Постанова
від 17.04.2019 по справі 815/6371/14
КАСАЦІЙНИЙ АДМІНІСТРАТИВНИЙ СУД ВЕРХОВНОГО СУДУ

ПОСТАНОВА

Іменем України

17 квітня 2019 року

Київ

справа №815/6371/14

провадження №К/9901/3311/18

Верховний Суд у складі колегії суддів Касаційного адміністративного суду: судді-доповідача Коваленко Н.В., суддів: Берназюка Я.О., Гриціва М.І., розглянувши в письмовому провадженні в касаційному порядку справу за позовом Южненської міської ради Одеської області до Управління Держземагентства у Комінтернівському районі Одеської області, треті особи: ОСОБА_2, ОСОБА_3, про визнання незаконними дій та визнання нечинним витягу, за касаційною скаргою Южненської міської ради Одеської області на постанову Одеського апеляційного адміністративного суду у складі колегії суддів: Кравченка К.В., Стас Л.В., Градовського Ю.М. від 18 листопада 2015 року,

УСТАНОВИВ:

ІСТОРІЯ СПРАВИ

Короткий зміст позовних вимог

1. У листопаді 2014 року Южненська міська рада Одеської області звернулась до суду з позовом до Управління Держземагентства у Комінтернівському районі Одеської області, треті особи: ОСОБА_2, ОСОБА_3, у якому просила:

- визнати протиправними дії Управління Держземагентства у Комінтернівському районі Одеської області щодо повторного внесення відомостей про земельну ділянку під № 1, площею 11,5801 га, яка розташована за адресою: АДРЕСА_1, кадастровий номер: НОМЕР_1 до Державного земельного кадастру та поновлення державної реєстрації державного акту серії НОМЕР_2 від 19 липня 2005 року;

- визнати протиправними дії Управління Держземагентства у Комінтернівському районі Одеської області щодо видачі ОСОБА_2 витягу з Державного земельного кадастру про земельну ділянку під № 1, площею 11,5801 га, яка розташована за адресою: АДРЕСА_1, кадастровий номер: НОМЕР_1;

- визнати нечинним витяг з Державного земельного кадастру про земельну ділянку під № 1, площею 11,5801 га, яка розташована за адресою: АДРЕСА_1, кадастровий номер: НОМЕР_1.

Короткий зміст рішень судів попередніх інстанцій

2. Постановою Одеського окружного адміністративного суду від 19 серпня 2015 року позов задоволено. Визнано протиправними дії Управління Держземагентства у Комінтернівському районі Одеської області щодо повторного внесення відомостей про земельну ділянку під № 1, площею 11,5801 га, яка розташована за адресою: АДРЕСА_1, кадастровий номер: НОМЕР_1 до Державного земельного кадастру та поновлення державної реєстрації державного акту на право власності на земельну ділянку серії НОМЕР_2 від 19 липня 2005 року. Визнано протиправними дії Управління Держземагентства у Комінтернівському районі Одеської області щодо видачі ОСОБА_2 витягу з Державного земельного кадастру про земельну ділянку під № 1, площею 11,5801 га, яка розташована за адресою: АДРЕСА_1, кадастровий номер: НОМЕР_1. Визнано нечинним витяг з Державного земельного кадастру про земельну ділянку під № 1, площею 11,5801 га, яка розташована за адресою: АДРЕСА_1, кадастровий номер: НОМЕР_1.

3. Рішення суду мотивовано тим, що Управлінням Держземагентства у Комінтернівському районі Одеської області не обґрунтовано та не доведено наявність підстав для повторного внесення відомостей про земельну ділянку № 1, площею 11,5801 га, яка розташована за адресою: АДРЕСА_1, кадастровий номер: НОМЕР_1, до Державного земельного кадастру та поновлення державної реєстрації державного акту на право власності на земельну ділянку серії НОМЕР_2 від 19 липня 2005 року.

