Харківський окружний адміністративний суд 61004, м. Харків, вул. Мар'їнська, 18-Б-3, inbox@adm.hr.court.gov.ua
П О С Т А Н О В А
І М Е Н Е М У К Р А Ї Н И
30 листопада 2015 р. № 820/11534/15
Харківський окружний адміністративний суд у складі:
головуючого судді - Мельникова Р.В.,
суддів - Мар'єнко Л.М., Нуруллаєва І.С.,
за участю секретаря судового засідання - Цибульник Г.В.,
представника позивачів - ОСОБА_1,
представника відповідача - Дергачівської районної виборчої комісії Харківської області - ОСОБА_2,
розглянувши у відкритому судовому засіданні адміністративну справу за позовом Дергачівської районної організації Партії "Відродження", ОСОБА_3 до Дергачівської міської виборчої комісії Дергачівського району Харківської області, Дергачівської районної виборчої комісії Харківської області, треті особи: ОСОБА_4, Центральна виборча комісія, Дергачівська міська рада, про визнання дій протиправними та незаконними, визнання протиправною та скасування постанови, зобов'язання вчинити певні дії,
В С Т А Н О В И В :
Дергачівська районна організація Партії "Відродження", ОСОБА_3 звернулися до Харківського окружного адміністративного суду з позовом, в якому просять суд:
- визнати дії Дергачівської районної виборчої комісії Харківської області незаконними та протиправними;
- визнати протиправною та скасувати постанову Дергачівської районної виборчої комісії Дергачівського району Харківської області від 25.11.2015 № 87;
- зобов'язати Дергачівську районну виборчу комісію Харківської області зареєструвати депутата Дергачівської районної ради Харківської області ОСОБА_3 та видати відповідне посвідчення;
- встановити судовий контроль за виконанням судового рішення протягом однієї доби;
- винести окрему ухвалу щодо встановлених фактів протиправних дій відповідачів, яку направити для організації перевірки встановлених фактів на адресу Центральної виборчої комісії та Генеральної прокуратури України.
В обґрунтування позовних вимог позивачі зазначили, що в порушення вимог Закону України «Про місцеві вибори» Дергачівська міська виборча комісія Дергачівського району Харківської області незаконно зареєструвала ОСОБА_3 депутатом Дергачівської міської ради Харківської області, не взявши до уваги заяви ОСОБА_3 про відмову від депутатського мандату депутата Дергачівської міської ради. Також позивачі зазначають, що Дергачівською районною виборчою комісією Дергачівського району Харківської області незаконно не зареєстровано ОСОБА_3 депутатом Дергачівської районної ради Харківської області, про що винесено оскаржувану постанову від 25.11.2015 № 87.
Представник позивачів в судовому засіданні позовні вимоги підтримав в повному обсязі.
Представник відповідача - Дергачівської районної виборчої комісії Харківської області в судовому засіданні при вирішенні справи поклався на розсуд суду та зазначив, що якщо суд своїм рішенням зобов'яже його зареєструвати ОСОБА_3 депутатом Дергачівської районної ради Харківської області, то він це рішення виконає.
Представник відповідача - Дергачівської міської виборчої комісії Дергачівського району Харківської області в судове засідання, призначене на 30.11.2015 не прибув.
Від представника третьої особи - Дергачівської міської ради 28.11.2015 до суду через канцелярію надійшла заява, в якій він зазначає, що заявлені позовні вимоги підтримує та просить суд справу розглянути без його участі.
Треті особи - ОСОБА_4, Центральна виборча комісія в судове засідання не прибули, хоча належним чином повідомлені про дату, час та місце розгляду справи.
Заслухавши пояснення представників сторін, дослідивши матеріали справи, оцінивши належність, допустимість, достовірність кожного доказу окремо, а також достатність і взаємний зв'язок наявних у справі доказів у їх сукупності, колегія суддів зазначає наступне.
Відповідно до статті 11 Закону України «Про місцеві вибори», виборчий процес місцевих виборів (далі - виборчий процес) - це здійснення суб'єктами виборчого процесу відповідних місцевих виборів, визначеними у статті 12 цього Закону, виборчих процедур, передбачених цим Законом.
Виборчий процес включає такі етапи:
1) утворення одномандатних, територіальних виборчих округів;
2) утворення (у разі необхідності), формування складу територіальних виборчих комісій, утворення дільничних виборчих комісій;
3) складання списків виборців, їх перевірка та уточнення;
4) висування та реєстрація кандидатів;
5) проведення передвиборної агітації;
6) голосування у день виборів;
7) підрахунок голосів виборців, установлення підсумків голосування і результатів місцевих виборів.
