УХВАЛА
ІМЕНЕМ УКРАЇНИ
24 листопада 2015 року Справа № 876/9318/15
Львівський апеляційний адміністративний суд в складі:
головуючого судді Попка Я.С.
суддів Хобор Р.Б., Сеника Р.П.
розглянувши у порядку письмового провадження у м. Львові апеляційну скаргу Мукачівської об'єднаної державної податкової інспекції Головного управління ДФС у Закарпатській області на постанову Закарпатського окружного адміністративного суду від 28 серпня 2015 року у справі за позовом фізичної особи-підприємця ОСОБА_1 до Мукачівської об'єднаної державної податкової інспекції Головного управління ДФС у Закарпатській області про визнання протиправним та скасування рішення,-
В С Т А Н О В И В:
У липні 2015 року позивач - фізична особа-підприємець ОСОБА_1 звернулося до суду з позовом до Мукачівської об'єднаної державної податкової інспекції Головного управління ДФС у Закарпатській області, в якому просить визнати протиправним та скасувати рішення відповідача про застосування штрафних санкцій та нарахування пені за несплату (неперерахування) або несвоєчасну сплату (несвоєчасне перерахування) єдиного внеску № 000270500 від 18.06.2015 року.
Постановою Закарпатського окружного адміністративного суду від 28 серпня 2015 року позов задоволено. Визнано протиправним та скасовано рішення Мукачівської об'єднаної державної податкової інспекції Головного управління ДФС у Закарпатській області про застосування штрафних санкцій та нарахування пені за несплату (неперерахування) або несвоєчасну сплату (несвоєчасне перерахування) єдиного внеску від 18 червня 2015 року за № 000270500.
Постанова суду першої інстанції мотивована тим, що позивачем у строк встановлений ст.9 Закону України «Про збір та облік єдиного внеску на загальнообов'язкове державне соціальне страхування» здійснено сплату єдиного внеску, проте помилково у квитанціях зазначено рахунок, який призначений для сплати єдиного внеску для фізичних осіб-підприємців, у тому числі, які обрали спрощену систему оподаткування та осіб, які проводять незалежну професійну діяльність, внаслідок чого відповідачем на підставі листів позивача та відповідних своїх висновків здійснено перерахування на правильний рахунок.
Суд першої інстанції вважає, що допущення помилки під час сплати єдиного внеску в строк, встановлений статтею 9 Закону України «Про збір та облік єдиного внеску на загальнообов'язкове державне соціальне страхування», має кваліфікуватися як дія, хоча й помилкова. А відтак дії, які не містять ознак бездіяльності платника єдиного внеску при сплаті єдиного внеску, не можуть бути підставою для застосування штрафів та нарахування пені, передбачених статтею 25 частиною 10 та частиною 11 пунктом 2 Закону України «Про збір та облік єдиного внеску на загальнообов'язкове державне соціальне страхування».
Не погодившись з постановою суду першої інстанції, вважаючи її незаконною, прийнятою з порушенням норм матеріального права, Мукачівська об'єднана державна податкова інспекція Головного управління ДФС у Закарпатській області оскаржила її, подавши апеляційну скаргу, в якій просить скасувати постанову Закарпатського окружного адміністративного суду від 28 серпня 2015 року та прийняти нову постанову, якою відмовити у задоволенні позовних вимог у повному обсязі.
Обґрунтовуючи доводи апеляційної скарги апелянт вказує на те, що у ФОП ОСОБА_1 за період з 21.02.2015 р. по 17.04.2015 р. та з 21.04.2015 р. по 06.05.2015 р. обліковувалась недоїмка по ЄСВ (код платежу 71010000 «Єдин. внес., нарах, робот, на суми: зароб. плати, винаг. за догов. ЦПХ, доп. по тимчас. непр.»), яка повністю погашена 06.05.2015 року.
Апелянт стверджує, що платіжними квитанціями від 20.02.2015 р., 06.03.2015р. та 10.04.2015р. позивачем перераховані до Мукачівської ОДПІ кошти в розмірі 8079,00 грн. на р/р 37196201000702, у зв'язку з чим станом на 26.03.2014 року по особовому рахунку платника виникла переплата в сумі 8962,06 грн., а дана сплата повинна була бути зарахована на р/р 37199201000709 - на якому станом на 21.02.2015 р. виникла недоїмка в сумі 2692,99 грн. Після встановлення факту сплати ЄСВ на інший розрахунковий рахунок 31.03.2015 року та 17.04.2015р. позивач звернувся до Мукачівської ОДПІ із заявою про перекид помилково сплачених сум єдиного соціального внеску з коду платежу 71040000 («Єдин. внес., для фізичних осіб, у тому числі які обрали спрощену систему оподаткування та осіб які проводять незалежну професійну діяльність») на код платежу 7101000 («Єдин. внес., нарах, робот, на суми: зароб. плати, винаг. за догов. ЦПХ, доп. по тимчас. непр.») 16.04.2015 р. та 29.04.2015 р. відповідачем задоволені заяви позивача щодо перерахування коштів на відповідні рахунки.
