Харківський окружний адміністративний суд 61004, м. Харків, вул. Мар'їнська, 18-Б-3, inbox@adm.hr.court.gov.ua, код за ЄДРПОУ 34390710
П О С Т А Н О В А
І М Е Н Е М У К Р А Ї Н И
25 листопада 2015 р. № 820/9333/15
Харківський окружний адміністративний суд у складі:
головуючого судді - Бідонька А.В.
при секретарі судового засідання - Кульчій А.М.
за участю:
представника позивача - ОСОБА_1
представника ДПІ у Московському районі м. Харкова ГУ ДФС у Харківській області - ОСОБА_2
розглянувши у відкритому судовому засіданні в приміщенні Харківського окружного адміністративного суду адміністративну справу за позовом Товариства з обмеженою відповідальністю "Країна ідей" до Державної податкової інспекції у Московському районі м. Харкова Головного управління ДФС у Харківській області, ОСОБА_3 об'єднаної державної податкової інспекції Головного управління ДФС у Тернопільській області про визнання дій протиправними, зобов'язання вчинити певні дії та скасування податкових повідомлень, -
В С Т А Н О В И В:
Позивач, Товариство з обмеженою відповідальністю "Країна ідей", звернувся до Харківського окружного адміністративного суду з позовом до Державної податкової інспекції у Московському районі м. Харкова Головного управління ДФС у Харківській області, ОСОБА_3 об'єднаної державної податкової інспекції Головного управління ДФС у Тернопільській області, в якому після уточнення позовних вимог просить суд: визнати протиправними та скасувати податкові повідомлення-рішення № НОМЕР_1 від 07.08.2015 р., № НОМЕР_2 від 07.08.2015 р., прийняті на підставі висновків акту перевірки № 4683/22-01/37306752 від 28.07.2015 р.; податкове повідомлення-рішення № НОМЕР_3 від 10.06.2015 р., яке прийнято на підставі висновків акту перевірки № 56/21-00/37306752 від 22.05.2015 р.; податкове повідомлення-рішення № НОМЕР_4 від 06.04.2015 р., яке прийнято на підставі висновків акту перевірки № 2162/22-02/37306752 від 24.03.2015 р.
В обґрунтування своїх вимог позивач зазначив, що за результатами проведених документальних позапланових та фактичної перевірки ТОВ "Країна ідей" (код ЄДРПОУ 37306752) ОСОБА_3 ОДПІ Головного управління ДФС у Тернопільській області було складено акти № 4683/22-01/37306752 від 28.07.2015 р.; № 56/21-00/37306752 від 22.05.2015 р.; № 2162/22-02/37306752 від 24.03.2015 р.
На підставі висновків актів відповідачем прийняті податкові повідомлення - рішення № НОМЕР_1 від 07.08.2015 р., № НОМЕР_2 від 07.08.2015 р., № НОМЕР_3 від 10.06.2015 р., № НОМЕР_4 від 06.04.2015 р.
Позивач зазначив, що є сумлінним платником податків, не має заборгованості перед бюджетом, подає податкову звітність у строки встановлені податковим законодавством, що перевірки були призначені та проведені з порушенням вимог Податкового кодексу України, а висновки зроблені на підставі таких перевірок, не відповідають дійсним обставинам справи. Вважає податкові повідомлення-рішення такими, що підлягають скасуванню.
Відповідач, ОСОБА_3 ОДПІ Головного управління ДФС у Тернопільській області, проти позовних вимог заперечував у повному обсязі, посилаючись на те, що порушення, встановлені в ході перевірок позивача, зафіксовані належним чином в актах перевірок, а оскаржувані податкові повідомлення-рішення прийняті на цілком законних підставах та відповідають чинному законодавству, у зв'язку з чим просив у задоволенні позову відмовити. Зазначив, що за результатами перевірок встановлено, що фінансово-господарські взаємовідносини між позивачем та контрагентами є такими, що вчинено без наміру створення правових наслідків.
Відповідач, ДПІ у Московському районі м. Харкова ГУ ДФС у Харківській області, проти позовних вимог заперечував у повному обсязі, посилаючись на те, що позивачем не надано доказів вчинення податковим органом будь-яких дій, якими порушено права чи законні інтереси ТОВ "Країна ідей", у зв'язку з чим просив у задоволенні позову відмовити.
Представник позивача в судове засідання прибув, адміністративний позов підтримав та просив задовольнити.
Представник відповідача, ДПІ у Московському районі м. Харкова ГУ ДФС у Харківській області, в судовому засіданні проти позову заперечував, зазначив, що порушення, встановлені в ході перевірок позивача, зафіксовані належним чином в актах перевірок, підставою для винесення спірних податкових повідомлень-рішень слугував відображений в актах перевірок висновок про відсутність факту реального вчинення господарських операцій ТОВ "Країна ідей" із платниками податків та зборів, у зв'язку із чим просив у задоволенні позову відмовити.
Суд, заслухавши представника позивача, представника відповідача, дослідивши матеріали справи, проаналізувавши докази у їх сукупності, встановив наступне.
З матеріалів справи вбачається, що ТОВ "Країна ідей" пройшло передбачену законом процедуру державної реєстрації та набуло статусу юридичної особи з ідентифікаційним кодом 37306752, взято на податковий облік і станом на час проведення перевірок перебувало на обліку в ОСОБА_3 ОДПІ Головного управління ДФС у Тернопільській області. В подальшому місце офіційної реєстрації змінено на м. Харків (а.с. 89 т. 2).
Фахівцями відповідача ОСОБА_3 ОДПІ Головного управління ДФС у Тернопільській області на підставі наказу № 519 від 06.03.2015 р., згідно з п.п. 20.1.4 п. 20.1 ст. 20, п.п. 75.1.2 п.75.1 ст.75, п.п.78.1.1 п.78.1 ст. 78, п.79.1, п.79.2 ст. 79 Податкового кодексу України № 2755-VI від 02.12.2010 р. зі змінами та доповненнями, була проведена позапланова документальна невиїзна перевірка ТОВ "Країна ідей" (код за ЄДРПОУ 37306752) з питань дотримання вимог податкового та іншого законодавства по взаємовідносинах з ТОВ "Донмас" (код ЄДРПОУ 37086680) за період з 01.12.2014 р. по 31.12.2014 р.
Результати перевірки викладені в акті № 2162/22-02/37306752 від 24.03.2015 р. (а.с. 77-84 т. 1, а.с. 45 - 52 т. 2).
За наслідками перевірки контролюючим органом було встановлено порушення:
- ст. 22, п. 44.1 ст. 44, п. 185.1 ст. 185, п.п. 188.1 ст. 188, п. 198.1, п. 198.3 ст. 198 Податкового кодексу України від 02.12.2010 №2755-VІ (із змінами і доповненнями), в результаті чого встановлено заниження ТОВ "Країна ідей" податку на додану вартість, що сплачується до загального/спеціального фонду державного бюджету за грудень 2014 р. на суму 664841 грн.
На підставі висновків акту перевірки контролюючим органом відносно позивача прийнято податкове повідомлення-рішення №0002022202 від 06.04.2015 р., яким підприємству збільшено суму грошового зобов'язання з ПДВ на суму 831051,25 грн., з яких за основним платежем 664 841,00 грн., за штрафними (фінансовими) санкціями 166 210,25 грн.(а.с. 43 т. 2).
На підставі наказу №1322 від 15.07.2015 р., згідно з п.п. 20.1.4 п. 21 ст.20, п.п.75.1.2 п.75.1 ст.75, п.п. 78.1.1. п. 78.1 ст. 78 Податкового кодексу України № 2755-VІ від 02.12.2010 р. зі змінами та доповненнями, ОСОБА_3 ОДПІ Головного управління ДФС у Тернопільській області проведена документальна позапланова виїзна перевірка ТОВ "Країна ідей" (код за ЄДРПОУ 37306752) з питань дотримання вимог податкового, валютного та іншого законодавства по взаємовідносинах з ТОВ "Нафтакомпані" (код ЄДРПОУ 37391261) за період з 01.02.2015 р. по 28.02.2015 р.
