Постанова
від 18.11.2015 по справі 815/6371/14
ОДЕСЬКИЙ АПЕЛЯЦІЙНИЙ АДМІНІСТРАТИВНИЙ СУД

ОДЕСЬКИЙ АПЕЛЯЦІЙНИЙ АДМІНІСТРАТИВНИЙ СУД

----------------------

П О С Т А Н О В А

І М Е Н Е М У К Р А Ї Н И

18 листопада 2015 р.м.ОдесаСправа № 815/6371/14

Категорія: 6.2.1 Головуючий в 1 інстанції: Аракелян М. М.

Одеський апеляційний адміністративний суд у складі колегії:

головуючого судді -Кравченка К.В., судді -Стас Л.В., судді -Градовського Ю.М. при секретарі -Дубині Т.Ю.

розглянувши у відкритому судовому засіданні апеляційну скаргу ОСОБА_5 на постанову Одеського окружного адміністративного суду від 19 серпня 2015 року по справі за позовом Южненської міської ради Одеської області до Управління Держземагентства у Комінтернівському районі Одеської області, за участю третіх осіб без самостійних вимог на предмет спору на стороні відповідача ОСОБА_5, ОСОБА_6 про визнання незаконними дій та визнання нечинним витягу, -

В С Т А Н О В И В:

В листопаді 2014 року Южненська міська рада Одеської області (надалі - позивач, Міськрада) звернулась з позовом до Управління Держземагентства у Комінтернівському районі Одеської області (надалі - відповідач) в якому, заявила наступні вимоги:

- визнати незаконними дії відповідача щодо повторного внесення відомостей про земельну ділянку під №1 площею 11,5801 га, яка розташована за адресою: АДРЕСА_1, кадастровий номер: НОМЕР_1 до Державного земельного кадастру та поновлення державної реєстрації Державного акта НОМЕР_2 від 19.07.2005 року;

- визнати протиправними дії відповідача щодо видачі ОСОБА_5 витягу з Державного земельного кадастру про земельну ділянку під №1, площею 11,5801 га, яка розташована за адресою: АДРЕСА_1, кадастровий номер: НОМЕР_1;

- визнати нечинним витяг з Державного земельного кадастру про земельну ділянку під №1, площею 11,5801 га, яка розташована за адресою: АДРЕСА_1, кадастровий номер: НОМЕР_1.

Позовні вимоги ґрунтуються на тому, що Южненським міським відділом земельних ресурсів та Южненським міським відділом Одеської регіональної філії ДП «Центр державного земельного кадастру при Державному комітеті України по земельних ресурсах» оформлено та зареєстровано державний акт НОМЕР_2 від 19.07.2005 року на право власності ОСОБА_7 на земельну ділянку під №1, площею 11,5801 га, яка розташована за адресою: АДРЕСА_1, кадастровий номер: НОМЕР_1. Підставою для видачі цього державного акту стало рішення Комінтернівського районного суду Одеської області від 15.11.2004 року по справі №2-1121/2004, яке було скасовано Ухвалою Апеляційного суду Одеської області від 27.04.2005 року. При цьому, під час видачі зазначеного державного акту на вказаній земельній ділянці вже було розміщено ряд об'єктів нерухомості, у т.ч. товарний ринок. Постановою Южненського міського суду від 07.06.2007 року по справі №2-а-1/2007, яка була залишена без змін ухвалою Апеляційного суду Одеської області від 18.12.2007 року, визнано незаконними дії Южненського міського відділу земельних ресурсів та Южненського міського відділу Одеської регіональної філії ДП «Центр державного земельного кадастру»; зобов'язано виключити з бази даних автоматизованої системи ДЗК земельну ділянку площею 11,58010 га, що надана у власність ОСОБА_7, зобов'язано скасувати державну реєстрацію державного акту НОМЕР_2. Позивач зазначає, що на виконання постанови Южненського міського суду від 07.06.2007 року до Книги записів реєстрації державних актів на право власності на землю та на право постійного користування землею, договорів оренди землі та до бази даних автоматизованої системи державного земельного кадастру були внесені відповідні зміни. Однак в кінці травня 2014 року позивачу стало відомо про те, що відповідачем до бази даних автоматизованої системи Державного земельного кадастру повторно внесені відомості про належність ОСОБА_7 вищевказаної земельної ділянки на підставі державного акту НОМЕР_2 та ОСОБА_5 був наданий витяг з Державного земельного кадастру щодо цієї земельної ділянки. Позивач вважає такі дії протиправними, оскільки рішення Комінтернівського районного суду Одеської області від 15.11.2004 року по справі №2-1121/2004, на підставі якого ОСОБА_7 набув право власності на вказану земельну ділянку, було скасовано в апеляційному порядку, а тому у відповідача не було правових підстав для поновлення в базі даних автоматизованої системи Державного земельного кадастру відомостей про належність ОСОБА_7 вищевказаної земельної ділянки та для видачі ОСОБА_5 витягу з Державного земельного кадастру щодо цієї земельної ділянки. Повторне внесення відповідачем до бази даних автоматизованої системи Державного земельного кадастру відомостей про належність ОСОБА_7 вищевказаної земельної ділянки та поновлення державної реєстрації виданого ОСОБА_7 державного акту на землю зробило можливим набуття спадкоємцями померлого ОСОБА_7 права власності на вищевказану земельну ділянку в порядку спадкування за заповітом.

