Рішення
від 30.11.2015 по справі 330/1564/15-ц
ЯКИМІВСЬКИЙ РАЙОННИЙ СУД ЗАПОРІЗЬКОЇ ОБЛАСТІ

Якимівський районний суд Запорізької області

Р І Ш Е Н Н Я

іменем України

2/330/525/2015

Справа № 330/1564/15-ц

"30" листопада 2015 р. Якимівський районний суд Запорізької області у складі: головуючого - Гусаровой В.В.,при секретарі - Саркісовой І.О.

розглянувши у відкритому судовому засіданні в залі суду смт. Якимівка цивільну справу за позовом прокурора Якимівського району Запорізької області в інтересах держави до Якимівської РДА, ГУ Держземгеокадастру у Запорізькій області, ОСОБА_1, третя особа: Реєстраційна служба Якимівського РУЮ про визнання незаконним та скасування розпорядження райдержадміністрації, наказу ГУ Держземагенства, визнання недійсним договору оренди земельної ділянки, витребування та повернення земельної ділянки

ВСТАНОВИВ :

31.08.2015 року до Якимівського районного суду Запорізької області з позовною заявою звернувся прокурор Якимівського району Запорізької області в інтересах держави до Якимівської РДА, ГУ Держземгеокадастру у Запорізькій області, ОСОБА_1, третя особа: Реєстраційна служба Якимівського РУЮ про визнання незаконним та скасування розпорядження РДА, наказу ГУ Держземагенства, визнання недійсним договору оренди земельної ділянки, витребування та повернення земельної ділянки, мотивуючи тим, що до Якимівської районної державної адміністрації 07.02.2011 надійшло звернення ОСОБА_1 про надання дозволу на розробку проекту відведення земельної ділянки в оренду для ведення фермерського господарства площею 58,4645 га, із земель запасу Давидівської сільської ради Якимівського району Запорізької області.

За результатами розгляду звернення ОСОБА_1 Якимівською РДА прийнято розпорядження від 06.04.2011 № 217 «Про надання дозволу на розробку проекту землеустрою щодо відведення земельної ділянки ОСОБА_1 для ведення фермерського господарства на території Давидівської сільської ради».

Пунктом 1 вказаного розпорядження ОСОБА_1 надано дозвіл на розроблення проекту землеустрою щодо відведення земельної ділянки площею 58,4645 га для ведення фермерського господарства з укладенням договору оренди строком на 15 років із земель запасу Давидівської сільської ради у контурі № 176.

Прокурор вважає, що розпорядження Якимівської районної державної адміністрації від 06.04.2011 № 217 прийняте з порушенням вимог земельного законодавства та підлягає скасуванню судом з наступних підстав.

Ст. 19 Конституції України встановлено, що органи державної влади та органи місцевого самоврядування, їх посадові особи зобов'язані діяти лише на підставі, в межах повноважень та у спосіб, що передбачені Конституцією та законами України.

Частиною 1 статті 116 ЗК України встановлено, що громадяни та юридичні особи набувають право власності та право користування земельними ділянками із земель державної та комунальної власності за рішенням органів виконавчої влади або органів місцевого самоврядування в межах їх повноважень, визначених цим Кодексом.

Згідно ч. 1 ст. 124 Земельного кодексу України передача в оренду земельних ділянок, що перебувають у державній або комунальній власності, здійснюється на підставі рішення відповідного органу виконавчої влади або органу місцевого самоврядування чи договору купівлі-продажу права оренди земельної ділянки (у разі продажу права оренди) шляхом укладення договору оренди земельної ділянки.

У відповідності до ч. 2 ст. 124 ЗК України передача в оренду земельних ділянок, що перебувають у державній або комунальній власності, здійснюється за результатами проведення земельних торгів, крім випадків, встановлених ч.2,3 ст. 134 цього Кодексу.

Зокрема, не підлягають продажу на конкурентних засадах (земельних торгах) земельні ділянки державної та комунальної власності або права на них, крім іншого, у разі передачі тільки громадянам земельних ділянок для ведення фермерського господарства.

Відповідно до ст. 1 Закону України «Про фермерське господарство» фермерське господарство є формою підприємницької діяльності громадян із створенням юридичної особи, які виявили бажання виробляти товарну сільськогосподарську продукцію, займатися її переробкою та реалізацією з метою отримання прибутку на земельних ділянках, наданих їм для ведення фермерського господарства, відповідно до закону.

