ГОСПОДАРСЬКИЙ СУД ІВАНО-ФРАНКІВСЬКОЇ ОБЛАСТІ
Р І Ш Е Н Н Я
І М Е Н Е М У К Р А Ї Н И
02 грудня 2015 р. Справа № 909/1174/15
Господарський суд Івано-Франківської області у складі судді Фрич М. М., секретар судового засідання Вакалюк А. М., розглянувши у відкритому судовому засіданні справу
за позовом: Івано-Франківської міської ради
вул. Грушевського, 21, м. Івано-Франківськ, 76004
до відповідача: ОСОБА_1 районної ради Івано-Франківської області
вул. Галицька, 17, м. Тисмениця, 77401
до відповідача: ОСОБА_2 сільської ради
вул. Польова, 1, с. Угринів, Тименицький район, Івано-Франківська, 77423
третя особа, що не заявляє самостійних вимог на предмет спору на стороні позивача ОСОБА_3 кооператив №15
вул. Тролейбусна, 42, м. Івано-Франківськ, 76000
третя особа, що не заявляє самостійних вимог на предмет спору на стороні позивача ОСОБА_3 кооператив №16
вул. Тролейбусна, м. Івано-Франківськ, 76000
третя особа, що не заявляє самостійних вимог на предмет спору на стороні позивача управління земельних відносин виконавчого комітету Івано-Франківської міської ради
вул. Дністровська, 26, м. Івано-Франківськ, 76000
третя особа, що не заявляє самостійних вимог на предмет спору на стороні відповідача ОСОБА_1 районної ради відділ Держгеокадастру у ОСОБА_1 районі Івано-Франківської області
вул. Галицька, 17, м. Тисмениця, Івано-Франківська область, 77401
про усунення порушень права на землю шляхом визнання недійсним рішення органу місцевого самоврядування
за участю:
від позивача: ОСОБА_4 - представник, (довіреність №2194/01-20/66-в від 06.01.15);
від відповідача ОСОБА_1 районної ради Івано-Франківської області: ОСОБА_5 - представник, (довіреність б/н від 07.04.2015 р.);
від відповідача ОСОБА_2 сільської ради: ОСОБА_6 - представник, (довіреність б/н від 11.11.2015 р.);
від третьої особи ОСОБА_3 кооперативу №15: ОСОБА_7 - представник, (довіреність б/н від 27.10.2015 р.); ОСОБА_8 - голова кооперативу (НОМЕР_1 від 24.03.1998 р.);
від третьої особи ОСОБА_3 кооперативу №16: ОСОБА_7 - представник, (довіреність б/н від 27.10.2015 р.); ОСОБА_9 - голова кооперативу, (НОМЕР_2 від 10.02.2000 р.);
від третьої особи управління земельних відносин виконавчого комітету Івано-Франківської міської ради: ОСОБА_10 (посвідчення № 368 б/д);
від відділу Держгеокадастру у ОСОБА_1 районі Івано-Франківської області: ОСОБА_11 (посвідчення №63 б/д).
ВСТАНОВИВ:
Івано-Франківської міської ради звернулася до господарського суду Івано-Франківської області з позовною вимогою до відповідача ОСОБА_1 районної ради Івано-Франківської області та до відповідача ОСОБА_2 сільської ради, третя особа, що не заявляє самостійних вимог на предмет спору на стороні позивача ОСОБА_3 кооператив №15, третя особа, що не заявляє самостійних вимог на предмет спору на стороні позивача ОСОБА_3 кооператив №16, третя особа, що не заявляє самостійних вимог на предмет спору на стороні позивача управління земельних відносин виконавчого комітету Івано-Франківської міської ради, третя особа, що не заявляє самостійних вимог на предмет спору на стороні відповідача ОСОБА_1 районної ради відділ Держгеокадастру у ОСОБА_1 районі Івано-Франківської області про усунення порушень права на землю шляхом скасування рішення органу місцевого самоврядування.
24.11.2015 року позивач подав суду заяву №1767/12-17/в від 23.11.2015 року (вх.№18362/15 від 24.11.2015) про виправлення описки в прохальній частині позовної заяви, згідно якої вказує на те, що оскаржуване рішення датоване 29.07.1999 року, замість 29.08.1999 року.
В судовому засіданні 02.12.2015 року представник позивача подав суду заяву про уточнення позовних вимог, згідно якої привів у відповідність термінологію і замість "скасувати" просить суд усунути порушення права комунальної власності територіальної громади м. Івано-Франківська на землю шляхом визнання недійсним вказаних рішень.
