Постанова
від 25.11.2015 по справі 826/539/14
ОКРУЖНИЙ АДМІНІСТРАТИВНИЙ СУД МІСТА КИЄВА

ОКРУЖНИЙ АДМІНІСТРАТИВНИЙ СУД міста КИЄВА 01601, м. Київ, вул. Командарма Каменєва 8, корпус 1 П О С Т А Н О В А

І М Е Н Е М У К Р А Ї Н И

м. Київ

25 листопада 2015 року № 826/539/14

Окружний адміністративний суд міста Києва у складі: головуючого судді Шулежка В.П., розглянувши у порядку письмового провадження адміністративну справу за позовом товариства з обмеженою відповідальністю «Пантеон-Інвест» до Управління охорони культурної спадщини виконавчого органу Київської міської ради (Київської міської державної адміністрації) про визнання протиправною бездіяльності,

В С Т А Н О В И В:

З позовом до Окружного адміністративного суду міста Києва звернулось товариство з обмеженою відповідальністю «Пантеон-Інвест» (далі - ТОВ «Пантеон-Інвест») до Управління охорони культурної спадщини виконавчого органу Київської міської ради (Київської міської державної адміністрації) (далі - відповідач) про визнання протиправною бездіяльності відповідача щодо невиконання комплексу заходів по охороні пам'яток культурної спадщини - жилих будинків по вул. Мала Житомирська, 12-А, 12-Б, 14-А, 14-Б.

Постановою Окружного адміністративного суду міста Києва від 27.02.2014, залишеною без змін ухвалою Київського апеляційного адміністративного суду від 22.04.2014, у задоволенні позову відмовлено.

Ухвалою Вищого адміністративного суду України від 15.07.2015 скасовано постанову Окружного адміністративного суду міста Києва від 27.02.2014 та ухвалу Київського апеляційного адміністративного суду від 22.04.2014, а справу направлено на новий розгляд до суду першої інстанції.

Ухвалою Окружного адміністративного суду міста Києва від 31.07.2015 справу № 826/539/14 прийнято до провадження.

Представник позивача у судовому засіданні позовні вимоги підтримав, просив задовольнити позов у повному обсязі.

Представник відповідача в судовому засіданні проти задоволення позову заперечував та просив відмовити у задоволенні позовних вимог.

В судовому засіданні ухвалено розглядати справу в порядку письмового провадження на підставі ч. 4 ст. 122 КАС України.

Розглянувши подані сторонами документи і матеріали, всебічно і повно з'ясувавши всі фактичні обставини, на яких ґрунтується позов, об'єктивно оцінивши докази, які мають значення для розгляду справи і вирішення спору по суті, суд встановив наступне.

Як вбачається з матеріалів справи, 01.06.2007 між Головним управлінням житлового забезпечення виконавчого органу Київської міської ради (Київської міської державної адміністрації) та ТОВ «Пантеон-Інвест» укладено інвестиційний договір № 1/6, за умовами якого останній здійснює організацію, реалізацію та фінансування, в тому числі за рахунок залучених коштів, проектування і спорудження об'єкту в повному обсязі. Головне управління житлового забезпечення виконавчого органу Київської міської ради (Київської міської державної адміністрації) після укладення договору передає позивачу функції замовника та право користування земельною ділянкою на проведення реконструкції та будівництва жилих будинків 12-А, 12-Б, 14-А, 14-Б.

У пункті 1.3 додаткової угоди до інвестиційного договору від 04.07.2007 визначено, що після сплати компенсацій та отримання будинків 12-А, 12-Б, 14-А, 14-Б, 14-В на вулиці Малій Житомирській в місті Києві, згідно актів приймання-передачі, ТОВ «Пантеон-Інвест» має право оформити право власності на отримані у власність будинки, згідно вимог чинного законодавства у встановленому порядку.

26.06.2008 Головним управлінням житлового забезпечення виконавчого органу Київської міської ради (Київської міської державної адміністрації) ТОВ «Пантеон-Інвест» видані свідоцтва про право власності на жилі будинки 12-А, 12-Б, 14-А, 14-Б.

