Постанова
від 02.11.2015 по справі 817/625/15
РІВНЕНСЬКИЙ ОКРУЖНИЙ АДМІНІСТРАТИВНИЙ СУД

cpg1251

ПОСТАНОВА

ІМЕНЕМ УКРАЇНИ

Справа № 817/625/15

02 листопада 2015 року м. Рівне

Рівненський окружний адміністративний суд у складі судді Кравчук Т.О., розглянувши у порядку письмового провадження адміністративну справу за позовом

Товариства з обмеженою відповідальністю "Захід-Схід-Енерго" до Департаменту екології та природних ресурсів Тернопільської обласної державної адміністрації третя особа, яка не заявляє самостійних вимог на предмет спору на стороні відповідача Кременецька районна державна адміністрація про визнання протиправним та скасування рішення, -

ВСТАНОВИВ :

До Рівненського окружного адміністративного суду звернулось Товариство з обмеженою відповідальністю "Захід-Схід-Енерго" з позовом до Департаменту екології та природних ресурсів Тернопільської обласної державної адміністрації , третя особа, яка не заявляє самостійних вимог на предмет спору на стороні відповідача Кременецька районна державна адміністрація про визнання протиправним та скасування рішення Департаменту екології та природних ресурсів Тернопільської обласної державної адміністрації від 29.01.2015 року №2-2/201 про припинення права спеціального водокористування водним об'єктом на території Великобережецької сільської ради Кременецького району Тернопільської області.

В обґрунтування позовних вимог позивач зазначив, що в лютому 2015 року ним було отримано рішення про припинення права спеціального водокористування товариства водним об'єктом на території Великобережецької сільської ради Кременецького району Тернопільської області. Стверджував, що має всі необхідні документи для здійснення господарської діяльності на ставках, які розташовані на території вказаної сільради, які не порушують умов дозволу на спеціальне водокористування, та при цьому справно платить орендну плату за водний об'єкт, за земельну ділянку, інші збори та податки. А тому вважає оспорюване рішення протиправним та необґрунтованим, а отже таким, що підлягає скасуванню.

У судовому засіданні представники позивача позовні вимоги підтримали з підстав, викладених у позовній заяві, просили суд позов задовольнити.

Відповідач Департамент екології та природних ресурсів Тернопільської обласної державної адміністрації надіслав суду письмові заперечення проти адміністративного позову, відповідно до яких позовні вимоги не визнав та зазначив, що договір оренди водного об'єкта від 16.04.2013 року, укладений Кременецькою районною державною адміністрацією та позивачем, з 11.02.2014 року втратив чинність, а умовами водокористування для Товариства з обмеженою відповідальністю "Захід-Схід-Енерго" згідно з дозволом на спеціальне водокористування було виконання умов договорів оренди земель водного фонду та водного об'єкту.

Третя особа, яка не заявляє самостійних вимог на предмет спору на стороні відповідача Кременецька районна державна адміністрація надала суду письмові пояснення, в яких зазначила, що договір оренди водних об'єктів від 14.04.2014 року на даний час є недійсним, а договір оренди водного об'єкта від 16.04.2013 року втратив чинність з 11.02.2014 року, тобто з моменту реєстрації розірвання договору оренди земель водного фонду.

Ухвалою від 10.03.2015 року відкрито провадження в адміністративній справі, закінчено підготовче провадження та призначено судовий розгляд справи.

Про дату, час та місце судового розгляду сторони були повідомлені належним чином.

В судове засідання 02.11.2015 року до суду з'явилися представники позивача.

Представники відповідача та третьої особи в судове засідання не прибули, про дату, час та місце судового розгляду були повідомлені належним чином.

За таких обставин суд на підставі частини шостої статті 128 Кодексу адміністративного судочинства України, згідно з ухвалою від 02.11.2015 року постановив про розгляд справи за відсутності представників сторін в порядку письмового провадження.

Дослідивши зібрані по справі матеріали справи, суд дійшов висновку, що позов підлягає задоволенню з таких підстав.

Судом встановлено, що в грудні 2003 року між Кременецькою районною державною адміністрацією (Орендодавець) та Закритим акціонерним товариством «Кременецьцукор» (Орендар) укладено договір оренди земель водного фонду від 30.12.2003 року строком до 16.09.2051 року, відповідно до умов якого орендар приймає в оренду землі водного фонду (ставки №1,2,3) загальною площею - 46,15 га, в тому числі: водне плесо - 38,34 га, землі під гідротехнічними спорудами - 4,58 га, прибережна захисна смуга - 2,99 га, канал - 0,24 га, згідно з планами користування розміщену на території Великобережанської сільської ради народних депутатів.