Враховуючи подані позивачем клопотання, суд розглядає спір про усунення порушення права комунальної власності територіальної громади м. Івано-Франківська на землю шляхом визнання недійсним рішення ОСОБА_1 районної ради від 31 січня 1998 року "Про затвердження проекту встановлення меж населених пунктів та погодження проекту формування територій і встановлення меж ОСОБА_2 сільської ради Тисменицького району" та рішення ОСОБА_1 районної ради від 29.07.1999 року "Про внесення змін до рішення районної ради від 31.01.1998 року "Про затвердження проекту встановлення меж населених пунктів та погодження проекту формування територій і встановлення меж ОСОБА_2 сільської ради Тисменицького району".
Ухвалою суду від 16.10.2015 року призначено позовну заяву до розгляду, порушено провадження у справ і призначено розгляд справи на 29.10.2015 року. Ухвалою суду від 29.10.2015 року залучено третіх осіб, що не заявляють самостійних вимог на предмет спору на стороні позивача: ОСОБА_3 кооператив №15, ОСОБА_3 кооператив №16, управління земельних відносин виконавчого комітету Івано-Франківської міської ради та відкладено розгляд справи на 12.11.2015 року. В судовому засіданні 12.11.2015 року судом оголошено перерву у розгляді справи до 24.11.2015 року, про що представники сторін були повідомлені. Разом з тим, ухвалою суду від 12.11.2015 року залучено третю особу, що не заявляє самостійних вимог на предмет спору на стороні відповідача ОСОБА_1 районної ради - відділ Держгеокадастру у ОСОБА_1 районі Івано-Франківської області. Ухвалою суду від 24.11.2015 року відкладено розгляд справи на 02.12.2015 року.
В судовому засіданні представник позивача позовні вимоги підтримав в повному обсязі, просив суд позов задоволити. Представник відповідача ОСОБА_1 районної ради та представник відповідача ОСОБА_2 сільської ради проти позову заперечили.
Розглянувши матеріали справи, заслухавши пояснення представників сторін, суд встановив, що до Івано-Франківської міської ради звернулися представники гаражно-будівельних кооперативів №15, 16 щодо надання права власності на землю членам гаражно-будівельних кооперативів.
Як вбачається з позовної заяви №1536/12-17/в від 12.10.2015 (вх.№10846/15 від 15.10.2015), в результаті роботи робочої групи було з'ясовано, що земельні ділянки, які перебувають у постійному користуванні ГБК №15 та ГБК №16 та належать до комунальної власності м. Івано-Франківська, включені до меж села Угринів.
У своїй позовній заяві позивач посилається на те, що листом від 25.07.2014 року ДП "Івано-Франківський науково-дослідний та проектний інститут землеустрою" повідомив, що проект встановлення меж ОСОБА_2 сільської ради Тисменицького району було затверджено рішенням ОСОБА_1 районної ради від 31.01.1998 року "Про затвердження проекту встановлення меж населених пунктів та погодження проекту формування територій і встановлення меж ОСОБА_2 сільської ради Тисменицького району". На думку позивача, рішення про встановлення меж с. Угринів є незаконним та таким, що порушує право власності територіальної громади м. Івано-Франківська.
За словами позивача, спірні земельні ділянки є власністю територіальної громади м. Івано-Франківська, адже саме міською радою приймалося рішення про передання їх у постійне користування ГБК №15,16, що підтверджується державними актами на право постійного користування землею.
Позивач стверджує, що проект встановлення меж населених пунктів та погодження проекту формування територій і встановлення меж ОСОБА_2 сільської ради Тисменицького району був затверджений з порушенням норм діючого на той час законодавства.
За словами позивача, проектна документація щодо формування території та встановлення меж ОСОБА_2 сільської ради і села Угринів містить недостовірні дані, при її формуванні не враховано видані на той час державні акти, вона, як стверджує позивач, не погоджена суміжним власником, тобто Івано-Франківською міською радою.
Крім того, позивач вказує у своїй позовній вимозі та не, що рішення ОСОБА_1 районної ради від 29.08.1999 року "Про внесення змін до рішення районної ради від 31.01.1998 року "Про затвердження проекту встановлення меж населених пунктів та погодження проекту формування територій і встановлення меж ОСОБА_2 сільської ради Тисменицького району" є незаконним, оскільки вказаним рішенням неправомірно, без розроблення відповідної проектної документації збільшено площу населеного пункту за проектом формування територій з "1133,2" до "1217,0".