4. Постановою Одеського апеляційного адміністративного суду від 18 листопада 2015 року постанову суду першої інстанції скасовано та ухвалено нове судове рішення про відмову у задоволенні позову.

5. Рішення суду мотивовано тим, що за відсутності виключення з автоматизованої бази даних Державного земельного кадастру відомостей про земельну ділянку з кадастровим номером НОМЕР_1 та скасування реєстрації державного акту на землю від 19 липня 2005 року НОМЕР_3, відсутній і факт повторного внесення цих відомостей до Державного земельного кадастру та поновлення державної реєстрації цього державного акту у травні 2014 року.

Короткий зміст вимог касаційної скарги

6. Не погоджуючись із судовим рішенням суду апеляційної інстанції, посилаючись на неправильне застосування судом норм матеріального права та порушення норм процесуального права, Южненська міська рада Одеської області звернулась із касаційною скаргою, у якій просить його скасувати та залишити в силі постанову суду першої інстанції.

СТИСЛИЙ ВИКЛАД ОБСТАВИН СПРАВИ, ВСТАНОВЛЕНИХ СУДАМИ ПЕРШОЇ ТА АПЕЛЯЦІЙНОЇ ІНСТАНЦІЙ

7. Судами попередніх інстанцій встановлено наступні обставини.

На підставі договору дарування права на земельну ділянку (пай), посвідченого сертифікатом НОМЕР_4 від 10 лютого 1997 року, ОСОБА_6 отримав в дар право на земельну частку (пай) площею 11,403 умовних кадастрових гектарів від ОСОБА_7

Рішенням Сичавської сільської ради Комінтернівського району Одеської області від 29 червня 2000 року № 63-ХХІІІ ОСОБА_6 надано згоду на виділення земельної ділянки в натурі в районі ринку Южний згідно сертифікату НОМЕР_4

Рішенням Комінтернівського районного суду Одеської області від 15 листопада 2004 року у справі № 2-1121/2004 за ОСОБА_6 визнано право на отримання у приватну власність земельної ділянки площею 11,403 умовних кадастрових гектарів на підставі сертифікату про право на земельну долю (пай) НОМЕР_4 від 10 лютого 1997 року Комінтернівської районної державної адміністрації в межах, визначених рішенням сесії Сичавської сільської ради ХХІІІ скликання за № 68 від 29 червня 2000 року - на земельному масиві № 40 КСП Сичавське , прилеглому до Южненського міського ринку.

Ухвалою Апеляційного суду Одеської області від 27 квітня 2005 року рішення Комінтернівського районного суду Одеської області від 15 листопада 2004 року у справі № 2-1121/2004 скасовано, справу направлено на новий розгляд до суду першої інстанції.

19 липня 2005 року на підставі рішення Комінтернівського районного суду Одеської області від 15 листопада 2004 року у справі № 2-1121/2004 Южненським міським відділом земельних ресурсів ОСОБА_6 видано державний акт серії НОМЕР_2 на право власності на земельну ділянку, що розташована: масив № 40, ділянка № 1 на території міста Южне Одеської області, для ведення товарного сільськогосподарського виробництва. Акт зареєстровано в Книзі записів реєстрації державних актів на право власності на землю та на право постійного користування землею, договорів оренди землі за № 010551100058.

