ВИЩИЙ АДМІНІСТРАТИВНИЙ СУД УКРАЇНИ
У Х В А Л А
І М Е Н Е М У К Р А Ї Н И
17 листопада 2015 року м. Київ К/800/63233/14
Вищий адміністративний суд України у складі колегії суддів: Головуючий суддя:Вербицька О.В. Судді: Маринчак Н.Є. Цвіркун Ю.І. розглянувши у попередньому судовому засіданні
касаційну скаргу Товариства з обмеженою відповідальністю «ТОП ТРЕЙДИНГ»
на постанову Одеського окружного адміністративного суду від 27.05.2014 р.
та ухвалу Одеського апеляційного адміністративного суду від 18.11.2014 р.
у справі № 815/2454/14
за позовом Товариства з обмеженою відповідальністю «ТОП ТРЕЙДИНГ»
до Державної податкової інспекції у Приморському районі м. Одеси Головного управління Міндоходів в Одеській області
про визнання протиправним та зобов'язання вчинити певні дії
В С Т А Н О В И В :
Товариство з обмеженою відповідальністю «ТОП ТРЕЙДИНГ» (далі - позивач, ТОВ «ТОП ТРЕЙДИНГ») звернулось до суду з позовом до Державної податкової інспекції у Приморському районі м. Одеси Головного управління Міндоходів в Одеській області (ДПІ у Приморському районі м. Одеси) про визнання протиправним та зобов'язання вчинити певні дії.
Постановою Одеського окружного адміністративного суду від 27.05.2014 р. у задоволенні позову відмовлено.
Ухвалою Одеського апеляційного адміністративного суду від 18.11.2014 р. постанову Одеського окружного адміністративного суду від 27.05.2014 р. залишено без змін.
У касаційній скарзі ТОВ «ТОП ТРЕЙДИНГ», посилаючись на порушення судами першої та апеляційної інстанцій норм матеріального та процесуального права, просить постанову Одеського окружного адміністративного суду від 27.05.2014 р. та ухвалу Одеського апеляційного адміністративного суду від 18.11.2014 р. скасувати і ухвалити нове рішення, яким задовольнити позовні вимоги.
У письмовому запереченні на касаційну скаргу ДПІ у Приморському районі м. Одеси, посилаючись на те, що касаційна скарга є необґрунтованою, просить залишити її без задоволення, а постанову Одеського окружного адміністративного суду від 27.05.2014 р. та ухвалу Одеського апеляційного адміністративного суду від 18.11.2014 р. - без змін.
Заслухавши суддю-доповідача, перевіривши доводи касаційної скарги щодо дотримання правильності застосування судами першої та апеляційної інстанцій норм матеріального та процесуального права, правової оцінки обставин у справі, колегія суддів, враховуючи межі касаційної скарги, дійшла висновку про наступне.
Судами попередніх інстанцій встановлено, що відповідачем здійснено заходи з метою проведення зустрічної звірки TOB «ТОП ТРЕЙДІНГ» щодо документального підтвердження господарських відносин із контрагентами, їх реальності та повноти відображення в обліку за період: січень - лютий 2014 року, а саме: підготовлено запит керівнику від 27.03.2014 за №10419/10/53-22-3/03 щодо надання письмової інформації та документального підтвердження щодо формування податкових зобов'язань та податкового кредиту за період січень - лютий 2014року; з метою вручення запиту, здійснено вихід за юридичною адресою: м. Одеса, вул. Черняховського, буд. 12, про що складено акт інформативного повідомлення перевірки фактичного місцезнаходження TOB «ТОП ТРЕЙДІНГ» від 27.03.2014 за №65/15-53-22-3/389676655; направлено запит на ГОВ ДПІ в Приморському районі м. Одеси ГУ Міндоходів в Одеській області щодо проведення заходів, спрямованих на встановлення місцезнаходження (місцеперебування) посадових осіб TOB «ТОП ТРЕЙДІНГ», від 27.03.2014 за №65/15-53-22-3; направлено службову записку на відділ реєстрації та обліку платників податків від 27-03.2014 за №271/15-53-22-3/03; попередньо: службова записка від 26.03.2014 за №262/13-53-22131 щодо зміни стану платника податків в Системі «Податковий блок»; складено та направлено службову записку до ДПІ в Приморському районі м. Одеси щодо проведення заходів, спрямованих на надання доказової бази щодо формування штучного кредиту та податкової вигоди третім особам (покупцям) з метою мінімізації податкових зобов'язань та заниження (ухилення) від сплати податку на додану вартість від №269/15-53-22-03/11 від 27.03.2013. Зустрічну звірку TOB «ТОП ТРЕЙДІНГ» неможливо провести у зв'язку із незнаходженням посадових осіб TOB «ТОП ТРЕЙДІНГ» та будь яких ознак ведення фінансово - господарської діяльності за податковою адресою, про що складено акт про неможливість вручення запиту від 27.03.2014 за №31/15-53-22-03/38967665.
