користування кредитом, передбачених Умовами п.п. 3.2.1.2.2.2., 3.2.1.4.2, 3.2.1.4.3, термінів повернення кредиту, передбачених п.п. 3.2.1.1.8, 3.2.1.2.2.3, 3.2.1.2.3.4, винагороди, передбаченого п.п. 3.2.1.2.2., 3.2.1.4.4, 3.2.1.4.5, 3.2.1.4.6 Клієнт сплачує Банку за кожний випадок порушення пеню в розмірі подвійної облікової ставки НБУ, яка діяла в період, за який сплачується пеня, (у % річних) від суми простроченого платежу за кожний день прострочення платежу. А в разі реалізації Банком права на встановлення іншого строку повернення кредиту, Клієнт сплачує Банку пеню у розмірі, зазначеному в п. 3.2.1.4.1.3. від суми заборгованості за кожен день прострочення. Сплата пені здійснюється у гривні.
Відповідно до 3.2.1.5.4. Умов нарахування неустойки за кожний випадок порушення зобов'язань, передбаченої п. 3.2.1.5.1., 3.2.1.5.2., 3.2.1.5.3, здійснюється протягом 3 (трьох) років з дня, коли відповідне зобов'язання мало бути виконано Клієнтом.
У зв'язку з простроченням сплати кредитних платежів, позивачем здійснено розрахунок пені станом на 27.08.2015р. Так, відповідно до даних такого розрахунку за відповідачем рахується пеня в сумі 982, 74 грн.
Позовні вимоги обґрунтовані невиконанням прийнятих на себе договірних зобов'язань відповідачем та направлені на стягнення з відповідача суми боргу у розмірі 3209,07 грн.
Суд, розглянувши матеріали справи, заслухавши пояснення представника позивача, проаналізувавши норми чинного законодавства, дійшов наступних висновків.
Статтею 193 Господарського Кодексу України та статтею 526 Цивільного Кодексу України передбачено, що суб'єкти господарювання та інші учасники господарських відносин повинні виконувати господарські зобов`язання належним чином відповідно до закону, інших правових актів, договору, а за відсутності конкретних вимог щодо виконання зобов'язання - відповідно до вимог, що у певних умовах звичайно ставляться. Одностороння відмова від виконання зобов`язань не допускається, крім випадків, передбачених законом. (ч.ч.1, 7 ст. 193 ГК України).
Відповідно до п. 1 ст. 628 Цивільного Кодексу України зміст договору становлять умови (пункти), визначені на розсуд сторін і погоджені ними, та умови, які є обов'язковими відповідно до актів цивільного законодавства.
Згідно до п. 1 ст. 1054 Цивільного Кодексу України за кредитним договором банк або інша фінансова установа (кредитодавець) зобов'язується надати грошові кошти (кредит) позичальникові у розмірі та на умовах, встановлених договором, а позичальник зобов'язується повернути кредит та сплатити проценти.
Згідно вимог ст. 629 Цивільного Кодексу України договір є обов'язковим для виконання сторонами.
Згідно з ч.2 ст. 218 Господарського Кодексу України учасник господарських відносин відповідає за невиконання або неналежне виконання господарського зобов`язання чи порушення правил здійснення господарської діяльності, якщо не доведе, що ним вжито усіх залежних від нього заходів для недопущення господарського правопорушення. У разі якщо інше не передбачено законом або договором, суб'єкт господарювання за порушення господарського зобов`язання несе господарсько-правову відповідальність, якщо не доведе, що належне виконання зобов`язання виявилося неможливим внаслідок дії непереборної сили, тобто надзвичайних і невідворотних обставин за даних умов здійснення господарської діяльності.
Відповідно до п. 3.2.1.2.3.4. Умов Банк має право при порушенні Клієнтом будь-якого із зобов'язань, передбаченого "Умовами, змінити умови кредитування - вимагати від Клієнта дострокового повернення кредиту, сплати відсотків за його користування, виконання інших зобов'язань за кредитом в повному обсязі.
Як встановлено судом, Селянським (фермерським) господарством "Алла" допущено прострочення по поверненню суми кредитних коштів та строкових відсотків, у зв'язку з чим у Публічного акціонерного товариства комерційний банк "ПриватБанк" виникло право стягнення з відповідача суми кредитних коштів, строкових відсотків, комісії та штрафних санкцій
Відповідно до ст. 230 Господарського Кодексу України штрафними санкціями визнаються господарські санкції у вигляді грошової суми (неустойка, штраф, пеня), яку учасник господарських відносин зобов'язаний сплатити у разі порушення ним правил здійснення господарської діяльності, невиконання або неналежного виконання господарського зобов'язання.