Вважає, що рішення від 18.06.2015 р. № 000270500 про застосування штрафних санкцій та пені за несплату (неперерахування) або несвоєчасну сплату (несвоєчасне перерахування ) єдиного внеску, яким до платника застосовано штраф у розмірі 1668,41грн. та нараховано пеню в розмірі 263,77 грн. є правомірними та такими, що прийняте відповідно до норм чинного законодавства.
Особи, які беруть участь у справі в судове засідання для розгляду апеляційної скарги не прибули, про дату, час і місце розгляду справи були повідомлені належним чином, клопотань від осіб, які беруть участь у справі, про розгляд справи за їх участю не поступило а тому, суд апеляційної інстанції, у відповідності до п.п.1, 2, ч.1 ст.197 КАС України, вважає за можливе розглянути справу в порядку письмового провадження за наявними у справі матеріалами. Справу може бути вирішено на основі наявних у ній доказів.
Вислухавши суддю-доповідача, дослідивши обставини справи та доводи апеляційної скарги, суд апеляційної інстанції приходить до висновку про те, що апеляційна скарга не підлягає до задоволення з таких підстав.
Із змісту ст. 19 Конституції України вбачається, що правовий порядок в Україні ґрунтується на засадах, відповідно до яких ніхто не може бути примушений робити те, що не передбачено законодавством. Органи державної влади та органи місцевого самоврядування, їх посадові особи зобов'язані діяти лише на підставі, в межах повноважень та у спосіб, що передбачені Конституцією та законами України.
Розглядаючи спір, суд апеляційної інстанції вважає, що суд першої інстанції повно і всебічно дослідив і оцінив обставини по справі, надані сторонами докази, правильно визначив юридичну природу спірних правовідносин і закон, який їх регулює.
Судом встановлено, підтверджено матеріалами справи, що фізична особа-підприємець ОСОБА_1 є платником єдиного внеску на загальнообов'язкове державне соціальне страхування відповідно до статті 4 Закону України «Про збір та облік єдиного внеску на загальнообов'язкове державне соціальне страхування» № 2464-VІ (далі - Закон України № 2464-VІ).
Згідно наявних в матеріалах квитанцій № 0170450102 від 04.02.2015 року, № 0170650091 від 06.03.2015 року та № 0171030034 від 10.04.2015 року відповідно за січень, лютий та березень 2015 року фізичною особою-підприємцем ОСОБА_1 було сплачено 8079 грн. єдиного внеску по 2693 грн. за кожен місяць.
Вказаний розмір суми єдиного внеску є розміром єдиного внеску, нарахований робітникам на суми: заробітної плати, винагороди за договорами ЦПХ, допомоги по тимчасовій непрацездатності. Розмір суми єдиного внеску сторонами не оспорюється.
31.03.2015 року та 17.04.2015 року ФОП ОСОБА_1 звернулася до Мукачівської об'єднаної державної податкової інспекції Головного управління ДФС у Закарпатській області із заявами, в яких просила податковий орган помилково сплачені кошти зарахувати як сплачений єдиний внесок за найманих працівників.
Мукачівською об'єднаною державною податковою інспекцією Головного управління ДФС у Закарпатській області у висновках № 1419-20 та 1714-20 встановлено, що по інтегрованій картці платника «Для фізичних осіб-підприємців, у тому числі, які обрали спрощену систему оподаткування та осіб, які проводять незалежну професійну діяльність» станом на 16 квітня 2015 року та на 29 квітня 2015 року обліковується переплата надміру або помилково сплачених коштів у сумі, відповідно 5386 грн. та 2693 грн. Відповідач у вказаних висновках вказав, що зазначені суми підлягають перерахуванню на поточний рахунок № 3719 № 37199201000709, відкритий в Мукачівській ОДПІ.
18 червня 2015 року відповідачем прийнято рішення № 000270500 про застосування до фізичної особи-підприємця ОСОБА_1 штрафних санкцій та нарахування пені за несплату (неперерахування) або несвоєчасну сплату (несвоєчасне перерахування) єдиного внеску, відповідно до якого до позивача застосовано штраф у розмірі 1668,41 грн. та нараховано пеню у розмірі 263,77 грн.