Оперативним управлінням ДПІ у Приморському районі м. Одеси службовою запискою від 21.03.2014 № 812 (вх. № 1988/11 від 21.03.2014) повідомлено про не встановлення підприємства за реєстраційною адресою.
Станом на момент проведення аналізу фінансово-господарської діяльності TOB «ТОП ТРЕЙДІНГ» відповідно до інформації що міститься у підсистемі «Реєстрація ПП» системи «Податковий блок», стан платника « 9» - направлено повідомлення про відсутність за місцезнаходженням.
ДПІ у Приморському районі м. Одеси було здійснено виїзд за податковою адресою підприємства та встановлено, що ТОВ «ТОП Трейдинг» за адресою: м. Одеса, вул. Черняховського, буд. 12, не знаходиться. Під час відпрацювання встановити та опитати директора підприємства ОСОБА_4 не було можливості. Громадянин ОСОБА_4 зареєстрований за адресою: АДРЕСА_1 (за даними бази «Податковий блок»).
До ОУ ТУ Міндоходів в Луганській області направлено запит №9326/7/15-53-07 від 20.03.2014 р. щодо встановлення ОСОБА_4 та опитування на предмет причетності до створення та ведення фінансово - господарської діяльності підприємства TOB «Топ Трейдінг».
Відповідно до п. 41.1 ст. 41 Податкового кодексу України контролюючими органами є органи доходів і зборів - центральний орган виконавчої влади, що забезпечує формування єдиної державної податкової, державної митної політики в частині адміністрування податків і зборів, митних платежів та реалізує державну податкову, державну митну політику, забезпечує формування та реалізацію державної політики з адміністрування єдиного внеску, забезпечує формування та реалізацію державної політики у сфері боротьби з правопорушеннями при застосуванні податкового та митного законодавства, а також законодавства з питань сплати єдиного внеску (далі - центральний орган виконавчої влади, що забезпечує формування та реалізує державну податкову і митну політику), його територіальні органи.
Згідно з п. 61.1 ст. 61 Податкового кодексу України податковий контроль - система заходів, що вживаються контролюючими органами з метою контролю правильності нарахування, повноти і своєчасності сплати податків і зборів, а також дотримання законодавства з питань регулювання обігу готівки, проведення розрахункових та касових операцій, патентування, ліцензування та іншого законодавства, контроль за дотриманням якого покладено на контролюючі органи.
Відповідно до ст. 62 Податкового кодексу України податковий контроль здійснюється шляхом: ведення обліку платників податків; інформаційно-аналітичного забезпечення діяльності органів державної податкової служби; перевірок та звірок відповідно до вимог цього Кодексу, а також перевірок щодо дотримання законодавства, контроль за дотриманням якого покладено на контролюючі органи, у порядку, встановленому законами України, що регулюють відповідну сферу правовідносин.
З метою отримання податкової інформації органи державної податкової служби мають право проводити зустрічні звірки даних суб'єктів господарювання щодо платника податків (п. 73.5 ст. 75 ПК України).
Зустрічною звіркою вважається співставлення даних первинних бухгалтерських та інших документів суб'єкта господарювання, що здійснюється органами державної податкової служби з метою документального підтвердження господарських відносин з платником податків та зборів, а також підтвердження відносин, виду, обсягу і якості операцій та розрахунків, що здійснювалися між ними, для з'ясування їх реальності та повноти відображення в обліку платника податків.