Відповідно до ч. 1 ст. 7 Закону України «Про фермерське господарство» (в редакції станом на 01.01.2011) для отримання (придбання) у власність або в оренду земельної ділянки державної власності з метою ведення фермерського господарства громадяни звертаються до відповідної районної державної адміністрації. Для отримання у власність або в оренду земельної ділянки із земель комунальної власності з метою ведення фермерського господарства громадяни звертаються до місцевої ради.

У заяві зазначаються: бажаний розмір і місце розташування ділянки, кількість членів фермерського господарства та наявність у них права на безоплатне одержання земельних ділянок у власність, обґрунтування розмірів земельної ділянки з урахуванням перспектив діяльності фермерського господарства. До заяви додається рішення професійної комісії з питань створення фермерських господарств щодо наявності у громадянина достатнього досвіду роботи у сільському господарстві або необхідної сільськогосподарської кваліфікації.

В порушення ч. 1 ст. 7 Закону України «Про фермерське господарство» ОСОБА_1 не надано обґрунтування розмірів земельної ділянки з урахуванням перспектив діяльності фермерського господарства. Крім того, до заяви не додано рішення професійної комісії з питань створення фермерських господарств щодо наявності у громадянина достатнього досвіду роботи у сільському господарстві або необхідної сільськогосподарської кваліфікації.

Разом з тим до заяви ОСОБА_1 долучено статут фермерського господарства «ТАНОК», довідку № 90 з Єдиного державного реєстру підприємств та організацій України на фермерське господарство «ТАНОК» та свідоцтво про державну реєстрацію юридичної особи - ФГ «ТАНОК».

Згідно свідоцтва про державну реєстрацію юридичної особи, фермерське господарство «ТАНОК» з 07.04.2006 зареєстроване як юридична особа, код ЄДРПОУ 34157528, адреса місцезнаходження: АДРЕСА_1.

Відповідно до п. 1.1 Статуту ФГ «ТАНОК» (господарство) останнє є формою підприємницької діяльності громадян, які виявили бажання виробляти товарну сільськогосподарську продукцію, займатися її переробкою та реалізацією з метою отримання прибутку на земельних ділянках, наданих їм для ведення фермерського господарства відповідно до закону.

Згідно п. 2.1 Статуту ФГ «ТАНОК» є юридичною особою.

Відповідно до п. 3.1 Статуту ФГ «ТАНОК» власником господарства є громадянин України ОСОБА_1, паспортні дані: НОМЕР_2, виданий Якимівським РВ УМВС України в Запорізькій області 16.09.1995, мешкає за адресою: АДРЕСА_1. Ідентифікаційний номер НОМЕР_1.

Відповідно до ст. 8 зазначеного Закону після одержання засновником державного акта на право власності на земельну ділянку або укладення договору оренди земельної ділянки та його державної реєстрації фермерське господарство підлягає державній реєстрації у порядку, встановленому законом для державної реєстрації юридичних осіб.

Слід зауважити, що ОСОБА_1 під час звернення до Якимівської РДА із заявою про отримання земельної ділянки вже був засновником та керівником (головою) фермерського господарства «ТАНОК» та відповідно займався фермерським господарством.

Фермерське господарство «ТАНОК» зареєстроване як юридична особа з 2006 року.

Можливість передачі земельних ділянок державної та комунальної форми власності для ведення фермерського господарства юридичним особам, тобто після створення громадянином фермерського господарства та його державної реєстрації відповідно до вимог ст. 8 Закону України «Про фермерське господарство», без проведення земельних торгів діючим законодавством України не передбачена.

Тобто передача громадянину земельної ділянки для ведення фермерського господарства здійснюється без проведення земельних торгів (аукціону) тоді, коли земельна ділянка передається громадянину, який виявив бажання займатися фермерським господарством саме для створення фермерського господарства як юридичної особи та реєстрації його у встановленому законом порядку, а не для розширення вже існуючого фермерського господарства.

Передача земельної ділянки в оренду ОСОБА_1 призведе до фактичної її передачі у користування юридичній особі - фермерському господарству «ТАНОК».

Враховуючи викладене, розпорядження Якимівської РДА від 06.04.2011 № 217 «Про надання дозволу на розробку проекту землеустрою щодо відведення земельної ділянки ОСОБА_1 для ведення фермерського господарства на території Давидівської сільської ради» суперечить вимогам чинного законодавства України та має бути скасоване.