Порядок обчислення і сплати єдиного внеску на загальнообов'язкове державне соціальне страхування підприємствами, установами, організаціями, громадянами до Пенсійного фонду України передбачено Законом України «Про збір та облік єдиного внеску на загальнообов'язкове державне соціальне страхування».
Дія інших нормативно-правових актів може поширюватися на зазначені відносини лише у випадках, передбачених Законом України «Про збір та облік єдиного внеску на загальнообов'язкове державне соціальне страхування», або в частині, що не суперечить цьому Закону (ч.1 ст.2 Закону України «Про збір та облік єдиного внеску на загальнообов'язкове державне соціальне страхування»).
В силу п.1 ч.1 ст.4 Закону України «Про збір та облік єдиного внеску на загальнообов'язкове державне соціальне страхування» платниками єдиного внеску є роботодавці: підприємства, установи та організації, інші юридичні особи, утворені відповідно до законодавства України, незалежно від форми власності, виду діяльності та господарювання, які використовують працю фізичних осіб на умовах трудового договору (контракту) або на інших умовах, передбачених законодавством, чи за цивільно-правовими договорами (крім цивільно-правового договору, укладеного з фізичною особою - підприємцем, якщо виконувані роботи (надавані послуги) відповідають видам діяльності, зазначеним у витягу з Єдиного державного реєстру юридичних осіб та фізичних осіб - підприємців), у тому числі філії, представництва, відділення та інші відокремлені підрозділи зазначених підприємств, установ і організацій, інших юридичних осіб, які мають окремий баланс і самостійно ведуть розрахунки із застрахованими особами.
У відповідності до вимог п.2 ч.1 ст.1 Закону України № 2464-VІ, єдиний внесок на загальнообов'язкове державне соціальне страхування (далі - єдиний внесок) - консолідований страховий внесок, збір якого здійснюється до системи загальнообов'язкового державного соціального страхування в обов'язковому порядку та на регулярній основі з метою забезпечення захисту у випадках, передбачених законодавством, прав застрахованих осіб на отримання страхових виплат (послуг) за діючими видами загальнообов'язкового державного соціального страхування
Згідно вимог ч.5 ст.9 Закону України № 2464-VІ сплата єдиного внеску здійснюється у національній валюті шляхом внесення відповідних сум єдиного внеску на рахунки органів доходів і зборів, відкриті в центральному органі виконавчої влади, що реалізує державну політику у сфері казначейського обслуговування бюджетних коштів, для його зарахування.
Відповідно до ч.7 ст.9 Закону України № 2464-VІ єдиний внесок сплачується шляхом перерахування платником безготівкових коштів з його банківського рахунку. Платники, зазначені в абзацах третьому та четвертому пункту 1 частини першої статті 4 цього Закону, які не мають банківського рахунку, сплачують внесок шляхом готівкових розрахунків через банки чи відділення зв'язку.
Частиною 8 ст. 9 Закону України № 2464-VІ встановлено, що платники єдиного внеску, крім платників, зазначених у пунктах 4 і 5 частини першої статті 4 цього Закону, зобов'язані сплачувати єдиний внесок, нарахований за календарний місяць, не пізніше 20 числа наступного місяця.
В силу підп.2 ч.10 ст.9 Закону України № 2464-VІ у разі сплати єдиного внеску готівкою - днем сплати єдиного внеску вважається день прийняття до виконання банком або іншою установою - членом платіжної системи документа на переказ готівки разом із сумою коштів у готівковій формі.
Згідно вимог п.2 ч.11 ст.25 Закону України № 2464-VІ, в редакції чинній на час застосування штрафних санкцій, орган доходів і зборів застосовує до платника єдиного внеску такі штрафні санкції, зокрема, за несплату (неперерахування) або несвоєчасну сплату (несвоєчасне перерахування) єдиного внеску накладається штраф у розмірі 20 відсотків своєчасно не сплачених сум.
Крім того, згідно ч.10 цієї ж статті, на суму недоїмки нараховується пеня з розрахунку 0,1 відсотка суми недоплати за кожний день прострочення платежу.
Як слідує з матеріалів справи, відповідно до довідки Мукачівської об'єднаної державної податкової інспекції Головного управління ДФС у Закарпатській області від 27.08.2015 року єдиний внесок, нарахований робітникам на суми: заробітної плати, винагороди за договорами ЦПХ, допомоги по тимчасовій непрацездатності фізичною особою ОСОБА_1 у період з 21.02.2015 року по 06.05.2015 року мав бути перерахований на розрахунковий рахунок 37199201000709, назва одержувача - Мукачівська ОДПІ, банк одержувача - ГУДКСУ у Закарпатській області. Код ЄДРПОУ - 38737312, МФО - 812016.