11.07.2013 ТОВ «Пантеон-Інвест» звернулось до відповідача з заявою № 13, у якій просило повідомити чи внесені житлові будинки 12-А, 12-Б, 14-А, 14-Б по вулиці Малій Житомирській в місті Києві до Державного реєстру нерухомих пам'яток України, а також зазначити:

- коли саме вони внесені до Реєстру, коли та кого було повідомлено про внесення житлових будинків до Реєстру;

- коли та кому було видано свідоцтво про реєстрацію об'єкта культурної спадщини як пам'ятки;

- коли було здійснено публікацію інформації про занесення до Реєстру;

- коли було встановлено охоронні дошки, охоронні знаки, інші інформаційні написи, позначки на пам'ятках або в межах їхніх територій.

Також у вказаному листі містилось прохання про надання копій повідомлень про внесення житлових будинків 12-А, 12-Б, 14-А, 14-Б по вулиці Малій Житомирській в місті Києві до Реєстру та доказів їх направлення, копій свідоцтва про реєстрацію об'єктів культурної спадщини як пам'яток та доказів їх вручення, копії публікації інформації про занесення пам'яток до Реєстру.

У листі від 17.07.2013 за № 066/02-1782 Управління охорони культурної спадщини виконавчого органу Київської міської ради (Київської міської державної адміністрації) повідомило ТОВ «Пантеон-Інвест» про наступне:

- будинок по вулиці Мала Житомирська, 12, рішенням виконавчого комітету Київської міської ради народних депутатів від 22.11.1982 № 1804 занесений до переліку пам'яток архітектури та містобудування місцевого значення, охоронний № 45;

- флігель по вулиці Мала Житомирська, 12-Б, наказом Головного управління охорони культурної спадщини від 10.06.2011 № 10/34-11 занесений до переліку щойно виявлених об'єктів культурної спадщини міста Києва;

- будинок, у якому мешкав художник О.О. Мурашко, по вулиці Мала Житомирська, 14, постановою Кабінету Міністрів України від 10.10.2012 № 929 занесений до Державного реєстру нерухомих пам'яток України, як пам'ятка історії та архітектури національного значення, охоронний № 260063/1-Н;

- будинок прибутковий, у якому містилась живописна майстерня О.О. Мурашка, по вулиці Малій Житомирській, 14-А, постановою Кабінету Міністрів України від 10.10.2012 № 929 занесений до Державного реєстру нерухомих пам'яток України як пам'ятка історії та архітектури національного значення, охоронний № 260063/2-Н;

- флігель по вулиці Мала Житомирська, 14-Б, постановою Кабінету Міністрів України від 10.10.2012 № 929 занесений до Державного реєстру нерухомих пам'яток України як пам'ятка історії та архітектури національного значення, охоронний № 260063/3-Н;

- на будинку по вулиці Мала Житомирська, 12, розміщувалась анотаційна дошка, на будинку по вулиці Мала Житомирська, 14, були встановлені охоронна та меморіальна дошки.

З робочим переліком пам'яток та щойно виявлених об'єктів культурної спадщини міста Києва можна ознайомитись на сайті Управління культурної спадщини - guoks.gov.ua;

Всі інші питання, викладені у запиті, не належать до повноважень Управління охорони культурної спадщини.

Посилаючись на те, що жодних документів, зокрема, рішення виконавчого комітету Київської міської ради народних депутатів від 22.11.1982 № 1804, а також доказів встановлення анотаційної, охоронної та меморіальної дощок, відповідачем надано не було, а також не повідомлено коли саме були встановлені дошки, ТОВ «Пантеон-Інвест» звернулось до суду з вказаним позовом. Вказувало, що у зв'язку з відсутністю відповідних охоронних дощок на вказаних будинках, позбавлено інформації про те, що придбане майно є пам'яткою історії і архітектури та охороняється відповідно до вимог Закону України «Про охорону культурної спадщини».

