ВИЩИЙ АДМІНІСТРАТИВНИЙ СУД УКРАЇНИ
У Х В А Л А
І М Е Н Е М У К Р А Ї Н И
19 листопада 2015 року м. Київ К/800/57997/14
Вищий адміністративний суд України в складі суддів:
Єрьоміна А.В.(головуючий); Кравцова О.В., Цуркана М.І.,
секретар судового засідання Вишняк О. М.,
за участю:
представника позивача Багратіоні Д.Г.,
розглянувши у відкритому судовому засіданні адміністративну справу за касаційною скаргою Жашківської міської ради Черкаської області на постанову Київського апеляційного адміністративного суду від 22 жовтня 2014 року у справі за позовом публічного акціонерного товариства «Жашківське автотранспортне підприємство-17141» до Жашківської міської ради Черкаської області про скасування рішення, -
ВСТАНОВИВ:
В червні 2014 року публічне акціонерне товариство « Жашківське автотранспортне підприємство-17141» (далі - позивач) звернувся в Жашківський районний суд Черкаської області з позовом до Жашківської міської ради Черкаської області (далі - відповідач), в якому просив скасувати рішення від 23 червня 2011 року №9-5/VI «Про надання в оренду земельної ділянки відкритому акціонерному товариству «Жашківське автотранспортне підприємство 17141», від 24 листопада 2011 року №13-24/VI «Про розгляд клопотання публічного акціонерного товариства «Жашківське автотранспортне підприємство-17141», від 29 квітня 2014 року №37-17/ VI «Про внесення змін до рішення Жашківської міської ради від 23 червня 2011 року №9-5/VI».
В обґрунтування позову зазначав, що користується земельною ділянкою, на якій відповідно до цільового призначення находяться будівлі цілісного майнового комплексу підприємства. Державний акт на право постійного користування землею зареєстровано в книзі записів державних актів на право постійного користування землею 16 жовтня 1995 року за №9.
Як зазначив позивач, він, як правонаступник відкритого акціонерного товариства «Жашківське АТП 17141», весь період користується земельною ділянкою, належним чином сплачує земельний податок.
Проте, відповідачем було прийнято рішення про надання в оренду земельної ділянки відкритому акціонерному товариству «Жашківське автотранспортне підприємство 17141» та рішення про припинення права користування земельною ділянкою публічним акціонерним товариством «Жашківське автотранспортне підприємство-17141».
На думку позивача, відповідач прийняв неправомірні рішення, а тому просить скасувати ці рішення.
Постановою Жашківського районного суду Черкаської області від 27 червня 2014 року в задоволенні адміністративного позову відмовлено.
Постановою Київського апеляційного адміністративного суду від 22 жовтня 2014 року апеляційна скарга публічного акціонерного товариства «Жашківське АТП-17141» задоволена.
Постанова Жашківського районного суду Черкаської області від 27 червня 2014 року скасована, прийнята нова постанова, якою адміністративний позов задоволено частково.
Визнано протиправним та скасовано рішення Жашківської міської ради Черкаської області від 23 червня 2011 року №9-5/VI «Про надання в оренду земельної ділянки відкритому акціонерному товариству «Жашківське автотранспортне підприємство -17141».
Визнано протиправним та скасовано рішення Жашківської міської ради Черкаської області від 29 квітня 2014 року №37-17/VI «Про внесення змін до рішення Жашківської міської ради №9-5/VI від 23 червня 2011 року».
В іншій частині позовних вимог відмовлено.
У касаційній скарзі, посилаючись на порушення судом апеляційної інстанції норм матеріального та процесуального права, відповідач просить скасувати вищезазначене судове рішення суду апеляційної інстанції, залишити в силі рішення суду першої інстанції.
Заслухавши доповідача, вислухавши пояснення сторін, перевіривши оскаржувані рішення судів та матеріали справи в межах доводів касаційної скарги, колегія суддів вважає, що касаційна скарга не підлягає задоволенню з наступних підстав.
Судом апеляційної інстанції встановлено, що рішенням Жашківської міської Ради від 23 червня 2011 року №9-5/VI "Про надання в оренду земельної ділянки відкритому акціонерному товариству "Жашківське автотранспортне підприємство 17141" в м. Жашків по вул. Перемоги,11, затверджено технічну документацію із землеустрою щодо складання документів, що посвідчують право оренди на земельну ділянку площею 1,9802 га в місті Жашків по вул. Перемоги,11, ВАТ "Жашківське АТП 17141" для обслуговування, розміщення та експлуатації будівель і споруд автомобільного транспорту та дорожнього господарства (обслуговування виробничої бази) за рахунок земель промисловості, транспорту, зв'язку, енергетики, оборони та іншого призначення Жашківської міської Ради.