У випадках, передбачених цим Законом, виборчий процес включає також такі етапи:
1) повторне голосування;
2) підрахунок голосів виборців, установлення підсумків повторного голосування і результатів місцевих виборів.
Виборчий процес завершується через 15 днів після дня офіційного оприлюднення результатів місцевих виборів у порядку, передбаченому цим Законом.
Згідно статті 88 Закону України «Про місцеві вибори», територіальна виборча комісія не пізніш як на п'ятий день з дня встановлення результатів виборів офіційно оприлюднює результати місцевих виборів шляхом опублікування у відповідних місцевих друкованих засобах масової інформації.
Список обраних депутатів відповідної ради публікується із зазначенням в алфавітному порядку прізвища, власного імені (усіх власних імен) та по батькові (за наявності), числа, місяця, року народження, відомостей про освіту, партійність, посаду, місце роботи (заняття), місце проживання та назви місцевої організації партії, від яких обрано депутата (або позначки "Висунутий шляхом самовисування").
Як вбачається з матеріалів справи, офіційне оприлюднення результатів виборів депутатів Дергачівської міської ради відбулося 31 жовтня 2015 року, а результатів виборів депутатів Дергачівської районної ради 04 листопада 2015 року в газеті «Вісті Дергачівщини».
Відповідно до пункту 2 постанови Пленуму Вищого адміністративного суду України від 01.11.2013 № 15 «Про практику застосування адміністративними судами положень Кодексу адміністративного судочинства України під час розгляду спорів щодо правовідносин, пов'язаних з виборчим процесом», спори, які виникли поза межами виборчого процесу або не стосуються виборчого процесу (проведення та підготовки виборів), не належать до виборчих спорів у розумінні КАС України, а тому визначення судової юрисдикції таких спорів та їх розгляд здійснюється в загальному порядку.
Таким чином, враховуючи те, що зазначений спір виник поза межами виборчого процесу та не стосується виборчого процесу (проведення та підготовки виборів), колегія суддів зазначає, що розгляд даної справи здійснюється в загальному порядку розгляду адміністративних справ, визначеному КАС України.
Відповідно до вимог ч. 1 та ч. 2 ст. 172 КАС України право оскаржувати рішення, дії чи бездіяльність виборчих комісій, комісій з референдуму, членів цих комісій мають суб'єкти відповідного виборчого процесу (крім виборчої комісії), а також ініціативна група референдуму, інші суб'єкти ініціювання референдуму.
Відповідно до положень ст. 12 Закону України В«Про місцеві вибориВ» суб'єктами виборчого процесу на відповідних місцевих виборах є: 1) виборець; 2) Центральна виборча комісія; 3) виборчі комісії, сформовані (утворені) відповідно до цього Закону або інших законів України, які уповноважені забезпечувати організацію та проведення відповідних місцевих виборів; 4) кандидати в депутати, кандидати на посади сільського, селищного, міського голови, старости; 5) місцева організація партії, яка висунула кандидата (кандидатів) для участі у відповідних місцевих виборах; 6) офіційний спостерігач від кандидата, від місцевої організації партії - суб'єкта відповідного виборчого процесу, від громадської організації, зареєстрований у порядку, встановленому цим Законом.
Як вбачається з наявного в матеріалах справи свідоцтва від 01.07.2004 № 105-пп, Дергачівська районна організація партії "Відродження" зареєстрована як структурне утворення політичної партії, діяльність якої поширюється на Дергачівський район Харківської області, а ОСОБА_3 зареєстрована кандидатом у депутати Дергачівської міської та Дергачівської районної рад Харківської області.
Таким чином, колегія суддів приходить до висновку, що Дергачівська районна організація партії "Відродження" та ОСОБА_3 є належними позивачами в розумінні положень КАС України та п. 5 ч. 1 статті 12 Закону України В«Про місцеві вибориВ» .
Оцінюючи обґрунтованість заявлених позовних вимог, суд виходить з наступного.
Частиною першою статті 38 Конституції України встановлено, що громадяни мають право брати участь в управлінні державними справами, у всеукраїнському та місцевих референдумах, вільно обирати і бути обраними до органів державної влади та органів місцевого самоврядування.
Згідно з пунктом 20 частини першої статті 92 Конституції України організація і порядок проведення виборів і референдумів визначаються виключно законами України.
Основні засади, організацію і порядок проведення виборів депутатів Верховної Ради Автономної Республіки Крим, обласних, районних, міських, районних у містах, сільських, селищних рад, сільських, селищних, міських голів та старост визначає Закон України «Про місцеві вибори» від 14.07.2015 № 575-VIII із змінами і доповненнями, внесеними Законом України від 04.09.2015 № 676-VIII (далі - Закон).