Результати перевірки викладені в акті №4683/22-01/37306752 від 28.07.2015 р. (а.с.101-125т.1).
За наслідками перевірки контролюючим органом було встановлено порушення:
- ст. 22, п. 44.1 ст. 44, п. 185.1 ст. 185, п.п. 188.1 ст. 188, п. 198.1, п. 198.3 ст. 198 Податкового кодексу України від 02.12.2010 №2755-VІ (із змінами і доповненнями) в результаті чого встановлено:
- завищення суми від'ємного значення, що зараховується до складу податкового кредиту наступного звітного (податкового) періоду (рядок 22.1 + рядок 23.3) (переноситься до рядка 20.1 наступного звітного (податкового) періоду), ряд. 24 Декларації з податку на додану вартість за лютий 2015 р. на суму 363829 грн.;
- заниження ТОВ "Країна ідей" податку на додану вартість, що підлягає сплаті до державного бюджету за лютий 2015 р. на суму 4688182 грн.
На підставі висновків акту перевірки контролюючим органом відносно позивача прийнято податкове повідомлення-рішення №00044442201 від 07.08.2015 р., яким зменшено розмір від'ємного значення суми податку на додану вартість у розмірі 363 829,00 грн. та податкове повідомлення-рішення №0004432201 від 07.08.2015 р., яким збільшено суму грошового зобов'язання з ПДВ на суму 7 032 273,00 грн., з яких за основним платежем 4 688 182,00 грн., за штрафними (фінансовими) санкціями 2 344 091,00 грн. (а.с. 58 - 59 т. 2).
Фактично, підставами прийняття податкових повідомлень-рішень слугували висновки актів, в яких встановлено неможливість реального здійснення фінансово - господарських операцій позивача з контрагентами. Під час перевірки правильності формування податкових зобов'язань за грудень 2014 р., лютий, березень 2015 р. контролюючим органом досліджувалася податкова інформація. В результаті проведених заходів та проведеним аналізом фінансово-господарської діяльності платника податків відповідно до наявних інформаційних баз даних відповідач зазначає про проведення транзитних фінансових потоків, спрямованих на здійснення операцій з надання податкової вигоди переважно з контрагентами, які не виконують свої податкові зобов'язання, зокрема, у випадках, коли операції здійснюються через посередників з метою штучного формування витрат та податкового кредиту, не мають реального товарного характеру у зв'язку з відсутністю платника за податковою адресою, відсутністю матеріальних та трудових ресурсів, з урахуванням віддаленості контрагентів один від одного, тому наведені обставини свідчать про відсутність факту реального здійснення господарських операцій з контрагентами-покупцями та постачальниками з урахуванням їх виду, обсягу, якості та розрахунків.
Враховуючи отриману податкову інформацію Бориспільської ОДПІ по ТОВ "Нафтакомпані" від 07.04.2015№15/10-04-22-20/37391261 про виявлені факти, що свідчать про порушення платником податків податкового, валютного та іншого законодавства, контроль за дотриманням якого покладено на контролюючі органи та провівши аналіз при досліджені ланцюга постачання ТМЦ, контролюючий орган дійшов висновку, що фінансово-господарські взаємовідносини між ТОВ "Країна ідей" та ТОВ "Нафтакомпані" за лютий 2015 р. є такими, що вчинено без наміру створення правових наслідків.
За даними підсистеми "Аналітична система: Автоматизована система співставлення - перегляд результатів співставлення" АС "Податковий блок" ОСОБА_3 ОДПІ встановлено розбіжність по податку на додану вартість, між позивачем по взаємовідносинах із ТОВ "Донмас" на суму 664840,64 грн. за грудень 2014 р. Дана розбіжність виникла за рахунок того, що звітність з ПДВ подана ТОВ "Донмас" за грудень 2014 р. (вх. від 15.01.2015 №9077846255) - визнана ДПІ у Куйбишевському районі м. Донецька ГУ ДФС у Донецькій області неподатковою. А також в систему АС "Податковий блок" розміщено податкову інформацію про виявлені факти, що свідчать про порушення платником податків податкового, валютного та іншого законодавства, контроль за дотриманням якого покладено на контролюючі органи.
Суд зазначає наступне.
Згідно акту № 2162/22-02/37306752 від 24.03.2015 р., в ході проведення перевірки ТОВ "Країна ідей" встановлені взаємовідносини з ТОВ "Донмас" за грудень 2014 р. шляхом укладання договору поставки нафтопродуктів № ДГ - 0324 від 22.12.2014 р.(а.с. 87 т. 1).
Відповідно до п.п. 1.1 та 1.2 договору, зазначено, що постачальник (ТОВ "Донмас") зобов'язується передати у власність покупцю, а покупець (ТОВ "Країна ідей") зобов'язується прийняти і оплатити нафтопродукти, в подальшому товар згідно умов Договору. Номенклатура, кількість, ціна Товару та строки поставки визначаються сторонами додаткових угодах до договору, які є невід'ємною частиною договору.
В п. 2 договору № ДГ - 0324 від 22.12.2014 р. вказано, що постачальник зобов'язується передати покупцю нафтопродукти згідно розділу 1 цього договору за умови оформлення відповідних актів прийому-передачі або інших документів, які є невід'ємною частиною договору. Забезпечити якість нафтопродуктів, що поставляються, згідно з показниками діючих ДСТУ та технічних умов. Під час передачі нафтопродуктів постачальник за вимогою покупця надає копії сертифікатів відповідності на нафтопродукти.
Покупець зобов'язується: своєчасно і в повному об'ємі сплатити вартість товару.
Відповідно до п. 3 договору, якість товару, що поставляється має відповідати умовам (ТУ) та державним стандартам, діючим на території України та підтверджуватись паспортом (сертифікатом) якості заводу - виробника товару.
Згідно п. 4 договору, поставка товару здійснюється на основі заявки покупця та підписаної сторонами додаткової угоди до договору. Товар поставляється покупцю партіями протягом поточного місяця в кількості та за ціною, визначеними у кожній Додатковій угоді до договору, на умовах: ЕХW резервуари нафтобаз ПАТ "Дніпронафтопродукт" і інших нафтобаз, що належить ПАТ "Дніпронафтопродукт" на правах власності або використовується ним на підставі цивільно-правових договорів.
Умови цього договору викладені сторонами у відповідності до вимог Міжнародних правил тлумачення торговельних термінів "Інкотермс" (в редакції 2010 р.). Загальна кількість відвантажувального товару може відрізнятись від кількості передбачено додатковою угодою, але не більше 10%.
Сторони укладають акти прийому-передачі товару, в яких вказують найменування, ціну і вартість переданого товару. Сторони можуть укладати акти прийому-передачі, що переданий протягом визначеного в такому акті періоду часу.
Покупець здійснює приймання товару за кількістю та якістю згідно з Інструкцією про порядок приймання, транспортування, зберігання, відпуску та обліку нафти і нафтопродуктів на підприємствах і організаціях України, затвердженої спільним наказом Міністерства палива та енергетики, Міністерства економіки України, Міністерства транспорту і зв'язку, Державного комітету з питань технічного регулювання та споживчої політики від 20.05.2008 № 281/171/578/155, згідно з чинним законодавством.