Постановою Одеського окружного адміністративного суду від 19.08.2015 року позовні вимоги задоволені повністю.

Не погоджуючись з вищезазначеною постановою, ОСОБА_5 подала апеляційну скаргу, в який просить постанову суду першої інстанції скасувати та винести нову постанову про відмову у задоволенні позовних вимог, посилаючись на порушення судом норм матеріального та процесуального права.

Також з апеляційною скаргою на постанову суду першої інстанції зверталось Управління Держгеокадастру у Комінтерновському районі Одеської області, однак ухвалою Одеського апеляційного адміністративного суду від 20.10.2015 року було відмовлено у відкритті апеляційного провадження внаслідок невиконання апелянтом вимог ухвали Одеського апеляційного адміністративного суду від 16.09.2015 року про залишення апеляційної скарги без руху.

Заслухавши суддю-доповідача, пояснення сторін, перевіривши матеріали справи та доводи апеляційної скарги, колегія суддів вважає, що апеляційна скарга підлягає задоволенню з наступних підстав.

Встановлені судом першої інстанції обставини справи полягають в наступному.

На підставі договору дарування права на земельну ділянку (пай), посвідченого сертифікатом НОМЕР_3 від 10.02.1997 року, ОСОБА_7 отримав в дар право на земельну частку (пай) площею 11,403 умовних кадастрових гектарів від гр.ОСОБА_8

Рішенням Сичавської сільської ради Комінтернівського району Одеської області від 29.06.2000 року №63-ХХІІІ надано згоду на виділення земельної ділянки в натурі згідно Сертифікату НОМЕР_3 ОСОБА_7 (т.1, а.с.104) в районі ринку «Южний».

Рішенням Комінтернівського районного суду Одеської області від 15.11.2004 року по справі №2-1121 визнано право ОСОБА_7 на отримання у приватну власність земельної ділянки площею 11,403 умовних кадастрових гектарів на підставі сертифікату про право на земельну долю (пай) НОМЕР_3 від 10.02.1997 року Комінтернівської РДА в межах, визначених рішенням сесії Сичавської сільської ради ХХІІІ скликання за №68 від 29.06.2000 року, на земельному масиві №40 КСП «Сичавське», прилеглому до Южненського міського ринку.

Ухвалою Апеляційного суду Одеської області від 27.04.2005 року рішення Комінтернівського районного суду Одеської області від 15.11.2004 року по справі №2-1121 скасовано, а справу направлено на новий розгляд до суду першої інстанції.

Однак, Южненським міським відділом земельних ресурсів 19.07.2005 року ОСОБА_7 на підставі рішення Комінтернівського районного суду Одеської області від 15.11.2004 року по справі №2-1121 було видано державний акт НОМЕР_2 на право власності на земельну ділянку, що розташована: масив АДРЕСА_1 для ведення товарного сільськогосподарського виробництва. Акт зареєстровано в Книзі записів реєстрації державних актів на право власності на землю та на право постійного користування землею, договорів оренди землі за №010551100058.

З наведеного вбачається, що видача ОСОБА_7 державного акту на право власності на вказану земельну ділянку було здійснено на підставі судового рішення, яке на час видачі Державного акту вже було скасовано.

Результати повторного розгляду цивільної справи №2-1121 відсутні.

Постановою Южненського міського суду Одеської області від 07.06.2007 року по справі №2-а-1/2007, залишеною без змін ухвалою Апеляційного суду Одеської області від 18.12.2007 року, визнано незаконними дії Южненського міського відділу земельних ресурсів та Южненського міського відділу Одеської регіональної філії ДП «Центр державного земельного кадастру» щодо підписання, видачі та державної реєстрації Державного акту НОМЕР_2 на право власності ОСОБА_7 на земельну ділянку площею 11,58 га, щодо внесення до бази даних автоматизованої системи Державного реєстру земель відомостей щодо вказаної земельної ділянки та зобов'язано виключити з бази даних автоматизованої системи ДЗК земельну ділянку площею 11,58010 га, що надана у власність ОСОБА_7, зобов'язано скасувати державну реєстрацію державного акту НОМЕР_2.

В листі ДП «Центр державного земельного кадастру при Державному комітеті України по земельних ресурсах» від 20.10.2008 року №07-2/3676 (т.1, а.с.29) зазначено, що на виконання постанови Южненьського міського суду Одеської області від 07.06.2007 року по справі №2-а-1/2007 до Книги записів реєстрації державних актів на право власності на землю та на право постійного користування землею, договорів оренди землі та бази даних автоматизованої системи державного реєстру земель внесені відповідні зміни.

