Постанова
від 06.07.2016 по справі 909/1174/15
ВИЩИЙ ГОСПОДАРСЬКИЙ СУД УКРАЇНИ

ВИЩИЙ ГОСПОДАРСЬКИЙ СУД УКРАЇНИ

ПОСТАНОВА

ІМЕНЕМ УКРАЇНИ

06 липня 2016 року Справа № 909/1174/15

Вищий господарський суд України у складі колегії суддів:

Божок В.С.- головуючого, Костенко Т.Ф., Кравчука Г.А. перевіривши матеріали касаційної скаргиТисменицької районної ради Івано-Франківської області на постанову Львівського апеляційного господарського суду від 04.04.2016 у справігосподарського суду Івано-Франківської області за позовомІвано-Франківської міської ради до 1.Тисменицької районної ради Івано-Франківської області; 2.Угринівської сільської ради треті особи, які не заявляють самостійних вимог на предмет спору: 1.Гаражно-будівельний кооператив №15; 2.Гаражно-будівельний кооператив №16; 3.Управління земельних відносин виконавчого комітету Івано-Франківської міської ради; 4.Відділ Держгеокадастру у Тисменицькому районі Івано-Франківської області; 5.Головне управління Держземагенства у Івано-Франківській області; 6.Івано-Франківська обласна рада; проусунення порушень права на землю шляхом визнання недійсними рішень органу місцевого самоврядування, в судовому засіданні взяли участь представники: від позивача:Максимів І.І. - дов. №1255/01-20/14-в від 04.07.2016; Обладан К.К. - дов. №1254/01-20/14-в від 04.07.2016; від відповідачів: 1) Пітаренко Л.Ю. - дов. від 11.01.2016; 2) Кукуляк Г.О. - дов. від 01.12.2015; від третіх осіб, які не заявляють самостійних вимог на предмет спору: 1) Максименко Н.І. - керівник - виписка з ЄДРЮОП від 26.03.2014; 2) не з'явились; 3) не з'явились; 4) не з'явились; 5) не з'явились; 6) не з'явились

ВСТАНОВИВ:

Рішенням господарського суду Івано-Франківської області від 02.12.2015 (суддя Фрич М.М.) задоволено позовні вимоги.

Постановою від 04.04.2016 Львівського апеляційного господарського суду (судді: Костів Т.С. - головуючий, Кравчук Н.М., Мирутенко О.Л.) рішення господарського суду Івано-Франківської області від 02.12.2015 залишено без змін.

Судові рішення мотивовані тим, що внаслідок непогодження межі населених пунктів між Івано-Франківською міською радою та Угринівською сільською радою, прийняті Тисменицькою районною радою рішення, які є предметом спору - є такими, що суперечать вимогам діючого законодавства.

Не погоджуючись з судовими рішеннями Тисменицька районна рада Івано-Франківської області звернулась до Вищого господарського суду України з касаційною скаргою і просить їх скасувати та прийняти нове рішення про відмову в задоволенні позовних вимог. Скаржник посилається на те, що господарські суди порушили ст. 21 Цивільного кодексу України, ст.59 Закону України "Про місцеве самоврядування". Скаржник вважає, що факт непогодження меж населених пунктів між Івано-Франківською міською радою та Угринівською сільською радою не тягне за собою порушення прав чи інтересів Івано-Франківської міської ради.

Івано-Франківська міська рада, гаражно-будівельний кооператив №15 та гаражно-будівельний кооператив №16 у відзивах на касаційну скаргу просять відмовити позивачу у задоволенні касаційної скарги, залишити рішення першої інстанції та постанову апеляційної інстанції без змін.

Інші учасники судового процесу не скористались правом, наданим ст. 111 2 Господарського процесуального кодексу України, відзиви на касаційну скаргу до Вищого господарського суду України на момент прийняття постанови у справі не надали.

Протоколом автоматизованого розподілу судової справи між суддями від 14.06.2016 у даній справі визначено склад колегії суддів: головуючий суддя - Божок В.С., судді Костенко Т.Ф., Полянський А.Г.

Протоколом автоматичної зміни складу колегії суддів від 21.06.2016, у зв'язку з відпусткою судді Полянського А.Г., визначено склад колегії суддів: головуючий суддя - Божок В.С., судді Костенко Т.Ф., Кравчук Г.А. Ухвалою Вищого господарського суду України від 22.06.2016 касаційну скаргу прийнято до провадження та призначено до розгляду у вказаному вище складі.

Колегія суддів, приймаючи до уваги межі перегляду справи в касаційній інстанції, проаналізувавши на підставі фактичних обставин справи застосування норм матеріального і процесуального права при винесенні оспорюваного судового акта, знаходить необхідним відмовити у задоволені касаційної скарги.