Відповідно до ст. 1 Закону організація і порядок проведення виборів депутатів Верховної Ради Автономної Республіки Крим, обласних, районних, міських, районних у містах, сільських, селищних, міських голів та старост регулюються Конституцією України, цим та іншими законами України, а також прийнятими відповідно до них іншими актами законодавства.
Відповідно до частини першої статті 20 Закону виборчі комісії з місцевих виборів є спеціальними колегіальними органами, уповноваженими організовувати підготовку та проведення відповідних місцевих виборів і забезпечувати додержання та однакове застосування законодавства України про місцеві вибори.
Виборчі комісії зобов'язані діяти відповідно до Конституції України, цього та інших законів України (частина третя статті 19 Закону).
Особливості реєстрації обраних депутатів, сільських, селищних, міських голів, старост визначені статтею 89 цього Закону.
Відтак, відповідно до частини 1 статті 89 Закону, особа, обрана депутатом Верховної Ради Автономної Республіки Крим, обласної, районної, міської, районної у місті, сільської, селищної ради, сільським, селищним, міським головою, старостою, для її реєстрації, у разі наявності іншого представницького мандата, зобов'язана подати до територіальної виборчої комісії протягом 20 днів з дня офіційного оприлюднення результатів місцевих виборів копію зареєстрованої заяви про припинення дії іншого представницького мандата, поданої відповідно до Верховної Ради України, Верховної Ради Автономної Республіки Крим, обласної, районної, міської, районної у місті, сільської, селищної ради.
У разі обрання одного з кандидатів, включеного до виборчих списків місцевої організації партії, депутатом у двох або більше багатомандатних виборчих округах такий кандидат має право звернутися для його реєстрації депутатом лише однієї місцевої ради.
Згідно частини 3 статті 89 Закону, у п'ятиденний строк з дня отримання документів, зазначених у частині першій цієї статті, територіальна виборча комісія приймає рішення про реєстрацію депутата, сільського, селищного, міського голови, старости.
З метою забезпечення однакового застосування окремих положень Закону України "Про місцеві вибори" щодо порядку реєстрації обраних депутатів Верховної Ради Автономної Республіки Крим, обласних, районних, міських, районних у містах, сільських, селищних рад (далі - депутати) та сільських, селищних, міських голів, старост сіл і селищ Постановою Центральної виборчої комісії від 02.10.2015 № 381 затверджено Роз'яснення щодо порядку реєстрації обраних депутатів Верховної Ради Автономної Республіки Крим, обласних, районних, міських, районних у містах, сільських, селищних рад, сільських, селищних, міських голів та старост сіл, селищ (далі - Роз'яснення).
Пунктом 2 Роз'яснення встановлено, що територіальна виборча комісія, яка прийняла рішення про визнання депутата обраним у багатомандатному та одномандатному виборчому окрузі, про визнання обраним сільського, селищного, міського голови, старости села, селища, не пізніше наступного дня після дня прийняття такого рішення надає такій особі копію відповідного рішення.
Відповідно до пункту 3 Роз'яснення, територіальна виборча комісія не пізніше дня офіційного оприлюднення результатів виборів повідомляє (рекомендованим листом, телеграмою, факсограмою, телефонограмою тощо) особу, обрану депутатом в багатомандатному та одномандатному виборчому окрузі, сільським, селищним, міським головою, старостою села, селища, про її обрання та про необхідність подання до територіальної виборчої комісії документів для реєстрації депутатом, сільським, селищним, міським головою, старостою села, селища, передбачених Законом та цим Роз'ясненням, а також щодо наслідків неподання таких документів.
Згідно до пункту 4 Роз'яснення, особа, обрана депутатом Верховної Ради Автономної Республіки Крим, обласної, районної, міської, районної у місті, сільської, селищної ради, для її реєстрації протягом 20 днів з дня офіційного оприлюднення результатів відповідних місцевих виборів подає до територіальної виборчої комісії такі документи:
- у разі наявності іншого представницького мандата - копію зареєстрованої заяви про припинення дії такого представницького мандата, поданої відповідно до Верховної Ради України, Верховної Ради Автономної Республіки Крим, обласної, районної, міської, районної у місті, сільської, селищної ради (у разі обрання депутатом особи, яка є депутатом ради, повноваження якої спливають у зв'язку з обранням нового складу ради на цих же виборах, така заява не подається);
- у разі відсутності іншого представницького мандата - заяву про відсутність такого мандата;
- у разі обрання особи депутатом у двох або більше багатомандатних виборчих округах - копію заяви (копії заяв) про відмову від іншого депутатського мандата, поданої відповідно до виборчої комісії Автономної Республіки Крим, обласної, районної, міської, районної в місті виборчої комісії та зареєстрованої в установленому порядку;
- копію документа, який посвідчує особу та підтверджує громадянство України (копія першої, другої сторінок паспорта громадянина України, сторінок з відомостями про місце проживання відповідно до Закону України "Про свободу пересування та вільний вибір місця проживання в Україні"), або копію тимчасового посвідчення громадянина України для осіб, недавно прийнятих до громадянства України.
