ЛЬВІВСЬКИЙ ОКРУЖНИЙ АДМІНІСТРАТИВНИЙ СУД 79018, м. Львів, вул. Чоловського, 2; e-mail: inbox@adm.lv.court.gov.ua; тел.: (032)-261-58-10 П О С Т А Н О В А
І М Е Н Е М У К Р А Ї Н И
01 грудня 2015 року справа № 813/5587/15
Львівський окружний адміністративний суд в складі :
головуючого - судді Кухар Н.А.
секретаря судового засідання Єдинак Г.Б.
за участю представника позивача - ОСОБА_1
розглянувши у відкритому судовому засіданні в залі суду в м. Львові адміністративну справу за позовом Публічного акціонерного товариства «Львівобленерго» до Спеціалізованої державної податкової інспекції з обслуговування великих платників у м.Львові Міжрегіонального головного управління Державної фіскальної служби України про визнання протиправними і скасування податкових повідомлень-рішень,
в с т а н о в и в :
Публічне акціонерне товариство «Львівобленерго» звернулося до суду з позовом до Спеціалізованої державної податкової інспекції з обслуговування великих платників у м.Львові Міжрегіонального головного управління Державної фіскальної служби України в якому просить визнати протиправними та скасувати податкові повідомлення - рішення № 0000534101/309 від 17.07.2015 року та № 0000544101/308 від 07.07.2015 року.
В обґрунтування позовних вимог посилається на те, що податковим органом проведено документальну позапланову перевірку позивача за результатами якої складено акт від 02.07.2015р. №195/28-06-41-01/00131587 та прийнято податкові повідомленням-рішення №0000534101/309 від 17.07.2015р. та №0000544101/308 від 17.07.2015р. на підставі яких збільшено грошові зобов'язання ПАТ «Львівобленерго» з податку на додану вартість в сумі 883389грн. (588926грн. - основний платіж, 294463грн. - штрафні санкції) та з податку на прибуток (дохід) підприємств в сумі 59637грн. (39758грн. - основний платіж, 19879грн. - штрафні санкції). Вважає, що вказані висновки в акті перевірки про відсутність реального характеру господарських операцій між позивачем і його контрагентами не відповідають дійсності, оскільки первинні документи надані при проведенні перевірки в повній мірі підтверджують обставини, щодо постачання товарно-матеріальних цінностей та є такими документами на підставі яких ведеться податковий та бухгалтерський облік. З прийнятими відповідачем податковими повідомленнями-рішеннями не згідний, вважає їх незаконними та такими що повинні бути скасовані.
Відповідач подав заперечення на позовну заяву, в якому зазначив, що в результаті здійсненої перевірки податковим органом встановлено, що взаємовідносини між позивачем і його контрагентом - не підтверджено та визнано такими, що не мали реального товарного характеру. Встановлено, що підприємством проведено документальне оформлення господарських операцій, які фактично не здійснювалось. Зокрема виявлено, відсутність у ПАТ «Львівобленерго» на момент проведення перевірки належним чином оформлених підтверджуючих документів, які підтверджують проведення розрахунків з контрагентами. Просить відмовити у задоволенні позовних вимог.
Представник позивача в судовому засіданні позовні вимоги підтримав з підстав наведених в позовній заяві. Просив задоволити позов.
Представник відповідача в судових засіданнях надав пояснення аналогічні наведених в запереченні. Просив в задоволенні позову відмовити повністю.
Суд, заслухавши думку представників сторін, з'ясувавши обставини, на які сторони посилаються як на підставу своїх вимог та заперечень, дослідивши докази, якими вони обґрунтовуються встановив наступні факти та відповідні їм правовідносини.
Спеціалізованою державною податковою інспекцією з обслуговування великих платників у м.Львові Міжрегіонального головного управління ДФС проведено документальну позапланову перевірку ПАТ «Львівобленерго» (ЄДРПОУ 00131587) з питань проведення взаєморозрахунків з ТзОВ «Променергозбут» (ЄДРПОУ 37323034) за жовтень, грудень 2014 року; ТзОВ «ВАІК» (ЄДРПОУ 38832908) за жовтень 2014 року; ТзОВ «ІТУНО» (ЄДРПОУ 38703660) за жовтень, листопад 2014 року; ТзОВ «Теплокомінвест» (ЄДРПОУ 34768263) за листопад, грудень 2014 року; ТзОВ «Компанія СІТ» (ЄДРПОУ 38450317) за жовтень 2014 року; ТзОВ «Західавтотрек» (ЄДРПОУ 34706558) за зрудень 2014 року за наслідками якої складено Акт № 195/28-06-41-01/00131587 від 02.07.2015 року.