Постановою Южненського міського суду Одеської області від 07 червня 2007 року у справі № 2-а-1/2007, залишеною без змін ухвалою Апеляційного суду Одеської області від 18 грудня 2007 року, частково задоволено позов Южненської міської ради до Южненського міського відділу земельних ресурсів, Державного підприємства Центр державного земельного кадастру при Державному комітеті України по земельним ресурсам , треті особи - ОСОБА_6, ОСОБА_8 про визнання незаконними дій. Визнано незаконними дії Южненського міського відділу земельних ресурсів щодо підписання та видачі ОСОБА_6 державного акту серії НОМЕР_2 на право власності на земельну ділянку, що розташована: масив АДРЕСА_1 Визнано незаконними дії Державного підприємства Центр державного земельного кадастру при Державному комітеті України по земельним ресурсам щодо внесення до бази даних автоматизованої системи Державного реєстру земель в межах міста Одеси та Одеської області на ОСОБА_6 на земельної ділянки площею 11.58010 га згідно з рішенням Комінтернівського районного суду від 15 листопада 2004 року у справі № 2-1121/2004. Визнано незаконними дії Державного підприємства Центр державного земельного кадастру при Державному комітеті України по земельним ресурсам щодо державної реєстрації державного акту серії НОМЕР_2 на право власності на земельну ділянку площею 11.58010 га, який видано ОСОБА_6 Зобов'язано Державне підприємство Центр державного земельного кадастру при Державному комітеті України по земельним ресурсам виключити з бази даних автоматизованої системи Державного земельного кадастру земельну ділянку площею 11,58010 га, що надана у власність ОСОБА_6 Зобов'язано Державне підприємство Центр державного земельного кадастру при Державному комітеті України по земельним ресурсам скасувати державну реєстрацію державного акту серії НОМЕР_2 на право власності на земельну ділянку площею 11.58010 га, який видано ОСОБА_6 Визнано незаконними дії Державного підприємства Центр державного земельного кадастру при Державному комітеті України по земельним ресурсам щодо державної реєстрації від 26 грудня 2005 року № 040551100022 договору № 1 оренди земельної ділянки, укладеного між ОСОБА_9 та ОСОБА_8 Зобов'язано Державне підприємство Центр державного земельного кадастру при Державному комітеті України по земельним ресурсам скасувати державну реєстрацію договору № 1 оренди земельної ділянки, укладеного між ОСОБА_9 та ОСОБА_8 від 26 грудня 2005 року № 040551100022.

У листі від 20 жовтня 2008 року № 07-2/3676 Державне підприємство Центр державного земельного кадастру при Державному комітеті України по земельних ресурсах повідомило, що на виконання постанови Южненського міського суду Одеської області від 07 червня 2007 року до Державного реєстру земель внесені відповідні зміни.

У листі від 25 травня 2012 року № 32-03-369 відділ Держкомзему у місті Южному повідомив, що станом на 15 травня 2012 року з автоматизованої бази даних скасовано реєстрацію державного акту на право власності на земельну ділянку, площею 11,5801 га, яка знаходиться за адресою: місто Южне, виданого ОСОБА_6

Ухвалою Вищого адміністративного суду України від 22 лютого 2011 року постанову Южненського міського суду Одеської області від 07 липня 2007 року та ухвалу Апеляційного суду Одеської області від 18 грудня 2007 року скасовано, справу направлено на новий розгляд до суду першої інстанції.

Згідно свідоцтва про смерть серії НОМЕР_5 від 23 березня 2012 року, ОСОБА_6 помер ІНФОРМАЦІЯ_1, про що в Книзі реєстрації смертей 2012 року зроблено запис № 10 від 23 березня 2012 року.

За заповітом ОСОБА_6, посвідченим 16 жовтня 2003 року державним нотаріусом Комінтернівської державної нотаріальної контори Одеської області Чос О.П., померлий заповів все своє майно ОСОБА_3 та ОСОБА_2 в рівних частках.

Згідно свідоцтва про право на спадщину за заповітом, виданого 16 травня 2014 року державним нотаріусом Лисак А.В., спадщина ОСОБА_6 складається: із земельної ділянки № 1 площею 5801 га, яка розташована: АДРЕСА_1, кадастровий номер НОМЕР_1, цільове призначення - для ведення товарного сільськогосподарського виробництва, яка належала спадкодавцю на підставі державного акту на право власності на земельну ділянку серії НОМЕР_2, виданого на підставі рішення Комінтернівського районного суду Одеської області від 15 листопада 2004 року у справі № 2-1121/2004, зареєстрованого в Книзі записів реєстрації актів на право власності на землю та на право постійного користування землею, договорів оренди землі за № 010551100058 від 19 липня 2005 року.