З 01.01.2013 відповідно до ч. 4 ст. 122 Земельного кодексу України розпорядником земель державної власності сільськогосподарського признання є центральний орган виконавчої влади з питань земельних ресурсів у галузі земельних відносин та його територіальні органи. На території Запорізької області таким органом було Головне управління Держземагентства у Запорізькій області.

В подальшому до Головного управління Держземагентства у Запорізькій області надійшло клопотання ОСОБА_1 про затвердження проекту землеустрою щодо відведення земельної ділянки площею 57,5866 га в оренду для ведення фермерського господарства на території Давидівської сільської ради Якимівського району Запорізької області та передачі її в оренду терміном на 15 років.

За результатами розгляду Головним управлінням Держземагентства у Запорізькій області клопотання ОСОБА_1 прийнято наказ від 23.01.2014 № 311/2320381200:08:009/00000129 «Про затвердження документації із землеустрою та передачу в оренду земельної ділянки».

Пунктом 1 вказаного наказу затверджено розроблений 1111 «Науково-впроваджувальна фірма «Кадастр» проект землеустрою щодо відведення земельної ділянки сільськогосподарського призначення із земель державної власності в оренду громадянину ОСОБА_1 для ведення фермерського господарства на території Давидівської сільської ради Якимівського району Запорізької області.

Пунктом 2 вказаного наказу передано в оренду громадянина ОСОБА_1 земельну ділянку сільськогосподарського призначення площею 57,5866 га (кадастровий номер НОМЕР_3) строком на 15 років, для ведення фермерського господарства, розташованої на території Давидівської сільської ради Якимівського району Запорізької області.

За думкою прокурора вказаний наказ Головного управління Держземагентства у Запорізькій області прийнятий з порушенням ч. 2 ст. 124 Земельного кодексу України з викладених вище підстав у зв'язку з чим підлягає скасуванню.

На підставі розпорядження Відповідача 1 від 06.04.2011 № 217 «Про надання дозволу на розробку проекту землеустрою щодо відведення земельної ділянки ОСОБА_1 для ведення фермерського господарства на території Давидівської сільської ради» та наказу від 23.01.2014 № ЗП/2320381200:08:009/00000129 «Про затвердження документації із землеустрою та передачу в оренду земельної ділянки» між Головним управлінням Держземагентства у Запорізькій області та ОСОБА_1 укладено договір оренди землі від 23.01.2014, який 05.03.2014 зареєстрований державним реєстратором Реєстраційної служби Якимівського районного управління юстиції Запорізької області Манько В.В. за № НОМЕР_4.

Відповідно до п. 2 Договору в оренду передається земельна ділянка сільськогосподарського призначення (сільськогосподарські угіддя - рілля) загальною площею 57,5866 га. Нормативна грошова оцінка земельної ділянки відповідно до п. 5 Договору становить 1 300 190, 25 грн. Згідно п. 6 Договір укладено на 15 років.

Відповідно до п. 14 Договору земельна ділянка передається в оренду для ведення фермерського господарства.

Передача земельної ділянки в оренду відповідно до п. 17 Договору здійснюється з розробленням проекту її відведення.

Підставою розроблення проекту землеустрою щодо відведення земельної ділянки є розпорядження Якимівської районної державної адміністрації від 06.04.2011 №217.

Відповідно до інформації Мелітопольської ОДПІ ГУ ДФС у Запорізькій області від 19.06.2015 №117/09/08-21-15-02, орендна плата за вищевказану земельну ділянку сплачується фермерським господарством «Танок». Безпосередньо за ОСОБА_1 на обліку в Мелітопольській ОДПІ рахується лише 2 земельні ділянки: 0,25 га присадибна ділянка у с. Давидівка Якимівського району Запорізької області; 03 га для ведення особистого селянського господарства.

Таким чином, земельну ділянку площею 57,5866 га фактично використовує фермерське господарство «ТАНОК», яке є юридичною особою.

Підсумовуючи викладене, процедура формування земельного фонду вже створеного та зареєстрованого у відповідності до законодавства України фермерського господарства «ТАНОК», передача зазначеній юридичній особі земельних ділянок без проведення земельних торгів (аукціону), здійснені з порушенням вимог Конституції України, Земельного кодексу України, Закону України «Про фермерське господарство» та інших нормативно-правових актів, які регулюють вказані питання, що як наслідок приводе до недоотримання коштів бюджетом за користування вказаною земельною ділянкою.