На підставі вищезазначеного акту перевірки Спеціалізованою державною податковою інспекцією з обслуговування великих платників у м.Львові Міжрегіонального головного управління ДФС прийнято податкові повідомлення-рішення №0000534101/309 від 17.07.2015р. та №0000544101/308 від 17.07.2015р. на підставі яких збільшено грошові зобов'язання ПАТ «Львівобленерго» з податку на додану вартість в сумі 883389грн. (588926грн. - основний платіж, 294463грн. - штрафні санкції) та з податку на прибуток (дохід) підприємств в сумі 59637грн. (39758грн. - основний платіж, 19879грн. - штрафні санкції).
Як вбачається з висновків акта перевірки, перевіркою встановлено порушення:
- пп.138.1.1 п.138.1, п.138.2 ст.138; пп.139.1.9 п.139.1 ст.139 Податкового кодексу України від 02.12.10 № 2755-VI (із змінами та доповненнями), в результаті чого занижено податок на прибуток на загальну суму 39 758,40грн., в тому числі за IV квартал 2014 - 39 758,40грн.,
- п.185.1 ст.185, п.188.1 ст.188, п.198.2, п.198.3, п.198.6 ст.198, п.201.1, п.201.10 ст. 201 Податкового кодексу України від 2 грудня 2010 № 2755VІ (із змінами та доповненнями), в результаті чого занижено податкове зобов'язання з податку на додану вартість на загальну суму 588 926,48 грн., в тому числі: за жовтень 2014 на суму - 228 795,10грн., за листопад 2014 на суму - 22 088грн., за грудень 2014 на суму 338 043,38грн.
В процесі перевірки податковим органом встановлено факт безпідставного відображення позивачем в податковому обліку господарських операцій з ТОВ "Променергозбут" (ЄДРПОУ 37323034), ТзОВ "ВАІК" (ЄДРПОУ 38832908), ТзОВ "ІТУНО"(ЄДРПОУ 38703660), ТзОВ «Компанія СІТ» (ЄДРПОУ 38450317) та ТзОВ "Західавтотрек" (ЄДРПОУ 34706558), оскільки такі фактично не відбулись.
Даючи правову оцінку спірним правовідносинам, суд врахував наступні обставини справи та норми чинного законодавства.
Відносини, що виникають у сфері справляння податків і зборів, зокрема, визначення вичерпного переліку податків та зборів, що справляються в Україні, порядок їх адміністрування, платників податків та зборів, їх права та обов'язки, компетенцію контролюючих органів, повноваження і обов'язки їх посадових осіб під час здійснення податкового контролю, а також відповідальність за порушення податкового законодавства, регулюються Податковим кодексом України (далі - Податковий кодекс).
Відповідно п. 201.10 ст.201 ПК України, податкова накладна видається платником податку, який здійснює операції з постачання товарів/послуг, на вимогу покупця та є підставою для нарахування сум податку, що відносяться до податкового кредиту.
Відповідно до п.198.1 ст. 198 ПК України, право на віднесення сум податку до податкового кредиту виникає у разі здійснення операцій, в тому числі, з придбання або виготовлення товарів (у тому числі в разі їх ввезення на митну територію України) та послуг.
Відповідно до п.198.2. ст.198 ПК України, датою виникнення права платника податку на віднесення сум податку до податкового кредиту вважається: дата тієї події, що відбулася раніше: дата списання коштів з банківського рахунка платника податку на оплату товарів/послуг; дата отримання платником податку товарів/послуг, що підтверджено податковою накладною.
Згідно до п.138.2 ст.138 ПК України витрати, які враховуються для визначення об'єкта оподаткування, визнаються на підставі первинних документів, що підтверджують здійснення платником податку витрат, обов'язковість ведення і зберігання яких передбачено правилами ведення бухгалтерського обліку, та інших документів, встановлених розділом ІІ цього Кодексу.