Листом відділу Держкомзему у м.Южному від 25.05.2012 року №32-03-369 (т.1, а.с.30), повідомлено, що станом на 15.05.2012 року з автоматизованої бази даних скасовано реєстрацію Державного акту ОСОБА_7 на право власності на земельну ділянку НОМЕР_2, площею 11,5801 га.

Ухвалою Вищого адміністративного суду України від 22.02.2011 року постанову Южненьського міського суду Одеської області від 07.07.2007 року та ухвалу апеляційного суду Одеської області від 18.12.2007 року скасовано, а справу направлено на навий розгляд, у зв'язку із невстановленням судами факту знаходження спірної земельної ділянки у комунальній власності (т.1, а.с.31-32).

На час розгляду даної справи судовий розгляд вищевказаної справи не завершений.

Згідно свідоцтва про смерть НОМЕР_4 від 23.03.2012 року, ОСОБА_7 помер ІНФОРМАЦІЯ_1, про що в Книзі реєстрації смертей 2012 року зроблено запис №10 від 23.03.2012 року.

За заповітом ОСОБА_7, посвідченим 16.10.2003 року державним нотаріусом Комінтернівської державної нотаріальної контори Одеської області ОСОБА_10, померлий заповів все свою майно ОСОБА_6 та ОСОБА_5 в рівних частках (т.1, а.с.112).

Згідно свідоцтва про право на спадщину за заповітом НОМЕР_5, виданого 16.05.2014 року державним нотаріусом Лисак А.В., спадщина ОСОБА_7 складається з земельної ділянки №1 площею 11,5801 га, яка розташована: АДРЕСА_1, кадастровий номер НОМЕР_1, цільове призначення - для ведення товарного сільськогосподарського виробництва, яка належала спадкодавцю на підставі Державного акта на право власності на земельну ділянку НОМЕР_2, виданого на підставі рішення Комінтернівського районного суду Одеської області від 15.11.2004 року по справі №2-1121, зареєстрованого в Книзі записів реєстрації актів на право власності на землю та на право постійного користування землею, договорів оренди землі за №010551100058 від 19.07.2005 року.

Відповідно до витягу про реєстрацію в Спадковому реєстрі від 16.05.2014 року спадкоємець ОСОБА_5 успадкувала 1/2 частки вищевказаного спадкового майна.

14.05.2014 року ОСОБА_5 звернулась до Управління Держземагентства у Комінтернівському районі Одеської області із заявою про надання відомостей з Державного земельного кадастру про земельну ділянку кадастровий номер НОМЕР_1, що розташована: АДРЕСА_1

За результатами розгляду цієї заяви ОСОБА_5 отримала Витяг з Державного земельного кадастру про земельну ділянку площею 11,5801 га з кадастровим номером НОМЕР_1 (т.1, а.с.134-137).

Зі змісту вищевказаного витягу вбачається, що документом, який є підставою для виникнення права, є рішення Комінтернівського районного суду Одеської області від 15.11.2004 року №2-1121, а документ, що посвідчує право - Державний акт від 19.07.2005 року НОМЕР_2. У відомостях про право власності вказано - ОСОБА_7 (нині померлий).

Позиція позивача полягає у тому, що відомості про земельну ділянку площею 11,5801 га з кадастровим номером НОМЕР_1 були правомірно виключені з автоматизованої бази даних державного земельного кадастру та правомірно була скасована реєстрація Державного акту НОМЕР_2 на підставі постанови Южненського міського суду Одеської області від 07.06.2007 року по справі №2-а-1/2007, але у травні 2014 року відповідач неправомірно повторно вніс до Державного земельного кадастру відомості про цю ж земельну ділянку з кадастровим номером НОМЕР_1 та неправомірно поновив державну реєстрацію вказаного Державного акту.

Задовольняючи позовні вимоги, суд першої інстанції з такою позицією позивача погодився.

При цьому, в якості підтвердження факту виключення з автоматизованої бази даних ДЗК відомостей про земельну ділянку площею 11,5801 га. з кадастровим номером НОМЕР_1 та скасування реєстрації Державного акту ОСОБА_7 суд першої інстанції послався на листи ДП «Центр Державного земельного кадастру» 20.10.2008 року №07-2/3676(т.1, а.с.29) та відділу Держкомзему у м. Южне Одеської області від 25.05.2012 року №32-03-369 (т.1, а.с.30), зазначивши, що зміст цих листів у сукупності свідчить про фактичне виконання постанови Южненського міського суду Одеської області від 07.07.2007 року щодо скасування реєстрації Державного акту ОСОБА_7 та виключення з автоматизованої бази даних ДЗК відомостей про належну йому земельну ділянку.