З урахуванням того, що договір оренди землі від 23.01.2014 є похідним від незаконного розпорядження Якимівської РДА від 06.04.2011 № 217 «Про надання дозволу на розробку проекту землеустрою щодо відведення земельної ділянки ОСОБА_1 для ведення фермерського господарства на території Давидівської сільської ради» та наказу Головного управління Держземагентства у Запорізькій області від 23.01.2014 № ЗП/2320381200:08:009/00000129 «Про затвердження документації із землеустрою та передачу в оренду земельної ділянки» останній підлягає визнанню судом недійсним із застосуванням наслідків недійсності правочину.

З метою застосування наслідків недійсності правочину необхідно забезпечити у встановлений чинний законодавством спосіб державну реєстрацію припинення права ОСОБА_1 на оренду спірної земельної ділянки.

Так, згідно з положеннями ст. ст. 2, 4 Закону України «Про державну реєстрацію речових прав на нерухоме майно та їх обтяжень» державна реєстрація речових прав на нерухоме майно - це офіційне визнання і підтвердження державою факту, зокрема, припинення прав на нерухоме майно. Речові права на нерухоме майно підлягають обов'язковій державній реєстрації.

Державний реєстр речових прав на нерухоме майно - єдина державна інформаційна система, що містить відомості про права на нерухоме майно, їх обтяження, а також про об'єкти та суб'єктів цих прав.

Частиною 3 статті 3 Закону України «Про державну реєстрацію речових прав на нерухоме майно та їх обтяжень» передбачено, що права на нерухоме майно та їх обтяження, які підлягають державній реєстрації відповідно до цього Закону, виникають з моменту такої реєстрації.

Відповідно до п. 5 ч. 1 ст. 19 Закону України державна реєстрація прав проводиться на підставі рішень судів, що набрали законної сили.

Статтею 26 Закону України «Про державну реєстрацію речових прав на нерухоме майно та їх обтяжень» передбачено, що записи до Державного реєстру прав вносяться на підставі прийнятого рішення про державну реєстрацію прав та їх обтяжень. У разі скасування на підставі рішення суду рішення про державну реєстрацію прав до Державного реєстру прав вноситься запис про скасування державної реєстрації прав.

Відповідно до п. 2.6. Порядку прийняття і розгляду заяв про внесення змін до записів, внесення записів про скасування державної реєстрації речових прав на нерухоме майно та їх обтяжень та скасування записів Державного реєстру речових прав на нерухоме майно, затвердженого наказом Міністерства юстиції України від 12.12.2011 для внесення записів про скасування державної реєстрації прав, скасування записів Державного реєстру прав заявник подає рішення суду про скасування рішення державного реєстратора, що набрало законної сили, та копії документів, визначених у пункті 2.3 цього розділу.

З огляду на викладене, припинити речове право особи, яка набула його на незаконних підставах, за можливе лише саме в порядку ст. 26 Закону на підставі судового рішення про скасування рішення державного реєстратора щодо внесення відповідних відомостей до Державного реєстру, а не лише визнання недійсним правовстановлюючого документу, на підставі якого прийнято дане рішення державним реєстратором про вчинення реєстраційного запису.

Таким чином, вимога про визнання недійсним договору оренди землі, зареєстрованого в Державному реєстрі речових прав на нерухоме майно, є похідною й залежить від доведеності незаконності рішень органу державної влади, на підставі яких укладений оспорюваний договір оренди землі.

Договір оренди землі, який укладений на підставі незаконних вищевказаних наказів та зареєстрований в Реєстраційній службі Якимівського районного управління юстиції Запорізької області підлягає визнанню недійсними та скасуванню державної реєстрації.

Відповідно до ст. 1212 ЦК України особа, яка набула майно без достатньої правової підстави, зобов'язана повернути це майно. Особа зобов'язана повернути майно й тоді, коли підстава, на якій воно було набуте, згодом відпала.