Господарськими судами встановлено, що постановою РМ УРСР від 02.02.1988 за №56 затверджено проект відведення земельної ділянки гаражно-будівельному кооперативу №16 (ГБК №16) Івано-Франківського облвиконкому, який розроблений за рахунок земель колгоспу "Україна" Тисменецького району.

22.12.1995 гаражно-будівельному кооперативу №16 видано Державний акт серії II-ІФ №002017 15/04-000097 на право постійного користування землею, площею 2,7035 га для гаражного будівництва.

Рішенням Івано-Франківської міської ради від 20.01.1993 за №46 гаражно-будівельному кооперативу №15(ГБК №15) виділено земельну ділянку площею 1,54 га. Рішенням Івано-Франківської міської ради №460 від 21.10.2000 затверджено проект відведення земельної ділянки ГБК №15, площею 0,8358 га.

30.01.2001 гаражно-будівельному кооперативу №15 видано Державний акт серії I-ІФ №002795 15/04-000414 на право постійного користування землею площею 0,8358 га для обслуговування гаражів.

Рішенням Тисменицької районної ради від 31.01.1998 "Про затвердження проекту встановлення меж населених пунктів та погодження проекту формування територій і встановлення меж Угринівської сільської ради Тисменицького району" затверджено розроблені проекти встановлення меж населеного пункту, погоджено розроблені проекти формування та встановлення меж сільської ради, дозволено державним та іншим землевпорядним організаціям винесення проектів встановлення меж населеного пункту в натурі.

Додатком №1 до вказаного рішення визначено, що площа населеного пункту с.Угринів за проектом формування територій та встановлення меж населених пунктів становить 1133,2 га.

Відповідно додатку №2 до вказаного рішення загальна площа Угринівської сільської ради за даними проекту формування території та встановлення меж становить 1340,1 га.

Рішенням Тисменицької районної ради від 29.07.1999 "Про внесення змін до рішення районної ради від 31.01.1998 року "Про затвердження проекту встановлення меж населених пунктів та погодження проекту формування територій і встановлення меж Угринівської сільської ради Тисменицького району" - в додатку №1 рішення районної ради від 31.01.1999 "Про затвердження проекту встановлення меж населених пунктів та погодження проекту формування територій і встановлення меж Угринівської сільської ради Тисменицького району" замінено цифру "1133,2" на цифру "1217,0", в додатку №2 рішення районної ради від 31.01.1998 "Про затвердження проекту встановлення меж населених пунктів та погодження проекту формування територій і встановлення меж Угринівської сільської ради Тисменицького району" замінено цифру 1340,1 на цифру "1339,2".

Відповідно ч.2 ст. 21 Цивільного кодексу України, суд визнає незаконним та скасовує нормативно-правовий акт органу державної влади, органу влади Автономної Республіки Крим або органу місцевого самоврядування, якщо він суперечить актам цивільного законодавства і порушує цивільні права або інтереси.

Частиною 10 статті 59 Закону України "Про місцеве самоврядування" акти органів та посадових осіб місцевого самоврядування з мотивів їхньої невідповідності Конституції або законам України визнаються незаконними в судовому порядку.

Згідно ст.152 Земельного кодексу України власник земельної ділянки або землекористувач може вимагати усунення будь-яких порушень його прав на землю, навіть якщо ці порушення не пов'язані з позбавленням права володіння земельною ділянкою, і відшкодування завданих збитків. Захист прав громадян та юридичних осіб на земельні ділянки здійснюється, зокрема, шляхом визнання недійсними рішень органів виконавчої влади або органів місцевого самоврядування.

П. 4 ч.1 ст.102 Земельного кодексу України (в редакції від 18.12.1990) встановлено, що проекти внутрігосподарського землеустрою колективних сільськогосподарських підприємств, сільськогосподарських кооперативів, радгоспів та інших сільськогосподарських підприємств, установ і організацій, селянських (фермерських) господарств після погодження їх із власниками землі і землекористувачами, сільськими, селищними Радами народних депутатів розглядаються та затверджуються районними, міськими, в адміністративному підпорядкуванні яких є район, Радами народних депутатів

Як встановлено господарськими судами, відповідно схеми меж території сільської ради, проект формування та встановлення меж сільської ради не погоджений Івано-Франківською міською радою.

Відповідно Акту польового обстеження і погодження меж території Угринівської сільської ради народних депутатів Тисменицького району Івано-Франківської області від 03.07.1998, міським головою викладені пропозиції щодо проектної межі Івано-Франківської міської ради, відповідно яких в межі Івано-Франківської міської ради включені також площі земельних ділянок: ГБК №16, ГБК №16. Рішенням Угринівської сільської ради від 09.07.2015 також відхилено пропозиції, викладені у листі виконавчого комітету Івано-Франківської міської ради №723/01-18/17 В від 05.05.2015 щодо корегування проектної межі між містом Івано-Франківськом та селом Угринів Тисменицького району у зв'язку з економічною невигідністю.