Як це передбачено п.п. 139.1.9 п.139.1 ст.139 ПК України, не включаються до складу валових витрат витрати, не підтверджені відповідними розрахунковими, платіжними та іншими первинними документами, обов'язковість ведення і зберігання яких передбачена правилами ведення бухгалтерського обліку та нарахування податку.
У розумінні пункту 14.1.36. ПК України, господарська діяльність - діяльність особи, що пов'язана з виробництвом (виготовленням) та/або реалізацією товарів, виконанням робіт, наданням послуг, спрямована на отримання доходу і проводиться такою особою самостійно та/або через свої відокремлені підрозділи, а також через будь-яку іншу особу, що діє на користь першої особи, зокрема за договорами комісії, доручення та агентськими договорами.
Відповідно до ч. 1, ч. 2 ст. 9 Закону України В«Про бухгалтерський облік та фінансову звітність в УкраїніВ» №996 від 16.07.1999р., підставою для бухгалтерського обліку господарських операцій є первинні документи, які фіксують факти здійснення господарських операцій. Первинні документи повинні бути складені під час здійснення господарської операції, а якщо це неможливо - безпосередньо після її закінчення.
З огляду на викладене аналіз реальності господарської діяльності повинен здійснюватися на підставі даних податкового, бухгалтерського обліку платника податків та відповідності їх дійсному економічному змісту. Визначальним фактором для формування податкового кредиту платником податку на додану вартість є подальше використання таких товарів (основних фондів) в оподатковуваних операціях у межах господарської діяльності такої особи - платника податку.
Представлені представником позивача в судовому засіданні документи свідчать про підстави виникнення цивільних прав та обов'язків, а також про фактичне здійснення господарських операцій позивачем та його контрагентом, та є достатніми доказами на підтвердження здійснення останніх. Факт здійснення операцій підтверджується договорами, податковими накладними, актами виконаних робіт та іншими письмовими документами.
На підтвердження проведення господарських операцій з ТОВ "Променергозбут", ТзОВ "ВАІК", ТзОВ "ІТУНО", ТзОВ «Компанія СІТ» та ТзОВ "Західавтотрек" позивачем надано суду:
по ТзОВ «Компанія «СІТ»:
Договір №112/153/14-6 від 02.01.2014р.;
Договір №112/153/14-279 від 10.06.2014р.;
Податкові накладні ТзОВ «Компанія СІТ» №10 від 10.10.2014р., №13 від 14.10.2014р. та №15 від 16.10.2014р;
Копії видаткових накладних та прибуткових ордерів по операціях з контрагентом ТОВ «Компанія «СІТ»;
Відомість про використання придбаних ТМЦ у ТзОВ «Компанія «СІТ»;
Повідомлення про акцепт пропозиції конкурсних торгів від 26.05.2014р.;
Оголошення про проведення відкритих торгів від 04.04.2014р.;
Витяг з документації конкурсних торгів;
Витяг з ЄДР про наявність провадження про банкрутство;
Довідка ДПІ про відсутність заборгованості цього контрагента з податків, зборів, платежів;
банківська довідка по контрагенту.
по ТзОВ «Променергозбут»:
Договір №112/153/14-207від 14.04.2014р.;
Договір №112/153/14-224 від 25.04.2014р.;
Договір №112/153/14-691 від 22.12.2014р.;
Податкові накладні ТзОВ «Променергозбут» №№12,13,14,16 від 10.10.2014р., №18 від 14.10.2014р., №№4,5,8,9,10,11,12,13 від 11.12.2014р., №30,31 від 25.12.2014р.;
Копії видаткових накладних та прибуткових ордерів по операціях з контрагентом ТОВ «Променергозбут»;
Акт звірки сум ПДВ по додатку №5 до податкової декларації з ПДВ з ТОВ «Променергозбут»;
Відомість про використання придбаних ТМЦ у ТзОВ "Променергозбут";
Повідомлення про акцепт пропозиції конкурсних торгів від 27.03.2014р.;
Оголошення про проведення відкритих торгів від 30.01.2014р.;
Витяг з документації конкурсних торгів;
Повідомлення про акцепт пропозиції конкурсних торгів від 08.04.2014р.;
Оголошення про проведення відкритих торгів від 06.02.2014р.;
Витяг з документації конкурсних торгів;
Довідка ДПІ про відсутність заборгованості цього контрагента з податків, зборів, платежів;
банківська довідка по контрагенту.