Відповідно до положень статей 6, 17, 104 КАС України до адміністративного суду має право звернутися з адміністративним позовом особа, яка вважає, що порушено її права, свободи чи інтереси у сфері публічно-правових відносин.

Право на звернення до адміністративного суду з позовом відповідно до вказаної норми Закону є можливістю фізичних та юридичних осіб ініціювати судове провадження в адміністративній справі з метою судового захисту їх прав, свобод чи інтересів, порушених суб'єктом владних повноважень у сфері публічно - правових відносин.

Право на звернення до адміністративного суду з позовом не завжди співпадає з правом на судовий захист, яке закріплене у статті 6 КАС України. Саме по собі звернення до адміністративного суду за захистом ще не означає, що суд зобов'язаний надати такий захист. Адже для того, щоб було надано судовий захист, суд повинен встановити, що особа дійсно має право, свободу чи інтерес, про захист яких вона просить, і це право, свобода чи інтерес порушені відповідачем у публічно-правових відносинах.

Так, відповідач стверджує про відсутність у вказаних правовідносинах порушених прав ТОВ «Пантеон-Інвест» з посиланням на наявність судових рішень, якими підтверджено, що будинки 12-А, 12-Б, 14-А, 14-Б по вулиці Мала Житомирська в місті Києві, відносно яких 11.07.2013 позивач звертався до відповідача з заявою № 13, не перебувають у приватній власності вказаного товариства.

Також відповідачем вказано, що в пункті 3.1.3 згаданого інвестиційного договору № 1/6 від 01.06.2007 зазначено про те, що Головне управління житлового забезпечення виконавчого органу Київської міської ради (Київської міської державної адміністрації) зобов'язане сприяти в отриманні ТОВ «Пантеон-Інвест» дозволу Кабінету Міністрів України на зміну пам'яток історії та архітектури, якими є будинки 14-А, 14-Б.

Таким чином, відповідач вважає, що на час укладання вказаного договору ТОВ «Пантеон-Інвест» було відомо про те, що будинки 14-А та 14-Б по вулиці Мала Житомирська в місті Києві є пам'яткою історії та архітектури і охороняються відповідно до вимог Закону України «Про охорону культурної спадщини». Проте позивач не скористався правом з'ясування інформації щодо віднесення до пам'ятки історії та архітектури будинків 12-А, 12-Б, 14-А, 14-Б за вказаною адресою, до набуття права власності на них.

Водночас, статтею 182 ЦК України встановлено, що право власності та інші речові права на нерухомі речі, обтяження цих прав, їх виникнення, перехід і припинення підлягають державній реєстрації. Державна реєстрація прав на нерухомість є публічною, здійснюється відповідним органом, який зобов'язаний надавати інформацію про реєстрацію та зареєстровані права в порядку, встановленому законом.

Порядок проведення державної реєстрації речових прав регулюється Законом України «Про державну реєстрацію речових прав на нерухоме майно та їх обтяжень».

Згідно з абзацом 2 частини 1 статті 2 вказаного Закону державна реєстрація речових прав на нерухоме майно - офіційне визнання і підтвердження державою фактів виникнення, переходу або припинення прав на нерухоме майно, обтяження таких прав шляхом внесення відповідного запису до Державного реєстру речових прав на нерухоме майно.

Державна реєстрація прав є обов'язковою. Інформація про права на нерухоме майно та їх обтяження підлягає внесенню до Державного реєстру речових прав на нерухоме майно (частина 1 статті 3 Закону України «Про державну реєстрацію речових прав на нерухоме майно та їх обтяжень»).

За змістом пункту другого частини 1 статті 19 названого Закону державна реєстрація прав проводиться на підставі свідоцтв про право власності на нерухоме майно, виданих відповідно до вимог цього Закону.

Отже, для висновку про наявність або відсутність порушених прав, свобод чи інтересів ТОВ «Пантеон-Інвест» у вказаних правовідносинах та обґрунтованість позовних вимог необхідним є встановлення факту зареєстрованого за позивачем у вказаному порядку прав на вказане нерухоме майно на час спірних правовідносин.