Судовим розглядом встановлено, що рішенням зборів Дергачівської районної організації Партії "Відродження" від 23.09.2015 ОСОБА_3 висунута кандидатом у депутати в багатомандатних виборчих округах з виборів депутатів Дергачівської міської ради Дергачівського району Харківської області та Дергачівської районної ради Харківської області на місцевих виборах.
Згідно з вказаними рішеннями, складено виборчий список від 23.09.2015, відповідно до якого ОСОБА_3 зареєстрована кандидатом у депутати в багатомандатному виборчому окрузі з виборів депутатів Дергачівської міської ради Дергачівського району Харківської області.
Одночасно, ОСОБА_3 зареєстрована кандидатом у депутати в багатомандатному виборчому окрузі з виборів депутатів Дергачівської районної ради Харківської області.
За результатами виборів, ОСОБА_3 обрана депутатом Дергачівської міської ради.
30 жовтня 2015 року ОСОБА_3 вручено повідомлення Дергачівської міської виборчої комісії Дергачівського району Харківської області № 29, відповідно до якого ОСОБА_3 обрана депутатом Дергачівської міської ради. Також зазначене повідомлення містить вимогу щодо подання документів для відповідної реєстрації обраного кандидата депутатом.
Крім того, постановою Дергачівської районної виборчої комісії Харківської області від 30.10.2015 № 76 «Про визнання депутатів Дергачівської районної організації партії «Відродження» обраними» встановлено, що ОСОБА_3 є обраним депутатом Дергачівської районної ради.
Як вбачається з матеріалів справи, офіційне оприлюднення результатів виборів депутатів Дергачівської міської ради відбулося 31 жовтня 2015 року в газеті «Вісті Дергачівщини».
Постановою Дергачівської районної виборчої комісії Харківської області від 02.11.2015 № 84 ОСОБА_3 визнано обраним депутатом Дергачівської районної ради від Дергачівської районної організації партії «Відродження».
02 листопада 2015 року ОСОБА_3 вручено повідомлення Дергачівської районної виборчої комісії Харківської області, відповідно до якого ОСОБА_3 обрана депутатом Дергачівської районної ради Харківської області. Також зазначене повідомлення містить вимогу щодо подання документів для відповідної реєстрації обраного кандидата депутатом.
Судовим розглядом встановлено, що 02.11.2015 ОСОБА_3 подано до Дергачівської міської виборчої комісії Дергачівського району Харківської області заяву про відмову від депутатського мандату депутата Дергачівської міської ради в зв'язку з обранням останньої депутатом Дергачівської районної ради Харківської області. Вказана заява прийнята особисто головою Дергачівської міської виборчої комісії Дергачівського району Харківської області ОСОБА_5 та зареєстрована у журналі обліку вхідної кореспонденції Дергачівської міської виборчої комісії Дергачівського району Харківської області за № 134 від 02.11.2015, копію якої подано до Дергачівської районної виборчої комісії Харківської області.
Також ОСОБА_3 02.11.2015 подано пакет документів до Дергачівської районної виборчої комісії Харківської області, передбачений Законом України «Про місцеві вибори», в тому числі ст. 89 вказаного закону, про що свідчить довідка Дергачівської районної виборчої комісії Харківської області від 16.11.2015 № 242.
З матеріалів справи вбачається, що офіційне оприлюднення результатів виборів депутатів Дергачівської районної ради відбулося 04 листопада 2015 року в газеті «Вісті Дергачівщини».
09 листопада 2015 року постановою Дергачівської міської виборчої комісії Дергачівського району Харківської області зареєстровано ОСОБА_3 обраним депутатом Дергачівської міської ради.