02.01.2012 року між Закритим акціонерним товариством «Кременецьцукор» та Товариством з обмеженою відповідальністю «Захід-Схід-Енерго» укладено угоду про співпрацю, за умовами якої сторони зобов'язуються без об'єднання вкладів учасників та створення юридичної особи шляхом об'єднання зусиль діяти в сфері рибництва для досягнення наступних господарських цілей: добування водних біоресурів у рибогосподарських водних об'єктах, вивчення водних біоресурсів, їх охорона, відтворення, спеціальне використання, для цілей рибного господарства шляхом користування в спільній діяльності раніше створених сторонами програмних засобів, баз даних і технологій, що являється інтелектуальною і майновою власністю сторін та укладених договорів, зокрема договору оренди земель водного фонду від 30.12.2003 року з дотриманням п.3.3.3 Договору: самостійно визначати напрямки своєї господарської діяльності відповідно до цільового призначення земельної ділянки та умов цього договору.

В квітні 2013 року позивач (орендар) уклав договір оренди водного об'єкта з Кременецькою районної державної адміністрації (орендодавець), відповідно до умов якого орендар приймає в строкове платне користування водний об'єкт (ставок) площею водного дзеркала 38,34 га, розташований на території Великобережецької сільської ради Кременецького району (договір від 16.04.2013 року).

У травні 2013 року Товариству з обмеженою відповідальністю «Захід-Схід-Енерго» Державним управлінням охорони навколишнього природного середовища у Тернопільській області видано дозвіл на спеціальне водокористування №УКР-3125 «А»/ТЕР на строк 22.04.2018 року.

В грудні 2013 року Закрите акціонерне товариство «Кременецьцукор» та Кременецька районна державна адміністрація уклали угоду про розірвання договору оренди земельної ділянки водного фонду від 30.12.2003 року (договір від 30.12.2013 року), що також засвідчено актом приймання-передачі землі за договором оренди від 11.02.2014 року.

14.04.2014 року між Кременецькою районною державною адміністрацією (орендодавець) та Товариством з обмеженою відповідальністю «Захід-Схід-Енерго» на підставі розпорядження голови Кременецької районної державної адміністрації від 24.04.2014 року №190-од укладено договір оренди землі, згідно з умовами якого орендодавець надає, а орендар приймає у строкове платне користування водні об'єкти для рибогосподарських потреб (рибогосподарська технологічна водойма), які знаходяться в басейні річки Іква та розташовані за межами населеного пункту на території Великобережецької сільської ради, Кременецького районі Тернопільської області.

Відповідно до п.2 даного договору об'єктами оренди за цим договором є:

а) вода (водний простір) водного об'єкта, в тому числі рибогосподарської технологічної водойми площею водного дзеркала - 10,1000 га та місткістю - 148,40 тис.куб.метрів води,

земельна ділянка під водним об'єктом загальною площею - 11,7901 га, у тому числі: 10,1000 га - під водним плесом, 1,3100 га - під гідротехнічними спорудами, 0,3801 га - землі прибережних захисних смуг, кадастровий номер - 6123481400:01:001:1066;

б) вода (водний простір) водного об'єкта в тому числі рибогосподарської технологічної водойми площею водного дзеркала - 13,6501 га та місткістю - 167,20 тис.куб.метрів води,

земельна ділянка під водним об'єктом загальною площею - 16,6498 га, у тому числі: 13,6501 га - під водним плесом, 1,3098 га - під гідротехнічними спорудами, 1,6899 га - сіножаті, кадастровий номер - 6123481400:01:001:1037.

У межах об'єктів оренди розміщені гідротехнічні споруди: дамба (конструкція: насипна трапецеїдальна, матеріал: земляна, стан: задовільний), водоскидні споруди (тип: «монах», матеріал: монолітний з/б затвори: шандори, стан: задовільний), а також інші об'єкти інфраструктури, що належать на праві власності орендарю.

На виконання умов зазначеного договору орендодавець передав, а орендар прийняв водні об'єкти, які знаходяться за межами населеного пункту на території Великобережецької сільської ради Кременецького району Тернопільської області, загальною площею 28,4399 га, що підтверджується актом приймання-передачі водних об'єктів за договором оренди від 14.04.2014 року, що є невід'ємним додатком до договору.