Відповідно до витягу про реєстрацію в Спадковому реєстрі від 16 травня 2014 року спадкоємець ОСОБА_2 успадкувала 1/2 частки вищевказаного спадкового майна.

14 травня 2014 року державним кадастровим реєстратором Управління Держземагентства у Комінтернівському районі Одеської області зареєстровано за № ЗВ-5101200422014 заяву ОСОБА_2 про надання відомостей з Державного земельного кадастру про земельну ділянку кадастровий номер НОМЕР_1, що розташована: АДРЕСА_1, та видано заявнику витяг з Державного земельного кадастру про земельну ділянку, зареєстровану 18 липня 2005 року із зазначенням власника - ОСОБА_6

Згідно листа голови комісії з реорганізації Держземагентства України від 31 грудня 2014 року № 18-28-0.21-16273/2-14 відомості про земельну ділянку з кадастровим номером НОМЕР_1 перенесено до Державного реєстру земель до Державного земельного кадастру помилково на підставі Поземельної книги № 5111700000020070015, у яку не внесено відомості про судове рішення щодо скасування державного акта на право власності на земельну ділянку та скасування реєстрації земельної ділянки, і яка не була закрита відповідно до законодавства.

ДОВОДИ УЧАСНИКІВ СПРАВИ

8. Касаційна скарга Южненської міської ради Одеської області обґрунтована тим, що незважаючи на рішення суду апеляційної інстанції від 27 квітня 2005 року, яким скасовано рішення Комінтернівського районного суду Одеської області від 15 листопада 2004 року, Южненським міським відділом земельних ресурсів та Южненським міським відділом Одеської регіональної філії ДП Центр державного земельного кадастру при Державному комітеті України по земельних ресурсах в червні 2005 року ОСОБА_6 оформлено та зареєстровано державний акт на право власності на землю Під час видачі зазначеного державного акту на земельній ділянці було розміщено ряд об'єктів нерухомості, у тому числі товарний ринок. В подальшому до Книг записів реєстрації державних актів на право власності на землю та на право постійного користування землею, договорів оренди землі та бази даних автоматизованої системи державного земельного кадастру внесено зміни згідно постанови Южненського міського суду від 07 червня 2007 року № 2-а-1/2007. Існує декілька земельних ділянок, які повністю або частково входять в межі земельної ділянки площею 11,58010 га, на яку ОСОБА_6 був виданий державний акт серії НОМЕР_2. Поновлення відповідачем відомостей про земельну ділянку у Державному реєстрі земель та видача ОСОБА_2 витягу з Державного земельного кадастру про дану земельну ділянки мали наслідком видачу нотаріусом свідоцтв про право на спадщину, яка залишилась після смерті ОСОБА_6 Державний реєстратор Управління Держземагентства у Комінтернівському районі Одеської області повинен був відмовити громадянці ОСОБА_2 у видачі витягу з державного земельного кадастру у зв'язку із скасуванням державної реєстрації земельної ділянки за кадастровим номером НОМЕР_1 та видалити відомості з бази даних автоматизованої системи Державного реєстру земель та Книги записів реєстрації державних актів на право власності на землю та на право постійного користування землею, договорів оренди землі.

9. У запереченні на касаційну скаргу ОСОБА_2, посилаючись на законність рішення суду апеляційної інстанції, просить залишити його в силі.

ПОЗИЦІЯ ВЕРХОВНОГО СУДУ

10. Відповідно до статті 202 Земельного кодексу України у редакції, яка діяла до 01 січня 2013 року, державна реєстрація земельних ділянок здійснюється у складі державного реєстру земель, який складається з книги записів державних актів на право власності на землю та на право постійного користування землею, договорів оренди землі із зазначенням кадастрових номерів земельних ділянок; Поземельної книги, яка містить відомості про земельну ділянку.