Таким чином, враховуючи викладене, положення Закону України «Про місцеві вибори» та Роз'яснення щодо порядку реєстрації обраних депутатів, колегія суддів приходить до висновку, що Дергачівською міською виборчою комісією Дергачівського району Харківської області зареєстровано ОСОБА_3 з порушенням вимог Роз'яснення та ч. 3 ст. 89 Закону України "Про місцеві вибори", оскільки ОСОБА_3 не було подано обов'язкового для реєстрації обраним депутатом пакет документів. При цьому, суд зазначає, що фактично Дергачівською міською виборчою комісією Дергачівського району Харківської області зареєстровано ОСОБА_3 обраним депутатом Дергачівської міської ради всупереч її волевиявленню.
12 листопада 2015 року ОСОБА_3 подано до Дергачівської міської виборчої комісії Дергачівського району Харківської області заяву про скасування постанови Дергачівської міської виборчої комісії Дергачівського району Харківської області від 09.11.2015 № 60, у зв'язку з неподанням нею документів для реєстрації її депутатом. Також, у поданій заяві ОСОБА_3 повторно просила Дергачівську міську виборчу комісію Дергачівського району Харківської області прийняти її відмову від депутатського мандату, що підтверджується залученими до справи відеоматеріалами. Копію зазначеної заяви подано до Дергачівської районної виборчої комісії Харківської області.
Також, 12 листопада 2015 року ОСОБА_3 звернулася до Дергачівської міської ради Дергачівського району Харківської області із заявою, в якій просить припинити дію мандата депутата Дергачівської міської ради, у зв'язку з обранням її депутатом Дергачівської районної ради Харківської області, копію якої також подано до Дергачівської районної виборчої комісії Харківської області 12.11.2015.
14.11.2015 ОСОБА_3 подала заяву № 298 до Дергачівської районної виборчої комісії Харківської області про надання згоди щодо виконання обов'язків виборної посади депутата та повідомлення про припинення дії іншого представницького мандата, а саме мандата депутата Дергачівської міської ради.
25.11.2015 ОСОБА_3 знову подано заяву до Дергачівської міської ради Дергачівського району Харківської області про відмову від депутатського манданту депутата Дергачівської міської ради в зв'язку з обранням депутатом Дергачівської районної ради Харківської області, яка зареєстрована у книзі обліку вхідної кореспонденції за № 832/02-18 від 25.11.2015.
Пунктом 2 зазначеної постанови Дергачівської районної виборчої комісії Харківської області № 87 від 25.11.2015 постановлено: для реєстрації ОСОБА_3 депутатом Дергачівської районної ради Харківської області, відповідно до абзацу 1 пункту 4 Постанови ЦВК від 02.10.2015 № 381 «Про роз'яснення щодо порядку реєстрації обраних депутатів районної ради» рекомендувати ОСОБА_3 надати до Дергачівської районної виборчої комісії Харківської області копію заяви (зареєстрованої у відповідному порядку) до Дергачівської міської ради Харківської області про складання депутатського мандата Дергачівської міської ради Харківської області VІІ скликання у триденний строк (до 28 листопада 2015 року).
Проте, колегія суддів зазначає, що як встановлено судовим розглядом та підтверджується матеріалами справи, ОСОБА_3 заявою від 12.11.2015 вже надавала до Дергачівської районної виборчої комісії Харківської області копії заяв (зареєстрованих у відповідному порядку) до Дергачівської міської ради Харківської області та Дергачівської міської виборчої комісії Дергачівського району Харківської області про складання депутатського мандата Дергачівської міської ради Харківської області.
Враховуючи викладене, колегія суддів приходить до висновку, що постанова Дергачівської районної виборчої комісії Харківської області № 87 від 25.11.2015 в частині зобов'язання ОСОБА_3 надати додаткові документи для реєстрації (п. 2 постанови) є необґрунтованою та безпідставною, а отже підлягає скасуванню в цій частині.
Крім того, суд вважає необхідним зазначити, що 26.11.2015 ОСОБА_3 подано до Дергачівської районної виборчої комісії Харківської області копію заяви від 25.11.2015, поданої до Дергачівської міської ради Дергачівського району Харківської області про відмову від депутатського манданту депутата Дергачівської міської ради в зв'язку з обранням депутатом Дергачівської районної ради Харківської області.
Таким чином, суд приходить до висновку, що позовні вимоги позивачів підлягають задоволенню в частині визнання протиправною бездіяльності Дергачівської районної виборчої комісії Харківської області щодо не реєстрації ОСОБА_3 депутатом Дергачівської районної ради Харківської області, скасування пункту 2 постанови Дергачівської районної виборчої комісії Харківської області від 25.11.2015 № 87 та зобов'язання Дергачівську районну виборчу комісію Харківської області зареєструвати депутата Дергачівської районної ради ОСОБА_3 та видати відповідне посвідчення.