В якості підтвердження факту повторного внесення відповідачем у травні 2014 року до автоматизованої бази даних ДЗК відомостей про земельну ділянку з кадастровим номером НОМЕР_1 та поновлення державної реєстрації Державного акта НОМЕР_2 від 19.07.2005 року, суд першої інстанції послався на усну інформацію Комінтернівського районного управління Державного агентства земельних ресурсів України, яка надана також на усний запит Южненської міської ради, про те, що до бази даних автоматизованої системи Державного реєстру земель включено спірну земельну ділянку та поновлено державну реєстрацію Державного акту НОМЕР_2 - на виконання ухвали Вищого адміністративного суду України від 22.02.2011 року.

Також суд першої інстанції послався на лист голови Держземагентства від 31.12.2014 року №18-28-.21-16273/2-14 (т.1, а.с.162-163), в якому вказано, що відомості про земельну ділянку з кадастровим номером НОМЕР_1 перенесено з Державного реєстру земель до Державного земельного кадастру помилково на підставі Поземельної книги НОМЕР_1, в яку не внесено відомості про рішення суду щодо скасування державного акта на право власності на земельну ділянку та скасування реєстрації земельної ділянки і яка не була закрита відповідно до законодавства.

При цьому, суд першої інстанції дійшов висновку, що оскільки не встановлено факту вирішення будь-яким судом питання повороту виконання постанови Южненського районного суду Одеської області по справі №2-а-1/2007, тому будь-які дії, які спричинили повторне внесення до відповідних Реєстрів та баз даних відомостей про Державний акт на землю від 19.07.2005 року НОМЕР_2 на ім'я ОСОБА_7, не можуть вважатись законними.

Апелянт заперечує проти таких висновків суду першої інстанції, вказуючи про відсутність як факту виключення з автоматизованої бази даних ДЗК відомостей про вказану земельну ділянку на підставі постанови Южненського міського суду Одеської області від 07.06.2007 року по справі №2-а-1/2007, так і факту повторного внесення таких відомостей до автоматизованої бази даних ДЗК.

Управління Держземагентства у Комінтернівському районі Одеської області в запереченнях на позов (т.1 а.с.123-129) та його правонаступник - Управління Держгеокадастру у Комінтернівському районі Одеської області в своїй апеляційній скарзі також зазначають, що в наявній в Управлінні Книзі записів реєстрації державних актів на право власності на землю та на право постійного користування землею, договорів оренди землі відсутній запис про скасування запису НОМЕР_1 від 19.07.2005 року про реєстрацію державного акта НОМЕР_2, що свідчить про відсутність самого факту скасування реєстрації Державного акту на землю від 19.07.2005 року НОМЕР_2 та виключення з автоматизованої бази даних ДЗК відомостей про вказану земельну ділянку на підставі постанови Южненського міського суду Одеської області від 07.06.2007 року по справі №2-а-1/2007.

Також Управління Держгеокадастру у Комінтернівському районі Одеської області зазначає, що посилання суду першої інстанції на лист голови Держземагентства від 31.12.2014 року №18-28-21-16273/2-14 (т.1, а.с.162-163) в обґрунтування свої позиції є помилковим, оскільки зміст цього листа навпаки спростовує висновки суду першої інстанції щодо факту повторного внесення відомостей про вказану земельну ділянку до автоматизованої бази даних ДЗК.

При вирішенні даного спору, колегія суддів враховує приписи частини 4 ст.70 КАС України, відповідно до якої обставини, які за законом повинні бути підтверджені певними засобами доказування, не можуть підтверджуватися ніякими іншими засобами доказування, крім випадків, коли щодо таких обставин не виникає спору.

Виходячи з цього, факт скасування реєстрації Державного акту на землю від 19.07.2005 року НОМЕР_2 та виключення з автоматизованої бази даних ДЗК відомостей про вказану земельну ділянку на підставі постанови Южненського міського суду Одеської області від 07.06.2007 року по справі №2-а-1/2007 повинен встановлюватися з урахуванням положень тих нормативних актів, які визначали порядок вчинення таких дій.

Так, відповідно до ст.202 Земельного кодексу України у редакції, яка діяла до 01.01.2013 року, державна реєстрація земельних ділянок здійснюється у складі державного реєстру земель, який складається з книги записів державних актів на право власності на землю та на право постійного користування землею, договорів оренди землі із зазначенням кадастрових номерів земельних ділянок; Поземельної книги, яка містить відомості про земельну ділянку.

Наказом Державного комітету України по земельних ресурсах від 02.07.2003 р. №174, який зареєстрований в Міністерстві юстиції України від 25 липня 2003 р. за № 641/7962 та втратив чинність з 20.08.2012р., був затверджений Тимчасовий порядок ведення державного реєстру земель, яким встановлювались правила ведення Книги записів реєстрації державних актів на право власності на землю та на право постійного користування землею, договорів оренди землі та Поземельної книги.

