КИЇВСЬКИЙ АПЕЛЯЦІЙНИЙ ГОСПОДАРСЬКИЙ СУД
04116 м.Київ, вул. Шолуденка, 1 (044) 230-06-58
ПОСТАНОВА
ІМЕНЕМ УКРАЇНИ
"30" листопада 2015 р. Справа№ 910/28733/14
Київський апеляційний господарський суд у складі колегії суддів:
головуючого: Зеленіна В.О.
суддів: Синиці О.Ф.
Шевченка Е.О.
при секретарі Волуйко Т.В.
представники сторін:
позивача: Лисий В.І. - довіреність № 317 від 27.08.15;
відповідача : Савенко Р.В. - довіреність б/н від 15.05.2015;
розглянувши апеляційну скаргу Колективного підприємства "Уманське міжгосподарське підприємство по виробництву комбікормів"
на рішення господарського суду міста Києва від 18.02.2015
у справі № 910/28733/14 (головуючий суддя: Сташків Р.Б.)
за позовом Регіонального відділення Фонду державного майна України по Черкаській області
до Колективного підприємства "Уманське міжгосподарське підприємство по виробництву комбікормів"
про зобов'язання внести зміни в статут підприємства
ВСТАНОВИВ:
Рішенням господарського суду міста Києва від 18.02.2015 по справі № 910/28733/14 позов задоволено повністю, зобов'язано відповідача внести зміни до Статуту підприємства про те, що держава в особі Регіонального відділення Фонду державного майна України по Черкаській області, як учасник колективного підприємства, є власником частки в розмірі 3,53 % у статутному капіталі підприємства, та здійснити передбачені законодавством заходи для забезпечення державної реєстрації зазначених змін.
Не погоджуючись із вказаним рішенням суду Колективне підприємство "Уманське міжгосподарське підприємство по виробництву комбікормів" звернулось до Київського апеляційного господарського суду з апеляційною скаргою, в якій просить рішення господарського суду міста Києва від 18.02.2015 у справі № 910/28733/14 скасувати та прийняти нове, яким у задоволенні позову відмовити повністю.
Скарга мотивована тим, що судом першої інстанції було неправильно застосовано норми матеріального та процесуального права, оскільки позивачем не було надано жодного документа, який посвідчує наявність державної частки у статутному фонді відповідача у розмірі 3,53%, а також рішення про внесення змін до статуту щодо вступу позивача до складу господарств-учасників відповідача може бути здійснено виключно зборами уповноважених представників господарств-учасників підприємства.
Відповідно до автоматизованого розподілу справ між суддями апеляційну скаргу Колективного підприємства "Уманське міжгосподарське підприємство по виробництву комбікормів" по справі № 910/28733/14 передано на розгляд колегії суддів Київського апеляційного господарського суду у складі: Зеленін В.О. (головуючий), Синиця О.Ф., Ткаченко Б.О..
Ухвалою Київського апеляційного господарського суду від 02.07.2015 колегію суддів у зазначеному складі прийнято до розгляду справу 910/28733/14. Розгляд апеляційної скарги призначений на 31.08.2015.
28.08.2015 позивач подав письмовий відзив на апеляційну скаргу, у якому заперечив проти її задоволення, посилаючись на те, що державна частка у статутному капіталі відповідача є встановленою, також просив здійснювати розгляд справи без участі його представника.
Ухвалою Київського апеляційного господарського суду від 31.08.2015 розгляд справи відкладено на 28.09.2015.
24.09.2015 позивач подав письмові пояснення, у яких вказав про наявність державної частки у майні відповідача та те, що до спірних правовідносин в першу чергу слід застосовувати спеціальне законодавство з питань приватизації державного майна.
24.09.2015 відповідач подав додаткові письмові пояснення, у яких заперечує наявність державної частки у статутному капіталі підприємства.
Розпорядженням Секретаря судової палати Київського апеляційного господарського суду від 28.09.2015 року, у зв'язку з перебуванням судді Ткаченка Б.О. на лікарняному, сформовано для розгляду апеляційної скарги у справі № 910/28733/15 колегію суддів у складі: головуючого судді: Зеленіна В.О., суддів: Синиці О.Ф., Шевченка Е.О.
Ухвалою Київського апеляційного господарського суду від 28.09.2015 колегію суддів у зазначеному складі прийнято до розгляду справу 910/28733/14.