Згідно ст. 549 Цивільного Кодексу України неустойкою (штрафом, пенею) є грошова сума або інше майно, які боржник повинен передати кредиторові у разі порушення боржником зобов'язання.
Відповідно до 3.2.1.5.1 Умов, при порушенні Клієнтом будь-якого із зобов'язань по сплаті відсотків за користування кредитом, передбачених Умовами п.п. п.п. 3.2.1.2.2.2., 3.2.1.4.2, 3.2.1.4.3, термінів повернення кредиту, передбачених п.п. 3.2.1.1.8, 3.2.1.2.2.3, 3.2.1.2.3.4, винагороди, передбаченого п.п. 3.2.1.2.2., 3.2.1.4.4, 3.2.1.4.5, 3.2.1.4.6 Клієнт сплачує Банку за кожний випадок порушення пеню в розмірі подвійної облікової ставки НБУ, яка діяла в період, за який сплачується пеня, (у % річних) від суми простроченого платежу за кожний день прострочення платежу. А в разі реалізації Банком права на встановлення іншого строку повернення кредиту, Клієнт сплачує Банку пеню у розмірі, зазначеному в п. 3.2.1.4.1.3 від суми заборгованості за кожен день прострочення. Сплата пені здійснюється у гривні. Відповідно до 3.2.1.5.4. Умов нарахування неустойки за кожний випадок порушення зобов'язань, передбаченої п. 3.2.1.5.1., 3.2.1.5.2., 3.2.1.5.3, здійснюється протягом 3 (трьох) років з дня, коли відповідне зобов'язання мало бути виконано Клієнтом.
Суд, перевіривши розрахунок позивача щодо заборгованості Селянського (фермерського) господарства "Алла" за договором, яка становить 3209,07 грн. та складається з: заборгованості за кредитом у розмірі 976,49 грн., заборгованості по процентам за користування кредитом у сумі 1030,09 грн., пені за несвоєчасність виконання зобов'язань за договором у розмірі 982,74 грн., заборгованості по комісії за користування кредитом у сумі 219,75 грн., вважає його вірними та таким, що відповідає наявним у матеріалах справи доказам.
Приймаючи до уваги те, що позовні вимоги Публічного акціонерного товариства комерційний банк "ПриватБанк" про стягнення 3209,07 грн. підтверджуються наявними в матеріалах справи доказами, розрахунком позивача, перевіреним судом, суд вважає їх обґрунтованими та такими, що підлягають задоволенню у повному обсязі.
На підставі ст. ст. 44, 49 ГПК України на відповідача покладаються витрати по сплаті судового збору в сумі 1218 грн.
Керуючись ст.ст. 44, 49, 75, 82-85 ГПК України, суд
ВИРІШИВ:
1.Позов задовольнити.
2.Стягнути з Селянського (фермерського) господарства "Алла" (67722, Одеська обл., Білгород - Дністровський район, с. Крутоярівка, вул. Котоського, буд. 70; код 21020082) на користь Публічного акціонерного товариства комерційний банк "ПриватБанк" (49094, м.Дніпропетровськ, вул. Набережна Перемоги, буд. 50, код 14360570) заборгованість за Договором № б/н від 22.02.2012р. в розмірі 3209 (три тисячі двісті дев'ять) грн. 07 коп., з яких 976 (дев'ятсот сімдесят шість) грн. 49 коп. заборгованість по кредиту, 1030 (одна тисяча тридцять) грн. 09 коп. заборгованість по процентам за користування кредитом, 982 (дев'ятсот вісімдесят дві) грн. 74 коп. пеня за несвоєчасність виконання зобов'язань за договором, 219 (двісті дев'ятнадцять) грн. 75 коп. заборгованість за комісією за користування кредитом та 1218 (одна тисяча двісті вісімнадцять) грн. судового збору.
Повний текст рішення складено 20.11.2015 року.
Рішення набирає законної сили в порядку ст. 85 ГПК України.
Наказ видати після набрання рішенням законної сили.
Суддя Т.Г. Д'яченко
Суд | Господарський суд Одеської області |
Дата ухвалення рішення | 18.11.2015 |
Оприлюднено | 24.11.2015 |
Номер документу | 53611910 |
Судочинство | Господарське |
Господарське
Господарський суд Одеської області
Д'яченко Т.Г.
Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці
© 2016‒2023Опендатабот
🇺🇦 Зроблено в Україні