В матеріалах справи наявна додаткова угода №141231000000116 від 22.12.2014 р. до договору №ДГ-0324 від 22.12.2014р., відповідно до якої постачальник зобов'язується поставити на умовах ЕХW (резервуари нафтобаз ПАТ "Дніпронафтопродукт" і інших нафтобаз, що належать ПАТ "Дніпронафтопродукт" на правах власності або використовуються ним на підставі цивільно-правових договорів), а покупець прийняти до 31.12.2014 р. паливо згідно із зазначеною номенклатурою у загальній кількості 193,137 тон, загальною вартістю 3989043,86 грн. у т.ч. ПДВ на суму 664840,64 грн. (а.с. 98 т. 1).
Листом №52/12-Д від 22.12.2014 р. ТОВ "Донмас" повідомило позивача про те, що нафтопродукти, придбані ТОВ "Країна ідей" згідно вищевказаного договору, знаходяться на зберіганні в ПАТ "Дніпронафтопродукт", у якого можуть бути отримані в будь-який час протягом дії вищевказаного договору (а.с. 99 т. 1).
В межах правочину був складений акт приймання передачі №141231000000116 від 31.12.2014 на суму 3 989 043,86 грн. в т.ч. ПДВ 664 840,64 грн. (а.с. 97 т. 1).
ТОВ "Донмас" надані позивачу сертифікати відповідності, паспорти якості (а.с. 88- 97 т. 1).
В адресу позивача ТОВ "Донмас" виписано податкову накладну №110 від 31.12.2014 р. на суму 3 989 043,86 грн. в т.ч. ПДВ 664 840,64 грн. (а.с. 1 т. 3).
Сума податку на додану вартість за податковою накладною включена до податкового кредиту відповідного періоду, відображених у реєстрі виданих податкових накладних, які відповідають даним додатку 5 до податкової декларації з податку на додану вартість та даним декларації з ПДВ за грудень 2014 р. (а.с. 174 т. 2).
Придбаний товар, зберігався у ПАТ "Дніпронафтопродукт" на підставі договору зберігання №4419 від 24.12.2014 р. (а.с. 131 т. 2).
Відповідно до умов договору, зберігач (ПАТ "Дніпронафтопродукт") зобов'язується приймати та зберігати нафтопродукти та інші ТМЦ, які передаються поклажодавцем (ПАТ "Країна ідей"), повернути їх поклажодавцеві у схоронності за першою вимогою поклажодавця. Зберігач має право здійснювати відпуск товару зі складів третіх осіб, які знаходяться в договірних відносинах зі сторони цього договору тільки за вимогою поклажодавця.
На виконання умов договору зберігання ТОВ "Країна ідей" складено акти приймання - передачі наданих послуг № 12264 від 31.12.2014 р., № 02179 від 28.02.2015 р., № 03145 від 31.032015 р., № 04183 від 30.04.2015 р. (а.с. 132 - 135 т. 2).
В матеріалах справи наявні акти прийомки - передачі ППМ (а.с. 136 - 143 т. 2).
Позивачем було укладено договір перевезення вантажу №ЗГ-К-011214 від 23.12.2014 р., відповідно до якого ТОВ "Зелена Говерла" (перевізник) зобов'язується приймати, а ТОВ "Країна ідей" (замовник) надавати для перевезення вантажі в об'ємі та послідовності, встановленій умовами даного договору (а.с. 119 - 120 т. 2).
Вантаж (згідно із транспортною накладною) з місця відправлення, яким є склади, в т.ч. власні та орендовані до пункту призначення, яким є АЗС ТОВ "Країна ідей" і видати вантаж уповноваженій на одержання особі, а відправник бере на себе зобов'язання сплатити плату за перевезення вантажу. Перевізник надає замовнику бензовози для перевезення вантажів (ПММ), згідно поданих заявок і зобов'язується за дорученням замовника виконувати транспортно - експедиційні послуги. В обов'язки відправника входить до здійснення перевезення, надати перевізнику заявку на перевезення вантажу, при цьому заявки повинні супроводжуватись детальною інформацією про місця почергового розвантаження, з вказанням об'єму перевезення, видів палива, з вказанням залишків на АЗС по видам палива.
В межах вищезазначеного Договору сторонами складено акти виконаних робіт про надання послуги по перевезенню ПММ (а.с. 121 - 127 т. 2).
Відповідно до чинного законодавство транспортування вантажу регулюється Правилами перевезень вантажів автомобільним транспортом в Україні, затвердженими наказом Міністерства транспорту України від 14.10.97 №363 та зареєстрованих в Міністерстві юстиції України 20.02.98 за №128/2568.
Згідно із п.11 вказаних правил основними документами та перевезення вантажів є товарно - транспортні накладні та дорожні листи вантажного автомобіля. На підтвердження реальності здійснення господарської операції позивачем були надані товарно-транспортні накладні за грудень 2014 р. (а.с. 100 т. 1, а.с. 68 - 81 т. 3).
Товар, придбаний по договору було реалізовано через мережу АЗС, які знаходились у користуванні позивача на підставі наступних договорів (а.с. 90 - 95 т. 2):
- №14-129 від 10.12.2014 р. між ТОВ "Країна ідей" та ПАТ "Авіас плюс" (код ЄДРПОУ 25010005) (адреса об'єкта оренди - Тернопільська область, Гусятинський район, м. Копичинці, вул. Шевченка, 120);
- №14-130 від 10.12.2014 р. між ТОВ "Країна ідей" та ПАТ "Авіас плюс" (код ЄДРПОУ 25010005) (адреса об'єкта оренди - Тернопільська область, с. Бонівка, вул. Комсомольська, 2а);
- №14-131 від 10.12.2014 р. ТОВ "Країна ідей" та ПАТ "Авіас плюс" (код ЄДРПОУ 25010005) (адреса об'єкта оренди - Тернопільська область, м. Зборов, вул. Тернопільська, 48);
Мета оренди: роздрібна та оптова торгівля нафтопродуктами, скрапленим газом та здійснення торгівлі іншими товарами, надання послуг, дозволені діючім законодавством.
В матеріалах справи наявні акти здачі-прийомки виконаних робіт (послуг) до договорів оренди АЗС та обладнання (а.с. 96 - 107 т. 2).
Також, позивачем були укладені договір оренди №64-ТН від 15.12.2014 р. з ТОВ "Тернопіль-нафта ЛТД" та відповідна специфікація до нього. Метою даного договору є об'єкти, що орендуються надаються орендарю для подальшої експлуатації по забезпеченню нафтопродуктами. Матеріали справи містять акти наданих послуг (а.с. 108 - 118 т. 2).
Згідно акту № 4683/22-01/37306752 від 28.07.2015 р., в ході проведення перевірки ТОВ "Країна ідей" встановлені взаємовідносини з ТОВ "Нафтакомпані" за лютий 2015 р. шляхом укладання договорів поставки нафтопродуктів №НК-0035 від 01.02.2015 р. та від 23.02.2015 №НК-0188(а.с. 132 - 133 т. 1).
Відповідно до пп. 1.1 та 1.2 вищевказаних договорів, зазначено, що постачальник (ТОВ "Нафтакомпані") зобов'язується передати у власність покупцю, а покупець (ТОВ "Країна ідей") зобов'язується прийняти і оплатити нафтопродукти, в подальшому товар згідно умов Договору. Номенклатура, кількість, ціна товару та строки поставки визначаються сторонами додаткових угодах до договору, які є невід'ємною частиною договору.
В пункті 2 вищезазначених договорів вказано те, що постачальник зобов'язується передати покупцю нафтопродукти згідно розділу 1 цього договору за умови оформлення відповідних актів прийому-передачі або інших документів, які є невід'ємною частиною договору. Забезпечити якість нафтопродуктів, що поставляються, згідно з показниками діючих ДСТУ та технічних умов. Під час передачі нафтопродуктів постачальник за вимогою покупця надає копії сертифікатів відповідності на нафтопродукти.