11. Наказом Державного комітету України по земельних ресурсах від 02 липня 2003 року №174, який втратив чинність з 20 серпня 2012 року, був затверджений Тимчасовий порядок ведення державного реєстру земель, яким встановлювались правила ведення Книги записів реєстрації державних актів на право власності на землю та на право постійного користування землею, договорів оренди землі та Поземельної книги.

12. З 01 січня 2011 року набрала чинності постанова Кабінету Міністрів України від 09 вересня 2009 року №1021 Про затвердження порядків ведення Поземельної книги і Книги записів про державну реєстрацію державних актів на право власності на земельну ділянку та на право постійного користування земельною ділянкою, договорі оренди землі (далі-Порядок №1021), відповідно до якої повноваження щодо державної реєстрації земельних ділянок та прав на них, обмежень (обтяжень) використання земельних ділянок здійснювали територіальні органи Держкомзему.

13. Відповідно до наказу Держкомзему від 13 грудня 2010 року №860 Про інвентаризацію та передачу документів структурними підрозділами ДП Центр державного земельного кадастру до територіальних органів земельних ресурсів передана вся необхідна документація для виконання повноважень з ведення державного реєстру земель, а саме: Поземельні книги і Книги записів про державну реєстрацію державних актів на право власності на земельну ділянку та на право постійного користування земельною ділянкою, договорів оренди землі, зареєстровані структурними підрозділами Центру ДЗК другі примірники державних актів на право власності на земельні ділянки, зареєстровані треті примірники договорів оренди землі тощо.

14. Порядок ведення Поземельної книги №1021 передбачав наступне:

- поземельна книга відкривається та ведеться на кожну земельну ділянку: у паперовому вигляді - територіальними органами Держземагентства; в електронному вигляді - операторами - структурними підрозділами державного підприємства "Центр державного земельного кадастру", яке є адміністратором автоматизованої системи державного земельного кадастру, які мають доступ та вносять відомості до автоматизованої системи державного земельного кадастру (далі - автоматизована система), формують з її використанням аркуші Поземельної книги та аркуші витягів з неї, перевіряють результати робіт із землеустрою в електронному вигляді, дані про які містяться в файлі обміну даними про результати робіт із землеустрою в електронному вигляді (далі - обмінний файл);

- автоматизована система є інформаційною системою, що містить відомості про правовий режим земель, державну реєстрацію земельних ділянок, кадастрове зонування, кадастрові зйомки, бонітування ґрунтів, економічну оцінку земель, грошову оцінку земельних ділянок, а також про кількісний облік земель та їх якість;

- поземельна книга у паперовому вигляді зберігається у територіальному органі Держземагентства за місцем розташування земельної ділянки. (п.6 Порядку);

- поземельна книга в електронному вигляді ведеться у складі автоматизованої системи та формується на підставі даних обмінного файла та електронних (цифрових) зображень документів, отриманих від територіальних органів Держземагентства.

- до Поземельної книги в електронному вигляді додається електронне (цифрове) зображення документів, які стали підставою для внесення відомостей до (надання відомостей з) неї, державного акта на право власності на земельну ділянку або на право постійного користування земельною ділянкою (далі - державний акт).

- поземельна книга в паперовому вигляді складається з аркушів, які формуються з використанням автоматизованої системи.

- до Поземельної книги в паперовому вигляді додаються всі документи, які стали підставою для внесення відомостей до (надання відомостей з) неї (пункт 7 Порядку).

- одночасно з внесенням відомостей до Поземельної книги робляться записи у Книзі записів про державну реєстрацію державних актів на право власності на земельну ділянку та на право постійного користування земельною ділянкою, договорів оренди землі (далі - Книга записів) (пункт 8 Порядку);

- поземельна книга вважається відкритою після зазначення кадастрового номера земельної ділянки і дати її відкриття на титулі Поземельної книги, що завіряється підписом посадової особи, скріпленим печаткою територіального органу Держземагентства.

