ГОСПОДАРСЬКИЙ СУД ДОНЕЦЬКОЇ ОБЛАСТІ
61022, м.Харків, пр.Леніна, 5
Р І Ш Е Н Н Я
іменем України
18.11.2015 Справа № 905/1964/15
Господарський суд Донецької області у складі судді Бойко І.А. при секретарі судового засідання Бояровій К.О. розглянувши у відкритому судовому засіданні матеріали справи
за позовною заявою Публічного акціонерного товариства «Український бізнес банк», м. Донецьк
до відповідача: Фізичної особи-підприємця ОСОБА_1, Донецька область, м. Селидове
про: стягнення заборгованості у розмірі 1027230,45 грн.
За участі представників сторін:
від позивача: Хоміч А.А. за довіреністю №76 від 01.10.2015р.
від відповідача: не з`явився.
Позивач, Публічне акціонерне товариство «Український бізнес банк», м. Донецьк звернувся до господарського суду з позовом до Фізичної особи-підприємця ОСОБА_1, Донецька область, м. Селидове про стягнення заборгованості у розмірі 1027230,45 грн., а саме: прострочена заборгованість за кредитом у розмірі 728 771,20 грн., прострочена заборгованість зі сплати процентів за користування кредитом у розмірі 154 850,56 грн., заборгованості по комісії у розмірі 50895,00 грн., заборгованість зі сплати пені за кредитом у розмірі 47981,54 грн., заборгованість за несвоєчасну сплату процентів пені у розмірі 31853,41 грн., заборгованість зі сплати пені за комісією у розмірі 11123,74 грн.
В обґрунтування своїх позовних вимог позивач посилається на невиконання відповідачем умов кредитного договору №КСПДЮ/322377.10 від 20.05.2013р., вимога №4299 від 30.07.2015р.
Представник позивача у судовому засіданні підтримав позовні вимоги у повному обсязі. Через канцелярію надав супровідний лист від 28.10.2015р. та супровідний лист від 18.11.2015р., в яких просить долучити до матеріалів справи додаткові документи.
Представник відповідача в судове засідання не з'явився, документів, витребуваних ухвалою про відкладення розгляду справи від 28.10.2015р. не надав.
В силу приписів ст. 75 Господарського процесуального кодексу справа розглянута за наявними в ній матеріалами.
Розглянувши матеріали справи, додатково надані документи, заслухавши пояснення представника позивача, господарським судом ВСТАНОВЛЕНО.
20.03.2013р. між Публічним акціонерним товариством «Український бізнес банк» (надалі - Банк) та Фізичною особою-підприємем ОСОБА_1 (надалі - Позичальник) укладено кредитний договір №КСПДЮ/322377.10 (надалі - Кредитний договір).
За своєю правовою природою договір №КСПДЮ/322377.10 від 20.05.2013р. є кредитним договором, згідно з яким, за приписами ст. 1054 Цивільного кодексу України (надалі - ЦК України), банк або інша фінансова установа (Кредитодавець) зобов'язується надати грошові кошти (Кредит) позичальникові у розмірі та на умовах, встановлених договором, а позичальник зобов'язується повернути кредит та сплатити проценти. До відносин за кредитним договором застосовуються положення параграфа 1 глави 71 ЦК України, якщо інше не встановлено параграфом 2 і не випливає із суті кредитного договору.
Відповідно до п.1.1. Кредитного договору, Банк надає Позичальнику кредит, а Позичальник зобов'язується повернути кредит та сплатити проценти за кредитом, комісії ті інші за цим Договором.
Згідно п.1.2. Кредитного договору, суму кредиту, що надається, становить 877500,00 грн.
За умов п.1.3. Кредитного договору, кредит надається з 20.05.2013р. до 19.05.2018р.
Умовами п.1.5. Кредитного договору, процентна ставка за користування кредитом становить 15% річних. Проценти нараховуються за кожний календарний день за методом «факт/факт», тобто для розрахунку використовується фактична кількість днів у місяці та у році.
Банку сплатити:
- одноразову комісію за надання кредиту у розмірі 1% від суми кредиту, що надається у строк до 20.05.2015р.;
- щомісячно не пізніше сьомого числа місяця, наступного за звітним - комісію за супровід кредитного договору у сумі 3510,00 грн. без ПВД;
Комісійна винагорода сплачується на рахунок НОМЕР_2 у ПАТ «УКРБІЗНЕСБАНК», код Банку 334969 (п.4.3. Кредитного договору).