Відкрите акціонерне товариство "Жашківське автотранспортне підприємство 17141" зобов'язано в місячний термін укласти договір оренди земельної ділянки з міською Радою та провести його державну реєстрацію, в п'ятиденний термін після державної реєстрації договору його копію надати відповідному органу державної податкової служби.
Рішенням Жашківської міської Ради від 24 листопада 2011 року №13-24/VI відмовлено позивачу у визнанні недійсним рішення міської Ради від 23 червня 2011 року за № 9-5/VI "Про надання в оренду земельної ділянки відкритому акціонерному товариству "Жашківське автотранспортне підприємству 17141" в м. Жашків по вул. Перемоги,11. Встановлено термін нарахування орендної плати за земельну ділянку - з моменту зміни найменування підприємства та зобов'язано в місячний термін укласти договір оренди земельної ділянки, провести його державну реєстрацію і у 5 - денний строк після реєстрації договору оренди копію договору надати відповідному органу державної податкової служби.
Згідно рішення Жашківської міської Ради від 29 квітня 2014 року №37-17/VI "Про внесення змін до рішення Жашківської міської Ради від 23 червня 2011 року №9-5/VI" скасовано рішення Жашківської міської Ради від 20 квітня 1995 року №56, ПАТ "Жашківське автотранспортне підприємство 17141" припинити право постійного користування земельною ділянкою, що знаходиться в м. Жашків по вул. Перемоги,11, площею 2,0106 га. Державний акт на право постійного користування від 11 жовтня 1995 року серія ЧР, виданий державному Жашківському автотранспортному підприємству №17141 та зареєстрований в Книзі записів державних актів на право постійного користування землею за №9 вважати таким, що втратив чинність та зобов'язано укласти договір оренди земельної ділянки згідно рішення від 29 квітня 2014 року №31-14/VI, копію рішення направити ПАТ "Жашківське автотранспортне підприємство 17141", відділу Держкомзему у Жашківському районі та Сектору державної реєстрації речових прав на нерухоме майно реєстраційної служби Жашківського РУЮ.
Позивач вважає такі рішення необґрунтованими та протиправними, у зв'язку з чим звернувся до суду.
Вищий адміністративний суд України погоджується з висновком суду апеляційної інстанції про часткове задоволення адміністративного позову з огляду на наступне.
Відповідно до частини третьої статті 30 Земельного кодексу України (в редакції на час виникнення спірних правовідносин), при передачі підприємствами, установами і організаціями будівель та споруд іншим підприємствам, установами і організаціям разом з цими об'єктами до них переходить право користування земельною ділянкою, на якій знаходяться зазначені будівлі та споруди.
Аналогічна норма міститься і у частині другій статті 120 діючого Земельного кодексу України.
Як встановлено судом апеляційної інстанції, відкрите акціонерне товариство «Жашківське автотранспортне підприємство 17141» засновано відповідно до наказу від 5 червня 1996 року Регіонального відділення Фонду державного майна України по Черкаській області №495а-АТ шляхом перетворення державного підприємства «Жашківське автотранспортне підприємство 17141» у відкрите акціонерне товариство «Жашківське автотранспортне підприємство 17141» та зареєстровано згідно розпорядження Голови Жашківської районної державної адміністрації від 12 липня 1996 року за №179 у Жашківській державній адміністрації 15 липня 1996 року за №81.
3 27 травня 2011 року відкрите акціонерне товариство «Жашківське автотранспортне підприємство 17141» стало публічним акціонерним товариством «Жашківське автотранспортне підприємство - 17141».
Автотранспортне підприємство ставши правонаступником державного підприємства «Жашківське автотранспортне підприємство 17141», продовжує користуватися зазначеною земельною ділянкою з моменту його існування за цільовим призначенням, на якій знаходяться будівлі цілісного майнового комплексу підприємства на праві власності.
Державний акт на право постійного користування землею наданий автотранспортному підприємству відповідно до рішення Жашківської міської Ради народних депутатів від 20 квітня 1995 року за №56 та зареєстрований в Книзі записів державних актів на право постійного користування землею 16 жовтня 1995 року за №9 у розмірі 2,0106 га. Весь період користування земельною ділянкою товариство належним чином сплачувало та продовжує сплачувати земельний податок.
Відповідно до пункту 6 Перехідних положень Земельного кодексу України, юридичні особи, які мають у постійному користуванні земельні ділянки, але за цим Кодексом не можуть мати їх у постійному користуванні, повинні до 1 січня 2008 року переоформити у встановленому порядку право власності або право оренди на них.