по ТзОВ «ВАІК»:
Договір №112/153/14-575 від 29.10.2014р.;
Договір №112/153/14-278 від 04.06.2014р.;
Договір №112/153/14-246 від 16.05.2014р.;
Податкові накладні ТзОВ «Ваік» №№2,3 від 10.10.2014р., №4 від 14.10.2014р., №11 від 16.10.2014р., №15 від 30.10.2014р.;
Копії видаткових накладних та прибуткових ордерів по операціях з контрагентом ТОВ «Ваік»;
Копія додатку №5 до податкової декларації з ПДВ - з ТОВ «Ваік» за жовтень 2014р., з ТОВ «Західавтотрек» за грудень 2014р.;
Відомість про використання придбаних ТМЦ у ТзОВ «ВАІК»;
Повідомлення про акцепт пропозиції конкурсних торгів від 28.04.2014р.;
Оголошення про проведення відкритих торгів від 27.02.2014р.;
Витяг з документації конкурсних торгів;
Повідомлення про акцепт пропозиції конкурсних торгів від 20.05.2014р.;
Оголошення про проведення відкритих торгів від 24.03.2014р.;
Витяг з документації конкурсних торгів;
Повідомлення про акцепт пропозиції конкурсних торгів від 14.10.2014р.;
Оголошення про проведення відкритих торгів від 09.09.2014р.;
Витяг з документації конкурсних торгів;
Витяг з ЄДР про наявність провадження про банкрутство
Довідка ДПІ про відсутність заборгованості цього контрагента з податків, зборів, платежів;
банківська довідка по контрагенту.
по ТзОВ «Західавтотрек»:
Договір №112/153/14-7 від 02.01.2014р.;
Договір №112/153/14-129 від 24.02.2014р.;
Договір №112/153/14-86 від 21.02.2014р.;
Договір №112/153/14-152 від 06.03.2014р.;
Договір №112/153/14-159 від 17.03.2014р.;
Податкові накладні ТзОВ «Західавтотрек» №1 від 01.12.2014р., №№3,4,5,6,7,8 від 08.12.2014р., №9 від 09.12.2014р., №10 від 12.12.2014р., №11 від 18.12.2014р., №12 від 25.12.2014р., №23 від 31.12.2014р.;
Копії видаткових накладних та прибуткових ордерів по операціях з контрагентом ТОВ «Західавтотрек»;
Копія додатку №5 до податкової декларації з ПДВ - з ТОВ «Ваік» за жовтень 2014р., з ТОВ «Західавтотрек» за грудень 2014р.;
Відомість про використання придбаних ТМЦ у ТзОВ «Західавтотрек».
Повідомлення про акцепт пропозиції конкурсних торгів від 06.02.2014р.;
Оголошення про проведення відкритих торгів від 27.12.2013р.;
Витяг з документації конкурсних торгів;
Повідомлення про акцепт пропозиції конкурсних торгів від 07.02.2014р.;
Оголошення про проведення відкритих торгів від 27.12.2013р.;
Витяг з документації конкурсних торгів;
Повідомлення про акцепт пропозиції конкурсних торгів від 28.02.2014р.;
Оголошення про проведення відкритих торгів від 09.01.2014р.;
Витяг з документації конкурсних торгів;
Повідомлення про акцепт пропозиції конкурсних торгів від 28.02.2014р.;
Оголошення про проведення відкритих торгів від 09.01.2014р.;
Витяг з документації конкурсних торгів;
Витяг з ЄДР про наявність провадження про банкрутство
Довідка ДПІ про відсутність заборгованості цього контрагента з податків, зборів, платежів;
банківська довідка по контрагенту.
по ТзОВ «Ітуно»:
Договір №112/153/14-49 від 27.01.2014р.
Податкова накладна ТзОВ «Ітуно» № 23 від 21.10.2014р., № 24 від 25.11.2014р.- копії;
Копія додатків №5 до податкової декларації з ПДВ ТОВ «Магія Друку» (розшифровка по ТОВ «Ітуно») за жовтень та листопад 2014р.