Відповідно до ст.77 ГПК України у судовому засіданні оголошувалась перерва з 28.09.2015 по 02.11.2015.
26.10.2015 позивач подав додаткові письмові пояснення та докази щодо наявності державної частки у майні відповідача.
Ухвалою Київського апеляційного господарського суду від 02.11.2015 відкладено розгляд справи на 30.11.2015.
27.11.2015 відповідач подав додаткові пояснення, у яких вказав на відсутність доказів щодо існування правонаступництва держави щодо колгоспу імені Калініна (с.Паланка) та колгоспу імені Леніна (с.Кочержинці).
30.11.2015 в судовому засіданні представник відповідача (апелянта) підтримав апеляційну скаргу, просив її задовольнити, скасувати оскаржуване рішення та прийняти нове, яким відмовити у позов. Представник позивача заперечив проти задоволення апеляційної скарги, просив залишити оскаржуване рішення без змін.
Розглянувши матеріали справи, заслухавши пояснення представників сторін, колегія суддів встановила наступне.
Згідно Статуту Уманського міжгосподарського підприємства по виробництву комбікормів, затвердженого зборами повноважних представників господарств-учасників Уманського району 03.10.1986, підприємство створюється по рішенню зборів уповноважених представників колгоспів, радгоспів та інших державних, кооперативних і громадських підприємств і організацій, які надали згоду приймати участь в його діяльності.
Зборами повноважних представників господарств-учасників Уманського району (протокол засідання від 03.10.1991) було затверджено нову редакцію Статуту Уманського міжгосподарського підприємства по виробництву комбікормів.
Відповідно до Статуту Уманського міжгосподарського підприємства по виробництву комбікормів, затвердженого зборами працівників трудових колективів колективних сільськогосподарських підприємств (протокол № 17 від 21.06.1999), підприємство створено шляхом добровільного об'єднання частини фінансово-технічних і трудових ресурсів КСПП Уманського району Черкаської області з метою подальшого збільшення виробництва комбікормів і інших кормів для тваринництва. Підприємство створено за рішенням зборів уповноважених представників колективних сільськогосподарських підприємств (додаток №1).
У Додатку № 1 до Статуту визначений перелік господарств-учасників (всього 34 господарства) та їх дольові внески станом на 1972 рік (всього 964 000 крб.), у тому числі с. Паланка (перший внесок 30 тис.крб) та с.Кочержинці (перший внесок 15 тис.крб.).
Вказані у додатку №1 колгосп імені Калініна (с.Паланка) та колгосп імені Леніна (с.Кочержинці) на підставі рішення виконавчого комітету Уманської міської ради № 326 від 30.08.1976 року були перетворені на відповідні радгоспи.
Наявність частки вказаних радгоспів підтверджується копіями річних звітів за 1977 - 1984 роки.
На виконання п.20 Державної програми приватизації та відповідно до Порядку встановлення наявності та розміру корпоративних прав держав в майні господарських організацій, заснованих на змішаній формі власності, та підготовці їх до приватизації, позивачем - Регіональним відділенням Фонду державного майна України по Черкаській області було видало наказ від 10.06.2009 № 237-АПК "Про визначення складу засновників міжгосподарського підприємства" щодо прийняття рішення про проведення передприватизаційної підготовки з визначення державної частки та підтвердження складу засновників Уманського міжгосподарського підприємства по виробництву комбікормів (ідентифікаційний код 00687824).
Наказом Регіонального відділення Фонду державного майна України по Черкаській області від 26.06.2009 № 238-АПК "Про створення комісії по передприватизаційній підготовці" розпочато передприватизаційну підготовку зазначеного підприємства та затверджено склад комісії для перевірки наявності державної частки в його статутному фонді.
23.06.2009 Аудиторською фірмою на замовлення позивача складено Експертний висновок, яким встановлено, що до звіту за 1976 рік додається поіменний перелік учасників створення підприємства і розміри їх дольових внесків, в цьому ж 1976 році два колгоспи - імені Калініна (с.Паланка) та колгоспу імені Леніна (с.Кочержинці) за рішенням відповідних органів перетворені у радгоспи, отже у підприємства з'явилися учасники з державною формою власності, частка держави складається 3,53% і недержавних засновників 96,47%.