Обов'язок переоформлення права користування земельною ділянкою, який міститься у п. 6 Перехідних положень Земельного кодексу України, визнаний неконституційним на підставі Рішення Конституційного Суду України від 22 вересня 2005 року.
Проте, п. 2 постанови Кабінету Міністрів України від 2 квітня 2002 року №449 «Про затвердження форми державного акта на право власності на земельну ділянку та державного акта на право постійного користування земельною ділянкою» встановлює, що раніше видані державні акти на право приватної власності на землю, державні акти на право власності на землю, державні акти на право власності на земельну ділянку та державні акти на право постійного користування землею залишаються чинними і підлягають заміні у разі добровільного звернення громадян або юридичних осіб.
Отже, право постійного користування земельною ділянкою, набуте публічним акціонерним товариством «Жашківське автотранспортне підприємство-17141» в установленому законом порядку, не втрачається, а зберігається до його належного переоформлення.
Як встановлено судом апеляційної інстанції, автотранспортне підприємство не подавало до відповідача будь-яких заяв про добровільну відмову від права постійного користування земельною ділянкою. Право постійного користування земельною ділянкою міською радою на той час не припинялося. Користувачем земельної ділянки було і залишається автотранспортне підприємство. Діючим законодавством, а саме згідно приписів статей 141, 142, 149 Земельного кодексу України, передбачено, що підставами припинення права користування земельною ділянкою є, зокрема, добровільна відмова від права користування земельною ділянкою та вилучення земельної ділянки у випадках, передбачених цим Кодексом.
Припинення права постійного користування земельною ділянкою у разі добровільної відмови землекористувача здійснюється за його заявою до власника земельної ділянки. Власник земельної ділянки на підставі заяви землекористувача приймає рішення про припинення права користування земельною ділянкою, про що повідомляє органи державної реєстрації.
Судом також встановлено, що 1 червня 2011 року представник автотранспортного підприємства за довіреністю без дати видачі, який не мав повноважень надавати такі клопотання (відмічу, довіреність була для представництва автотранспортного підприємства в господарських та адміністративних судах з питань діяльності ВАТ «Жашківське АТП 17141») подав клопотання до відповідача про надання дозволу на виготовлення технічної документації. Згідно Статуту автотранспортного підприємства від 2010 року директор самостійно не має права приймати рішення без дозволу Наглядової ради автотранспортного підприємства, до повноважень якої згідно Статуту відносяться вирішення питань, пов'язаних з майном відкритого акціонерного товариства «Жашківське автотранспортне підприємство 17141», вартість якого становить більше 20000 гривень. Нормативна грошова оцінка земельної ділянки, що знаходиться у користуванні публічного акціонерного товариства «Жашківське автотранспортне підприємство-17141» на підставі державного акту на право постійного користування складає 749109,66 гривень. Наглядова рада автотранспортного підприємства у подальшому також не схвалювало дії представників автотранспортного підприємства. Суд апеляційної інстанції дійшов вірного висновку, що вказане клопотання не може бути розцінено як заява землекористувача до власника земельної ділянки про відмову від права користування земельною ділянкою. З даного клопотання не вбачається, що автотранспортне підприємство, як землекористувач, безумовно відмовляється від земельної ділянки і погоджує порядок її вилучення.
Відповідач, маючи всі правовстановлюючі документи підприємства та не перевіривши повноваження даної довіреної особи, прийняла вищевказане клопотання. Після чого було прийнято рішення «Про надання дозволу на виготовлення технічної документації» та рішення №9-5/УІ "Про надання в оренду земельної ділянки АТП" від 23 червня 2011 року.
Припинення права користування земельною ділянкою за відсутності згоди на це землекористувача, здійснюється лише у судовому порядку.
Статтею 92 Земельного кодексу України передбачено, що право постійного користування земельною ділянкою із земель державної та комунальної власності набувають лише: підприємства, установи та організації, що належать до державні комунальної власності; громадські організації інвалідів України, підприємства (об'єднання), установи та організації; релігійні організації України, статути (положення) яких зареєстровано у встановленому законом порядку, виключно для будівництва і обслуговування культових та інших будівель, необхідних для забезпечення їх діяльності; публічне акціонерне товариство залізничного транспорту загального користування, утворене відповідно до Закону України "Про особливості утворення публічного акціонерного товариства залізничного транспорту загального користування». Однак ця норма не обмежує і не скасовує право постійного користування земельними ділянками, набуте іншими особами в установлених законодавством випадках станом на 1 січня 2002 року (Рішення Конституційного Суду Україні від 22 вересня 2005 року №5-рп/2005 у справі № 1-17/2005).
Право постійного землекористування є безстроковим, на відміну від права оренди, і може бути припинене лише з підстав, передбачених статтею 141 Земельного кодексу України, перелік яких є вичерпним.