Як видно з матеріалів справи, 22.09.2010 право власності на вказане нерухоме майно зареєстровано за позивачем на підставі свідоцтв про право власності у передбаченому Законом України «Про державну реєстрацію речових прав на нерухоме майно та їх обтяжень» порядку, що підтверджується наявними в матеріалах справи свідоцтвами про право власності на такі об'єкти та витягами про реєстрацію права власності на нерухоме майно.

З огляду на те, що на момент виникнення спірних правовідносин за позивачем зареєстроване право власності на вказане нерухоме майно у встановленому порядку, судом не приймається до уваги твердження відповідача, як на підставу для відмови у задоволенні позову, на те, що не вчинення Управлінням охорони культурної спадщини виконавчого органу Київської міської ради (Київської міської державної адміністрації) певних дій по охороні культурної спадщини - жилих будинків по вулиці Мала Житомирська 12-А, 12-Б, 14-А, 14-Б, не порушують прав та охоронюваних законом інтересів позивача у сфері публічно-правових відносин.

Відповідно до ч. 2 ст. 19 Конституції України органи державної влади та органи місцевого самоврядування, їх посадові особи зобов'язані діяти лише на підставі, в межах повноважень та у спосіб, що передбачені Конституцією та законами України.

Частиною 1 ст. 9 КАС України встановлено, що суд при вирішенні справи керується принципом законності, відповідно до якого суд вирішує справи відповідно до Конституції та законів України, а також міжнародних договорів, згода на обов'язковість яких надана Верховною Радою України; суд застосовує інші нормативно-правові акти, прийняті відповідним органом на підставі, у межах повноважень та у спосіб, передбачені Конституцією та законами України.

Правові, організаційні, соціальні та економічні відносини у сфері охорони культурної спадщини з метою її збереження, використання об'єктів культурної спадщини у суспільному житті, захисту традиційного характеру середовища в інтересах нинішнього і майбутніх поколінь регулює Закон України «Про охорону культурної спадщини».

Відповідно до частини 1 статті 3 вказаного Закону до спеціально уповноважених органів охорони культурної спадщини належать, зокрема, обласні, районні, Київська та Севастопольська міські державні адміністрації.

Згідно з п. 2 Порядку встановлення та утримання охоронних дощок та охоронних знаків на нерухомих пам'ятках, затвердженого наказом Міністерства культури і мистецтв України, Державного комітету України з будівництва та архітектури від 27.01.2004 № 30/10 та зареєстрованого в Міністерстві юстиції України 09.02.2004 за № 172/8771 (далі - Порядок № 3/10), встановлення та утримання охоронних дощок і охоронних знаків у належному стані - один з обов'язкових заходів збереження та захисту пам'ятки від пошкодження, руйнування або знищення.

Пунктом 3 наведеного Порядку встановлено, що забезпечення виготовлення, встановлення та утримання охоронних дощок (знаків) покладається на органи охорони культурної спадщини Ради міністрів Автономної Республіки Крим, органи охорони культурної спадщини обласних, Київської та Севастопольської міських, районних державних адміністрацій та органи охорони культурної спадщини місцевого самоврядування (далі - місцеві органи охорони культурної спадщини).

Разом з тим, за змістом пункту 1 Положення про Головне управління охорони культурної спадщини виконавчого органу Київради (Київської міської державної адміністрації), затвердженого рішенням сесії Київради від 11.10.2005 № 239/3700 (далі - Положення № 239/3700) Головне управління охорони культурної спадщини виконавчого органу Київської міської ради (Київської міської державної адміністрації) (далі - Головне управління) є структурним підрозділом виконавчого органу Київради (Київської міської державної адміністрації), підконтрольним та підзвітним Київській міській раді та підпорядкованим заступнику голови Київської міської державної адміністрації згідно з розподілом обов'язків.