Також, пунктом 1 оскаржуваної постанови Дергачівської районної виборчої комісії Харківської області від 25.11.2015 № 87 зареєстровано депутатами Дергачівської районної ради VІІ скликання кандидатів у депутати, які отримали депутатський мандат в кількості 35 осіб.
Частиною 3 статті 89 Закону України "Про місцеві вибори" та пунктом 8 Роз'яснення щодо порядку реєстрації обраних депутатів Верховної Ради Автономної Республіки Крим, обласних, районних, міських, районних у містах, сільських, селищних рад, сільських, селищних, міських голів та старост сіл, селищ, затвердженого Постановою Центральної виборчої комісії від 02.10.2015 № 381, визначено, що у п'ятиденний строк з дня отримання документів, зазначених у Законі та Роз'ясненні, територіальна виборча комісія приймає рішення про реєстрацію депутата, сільського, селищного, міського голови, старости села, селища.
Проте, під час судового розгляду справи позивачами не надано, а судом не встановлено доказів необґрунтованості та незаконності пункту 1 оскаржуваної постанови Дергачівської районної виборчої комісії Харківської області від 25.11.2015 № 87 щодо реєстрації депутатів, у зв'язку з чим, позовні вимоги в частині визнання його незаконним та скасування підлягають залишенню без задоволення.
Крім того, пунктом 3 зазначеної постанови Дергачівської районної виборчої комісії Харківської області № 87 від 25.11.2015 постановлено: провести першу сесію Дергачівської районної ради Харківської області VІІ скликання 01 грудня 2015 року.
Відповідно до пункту 18 Роз'яснення щодо порядку реєстрації обраних депутатів Верховної Ради Автономної Республіки Крим, обласних, районних, міських, районних у містах, сільських, селищних рад, сільських, селищних, міських голів та старост сіл, селищ, затвердженого Постановою Центральної виборчої комісії від 02.10.2015 № 381, територіальна виборча комісія не пізніш як через два тижні після реєстрації новообраних депутатів місцевої ради в кількості не менш як двох третин від загального складу ради скликає першу сесію новообраної ради.
Перше пленарне засідання першої сесії відкриває голова відповідної територіальної виборчої комісії, який інформує раду про підсумки виборів депутатів, а також про підсумки виборів відповідно сільського, селищного, міського голови, старости села, селища.
Згідно частини 3 статті 46 Закону України "Про місцеве самоврядування", першу сесію новообраної районної у місті, районної, обласної ради скликає відповідна територіальна виборча комісія не пізніш як через два тижні після реєстрації новообраних депутатів ради у кількості, яка забезпечує повноважність складу ради відповідно до статті 45 цього Закону. Перше пленарне засідання першої сесії відкриває голова зазначеної територіальної виборчої комісії, який інформує раду про підсумки виборів депутатів. З моменту визнання повноважень депутатів ради нового скликання рада обирає тимчасову президію з числа депутатів ради в кількості не більше п'яти осіб - представників партій (блоків), які набрали найбільшу кількість голосів на виборах. Члени тимчасової президії почергово головують на пленарних засіданнях ради до обрання голови ради. З часу обрання голови ради він веде пленарні засідання ради відповідно до вимог цього Закону та регламенту ради.
Таким чином, колегія суддів приходить до висновку, що постанова Дергачівської районної виборчої комісії Харківської області № 87 від 25.11.2015 в частині проведення першої сесії Дергачівської районної ради Харківської області VІІ скликання 01 грудня 2015 року винесена з дотриманням вимог Закону України "Про місцеве самоврядування" та Роз'яснення щодо порядку реєстрації обраних депутатів Верховної Ради Автономної Республіки Крим, обласних, районних, міських, районних у містах, сільських, селищних рад, сільських, селищних, міських голів та старост сіл, селищ, затвердженого Постановою Центральної виборчої комісії від 02.10.2015 № 381, а отже є законною та не підлягає скасуванню.
Щодо позовних вимог про визнання протиправною постанови Дергачівської районної виборчої комісії Харківської області № 87 від 25.11.2015, суд зазначає, що вказана вимога не підлягає задоволенню, оскільки поглинається вимогою про скасування вказаної постанови, оскільки саме скасування рішення суб'єкта владних повноважень є достатнім засобом, який гарантує повний захист прав позивача.
Щодо позовних вимог про встановлення судового контроль за виконанням судового рішення протягом однієї доби, колегія суддів зазначає.