А тому, суд апеляційної інстанції обґрунтовано вважає, що дії органів державної влади та місцевого самоврядування, спрямовані на позбавлення суб'єкта права користування земельною ділянкою після державної реєстрації такого права поза межами підстав, визначених у статті 141 Земельного кодексу України, є такими, що порушують право користування земельною ділянкою
Державний акт серії ЧР від 16 жовтня 1995 року на право постійного користування земельною ділянкою площею 2, 0106 га зареєстровано в Книзі записів державних актів та є дійсний.
Право користування земельними ділянками може бути припинено у випадках, передбачених Земельним кодексом України. Повернення земельної ділянки, в такому випадку, також має на меті здійснення певних дій, як органом місцевого самоврядування - власник земельної ділянки на підставі заяви землекористувача приймає рішення про припинення права користування земельною ділянкою, про що повідомляє органи державної реєстрації, так і позивачем, зокрема, стосовно розташованого на спірній земельній ділянці належного йому майна, тобто об'єкту, переміщення якого може стати неможливим без його знецінення або зміни його цільового призначення.
Рішення про припинення права користування автотранспортним підприємством земельною ділянкою відповідачем не приймалося. Не була затверджена технічна документація з землеустрою з припинення права користування автотранспортним підприємством зазначеною земельною ділянкою та переводу у землі запасу відповідача з внесенням змін до державного акту на право постійного користування. Зміни до рішення сесій Жашківської міської ради №9-5/УІ від 23 червня 2011 року «Про припинення права користування земельною ділянкою» відповідач прийняв лише 29 квітня 2014 року після того, як Господарський суд Черкаської області у справі за позовом відповідача до автотранспортного підприємства про зобов'язання його укласти договір оренди земельної ділянки з відповідачем, відмовив у задоволені позову.
Відповідно до Рішення Конституційного Суду України від 16 квітня 2009 року №7-рп/2009, органи місцевого самоврядування не можуть скасовувати свої попередні рішення, вносити до них зміни, якщо відповідно до приписів цих рішень виникли правовідносини, пов'язані з реалізацією певних суб'єктивних прав та охоронюваних законом інтересів, і суб'єкти цих правовідносин заперечують проти їх зміни чи припинення, а також зазначив, що ненормативні правові акти місцевого самоврядування є актами одноразового застосування, вони вичерпують свою дію фактом їхнього виконання, а тому не можуть бути скасовані чи змінені органом місцевого самоврядування після їх виконання.
Рішення Конституційного Суду України у подібних правовідносинах є обов'язковим для всіх суб'єктів владних повноважень, які застосовують у своїй діяльності нормативно-правовий акт, що містить зазначені норми права.
Аналогічна правова позиція висловлена Верховним судом України при розгляді справи № 6-71 цс 12 від 12 вересня 2012 року.
Крім того, суд апеляційної інстанції вірно зазначив, що при зміні в назві організаційно-правової форми відповідача (ВАТ/ПАТ) по суті не змінилися відомості внесені до Єдиного державного реєстру підприємств й організацій України, залишився не змінний ідентифікаційний код юридичної особи - 03119500, а також місцезнаходженню підприємства - 19200, Черкаська область, м. Жашків, вул. Перемоги, 11.
З урахуванням викладеного, Вищий адміністративний суд України вважає, що доводи касаційної скарги не спростовують висновків суду апеляційної інстанції.
Відповідно до частини першої статті 224 Кодексу адміністративного судочинства України суд касаційної інстанції залишає касаційну скаргу без задоволення, а судові рішення - без змін, якщо визнає, що суди першої та апеляційної інстанцій не допустили порушень норм матеріального і процесуального права при ухваленні судових рішень чи вчиненні процесуальних дій.
Керуючись статтями 220, 221, 223, 224, 230 Кодексу адміністративного судочинства України, суд, -
УХВАЛИВ:
Касаційну скаргу Жашківської міської ради Черкаської області залишити без задоволення, а постанову Київського апеляційного адміністративного суду від 22 жовтня 2014 року- без змін.
Ухвала набирає законної сили з моменту проголошення, оскарженню не підлягає та може бути переглянута Верховним Судом України з підстав, у строки та в порядку, встановленими статтями 237, 238, 239-1 Кодексу адміністративного судочинства України.
Судді:
Суд | Вищий адміністративний суд України |
Дата ухвалення рішення | 19.11.2015 |
Оприлюднено | 30.11.2015 |
Номер документу | 53819413 |
Судочинство | Адміністративне |
Адміністративне
Вищий адміністративний суд України
Єрьомін А.В.
Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці
© 2016‒2023Опендатабот
🇺🇦 Зроблено в Україні