Пунктом 4 Положення № 239/3700 встановлено, що основними завданнями Головного управління є, зокрема, забезпечення реалізації державної політики, національних пріоритетів і світових стандартів у сфері охорони культурної спадщини м. Києва з метою її збереження, використання об'єктів культурної спадщини у суспільному житті, захисту традиційного характеру середовища в інтересах нинішнього і прийдешніх поколінь; контроль за дотриманням Закону України «Про охорону культурної спадщини», інших нормативно-правових актів про охорону культурної спадщини.

Згідно пункту 5 Положення № 239/3700 Головне управління відповідно до покладених на нього завдань: забезпечує доступ юридичним і фізичним особам до інформації, що міститься у Державному реєстрі нерухомих пам'яток України (підпункт 5.5.); забезпечує в установленому порядку виготовлення, встановлення та утримання охоронних дощок, охоронних знаків, інших інформаційних написів чи позначок на пам'ятках або в межах їх територій (підпункт 5.20).

При цьому, на підтвердження розміщення відповідачем на об'єктах культурної спадщини за адресою: м. Київ, вул. Мала Житомирська, 12-А, 14, 14-А охоронних дощок, останнім надано видаткову накладну від 09.12.2014 б/н, перелік охоронних дощок, які необхідно встановити в будівлях-пам'ятках історії та архітектури м. Києва від 08.12.2014 та інвентарні картки від 15.12.2014 №№ 1130345, 1130342, 1130343.

З аналізу змісту наданих відповідачем документів вбачається, що вони лише свідчать про придбання та намір розмістити такі дошки, а не про їх безпосереднє розміщення на об'єктах культурної спадщини за адресою: м. Київ, вул. Мала Житомирська, 12-А, 14, 14-А.

В той же час, відповідачем, всупереч вимогам ч. 2 ст. 71 КАС України, не надано суду жодних доказів на підтвердження розміщення на об'єктах культурної спадщини за адресою: м. Київ, вул. Мала Житомирська, 12-Б, 14-Б охоронних дощок.

За таких умов, суд приходить до висновку, що на момент виникнення спірних правовідносин, всупереч вимогам п. 3 Порядок № 3/10 та п. 5 Положення № 239/3700, відповідачем не розміщено на об'єктах культурної спадщини за адресою: м. Київ, вул. Мала Житомирська, №№ 12-А, 12-Б, 14-А, 14-Б охоронних дощок.

Враховуючи викладене, суд вважає протиправною бездіяльність відповідача щодо невиконання комплексу заходів по охороні пам'яток культурної спадщини - жилих будинків по вул. Мала Житомирська, 12-А, 12-Б, 14-А, 14-Б, яка виразилась у невиконанні вимог п. 3 Порядок № 3/10 та п. 5 Положення № 239/3700.

Відповідно до ч.ч. 1, 2 ст. 71 КАС України кожна сторона повинна довести ті обставини, на яких ґрунтуються її вимоги та заперечення, крім випадків, встановлених статтею 72 цього Кодексу. В адміністративних справах про протиправність рішень, дій чи бездіяльності суб'єкта владних повноважень обов'язок щодо доказування правомірності свого рішення, дії чи бездіяльності покладається на відповідача, якщо він заперечує проти адміністративного позову.

Всупереч наведеним вимогам відповідач як суб'єкт владних повноважень не надав суду достатніх беззаперечних доказів в обґрунтування обставин, на яких ґрунтуються його заперечення, і не довів правомірності своєї бездіяльності.

Дослідивши обставини справи, проаналізувавши вищезазначені правові норми, суд приходить до висновку, що вимоги позивача є обґрунтованими і підлягають задоволенню повністю.

Водночас, зміст принципу офіційного з'ясування всіх обставин у справі, передбачений ч. 4 ст. 11 КАС України, зобов'язує адміністративний суд до активної ролі у судовому засіданні, в тому числі і до уточнення змісту позовних вимог, з наступним обранням відповідного способу захисту порушеного права.

