Постанова
від 26.11.2015 по справі 815/7279/14
ОДЕСЬКИЙ АПЕЛЯЦІЙНИЙ АДМІНІСТРАТИВНИЙ СУД

ОДЕСЬКИЙ АПЕЛЯЦІЙНИЙ АДМІНІСТРАТИВНИЙ СУД

----------------------

П О С Т А Н О В А

І М Е Н Е М У К Р А Ї Н И

26 листопада 2015 р.м. ОдесаСправа № 815/7279/14

Категорія: 5.2.2 Головуючий в 1 інстанції: Харченко Ю. В. Одеський апеляційний адміністративний суд в складі колегії:

Головуючого судді - Єщенка О.В.

суддів - Димерлія О.О.

- ОСОБА_1

За участю: секретаря - Вишневської А.В.

представника апелянта - ОСОБА_2 (довіреність від 23.12.2014 року)

представника позивача - ОСОБА_3 (довіреність від 10.11.2015 року)

розглянувши у відкритому судовому засіданні апеляційні скарги Південної митниці Міндоходів, Головного управління Державної казначейської служби України в Одеській області на постанову Одеського окружного адміністративного суду від 19 лютого 2015 року по справі за адміністративним позовом Товариства з обмеженою відповідальністю «ДИОМЕД-2005» до Південної митниці Міндоходів, Головного управління Державної казначейської служби України в Одеській області про визнання протиправною бездіяльності та стягнення коштів,-

В С Т А Н О В И В:

Товариство з обмеженою відповідальністю «ДИОМЕД-2005» звернулось до суду першої інстанції з позовом, в якому просило визнати протиправною бездіяльність посадових осіб Південної митниці Міндоходів щодо повернення коштів, надмірно внесених до бюджету при митному оформленні товару відповідно до рішення про коригування митної вартості товару від 04.04.2014 року №5000/40001/2014/00000/9/2, стягнути з Державного бюджету України на користь підприємства надмірно сплачених до бюджету митних платежів згідно МД від 04.04.2014 року №500040001/2014/005182 у розмірі 50 747,28 грн.

В обґрунтування позову зазначено, що Постановою Одеського окружного адміністративного суду від 16 травня 2014 року, залишеною без змін Ухвалою Одеського апеляційного адміністративного суду від 3 липня 2014 року, по справі №815/2106/14 скасовано рішення митного органу про коригування митної вартості товару від 04.04.2014 року №5000/40001/2014/00000/9/2, на підставі якого позивачем сплачено до бюджету митні платежі у розмірі, визначеному рішенням митного органу. Таким чином, сума податків, сплачена декларантом згідно з митною вартістю товарів, неправомірно відкоригованою митним органом, у розумінні норм законодавства вважається надміру сплаченою цим декларантом на підставі незаконного рішення митниці. Проте в супереч вимогам чинного законодавства митний орган не дотримує процедуру повернення вказаних сум, відмовляється вчиняти дії щодо їх повернення підприємству, у зв'язку із чим позивач вважає, що є всі підстави для стягнення цих коштів в судовому порядку.

Постановою Одеського окружного адміністративного суду від 19 лютого 2015 року адміністративний позов задоволено у повному обсязі. Суд визнав протиправною бездіяльність Південної митниці Міндоходів щодо повернення коштів, надмірно внесених до бюджету при митному оформленні товару відповідно до рішення про коригування митної вартості товару №5000/40001/2014/00000/9/2 від 04.04.2014 року. Стягнув з Державного бюджету України (ГУ ДКС України в Одеській області, код ЄДРПОУ 37607526, адреса: 65023, м. Одеса, вул. Садова, 1-А) на користь Товариства з обмеженою відповідальністю «ДИОМЕД-2005» (43025, Волинська обл., м. Луцьк, вул. Івана Франка, 53, код ЄДРПОУ 33647497) суму надмірно сплаченого до бюджету мита у загальному розмірі 50 747,28 грн.

В апеляційних скаргах Південна митниця Міндоходів, Головне управління Державної казначейської служби України в Одеській області, посилаючись на порушення судом першої інстанції норм матеріального та процесуального права, просять скасувати судове рішення та прийняти нову постанову про відмову у задоволенні позову.

Розглянувши матеріали справи, заслухавши суддю-доповідача, перевіривши законність і обґрунтованість судового рішення в межах позовних вимог і доводів апеляційної скарги, колегія суддів вважає, що апеляційна скарга підлягає частковому задоволенню з наступних підстав.