З огляду на викладене, позивач просить суд усунути порушення права комунальної власності територіальної громади м. Івано-Франківська на землю шляхом визнання недійсним рішення ОСОБА_1 районної ради від 31 січня 1998 року "Про затвердження проекту встановлення меж населених пунктів та погодження проекту формування територій і встановлення меж ОСОБА_2 сільської ради Тисменицького району" та рішення ОСОБА_1 районної ради від 29.08.1999 року "Про внесення змін до рішення районної ради від 31.01.1998 року "Про затвердження проекту встановлення меж населених пунктів та погодження проекту формування територій і встановлення меж ОСОБА_2 сільської ради Тисменицького району".
Представник відповідача ОСОБА_1 районної ради проти позовних вимог заперечив, проте письмових пояснень суду не надав.
Представник відповідача ОСОБА_2 сільської ради подав суду відзив на позовну заяву від 11.11.2015 року (вх.№17703/15 від 12.11.2015 року), згідно якого відповідач вказує на те, що позивач пропустив строк позовної давності. Крім того, відповідач зазначає, що відповідно до Генплану с. Угринів від 26.05.2005 року, який, за словами відповідача, є чинним на сьогоднішній день і відповідно до проекту формування територій та встановлення меж ОСОБА_2 сільської ради і с. Угринів Тисменицького району Івано-Франківської області 1999 р., ГБК №16 та ГБК №15, за твердженнями відповідача, знаходяться на території, яка підпорядкована ОСОБА_2 сільській раді.
За словами відповідача узгодженість меж між м. Івано-Франківськом та с. Угринів скріплена підписами відповідних повноважених представників обох територіальних громад, при цьому відповідач посилається на графічне зображення плану.
Таким чином, відповідач просить суд відмовити в задоволенні позовних вимог, у зв'язку із закінченням строку позовної давності.
Виходячи з матеріалів справи та керуючись вимогами діючого законодавства, суд дійшов в спірному випадку наступних висновків.
Статтею 317 Цивільного кодексу України (надалі за текстом - ЦК України) встановлено, що власникові належать права володіння, користування та розпоряджання своїм майном.
Статтею 321 ЦК України передбачено, що право власності є непорушним. Ніхто не може бути протиправно позбавлений цього права чи обмежений у його здійсненні.
Як вбачається з матеріалів справи, відповідно до державного акту на право постійного користування землею серії II-ІФ №002017 15/04-000097 від 22.12.1995 року гаражно-будівельному кооперативу №16 (надалі за текстом - ГБК №16) надано у постійне користування 2,7035 гектарів землі для гаражного будівництва відповідно до рішення Івано-Франківської міської ради народних депутатів №290 від 13.09.1995 року. Відповідно до державного акту на право постійного користування землею серії I-ІФ №002795 15/04-000414 гаражно-будівельному кооперативу №15 (надалі за текстом - ГБК №15) надано у постійне користування 0,8358 гектарів землі для обслуговування гаражів відповідно до рішення виконкому Івано-Франківської міської ради народних депутатів №460 від 21.10.2000 року.
Відповідно до витягу з рішення виконавчого комітету Івано-Франківської міської ради №460 від 21.10.2000 року, копія якого міститься в матеріалах справи, земельну ділянку площею 0,83 58 га надано ГБК №15 за рахунок земель запасу міської ради.
31 січня 1998 року ОСОБА_1 районною радою прийнято рішення "Про затвердження проекту встановлення меж населених пунктів та погодження проекту формування територій і встановлення меж ОСОБА_2 сільської ради Тисменицького району", згідно якого затверджено розроблені проекти встановлення меж населеного пункту, погоджено розроблені проекти формування та встановлення меж сільської ради, дозволено державним та іншим землевпорядним організаціям винесення проектів встановлення меж населеного пункту в натуру. Згідно додатку №1 до вказаного рішення площа населеного пункту - с. Угринів за проектом формування територій та встановлення меж населених пунктів становить 1133,2 га. Відповідно до додатку №2 до вказаного рішення загальна площа ОСОБА_2 сільської ради за даними проекту формування території та встановлення меж становить 1340,1 га.
Рішенням ОСОБА_1 районної ради від 29.07.1999 року "Про внесення змін до рішення районної ради від 31.01.1998 року "Про затвердження проекту встановлення меж населених пунктів та погодження проекту формування територій і встановлення меж ОСОБА_2 сільської ради Тисменицького району" - в додатку №1 рішення районної ради від 31.01.1999 року "Про затвердження проекту встановлення меж населених пунктів та погодження проекту формування територій і встановлення меж ОСОБА_2 сільської ради Тисменицького району" замінено цифру "1133,2" на цифру "1217,0", в додатку №2 рішення районної ради від 31.01.1998 року "Про затвердження проекту встановлення меж населених пунктів та погодження проекту формування територій і встановлення меж ОСОБА_2 сільської ради Тисменицького району" замінено цифру 1340,1 на цифру "1339,2".