- дата відкриття Поземельної книги є датою державної реєстрації земельної ділянки (пункт 9 Порядку);

- у разі зміни меж, поділу земельної ділянки або об'єднання кількох земельних ділянок Поземельна книга на кожну земельну ділянку закривається із зазначенням дати її закриття на титулі Поземельної книги, що засвідчується підписом посадової особи та скріплюється печаткою територіального органу Держземагентства (пункт 12 Порядку).

15. Згідно з приписами пунктів 27-28 Порядку ведення Поземельної книги №1021, який втратив чинність з 01 січня 2013 року, запис у Поземельній книзі скасовується (поновлюється) посадовою особою територіального органу Держземагентства на підставі рішення суду. Скасування (поновлення) запису здійснюється шляхом внесення до автоматизованої системи відомостей про скасування (поновлення) із зазначенням дати та підстави скасування (поновлення), посади, прізвища та ініціалів посадової особи, яка скасувала (поновила) запис, та формування з використанням автоматизованої системи нових аркушів Поземельної книги, що засвідчується підписом посадової особи та скріплюється печаткою територіального органу Держземагентства.

16. Відповідно до приписів пунктів 22-23 Порядку ведення Книги записів про державну реєстрацію державних актів на право власності на земельну ділянку та на право постійного користування земельною ділянкою, договорів оренди землі запис про державну реєстрацію документа, що посвідчує право на земельну ділянку, в розділі Книги записів у паперовому вигляді скасовується посадовою особою на підставі рішення суду в установленому законом порядку. Запис про державну реєстрацію під час його скасування закреслюється у розділі Книги записів у паперовому вигляді однією горизонтальною червоною лінією, нанесеною чорнилом або кульковою ручкою, поряд з якою червоним кольором таким самим способом зазначається, на підставі якого документа скасовано запис, ставляться дата скасування запису та підпис посадової особи.

17. Згідно зі статтею 6 Конвенції про захист прав людини і основоположних свобод від 04 листопада 1950 року (далі - Конвенція) кожен має право на справедливий і публічний розгляд його справи упродовж розумного строку незалежним і безстороннім судом, встановленим законом.

Відповідно до частини другої статті 2 КАС України (тут і далі - у редакції, чинній на час прийняття оскаржуваного рішення) до адміністративних судів можуть бути оскаржені будь-які рішення, дії чи бездіяльність суб'єктів владних повноважень, крім випадків, коли щодо таких рішень, дій чи бездіяльності Конституцією чи законами України встановлено інший порядок судового провадження.

18. На підставі пункту 7 частини першої статті 3 КАС України суб'єктом владних повноважень є орган державної влади, орган місцевого самоврядування, їхня посадова чи службова особа, інший суб'єкт при здійсненні ними владних управлінських функцій на основі законодавства, в тому числі на виконання делегованих повноважень.

19. Згідно із частиною другою статті 4 КАС України юрисдикція адміністративних судів поширюється на всі публічно-правові спори, крім спорів, для яких законом установлений інший порядок судового вирішення.

20. Пунктом 1 частини другої статті 17 КАС України визначено, що юрисдикція адміністративних судів поширюється на публічно-правові спори, зокрема спори фізичних чи юридичних осіб із суб'єктом владних повноважень щодо оскарження його рішень (нормативно-правових актів чи правових актів індивідуальної дії), дій чи бездіяльності.

21. Наведені норми узгоджуються з положеннями статей 2, 4 та 19 КАС України (у редакції, чинній з 15 грудня 2017 року), якими визначено завдання та основні засади адміністративного судочинства, зміст публічно-правового спору та справи, на які поширюється юрисдикція адміністративних судів.