Відповідно п.4.2. Кредитного договору, щомісячно, не пізніше сьомого числа місяця, наступного за звітним, перераховувати на рахунок НОМЕР_2 суму процентів за користування кредитом у відповідності до Договору.
Згідно п.4.6. Кредитного договору, у разі виникнення простроченої заборгованості (відповідно до п.4.1. та п.4.5.) Позичальник сплачує Банку 30 процентів річних, нарахованих на суму простроченої заборгованості від дати виникнення такої заборгованості до дати її погашення.
Графік надання та погашення кредиту встановлений додатком №1 до Кредитного договору.
Надання кредиту банком Позичальнику підтверджується банківськими виписками з відповідних рахунків обліку кредитних зобов'язань відповідача: позичкового - НОМЕР_3, простроченої заборгованості за кредитом - НОМЕР_4, нарахованих процентів - НОМЕР_5, прострочених процентів - НОМЕР_6, НОМЕР_7, НОМЕР_8, нарахованих комісій - НОМЕР_9, прострочених комісій - НОМЕР_10, НОМЕР_11 НОМЕР_12, розподільчого - НОМЕР_13, , належним чином засвідчені копії яких наявні в матеріалах справи.
До матеріалів справи позивачем надані копії документів, які свідчать про перебування його в стані ліквідації. Відповідно до постанови Правління Національного банку України №265 від 23.04.2015р. «Про відкликання банківської ліцензії та ліквідацію Публічного акціонерного товариства «Український бізнес банк» виконавчою дирекцією Фонду гарантування вкладів фізичних осіб прийнято рішення №87 від 24.04.2015р. «Про початок процедури ліквідації ПАТ «Український бізнес банк» та призначення уповноваженої особи Фонду на ліквідацію банку».
За змістом ст. 2 Закону України «Про систему гарантування вкладів фізичних осіб» ліквідація банку це процедура його припинення як юридичної особи. Згідно ст. 46 Закону, з дня початку процедури ліквідації припиняються всі повноваження органів управління банку (загальних зборів, спостережної ради і правління (ради директорів) та органів контролю (ревізійної комісії та внутрішнього аудиту). У відповідності до ст. 48 зазначеного Закону Фонд безпосередньо або шляхом делегування повноважень уповноваженій особі Фонду з дня початку процедури ліквідації банку вживає у встановленому законодавством порядку заходів до повернення дебіторської заборгованості банку, заборгованості позичальників перед банком та пошуку, виявлення, повернення (витребування) майна банку, що перебуває у третіх осіб.
Згідно зі ст. 2 Декрету Кабінету Міністрів України №15-93 від 19.02.1993р. «Про систему валютного регулювання і валютного контролю» резиденти України мають право здійснювати валютні операції з урахуванням обмежень, встановлених Декретом та іншими актами валютного законодавства.
Як зазначалося вище, постановою НБУ від 16.10.2014р. відкликана Генеральна ліцензія на здійснення валютних операцій, яка раніше була видана позивачу. Проте, у відповідності до ст.5 Декрету КМУ «Про систему валютного регулювання і валютного контролю" неплатоспроможні комерційні банки, ліквідацію яких здійснює Фонд гарантування вкладів фізичних осіб, мають право здійснювати валютні операції без ліцензії Національного банку України з дотриманням законодавства України про систему валютного регулювання і валютного контролю з метою здійснення процедури виведення неплатоспроможного банку з ринку.
Відповідно до ст. 1048 Цивільного кодексу України (надалі - ЦК України), Позикодавець має право на одержання від позичальника процентів від суми позики, якщо інше не встановлено договором або законом. Розмір і порядок одержання процентів встановлюються договором. Якщо договором не встановлений розмір процентів, їх розмір визначається на рівні облікової ставки Національного банку України. У разі відсутності іншої домовленості сторін проценти виплачуються щомісяця до дня повернення позики.
Згідно до ч.3. ст. 1049 ЦК України, позика вважається повернутою в момент зарахування грошової суми, що позичалася, на банківський рахунок позикодавця.