Зустрічні звірки не є перевірками і проводяться в порядку, визначеному Кабінетом Міністрів України.
Підстави, строки, механізм та процедура проведення зустрічних звірок врегульовано Порядком проведення органами державної податкової служби зустрічних звірок, затвердженим Постановою Кабінету Міністрів України від 27 грудня 2010р. №1232 (далі - Порядок №1232).
За змістом положень пункту 3 вищезазначеного Порядку №1232, необхідною умовою для проведення зустрічної звірки платника податків, органом у якому такий платник перебуває на обліку, є наявність запиту про проведення зустрічної звірки від органу державної податкової служби - ініціатора проведення такої звірки де перебуває на обліку контрагент такого платника податків, або органом державної податкової служби (ініціатором) самостійно у разі, коли суб'єкт господарювання перебуває на обліку в тому ж органі державної податкової служби, в якому перебуває платник податків, або в межах одного населеного пункту.
З огляду на викладене, суди попередніх інстанцій дійшли правильного висновку, що ДПІ у Приморському районі м. Одеси мало достатні правові підстави для проведення зустрічної звірки позивача, оскільки згідно пункту 3 Порядку №1232 мало запит про проведення зустрічної звірки від органу державної податкової служби - ініціатора проведення такої звірки де перебуває на обліку контрагент такого платника податків.
Відповідно до пункту 4 Порядку №1232 у разі відсутності запитуваної органом державної податкової служби (ініціатором) інформації орган державної податкової служби (виконавець) надсилає завірений печаткою запит про подання інформації та її документального підтвердження суб'єкту господарювання за його адресою (місцезнаходженням, податковою адресою) рекомендованим листом з повідомленням про вручення чи особисто вручає суб'єкту господарювання або його законному чи уповноваженому представникові під розписку.
Згідно п.6 Порядку у разі отримання від суб'єкта господарювання інформації, визначеної у запиті, та її документального підтвердження (протягом одного місяця з дня, що настає за днем надходження суб'єкту господарювання запиту) орган державної податкової служби проводить зустрічну звірку.
З матеріалів справи вбачається, що листом від 27.03.2014 року № 10419/10/53-22-3/03 ДПІ у Приморському районі м. Одеси направило на адресу позивача запит надання письмової інформації та документального підтвердження щодо формування податкових зобов'язань та податкового кредиту за період січень - лютий 2014 року. Вказаний запит був направлений на адресу позивача Укркур'єром 28.03.2014 р., що підтверджено повідомленням про вручення поштового відправлення, яке 31.03.2014 р. повернулось із відміткою «підприємство відсутнє за адресою».
Отже, ДПІ у Приморському районі м. Одеси були дотримані норми пункту 4 Порядку №1232 щодо процедури збирання інформації для проведення зустрічної звірки.
Додатком 3 до Методичних рекомендацій щодо організації та проведення органами державної податкової служби зустрічних звірок, затверджених Наказом ДПА України від 22.04.2011 року № 236 встановлений зразок форми акта про неможливість проведення зустрічної звірки суб'єкта господарювання, який і був складений відповідачем.
З огляду на викладене, суди попередніх інстанцій дійшли правильного висновку щодо відсутності в діях відповідача порушення законодавства при проведенні зустрічної звірки, оскільки в даному випадку податковий орган мав правові підстави для її проведення, а також дотримався відповідної процедури, що передувала її проведенню та оформленню результатів.
Щодо зобов'язання ДПІ у Приморському районі м. Одеси відновити показники податкових зобов'язань та податкового кредиту з податку на додану вартість TOB «ТОП ТРЕЙДІНГ» в електронній автоматизованій системі співставлення податкових зобов'язань та податкового кредиту (Податковий блок аналітична система співставлення податкового кредиту та податкових зобов'язань), колегія суддів зазначає наступне.
Як встановлено судами, коригування податкових зобов'язань та податкового кредиту декларації з податку на додану вартість TOB «ТОП ТРЕЙДІНГ» в електронній автоматизованій системі співставлення податкових зобов'язань та податкового кредиту (Податковий блок аналітична система співставлення податкового кредиту та податкових зобов'язань) в розрізі контрагентів на підставі акта № 1822/15-53-22-5 038967665 «Про неможливість проведення зустрічної звірки TOB «ТОП ТРЕЙДІНГ» щодо підтвердження господарських відносин з контрагентами за період січень - лютий 2014 р. не відбулося.