Відповідно до ч. 1 ст. 216 Цивільного кодексу України у разі недійсності правочину кожна із сторін зобов'язана повернути другій стороні у натурі все, що вона одержала на виконання цього правочину, а в разі неможливості такого повернення, зокрема тоді, коли одержане полягає у користуванні майном, виконаній роботі, наданій послузі, - відшкодувати вартість того, що одержано, за цінами, які існують на момент відшкодування.

З урахуванням викладеного, земельна ділянка площею 57,5866 га, кадастровий номер НОМЕР_3 підлягає поверненню власнику - державі.

В результаті порушень законодавства при виданні розпорядження Якимівською РДА від 06.04.2011 № 217 «Про надання дозволу на розробку проекту землеустрою щодо відведення земельної ділянки ОСОБА_1 для ведення фермерського господарства на території Давидівської сільської ради», наказу від 23.01.2014 ЗП/2320381200:08:009/00000129 «Про затвердження документації із землеустрою та передачу в оренду земельної ділянки» та укладенні договору оренди землі від 23.01.2014 із володіння держави незаконно, в порушення вимог ч. 2 ст. 124 Земельного кодексу України, передана в оренду земельна ділянка площею 57,5866 га, яка розташована на території Давидівської сільської ради Якимівського району Запорізької області.

Таким чином, враховуючи вищенаведене, відповідно до ч. 1 ст. 121 Конституції України, є наявні підстави для органів прокуратури представляти інтереси держави в суді.

Згідно зі ст. 5 Закону України «Про державний контроль за використанням та охороною земель» здійснення державного контролю за використанням та охороною земель усіх категорій та форм власності покладено на центральний орган виконавчої влади, який забезпечує реалізацію державної політики у сфері нагляду (контролю) в агропромисловому комплексі.

Таким центральним органом виконавчої влади відповідно до Указу Президента України від 13.04.2011 №459/2011 «Про Державну інспекцію сільського господарства України» є Держсільгоспінспекція України.

Разом з тим, п. 8 ст. 10 Закону України «Про державний контроль за використанням та охороною земель» інспекторам у сфері державного контролю за використанням та охороною земель надано право звертатися до суду лише з позовом щодо відшкодування втрат сільськогосподарського і лісогосподарського виробництва, а також повернення самовільно чи тимчасово зайнятих земельних ділянок, строк користування якими закінчився. Повноважень щодо звернення центрального органу виконавчої влади, який забезпечує реалізацію державної політики у сфері нагляду (контролю) в агропромисловому комплексі, до суду про визнання незаконними (недійсними) рішень органів державної влади та місцевого самоврядування щодо розпорядження землею, визнання недійсними правочинів щодо відчуження чи передачі у користування земельних ділянок державної та комунальної власності, а також їх повернення з чужого незаконного володіння, нормами зазначеного Закону не передбачено.

Не передбачено таких повноважень і Положенням про Державну інспекцію сільського господарства України, затвердженим Указом Президента України від 13.04.2011 №459/2011.

Крім того, відповідно до постанови Кабінету Міністрів України від 30.06.2015 №337 «Про ліквідацію територіальних органів державної інспекції сільського господарства» прийнято рішення ліквідувати Державну інспекцію сільського господарства в Запорізькій області як юридичну особу публічного права. До Єдиного державного реєстру юридичних осіб та фізичних осіб-підприємців 13.07.2015 внесено запис про те, що Державна інспекція сільського господарства в Запорізькій області перебуває в процесі припинення.

Постановою Кабінету Міністрів України від 10.09.2014 №442 «Про оптимізацію системи центральних органів виконавчої влади» функції контролю за додержанням земельного законодавства, використання та охорони земель усіх категорій та форм власності, родючості ґрунтів передано до Державної екологічної інспекції України.

Разом з тим, відповідно до інформації Держекоінспекції у Запорізькій області від 27.07.2015 фактично вказані функції до інспекції не перейшли. Відповідні зміни до Положення про Державну екологічну інспекцію України, затвердженого Указом Президента України від 13.04.2011 № 454/2011, наразі не внесено.

Зазначене вище свідчить про відсутність на цей час суб'єкта владних повноважень, до компетенції якого віднесені відповідні повноваження, що надає прокуратурі, в силу ст. 23 Закону України «Про прокуратуру», право здійснювати представництво в суді законних інтересів держави, шляхом самостійного звернення до суду з відповідним позовом.