Судом першої інстанції встановлено та як вбачається з матеріалів справи, постановою Одеського окружного адміністративного суду від 16 травня 2014 року по справі №815/2106/14, залишеною без змін ухвалою Одеського апеляційного адміністративного суду від 3 липня 2014 року та ухвалою Вищого адміністративного суду від 23 червня 2015 року, скасовано рішення Південної митниці Міндоходів про коригування митної вартості товарів № 5000/40001/2014/00000/9/2 від 04.04.2014 року та картку відмови в прийнятті митної декларації, митному оформленні випуску чи пропуску товарів, транспортних засобів комерційного призначення № 500040001/2014/00052 від 04.04.2014 року, прийнятих митним органом під час митного оформлення товару, поставленого в межах зовнішньоекономічного контракту №04/2012-3 від 11.01.2012 року між ТОВ «ДИОМЕД-2005» та компанією «GUANGZHOU YASU TRAIDING CO.LTD».

Оскільки оплата митних платежів проведена з урахуванням рішень митного органу, скасованих в судовому порядку, ТОВ «ДИОМЕД-2005» 31.07.2014 року, 07.10.2014 року, 17.11.2014 року зверталось до Південної митниці Міндоходів із заявами про повернення з бюджету помилково та/або надмірно сплачених коштів на банківський рахунок підприємства.

Проте митний орган залишив вказані заяви без задоволення, про що повідомив позивача в своєму листі від 16.10.2014 року.

Підставою для залишення заяви позивача без задоволення стала наявність у підприємства заборгованості зі сплати штрафних санкцій та пені, нарахованих згідно податкових повідомлень-рішень та ненадання підприємством разом із заявою довідки з податкового органу про відсутність заборгованості перед бюджетом, у зв'язку із чим митний орган не вбачав правових підстав для повернення з бюджету заявлених підприємством коштів.

Вирішуючи спір по суті та задовольняючи позовні вимоги, суд першої інстанції дійшов висновку про протиправну бездіяльність митного органу під час розгляду питання про повернення позивачу надмірно сплачених коштів, безпідставне неврахування митним органом сплату позивачем до бюджету штрафних санкцій та пені, нарахованих на підставі податкових повідомлень-рішень, та, оскільки митниця не виконує обов'язок щодо повернення позивачу необґрунтованих витрат у зв'язку із винесенням контролюючим органом незаконних рішень, вказані кошти підлягають стягненню на користь позивача з державного бюджету в судовому порядку.

Колегія суддів погоджується з висновками суду першої інстанції про недотримання митним органом порядку повернення платнику надмірно сплачених коштів, проте вважає, що, обираючи спосіб захисту порушених протиправною бездіяльністю органу прав позивача, суд допустив неправильне застосування до спірних правовідносин норм права, що призвело до передчасного висновку суду про наявність підстав для стягнення заявлених позивачем коштів з бюджету, виходячи з наступного.

Відповідно до ч. 3 ст. 301 Митного кодексу України помилково та/або надміру зараховані до державного бюджету суми митних платежів повертаються з державного бюджету в порядку, визначеному центральним органом виконавчої влади, що забезпечує формування та реалізує державну податкову і митну політику.

Алгоритм дій державних органів щодо повернення платникам податків, зокрема, митних та інших платежів, помилково та/або надмірно сплачених до бюджету, контроль за справлянням яких здійснюється митними органами, врегульовано Порядком повернення вказаних коштів.

Так, відповідно до п.п. 1, 2, 3, 4 Розділу ІІІ Порядку повернення платникам податків коштів, що обліковуються на відповідних рахунках митного органу як передоплата, і митних та інших платежів, помилково та/або надмірно сплачених до бюджету, контроль за справлянням яких здійснюється митними органами, затвердженого Наказом Державної митної служби від 20.07.2007 року №618, для повернення з Державного бюджету України митних та інших платежів, помилково та/або надмірно сплачених до бюджету, контроль за справлянням яких здійснюється митними органами, платником податків до загального відділу митного органу, яким здійснювалось оформлення митної декларації, подається заява довільної форми, яка підписується керівником і головним бухгалтером суб'єкта господарської діяльності або фізичною особою.

Заява може бути подана не пізніше 1095-го дня, наступного за днем зарахування коштів до Державного бюджету України.

Вказана заява, зареєстрована в загальному відділі, після розгляду керівником (заступником керівника) митного органу разом з пакетом документів передається до відділу митних платежів митного органу для перевірки обґрунтованості повернення заявлених сум.