Право оренди земельних ділянок призначених для рибогосподарських потреб площею 16,6498 га та 11,7901 га, землі водного фонду зареєстровано 03.02.2015 року за Товариством з обмеженою відповідальністю «Захід-Схід-Енерго», про що свідчать витяги з Державного реєстру речових прав на нерухоме майно від 16.02.2015 року.

В листопаді 2014 року на адресу Департаменту екології та природних ресурсів Тернопільської обласної державної адміністрації листом від 18.11.2014 року №02-13/691 Великобережецька сільська рада Кременецького району повідомила, що Товариство з обмеженою відповідальністю «Захід-Схід-Енерго» користується водним об'єктом без законних підстав.

На запити Департаменту екології та природних ресурсів від 26.11.2014 року та від 12.12.2014 року Кременецька районна державна адміністрація надала інформацію (листи від 03.12.2014 року №01-1662/02-3.5 та від 25.12.2014 року №01-1810/02-3.5) про те, що договір оренди водного об'єкта від 16.04.2013 року втратив чинність так як у пункті 3 даного договору передбачено, що у разі припинення договору оренди земель водного фонду, водний об'єкт повертається орендарем орендодавцю, а пунктом 5 передбачено, що чинність цієї угоди припиняється достроково за взаємною згодою сторін про припинення користування землями водного фонду або за рішенням господарського суду. Таким чином, договір оренди водного об'єкта від 16.04.2013 року втратив чинність з 11.02.2014 року, тобто з моменту реєстрації розірвання договору оренди земель водного фонду.

В січні 2015 року Департаментом екології та природних ресурсів Тернопільської обласної державної адміністрації прийнято рішення про припинення права спеціального водокористування №2-2/201 від 29.01.2015 року, відповідно до змісту якого у зв'язку з порушенням умов спеціального водокористування, враховуючи листи Кременецької районної державної адміністрації від 03.12.2014 року №01-1662/02-3.5 та від 25.12.2014 року №01-1810/02-3.5 про втрату чинності договорів оренди земель водного фонду та водного об'єкта, керуючись вимогам п.6 ст.55 та п.4 ст.56 Водного кодексу України, департамент вимагає припинити Товариству з обмеженою відповідальністю «Захід-Схід-Енерго» спеціальне водокористування водним об'єктом на території Великобережецької сільської ради Кременецького району; одночасно відповідно до підпункту 4 пункту 5 Положення про департамент екології та природних ресурсів Тернопільської обласної державної адміністрації анульовується дозвіл на спеціальне водокористування від 16.05.2013 року №УКР-3125 «А»/ТЕР з терміном дії до 22.04.2018 року.

Не погодившись з вказаним рішенням, Товариство з обмеженою відповідальністю «Захід-Схід-Енерго» звернулося до суду з даним позовом.

Надаючи правову оцінку спірним правовідносинам, суд виходить з наступного.

Водокористування відповідно до ст. 46 Водного кодексу України може бути двох видів - загальне та спеціальне.

Відповідно до частини 1 та 2 статті 48 Водного кодексу України спеціальне водокористування - це забір води з водних об'єктів із застосуванням споруд або технічних пристроїв, використання води та скидання забруднюючих речовин у водні об'єкти, включаючи забір води та скидання забруднюючих речовин із зворотними водами із застосуванням каналів.

Спеціальне водокористування здійснюється юридичними і фізичними особами насамперед для задоволення питних потреб населення, а також для господарсько-побутових, лікувальних, оздоровчих, сільськогосподарських, промислових, транспортних, енергетичних, рибогосподарських (у тому числі для цілей аквакультури) та інших державних і громадських потреб.

Спеціальне водокористування відповідно до ч.1 ст.49 Водного кодексу України здійснюється на підставі дозволу. Порядок погодження та видачі дозволів на спеціальне водокористування відповідно до ч.4 цієї ж статті затверджується Кабінетом Міністрів України.

У дозволі на спеціальне водокористування встановлюються ліміт забору води, ліміт використання води та ліміт скидання забруднюючих речовин. У разі настання маловоддя ці ліміти можуть бути зменшені спеціально уповноваженими державними органами без коригування дозволу на спеціальне водокористування.

Відповідно до ст. 50 Водного кодексу України, строки спеціального водокористування встановлюються органами, які видали дозвіл на спеціальне водокористування. Спеціальне водокористування може бути короткостроковим (до трьох років) або довгостроковим (від трьох до двадцяти п'яти років). У разі необхідності строк спеціального водокористування може бути продовжено на період, що не перевищує відповідно короткострокового або довгострокового водокористування. Продовження строків спеціального водокористування за клопотанням заінтересованих водокористувачів здійснюється державними органами, що видали дозвіл на спеціальне водокористування.