Враховуючи зазначене, суд вважає за необхідне захистити порушені права позивача шляхом визнання протиправною бездіяльності Управління охорони культурної спадщини виконавчого органу Київської міської ради (Київської міської державної адміністрації) щодо невиконання комплексу заходів по охороні пам'яток культурної спадщини - жилих будинків по вул. Мала Житомирська, 12-А, 12-Б, 14-А, 14-Б, яка виразилась у невиконанні вимог п. 3 Порядку встановлення та утримання охоронних дощок та охоронних знаків на нерухомих пам'ятках, затвердженого наказом Міністерства культури і мистецтв України, Державного комітету України з будівництва та архітектури від 27.01.2004 № 30/10 та зареєстрованого в Міністерстві юстиції України 09.02.2004 за № 172/8771 та п. 5 Положення про Головне управління охорони культурної спадщини виконавчого органу Київради (Київської міської державної адміністрації), затвердженого рішенням сесії Київради від 11.10.2005 № 239/3700.

За таких умов, судові витрати, здійснені позивачем, присуджуються відповідно до ч. 1 ст. 94 КАС України на його користь.

Керуючись статтями 94, 158-163, 167, 254 Кодексу адміністративного судочинства України, суд,

П О С Т А Н О В И В:

Адміністративний позов товариства з обмеженою відповідальністю «Пантеон-Інвест» задовольнити повністю.

Визнати протиправною бездіяльність Управління охорони культурної спадщини виконавчого органу Київської міської ради (Київської міської державної адміністрації) щодо невиконання комплексу заходів по охороні пам'яток культурної спадщини - жилих будинків по вул. Мала Житомирська, 12-А, 12-Б, 14-А, 14-Б, яка виразилась у невиконанні вимог п. 3 Порядку встановлення та утримання охоронних дощок та охоронних знаків на нерухомих пам'ятках, затвердженого наказом Міністерства культури і мистецтв України, Державного комітету України з будівництва та архітектури від 27.01.2004 № 30/10 та зареєстрованого в Міністерстві юстиції України 09.02.2004 за № 172/8771 та п. 5 Положення про Головне управління охорони культурної спадщини виконавчого органу Київради (Київської міської державної адміністрації), затвердженого рішенням сесії Київради від 11.10.2005 № 239/3700.

Присудити з Державного бюджету України за рахунок бюджетних асигнувань на користь товариства з обмеженою відповідальністю «Пантеон-Інвест» (код за ЄДРПОУ 34936235) понесені ним витрати по сплаті судового збору у розмірі 73,14 грн.

Постанова може бути оскаржена в апеляційному порядку шляхом подачі до Окружного адміністративного суду міста Києва апеляційної скарги на постанову протягом десяти днів з дня отримання копії постанови. Копія апеляційної скарги одночасно надсилається особою, яка її подає до Київського апеляційного адміністративного суду.

Якщо апеляційна скарга не була подана у строк, встановлений ст. 186 КАС України, постанова набирає законної сили після закінчення цього строку.

Суддя В.П. Шулежко

Дата ухвалення рішення25.11.2015
Оприлюднено04.12.2015
Номер документу53940359
СудочинствоАдміністративне

Судовий реєстр по справі —826/539/14

Постанова від 25.11.2015

Адміністративне

Окружний адміністративний суд міста Києва

Шулежко В.П.

Ухвала від 31.07.2015

Адміністративне

Окружний адміністративний суд міста Києва

Шулежко В.П.

Ухвала від 15.07.2015

Адміністративне

Вищий адміністративний суд України

Сорока М.О.

Ухвала від 08.07.2015

Адміністративне

Вищий адміністративний суд України

Сорока М.О.

Ухвала від 22.04.2014

Адміністративне

Київський апеляційний адміністративний суд

Мамчур Я.С

Постанова від 27.02.2014

Адміністративне

Окружний адміністративний суд міста Києва

Бояринцева М.А.

🇺🇦 Опендатабот

Опендатабот — сервіс моніторингу реєстраційних даних українських компаній та судового реєстру для захисту від рейдерських захоплень і контролю контрагентів.

Додайте Опендатабот до улюбленого месенджеру

ТелеграмВайбер

Опендатабот для телефону

AppstoreGoogle Play

Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовахліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці

© 2016‒2023Опендатабот

🇺🇦 Зроблено в Україні