Відповідач частково погасив кредит та перерахував на рахунок позивача борг у розмірі 148 728,80 грн.
Позивач доводить банківськими виписками, що станом на 31.08.2015р. заборгованість за кредитом складає 728 771,20 грн., прострочена заборгованість зі сплати процентів за користування кредитом у розмірі 154 850,56 грн., заборгованості по комісії у розмірі 50895,00 грн.
Відповідачем до прийняття судового рішення не надано доказів погашення заборгованості за кредитним договором, в результаті чого господарський суд робить висновок, що сплату цих сум заборгованості не здійснено до теперішнього часу, у зв'язку з чим позовні вимоги щодо стягнення з відповідача заборгованості за кредитом у розмірі 728 771,20 грн., прострочена заборгованість зі сплати процентів за користування кредитом у розмірі 154 850,56 грн., заборгованості по комісії у розмірі 50895,00 грн. є доведеними та підлягають задоволенню.
Крім того, позивачем заявлені вимоги щодо стягнення заборгованості зі сплати пені за кредитом у розмірі 47981,54 грн., заборгованість за несвоєчасну сплату процентів пені у розмірі 31853,41 грн., заборгованість зі сплати пені за комісією у розмірі 11123,74 грн., заборгованості зі сплати пені за комісією за управління у розмірі 13269,60 грн. за період з 31.01.2015р. по 30.07.2015р., Відповідно до п.5.11. Кредитного договору.
Відповідно до п.5.11. Кредитного договору, при порушенні строків погашення кредиту, нарахованих за ним процентів, комісій (п.4.2., п.4.3., п.4.5.) вимагати від Позичальника за кожен день прострочення сплатити пеню у розмірі подвійної облікової ставки НБУ, яка діяла в період, за який сплачується пеня від суми простроченої заборгованості за кредитом.
Статтею 230 Господарського кодексу України (надалі - ГК України) встановлено, що штрафними санкціями є господарські санкції у вигляді грошової суми (неустойка, штраф, пеня), яку учасник господарських відносин зобов'язаний сплатити у разі порушення ним правил здійснення господарської діяльності, невиконання або неналежного виконання господарського зобов'язання.
Неустойкою (штрафом, пенею) є грошова сума або інше майно, які боржник повинен передати кредиторові у разі порушення боржником зобов'язання. Пенею є неустойка, що обчислюється у відсотках від суми несвоєчасно виконаного грошового зобов'язання за кожен день прострочення виконання (ст. 549 ЦК України).
Указом Президента України №405/2014 від 14.04.2014р. «Про рішення Ради національної безпеки і оборони України від 13.04.2014р. «Про невідкладні заходи щодо подолання терористичної загрози і збереження територіальної цілісності України» запроваджено антитерористичну операцію на території України.
Законом України «Про тимчасові заходи на період проведення антитерористичної операції» визначений період проведення антитерористичної операції - час між датою набрання чинності зазначеним Указом Президента України та датою набрання чинності Указом Президента України про завершення проведення антитерористичної операції або військових дій на території України. На час розгляду справи антитерористична операція триває.
Згідно зі ст. 2 Закону України «Про тимчасові заходи на період проведення антитерористичної операції» на час проведення антитерористичної операції забороняється нарахування пені та/або штрафів на основну суму заборгованості із зобов'язань за кредитними договорами та договорами позики з 14.04.2014р. громадянам України, які зареєстровані та постійно проживають або переселилися у період з 14.04.2014р. з населених пунктів, визначених у затвердженому Кабінетом Міністрів України переліку, де проводилася антитерористична операція, а також юридичним особам та фізичним особам - підприємцям, що провадять (провадили) свою господарську діяльність на території населених пунктів, визначених у затвердженому Кабінетом Міністрів України переліку, де проводилася антитерористична операція.
У відповідності до ч.5. ст. 11 Закону України «Про тимчасові заходи на період проведення антитерористичної операції» на Кабінет Міністрів України покладено обов'язок у 10-денний строк з дня опублікування вказаного Закону затвердити перелік населених пунктів, на території яких здійснювалася антитерористична операція, розпочата відповідно до Указу Президента України «Про рішення Ради національної безпеки і оборони України від 13.04.2014р. «Про невідкладні заходи щодо подолання терористичної загрози і збереження територіальної цілісності України» від 14.04.2014р. №405/2014, у період з 14.04.2014 року до її закінчення.