Покупець зобов'язується: своєчасно і в повному об'ємі сплатити вартість товару.
Відповідно до 3 пункту вказаного договору якість товару, що поставляється має відповідати умовам (ТУ) та державним стандартам, діючим на території України та підтверджуватись паспортом (сертифікатом) якості заводу - виробника товару.
Щодо умов поставки, то п.4 договорів зазначено, що поставка товару здійснюється на основі заявки покупця та підписаної сторонами додаткової угоди до договору. Товар поставляється покупцю партіями протягом поточного місяця в кількості та за ціною, визначеними у кожній Додатковій угоді до Договору, на умовах: ЕХW- резервуари нафтобаз ПАТ "Дніпронафтопродукт" і інших нафтобаз, що належить ПАТ "Дніпронафтопродукт" на правах власності або використовується ним на підставі цивільно-правових договорів.
Умови цього договору викладені сторонами у відповідності до вимог Міжнародних правил тлумачення торговельних термінів "Інкотермс" (в редакції 2010 р.). Загальна кількість відвантажувального товару може відрізнятись від кількості передбачено додатковою угодою, але не більше 10%.
Сторони укладають акти прийому-передачі товару, в яких вказують найменування, ціну і вартість переданого товару. Сторони можуть укладати акти прийому-передачі, що переданий протягом визначеного в такому акті періоду часу.
Покупець здійснює приймання товару за кількістю та якістю згідно з Інструкцією про порядок приймання, транспортування, зберігання, відпуску та обліку нафти і нафтопродуктів на підприємствах і організаціях України, затвердженої спільним наказом Міністерства палива та енергетики, Міністерства економіки України, Міністерства транспорту і зв'язку, Державного комітету з питань технічного регулювання та споживчої політики від 20.05.2008 № 281/171/578/155, згідно з чинним законодавством.
Між сторонами була укладена додаткова угода №150228000000188 від 23.02.2015 р. до договору №НК-0188 від 23.02.2015 р., відповідно до якої постачальник зобов'язується поставити на умовах ЕХW-(резервуари нафтобаз ПАТ "Дніпронафтпродукт" і інших нафтобаз, що належать ПАТ "Дніпронафтпродукт" на правах власності або використовуються ним на підставі цивільно - правових договорів), а покупець прийняти до 28.02.2015 р. паливо згідно із зазначеною номенклатурою у загальній кількості 324,677 тон, загальною вартістю 8974026,24 грн. у т.ч. ПДВ на суму 1495671,04 грн. (а.с. 153 т. 1).
Між сторонами була укладена додаткова угода №150228000000035 від 01.02.2015 р. до договору №НК-0035 від 01.02.2015 р., відповідно до якої постачальник зобов'язується поставити на умовах ЕХW-(резервуари нафтобаз ПАТ "Дніпронафтпродукт" і інших нафтобаз, що належать ПАТ "Дніпронафтпродукт" на правах власності або використовуються ним на підставі цивільно - правових договорів), а покупець прийняти до 28.02.2015 р. паливо згідно із зазначеною номенклатурою у загальній кількості 956,214 тон, загальною вартістю 21338037,06 грн. у т.ч. ПДВ на суму 3556339,51 грн. (а.с. 155 т. 1).
Листами №137/02/15-Н від 23.02.2015 р., №136/02/15-Н від 01.02.2015 р. ТОВ "Нафтакомпані" повідомило позивача про те, що нафтопродукти, придбані ТОВ "Країна ідей" згідно договору №НК-0188 від 23.02.2015р. та договору №НК-0035 від 01.02.2015 р., знаходяться на зберіганні в ПАТ "Дніпронафтопродукт", у якого можуть бути отримані в будь - який час протягом дії вищевказаного договору (а.с. 156 - 157 т. 1).
В межах правочинів були складені акти приймання передачі нафтопродуктів №150228000000188 від 28.02.2015 р. на суму 8974026,24 грн. в т.ч. ПДВ 1495671,04 грн., та №150228000000035 від 28.02.2015 р. на суму 21338037,06 грн. в т.ч. ПДВ 3 556 339,51 грн. (а.с. 152, 154 т. 1).
В матеріалах справи наявні сертифікати відповідності, паспорти якості (а.с. 133 - 151 т. 1).
ТОВ "Нафтакомпані" в адресу позивача виписано податкові накладні №1500208 від 28.02.2015 р. 8 974 026,24 грн. в т.ч. ПДВ 1 495 671,04 грн., №1500054 від 28.02.2015 р. 21 338 037,06 грн. в т.ч. ПДВ 3 556 339,51 грн. (а.с. 2 - 3 т. 3).
Суми податку на додану вартість за податковими накладними включено до податкового кредиту відповідного періоду, відображених у реєстрі виданих податкових накладних, які відповідають даним додатку 5 до податкової декларації з податку на додану вартість та даним декларації з ПДВ за лютий 2015 р. (а.с. 165 - 168 т. 1).
Придбаний товар, зберігався у ПАТ "Дніпронафтопродукт" на підставі договору зберігання від 24.12.2014 р. №4419 (а.с. 131 т. 2).
На виконання умов договору зберігання ТОВ "Країна ідей" складено акти приймання - передачі нафтопродуктів на зберігання та повернення із зберігання (а.с. 133 - 139 т. 2).
Позивачем було укладено договір перевезення №ЗГ-К-011214 від 23.12.2014 р., відповідно до якого ТОВ "Зелена Говерла" (перевізник) зобов'язується приймати, а ТОВ "Країна ідей" (замовник) надавати для перевезення вантажі в об'ємі та послідовності, встановленій умовами даного договору (а.с. 119 - 120 т. 2).
Вантаж (згідно із транспортною накладною) з місця відправлення яким є склади, в т.ч. власні та орендовані до пункту призначення, яким є АЗС ТОВ "Країна ідей" і видати вантаж уповноваженій на одержання особі, а відправник бере на себе зобов'язання сплатити плату за перевезення вантажу. Перевізник надає замовнику бензовози для перевезення вантажів (ПММ), згідно поданих заявок і зобов'язується за дорученням замовника виконувати транспортно- експедиційні послуги. В обов'язки відправника входить до здійснення перевезення, надати перевізнику заявку на перевезення вантажу, при цьому заявки повинні супроводжуватись детальною інформацією про місця почергового розвантаження, з вказанням об'єму перевезення, видів палива, з вказанням залишків на АЗС по видам палива.
Для підтвердження факту надання послуг перевізником ТОВ "Зелена Говерла" було складено акт виконаних робіт від 28.02.2015 р. про надання послуги по перевезенню ПММ (а.с. 122 - 123 т. 2).
Позивачем було укладено договір перевезення вантажу №1-0202-15 від 02.02.2015 р., відповідно до якого ПП "Капрайя" (код ЄДРПОУ 37329591) (перевізник) зобов'язується приймати, а ТОВ "Країна ідей" (замовник) надавати для перевезення ПММ в обсязі й порядку, установленому умовами даного договору (а.с. 128 т. 2).
Для підтвердження факту надання послуг перевізником ПП "Капрайя" було складено акт виконаних робіт № 187 від 28.02.2015 р. про надання послуги по перевезенню ПММ (а.с. 129 т. 2).