Актом комісії з визначення частки держави в майні Уманського міжгосподарського підприємства по виробництву комбікормів від 01.12.2009 встановлено, що станом на 01.06.2009 року підтверджено, що державна частка на момент здійснення розрахунків є наявною і становить 3,53 відсотків майна Уманського міжгосподарського підприємства по виробництву комбікормів. До акту доданий Протокол № 1 засідання комісії від 01.12.2009, Розрахунки балансової вартості майна підприємства на момент здійснення внесків держави та недержавних засновників (учасників) у майно підприємства, Довідка про обсяги внесків держави та недержавних засновників (учасників) у майно підприємства, Розрахунок часток засновників (учасників) у майні підприємства та Копії документів, що підтверджують наявність державної частки.
Наказом Регіонального відділення Фонду державного майна України по Черкаській області від 11.12.2009 затверджено Акт комісії з визначення частки держави в майні Уманського міжгосподарського підприємства по виробництву комбікормів від 01.12.2009 та запропоновано недержавним засновникам підприємства прийняти рішення щодо перетворення підприємства у акціонерне товариство.
Листом від 23.12.2013 Регіональне відділення Фонду державного майна України по Черкаській області звернулось до директора Уманського міжгосподарського підприємства по виробництву комбікормів, повідомило про наявність державної частки в розмірі 3,53% та просило внести відповідні зміни до установчих документів.
У відповіді від 30.04.2010 директор Уманського міжгосподарського підприємства по виробництву комбікормів повідомив позивачу, що вказана робота не проводиться, оскільки робота підприємства блокується громадянином ОСОБА_8, який незаконно заволодів підприємством.
04.05.2011 Уманське міжгосподарське підприємство по виробництву комбікормів звернулось до позивача із заявою про надання додатків до Акту комісії від 01.12.2009.
Позивач у відповіді 16.05.2011 повідомив, що вказані додатки були направлені підприємству.
Згідно Витягу з Єдиного державного реєстру юридичних осіб та фізичних осіб - підприємців станом на 03.05.2012 статутний капітал Уманського міжгосподарського підприємства по виробництву комбікормів становив 964 000 грн., серед учасників зазначені "с.Паланка, розмір внеску 30 000 грн." та "с.Кочержинці, розмір внеску 15 000 грн."
Листом від 17.12.2012 № 11-03-4825 Регіональне відділення Фонду державного майна України по Черкаській області повідомило Уманському міжгосподарського підприємства по виробництву комбікормів про наявність державної частки у статутному капіталі підприємства в розмірі 3,53% та необхідність проведення збори недержавних засновників з метою визначення розміру та складу часток кожного з врахуванням наявної державної частки.
Листом від 24.05.2013 № 11-03-2296 Регіональне відділення Фонду державного майна України по Черкаській області повторно направило Уманському міжгосподарського підприємства по виробництву комбікормів копії документів, що підтверджують розмір державної частки у статутному капіталі міжгосподарського підприємства та вимагало на загальних зборах засновників розглянути питання щодо перерозподілу часток недержавних засновників з урахуванням наявної державної частки та внести відповідні зміни до установчих документів.
Вказаний лист отриманий відповідачем 29.05.2009, що підтверджується поштовим повідомленням про вручення, однак залишений без відповіді та реагування.
В подальшому Уманське міжгосподарське підприємство по виробництву комбікормів було реорганізоване у Колективне підприємство "Уманське міжгосподарське підприємство по виробництву комбікормів" зі зміною складу недержавних засновників (учасників), при цьому реорганізація відбулась без врахування державної частки, що підтверджується відповідними Витягами з Єдиного державного реєстру юридичних осіб та фізичних осіб - підприємців.
Листом від 20.11.2014 № 11-03-5566 Регіональне відділення Фонду державного майна України по Черкаській області в черговий раз направило Колективному підприємству "Уманське міжгосподарське підприємство по виробництву комбікормів", копії документів, що підтверджують розмір державної частки у статутному капіталі міжгосподарського підприємства та вимагало на загальних зборах засновників розглянути питання щодо перерозподілу часток недержавних засновників з урахуванням наявної державної частки та внести відповідні зміни до установчих документів.