Розпорядженням Кабінету Міністрів України №1053-р від 30.10.2014р. був затверджений перелік населених пунктів, до якого включено м. Донецьк, де проводить свою господарську діяльність відповідач, що підтверджується даними з Єдиного державного реєстру юридичних осіб та фізичних осіб-підприємців.
05.11.2014р. Кабінетом Міністрів України прийнято нове розпорядження №1079-р, яким зупинено дію розпорядження КМУ №1053-р від 30.10.2014р. «Про затвердження переліку населених пунктів, на території яких здійснювалася антитерористична операція».
Постановою Окружного адміністративного суду м. Києва від 26.01.2015р. у справі №826/18327/14 за адміністративним позовом Товариства з обмеженою відповідальністю «Тар Альянс» до Кабінету Міністрів України визнано нечинним розпорядження Кабінету Міністрів України № 1079-р від 05.11.2014р. «Про зупинення дії розпорядження Кабінету Міністрів України» від 30.10.2014р. №1053-р». Ухвалою Київського апеляційного адміністративного суду від 02.04.2015р. постанова Окружного адміністративного суду м.Києва від 26.01.2015р. у зазначеній адміністративній справі залишена без змін.
Ухвалою Вищого адміністративного суду України К/800/19383/15 від 28.07.2015р. постанову Окружного адміністративного суду м. Києва від 26.01.2015р. та ухвалу Київського апеляційного адміністративного суду від 02.04.2015р. скасовано, справу направлено на новий розгляд до суду першої інстанції.
Таким чином, на дату винесення рішення дія розпорядження Кабінету Міністрів України від 30.10.2014р. №1053-р зупинена на підставі розпорядження Кабінету Міністрів України №1079-р від 05.11.2014р., однак вона не скасована і не визнана незаконною.
Одночасно, відповідно до ст. 1 Закону України «Про боротьбу з терроризмом» антитерористична операція включає комплекс скоординованих спеціальних заходів, спрямованих на попередження, запобігання та припинення терористичної діяльності, звільнення заручників, забезпечення безпеки населення, знешкодження терористів, мінімізацію наслідків терористичної діяльності. Райони проведення антитерористичної операції визначаються у тому числі керівництвом антитерористичної операції.
Керівником Антитерористичного центру при СБУ виданий Наказ №33/6/а від 07.10.2014р. «Про визначення районів проведення антитерористичної операції та термінів її проведення», відповідно до якого районами проведення АТО визначені Донецька та Луганська області з терміном дії з 07.04.2014р.
Таким чином, проведення антитерористичної операції на території Донецької та Луганської областей з 07.04.2014р. визначено компетентним органом у сфері боротьби з тероризмом. Одночасно, проведення антитерористичної операції на території м. Донецьк є загальновідомим фактом.
Розпорядженням КМУ України №1085-р від 7.11.2014р. затверджено перелік населених пунктів, на території яких органи державної влади тимчасово не здійснюють свої повноваження та перелік населених пунктів, що розташовані на лінії зіткнення. До переліку пунктів, на території в яких органі влади тимчасово не здійснюють свої повноваження увійшло м. Донецьк.
Відповідно до ст. 2 Закону України «Про судоустрій і статус суддів» суд, здійснюючи правосуддя на засадах верховенства права, забезпечує кожному право на справедливий суд та повагу до інших прав і свобод, гарантованих Конституцією та Законами України. Закріплене в ст. 2 Закону України «Про тимчасові заходи на період проведення антитерористичної операції» право суб'єкта господарювання, який проводив та/або проводить свою господарську діяльність на території, де проводилась або проводиться антитерористична операція не може бути ілюзорним та носити декларативний характер. У розумінні положень ст. 58 Конституції України приписи ст. 2 означеного закону відносно заборони нарахування пені з 14 квітня 2014 року мають ретроспективну дію для розглядуваних правовідносин та не містять жодних вилучень щодо їх незастосування.
Відповідно ст.ст. 33-34 Господарського процесуального кодексу України, кожна сторона за допомогою належних та допустимих доказів повинна довести ті обставини, на які вона посилається як на підставу своїх вимог і заперечень.