Товар, придбаний по вищевказаному договору було реалізовано через мережу АЗС, які знаходились у користуванні позивача на підставі наступних договорів:
- №14-129 від 10.12.2014 між ТОВ "Країна ідей" та ПАТ "Авіас плюс" (код ЄДРПОУ 25010005) (адреса об'єкта оренди - Тернопільська область, Гусятинський район, м. Копичинці, вул. Шевченка, 120);
- №14-130 від 10.12.2014 між ТОВ "Країна ідей" та ПАТ "Авіас плюс" (код ЄДРПОУ 25010005) (адреса об'єкта оренди - Тернопільська область, с. Бонівка, вул. Комсомольська, 2а);
- №14-131 від 10.12.2014р. ТОВ "Країна ідей" та ПАТ "Авіас плюс" (код ЄДРПОУ 25010005) (адреса об'єкта оренди - Тернопільська область, м. Зборов, вул. Тернопільська, 48);
- №64-ТН від 15.12.2014р. між ТОВ "Країна ідей" та ТОВ "Тернопіль-нафта ЛТД" (код ЄДРПОУ 21169424) (адреси об'єктів - м. Тернопіль та Тернопільська область) (а.с. 90 - 118 т. 2).
В матеріалах справи наявні акти здачі-прийомки виконаних робіт (послуг) по договорам оренди (а.с. 96 - 107 т. 2).
Відповідно до чинного законодавство транспортування вантажу регулюється Правилами перевезень вантажів автомобільним транспортом в Україні, затвердженими наказом Міністерства транспорту України від 14.10.97 №363 та зареєстрованих в Міністерстві юстиції України 20.02.98 за №128/2568)
Транспортування товару від місця зберігання до АЗС підтверджується ТТН за лютий 2015 р. (а.с. 82 - 236 т. 3).
Матеріали справи містять реєстр завозу палива на АЗС ТОВ "Країна ідей" у лютому 2015 р. (а.с. 158 - 159 т. 1).
Господарські операції ТОВ "Країна ідей" мали реальний характер, призвели до зміни майнового стану учасників господарських відносин, що підтверджується наявними в матеріалах справи документами.
Відповідно до ст. 1 Закону України "Про бухгалтерський облік та фінансову звітність в Україні" визначено, що первинний документ - це документ, який містить відомості про господарську операцію та підтверджує її здійснення.
Для підтвердження даних податкового обліку можуть братись до уваги лише ті первинні документи, які складені в разі фактичного здійснення господарської операції. Тобто, податковий кредит для цілей визначення об'єкта оподаткування податком на додану вартість має бути підтверджений належним чином складеними первинними документами, що відображають реальність господарської операції, яка є підставою для формування податкового обліку платника податків. При цьому, оцінюватись при дослідженні факту здійснення господарської операції повинні відносини безпосередньо між учасниками тієї операції, на підставі якої сформовані дані податкового обліку.
Відповідно до ч. 2 ст. 9 Закону України "Про бухгалтерський облік та фінансову звітність в Україні", первинні та зведені облікові документи можуть бути складені на паперових або машинних носіях і повинні мати такі обов'язкові реквізити: назву документа (форми); дату і місце складання; назву підприємства, від імені якого складено документ; зміст та обсяг господарської операції, одиницю виміру господарської операції; посади осіб, відповідальних за здійснення господарської операції і правильність її оформлення; особистий підпис, аналог власноручного підпису або підпис, прирівняний до власноручного підпису відповідно до Закону України "Про електронний цифровий підпис", або інші дані, що дають змогу ідентифікувати особу, яка брала участь у здійсненні господарської операції.
За приписами п.п. 2.4 п. 2 Положення про документальне забезпечення записів у бухгалтерському обліку, затвердженого наказом Міністерства фінансів України від 24.05.1995 р. № 88, зареєстрованого в Міністерстві юстиції України 05.06.1995 р. за № 168/704, первинні документи повинні мати такі обов'язкові реквізити: найменування підприємства, установи, від імені яких складений документ, назва документа (форми), дата і місце складання, зміст та обсяг господарської операції, одиниця виміру господарської операції (у натуральному та/або вартісному виразі), посади і прізвища осіб, відповідальних за здійснення господарської операції і правильність її оформлення, особистий чи електронний підпис або інші дані, що дають змогу ідентифікувати особу, яка брала участь у здійсненні господарської операції.
Надані суду первинні документи за своєю формою та змістом відповідають вимогам чинного законодавства, наявності недоліків (дефектів форми, змісту або походження), які б згідно з п. 201.1 ст. 201 Податкового кодексу України, ч.2 ст.9 Закону України "Про бухгалтерський облік та фінансову звітність", п.2.4 Положення про документальне забезпечення записів у бухгалтерському обліку спричиняли втрату означеними накладними юридичного статусу первинних документів судом не виявлено та актом перевірки не встановлено.
Суд зазначає наступне. Відповідно до ч. 1 ст. 3 Господарського кодексу України під господарською діяльністю розуміється діяльність суб'єктів господарювання у сфері суспільного виробництва, спрямована на виготовлення та реалізацію продукції, виконання робіт чи надання послуг вартісного характеру, що мають цінову визначеність.
Згідно з п.п. 14.1.36 п. 14.1 ст. 14 Податкового кодексу України (далі ПК України) під "господарською діяльністю" розуміється діяльність особи, що пов'язана з виробництвом (виготовленням) та/або реалізацією товарів, виконанням робіт, наданням послуг, спрямована на отримання доходу і проводиться такою особою самостійно та/або через свої відокремлені підрозділи, а також через будь-яку іншу особу, що діє на користь першої особи, зокрема за договорами комісії, доручення та агентськими договорами.
Податковим кредитом в розумінні підпункту 14.1.181 п. 14.1 ст. 14 ПК визнається сума, на яку платник податку на додану вартість має право зменшити податкове зобов'язання звітного (податкового) періоду, визначена згідно з розділом V цього Кодексу
Відповідно до п. 198.1 ст. 198 ПК України, до податкового кредиту відносяться суми податку, сплачені/нараховані у разі здійснення операцій з:
а) придбання або виготовлення товарів (у тому числі в разі їх ввезення на митну територію України) та послуг;
б) придбання (будівництво, спорудження, створення) необоротних активів, у тому числі при їх ввезенні на митну територію України (у тому числі у зв'язку з придбанням та/або ввезенням таких активів як внесок до статутного фонду та/або при передачі таких активів на баланс платника податку, уповноваженого вести облік результатів спільної діяльності);
в) отримання послуг, наданих нерезидентом на митній території України, та в разі отримання послуг, місцем постачання яких є митна територія України;
г) ввезення необоротних активів на митну територію України за договорами оперативного або фінансового лізингу.
Пунктом 198.3 ст. 198 Податкового кодексу України визначено, що податковий кредит звітного періоду визначається виходячи з договірної (контрактної) вартості товарів/послуг та складається з сум податків, нарахованих (сплачених) платником податку за ставкою, встановленою пунктом 193.1 статті 193 цього Кодексу, протягом такого звітного періоду у зв'язку з:
придбанням або виготовленням товарів (у тому числі при їх імпорті) та послуг;
придбанням (будівництвом, спорудженням) основних фондів (основних засобів, у тому числі інших необоротних матеріальних активів та незавершених капітальних інвестицій у необоротні капітальні активи), у тому числі при їх імпорті.
Нарахування податкового кредиту здійснюється незалежно від того, чи такі товари/послуги та основні фонди почали використовуватися в оподатковуваних операціях у межах господарської діяльності платника податку протягом звітного податкового періоду, а також від того, чи здійснював платник податку оподатковувані операції протягом такого звітного податкового періоду.
З огляду на викладені положення, для отримання права сформувати податковий кредит із сум ПДВ, сплачених в ціні придбаного товару (робіт, послуг), платник ПДВ повинен мати податкові накладні, видані на реально отриманий товар (роботи, послуги), призначений для використання у власній господарській діяльності.
Таким чином, правові наслідки у вигляді виникнення права платника податку на податковий кредит можуть мати лише реально вчинені господарські операції з придбання товарів, послуг чи основних фондів з метою використання в оподатковуваних операціях у межах господарської діяльності, а не саме лише оформлення відповідних документів або рух грошових коштів на поточних рахунках платників податку.