22. Отже, до компетенції адміністративних судів належать спори фізичних чи юридичних осіб з органом державної влади, органом місцевого самоврядування, їхньою посадовою або службовою особою, предметом яких є перевірка законності рішень, дій чи бездіяльності цих органів (осіб), прийнятих або вчинених ними при здійсненні владних управлінських функцій, крім спорів, для яких законом установлений інший порядок судового вирішення.

23. Публічно-правовий спір має особливий суб'єктний склад. Участь суб'єкта владних повноважень є обов'язковою ознакою для того, щоб класифікувати спір як публічно-правовий. Проте сама собою участь у спорі суб'єкта владних повноважень не дає підстав ототожнювати спір із публічно-правовим та відносити його до справ адміністративної юрисдикції.

24. Під час визначення предметної юрисдикції справ суди повинні виходити із суті права та/або інтересу, за захистом якого звернулася особа, заявлених вимог, характеру спірних правовідносин, змісту та юридичної природи обставин у справі.

25. Визначальною ознакою справи адміністративної юрисдикції є суть (зміст, характер) спору. Публічно-правовий спір, на який поширюється юрисдикція адміністративних судів, є спором між учасниками публічно-правових відносин і стосується саме цих відносин.

26. Разом з тим приватноправові відносини вирізняються наявністю майнового чи немайнового інтересу учасника. Спір має приватноправовий характер, якщо він обумовлений порушенням або загрозою порушення приватного права чи інтересу, як правило майнового, конкретного суб'єкта, що підлягає захисту в спосіб, передбачений законодавством для сфери приватноправових відносин, навіть якщо до порушення приватного права чи інтересу призвели управлінські дії суб'єктів владних повноважень.

Оцінка доводів учасників справи і висновків судів попередніх інстанцій

27. Як установлено матеріалами справи, Южненська міська рада звернулась до адміністративного суду з позовом, направленим на поновлення порушеного, на її переконання, права на земельні ділянки, які повністю або частково входять в межі земельної ділянки, на яку ОСОБА_6 було видано державний акт на право власності на земельну ділянку серії НОМЕР_2 від 19 липня 2005 року.

28. При цьому спір виник у зв'язку із внесенням Управлінням Держземагентства у Комінтернівському районі Одеської області відомостей про вказану земельну ділянку до Державного земельного кадастру та поновлення державної реєстрації державного акту серії НОМЕР_2 від 19 липня 2005 року, а також із видачею спадкоємцю ОСОБА_6 - ОСОБА_2 витягу з Державного земельного кадастру про земельну ділянку.

29. Отже, цей позов подано на поновлення прав позивача у сфері земельних відносин.

30. Ураховуючи, що цей позов направлено на поновлення прав позивача у сфері земельних відносин, а також беручи до уваги, що поновлення відповідачем відомостей про земельну ділянку у Державному реєстрі земель та видачі ОСОБА_2 витягу з Державного земельного кадастру про дану земельну ділянки мали наслідок видачу нотаріусом свідоцтва про право на спадщину, яка залишилась після смерті ОСОБА_6, колегія суддів дійшла висновку, що цей спір не є публічно-правовим, оскільки поглинається спором про право, а тому має вирішуватися судами за правилами господарського судочинства.

31. Аналогічний висновок щодо застосування норм процесуального права у подібних відносинах викладений у постановах Великої Палати Верховного Суду від 29 травня 2018 року у справі № 816/619/15-а (провадження № 11-300апп18), від 23 січня 2018 року у справі № 826/14370/14 (провадження № 11-667апп18).

32. При цьому визначальним принципом здійснення правосуддя в адміністративних справах є принцип офіційного з'ясування всіх обставин у справі з обов'язком суб'єкта владних повноважень доказувати правомірність своїх дій, бездіяльності чи рішень, на відміну від визначального принципу цивільного судочинства, який полягає у змагальності сторін. Суд, який розглянув справу, не віднесену до його юрисдикції, не може вважатися судом, встановленим законом у розумінні пункту 1 статті 6 Конвенції.