Уповноважений Відділ перевіряє факт перерахування митних та інших платежів з відповідного рахунку до Державного бюджету України та наявність переплати.

Для підготовки висновку про повернення з Державного бюджету України помилково та/або надмірно зарахованих до бюджету митних та інших платежів, контроль за справлянням яких покладається на митні органи, керівництвом Відділу за потреби ініціюється проведення перевірки в митному органі щодо правильності митного оформлення із залученням відповідних підрозділів митного органу. Порядок і форма складання документа, у якому відображатимуться результати перевірки, визначаються наказом Державної митної служби України.

На час виникнення спору взаємовідносини територіальних органів Міндоходів з місцевими фінансовими органами та територіальними органами ДКСУ в процесі повернення платникам податків помилково та/або надміру сплачених сум грошових зобов'язань врегульовані Порядком взаємодії територіальних органів Міністерства доходів і зборів України, місцевих фінансових органів та територіальних органів Державної казначейської служби України у процесі повернення платникам податків помилково та/або надміру сплачених сум грошових зобов'язань, затвердженим спільним наказом Міндоходів і Міністерства фінансів України від 30.12.2013 року №882/1188.

За змістом пунктів 5, 7, 10 Порядку від 30.12.2013 року №882/1188 повернення помилково та/або надміру сплачених сум грошових зобов'язань у випадках, передбачених законодавством, здійснюється органом ДКСУ на підставі отриманого від органу Міндоходів висновку, погодженого місцевим фінансовим органом.

Орган Міндоходів несе відповідальність згідно із законом за несвоєчасність передачі висновку органу ДКСУ для виконання (п. 8 Порядку від 30.12.2013 року №882/1188).

При цьому, виходячи зі змісту п. 11 Порядку від 20.07.2007 року №618 відмова у поверненні коштів у встановленому порядку можлива за умови відсутності підстав для такого повернення.

Як вірно встановив суд першої інстанції, підставою для звернення позивача із заявою про повернення на рахунок підприємства коштів стало скасування в судовому порядку рішень митного органу, за якими підприємство провело надмірну оплату визначених митницею платежів.

Також, колегія суддів вважає, що суд першої інстанції вірно врахував, що встановлення судовими рішеннями, які набрали законної сили, факту неправильного визначення митної вартості, є достатньою та самостійною підставою для повернення надміру сплачених коштів платником.

Крім того, суд першої інстанції вірно врахував погашення підприємством на момент звернення із заявами про повернення коштів з бюджету заборгованості по штрафним санкціям та пені, нарахованих митницею на підставі відповідних рішень, та як вбачається з матеріалів справи, вказане не заперечується митним органом, у зв'язку із чим, суд вірно установив, що митний орган, розглядаючи питання по заявам позивача, обмежився формальною відпискою.

За таких обставин та з урахуванням наведеного колегія вважає, що оскільки митний орган не виконав процедурних обов'язків та дій, покладених на нього зазначеними вище порядками, суд першої інстанції дійшов вірного висновку, що бездіяльність митного органу є протиправною.

Разом з цим, дійшовши обґрунтованого висновку про неправомірну бездіяльність відповідача у вирішенні питання про повернення позивачу надмірно сплачених коштів, судом першої інстанції помилково зроблено висновок про наявність підстав для стягнення з бюджету переплачених позивачем коштів в результаті незаконних рішень органу, оскільки, як показав аналіз вищенаведених норм, повернення помилково та/або надмірно сплачених митних платежів з Державного бюджету України є виключними повноваженнями митних органів та органів державного казначейства, відтак суд не може підміняти державний орган і вирішувати питання про стягнення таких платежів.

Зазначений висновок відповідає правовій позиції Верховного Суду України, зокрема, у постанові від 16 вересня 2015 року в адміністративній справі №826/4418/14, який в силу ст. 244-2 КАС України має враховуватись судами при застосуванні таких норм права.

Разом з цим, колегія суддів вважає, що рішення суду має бути таким, яке б гарантувало дотримання і захист прав та інтересів позивача від порушень з боку суб'єкта владних повноважень, забезпечувати виключення випадків наступних звернень до суду, отже визначення обов'язку митного органу прийняти висновок про повернення з бюджету надмірно сплачених митних платежів та подати його для виконання відповідному органові, що здійснює казначейське обслуговування бюджетних коштів, є належним способом відновлення порушеного права.