З 01.01.2011 року набрала чинності постанова Кабінету Міністрів України від 09.09.2009 року №1021 «Про затвердження порядків ведення Поземельної книги і Книги записів про державну реєстрацію державних актів на право власності на земельну ділянку та на право постійного користування земельною ділянкою, договорі оренди землі» (надалі-Порядок №1021), відповідно до якої повноваження щодо державної реєстрації земельних ділянок та прав на них, обмежень (обтяжень) використання земельних ділянок здійснювали територіальні органи Держкомзему.

Відповідно до наказу Держкомзему від 13.12.2010 року №860 «Про інвентаризацію та передачу документів» структурними підрозділами ДП «Центр державного земельного кадастру» до територіальних органів земельних ресурсів передана вся необхідна документація для виконання повноважень з ведення державного реєстру земель, а саме: Поземельні книги і Книги записів про державну реєстрацію державних актів на право власності на земельну ділянку та на право постійного користування земельною ділянкою, договорів оренди землі, зареєстровані структурними підрозділами Центру ДЗК другі примірники державних актів на право власності на земельні ділянки, зареєстровані треті примірники договорів оренди землі тощо.

Порядок ведення Поземельної книги №1021 передбачав наступне:

- поземельна книга відкривається та ведеться на кожну земельну ділянку: у паперовому вигляді - територіальними органами Держземагентства; в електронному вигляді - операторами - структурними підрозділами державного підприємства "Центр державного земельного кадастру", яке є адміністратором автоматизованої системи державного земельного кадастру, які мають доступ та вносять відомості до автоматизованої системи державного земельного кадастру (далі - автоматизована система), формують з її використанням аркуші Поземельної книги та аркуші витягів з неї, перевіряють результати робіт із землеустрою в електронному вигляді, дані про які містяться в файлі обміну даними про результати робіт із землеустрою в електронному вигляді (далі - обмінний файл);

- автоматизована система є інформаційною системою, що містить відомості про правовий режим земель, державну реєстрацію земельних ділянок, кадастрове зонування, кадастрові зйомки, бонітування ґрунтів, економічну оцінку земель, грошову оцінку земельних ділянок, а також про кількісний облік земель та їх якість;

- поземельна книга у паперовому вигляді зберігається у територіальному органі Держземагентства за місцем розташування земельної ділянки. (п.6 Порядку);

- поземельна книга в електронному вигляді ведеться у складі автоматизованої системи та формується на підставі даних обмінного файла та електронних (цифрових) зображень документів, отриманих від територіальних органів Держземагентства.

- до Поземельної книги в електронному вигляді додається електронне (цифрове) зображення документів, які стали підставою для внесення відомостей до (надання відомостей з) неї, державного акта на право власності на земельну ділянку або на право постійного користування земельною ділянкою (далі - державний акт).

- поземельна книга в паперовому вигляді складається з аркушів, які формуються з використанням автоматизованої системи.

- до Поземельної книги в паперовому вигляді додаються всі документи, які стали підставою для внесення відомостей до (надання відомостей з) неї (п.7 Порядку).

- одночасно з внесенням відомостей до Поземельної книги робляться записи у Книзі записів про державну реєстрацію державних актів на право власності на земельну ділянку та на право постійного користування земельною ділянкою, договорів оренди землі (далі - Книга записів) (п.8 Порядку);

- поземельна книга вважається відкритою після зазначення кадастрового номера земельної ділянки і дати її відкриття на титулі Поземельної книги, що завіряється підписом посадової особи, скріпленим печаткою територіального органу Держземагентства.

- дата відкриття Поземельної книги є датою державної реєстрації земельної ділянки (п.9 Порядку);

- у разі зміни меж, поділу земельної ділянки або об'єднання кількох земельних ділянок Поземельна книга на кожну земельну ділянку закривається із зазначенням дати її закриття на титулі Поземельної книги, що засвідчується підписом посадової особи та скріплюється печаткою територіального органу Держземагентства (п.12 Порядку).

Згідно з приписами пунктів 27-28 Порядку ведення Поземельної книги №1021, який втратив чинність з 01.01.2013 року, запис у Поземельній книзі скасовується (поновлюється) посадовою особою територіального органу Держземагентства на підставі рішення суду. Скасування (поновлення) запису здійснюється шляхом внесення до автоматизованої системи відомостей про скасування (поновлення) із зазначенням дати та підстави скасування (поновлення), посади, прізвища та ініціалів посадової особи, яка скасувала (поновила) запис, та формування з використанням автоматизованої системи нових аркушів Поземельної книги, що засвідчується підписом посадової особи та скріплюється печаткою територіального органу Держземагентства.