В позові прокурор Якимівського району Запорізької області просить визнати недійсним та скасувати розпорядження Якимівської районної державної адміністрації від 06.04.2011 № 217, визнати недійсним та скасувати наказ Головного управління Держземагентства у Запорізькій області від 23.01.2014 №ЗП/2320381200:08:009/00000129 «Про затвердження документації із землеустрою та передачу в оренду земельної ділянки», визнати недійсним договір оренди землі від 23.01.2014, укладений між Головним управлінням Держземагентства у Запорізькій області та ОСОБА_1 скасувати державну реєстрацію речових прав на нерухоме майно про реєстрацію іншого речового права, скасувавши рішення державного реєстратора Реєстраційної служби Якимівського районного управління юстиції Запорізької області Манько В.В. від 05.03.2014 № НОМЕР_4. Зобов'язати ОСОБА_1 повернути державі земельну ділянку площею 57,5866 га, яка розташована на території Давидівської сільської ради Якимівського району Запорізької області.

У судовому засіданні прокурор Якимівського району Запорізької області підтримав позов у повному обсязі, просив його задовольнити.

Представник відповідача Якимівської РДА , викликаний належним чином, про причини неявки суду не повідомив, до суду заперечень не надав.

Представник відповідача головного управління Держгеокадастру у Запорізькій області позов не визнав так як земля в орендду надавалась саме для ведення фермерського господарства.

Представник відповідача ОСОБА_1 - ОСОБА_5 заперечував проти задоволення позовної заяви та пояснив, що позов прокурора поданий на формальних підставах, якась шкода державним інтересам не спричинена ( так як відповідач у повному обсязі сплачує орендну плату за землю). Крім того, враховуючи, що оскаржуване розпорядження райдержадміністрації прийнято у 2011 р., за думкою представника відповідача - сплинув строк позовної давності.

Представник третьої особи Реєстраційної служби Якимівського РУЮ_ надав до суду заяву, у якій просив розглянути справу без його участі.

Під час судового засідання були вивчені наступні докази по справі :

- Розпорядження Якимівської районної державної адміністрації від 06.04.2011 № 217 «Про надання дозволу на розробку проекту землеустрою щодо відведення земельної ділянки ОСОБА_1 для ведення фермерського господарства на території Давидівської сільської ради» з додатками (а.с.13-17, 55-56)

- заява ОСОБА_1 до Якимівської РДА (а.с.18)

- Копія паспорта ОСОБА_1 (а.с.19-20)

- Статут ФГ «Танок» (а.с.21-26)

- Довідка № 90 з Єдиного державного реєстру підприємств та організацій

України (а.с.27-28)

- Свідоцтво про державну реєстрацію ФГ «ТАНОК» (а.с.54)

- Наказ Головного управління Держземагентства у Запорізькій області від

23.01.2014 № ЗП/2320381200:08:009/00000129 «Про затвердження

документації із землеустрою та передачу в оренду земельної ділянки» (а.с.57-58)

- Заява ОСОБА_1 до Головного управління Держземагентства у Запорізькій області (а.с.59)

- Витяг з Державного земельного кадастру про земельну ділянку від

27.12.2013 № НОМЕР_5 (а.с.60-61)

- Договір оренди землі від 23.01.2014 з додатками (а.с.62-69)

- Інформаційна довідка з Державного реєстру речових прав на нерухоме

майно, щодо об'єкта нерухомого майна від 17.04.2015 НОМЕР_6 (а.с.70)

-Наказ Державної служби України з питань геодезії,картографії та кадастру від 18.06.2015 №135 (а.с.71)

-Лист Мелітопольської ОДГЯ від 19.06.2015 №117/09/08-21-15-02 (а.с.72)

-Довідка Давидівської сільської ради, щодо сплати орендної плати за землю (а.с.89)

-Копії квитанцій по сплаті орендної плати за землю (а.с. 90-107)

-відповідь ФГ «танок» ( а.с.173-174)

-копії договорів оренди ( а.с.175-211)

Таким чином судом було встановлено наступне:

07.04.2006 року було здійснено державну реєстрацію ФГ "Танок", що підтверджується витягом з Єдиного державного реєстру юридичних осіб та фізичних осіб-підприємців( а.с.54).