Згідно з ч. 1 ст. 267 Кодексу адміністративного судочинства України суд, який ухвалив судове рішення в адміністративній справі, має право зобов'язати суб'єкта владних повноважень, не на користь якого ухвалене судове рішення, подати у встановлений судом строк звіт про виконання судового рішення. Цій нормі кореспондують положення абзацу сьомого пункту 4 частини першої статті 163, абзацу п'ятого пункту 4 частини першої статті 207 названого Кодексу, згідно з якими у резолютивній частині постанови суду першої чи апеляційної інстанції зазначається встановлений судом строк для подання суб'єктом владних повноважень - відповідачем до суду першої інстанції звіт про виконання постанови, якщо вона вимагає вчинення певних дій.
Отже, суд зазначає, що встановити судовий контроль за виконанням рішення суб'єктом владних повноважень - відповідачем у справі суд першої чи апеляційної інстанції може під час прийняття постанови у справі. Такий контроль здійснюється судом першої інстанції шляхом зобов'язання надати звіт про виконання судового рішення, розгляду поданого звіту на виконання постанови суду першої, апеляційної чи касаційної інстанцій, а в разі неподання такого звіту - встановленням нового строку для подання звіту та накладенням штрафу.
Також, відповідно до частин 2, 4 статті 267 Кодексу адміністративного судочинства України, за наслідками розгляду звіту суб'єкта владних повноважень про виконання постанови суду або в разі неподання такого звіту суддя своєю ухвалою може накласти на керівника суб'єкта владних повноважень, відповідального за виконання постанови, штраф у розмірі від десяти до тридцяти мінімальних заробітних плат, при цьому половина суми штрафу стягується на користь позивача, інша половина - до Державного бюджету України.
Крім того, суд зазначає, що статтею 382 Кримінального кодексу України передбачена кримінальна відповідальність за невиконання судового рішення.
Враховуючи викладене, колегія суддів вважає необхідним встановити судовий контроль за виконанням Дергачівською районною виборчою комісією Харківської області рішення Харківського окружного адміністративного суду та зобов'язання відповідача надати звіт про виконання судового рішення.
Щодо вимоги позивачів про винесення окремої ухвали щодо встановлених фактів протиправних дій відповідачів, яку направити для організації перевірки встановлених фактів на адресу Центральної виборчої комісії та Генеральної прокуратури України, колегія суддів зазначає наступне.
Відповідно до частини 1статті 166 Кодексу адміністративного судочинства України, суд, виявивши під час розгляду справи порушення закону, може постановити окрему ухвалу і направити її відповідним суб'єктам владних повноважень для вжиття заходів щодо усунення причин та умов, що сприяли порушенню закону. Про вжиті заходи суд повідомляється не пізніше одного місяця після надходження окремої ухвали.
Згідно частини 2 статті 166 Кодексу адміністративного судочинства України, у разі необхідності суд може постановити окрему ухвалу про наявність підстав для розгляду питання щодо притягнення до відповідальності осіб, рішення, дії чи бездіяльність яких визнаються протиправними.
Колегія суддів зазначає, що винесення окремої ухвали є правом суду, а не обов'язком, та в даному випадку суд не вбачає достатніх підстав для її винесення.
Також, у судовому засіданні представник позивачів просив суд звернути постанову до негайного виконання на підставі частини 3 статті 256 Кодексу адміністративного судочинства України.
Відповідно до частини 1 статті 256 Кодексу адміністративного судочинства України, негайно виконуються постанови суду про:
1) присудження виплати пенсій, інших періодичних платежів з Державного бюджету України або позабюджетних державних фондів - у межах суми стягнення за один місяць;
2) присудження виплати заробітної плати, іншого грошового утримання у відносинах публічної служби - у межах суми стягнення за один місяць;
3) поновлення на посаді у відносинах публічної служби;
4) припинення повноважень посадової особи у разі порушення нею вимог щодо несумісності;
5) уточнення списку виборців;
6) обмеження щодо реалізації права на мирні зібрання;
7) усунення обмежень у реалізації права на мирні зібрання;
8) накладення арешту на активи, що пов'язані з фінансуванням тероризму та стосуються фінансових операцій, зупинених відповідно до рішення, прийнятого на підставі резолюцій Ради Безпеки ООН, зняття арешту з таких активів та надання доступу до них;
9) виключено;
10) повне або часткове зупинення роботи підприємств, окремих виробництв, виробничих дільниць, експлуатації будівель, об'єктів, споруд, цехів, дільниць, а також машин, механізмів, устаткування, транспортних засобів, проведення робіт, у тому числі будівельно-монтажних, випуску і реалізації пожежонебезпечної продукції, систем та засобів протипожежного захисту, надання послуг, якщо це загрожує життю та/або здоров'ю людей.
Негайно також виконуються постанови суду, прийняті в порядку скороченого провадження у адміністративних справах, передбачених пунктами 1, 3, 4, 5, 6 частини першої статті 183 2 цього Кодексу.