Копії актів здачі-прийняття робіт (надання послуг) по операціях з контрагентом ТОВ «Ітуно» від 21.10.2014р. та 25.11.2014р.;
Повідомлення про акцепт пропозиції конкурсних торгів від 10.01.2014р.;
Оголошення про проведення відкритих торгів від 26.11.2013р.;
Витяг з документації конкурсних торгів;
Витяг з ЄДР про наявність провадження про банкрутство;
Довідка ДПІ про відсутність заборгованості цього контрагента з податків, зборів, платежів;
банківська довідка по контрагенту.
Позивачем придбані у вищезазначених контрагентів товарно-матеріальні ціності та послуги повністю застосовано у господарській діяльності.
Відповідно до вимог Податкового кодексу України, податкова накладна є документом, який підтверджує сплату покупцем податку на додану вартість в ціні товару. За наслідком придбання товару та послуг позивачем отримано податкові накладні, які не мали недоліків та, порядок заповнення яких, відповідає встановленому чинним на момент їх виписки законодавством.
Відповідно до Закону України «Про особливості здійснення закупівель в окремих сферах господарської діяльності» як підприємство, яке забезпечує передачу та постачання електричної енергії , зобов'язане здійснювати закупівлі товарів, робіт та послуг відповідно до вимог цього Закону та Закону України «Про здійснення державних закупівель».
На виконання вимог Закону України «Про здійснення державних закупівель» у ПАТ «Львівобленерго» створений та діє комітет з конкурсних торгів, що підтверджується наказом. Згідно процедури закупівлі передбачено оприлюднення оголошення про проведення відкритих торгів, проведення самих торгів та акцептування пропозиції конкурсних торгів, повідомлення про це учасника, після цього укладення відповідного договору.
Як встановлено судом усі договори були укладені після проведення конкурсних торгів по всіх контрагентах
Для проведення процедури закупівлі, ПАТ «Львівобленерго» розроблялась документація конкурсних торгів, в якій зокрема передбачаються кваліфікаційні критерії до учасників процедури та вимоги до документального на підтвердження чого надано вищезазначену документацію.
Органам податкової служби були подані довідки для участі в процедурах закупівлі, якими підтверджено відсутність заборгованості перед бюджетом чи інші обставини, які були б підставою для відмови в участі в конкурсних торгах, а тому суд вважає, що позивачем проявлена належна обачність при укладенні договорів.
Згідно з практикою Європейського суду з прав людини у справі В«БУЛВЕСВ»АД проти БолгаріїВ» (заява № 3991/03) Європейський суд з прав людини у своєму рішенні від 22 січня 2009 року зазначив, що платник податку не повинен нести наслідків невиконання постачальником його зобов'язань зі сплати податку і в результаті сплачувати ПДВ вдруге, а також сплачувати пеню. На думку Суду, такі вимоги стали надмірним тягарем для платника податку, що порушило справедливий баланс, який повинен підтримуватися між вимогами суспільного інтересу та вимогами захисту права власності.
Мета отримання доходу як кваліфікуюча ознака господарської діяльності кореспондує з вимогою щодо наявності розумної економічної причини (ділової мети) під час здійснення господарської діяльності. Оскільки господарська діяльність складається із сукупності господарських операцій платника податку (які є формою здійснення господарської діяльності), то розумна економічна причина має бути наявною в кожній господарській операції.
Відповідачем не надано документів чи інші даних, що спростовують реальність здійснення господарських операцій позивача з ТОВ "Променергозбут", ТзОВ "ВАІК", ТзОВ "ІТУНО", ТзОВ «Компанія СІТ» та ТзОВ "Західавтотрек", які відображені позивачем в податковому та бухгалтерському обліку та не доведено, що отримана платником податку податкова вигода є необґрунтованою. Письмовими доказами повністю підтверджено ділову мету господарських операцій та отримання позивачем прибутку.
Суд вважає необґрунтованими висновки відповідача про безтоварність операцій, так як у первинних документах містяться недоліки, так як сама собою наявність або відсутність окремих документів, а так само помилки у їх оформленні не є підставою для висновків про відсутність господарської операції, якщо з інших даних вбачається, що фактичний рух активів або зміни у власному капіталі чи зобов'язаннях платника податків у зв'язку з його господарською діяльністю мали місце.