06.04.2011 року розпорядженням Якимівської районної державної адміністрації № 217 ОСОБА_1 надано дозвіл на розробку проекту землеустрою щодо відведення земельної ділянки площею 58,4645 га для ведення фермерського господарства з укладенням договору оренди строком на 15 років із земель запасу Давидівської сільської ради у контурі № 176 ( а.с.55-56)

23.01.2014 р. наказом Головного управління Держземагенства у Запорізькій області затверджено розроблений ПП «науково-впроваджувальна фірма «Кавдастр» проект землеустрою щодо відведення земельної ділянки сільськогосподарського призначення із земель державної власності в оренду ОСОБА_1 для ведення фермерського господарства на території Давидіввської сільської ради Якимівського р-ну Запорізької області, надано в оренду ОСОБА_1 земельну ділянку сільськогосподарського призначення площею 57,5866 га ріллі строком на 15 років для ведення фермерського господарства, розташованої на території Давидівської сільської ради Якимівського р-ну Запорізької області ( а.с.57-58)

На підставі вказанного розпорядження та наказу ГУ Держземагенства у Запорізькій області між Держземагенством України у Запорізькій області та ОСОБА_1 було укладено та зареєстровано:

Договір оренди землі від 23.01.2014 року, відповідно до п. 2 якого в оренду передається земельна ділянка кадастровий № НОМЕР_3 площею 57,5866 га; ( а.с.62-68,70)

Статтею 3 Земельного кодексу України передбачено, що земельні відносини регулюються Конституцією України, цим Кодексом, а також прийнятими відповідно до них нормативно-правовими актами.

Відповідно до приписів ст. 124 Земельного кодексу України передача в оренду земельних ділянок, що перебувають у державній або комунальній власності, здійснюється на підставі рішення відповідного органу виконавчої влади або органу місцевого самоврядування згідно з їхніми повноваженнями, визначеними статтею 122 цього Кодексу. Передача в оренду земельних ділянок, що перебувають у державній або комунальній власності, здійснюється за результатами проведення земельних торгів, крім випадків, встановлених частинами другою, третьою статті 134 цього Кодексу.

Згідно з ч. 2 ст. 134 Земельного кодексу України не підлягають продажу на конкурентних засадах (земельних торгах) земельні ділянки державної або комунальної власності або права на них, зокрема у разі передачі громадянам земельних ділянок для ведення фермерського господарства.

Статтею 7 Закону України "Про фермерське господарство" (в редакції, чинній на час виникнення спірних правовідносин) встановлено, що для отримання (придбання) у власність або в оренду земельної ділянки державної власності з метою ведення фермерського господарства громадяни звертаються до відповідної районної державної адміністрації.

Крім того, за змістом ч. 1 ст. 8 Закону України "Про фермерське господарство" (в редакції, чинній на час виникнення спірних правовідносин) після одержання засновником державного акта на право власності на земельну ділянку або укладення договору оренди земельної ділянки та його державної реєстрації фермерське господарство підлягає державній реєстрації у порядку, встановленому законом для державної реєстрації юридичних осіб.

Відповідно до вимог ст. ст. 89, 91, 92 Цивільного кодексу України та ст. 4 Закону України "Про державну реєстрацію юридичних осіб та фізичних осіб - підприємців" (в редакції, чинній на час виникнення спірних правовідносин) державна реєстрація юридичних осіб - це засвідчення факту створення юридичної особи, після чого виникає цивільна правоздатність юридичної особи.

Отже, приписами зазначених вище норм встановлено загальний порядок передачі в оренду земельних ділянок державної чи комунальної власності або права на них (оренда, суперфіцій, емфітевзис), який полягає у прийнятті рішення відповідного органу виконавчої влади або органу місцевого самоврядування та продажу окремими лотами саме на конкурентних засадах (земельних торгах), які не є обов'язковими лише у окремих випадках, передбачених ч. ч. 2, 3 ст.134 Земельного кодексу України,при цьому земельна ділянка надавалась в оренду в загалі фізичній особі ( хоча стороною вказаного договору повинно було бути фермерське господарство як юридична особа ) та для фермерського господарства, яке було створено ще у 2006 р. ( тобто не при створенні фермерського господарства відповідно до діючого законодавства).

Крім того, у своїй позовній заяві прокурор, що діє в інтересах держави вмотивував в чому саме були порушені інтереси держави ( так як договір оренди земельної ділянки був укладений не по результатам торгів, а значить не були розглянуті інші пропозиції зокрема щодо розміру орендної плати ) та чому звернувся в інтересах держави без зазначення органу в інтересах якого діє ( в зв'язку з реорганізацією Держземагенства та не покладення відповідних функцій на Державну інспекцію сільського господарства), тому суд вважає, що позивач достатньо обґрунтував порушення інтересів держави.