Враховуючи викладене, оскільки протиправна бездіяльність митного органу щодо розгляду заяви позивача на повернення надмірно сплачених коштів знайшла своє підтвердження під час розгляду справи, митний орган фактично відмовляється виконувати покладений на нього обов'язок щодо забезпечення повернення коштів, сплачених позивачем до бюджету на підставі незаконного рішення органу, колегія суддів вбачає всі підстави для зобов'язання суб'єкта владних повноважень вчинити відповідні дії в судовому порядку.

З огляду на викладене, оскільки вирішуючи спір суд першої інстанції допустив неправильне застосування норм права до вказаних правовідносин, що призвело до неправильного вирішення справи, колегія суддів вважає, що рішення суду відповідно до ст. 202 КАС України підлягає скасуванню із прийняттям нової постанови про часткове задоволення позову.

Керуючись ст.ст. 11, 195, 196, п. 3 ч. 1 ст. 198, ст. 202, ч. 2 ст. 205, ст.ст. 207, 254 КАС України, суд, -

П О С Т А Н О В И В:

Апеляційні скарги Південної митниці Міндоходів, Головного управління Державної казначейської служби України в Одеській області - задовольнити частково.

Постанову Одеського окружного адміністративного суду від 19 лютого 2015 року - скасувати.

Ухвалити у справі нову постанову, якою адміністративний позов Товариства з обмеженою відповідальністю «ДИОМЕД-2005» до Південної митниці Міндоходів, Головного управління Державної казначейської служби України в Одеській області про визнання протиправною бездіяльності та стягнення коштів - задовольнити частково.

Визнати протиправною бездіяльність Південної митниці Міндоходів щодо повернення коштів, надмірно внесених до бюджету при митному оформленні товару відповідно до рішення про коригування митної вартості товару №5000/40001/2014/00000/9/2 від 04.04.2014 року.

Зобов'язати Південну митницю Міндоходів прийняти висновок про повернення Товариству з обмеженою відповідальністю «ДИОМЕД-2005» з Державного бюджету України надмірно сплачених митних платежів згідно рішення про коригування митної вартості товару від 04.04.2014 року №5000/40001/2014/00000/9/2 та подати до виконання в Головне управління Державної казначейської служби України в Одеській області висновок про повернення Товариству з обмеженою відповідальністю «ДИОМЕД-2005» з Державного бюджету України надмірно сплачених митних платежів згідно рішення про коригування митної вартості товару від 04.04.2014 року №5000/40001/2014/00000/9/2.

В задоволенні решти позовних вимог - відмовити.

Постанова апеляційного суду набирає законної сили негайно після її проголошення, але може бути оскаржена безпосередньо до Вищого адміністративного суду України протягом двадцяти днів з дня виготовлення повного тексту.

Головуючий-суддя: О.В. Єщенко

Судді: О.О. Димерлій

ОСОБА_1

СудОдеський апеляційний адміністративний суд
Дата ухвалення рішення26.11.2015
Оприлюднено07.12.2015
Номер документу53970930
СудочинствоАдміністративне

Судовий реєстр по справі —815/7279/14

Ухвала від 15.06.2016

Адміністративне

Одеський апеляційний адміністративний суд

Єщенко О.В.

Ухвала від 15.06.2016

Адміністративне

Одеський апеляційний адміністративний суд

Єщенко О.В.

Ухвала від 22.12.2015

Адміністративне

Вищий адміністративний суд України

Леонтович К.Г.

Ухвала від 21.12.2015

Адміністративне

Одеський апеляційний адміністративний суд

Єщенко О.В.

Постанова від 26.11.2015

Адміністративне

Одеський апеляційний адміністративний суд

Єщенко О.В.

Постанова від 26.11.2015

Адміністративне

Одеський апеляційний адміністративний суд

Єщенко О.В.

Ухвала від 29.12.2014

Адміністративне

Одеський окружний адміністративний суд

Харченко Ю. В.

Ухвала від 01.04.2015

Адміністративне

Одеський апеляційний адміністративний суд

Єщенко О.В.

Ухвала від 01.04.2015

Адміністративне

Одеський апеляційний адміністративний суд

Єщенко О.В.

Постанова від 24.02.2015

Адміністративне

Одеський окружний адміністративний суд

Харченко Ю. В.

🇺🇦 Опендатабот

Опендатабот — сервіс моніторингу реєстраційних даних українських компаній та судового реєстру для захисту від рейдерських захоплень і контролю контрагентів.

Додайте Опендатабот до улюбленого месенджеру

ТелеграмВайбер

Опендатабот для телефону

AppstoreGoogle Play

Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці

© 2016‒2023Опендатабот

🇺🇦 Зроблено в Україні