Відповідно до приписів п.22-23 Порядку ведення Книги записів про державну реєстрацію державних актів на право власності на земельну ділянку та на право постійного користування земельною ділянкою, договорів оренди землі запис про державну реєстрацію документа, що посвідчує право на земельну ділянку, в розділі Книги записів у паперовому вигляді скасовується посадовою особою на підставі рішення суду в установленому законом порядку. Запис про державну реєстрацію під час його скасування закреслюється у розділі Книги записів у паперовому вигляді однією горизонтальною червоною лінією, нанесеною чорнилом або кульковою ручкою, поряд з якою червоним кольором таким самим способом зазначається, на підставі якого документа скасовано запис, ставляться дата скасування запису та підпис посадової особи.

Отже, належними доказами факту скасування реєстрації Державного акту на землю від 19.07.2005 року НОМЕР_2 та виключення з автоматизованої бази даних ДЗК відомостей про вказану земельну ділянку на підставі постанови Южненського міського суду Одеської області від 07.06.2007 року по справі №2-а-1/2007 мають бути виключно дані Поземельної книги, яка була відкрита на вказану земельну ділянку, та Книги записів про державну реєстрацію державних актів на право власності на земельну ділянку та на право постійного користування земельною ділянкою, договорів оренди землі.

До матеріалів справи відповідачем долучені копії аркушів Книги записів про державну реєстрацію державних актів на право власності на земельну ділянку та на право постійного користування земельною ділянкою, договорів оренди землі (т.1 а.с.138-140) та копія Поземельної книги НОМЕР_1 (т.1 а.с.141-160), номер якої відповідно до п.4 Порядку №1021 відповідає кадастровому номеру земельної ділянку, на яку ця книга відкрита.

Дослідженням цих документів підтверджується твердження Управління Держземагентства у Комінтернівському районі Одеської області в запереченнях на позов та його правонаступника - Управління Держгеокадастру у Комінтернівському районі Одеської області про те, що скасування реєстрації Державного акту на землю від 19.07.2005 року НОМЕР_2 та виключення з автоматизованої бази даних ДЗК відомостей про належну ОСОБА_7 земельну ділянку з кадастровим номером НОМЕР_1 на підставі постанови Южненського міського суду Одеської області від 07.06.2007 року фактично здійснено не було.

Підтвердженням цього є також відсутність факту закриття Поземельної книги НОМЕР_1, яка повинна була бути закрита у випадку скасування реєстрації Державного акту на землю від 19.07.2005 року НОМЕР_2 та виключення з автоматизованої бази даних ДЗК відомостей про вказану земельну ділянку.

Отже, належними доказами, якими є відомості з Книги записів про державну реєстрацію державних актів на право власності на земельну ділянку та на право постійного користування земельною ділянкою, договорів оренди землі та Поземельна книга НОМЕР_1 спростовується викладена в листах ДП «Центр Державного земельного кадастру» 20.10.2008 року №07-2/3676 (т.1, а.с.29) та відділу Держкомзему у м. Южне Одеської області від 25.05.2012 року №32-03-369 (т.1, а.с.30) інформація про виключення з автоматизованої бази даних ДЗК відомостей про земельну ділянку площею 11,5801 га. з кадастровим номером НОМЕР_1 та скасування реєстрації Державного акту на землю від 19.07.2005 року НОМЕР_2.

Таким чином, оскільки відсутній факт виключення з автоматизованої бази даних ДЗК відомостей про земельну ділянку з кадастровим номером НОМЕР_1 та скасування реєстрації Державного акту на землю від 19.07.2005 року НОМЕР_2, то відсутній і факт повторного несення цих відомостей до ДЗК та поновлення державної реєстрації цього Державного акту у травні 2014 року, на чому наполягає позивач.

Щодо правомірності перенесення відомостей щодо земельної ділянки з кадастровим номером НОМЕР_1 з Поземельній книзі НОМЕР_1 до Державного земельного кадастру та видачі ОСОБА_5 витягу з Державного земельного кадастру про цю земельну ділянку, колегія суддів зазначає наступне.

Відповідно дог п.4 розділу VII «Прикінцеві та перехідні положення» Закону України «Про Державний земельний кадастр», який набув чинності з 01.01.2013 року, у разі якщо земельні ділянки, обмеження (обтяження) у їх використанні зареєстровані до набрання чинності цим Законом у Державному реєстрі земель, відомості про такі земельні ділянки, обмеження (обтяження) підлягають перенесенню до Державного земельного кадастру в автоматизованому порядку, без подання заяв про це їх власниками, користувачами та без стягнення плати за таке перенесення.

Таким чином, наявні в Книзі записів про державну реєстрацію державних актів на право власності на земельну ділянку та на право постійного користування земельною ділянкою, договорів оренди землі та в Поземельній книзі НОМЕР_1 станом на 01.01.2013 року відомості щодо земельної ділянки з кадастровим номером НОМЕР_1 підлягали перенесенню до Державного земельного кадастру в автоматизованому порядку, без подання заяв про це їх власниками, користувачами та без стягнення плати за таке перенесення.