33. Згідно із частиною третьою статті 3 КАС України (тут і далі - у редакції, чинній з 15 грудня 2017 року) провадження в адміністративних справах здійснюється відповідно до закону, чинного на час вчинення окремої процесуальної дії, розгляду і вирішення справи.

34. Частиною першою статті 354 Кодексу адміністративного судочинства України встановлено, що порушення правил юрисдикції адміністративних судів, визначених статтею 19 цього Кодексу, є обов'язковою підставою для скасування рішення із закриттям провадження незалежно від доводів касаційної скарги.

Висновки за результатами розгляду касаційної скарги

35. Беручи до уваги наведене й ураховуючи суть спірних правовідносин, правовий статус учасників справи, колегія суддів дійшла висновку, що цей спір не належить до юрисдикції адміністративних судів, а тому рішення судів першої та апеляційної інстанцій підлягають скасуванню, а провадження у справі закриттю, оскільки правовідносини у цій справі мають вирішуватися в порядку господарського судочинства.

Керуючись статтями 339, 341, 345, 354, 355, 356, 359 Кодексу адміністративного судочинства України

ПОСТАНОВИВ:

Касаційну скаргу Южненської міської ради Одеської області задовольнити частково.

Постанову Одеського окружного адміністративного суду від 19 серпня 2015 року та постанову Одеського апеляційного адміністративного суду від 18 листопада 2015 року - скасувати, провадження у справі за позовом Южненської міської ради Одеської області до Управління Держземагентства у Комінтернівському районі Одеської області, треті особи: ОСОБА_2, ОСОБА_3, про визнання незаконними дій та визнання нечинним витягу - закрити.

Роз'яснити право на звернення до суду в порядку господарського судочинства.

Постанова є остаточною і оскарженню не підлягає.

Суддя-доповідач Н. В. Коваленко

Суддя Я.О. Берназюк

Суддя М.І. Гриців

СудКасаційний адміністративний суд Верховного Суду
Дата ухвалення рішення17.04.2019
Оприлюднено18.04.2019
Номер документу81214672
СудочинствоАдміністративне

Судовий реєстр по справі —815/6371/14

Ухвала від 16.04.2019

Адміністративне

Касаційний адміністративний суд Верховного Суду

Коваленко Н.В.

Постанова від 17.04.2019

Адміністративне

Касаційний адміністративний суд Верховного Суду

Коваленко Н.В.

Ухвала від 24.12.2015

Адміністративне

Вищий адміністративний суд України

Розваляєва Т.С.

Ухвала від 20.10.2015

Адміністративне

Одеський апеляційний адміністративний суд

Кравченко К.В.

Постанова від 18.11.2015

Адміністративне

Одеський апеляційний адміністративний суд

Кравченко К.В.

Постанова від 18.11.2015

Адміністративне

Одеський апеляційний адміністративний суд

Кравченко К.В.

Ухвала від 29.09.2015

Адміністративне

Одеський апеляційний адміністративний суд

Кравченко К.В.

Ухвала від 15.01.2015

Адміністративне

Одеський окружний адміністративний суд

Аракелян М. М.

Ухвала від 11.12.2014

Адміністративне

Одеський окружний адміністративний суд

Аракелян М. М.

Ухвала від 27.11.2014

Адміністративне

Одеський окружний адміністративний суд

Аракелян М. М.

🇺🇦 Опендатабот

Опендатабот — сервіс моніторингу реєстраційних даних українських компаній та судового реєстру для захисту від рейдерських захоплень і контролю контрагентів.

Додайте Опендатабот до улюбленого месенджеру

ТелеграмВайбер

Опендатабот для телефону

AppstoreGoogle Play

Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці

© 2016‒2023Опендатабот

🇺🇦 Зроблено в Україні