Не відносяться до податкового кредиту суми податку, сплаченого (нарахованого) у зв'язку з придбанням товарів/послуг, не підтверджені зареєстрованими в Єдиному реєстрі податкових накладних податковими накладними чи не підтверджені митними деклараціями, іншими документами, передбаченими пунктом 201.11 статті 201 цього Кодексу.
Положеннями п. 44.1 ст. 44 ПК України визначено, що для цілей оподаткування платники податків зобов'язані вести облік доходів, витрат та інших показників, пов'язаних з визначенням об'єктів оподаткування та/або податкових зобов'язань, на підставі первинних документів, регістрів бухгалтерського обліку, фінансової звітності, інших документів, пов'язаних з обчисленням і сплатою податків і зборів, ведення яких передбачено законодавством.
Платникам податків забороняється формування показників податкової звітності, митних декларацій на підставі даних, не підтверджених документами, що визначені абзацом першим цього пункту.
У випадках, передбачених ст. 216 Цивільного кодексу України, платники податків мають право вносити відповідні зміни до податкової звітності у порядку, визначеному ст. 50 цього Кодексу.
Положеннями п. 200.1 ст.200 Податкового Кодексу України сума податку, що підлягає сплаті (перерахуванню) до Державного бюджету України або бюджетному відшкодуванню, визначається як різниця між сумою податкового зобов'язання звітного (податкового) періоду та сумою податкового кредиту такого звітного (податкового) періоду.
Згідно вимог п. 200.2 ст. 200 вказаного Кодексу при позитивному значенні суми, розрахованої згідно з п. 200.1 цієї статті, така сума підлягає сплаті (перерахуванню) до бюджету у строки, встановлені цим розділом.
Також п.200.3 ст. 200 Податкового Кодексу України встановлено, що при від'ємному значенні суми, розрахованої згідно з пунктом 200.1 цієї статті, така сума враховується у зменшення суми податкового боргу з податку, що виник за попередні звітні (податкові) періоди (у тому числі розстроченого або відстроченого відповідно до цього Кодексу), а в разі відсутності податкового боргу - зараховується до складу податкового кредиту наступного звітного (податкового) періоду.
Як встановлено судом, сума податкового кредиту підтверджена відповідними податковими накладними. Ці податкові накладні складені на підставі договорів, актів виконаних робіт та відповідають вимогам п. 201.1 ст. 201 Податкового кодексу України.
Матеріали справи не містять доказів наявності між позивачем та його контрагентами при укладанні і виконанні договорів взаємоузгоджених зловмисних дій, спрямованих на порушення існуючого в державі суспільного ладу або моральних засад.
Факт здійснення господарської діяльності підтверджується документально первинними бухгалтерськими документами, що були надані до суду, а саме: договорами, актами, ТТН.
Відповідачем не надано належних доказів щодо визнання недійсними в установленому законом порядку договорів, укладених між позивачем та його контрагентами.
Відповідно до п. 36.5 ст. 36 Податкового кодексу України, відповідальність за невиконання або неналежне виконання податкового обов'язку несе платник податків, крім випадків, визначених цим Кодексом або законами з питань митної справи.
Законом не встановлено обмежень по включенню до складу податкового кредиту сум ПДВ по товарах з підстав викладених другим відповідачем, за умови, що такий постачальник зареєстрований платником податку на додану вартість, за наявності належним чином оформлених податкових накладних, та за наявності фактичного здійснення операцій з придбання товарів (робіт, послуг). Окрім того порушення, допущені одним платником податків у відображенні в податковому обліку певної господарської операції, за загальним правилом не впливають на права та обов'язки іншого платника податків.
Факт відмови платника податків в наданні пояснень та документального підтвердження на запит контролюючого органу є безпосередньо підставою для проведення документальної позапланової перевірки, а не висновків щодо фіктивності укладених угод.
Крім того, суд при розгляді справи, керуючись приписами ст. 8 КАС України, бере до уваги, що обмеження права сумлінного платника податку на формування податкового кредиту у зв'язку з порушенням його контрагентами порядку обліку та звітування по податкам суперечать практиці Європейського суду з прав людини. Так, відповідно п. 57 Рішення Європейського суду з прав людини по справі "Булвес"АД проти Болгарії від 22.01.09 р судом було зазначено, що оскільки компанія-заявник у повному обсязі та вчасно виконала обов'язки з дотримання встановлених Державою-членом Конвенції норм стосовно ПДВ та не мала засобів для забезпечення виконання податкових зобов'язань постачальником і не знала про невиконання останнім своїх обов'язків, вона могла правомірно очікувати отримання вигоди від застосування одного із основних правил системи оподаткування ПДВ, а саме від визнання права на податковий кредит щодо суми ПДВ, яка була сплачена постачальнику. Більше того, лише після подачі декларації із віднесенням відповідних сум до складу податкового кредиту та проведення податковими органами зустрічної перевірки постачальника могло бути встановлено, чи виконав постачальник свій обов'язок подання звітності з ПДВ у повному обсязі. Відповідачем не доведено обізнаності позивача щодо недобросовісного декларування своїх зобов'язань його контрагентами. Отже, позивач не може нести наслідків невиконання постачальником його зобов'язань зі сплати податку. Такі вимоги, на думку Європейського суду з прав людини, є надмірним тягарем для платника податку, що порушує справедливий баланс, який повинен підтримуватись між вимогами суспільного інтересу та вимогами захисту прав власності.
Таким чином, суд приходить до висновку, що досліджені первинні документи в сукупності свідчать про реальність виконання укладених між ТОВ "Країна ідей" та контрагентами угод, та, як наслідок, правомірність віднесення позивачем сум податку на додану вартість до податкового кредиту.
Сторонами за договорами погоджені всі істотні умови і досягнута домовленість щодо їх виконання. Виконання умов договорів підтверджується наявними в матеріалах справи первинними документами, тобто угоди між позивачем і контрагентами мали реальний характер.
Судом не встановлені факти, які свідчили б про те, що зміст договорів не відповідає діючому законодавству України, дійсним намірам сторін та що ці наміри спрямовані на порушення конституційних прав і свобод людини і громадянина, знищення, пошкодження майна фізичної або юридичної особи, держави, Автономної Республіки Крим, територіальної громади, незаконне заволодіння ним.
На підставі наказу № 211 від 12.05.2015 р., виданого ОСОБА_3 ОДПІ ГУ ДФС у Тернопільській області, відповідно до п.75.1 ст.75, п.п.80.2.2, п.п.80.2.5 п.80.2 ст. 80 Податкового кодексу України № 2755-VІ від 02.12.2010 р. із змінами та доповненнями, відповідачем проведена фактична перевірка ТОВ "Країна ідей" щодо правильності нарахування та сплати акцизного податку з роздрібної торгівлі підакцизними товарами, регулювання обігу готівки, порядку здійснення платниками податків розрахункових операцій, ведення касових операцій, наявності ліцензій, патентів, свідоцтв, у тому числі про виробництво та обіг підакцизних товарів.
Результати перевірки викладені в акті №56/21-00/37306752 від 22.05.2015 р. (а.с. 36 - 42 т. 2). Відповідно до висновків акту, перевіркою встановлені наступні порушення:
- п.п. 213.1.9. п. 213.1 ст. 213 Податкового Кодексу України від 02.12.10 р. № 2755-VІ із змінами і доповненнями, абз. 3 п.п.2 п. 6 розділу V Наказу Міністерства фінансів України від 23.01.2015 р. №14, зареєстрованого в Міністерстві юстиції України 30.01.2015 р. за №105/26550 "Про затвердження форми декларації акцизного податку, Порядку заповнення та подання декларації акцизного податку", ТОВ "Країна ідей" занижено об'єкт оподаткування з акцизного податку всього на суму 23873243,73 грн., в т.ч. за січень 2015 р. на суму 1601192,98 грн., за лютий 2015 р. на суму 22272050,75 грн., внаслідок чого ТОВ "Країна ідей" занижено податкове зобов'язання з акцизного податку, що підлягає сплаті до бюджету всього на суму 1193662,19 грн., в т.ч. за січень 2015 р. на суму 80059,65 грн., за лютий 2015 р. на суму1113 602,54 грн.