Відповідно до ч.2 ст. 21 Цивільного кодексу України суд визнає незаконним та скасовує нормативно-правовий акт органу державної влади, органу влади Автономної Республіки Крим або органу місцевого самоврядування, якщо він суперечить актам цивільного законодавства і порушує цивільні права або інтереси.
Частиною 10 ст.59 Закону України "Про місцеве самоврядування" акти органів та посадових осіб місцевого самоврядування з мотивів їхньої невідповідності Конституції або законам України визнаються незаконними в судовому порядку.
Згідно ст.152 Земельного кодексу України власник земельної ділянки або землекористувач може вимагати усунення будь-яких порушень його прав на землю, навіть якщо ці порушення не пов'язані з позбавленням права володіння земельною ділянкою, і відшкодування завданих збитків. Захист прав громадян та юридичних осіб на земельні ділянки здійснюється, зокрема, шляхом визнання недійсними рішень органів виконавчої влади або органів місцевого самоврядування.
Пунктом 4 ч.1 ст.102 Земельного кодексу України (в редакції від 18.12.1990 року) встановлено, що розгляд і затвердження землевпорядних проектів провадиться в такому порядку: проекти внутрігосподарського землеустрою колективних сільськогосподарських підприємств, сільськогосподарських кооперативів, радгоспів та інших сільськогосподарських підприємств, установ і організацій, селянських (фермерських) господарств після погодження їх із власниками землі і землекористувачами, сільськими, селищними Радами народних депутатів розглядаються та затверджуються районними, міськими, в адміністративному підпорядкуванні яких є район, Радами народних депутатів.
Відповідно до розділу 4 Технічних вказівок по складанню проектів встановлення меж сільських населених пунктів такий проект погоджується з суміжними землеволодільцями або землекористувачами. Сільська рада розглядає проект встановлення меж сільських населених пунктів і з своїм висновком подає проект на розгляд районної ради, яка його розглядає та затверджує.
Розділом 5 Вказівок по складанню проектів формування територій і встановленню меж сільських, селищних Рад народних депутатів проект формування території і встановлення меж сільської, селищної рад розглядається на сесії сільської, селищної ради і з їх висновком подається на розгляд районної ради, яка розглядає проекти формування територій і встановлення меж сільських, селищних рад і затверджує проекти рішення по кожній сільській раді. По проектах формування території і встановлення меж селищних рад готується висновок районної ради, який разом з проектною документацією подається на затвердження до обласної ради / лист Головного управління Держгеокадастру в Івано-Франківській області №18-9-0.51-7424/0/2-15 від 18.09.2015 року, копія якого міститься в матеріалах справи/.
Проте, відповідно до доводів позивача та поданих доказів, фактично проект формування та встановлення меж сільської ради погоджений всіма необхідними структурами, крім голови Івано-Франківської міської ради / відповідно до копії схеми меж території сільської ради / .
Як вбачається з ОСОБА_7 польового обстеження і погодження меж території ОСОБА_2 сільської ради народних депутатів Тисменицького району Івано-Франківської області від 03.07.1998 року, пропозиції міського голови викладені в проектних пропозиціях, згідно яких надано пропозиції щодо проектної межі Івано-Франківської міської ради, включаючи в межі Івано-Франківської міської ради наступні площі земельних ділянок: землі ГБК №16, землі ГБК №16. Крім того, відповідно до рішення ОСОБА_2 сільської ради від 09.07.2015 року, відхилено пропозиції, викладені у листі виконавчого комітету Івано-Франківської міської ради №723/01-18/17 В від 05.05.2015 року щодо коригування проектної межі між містом Івано-Франківськом та селом Угринів Тисменицького району у зв'язку з економічною невигідністю.
Таким чином, фактично має місце факт непогодження межі населених пунктів у встановленому законом порядку між Івано-Франківською міською радою та ОСОБА_2 сільською радою. Даний факт є підставою для висновку суду про те, що прийняті ОСОБА_1 районною радою рішення, які є предметом спору - являються такими, що суперечать вимогам діючого законодавства, а отже відповідно до ч.2 ст.21 Цивільного кодексу України та ч. 10 ст.59 Закону України "Про місцеве самоврядування" підлягають визнанню недійсними.
За таких обставин суд, дослідивши подані позивачем докази і на підставі цих доказів з урахуванням обставин по справі та діючого законодавства дійшов до висновку про обґрунтованість вимог позивача.