У зв'язку із невиконанням відповідачем зазначених вимог Регіональне відділення Фонду державного майна України по Черкаській області звернулося до суду з позовом про зобов'язання внести зміни в статут відповідача про те, що держава в особі позивача, як учасник колективного підприємства, є власником частки в розмірі 3,53 % у статутному капіталі підприємства, та здійснити передбачені законодавством заходи для забезпечення державної реєстрації зазначених змін. Позовні вимоги мотивовані ухиленням Відповідача від вчинення дій по внесенню змін до статуту щодо частки у власності держави.
Задовольняючи позовні вимоги суд першої інстанції прийшов до висновку про обґрунтованість та доведеність позовних вимог.
Колегія суддів Київського апеляційного господарського суду погоджується із вказаним висновком місцевого господарського суду, з огляду на наступне.
Фонд державного майна України, його регіональні відділення та представництва становлять єдину систему державних органів приватизації. На виконання Законів України "Про приватизацію державного майна" та "Про особливості приватизації майна в агропромисловому комплексі", а також чинного на той час Порядку встановлення наявності та розміру корпоративних прав держави в майні господарських організацій, заснованих на змішаній формі власності, та підготовки їх до приватизації, затвердженого наказом ФДМУ від 24.07.2007 № 1229, позивач здійснив передприватизаційну підготовку Уманського міжгосподарського підприємства по виробництву комбікормів та встановив наявність державної частки в його статутному фонді.
Як вірно встановлено судом першої інстанції та підтверджується матеріалами справи, після визначення державної частки позивач неодноразово звертався до відповідача щодо подальших заходів з передприватизаційної підготовки в частині реформування власності, а саме: визначення на загальних зборах засновників (правонаступників) їх складу та часток майна у відсотках з урахуванням наявної частки держави та внесення відповідних змін до установчих документів підприємства. Однак відповідач не вжив заходів, яких вимагав позивач.
Відповідно до ст. 5 Закону України "Про приватизацію державного майна" до об'єктів державної власності, що підлягають приватизації, належать, зокрема, акції (частки, паї), що належать державі у статутному капіталі господарських товариств, інших господарських організацій та підприємств, заснованих на базі об'єднання майна різних форм власності, та відповідно до ст. 10-1 цього Закону підготовка до приватизації акцій (часток, паїв), що належать державі у статутному капіталі господарських товариств, інших господарських організацій та підприємств, заснованих на базі об'єднання майна різних форм власності, включає визначення в установчих документах таких суб'єктів розміру акцій (часток, паїв) що належать державі, в порядку, встановленому Кабінетом Міністрів Україну. З цією метою державні органи приватизації в порядку, встановленому законодавством та установчими документами підприємств:
- ініціюють визначення розміру акцій (часток, паїв) засновників підприємств, у майні яких є державна частка;
- визначають розмір акцій (часток, паїв), що належать державі у статутному капіталі таких підприємств;
- погоджують з іншими засновниками (учасниками) внесення відповідних змін до установчих документів.
Державною програмою приватизації, затвердженою Законом України "Про Державну програму приватизації" від 18.05.2000р., яка діяла на момент проведення передприватизаційної підготовки (далі - Програма приватизації) визначаються основні цілі, пріоритети, завдання та способи приватизації державного майна.
Згідно зі ст.20 Програми приватизації передприватизаційна підготовка підприємств, у статутних фондах яких є державна частка, в тому числі підприємств агропромислового комплексу, включає визначення в установчих документах таких підприємств наявності та розміру державних часток, а також складу засновників. З цією метою державні органи приватизації у порядку, встановленому законодавством та установчими документами підприємств, ініціюють визначення часток (паїв) засновників підприємств, у статутних фондах яких є державна частка; встановлюють наявність та розмір часток (паїв), що належать державі у статутних фондах таких підприємств; узгоджують з іншими засновниками (учасниками) відповідні зміни до установчих документів.
Відповідно до п.п.4.1, 4.2 Порядку встановлення наявності та розміру корпоративних прав держави в майні господарських організацій, заснованих на змішаній формі власності, та підготовки їх до приватизації, затвердженого наказом Фонду державного майна України від 24 липня 2007 р. №1229, зареєстровано в Міністерстві юстиції України 10 серпня 2007 р. за №926/14193, чинного на момент визначення часток частка держави в статутному (пайовому) капіталі Підприємства визначається виходячи з розміру державних внесків, які були здійснені при створенні Підприємства та подальшій його діяльності. До первинних внесків недержавних засновників (учасників) Підприємства належать їх грошові і матеріальні внески до статутного (пайового) капіталу Підприємства при його створенні.