Факт перенесення до Державного земельного кадастру таких даних щодо земельної ділянки з кадастровим номером НОМЕР_1 на підставі даних Поземельної книги НОМЕР_1 сторонами не заперечується.

Відповідно до ч.8 ст.24 Закону України «Про Державний земельний кадастр» на підтвердження державної реєстрації земельної ділянки заявнику безоплатно видається витяг з Державного земельного кадастру про земельну ділянку. Витяг містить всі відомості про земельну ділянку, внесені до Поземельної книги. Складовою частиною витягу є кадастровий план земельної ділянки.

Відповідно до Порядку ведення Державного земельного кадастру, затвердженого Постановою Кабінету Міністрів України №1051 від 17.10.2012 року (надалі - Порядок №1051) , ОСОБА_5, як спадкоємець ОСОБА_7, мала право звернутися із заявою про надання відомостей з Державного земельного кадастру відносно земельної ділянки з кадастровим номером НОМЕР_1, яка належала померлому ОСОБА_7.

Оскільки у Державному земельному кадастрі були наявні відомості щодо земельної ділянки з кадастровим номером НОМЕР_1, то Управління Держземагентства у Комінтернівському районі Одеської області зобов'язано було видати ОСОБА_5, як спадкоємцю ОСОБА_7, витяг стосовно цієї земельної ділянки.

Підстав для відмови у видачі ОСОБА_5 такого витягу, які передбачені у п.168 Порядку №1051, колегією суддів не встановлено.

З огляду на вищевикладене, колегія суддів вважає, що оскільки факту повторного внесення відомостей до Державного земельного кадастру про земельну ділянку з кадастровим номер НОМЕР_1 та факту поновлення державної реєстрації Державного акта НОМЕР_2 від 19.07.2005 року не встановлено, а також не вбачається порушень в діях відповідача щодо видачі ОСОБА_5 витягу стосовно цієї земельної ділянки, то підстави для задоволення позовних вимог відсутні.

Посилання позивача в обґрунтування своїх позовних вимог на той факт, що Южненська міська рада протягом 2008-2012 років передала в оренду земельні ділянки, які за своїм місцезнаходженням повністю або частково співпадають із місцем розташування спірної земельної ділянки, яка має кадастровий номер НОМЕР_1, що, на думку позивача, було б неможливим без скасування державної реєстрації Державного акту НОМЕР_2 від 19.07.2005 року та без виключення з автоматизованої бази даних ДЗК відомостей про цю земельну ділянку, колегія суддів відхиляє з наступних підстав.

Передача позивачем в оренду земельних ділянок, які за своїм місцезнаходженням повністю або частково співпадають із місцем розташування спірної земельної ділянки, та проведення державної реєстрації цих договорів з присвоєнням кадастрових номерів, відбулось до набуття чинності Законом України «Про Державний земельний кадастр» та Порядком №1051.

Згідно абз.3 п.4 розділу VII «Прикінцеві та перехідні положення» Закону України «Про Державний земельний кадастр» у разі якщо після перенесення інформації про земельні ділянки з Державного реєстру земель до Державного земельного кадастру виявлені помилки у визначенні площ та/або меж земельних ділянок (розташування в межах земельної ділянки частини іншої земельної ділянки; невідповідність меж земельної ділянки, вказаних у Державному реєстрі земель, її дійсним межам; невідповідність площі земельної ділянки, вказаної у Державному реєстрі земель, її дійсній площі у зв'язку із зміною методів підрахунку (округлення); присвоєння декільком земельним ділянкам однакових кадастрових номерів), такі помилки за згодою власника земельної ділянки, користувача земельної ділянки державної чи комунальної власності можуть бути виправлені на підставі технічної документації із землеустрою щодо встановлення (відновлення) меж земельної ділянки в натурі (на місцевості) або за матеріалами інвентаризації земель. Зміна меж земельної ділянки при виправленні вказаних помилок допускається за письмовим погодженням з особами, яким належить право власності (а щодо земель державної та комунальної власності - право користування) на суміжні земельні ділянки. Відсутність згоди власника земельної ділянки, користувача земельної ділянки державної чи комунальної власності на виправлення вказаних помилок не є підставою для відмови у перенесенні відомостей про відповідну земельну ділянку до Державного земельного кадастру, надання відомостей про земельну ділянку з Державного земельного кадастру. Про виявлені помилки центральний орган виконавчої влади, що реалізує державну політику у сфері земельних відносин, письмово безоплатно повідомляє власників (користувачів) земельних ділянок.

Отже, Закон України «Про Державний земельний кадастр» передбачав можливість виникнення ситуацій, коли з Державного реєстру земель до Державного земельного кадастру переноситься інформації про земельні ділянки, які в своїх межах повністю або частково накладаються одна на одну, і такі ситуації повинні вирішуватися за згодою власника земельної ділянки, користувача земельної ділянки державної чи комунальної власності на підставі технічної документації із землеустрою щодо встановлення (відновлення) меж земельної ділянки в натурі (на місцевості) або за матеріалами інвентаризації земель. Однак відсутність згоди на виправлення вказаних помилок не є підставою для відмови у перенесенні відомостей про відповідну земельну ділянку до Державного земельного кадастру.