Господарські суди встановили, що фактично має місце факт непогодження межі населених пунктів у визначеному законом порядку між Івано-Франківською міською радою та Угринівською сільською радою та дійшли висновку, що рішення Тисменицької районної ради суперечать вимогам чинного законодавства України.

Господарські суди дійшли висновку, що не підлягає задоволенню заява відповідача про застосування позовної давності, оскільки стаття 268 Цивільного кодексу України не надає вичерпного переліку вимог, на які позовна давність не поширюється. У частині другій цієї статті передбачено, що законом можуть бути встановлені також інші вимоги, на які не поширюється позовна давність. Але в деяких випадках позовна давність не може поширюватись і на інші категорії вимог, хоча про це прямо й не зазначено у законі. Так, відповідно чинного законодавства, позовна давність не може поширюватися на вимоги про усунення перешкод у здійсненні власником права користування та розпоряджання своїм майном (стаття 391 ЦК України), оскільки в такому разі йдеться про так зване триваюче правопорушення.

Отже, власник може пред'явити такий позов у будь-який час незалежно від того, коли почалося порушення його прав. Обов'язковою умовою негаторного позову є існування порушення прав власника на час пред'явлення такого позову.

Задовольняючі позовні вимоги, суди попередніх інстанцій виходили з того, що позивач звернувся із позовом про захист свого речового права, а отже встановлення факту належності земельної ділянки підлягало здійсненню на підставі оцінки доказів у їх сукупності.

Отже, доводи касаційної скарги щодо неправильного застосування судами першої та апеляційної інстанцій норм матеріального та процесуального права є безпідставними. Інші твердження відповідача, зазначені в касаційній скарзі, дублюють доводи апеляційної скарги, яким суд апеляційної інстанції під час перегляду справи в апеляційному порядку надав відповідну правову оцінку, також вони зводяться до аналізу наявних у справі доказів, встановлення та їх переоцінку.

Відповідно ст.111 7 Господарського процесуального кодексу України касаційна інстанція на підставі вже встановлених фактичних обставин справи перевіряє рішення місцевого господарського суду чи постанови апеляційного суду виключно на предмет правильності застосування згаданими судами норм матеріального чи процесуального права, тобто в межах юридичної оцінки фактичних обставин справи; касаційна інстанція не має права встановлювати або вважати доведеними обставини, що не були встановлені у рішенні або постанові господарського суду чи відхилені ним, вирішувати питання про достовірність того чи іншого доказу, про перевагу одних доказів над іншими, збирати нові докази або додатково перевіряти докази.

Зважаючи на викладене, колегія суддів вважає, що господарськими судами дана правильна юридична оцінка обставинам справи, тому судові рішення відповідають чинному законодавству України та обставинам справи і підстав для їх скасування немає.

На підставі викладеного, керуючись ст.111 5 , п.1 ст.111 9 , ст.111 11 Господарського процесуального кодексу України, Вищий господарський суд України

ПОСТАНОВИВ :

В задоволені касаційної скарги відмовити.

Постанову від 04.04.2016 Львівського апеляційного господарського суду зі справи №909/1174/15 залишити без змін.

Головуючий В.С. Божок

Судді Т.Ф. Костенко

Г.А. Кравчук

СудВищий господарський суд України
Дата ухвалення рішення06.07.2016
Оприлюднено13.07.2016
Номер документу58897856
СудочинствоГосподарське

Судовий реєстр по справі —909/1174/15

Постанова від 06.07.2016

Господарське

Вищий господарський суд України

Божок В.С.

Ухвала від 22.06.2016

Господарське

Вищий господарський суд України

Божок В.С.

Ухвала від 28.12.2015

Господарське

Львівський апеляційний господарський суд

Гнатюк Г.М.

Рішення від 02.12.2015

Господарське

Господарський суд Івано-Франківської області

Фрич М. М.

Ухвала від 24.11.2015

Господарське

Господарський суд Івано-Франківської області

Фрич М. М.

Ухвала від 12.11.2015

Господарське

Господарський суд Івано-Франківської області

Фрич М. М.

Ухвала від 29.10.2015

Господарське

Господарський суд Івано-Франківської області

Фрич М. М.

Ухвала від 16.10.2015

Господарське

Господарський суд Івано-Франківської області

Фрич М. М.

🇺🇦 Опендатабот

Опендатабот — сервіс моніторингу реєстраційних даних українських компаній та судового реєстру для захисту від рейдерських захоплень і контролю контрагентів.

Додайте Опендатабот до улюбленого месенджеру

ТелеграмВайбер

Опендатабот для телефону

AppstoreGoogle Play

Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці

© 2016‒2025Опендатабот

🇺🇦 Зроблено в Україні