Як вбачається з акта перевірки позивача в основу висновків відповідача покладено матеріали аналітичної системи співставлення податкових зобов'язань та податкового кредиту та даних реєстру виданих та отриманих податкових накладних проте, на переконання суду, використана відповідачем при перевірці інформація без дослідження у контрагента відповідних розрахункових, платіжних та інших первинних документів, обов'язковість ведення і зберігання яких передбачена правилами ведення бухгалтерського обліку та нарахування податку, не може свідчити про порушення позивачем норм Податкового кодексу України та невідповідність правочинів вимогам законодавства.
Підпунктом 78.1.1 п. 78.1 ст. 78 Податкового кодексу України встановлено, що за наслідками перевірок інших платників податків або отримання податкової інформації виявлено факти, що свідчать про порушення платником податків податкового, валютного та іншого законодавства, контроль за дотриманням якого покладено на контролюючі органи, якщо платник податків не надасть пояснення та їх документальні підтвердження на обов'язковий письмовий запит контролюючого органу, в якому зазначаються порушення цим платником податків податкового, валютного та іншого законодавства протягом 10 робочих днів з дня отримання запиту.
За правилами, встановленими ст. 71 КАС України, кожна сторона повинна довести ті обставини, на яких ґрунтуються її вимоги та заперечення, крім випадків, встановлених статтею 72 цього Кодексу.
Крім того, відповідно до ч.2 ст.71 КАС України, в адміністративних справах про протиправність рішень, дій чи бездіяльності суб'єкта владних повноважень обов'язок щодо доказування правомірності свого рішення, дії чи бездіяльності покладається на відповідача, якщо він заперечує проти адміністративного позову.
Враховуючи вищенаведене, суд вважає, що позовні вимоги є підставними та обґрунтованими, а тому адміністративний позов підлягає до задоволення.
Оскільки позивачем документально підтверджено сплату судового збору (держмита) в сумі 14145,39 грн., такі судові витрати відповідно до ч. 1 ст. 94 КАС України, слід стягнути з Державного бюджету України.
Керуючись ст.ст. 17-19, 94, 160-163 Кодексу адміністративного судочинства України, суд -
П О С Т А Н О В И В :
Адміністративний позов задовольнити повністю.
Визнати протиправними та скасувати податкові повідомлення-рішення Спеціалізованої державної податкової інспекції з обслуговування великих платників у м.Львові Міжрегіонального головного управління Державної фіскальної служби Україн , винесені 17.07.2015 року №0000534101/309 та №000544101/308.
Стягнути з Спеціалізованої державної податкової інспекції з обслуговування великих платників у м.Львові Міжрегіонального головного управління Державної фіскальної служби України на користь Публічного акціонерного товариства «Львівобленерго» судовий збір в сумі 14 145,39 грн.
Постанова суду набирає законної сили після закінчення строку подання апеляційної скарги, якщо таку скаргу не було подано. У разі подання апеляційної скарги судове рішення, якщо його не скасовано, набирає законної сили після повернення апеляційної скарги, відмови у відкритті апеляційного провадження або набрання законної сили рішенням за наслідками апеляційного провадження. Якщо строк апеляційного оскарження буде поновлено, то вважається, що постанова не набрала законної сили.
Апеляційна скарга на постанову подається протягом десяти днів з дня отримання копії повного тексту постанови до Львівського апеляційного адміністративного суду через Львівський окружний адміністративний суд. Копія апеляційної скарги одночасно надсилається особою, яка її подає, до Львівського апеляційного адміністративного суду.
Суддя Кухар Н.А.
Повний текст постанови виготовлено 04.12.2015 року.
Суд | Львівський окружний адміністративний суд |
Дата ухвалення рішення | 01.12.2015 |
Оприлюднено | 10.12.2015 |
Номер документу | 54050775 |
Судочинство | Адміністративне |
Адміністративне
Львівський окружний адміністративний суд
Кухар Наталія Андріївна
Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці
© 2016‒2023Опендатабот
🇺🇦 Зроблено в Україні