На підставі висновків акту перевірки контролюючим органом відносно позивача прийнято податкове повідомлення-рішення №0000372101 від 10.06.2015 р., яким збільшено суму грошового зобов'язання з акцизного податку з реалізації суб'єктами господарювання роздрібної торгівлі підакцизних товарів в загальній сумі 1492079,00 грн., з яких за основним платежем 1193663,00 грн., за штрафними (фінансовими) санкціями в сумі 298416,00 грн. (а.с. 57 т. 2).
В матеріалах перевірки зазначено, що ТОВ "Країна ідей" здійснює роздрібну торгівлю підакцизними товарами - нафтопродуктами, скрапленим газом, тютюновими виробами та іншими товарами через мережу АЗС по Тернопільській області та розрахункові операції проводяться через зареєстровані, опломбовані у встановленому порядку та переведені у фіскальний режим роботи реєстратори розрахункових операцій з роздрукуванням відповідних розрахункових документів, що підтверджують виконання розрахункових операцій шляхом приймання від покупців готівкових коштів, платіжних карток, скретч - карток, талонів (паливних карток) тощо. Заправка автомобілів провадиться оператором АЗС (за допомогою оператора АЗС або водієм самостійно під наглядом оператора) виключно через паливо-, масло- та газороздавальні колонки.
Через зареєстровані, опломбовані у встановленому порядку та переведені у фіскальний режим роботи реєстратори розрахункових операцій позивачем проведено розрахункові операції: у січні 2015 р. на загальну суму 21 166 354,59 грн., в тому числі 18 106 373,05 грн. - готівкою; 1 524 628,63 - за платіжними картками "VISА"; 1 535 350,91 грн. - за талонами (паливними картками), скретч - картками "ВТФ "Авіас"; у лютому 2015 р. на загальну суму 34 690 118,57 грн., в тому числі 29 006 069,95 грн. - готівкою; 2 553 236,45 - за платіжними картками "VISА", 3 128 737,17 грн. - за талонами (паливними картками), скретч - картками "ВТФ "Авіас"; 2075,00грн. - в безготівковій формі.
Під час проведення перевірки, здійснюючи аналіз фактичних обсягів реалізації підакцизних товарів та даних, зазначених підприємством в додатках 6 до податкових декларації з акцизного збору за січень та лютий 2015 року (комерційне використання) контролюючим органом було встановлено, що ТОВ "Країна Ідей" в порушення п.п. 213.1.9 п. 213.1 ст. 213 р. IV Податкового кодексу України та абз. 3 п.п. 2 п. 6 розділу V Наказу Міністерства фінансів України від 23.01.2015 року № 14 "Про затвердження форми декларації акцизного податку, Порядку заповнення та подання декларації акцизного податку" занижено об'єкт оподаткування акцизним податком з реалізації підакцизних товарів (нафтопродуктів) кінцевому споживачу через мережу АЗС по Тернопільській області на загальну суму 23 873 243,73 грн., в тому числі за січень 2015 р. на суму 1 601 192,98 грн., за лютий 2015 р. на суму 22 272 050,75 грн., внаслідок чого занижено податкове зобов'язання з акцизного податку, що підлягає сплаті до бюджету всього на суму 1 193 662,19 грн., в тому числі за січень 2015 р. на суму - 80 059,65 грн., за лютий - 1 113 602,54 грн.
Згідно п.п.213.1.9 п.213.1 ст.213 та п.п.214.1.4 п.214.1 ст.214 Податкового кодексу України, об'єктом оподаткування акцизним податком є операції з реалізації суб'єктами господарювання роздрібної торгівлі підакцизних товарів, при цьому базою оподаткування є вартість (з податком на додану вартість) підакцизних товарів.
Відповідно до абз. 2 п.п. 14.1.212 п. 14.1 ст.14 Податкового кодексу України під реалізацією суб'єктами господарювання роздрібної торгівлі підакцизних товарів розуміється продаж пива, алкогольних напоїв, тютюнових виробів, тютюну та промислових замінників тютюну, товарів, зазначених у підпункті 215.3.4 пункту 215.3 статті 215 цього Кодексу, безпосередньо громадянам та іншим кінцевим споживачам для їх особистого некомерційного використання незалежно від форми розрахунків, у тому числі на розлив у ресторанах, кафе, барах, інших суб'єктах господарювання громадського харчування.
Тобто, однією із визначних умов реалізації суб'єктами господарювання роздрібної торгівлі підакцизних товарів є продаж підакцизних товарів для їх особистого некомерційного використання.
Згідно ст. 42 Господарського кодексу України підприємництво - це самостійна, ініціативна, систематична, на власний ризик господарська діяльність, що здійснюється суб'єктами господарювання з метою досягнення економічних і соціальних результатів та одержання прибутку.
Відповідно до пп. 14.1.36 Податкового кодексу України господарська діяльність - діяльність особи, що пов'язана з виробництвом (виготовленням) та/або реалізацією товарів, виконанням робіт, наданням послуг, спрямована на отримання доходу і проводиться такою особою самостійно та/або через свої відокремлені підрозділи, а також через будь-яку іншу особу, що діє на користь першої особи, зокрема за договорами комісії, доручення та агентськими договорами.
Таким чином, реалізація нафтопродуктів іншим суб'єктам господарювання (юридичним особам, фізичним особам-підприємцям), створеним для заняття підприємництвом, не може вважатись особистим некомерційним використанням.
Реалізація суб'єктами господарювання роздрібної торгівлі підакцизних товарів - це продаж товарів, зазначених у підпункті 215.3.4 пункту 215.3 статті 215 ПК України (нафтопродукти, скраплений газ, речовин, що використовуються як компоненти моторних палив, а також паливо моторне альтернативне), безпосередньо громадянам та іншим кінцевим споживачам для їх особистого некомерційного використання незалежно від форми розрахунків (абзаци перший та другий п.п. 14.1.212 п. 14.1 ст. 14 Кодексу).
Відповідно до ДСТУ 4303:2004 "Роздрібна та оптова торгівля. Терміни та визначення понять", роздрібна торгівля - це вид економічної діяльності в сфері товарообігу, що охоплює купівлю-продаж товарів кінцевому споживачеві та надавання йому торговельних послуг.
Датою виникнення податкових зобов'язань щодо реалізації суб'єктами господарювання роздрібної торгівлі підакцизних товарів є дата здійснення розрахункової операції відповідно до Закону України від 06 липня 1995 року № 265/95-ВР "Про застосування реєстраторів розрахункових операцій у сфері торгівлі, громадського харчування та послуг".
Згідно із абз.4 ст.2 Закону України "Про застосування реєстраторів розрахункових операцій у сфері торгівлі, громадського харчування та послуг" розрахункова операція - це приймання від покупця готівкових коштів, платіжних карток, платіжних чеків, жетонів тощо за місцем реалізації товарів (послуг), видача готівкових коштів за повернутий покупцем товар (ненадану послугу), а у разі застосування банківської платіжної картки - оформлення відповідного розрахункового документа щодо оплати в безготівковій формі товару (послуги) банком покупця або, у разі повернення товару (відмови від послуги), оформлення розрахункових документів щодо перерахування коштів у банк покупця.