Щодо думки представника відповідача щодо спливу строку позовної давності, суд дійшов висновку про те, що вказаний строк не сплинув, що представник позивача пояснив, що порушення законодавства, які стали підставою для звернення до суду були виявлені під час перевірки у 2015 р.Відтак суд приходить до висновку, що позовні вимоги підлягають задоволенню .

Керуючись ст.3,124,134 Земельного Кодексу України, ЗУ України «Про фермерське господарство», ст.89,91,92 ЦК України, ст.4 Закону України "Про державну реєстрацію юридичних осіб та фізичних осіб - підприємців", ст.ст.10, 11, 215-218,224,225 ЦПК України, суд

В И Р І Ш И В:

Позов прокурора Якимівського району Запорізької області в інтересах держави до Якимівської райдержадміністрації , Головного управління Держземгеокадастру у Запорізькій області, ОСОБА_1, третя особа: Реєстраційна служба Якимівського РУЮ про визнання незаконним та скасування розпорядження райдержадміністрації, наказу ГУ Держземагенства, визнання недійсним договору оренди земельної ділянки, витребування та повернення земельної ділянки - задовольнити .

Визнати недійсним та скасувати розпорядження Якимівської районної державної адміністрації від 06.04.2011 № 217 «Про надання дозволу на розробку проекту землеустрою щодо відведення земельної ділянки ОСОБА_1 для ведення фермерського господарства на території Давидівської сільської ради»

Визнати недійсним та скасувати наказ Головного управління Держземагентства у Запорізькій області від 23.01.2014 №ЗП/2320381200:08:009/00000129 «Про затвердження документації із землеустрою та передачу в оренду земельної ділянки».

Визнати недійсним договір оренди землі від 23.01.2014, укладений між Головним управлінням Держземагентства у Запорізькій області та ОСОБА_1.

Скасувати державну реєстрацію речових прав на нерухоме майно про реєстрацію іншого речового права,що було внесено відповідно до рішення державного реєстратора Реєстраційної служби Якимівського районного управління юстиції Запорізької області Манько В.В. від 05.03.2014 № НОМЕР_4.

Зобов'язати ОСОБА_1 повернути державі земельну ділянку площею 57,5866 га, яка розташована на території Давидівської сільської ради Якимівського району Запорізької області.

Рішення може бути оскаржено в апеляційному порядку до апеляційного суду Запорізької області через Якимівський районний суд Запорізької області.. Апеляційна скарга на рішення суду першої інстанції подається протягом 10 днів з моменту проголошення судового рішення.Особи, які брали участь у справі, але не були присутні при проголошення судового рішення, можуть подати апеляційну скаргу протягом 10 днів з моменту отримання копії рішення.

Суддя:

СудЯкимівський районний суд Запорізької області
Дата ухвалення рішення30.11.2015
Оприлюднено04.12.2015
Номер документу53919181
СудочинствоЦивільне

Судовий реєстр по справі —330/1564/15-ц

Ухвала від 28.05.2020

Цивільне

Запорізький апеляційний суд

Поляков О. З.

Ухвала від 12.11.2019

Цивільне

Запорізький апеляційний суд

Поляков О. З.

Ухвала від 12.11.2019

Цивільне

Запорізький апеляційний суд

Поляков О. З.

Ухвала від 08.08.2019

Цивільне

Запорізький апеляційний суд

Поляков О. З.

Ухвала від 06.08.2019

Цивільне

Запорізький апеляційний суд

Поляков О. З.

Ухвала від 22.07.2019

Цивільне

Запорізький апеляційний суд

Поляков О. З.

Рішення від 30.11.2015

Цивільне

Якимівський районний суд Запорізької області

Гусарова В. В.

🇺🇦 Опендатабот

Опендатабот — сервіс моніторингу реєстраційних даних українських компаній та судового реєстру для захисту від рейдерських захоплень і контролю контрагентів.

Додайте Опендатабот до улюбленого месенджеру

ТелеграмВайбер

Опендатабот для телефону

AppstoreGoogle Play

Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці

© 2016‒2025Опендатабот

🇺🇦 Зроблено в Україні