Згідно з п.9 ч.1 ст.44 Водного кодексу України, водокористувачі зобов'язані здійснювати спеціальне водокористування лише за наявності дозволу.

Водним кодексом України від 06.06.1995 року встановлено вичерпний перелік підстав для припинення спеціального водокористування.

Так, статтею 55 Водного Кодексу України визначено, що право юридичних та фізичних осіб на спеціальне водокористування припиняється у разі: 1) якщо відпала потреба у спеціальному водокористуванні; 2) закінчення строку спеціального водокористування; 3) ліквідації підприємств, установ чи організацій; 4) передачі водогосподарських споруд іншим водокористувачам; 5) визнання водного об'єкта таким, що має особливе державне значення, наукову, культурну чи лікувальну цінність; 6) порушення умов спеціального водокористування та охорони вод; 7) виникнення необхідності першочергового задоволення питних і господарсько-побутових потреб населення; 8) систематичного невнесення збору в строки, визначені законодавством.

Законодавством України можуть бути передбачені й інші підстави для припинення права спеціального водокористування.

В силу вимог статті 56 Водного Кодексу України припинення права спеціального водокористування здійснюється: 1) за клопотанням водокористувача у випадках, передбачених пунктом 1 статті 55 цього Кодексу; 2) за рішенням органу, що видав дозвіл на спеціальне водокористування, у випадках, передбачених пунктами 2-4 статті 55 цього Кодексу; 3) за рішенням Кабінету Міністрів України або відповідних рад у випадках, передбачених пунктами 5 і 7 статті 55 цього Кодексу; 4) на вимогу органу, який видав дозвіл на спеціальне водокористування, у випадках, передбачених пунктами 6 і 8 статті 55 цього Кодексу.

Припинення права на спеціальне водокористування в усіх випадках здійснюється органом, що видав дозвіл на спеціальне водокористування.

Судом встановлено, що Товариство з обмеженою відповідальністю «Захід-Схід-Енерго» має всі необхідні для здійснення господарської діяльності на ставках, які розташовані на території Великобережецької сільської ради Кременецького району Тернопільської області, які не порушують умов дозволу на спеціальне водокористування, зокрема: договір оренди землі від 14.04.2014 року, договір оренди водного об'єкта від 16.04.2013 року, дозвіл на спеціальне водокористування, паспорт водних об'єктів, паспорта на гідротехнічні споруди, спеціальний оперативний регламент скиду забруднюючих речовин у водний об'єкт із зворотними водами рибоводних ставків 2013 року; здійснює свою діяльність згідно з цільовим використанням землі, своєчасно сплачує орендну плату, податки та збори, безпосередньо пов'язані з господарською діяльністю на цих ставках, що в підтверджується наявними в матеріалах справи доказами.

Твердження відповідача про недійсність договору оренду землі від 14.04.2014 року як на підставу для прийняття рішення про припинення права спеціального користування №2-2/201 від 29.01.2015 року суд оцінює критично та відхиляє як такі, що не відповідають дійсності.

Так, рішенням Господарського суду Тернопільської області у справі №921/772/15-г/4 констатовано, що «договір оренди землі від 14.04.2014 року, що є предметом спору у даній справі, відноситься до оспорюваних правочинів, відповідно його неправомірність, а отже і недійсність, може бути визнана тільки судом, а тому враховуючи, що в матеріалах справи відсутні відомості про визнання його недійсним, тому в силу ст.204 ЦК України, такий правочин є правомірним».

Відповідно до частини 2 статті 19 Конституції України органи державної влади та органи місцевого самоврядування, їх посадові особи зобов'язані діяти лише на підставі, в межах повноважень та у спосіб, що передбачені Конституцією та законами України.

Враховуючи встановлені в ході судового розгляду обставини справи в їх сукупності, суд дійшов висновку, що підстав для припинення позивачу права спеціального водокористування водним об'єктом на території Великобережецької сільської ради Кременецького району Тернопільської області з мотивів втрати чинності договору оренди водного об'єкту безпідставне, а вказане рішення є протиправним та таким, що підлягає скасуванню.