Відповідно до Правил роздрібної торгівлі нафтопродуктами, затверджених постановою Кабінету Міністрів України від 20 грудня 1997 року № 1442, розрахунки за продані нафтопродукти здійснюються готівкою та/або у безготівковій формі (із застосуванням платіжних карток, талонів, відомостей на відпуск нафтопродуктів тощо) в установленому законодавством порядку.
Таким чином, при відпуску через мережу АЗС нафтопродуктів здійснюється розрахункова операція, дата якої є датою виникнення податкових зобов'язань щодо реалізації суб'єктами господарювання роздрібної торгівлі підакцизних товарів (нафтопродуктів) згідно з п. 216.9 ст.216 Податкового кодексу України.
Отже, позивач реалізовував нафтопродуктів через мережу АЗС іншим юридичним особам для їх комерційного використання при здійсненні безготівкових розрахунків.
Між ТОВ "Країна ідей" та покупцями паливно-мастильних матеріалів було укладено договори, згідно з умовами яких ТОВ "Країна ідей" зобов'язується продати, а покупець прийняти та оплатити нафтопродукти (бензини, дизельне паливо). Товар за цими договорами поставляється на умовах само вивозу з АЗС ТОВ "Країна ідей", розрахунок здійснюється в момент вивезення. Ціна на товар формується на підставі фактичних цін, що діють на АЗС на момент відвантаження товару. Таким чином, юридичні та фізичні особи-підприємці, зареєстровані в установленому порядку як платники ПДВ, які придбали паливо у ТОВ "Країна ідей" та отримували його на АЗС в.т.ч. сплачували вартість палива через касу АЗС використовували його у власній господарській (комерційній) діяльності. Вказане свідчить, що продаж таких товарів здійснювався для їх подальшого комерційного використання.
ТОВ "Країна ідей" отримувало вимоги від покупців виписати податкову накладну на придбаний на АЗС "Країна ідей" товар (паливо) згідно наданих реєстрів розрахункових чеків з чеками. Придбання палива юридичними особами для комерційного використання підтверджено матеріалами справи (а.с. 20 - 250 т. 5, а.с. 1 - 250 т. 6, а.с. 1 - 185 т. 7).
Між ТОВ "Країна ідей" та ТОВ "ВТФ Авіас" було укладено договір поставки №П-14710 від 23.12.2015р. згідно вказаного договору ТОВ "ВТФ Авіас" придбавав бензини та диз. пальне для їх продажу через паливні талони та картки кінцевим споживачам, отримував прибуток від цієї діяльності. Таким чином, операції з продажу нафтопродуктів між ТОВ "Країна ідей" та ТОВ "ВТФ Авіас" не є об'єктом оподаткування акцизним податком, передбаченим п.п.213.1.9 п.213.1 ст.213 Податкового кодексу України, а дата їх здійснення не є датою виникнення податкових зобов'язань щодо реалізації суб'єктами господарювання роздрібної торгівлі підакцизними товарами, згідно з п.216.9 ст.216 Податкового кодексу України.
Матеріалами справи підтверджено, що позивач реалізовував нафтопродукти через мережу АЗС не лише кінцевим сповивачам, але й юридичним особам і фізичним особам-підприємцям для їх господарської діяльності, що в свою чергу спростовує висновки контролюючого органу про порушення позивачем вимог п.п.213.1.9 п.213.1 ст.213 ПК України.
Частиною 2 ст. 19 Конституції України встановлено, що органи державної влади та органи місцевого самоврядування, їх посадові особи зобов'язані діяти лише на підставі, в межах повноважень та у спосіб, що передбачені Конституцією та законами України.
Відповідно до ч. 2 ст. 71 КАС України в адміністративних справах про протиправність рішень, дій чи бездіяльності суб'єкта владних повноважень обов'язок щодо доказування правомірності свого рішення, дії чи бездіяльності покладається на відповідача, якщо він заперечує проти адміністративного позову. З огляду на припис наведеної норми процесуального права при розгляді судом спору щодо правомірності рішення органу державної податкової служби, яким платнику податків донараховані податкові зобов'язання чи зменшені податкові вигоди, презюмується добросовісність платника податків, якщо зазначеним органом не доведено інше.
Відповідачем вказаного процесуального обов'язку стосовно податкових повідомлень-рішень № НОМЕР_1 від 07.08.2015 р., № НОМЕР_2 від 07.08.2015 р., № НОМЕР_3 від 10.06.2015 р., № НОМЕР_4 від 06.04.2015 р. не виконано, тому суд приходить до висновку про невідповідність прийнятих відповідачем податкових повідомлень - рішень дійсним обставинам справи та вимогам діючого законодавства, а отже є такими, що підлягають скасуванню.
На підставі вищевикладеного, суд дійшов висновку, що позов ТОВ "Країна ідей" є обґрунтованим та таким, що підлягає задоволенню в повному обсязі.
Відповідно до ст. 94 КАС України, враховуючи, що рішення приймається на користь сторони, яка не є суб'єктом владних повноважень, суд дійшов висновку про необхідність стягнення документально підтверджених судових витрат з держбюджету на користь позивача.
На підставі викладеного, керуючись ст. ст. 9, 11, 71, 72, 94, 160 - 163, 186, 254 Кодексу адміністративного судочинства України, суд, -
ПОСТАНОВИВ:
Адміністративний позов Товариства з обмеженою відповідальністю "Країна ідей" до Державної податкової інспекції у Московському районі м. Харкова Головного управління ДФС у Харківській області, ОСОБА_3 об'єднаної державної податкової інспекції Головного управління ДФС у Тернопільській області про визнання дій протиправними, зобов'язання вчинити певні дії та скасування податкових повідомлень - задовольнити.
Скасувати податкові повідомлення - рішення ОСОБА_3 об'єднаної державної податкової інспекції Головного управління ДФС у Тернопільській області № НОМЕР_1 від 07.08.2015 року, № НОМЕР_2 від 07.08.2015 року, № НОМЕР_3 від 10.06.2015 року, № НОМЕР_4 від 06.04.2015 року.
Стягнути з Державного бюджету України (р/р 31217206784011, отримувач: УДКСУ у Червонозаводському районі м. Харкова Харківської області, код 37999628, МФО 851011, банк ГУДКСУ у Харківській області) на користь Товариства з обмеженою відповідальністю "Країна ідей" (код ЄДРПОУ 37306752, адреса: 61001, м. Харків, проспект Московський, 67) судовий збір у розмірі 487,20 грн. (чотириста вісімдесят сім гривень 20 копійок).
Постанова може бути оскаржена до Харківського апеляційного адміністративного суду через Харківський окружний адміністративний суд шляхом подачі апеляційної скарги на постанову суду протягом десяти днів з дня її проголошення. У разі застосування судом частини третьої статті 160 цього Кодексу, а також прийняття постанови у письмовому провадженні апеляційна скарга подається протягом десяти днів з дня отримання копії постанови.
Постанова суду першої інстанції, якщо інше не встановлено цим Кодексом, набирає законної сили після закінчення строку подання апеляційної скарги, встановленого цим Кодексом, якщо таку скаргу не було подано. У разі подання апеляційної скарги судове рішення, якщо його не скасовано, набирає законної сили після повернення апеляційної скарги, відмови у відкритті апеляційного провадження або набрання законної сили рішенням за наслідками апеляційного провадження. Якщо строк апеляційного оскарження буде поновлено, то вважається, що постанова чи ухвала суду не набрала законної сили.
Суддя Бідонько А.В.
Повний текст постанови виготовлений 30.11.2015 року.
Суд | Харківський окружний адміністративний суд |
Дата ухвалення рішення | 25.11.2015 |
Оприлюднено | 09.12.2015 |
Номер документу | 54010688 |
Судочинство | Адміністративне |
Адміністративне
Харківський окружний адміністративний суд
Бідонько А.В.
Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці
© 2016‒2023Опендатабот
🇺🇦 Зроблено в Україні