Згідно з п. 13 Порядку визначення розміру частки, що належить державі у статутному капіталі господарських організацій, заснованих за участю держави на базі об'єднання майна різних форм власності, затвердженого постановою КМУ від 25.07.2012 № 686, за результатами визначення розміру державної частки державні органи приватизації вживають заходів щодо внесення відповідних змін до установчих документів підприємства, а також приймають рішення про приватизацію державної частки.
Відповідно до правової позиції, що викладена в п. 16 постанови Пленуму Верховного Суду України, від 24 жовтня 2008 року N 13 "Про практику розгляду судами корпоративних спорів", підвідомчими судам є справи про зобов'язання внести зміни до установчих документів товариства у випадку виходу учасника з товариства, відчуження частки (її частини) в статутному капіталі товариства, вступом правонаступника (спадкоємця) учасника до господарського товариства тощо за позовами таких осіб.
Таким чином, місцевий господарський суд прийшов до обґрунтованого висновку про те, що позивачем правомірно було визначено частку держави в майні підприємства (відповідача) в розмірі 3,53%, однак останній не вчинив передбачені законом дії щодо внесення відповідних змін до статуту, та проігнорував законні вимоги позивача про зобов'язання вчинити такі дії, а тому, враховуючи ухилення відповідача від добровільного виконання обов'язкового в силу вищеописаних норм законодавства обов'язку, позовні вимоги є обґрунтованими і підлягають до задоволення в повному обсязі.
Відповідно до ч. 1 статті 33 ГПК України кожна сторона повинна довести ті обставини, на які вона посилається як на підставу своїх вимог і заперечень.
Статтею 34 ГПК України встановлено, що господарський суд приймає тільки ті докази, які мають значення для справи. Обставини справи, які відповідно до законодавства повинні бути підтверджені певними засобами доказування, не можуть підтверджуватись іншими засобами доказування.
Згідно статті 43 ГПК України господарський суд оцінює докази за своїм внутрішнім переконанням, що ґрунтується на всебічному, повному і об'єктивному розгляді в судовому процесі всіх обставин справи в їх сукупності, керуючись законом.
При прийнятті оскаржуваного судового рішення місцевий господарський суд, керуючись, зокрема, приписами наведених норм, на підставі повного та всебічного дослідження фактичних обставин справи і перевірки їх наявними доказами з урахуванням визначених позивачем меж позовних вимог, дійшов правомірного висновку щодо задоволення позовних вимог.
Таким чином, наведене вище та докази, які містяться в матеріалах справи, спростовують доводи скаржника, викладені в апеляційній скарзі.
За таких обставин висновки суду першої інстанції про встановлені обставини і правові наслідки є вичерпними, відповідають дійсності і підтверджуються достовірними доказами, а тому рішення господарського суду міста Києва від 18.02.2015 у справі № 910/28733/14 відповідає чинному законодавству, фактичним обставинам та матеріалам справи і підстав для його скасування не вбачається.
Керуючись ст. ст. 99, 101-105 Господарського процесуального кодексу України, Київський апеляційний господарський суд, -
ПОСТАНОВИВ:
1. Апеляційну скаргу Колективного підприємства "Уманське міжгосподарське підприємство по виробництву комбікормів" залишити без задоволення, а рішення господарського суду міста Києва від 18.02.2015 у справі № 910/28733/14 - без змін.
2. Матеріали справи № 910/28733/14 повернути до господарського суду міста Києва.
Постанова набирає законної сили з дня її прийняття та може бути оскаржена в касаційному порядку протягом двадцяти днів.
Головуючий суддя В.О. Зеленін
Судді О.Ф. Синиця
Е.О. Шевченко
Суд | Київський апеляційний господарський суд |
Дата ухвалення рішення | 30.11.2015 |
Оприлюднено | 10.12.2015 |
Номер документу | 54080469 |
Судочинство | Господарське |
Господарське
Київський апеляційний господарський суд
Зеленін В.О.
Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці
© 2016‒2025Опендатабот
🇺🇦 Зроблено в Україні