Частиною 2 статті 256 Кодексу адміністративного судочинства України встановлено, що суд, який прийняв постанову, за заявою осіб, які беруть участь у справі, або з власної ініціативи може ухвалою в порядку письмового провадження або зазначаючи про це в постанові звернути до негайного виконання постанову:
1) у разі стягнення всієї суми боргу при присудженні платежів, визначених пунктами 1 і 2 частини першої цієї статті;
2) про тимчасову заборону (зупинення) окремих видів або всієї діяльності об'єднання громадян; про примусовий розпуск (ліквідацію) об'єднання громадян;
3) виключено;
4) прийняту у справах, визначених статтею 183 3 цього Кодексу;
5) про примусове видворення іноземця чи особи без громадянства.
Приписами частини 3 статті 256 Кодексу адміністративного судочинства України, суд розглядає заяву про звернення постанови до негайного виконання в триденний строк у судовому засіданні з повідомленням осіб, які беруть участь у справі. Неприбуття у судове засідання осіб, які були належним чином повідомлені, не перешкоджає судовому розгляду.
Згідно частини 4 статті 256 Кодексу адміністративного судочинства України, ухвала суду за результатами розгляду заяви про звернення постанови до негайного виконання набирає законної сили з моменту проголошення, однак її може бути оскаржено у загальному порядку.
Таким чином, колегія суддів зазначає, що Кодексом адміністративного судочинства України визначено вичерпний перелік спорів, рішення по яким можуть бути зверненні до негайного виконання, до яких не відносяться спір по зазначеній справі, у зв'язку з чим рішення суду по даній справі не може бути звернено до негайного виконання.
Керуючись статтями 159-163, 167, 186, 254 Кодексу адміністративного судочинства України, суд
П О С Т А Н О В И В :
Адміністративну справу за позовом Дергачівської районної організації Партії "Відродження", ОСОБА_3 до Дергачівської міської виборчої комісії Дергачівського району Харківської області, Дергачівської районної виборчої комісії Харківської області, треті особи: ОСОБА_4, Центральна виборча комісія, Дергачівська міська рада, про визнання протиправною та скасування постанови, зобов'язання вчинити певні дії - задовольнити частково
Визнати протиправною бездіяльність Дергачівської районної виборчої комісії Харківської області щодо не реєстрації ОСОБА_3 депутатом Дергачівської районної ради Харківської області.
Скасувати пункт 2 постанови Дергачівської районної виборчої комісії Харківської області від 25.11.2015 № 87.
Зобов'язати Дергачівську районну виборчу комісію Харківської області зареєструвати депутатом Дергачівської районної ради Харківської області ОСОБА_3 та видати відповідне посвідчення.
В задоволенні решти позовних вимог відмовити.
Встановити судовий контроль за виконанням Дергачівською районною виборчою комісією Харківської області постанови Харківського окружного адміністративного суду від 30.11.2015 по адміністративній справі № 820/11534/15.
Зобов'язати Дергачівську районну виборчу комісію Харківської області надати до Харківського окружного адміністративного суду звіт про виконання постанови Харківського окружного адміністративного суду від 30.11.2015 по адміністративній справі № 820/11534/15 протягом 1 (однієї) доби з дня набрання законної сили постановою.
Постанова може бути оскаржена в апеляційному порядку до Харківського апеляційного адміністративного суду через Харківський окружний адміністративний суд шляхом подачі апеляційної скарги протягом десяти днів з дня її проголошення. У разі застосування судом частини третьої статті 160 цього Кодексу, а також прийняття постанови у письмовому провадженні апеляційна скарга подається протягом десяти днів з дня отримання копії постанови.
Постанова набирає законної сили після закінчення строку подання апеляційної скарги, якщо скаргу не було подано. У разі подання апеляційної скарги постанова, якщо її не скасовано, набирає законної сили після повернення апеляційної скарги, відмови у відкритті апеляційного провадження або набрання законної сили рішенням за наслідками апеляційного провадження.
Повний текст постанови виготовлено 01 грудня 2015 року.
Головуючий суддя Р.В. Мельников
Судді Л.М. Мар'єнко
ОСОБА_6
Суд | Харківський окружний адміністративний суд |
Дата ухвалення рішення | 30.11.2015 |
Оприлюднено | 07.12.2015 |
Номер документу | 53976568 |
Судочинство | Адміністративне |
Адміністративне
Харківський окружний адміністративний суд
Мельников Р.В.
Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці
© 2016‒2023Опендатабот
🇺🇦 Зроблено в Україні