Відповідно до статті 71 ПК України інформаційно-аналітичне забезпечення діяльності контролюючих органів це комплекс заходів щодо збору, опрацювання та використання інформації, необхідної для виконання покладених на контролюючі органи функцій.
Згідно з приписами підпункту 72.1.1 пункту 72.1 статті 72 ПК України для інформаційно-аналітичного забезпечення діяльності контролюючого органу використовується інформація, що надійшла, зокрема: від платників податків та податкових агентів, що міститься в податкових деклараціях, розрахунках, інших звітних документах; що міститься у наданих великими платниками податків в електронній формі копіях документів з обліку доходів, витрат та інших показників, пов'язаних із визначенням об'єктів оподаткування (податкових зобов'язань), первинних документах, які ведуться в електронній формі, регістрах бухгалтерського обліку, фінансовій звітності, інших документах, пов'язаних з обчисленням та сплатою податків і зборів; про фінансово-господарські операції платників податків.
Відповідно до ст. 74 Податкового кодексу України податкова інформація, зібрана відповідно до Кодексу, може зберігатися та опрацьовуватися в інформаційних базах органів державної податкової служби або безпосередньо посадовими (службовими) особами органів державної податкової служби. Перелік інформаційних баз, а також форми і методи опрацювання інформації визначаються центральним органом виконавчої влади, що реалізує державну податкову політику. Зібрана податкова інформація та результати її опрацювання використовуються для виконання покладених на органи державної податкової служби функцій та завдань.
При цьому слід зазначити, що для інформаційно-аналітичного забезпечення діяльності контролюючого органу використовується інформація, що надійшла за результатами податкового контролю і не може бути виключена з баз даних, якщо дії зі здійснення такого контролю не визнані протиправними в установленому порядку.
Наведена правова позиція узгоджується з висновком, викладеним в постанові Верховного Суду України від 09.12.2014 р.
Таким чином, саме за вищевказаних обставин справи, суди першої та апеляційної інстанцій дійшли правильного висновку, з яким погоджується колегія суддів касаційної інстанції, щодо необґрунтованості заявлених позивачем вимог.
Враховуючи вищевикладене, колегія суддів вважає, що в межах касаційної скарги порушень судами першої та апеляційної інстанцій норм матеріального та процесуального права при вирішенні цієї справи не допущено, правова оцінка обставин у справі дана вірно.
За таких обставин, касаційна скарга позивача підлягає відхиленню, а постанова Одеського окружного адміністративного суду від 27.05.2014 р. та ухвала Одеського апеляційного адміністративного суду від 18.11.2014 р. залишенню без змін.
На підставі викладеного, керуючись ст.ст. 210, 214 - 215, 220, 220 1 , 223, 224, 230, 231 Кодексу адміністративного судочинства України, суд
У Х В А Л И В:
1.Касаційну скаргу Товариства з обмеженою відповідальністю «ТОП ТРЕЙДИНГ» відхилити.
2.Постанову Одеського окружного адміністративного суду від 27.05.2014 р. та ухвалу Одеського апеляційного адміністративного суду від 18.11.2014 р. залишити без змін.
3.Ухвала набирає законної сили через п'ять днів після направлення її копії особам, які беруть участь у справі, заява про перегляд судового рішення в адміністративній справі Верховним Судом України може бути подана з підстав, у порядку та в строки, встановлені статтями 236 238 Кодексу адміністративного судочинства України.
Головуючий суддя О.В. Вербицька
Судді Н.Є. Маринчак
Ю.І. Цвіркун
Суд | Вищий адміністративний суд України |
Дата ухвалення рішення | 17.11.2015 |
Оприлюднено | 23.11.2015 |
Номер документу | 53654013 |
Судочинство | Адміністративне |
Адміністративне
Вищий адміністративний суд України
Вербицька О.В.
Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці
© 2016‒2025Опендатабот
🇺🇦 Зроблено в Україні