На підставі вищевикладеного, враховуючи приписи Закону України «Про боротьбу з терроризмом», прийнятий на його виконання та виконання рішення Ради національної безпеки і оборони України від 13.04.2014р. «Про невідкладні заходи щодо подолання терористичної загрози і збереження територіальної цілісності України» наказ керівника Антитерористичного центру при СБУ №33/6/а від 07.10.2014р. «Про визначення районів проведення антитерористичної операції та термінів її проведення», Розпорядження КМУ України №1085-р від 07.11.2014р. «Про затвердження переліку населених пунктів, на території яких органи державної влади тимчасово не здійснюють свої повноваження», а також усвідомлюючи загальновідомий факт місцезнаходження відповідача в зоні активних бойових дій, суд застосовує до правовідносин між позивачем та відповідачем ст. 2 Закону України «Про тимчасові заходи на період проведення антитерористичної операції» та в частині позовних вимог щодо стягнення пені за кредитом у розмірі 47981,54 грн., заборгованість за несвоєчасну сплату процентів пені у розмірі 31853,41 грн., заборгованість зі сплати пені за комісією у розмірі 11123,74 грн., заборгованості зі сплати пені за комісією за управління у розмірі 13269,60 грн., нарахованої в період проведення антитерористичної операції, суд відмовляє в повному обсязі.
Витрати по сплаті судового збору у відповідності до ст.ст. 44, 49 Господарського процесуального кодексу України покладаються на відповідача.
Враховуючи викладене та керуючись ст. ст. 55, 58, 124, 125 Конституції України, ст. ст. 525, 526, 549, 1048, 1049, 1054, ст. 230 Господарського кодексу України, ккеруючись ст.ст. 33, 43, 44, 47, 49, 75, 82 - 85 Господарського процесуального кодексу України, господарський суд -
ВИРІШИВ:
Позовні вимоги Публічного акціонерного товариства «Український бізнес банк», м. Донецьк до Фізичної особи-підприємця ОСОБА_1, Донецька область, м. Селидове про стягнення заборгованості у розмірі 1027230,45 грн., а саме: прострочена заборгованість за кредитом у розмірі 728 771,20 грн., прострочена заборгованість зі сплати процентів за користування кредитом у розмірі 154 850,56 грн., заборгованості по комісії у розмірі 50895,00 грн., заборгованість зі сплати пені за кредитом у розмірі 47981,54 грн., заборгованість за несвоєчасну сплату процентів пені у розмірі 31853,41 грн., заборгованість зі сплати пені за комісією у розмірі 11123,74 грн. - задовольнити частково.
Стягнути з Фізичної особи-підприємця ОСОБА_1 (АДРЕСА_1; ІПН НОМЕР_1) на користь Публічного акціонерного товариства «Український бізнес банк» (83001, м. Донецьк, вул. Артема, 125; код ЄДРПОУ 19388768) заборгованість за кредитом у розмірі 728 771,20 грн., прострочена заборгованість зі сплати процентів за користування кредитом у розмірі 154 850,56 грн., заборгованості по комісії у розмірі 50895,00 грн.
Стягнути з Фізичної особи-підприємця ОСОБА_1 (АДРЕСА_1; ІПН НОМЕР_1) на користь державного бюджету України судовий збір в сумі 20544,61 грн.
В вимогах в частині стягнення пені за кредитом у розмірі 47981,54 грн. відмовити.
В вимогах в частині стягнення пені за несвоєчасну сплату процентів у розмірі 31853,41 грн. відмовити.
В вимогах в частині стягнення пені за комісією у розмірі 11123,74 грн. відмовити.
Рішення набирає законної сили після закінчення десятиденного строку з дня його прийняття.
Рішення може бути оскаржене через господарський суд Донецької області в апеляційному порядку протягом десяти днів з дня його прийняття.
Видати наказ після набрання рішенням законної сили.
Суддя І.А. Бойко
Вик. помічник судді Буховець С.А.
т.050-144-78-99
Суд | Господарський суд Донецької області |
Дата ухвалення рішення | 18.11.2015 |
Оприлюднено | 26.11.2015 |
Номер документу | 53684967 |
Судочинство | Господарське |
Господарське
Господарський суд Донецької області
І.А. Бойко
Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці
© 2016‒2025Опендатабот
🇺🇦 Зроблено в Україні