Відповідно до статей 11, 71 Кодексу адміністративного судочинства України розгляд і вирішення справ в адміністративних судах здійснюються на засадах змагальності сторін та свободи в наданні ними суду своїх доказів і у доведенні перед судом їх переконливості. В адміністративних справах про протиправність рішень, дій чи бездіяльності суб'єкта владних повноважень обов'язок щодо доказування правомірності свого рішення, дії чи бездіяльності покладається на відповідача, якщо він заперечує проти адміністративного позову.

Відповідно до статей 11, 71 Кодексу адміністративного судочинства України розгляд і вирішення справ в адміністративних судах здійснюються на засадах змагальності сторін та свободи в наданні ними суду своїх доказів і у доведенні перед судом їх переконливості. В адміністративних справах про протиправність рішень, дій чи бездіяльності суб'єкта владних повноважень обов'язок щодо доказування правомірності свого рішення, дії чи бездіяльності покладається на відповідача, якщо він заперечує проти адміністративного позову.

За наведених обставин позов підлягає до задоволення.

Згідно з частиною першою статті 94 Кодексу адміністративного судочинства України якщо судове рішення ухвалене на користь сторони, яка не є суб'єктом владних повноважень, суд присуджує всі здійснені нею документально підтверджені судові витрати за рахунок бюджетних асигнувань суб'єкта владних повноважень, що виступав стороною у справі, або якщо стороною у справі виступала його посадова чи службова особа.

Позивачем за подання позовної заяви сплачено судовий збір у розмірі 73,08 грн., доказів понесення ним інших судових витрат суду не надано.

Керуючись статтями 11, 14, 70, 71, 72, 86, 94, 159 - 163, 167, 254 Кодексу адміністративного судочинства України, суд, -

ПОСТАНОВИВ:

Адміністративний позов задовольнити.

Визнати протиправним та скасувати рішення Тернопільської обласної державної адміністрації Департаменту екології та природних ресурсів №22/201 від 29.01.2015 року про припинення права спеціального водокористування Товариства з обмеженою відповідальністю "Захід-Схід-Енерго" водним об'єктом на території Великобережецької сільської ради Кременецького району Тернопільської області.

Стягнути за рахунок асигнувань Департамента екології та природних ресурсів Тернопільської обласної державної адміністрації на користь позивача - Товариства з обмеженою відповідальністю "Захід-Схід-Енерго" сплачений судовий збір у розмірі 73,08 грн.

Постанова набирає законної сили після закінчення строку подання апеляційної скарги, якщо скаргу не було подано в установлені строки. У разі подання апеляційної скарги постанова, якщо її не скасовано, набирає законної сили після повернення апеляційної скарги, відмови у відкритті апеляційного провадження або набрання законної сили рішенням за наслідками апеляційного провадження.

Апеляційна скарга на постанову суду подається до Житомирського апеляційного адміністративного суду через Рівненський окружний адміністративний суд протягом десяти днів з дня її проголошення, а в разі проголошення лише вступної та резолютивної частини постанови або прийняття постанови у письмовому провадженні, - протягом десяти днів з дня отримання копії постанови.

Суддя Кравчук Т.О.

Дата виготовлення і підписання повного тексту постанови - 17 лиистопада 2015 року.

СудРівненський окружний адміністративний суд
Дата ухвалення рішення02.11.2015
Оприлюднено26.11.2015
Номер документу53694981
СудочинствоАдміністративне

Судовий реєстр по справі —817/625/15

Ухвала від 23.03.2015

Адміністративне

Рівненський окружний адміністративний суд

Кравчук Т.О.

Ухвала від 10.03.2015

Адміністративне

Рівненський окружний адміністративний суд

Кравчук Т.О.

Ухвала від 02.11.2015

Адміністративне

Рівненський окружний адміністративний суд

Кравчук Т.О.

Постанова від 02.11.2015

Адміністративне

Рівненський окружний адміністративний суд

Кравчук Т.О.

Ухвала від 17.06.2015

Адміністративне

Рівненський окружний адміністративний суд

Кравчук Т.О.

Ухвала від 10.03.2015

Адміністративне

Рівненський окружний адміністративний суд

Кравчук Т.О.

🇺🇦 Опендатабот

Опендатабот — сервіс моніторингу реєстраційних даних українських компаній та судового реєстру для захисту від рейдерських захоплень і контролю контрагентів.

Додайте Опендатабот до улюбленого месенджеру

ТелеграмВайбер

Опендатабот для телефону

AppstoreGoogle Play

Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці

© 2016‒2025Опендатабот

🇺🇦 Зроблено в Україні