Встановлено, що позивачем було помилково сплачено 8079 грн. на розрахунковий рахунок 37196204000709.
На розрахунковий рахунок 37196204000709 сплачувались кошти єдиного внеску для фізичних осіб-підприємців, у тому числі, які обрали спрощену систему оподаткування та осіб, які проводять незалежну професійну діяльність.
Відповідно до пункту 38.1 статті 38 ПК виконанням податкового обов'язку визнається сплата в повному обсязі платником відповідних сум податкових зобов'язань у встановлений податковим законодавством строк.
Частиною п'ятою статті 45 Бюджетного кодексу встановлено, що податки і збори (обов'язкові платежі) та інші доходи державного бюджету визнаються зарахованими до державного бюджету з дня зарахування коштів на єдиний казначейський рахунок державного бюджету України.
У справі, що переглядається, податковий орган не заперечує того факту, що перерахована платником сума надійшла до бюджетної системи на рахунок Державного казначейства
Надходження грошових коштів за призначенням досягається шляхом правильного міжбюджетного розподілення коштів органами державного казначейства. Усі надходження у вигляді сплати загальнодержавних податків зараховуються на відповіді рахунки державного казначейства та в подальшому розподіляються між загальним та спеціальним фондами Державного бюджету.
Таким чином, апеляційний суд погоджується з висновком суду першої інстанції, що позивачем у строк встановлений статтею 9 Закону України № 2464-VI, здійснено сплату єдиного внеску, проте помилково у квитанціях зазначено рахунок, який призначений для сплати єдиного внеску для фізичних осіб-підприємців, у тому числі, які обрали спрощену систему оподаткування та осіб, які проводять незалежну професійну діяльність, внаслідок чого відповідачем на підставі листів позивача та відповідних своїх висновків здійснено перерахування на правильний рахунок.
Помилкове визначення рахунку у платіжному документі (квитанції) (який також призначений для сплати єдиного внеску) під час сплати єдиного внеску не є достатньою правовою підставою для висновку про несплату чи несвоєчасну сплату необхідної суми єдиного внеску у визначений вказаною нормою Закону України № 2464-VI строк, а відтак і для застосування на підставі статті 25 частини 10 та частини 11 пункту 2 Закону України № 2464-VI штрафних санкцій.
Таким чином, апеляційний суд дійшов висновку, що суд першої інстанції правомірно додовольнив даний позов, визнвши протиправним та скасувавши оскаржуване рішення.
З огляду на викладене, апеляційний суд приходить до переконання, що суд першої інстанції, вирішуючи даний публічно-правовий спір, правильно встановив фактичні обставини справи та надав їм належну правову оцінку, а доводи апелянта на правомірність прийнятої постанови не впливають та висновків суду не спростовують.
Згідно ст. 200 КАС України, суд апеляційної інстанції залишає апеляційну скаргу без задоволення, а постанову або ухвалу суду - без змін, якщо визнає, що суд першої інстанції правильно встановив обставини справи та ухвалив судове рішення з додержанням норм матеріального і процесуального права.
Керуючись ст. 195, п.п.1, 2, ч.1 ст.197, 198, 200, 205, 206, 254 КАС України, суд,-
У Х В А Л И В:
Апеляційну скаргу Мукачівської об'єднаної державної податкової інспекції Головного управління ДФС у Закарпатській області залишити без задоволення, а постанову Закарпатського окружного адміністративного суду від 28 серпня 2015 року у справі №807/1482/15 за позовом фізичної особи-підприємця ОСОБА_1 до Мукачівської об'єднаної державної податкової інспекції Головного управління ДФС у Закарпатській області про визнання протиправним та скасування рішення - без змін.
Ухвала набирає законної сили через п'ять днів після направлення її копій особам, які беруть участь у справі та може бути оскаржена у касаційному порядку шляхом подачі касаційної скарги безпосередньо до суду касаційної інстанції протягом двадцяти днів з дня набрання нею законної сили.
Головуючий суддя Я.С. Попко
Судді Р.Б. Хобор
Р.П. Сеник
Суд | Львівський апеляційний адміністративний суд |
Дата ухвалення рішення | 24.11.2015 |
Оприлюднено | 01.12.2015 |
Номер документу | 53818422 |
Судочинство | Адміністративне |
Адміністративне
Львівський апеляційний адміністративний суд
Попко Ярослав Степанович
Адміністративне
Львівський апеляційний адміністративний суд
Попко Ярослав Степанович
Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці
© 2016‒2023Опендатабот
🇺🇦 Зроблено в Україні