Колегія суддів вважає, що сам факт передачі позивачем в оренду земельних ділянок, які за своїм місцезнаходженням повністю або частково співпадають із місцем розташування земельної ділянки з кадастровим номером НОМЕР_1, та проведення державної реєстрації цих договорів з присвоєнням кадастрових номерів, не є безумовним доказом факту скасування реєстрації Державного акту на землю від 19.07.2005 року НОМЕР_2 та виключення з автоматизованої бази даних ДЗК відомостей про земельну ділянку з кадастровим номером НОМЕР_1 на підставі постанови Южненського міського суду Одеської області від 07.06.2007 року.

Колегія суддів також вважає за необхідне окремо зазначити, що правомірність здійснення 19.07.2005 року Южненським міським відділом земельних державної реєстрації права власності ОСОБА_7 на земельну ділянку кадастровим номер НОМЕР_1 та видача останньому державного акту НОМЕР_2 підставі скасованого рішення Комінтернівського районного суду Одеської області від 15.11.2004 року по справі №2-1121, не є предметом оскарження в рамках даної адміністративної справи, і не впливає на оцінку дій відповідача, які оскаржуються позивачем у даній справі.

Правомірність таких дій є предметом розгляду в іншій справі №2-а-1/2007, яка на даний час ще не розглянута.

При цьому результати розгляду даної адміністративної справи жодним чином не створюють перешкод для можливості виконання рішення суду по справі №2-а-1/2007.

Враховуючи все вищенаведене, колегія суддів приходить до висновку, що судом першої інстанції порушено норми матеріального права, що призвело до прийняття помилкового рішення, а тому постанова суду першої інстанції підлягає скасуванню з прийняттям нової постанови про відмову у задоволенні позовних вимог.

Керуючись ст.195, ст.196, п.3 ч.1 ст.198, ч.1 ст.202, ст.207, ч.5 ст.254 КАС України, апеляційний суд, -

П О С Т А Н О В И В:

Апеляційну скаргу ОСОБА_5 - задовольнити.

Постанову Одеського окружного адміністративного суду від 19 серпня 2015 року - скасувати.

Винести по справі нову постанову, якою відмовити у задоволенні позовних вимог Южненської міської ради Одеської області до Управління Держземагентства у Комінтернівському районі Одеської області про визнання незаконними дій та визнання нечинним витягу.

Постанова апеляційного суду набирає чинності негайно після її проголошення, але може бути оскаржена в касаційному порядку до Вищого адміністративного суду України протягом двадцяти днів після набрання законної сили судовим рішенням суду апеляційної інстанції.

Повний текст судового рішення виготовлений 19 листопада 2015 року.

Головуючий суддя:К.В. Кравченко Суддя: Суддя: Л.В. Стас Ю.М. Градовський

СудОдеський апеляційний адміністративний суд
Дата ухвалення рішення18.11.2015
Оприлюднено25.11.2015
Номер документу53645105
СудочинствоАдміністративне

Судовий реєстр по справі —815/6371/14

Ухвала від 16.04.2019

Адміністративне

Касаційний адміністративний суд Верховного Суду

Коваленко Н.В.

Постанова від 17.04.2019

Адміністративне

Касаційний адміністративний суд Верховного Суду

Коваленко Н.В.

Ухвала від 24.12.2015

Адміністративне

Вищий адміністративний суд України

Розваляєва Т.С.

Ухвала від 20.10.2015

Адміністративне

Одеський апеляційний адміністративний суд

Кравченко К.В.

Постанова від 18.11.2015

Адміністративне

Одеський апеляційний адміністративний суд

Кравченко К.В.

Постанова від 18.11.2015

Адміністративне

Одеський апеляційний адміністративний суд

Кравченко К.В.

Ухвала від 29.09.2015

Адміністративне

Одеський апеляційний адміністративний суд

Кравченко К.В.

Ухвала від 15.01.2015

Адміністративне

Одеський окружний адміністративний суд

Аракелян М. М.

Ухвала від 11.12.2014

Адміністративне

Одеський окружний адміністративний суд

Аракелян М. М.

Ухвала від 27.11.2014

Адміністративне

Одеський окружний адміністративний суд

Аракелян М. М.

🇺🇦 Опендатабот

Опендатабот — сервіс моніторингу реєстраційних даних українських компаній та судового реєстру для захисту від рейдерських захоплень і контролю контрагентів.

Додайте Опендатабот до улюбленого месенджеру

ТелеграмВайбер

Опендатабот для телефону

AppstoreGoogle Play

Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці

© 2016‒2023Опендатабот

🇺🇦 Зроблено в Україні