Що стосується заяви відповідача про застосування строку позовної давності від 11.11.2015 року, слід вказати таке.
Пунктом 5.1. Постанови Пленуму Вищого господарського суду України №10 від 29.05.2013 року "Про деякі питання практики застосування позовної давності у вирішенні господарських спорів" встановлено, що у статті 268 ЦК України наведено невичерпний перелік вимог, на які позовна давність не поширюється. У частині другій цієї статті передбачено, що законом можуть бути встановлені також інші вимоги, на які не поширюється позовна давність. Але в деяких випадках позовна давність не може поширюватись і на інші категорії вимог, хоча про це прямо й не зазначено у законі.
Так, позовна давність не може поширюватися на вимоги про усунення перешкод у здійсненні власником права користування та розпоряджання своїм майном (стаття 391 ЦК України), оскільки в такому разі йдеться про так зване триваюче правопорушення. Отже, власник може пред'явити такий позов у будь-який час незалежно від того, коли почалося порушення його прав. Обов'язковою умовою негаторного позову є існування порушення прав власника на час пред'явлення такого позову. Водночас у відповідних випадках судам слід враховувати правила про набувальну давність, передбачені статтею 344 названого Кодексу.
Згідно зі ст. 32 Господарського процесуального кодексу України (далі - ГПК України), доказами у справі є будь-які фактичні дані, на підставі яких господарський суд у визначеному законом порядку встановлює наявність чи відсутність обставин, на яких ґрунтуються вимоги і заперечення сторін, а також інші обставини, які мають значення для правильного вирішення господарського спору.
Статтею 43 ГПК України встановлено, що господарський суд оцінює докази за своїм внутрішнім переконанням, що ґрунтується на всебічному, повному і об'єктивному розгляді в судовому процесі всіх обставин справи в їх сукупності, керуючись законом. Ніякі докази не мають для господарського суду заздалегідь встановленої сили.
Згідно ст. 44 ГПК України, судові витрати складаються з судового збору, сум, що підлягають сплаті за проведення судової експертизи, призначеної господарським судом, витрат, пов'язаних з оглядом та дослідженням речових доказів у місці їх знаходження, оплати послуг перекладача, адвоката та інших витрат, пов'язаних з розглядом справи.
В силу статті 49 ГПК України, судові витрати слід покласти на відповідача ОСОБА_1 районну раду.
Керуючись ч.2 ст.21, ст.ст. 317, 321 Цивільного кодексу України, ст. 152 Земельного кодексу України, ч.10 ст.59 Закону України "По місцеве самоврядування", ст.ст. 32, 43, 44, 49 82 Господарського процесуального кодексу України, суд
ВИРІШИВ:
Позов задоволити.
Усунути порушення права комунальної власності територіальної громади м. Івано-Франківська на землю шляхом визнання недійсним рішення ОСОБА_1 районної ради від 31 січня 1998 року "Про затвердження проекту встановлення меж населених пунктів та погодження проекту формування територій і встановлення меж ОСОБА_2 сільської ради Тисменицького району" та рішення ОСОБА_1 районної ради від 29.07.1999 року "Про внесення змін до рішення районної ради від 31.01.1998 року "Про затвердження проекту встановлення меж населених пунктів та погодження проекту формування територій і встановлення меж ОСОБА_2 сільської ради Тисменицького району".
Стягнути з відповідача ОСОБА_1 районної ради Івано-Франківської області / вул. Галицька, 17, м. Тисмениця, 77401, код ЄДР 04054487 / на користь Івано-Франківської міської ради / вул. Грушевського, 21, м. Івано-Франківськ, 76004, код ЄДР 33644700 / судовий збір в сумі 2 436 грн. (дві тисячі чотириста тридцять шість гривень).
Видати наказ після вступу рішення в законну силу.
Рішення господарського суду набирає законної сили після закінчення строку подання апеляційної скарги, якщо апеляційну скаргу не було подано. У разі подання апеляційної скарги рішення, якщо його не скасовано, набирає законної сили після розгляду справи апеляційним господарським судом.
Повне рішення складено 04.12.15
Суддя Фрич М. М.
Суд | Господарський суд Івано-Франківської області |
Дата ухвалення рішення | 02.12.2015 |
Оприлюднено | 09.12.2015 |
Номер документу | 54019667 |
Судочинство | Господарське |
Господарське
Господарський суд Івано-Франківської області
Фрич М. М.
Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці
© 2016‒2025Опендатабот
🇺🇦 Зроблено в Україні